דיני עבודה

6% או 8.33% כמה המעסיק צריך להפקיד לי לרכיב הפיצויים?

התחלתי לעבוד במקום עבודה חדש, מה אחוז הפיצויים שהמעסיק צריך להפקיד לי לפנסיה 6% או 8.33% מהשכר? האם זה משנה לצורך העניין האם אני חוסך בקרן פנסיה או בביטוח מנהלים?

הן 6% מהשכר והן 8.33% הם אחוזי ההפקדה המקובלים לרכיב הפיצויים, כדי להבין מה האחוז שנדרש המעסיק להפקיד עבורך נבין את הרקע להפקדת כספי הפיצויים לחיסכון הפנסיוני.

הפרשה לפיצויים וחוק פיצויי פיטורים

חוק פיצויי פיטורים קובע שמי שעבד שנה אחת ברציפות אצל אותו המעסיק ופוטר מעבודתו יהיה זכאי לפיצויי פיטורים. סעיף 12 באותו החוק קובע ששיעור כספי הפיצויים המגיע לעובד יעמוד על משכורת חודש עבור כל שנת עבודה.

במידה וניקח משכורת חודשית, 100%, ונחלק אותה לשנים עשר חודשי עבודה נקבל את המספר האלמותי – 8.33%.

לדוגמא עובד המרוויח 12,000 ש"ח בחודש

בכל חודש נדרש המעסיק להפקיד 1,000 ש"ח עבור רכיב הפיצויים.

לאחר שנת עבודה יצברו בחיסכון הפנסיוני לזכות העובד 12,000 ש"ח.

למרות שנדרש לשלם לעובד משכורת עבור כל שנת עבודה לא נקבע בחוק כי יש להפקיד לעובד 8.33% מהשכר בכל חודש לרכיב הפיצויים.

סעיף 14 והפרשה לפיצויים

סעיף 14, באותו החוק, קובע כי כספי הפיצויים שהופקדו לחיסכון הפנסיוני לא יבואו במקום כספי הפיצויים שישלם המעסיק בסיום עבודה אלא אם הם עומדים בתנאי האישור הכללי לסעיף 14.

עשוי היה להיות מצב (לפחות בעבר) כי למרות שהמעסיק הפקיד כספים לחיסכון פנסיוני הוא ידרש לבצע השלמת פיצויים לעובד.

כדי שהמעסיק יעמוד בתנאי האישור הכללי לסעיף 14 וכדי למנוע מצב שבו הוא יידרש לבצע השלמת פיצויים לעובד בסיום עבודה נדרש המעסיק להפקיד את שיעורי ההפקדה הבאים לרכיב הפיצויים:

  • הפקדה של 6%  מכספי הפיצויים לקרן הפנסיה והפקדה נוספת של 2.33% לקופת גמל.
  • הפקדה של 6% מהכספי הפיצויים לקרן הפנסיה.
  • הפקדה של 8.33% מכספי הפיצויים לפוליסת ביטוח מנהלים.

מעסיק שיפקיד מידי חודש 8.33% משכרו של העובד לחסכון פנסיוני יבטיח כי בסיום עבודה הוא לא ידרש לבצע השלמה של תשלום הפיצויים לעובד. מעסיק שיפקיד רק 6% יבואו תשלומי המעסיק רק במקום 72% מפיצויי הפיטורים של העובד והמעסיק יידרש בהשלמה נוספת.

>>>כיצד נחשב את גובה הפיצויים לעובד שפוטר מעבודתו

האם המעסיק יכל שלא להפקיד כספי פיצויים לתכנית הפנסיה?

כיום לא. עד לשנת 2008 היו באמת מעסיקים שלא הפקידו כספים לרכיב הפיצויים ובמקרה של פיטורים הם שילמו לעובד את הפיצויים המגיעים לו. החל משנת 2008, בעקבות צו ההרחבה לפנסיית חובה, נדרש המעסיק להפקיד לרכיב הפיצויים בקרן הפנסיה לפחות את האחוז הקבוע בצו – 6%.

>>קריאה נוספת : האם כספי הפיצויים חייבים במס?

תיקון 16 והפקדת כספי הפיצויים כיום

בצו הרחבה בדבר הגדלת הפרשות בביטוח פנסיוני במשק נקבעו שיעורי הפקדה חדשים הן לקרן הפנסיה והן לביטוחי מנהלים. שיעורי ההפקדה החדשים מגדילים את חובת ההפרשה שחלה הן על העובד והן על המעסיק לרכיב התגמולים אך מקלים עם המעסיק בנושא ההפקדות לרכיב הפיצויים.

אחוזי הפקדה עובדאחוזי הפקדה מעסיקאחוזי הפקדה לפיצויים
6%6.5%6%

בניגוד לעבר, כיום הן המעסיקים המפקידים לקרן הפנסיה והן המעסיקים המפקידים לביטוחי המנהלים יכולים להפקיד לרכיב הפיצויים רק 6% מהשכר החודשי ותשלומים אלו יבואו במקום 72% מפיצויי הפיטורים של העובד, במקרה של פיטורים העובד יהיה זכאי להשלמת פיצויים.

דגשים לעניין פיצויי פיטורים בצו ההרחבה

סעיף 3, בצו ההרחבה, מפרט כיצד ישפיע הצו על שיעורי ההפקדות של עובדים חדשים ועובדים קיימים בעסק.

מעסיק שהפקיד באחוזים שונים לקרן פנסיה וביטוח מנהליםהמעסיק יכל להפקיד עבור עובדים חדשים רק 6% עבור רכיב הפיצויים
אין לפגוע בשיעור הפקדה של עובד קייםלא ניתן להקטין את שיעור ההפקדה של עובד קיים מ – 8.33% ל- 6%
עובד המגיע עם פוליסה קיימת עם שיעור הפקדה של 8.33% לפיצוייםהמעסיק נדרש להפקיד לו בשיעור זהה לזה שהיה לו בפוליסה
עובד קיים עם שיעור הפקדה של 8.33% בביטוח מנהלים המבקש לעבור לקרן פנסיההמעסיק נדרש להפקיד לו לקרן הפנסיה בשיעור זהה לזה שהיה לו בפוליסה
עובד המגיע עם פוליסה קיימת עם שיעור הפקדה של 8.33% לפיצויים ומבקש להפקיד כעת לפנסיהצו ההרחבה אינו דן במקרה זה אך על סמך שני המקרים המופיעים מעל, המעסיק נדרש להפקיד לו 8.33% גם לקרן הפנסיה
עובד המגיע עם שיעור הפקדה של 8.33% לפיצויים בקרן פנסיהבצו ההרחבה בסעיף 3 מנוסח במפורש "עובד חדש הבא עם פוליסה קיימת" כאשר אין התייחסות לעובד חדש המגיע עם קרן פנסיה ולכן להבנתי לא נדרש להפקיד 8.33%. יחד עם זאת מעסיקים רבים כיום נוהגים גם במקרה זה להמשיך להפקיד לעובד שיעור של 8.33% לרכיב הפיצויים.

וסיכום בקצרה

שיעורי הפקדה לפיצויים במוצר קייםשיעורי הפקדה לפיצויים במוצר חדש
8.33% בביטוח מנהלים8.33% בביטוח מנהלים
8.33% בביטוח מנהלים8.33% בקרן פנסיה
8.33% בקרן פנסיה6% בקרן פנסיה*

* כאמור ישנם מעסיקים שגם במצב זה ממשיכים להפקיד לעובד שיעור של 8.33% לפיצויים

חשוב לזכור כי ישנם צווי הרחבה המחייבים כבר היום את המעסיקים להפקיד לעובד 8.33% לרכיב הפיצויים ללא תלות במוצר הנבחר.

לדוגמא בצו ההרחבה בענף השמירה והאבטחה נדרש להפקיד לעובדים 8.33% לרכיב הפיצויים עבור שכר הבסיס ועבור שעות נוספות נדרש להפקיד 6%.

רוצים להגיע עם יותר כסף לפנסיה?
רוצים להפסיק לפחד מהחיסכון הפנסיוני?
קורס הפנסיה הדיגיטלי של : פנסיוני להבין את הפנסיה הוא הפתרון עבורכם
כנסו לקורס הפנסיה הדיגיטלי שלנו https://pensuni.com/?page_id=7203

6% או 8.33% כמה המעסיק צריך להפקיד לי לרכיב הפיצויים? by

נדב טסלר

נדב טסלר, מתכנן פרישה, משמש כסמנכ"ל מקצועי בקוואליטי שירותים פיננסים לשעבר סמנכ"ל מקצועי בהלמן אלדובי קופות גמל ופנסיה, ומנהל המוצר באגף השיווק במנורה מבטחים. מרצה כיום במכללת נתניה ומכללה לפיננסים BDO. בעל הבלוג : פנסיוני, להבין את הפנסיה. לנדב תואר M.A במנהל עסקים מהמכללה למנהל, B.A במנהל עסקים מאוניברסיטת בן גוריון והוא מחזיק רישיון סוכן ביטוח פנסיוני מטעם רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון.

תגובות

  1. היי נדב, תודה על ההסבר… חייב להגיד שאני עדיין מבולבל. אם הפקידו לי 6% פיצויים זה אומר שהמעסיק ישלים עוד 2.33% בעת עזיבתי?? או נשאל אחרת – מתי המעסיק יכול להפקיד לי 6% ואין לי זכות לדרוש את ההשלמה? תודה רבה!

    1. רק במידה ופוטרת מהעבודה המעסיק ידרש לבצע השלמת פיצויים. במקרים אחרים, אתה תישאר עם ה- 6% כחלק מהחיסכון הפנסיוני שלך.

          1. היי נדב, נראה לי שלא הבנת את השאלה של איתן… הוא שאל האם המעסיק פטור מהשלמת 2.33% בעת פרישה וענית לו "בהחלט" וזה אכן אחד המקרים בהם המעסיק מחויב להשלים. כי הוא זכאי לפיצויים מלאים. אז הוא כן צריך להשלים ולא פטור מחובה זו…

              1. שלום, לגבי החלק של 2.3 אחוז. האם חובה על המעסיק לשלם את החלק הנ"ל (שלא הופרש בשנות העבודה) כשפורשים לפנסיה על פי גיל? אם לא אז זה כסף שהלך לעובד סתם, אז מדוע חא כולם מתעקשים שיפרישו מלכתחיחה 8.3 אחוז?
                אשמח להבהרה, תודה מראש

                1. הדעה הרווחת היא שסיום עבודה בגיל פרישה היא התפטרות המזכה בהשלמת פיצויי פיטורים,
                  אך מנגד אני ממליץ לך לקרוא את פסק הדין אקדמיה ומחול בירושלים https://pensuni.com/?p=271

                  לגבי השאלה השנייה שלך, לא כל העובדים ממשיכים לעבוד עד הפרישה. המעסיק יעשה את השיקול שלו בהתאם לתחלופה של העובדים בעסק

  2. נדב שלום,
    בהנחה שאדם עובד 12 שנים באותו מקום עבודה, וכל השנים הופקדו לו 6% לפנסיה עבור פיצויים, ולאחר 12 שנים הוא עבר להסכם חדש אצל אותו מעסיק הכולל את סעיף 14 והמעסיק גם כתוצאה מכך החל להפקיד 8.33%. העניין המטריד הוא שה- 2.333% שלא הופקדו במשך השנים למעשה נשחקים כי הם לא מופקדים באף מקום ובבוא היום המעסיק יעשה זה כפול זה וייתן לעובד פיצויים, בזמן שאם הם היו מושקעים באיזה קופה, ייתכן וגם הייתה עליהם תשואה יפה לאורך השנים. האם המעסיק לא מחוייב להפקיד אותם לאיזו קופה אפילו על שמו ? האם המעבר להסכם חדש לא מחייב אותו להפריש רטרואקטיבית ?
    תודה

    1. יש מקומות שכחלק ממעבר לסעיף 14 עושים הפקדה של כספי הפיצויים עבור העובד, צריך לזכור כי גם הפקדה זו אינה באה להחליף את השלמת הפיצויים בסיום עבודה ולכן לא כל המעסיקים יסכימו לעשות אותה.
      המצב הגרוע ביותר (לעובד) במקרה שתיארת הוא שלפעמים כספי ה- 6% צוברים ריבית ובמועד סיום העבודה הכסף שצברו אותם כספי פיצויים חוסך למעסיק את השלמת הפיצויים.

  3. אני חייב לציין שכל נושא הפרשות הפיצויים הוא אחד הגורמים הכי בעייתיים ומבלבלים בכל הנושא של חסכון פנסיוני. נתחיל מהשם השגוי – פיצויים על מה? הרי מדובר בחלק מהחסכון הפנסיוני לגיל הפרישה אז מדוע לא פשוט לקרוא לכך בשם האמיתי ולהפסיק את ההפרדה המיותרת והמבלבלת בין פיצויים ותגמולים? מתי יקום הממונה ויאזור אומץ כדי להעלים מן העולם את המונח המבלבל והמיותר הזה? שלא לדבר על היסטוריית התיקונים והתקנות שאיש אינו יודע לפענחה עד תומה.

    1. יש היגיון מסוים בהפרדה שמית בין שני רכיבים שיש להם תנאים שונים למשיכה.
      לרוב תגמולים ניתנים למשיכה בגיל פרישה בלבד (למעט חריגים) כקצבה וחלקם בהתקיים תנאים מסוימים כסכום אחד מהוון.
      פיצויים ניתנים למשיכה בתנאים מסוימים כבר ביום סיום העבודה אצל מעסיק, הרבה לפני גיל פרישה.
      קרא להם באותו בשם והבלבול יהיה גדול יותר.

      1. הרי אף אחד לא חושב שמשיכת פיצויים לפני גיל פרישה זה דבר טוב (אפילו הממשלה) אז למה לאפשר זאת? זו הפרדה מיותרת שרק מעודדת אנשים לנהל את כספם בצורה לא נכונה. חסכון פנסיוני צריך להיות מיועד לפרישה וזהו בלי קומבינות באמצע.

        1. והשילוב של מקדם לא מובטח , תוחלת חיים שרק עולה וגרעונות אקטוארים שיוצר אי וודאות לגבי הקצבה שנקבל, זה יותר טוב ? והאפשרות הסבירה שסכומי ההפקדות ישחקו עד מצב שעל כל שקל שנפקיד נקבל חזרה הרבה פחות משקל , זה יותר טוב ?
          משיכת פיצויים לפני גיל פרישה זה לא טוב ?
          הייתי אומר שלהישאר ללא מקור הכנסה בפנסיה זא לא טוב אבל יש גם דרכים אחרות לייצר מקור הכנסה.
          האפשרות של משיכת פיצויים פטורים והשקעה בנכסים מניבים נראת לא פחות טובה ולא יותר מסוכנת מלהשאיר את הכסף לפנסיה וגם את זה הציבור צריך לדעת.

          1. אם אתה יודע לנהל את החסכון הפנסיוני שלך בעצמך זה מצוין אבל רוב הציבור לא. יתרה מזאת, רוב הציבור שמושך פיצויים לפני גיל פרישה משתמש בכספים לצריכה שוטפת, בדיוק כמו שקורה עם קרן ההשתלמות. מעבר לכך, אף אחד לא מכריח לחסוך דווקא בקרן פנסיה למרות שהתשואות שלהן טובות ויש להן גישה למוצרי השקעה שלאדם פרטי אין. כאמור, הסיטואציה אותה תיארת היא היוצא מן הכלל המעיד על הכלל.

  4. מתי כבר יקבלו שכל במשרד האוצר ויפשטו את העניין בצורה טחידה לכולם!! ללא יוצא מן הכלל. יפשטו את נושא המיסוי (ראה ערך אנגליה שביצעה הפשטה מלאה של תחום המיסוי) כך האזרח הקטן לא ירגיש אדיוט. ויהין בדיוק! מה מגיע לו מהמעסיק. ולא יבהל שישמע את המילה פנסיה. מתי זה כבר יקרה?

  5. נדב שלום,
    1) כתבת: "כדי שהמעסיק יעמוד בתנאי האישור הכללי לסעיף 14 וכדי למנוע מצב שבו הוא יידרש לבצע השלמת פיצויים לעובד בסיום עבודה….".
    א) הכוונה להשלמה של 28% בלבד ? מה קורה שה-72% נשחקו (היו ירידות בשוק ההון) האם המעביד יחויב בהשלמה של השחיקה במקרה שאני לא חתום על סעיף 14 ? ובמקרה שאני כן חתום ? במצב ההפוך של רווחים ציינת שהם יכולים לשמש כחלק מהשלמת ה-28%.
    2)תנאי האישור הכללי:
    "נדרש המעסיק להפקיד את שיעורי ההפקדה הבאים לרכיב הפיצויים:
    א) הפקדה של 6% מכספי הפיצויים לקרן הפנסיה והפקדה נוספת של 2.33% לקופת גמל.
    ב) הפקדה של 6% מהכספי הפיצויים לקרן הפנסיה."
    איך אפשר לדרוש חובת הפקדה 6+2.33 וגם חובת הפקדה של 6 בלבד ? יש פה סתירה.
    3) מה זה מוצר קיים ומה זה מוצר חדש ?
    4) בתשובתך לתגובה הראשונה של תומר ענית: " רק במידה ופוטרת מהעבודה המעסיק ידרש לבצע השלמת פיצויים. במקרים אחרים, אתה תישאר עם ה- 6% כחלק מהחיסכון הפנסיוני שלך."
    האם זאת התשובה במקרה שאני חתום על סעיף 14 וגם במקרה שלא ?
    נועם

    1. הי נועם,
      הפוסט הזה עוסק באחוזי ההפקדה. יש פוסט שלם שעוסק בנושא סעיף 14 תמצא שם הרחבה לכל השאלות שלך
      1. במידה ויש הפסדים המעסיק לא נדרש בהשלמה
      2. במידה ולא היית חתום על סעיף 14 המעסיק היה יכל להעזר בכספים שנצברו לצורך קיזוז השלמות עתידיות
      3. אלה התנאים לקיום סעיף 14, יש מעסיקים שיבחרו להפקיד 6% לקרן הפנסיה ו – 2.33 לקופת גמל ויש כאלה שיעדיפו להפקיד רק 6% לקרן הפנסיה (הרבה פעמים זה לא תלוי וזה כפוף לצווי הרחבה). בכל מקרה במידה ומעסיק יפקיד רק 6% רק על כספים אלו יחול סעיף 14 והוא ידרש בהשלמה על יתרת הכספים בהתאם לשכר האחרון.
      4. שאלה נכונה, מוצר קיים זה המוצר שבו היית מבוטח עד עכשיו עד שהגעת למעסיק הנוכחי. מוצר חדש זה המוצר אליו תצטרף אצל המעסיק החדש.
      5. כיום סעיף 14 חל באופן אוטומטי, במידה ועוזבים עבודה לא נדרשת השלמת פיצויים. רק במידה ומפוטרים מעבודה נדרשת השלמת הפיצויים (למעט מקרים המזכים עובד בפיצויי פיטורים גם אם לא פוטר)

  6. במידה והמעסיק הפקיד 6 אחוזים לפיצויים בקרן הפנסיה,
    והיו רווחים ,האם מתחשבים ברווחים הללו לחישוב ההשלמה ?

  7. תודה על הפוסט. רק לשם הבהרה- הכספים שכבר הופקדו לקופה בזמן העבודה (בין אם 8.33% או 6%) בכל מקרה שייכים לעובד לאחר הפסקת עבודה ללא שום קשר לסיבת העזיבה, נכון?
    עד כה הייתי תחת הרושם שהתשובה חיובית, אך כשרציתי לשנות אפיק השקעה לפיצויים, נדרשתי לשלוח אישור מעסיק ו"פה חשדתי".

    1. הכספים שייכים לעובד שי,
      אך אין זה אומר שיש באפשרותו למשוך את הכספים. החברות מבקשות אישור לשינוי מסלול השקעה עבור כספי פיצויים של מעסיקים אצלם אתה עובד מכיוון ויתכן ולא תהייה זכאי לכספים אלו. במידה ויש ברשותך אישור על סעיף 14 זה עשוי להיות מספק.

  8. היי,
    מה קורה עם סעיף 14 במקרה שיש העלאה בשכר ?
    האם זה נכון שסעיף 14 משתלם אם משכורת לא עולה עם השנים ?
    ואם שכר צפוי לעלות משמעותית עם הזמן אז סעיף 14 פחות משתלם כי אם עובד עוזב מיוזמתו הוא לא יקבל פיצויים לפי המשכורת האחרונה, אלא לפי המשכורת הראשונה ?
    אבל זה לא רלוונטי למקרה של פיטורים או פרישה לפנסיה..

    1. ענית לעצמך, במקרה של שכר שאינו עולה עם השנים יש כדאיות לעובד בסעיף 14. אבל היום זה פחות תלוי בו או במעסיק. סעיף 14 יחול בכל מקרה.
      הפיצויים שיקבל העובד יהיו מה שיצבר לזכותו בתכנית הפנסיונית ללא השלמה של כספי הפיצויים

      1. לא הבנתי, האם כיום סעיף 14 הוא חובה? האם הוא חל בכל חוזה עבודה אוטומטית?
        אם כן, האם זה גם חל רטרואקטיבית למי שלא חתם עליו בעבר ?

  9. שלום רב,

    עוזרת בית שעבדה אצלי מספר שנים היתה מגיעה בשנים הראשונות פעם בשבוע, לאחר שהילדים פרחו מהקן סיכמנו שהיא תגיע פעם בשבועיים.

    לאחר 10 שנים עברה מקום מגורים ויחסי עובד/מעביד הסתיימו.
    לפי מה אני מחשבת לה את הפיצויים? לפי משכורת אחרונה? או שיש לקחת בחשבון גם את השנים בהם עבדה יותר שעות?

    יש לציין שהפרשתי לה פנסיה משנת 2008 אבל אני נדרשת לבצע השלמה מכיוון שאחוז הפיצויים מסה"ך התשלומים היה במשך כמה שנים נמוך מ-8.33%.

    תודה מראש!

    1. ערב טוב,

      יש לחלק את תקופת העבודה לשתי תקופות בהתאם להיקף המשרה ולחשב את השכר לפיצויי פיטורים בהתאם לשכר האחרון. לדוגמא, השכר האחרון היה 800 שקלים יש לחשב בתקופה זו 800 שקלים ובתקופה קודמת 1600 שקלים.

  10. תודה נדב על "השליחות" שלך..
    עובד בכיר בשירות המדינה פיצל את ההפרשות כך: כ50% לקרן פנסיה וכ50% לביטוח מנהלים (מקדם מובטח). אנו רואים שבקרן פנסיה המדינה מפרישה 6% לפיצויים ולביטוח מנהלים 8.3%. האם יודע להגיד מדוע? מה זה אומר בפועל אם הוא עוזב את העבודה מעצמו לפני גיל פרישה ו/או בגיל פרישה?

    1. האם לצד ההפקדה לקרן פנסיה יש הפקדות לקופת גמל?

      במידה ואין במידה ויעזוב לפני גיל פרישה לא יהיה זכאי להשלמת פיצויים. במידה ויעזוב בגיל פרישה יהיה זכאי להשלמת פיצויים.

      1. שלום נדב. מבירור שעשינו מכיוון שהוא בחוזה אישי שמתחדש בכל שנה. אם הוא לא חותם על הארכה זה נחשב כפיטורים. האם אז צריכים להשלים את ה2.33%? ושאלת המשך. מתוך כ15 שנה בשירות המדינה -8 שנים הייתה במשכורת יחסית נמוכה וה7 שנים האחרונות בשכר גבוה (ובחוזה אישי) האם המדינה צריכה לשלם פיצויים לפי השכר הגבוה כפול כל ה15 שנים? אן מה שיש בקרן? תודה רבה

  11. תודה על התגובה. האם יודע מדוע יש שינוי באחוזי ההפרשה בין ההפרשה לביטוח המנהלים לבין ההפרשה לקרן הפנסיה? האם לדעתך כדאי ואפשרי לשנות את זה? כתבת שאם יש הפקדה לקופג לצד קרן הפנסיה אז יצטרכו להשלים. הכוונה הפקדה של המדינה או הפקדה עצמאית ללא קשר לשכר? יכול בנוסף להפנות אותי לחומר נוסף כדי להבין איך זה עובד?

  12. היי נדב. אם סעיף 14 חל היום באופן אוטומטי על 6% מהפיצויים אך לא ניתן להחיל אותו רטרואקטיבית אז תוכל לתת דוגמא מספרית לחישוב עבור עובד שמשך העבודה שלו התחיל לפני השינוי ונמשך לאחריו, ושלא בוצעה לו הפקדה מיוחדת במעבר עצמו.

    לא ברור כיצד תתבצע ההשלמה בסיום העבודה. האם זה לפי השכר בסיום העבודה או לפי השכר ביום השינוי. ולפי צבירת פיצויים של איזה תאריך מחשבים?

  13. שלום נדב,
    אני התפטרתי אחרי 5 שנות עבודה.
    במהלך עבודתי הופקדו לי כספים לביטוח מנהלים, בין היתר 6% לפיצויים.
    אני לא יודעת אם הייתי חתומה על סעיף 14 , נניח שלא.
    1) האם הוא חייב בהשלמה של 2.333% ?
    2) האם תחשיב הפיצויים צריך להיות משכורת אחרונה*מס' שנות עבודה ?
    אמי

    1. אין חובה להפקיד על עמלות לפיצויים, החובה היא לשלם על עמלות לפי הממוצע ששולם בשנים עשר החודשים שקדמו לפיטורים.

      אפשר לקרוא עוד על הרכיבים לחישוב פיצויי פיטורים בקישור הבא https://pensuni.com/?p=4436

  14. שלום נדב,
    אני מבוטחת בקרן פנסיה (חדשה). המעסיק האחרון הפריש 8.33% לטובת פיצויים.
    המעסיק החדש לא מוכן להפריש 8.33% וטוען שלפי תקנון הקרן עליו להפריש 6%.
    האם אין כאן הרעת תנאים?

    1. הי קרן,

      צו ההרחבה בדבר הגדלת הפקדות במשק, מדבר על עובד שיש לו פוליסה קיימת אליה בוצעו הפקדות בשיעור של 8.33 לעובד כזה יש להמשיך להפקיד גם אצל המעסיק החדש 8.33.

      לעובד עם קרן פנסיה קיימת אין חובה להמשיך הפקדות של 8.33 אצל מעסיק חדש, מעסיק נוכחי אינו יכל להקטין הפקדות.

      ראי עוד כאן:

      https://pensuni.com/?p=2988

  15. שלום נדב,

    המעסיק מפריש 8.33% לקצבה (על חשבון פיצויי פיטורין) ואני לא חתומה על סעיף 14.
    במידה ואתפטר-האם אקבל את כל מה שנצבר לקצבה או רק לפי 6%?
    במידה ואפוטר-האם תבוצע השלמת פיצויי פיטורין על פי שכר אחרון?

    המעסיק מציע לי לחתום על סעיף 14 – מה המשמעות של זה בשבילי?

    תודה רבה מראש

    1. הי נילי,

      יתכן וסעיף 14 חל עלייך גם במידה ולא חתמת עליו. זה תלוי במועד תחילת העבודה שלך ובהפקדות המעסיק. במידה ואכן לא חל עלייך סעיף 14, הוא יחול עלייך ממועד החתימה קדימה ואין לא השפעה על העבר.
      את יכולה לקרוא על היתרונות והחסרונות של סעיף 14 בקישור הבא https://pensuni.com/?p=2071

  16. שלום נדב,

    הגעתי למקום עבודה חדש עם קרן פנסיה שבה היו משלמים לי רכיב פיצויים 8.33 כיום המעסיק החדש הוריד את רכיב הפיצויים למינימום הנדרש ברצוני לדעת האם זה חוקי או שהוא אמור להמשיך את אותם התנאים שהגעתי איתם?

  17. אתה צודק, אבל לדעתי זו לקונה בצו שהמחוקק לא שם לב אליה שהרי רוח החוק בנוגע לתיקונים לחוק הפיקוח על שירותים פיננסיים (קופות גמל) היא שהחוסך שולט על החסכון שלו ועל בחירת סוג קופת הגמל. במקרה בו אנו דנים חוסך שעובר למקום עבודה חדש יכול לעבור לפוליסת ביטוח פנסיונית לפני המעבר ובכך להבטיח לעצמו את גובה ההפרשה ואז לחזור לקרן הפנסיה לאחר המעבר ולשמר את גובה ההפרשה הגבוה לפיצויים.

  18. שלום נדב,

    במקום עבודתי הגיעו להסכם שבו העובד והמעביד יגדילו את אחוז ההפרשה לפנסיה. ההסכם גם חל 5 שנים לאחור, כך שהעובדים צריכים כעת להפריש סכום נכבד לטובת העניין. הסכום שחושב עבורי (כולל מסים וביטוח לאומי) 27,000 ש"ח. למספר עובדים אחרים חושבו סכומים דומים.

    שאלתי היא, האם כדאי לשלם את ה"קנס"? כיצד ניתן להעריך (בצורה גסה\שמרנית) מה תהיה תרומת סכום כזה לחסכון העתידי?

    תודה

    1. יתכן ולא נכון להסתכל על ההפקדה כקנס, תחשוב שעל אותו סכום אתה זוכה גם להפקדה זהה של המעסיק.

      לעניין ההשפעה של ההפקדה על הפנסיה, זה תלוי בגיל שלך היום ובמוצר אליו מבצעים את ההפקדות.
      כדאי שתבקשו מהמעסיק או מהווועד שיפנו לגוף אליו מבצעים את ההפקדה שיעביר לכם סימולציות לפי גיל.

  19. שלום נדב,

    בסוף חודש נובמבר יפוטר לאחר שנת עבודה אחת! מעוניין לדעת איך יחושבו הפיצויים, כשהגעתי לעבודה , הגעתי ללא קרן פנסיה קיימת, ולכן ההפקדות לפנסיה ולרכיב פיצויים הופרשו רק לאחר 6 חודשים ע"פ חוק. ורק6%לרכיב פיצויים .
    שאלתיי:
    1.האם המעסיק עכשיו בסיום יחסי עובד-מעביד צריך לתת לי עבור ה6 חודשים הראשונים פיצויים לפי 8.33% ,והשלמה עבור 6 החודשים האחרונים של 2.33% (החלק היחסי שלא הופרש מדי חודש בגין המשכורת) ??
    2.הייתי בעבודה שהמשכורת בה הינה שעתית ובונוסים עבור כל מכירה, האם מגיע לי פיצויים גם על הבונוסים החודשיים כבסיס לפיצויים ממוצע חודשי חלקי 12 חודשים ?

    1. הי שלמה,

      בפיטורים לאחר שנת עבודה אתה זכאי לפיצויים בגובה משכורת. מכיוון והמעסיק הפקיד לך חלק מהכספים לקרן הפנסיה, כספים אלו יבואו במקום הכספים שהוא ישלם לך בסיום עבודה. כפי שכתבת יש לחשב את הפיצויים כ- 8.33% עבור החודשים שלא בוצעה הפקדה ו- 2.33% עבור החודשים בהם בוצעה הפקדה.
      יש לקחת את ממוצע הבונוס ב- 12 החודשים האחרונים ולצרף אותם לפיצויים.

  20. שלום נדב,

    שאלה:
    שכיר בעל שליטה בעל משכורת כ80,000
    האם ניתן להפריש לטובת פיצויים לפי משכורת מבוטחת של 80,000 ש"ח.
    ואת התגמולים לפי התקרה של 24,765 ש"ח?
    או שהמשכורת המבוטחת צריכה להיות זהה בין תגמולים לפיצויים?

    1. ערב טוב שחר,

      לקרן הפנסיה ניתן להפקיד מאותו שכר מבוטח, לבחירתך משכר של 24 אלף או 80 אלף. במידה ובחרת להפקיד משכר של 80 אלף אתה יכל להפקיד אפילו 1% כל עוד אחוז המעסיק ואחוז הפיצויים זהה.
      הפקדה מהאחוזים הנמוכים מהקבוע בחוק ישפיעו על אופן חישוב השכר הקובע.
      אפשרות נוספת היא להפקיד לתגמולים לקרן הפנסיה משכר של 24 אלף והפקדה לפיצויים לקופת גמל משכר של 80 אלף. שים לב שעבור בעל שליטה יש תקרה להפקדה לפיצויים המוכרת במס.
      ממליץ לך לקרוא על כך בקישור הבא https://pensuni.com/?p=785

      1. שלום נדב,
        שאלה, בענף השמירה צריך להפריש לפי 8.33 % לפיצויים.
        חלק מחברות הביטוח כמו עמיתים ומקפת לא מקבלים את הכספים שמופרשים לפי אחוז זה ומבקשים להפריש רק 6% ומחזירים את הכספים.
        מה המעסיק אמור לעשות במקרה כזה?

  21. בס"ד
    שלום
    ממתי חל ס' 14 אוטומטית(מהי התחולה)?
    האם אפשר את המקור בחוק?
    תודה רבה
    מאמרים מצוינים.

    1. הי מריים,

      סעיף 14 לא חל אוטומטית. סעיף 14 חל במסגרת צוי הרחבה (כמו צו ההרחבה לפנסיית חובה). במידה והצו חל על העובד אז יכל גם סעיף 14 על פיצויים שהופקדו לחיסכון הפנסיוני

  22. בס"ד
    שאלה נוספת-אם מופרש 8.33% לפיצויים זה נקרא הסדר מיטיב?
    או שהכוונה אחרת לגבי הסדר מיטיב?
    תודה

    1. הסדר מטיב הוא הסדר שבמסגרתו מפקידים לעובד מעבר למה שנקבע בצו ההרחבה.
      זה יכל להיות הפקדה משכר גבוה יותר או אחוזי הפקדה גבוהים יותר.

      1. בס"ד
        תודה רבה .
        אני חשבת שכר ולא ממש הבנתי, אני יבהיר:
        מ 2008 כולם מחויבים לפי צו ההרחבה, כיום ע"ח הפיצויים חלק מעסיק 6%.
        לאחרונה שומעים שאם מעסיק מפריש ע"ח הפיצויים 8.33% (כלומר 2.33% נוספים מעבר לקבוע בצו) אז ס' 14 חל אוטומטית וללא שיש צורך בחתימת העובד על ס' 14? האם אכן כך?(לפי מה שהבנתי במאמרים שפרסמת הבנתי שכן )
        *ואם מפרישים 8.33 זה יותר מהשיעור בצו החובה -האם זה הסדר מיטיב?
        תודה רבה
        מרים

        1. הי מרים,

          עובד שהפקדנו לו לפי השיעורים שנקבעו בצו ההרחבה ובחרנו להגדיל לו את שיעור ההפקדה לרכיב הפיצויים ל- 8.33%. ניתן להחיל עליו את סעיף 14 מבלי להחתים אותו וזאת על ידי הודעה לחברה שחל על הרכיב סעיף 14.
          אני מציע לציין זאת גם בהסכם ההעבודה של העובדים.

  23. היי נדב…
    עובד שלא חתום על סעיף 14 ושמלאו לו רק 8 חודשים בחברה..יהיה זכאי רק ל6% שנצברו עבורו בקופה…
    המעסיק לא מחוייב להשלמה של 2.33% ?

    1. נכון, חוק פיצויי פיטורים קובע שעובד שהשלים שנת עבודה ופוטר מעבודתו יהיה זכאי לפיצויי פיטורים. במקרה הזה העובד יוכל למשוך את הכספים שנצברו בקופה

          1. נדב אני יודע שאני יותר מידי מתעמק אבל זה המצב שלי כרגע , פוטרתי מעבודתי עקב הקורונה עבדתי בחברה 8 חודשים נאמר לי מחשבת השכר כך "בדקתי בנתונים ועדיין אין לך שנת עבודה מלאה בחברה

            לכן, אתה זכאי ל-6% שנצברו בקופה בלבד."

  24. זה חשוב ומשהו שמאוד בלבל אותי הרבה זמן… פיצוים באים משכר מבוטח? אני רואה א שאין לי סעיף 14 ושאני כן אבל מקבל 6% פיצויים לקרן פנסייה שלי בלי שום בעיה כרגע.. ואני מתפטר עכשיו כי… מהנדס עבודה חדשה.. קיבלתי משכורת מאוד מכובדת.. קרוב ל 10 אלף לחודש אבל משום מה שאני בודק קרן הם מחשבים לפי משכר מבוטח שדרך אגב יצא לפעמים פחות ממינימום שכר חודשי במדינה … אני מנסה להבין את הבלבלול הענק הזה.. קרנות לא מחשבות את ה6% מנטו או ברוטו שלי אלה ממשהו שנקרא שכר מבוטח שאין לי מושג גם איך לחשב… האם זה חוקי בכלל? או שכול קרן מחשבת אחרת? ומה אפשר לעשות בנדון אפשר אולי לתבוע? אני לא מרוצה מהעניין לאחר 10 שנים שם עבודה.. אני מרגיש מבוזבז וגם אם היו מפטרים אותי אז.. 2.33 אחוז ואו זה לא שיא! הכסף אבל משכר מבוטח זה … כמו גנבה מה זה בכלל?

  25. שלום,

    עובד המגיע עם פוליסה קיימת עם שיעור הפקדה של 8.33% לפיצויים, המעסיק החדש נדרש להפקיד לפיצויים בשעור זה?

    ישנה סתירה בין מה שנכתב בשורה השלישית למה שנכתב בשורה האחרונה.

  26. האם בחוזה העסקה זמני לעובדת משק בית (מטפלת שתועסק לתקופה מוגדרת של 8 חודשים) חייבים לשלם פיצויי פיטורין ? לפי מה שקראתי פיצויי פיטורין הם רק לעובד שעובד מעל שנה, אבל מצד שני כתוב שיש להפריש לפחות 6% פיצויים ביחד עם הפנסיה. אז מהו הנכון ? האם אני צריך להפריש רק פניסה או גם את ה6% בחודש ?

    1. הי חזי,

      במסגרת צו ההרחבה לפנסיית חובה אתה מחוייב להפקיד למטפלת 18.5% שמורכבים גם מרכיב הפיצויים. בסיום עבודה לאחר 8 חודשים לא תידרש לבצע השלמת פיצויים נוספת.

  27. נדב שלום ,

    שאלה לגבי נושא הפיצויים וסעיף 14
    אני עובד במקום עבודה שבו אנו חתומים על הסכמים קיבוציים כך שמעולם לא חתמנו על סעיף 14( יש לנו הסכם מיטיב או כך אני חושב לפחות ).
    המעסיק מפריש לעובדים המבוטחים בקרן פנסיה חדשה 6 % לפיצויים ( למי שבמבטחים) ו 8.33 % למי שבקרן אחרת ( יש לנו גם תקציבית וותיקה בעבודה).
    בסיום העבודה המעסיק משלים לפורשים ממבטחים ( החדשה והוותיקה)% 2.333 לפי שכר אחרון כפול כל החודשים שעבדו אצלו.
    עד כאן הכל בסדר ומובן .
    שאלתי היא האם במקרה של פרישה מוקדמת במסגרת תוכנית "פרישה מרצון" המעסיק צריך
    לבדוק ולהשלים לעובדים את קרן הפיצויים לפי שכר אחרון כפול כל החודשים במידה ולפי חישוב נצבר שם סכום נמוך מזה ( בהנחה שהקרן לא השיגה תשואה גדולה מזה כמובן )? .
    האם גם לעובדים שהופרש להם בכל השנים 8.3333 אחוז?

    1. בהנחה ובתהליך הפרישה מרצון נובע מרצון משותף של העובד והמעסיק אז מדובר בפיטורים והעובד זכאי להשלמת פיצויים בהתאם ל – 28% כפול השכר האחרון כפול הוותק.
      מכיוון וחל על העובדים סעיף 14 לא נדרש לקזז את הרווחים (או להשלים במקרה של הפסדים) לגבי יתר הכספים שנצברו בקרן הפנסיה.

      לגבי העובדים שהופקד עבורם 8.33% לא נדרשת השלמת פיצויים – למעט אם במסגרת תהליך הפרישה מרצון הם זכאים לתשלומים נוספים (מענק פרישה מוגדל)

  28. תודה רבה על ההסבר המפורט

    במקום העבודה שלי, אני יודע שהמעסיק מפריש 6% לפיצויים ומשלים 2.33% בסוף ההעסקה ומכנים את זה "מענק פרישה" (למרות שברור שזה פיצויי פיטורין).

    השאלה שלי היא מה התהליך לבקש שיפקידו את ה2.33% יחד עם חבריהם בקרן הפנסיה (בהנחה ואיני זקוק לכספים).

    תודה רבה

    1. מענק פרישה ופיצויי פיטורים זה אותו הדבר,

      ככל ואין צו הרחבה שמחייב את המעסיק להפקיד 8.33% הוא אינו חייב לעשות זאת, יתרה מכך הוא גם אינו חייב לשלם את התוספת בסיום עבודה למעט בנסיבות המזכות בפיצויי פיטורים

      1. תודה נדב, אבל מוסכם שהוא מעביר את הכספים לחשבון הבנק של העובד.

        האם יש אפשרות לבקש שיעביר את הכספים לאפיק פנסיוני?

  29. אני נמצאת בחוזה עם סעיף 14 לפיצויים. עזבתי מקום עבודה לאחר 4 וחצי שנים. בשיחה מהיום עם הראל חב' הביטוח, לגבי משיכת כספי פיצויים, לאחר שהבנתי שהסכום הצבור נמוך ממה שציפיתי, הסבירה הנציגה כי מדובר ב6% הפרשה של המעביד לטובת פיצויים. איפה נעלמו/מגולמים 2.33% נוספים. האם זה משהו שצריכה לבקש מהמעסיק?

    1. המעסיק לא חייב להפקיד 8.33% לרכיב הפיצויים, במידה שעזבת את העבודה ביוזמתך בנסיבות שלא מזכות בפיצויי פיטורים הוא גם לא חייב להשלים לך את תשלום הפיצויים.
      את זכאית לקבל את הכספים שהופקדו בקופה

  30. היי,
    אצלי בחוזה משנת 2014 כתוב שבמקרה פרישה ללא זכות לפיצויים חלק פיצויים תוחזר למעביד
    אני לא חתומה על סעייף 14
    האם מעסיק יכול משוך את כל % 8.33 ?

    1. כיום בהתאם לתיקון 21 לחוק קופות הגמל המעסיק לא יכל לדרוש את הכספים חזרה.
      לצורך החזרת הכספים למעסיק עליו לפנות לבית משפט או להחתים אותך על הסכם בסיום עבודה (ולא בתחילתו)
      ראי עוד כאן https://pensuni.com/?p=538

  31. הי,
    המעסיק הפקיד לי 6% פיצויים לקרן פנסיה ו2.33% לביטוח מנהלים.
    פוטרתי ואני לא חתומה על סעיף 14.
    לפי החישוב של המעסיק לא מגיעה לי השלמת פיצויים, כי העודף בפנסיה (בחלק של ה6%) מכסה על חוסר שקיים בביטוח המנהלים (בחלק של ה2.33%). האם המעסיק צודק?
    האם צבירה שקשורה ל6% יכולה לפצות על חוסר ב2.33%, כשה2.33% הופקדו לביטוח מנהלים?
    תודה על תשובתך

    1. כן, ככל שאת לא חתומה על סעיף 14 כספי הפיצויים נחשבים כפיקדון בידי המעסיק והרווחים יכולים להשלים את חבות המעסיק בסיום עבודה.

  32. תודה.
    אבל האם סעיף 14 לא חל אוטומטית על ה6% שבקרן הפנסיה? ואז החלק הזה לא של המעסיק

  33. עבדתי במקום עבודה 5 שנים ופוטרתי . לפי מה שאני רואה הופרש לי 6% לפיצויים.
    לי אין חוזה העסקה, כך שסביר להניח שלא חתמתי על סעיף 14 (אלא אם כן סעיף 14 נמצא במקומות אחרים ולא בחוזה העסקה?? אשמח לתשובה גם לגבי זה )
    האם המעסיק מחויב להשלים לי 2.33%?

    1. לעובד שעתי שפוטר מעבודתו נדרש לחשב את חבות הפיצויים בהתאם לשכרו אחרון ותקופת העבודה היחסית לאורך כל שנות העבודה.
      מכיוון שציינת שהפקידו לך רק 6% נדרש להשלים 28% בהתאם לשכר האחרון.

      ראי עוד כאן
      https://pensuni.com/?p=4436

  34. שלום נבד,
    אתר שלך וההסברים שלך מאוד עוזרים בלבהין את כל העולם של פנסיה שגם ככה מורכב.
    ויש לי עדיין כמה שאולות ברשותך.
    1. אם אני לוקח הפקדה לפיצויים ומחלק על שכר שרשום בדוח של קרן פנסיה ומקבלת 8.33% אז זה אומר שיש סעיף 14 ואני חתומה עליו?
    2. לאחרונה פוטרתי מהעבודה וקיבלתי טופס 161 על סכום על מענק פיצויים פטור ממס.
    לקחתי את כל הטפסים של קרן פנסיה הראל וחישבתי את ההפקדות מיום ראשון של עבודתי ועד לסיום ההעסקה. שזה מ2013 ועד עכשיו. יצא לי הפרש של 10 אלף שקלים בצויין בטופס 161. כי בטופס לקחו את השכר האחרון ואם מכפילים אותו בכמות השנים יוצא בדיוק אותו סכום שרשום בטופס 161. אבל לפי ההקפדות זה יוצא(וברור כי יש הפרשה של 8.33%) פחות מ 10 אלף. אז למה הסכום הוא שונה בעצם? כי הטופס 161 מתבסס הרי מהדוח של הקופה. תוכל בבקשה להסביר את זה.
    3. ותמיד רציתי לדעת אם העובד חתום על טופס 14 והרי זה מופרש לקרן. במידה והוא התפטר אחרי נגיד 5 שנים אז הכסף שנצבר בקופה זה עדיין שלו רק שהוא יכול למשוך בגיל הפרישה? כלומר, המעסיק לא יכול לקחת בחזרה כבר אותם?
    תודה רבה!

    1. העובדה שהמעסיק הפקיד מהיום הראשון 8.33 לא אומרת שאת חתומה על סעיף 14. התייחסות לסעיף 14 צריכה להיות בהסכם העבודה שלכם או במידה שחל צו הרחבה.
      בדיקת ההפקדות לאורך השנים לא תהייה שווה למה שמופיע בטופס 161, טופס 161 צריך לייצג את הצבירה כיום כולל הרווחים בניכוי דמי הניהול.
      עובד שפוטר מעבודתו, זכאי לכספי הפיצויים שנצברו בקופה. כדי שהמעסיק ימנע ממנו את הפיצויים, המעסיק נדרש לפנות לבית דין לעבודה ולציין מדוע העובד לא זכאי לאותם פיצויים.
      ישנו הסבר נרחב כאן https://pensuni.com/?p=4983

  35. מאמר מצויין ואינפורמטיבי מאוד נדב יקר.
    תודה רבה לך על השירות המדהים לציבור. קורא וקורא וקורא וכל הזמן למד דברים חדשים.
    לעולם לא יהיה אפשר להודות לך מספיק.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם

Back to top button