דיני עבודה

פסיקה: האם עובד שמסיים לעבוד בגיל פרישה זכאי להשלמת פיצויים?

3 עובדות שסיימו את עבודתן לאחר שהגיעו לגיל פרישה והחלו לקבל קצבת זקנה מקרן הפנסיה הותיקה תבעו ממעסיקן השלמת כספי פיצויים. האם נדרש המעסיק לבצע השלמת פיצויים לעובד שסיים את עבודתו לאחר שהגיע לגיל פרישה?

חוק פיצויי פיטורים קובע כי עובד שהשלים לפחות שנת עבודה זכאי לקבל פיצויי פיטורים. הפיצויים יעמדו על משכורת עבור כל שנת עבודה. במקרה ובו המעסיק מקיים את הוראות האישור הכללי לסעיף  14 לחוק פיצויי פיטורים יבואו כספי הפיצויים שהופקדו לקופה במקום כספי הפיצויים שישולמו לעובד בסיום עבודתו.

במקרה שבו העובד התפטר מעבודתו לא ידרש המעסיק לבצע השלמת פיצויים.

התפטרות שדינה פיטורים

חוק פיצויי פיטורים, הגדיר מספר מקרים בהם התפטרות של עובד תחשב כ"התפטרות שדינה פיטורים" בין המקרים הנפוצים עובד שהתפטר מחמת הרעה מוחשית בתנאי העבודה או התפטרות של הורה תוך 9 חודשים מיום הלידה לצורך הטיפול בילד.

>>>קריאה נוספת: האם מגיעים פיצויים לעובד שהתפטר?

אחד המקרים הנוספים הוא התפטרות של עובד לאחר שהגיע לגיל הפרישה, כמשמעותו בחוק גיל פרישה, כלומר נשים 62 וגברים 67. בסיום עבודה מסוג זה רואים את ההתפטרות כפיטורים.

בפסק דין שניתן לאחרונה בבית הדין האזורי לעבודה בירושלים, עלתה הסוגיה האם על המעסיק לבצע השלמת פיצויים לעובד שסיים את עבודתו לאחר שהגיע לגיל פרישה.

שלוש התובעות עבדו באקדמיה ומחול בירושלים והיו מבוטחות בקרן הפנסיה מבטחים הותיקה, שיעור ההפקדה לרכיב הפיצויים בקרן עמד על 6%. בסיום עבודתן שחרר המעסיק לרשותן את כספי הפיצויים בקרן והשלושה החלו לקבל קצבת זקנה מקרן הפנסיה הותיקה.

בכתב התביעה, טענו השלושה כי הן זכאיות להשלמת פיצויי פיטורין מעבר לסכומים המופרשים לקופה לרכיב פיצויים וזאת על פי סעיף 11ה לחוק פיצויי פיטורים. אותו הסעיף המגדיר התפטרות שדינה פיטורים.

מכיוון ולקרן הפנסיה הותיקה הופקדו רק 6% לרכיב הפיצויים, לטענת העובדות המעסיק נדרש בהשלמת פיצויים בגובה 28% מהשכר האחרון כפול שנות הוותק בעבודה.

>>>קריאה נוספת: חישוב פיצויים לעובד שפוטר מעבודתו

פסק הדין : התובעות אינן זכאיות להשלמת פיצויי פיטורים

התובעות כולן פרשו לגמלאות מטעמי גיל בהגיען לגיל פרישה, תוך שקיים לזכותן הסדר פרישה אותו נצלו. בהינתן האמור, ובהתאם להלכת ירחמיאל*, הרי שהתובעות אינן זכאיות להשלמת פיצויי פיטורים.

*הלכת ירחמיאל – בנסיבות בהן סיום ההעסקה נעשה על רקע פרישה יש לבחון לא רק את המובן העובדתי אלא מהו ההסדר הפנסיוני ואין מקום לראות בסיום ההעסקה בגדר התפטרות, זאת כאשר יש לזכות העובד הסדר פנסיה "מלא ומקיף". ככל שזהו המצב, הרי שאין לראות בסיום עבודתו כאקט של פיטורים או התפטרות, ולמעשה אין רלוונטיות לסעיף 11ה לחוק.

באיזה מקרים ידרש המעסיק להשלמת פיצויים?

לדברי בית המשפט תכליתו של סעיף 11ה בחוק פיצויי פיטורים, התפטרות עובד לאחר שהגיע לגיל פרישה, נועדה בעיקרה לאלו שאינם נהנים מזכויות לקצבה בעת פרישה ואין בחוק גיל פרישה כשלעצמו כדי ליצור לעובד הפורש זכאות להשלמת פיצויים.

ולכן מעסיק יידרש בהשלמת פיצויים בעבור תקופה שקדמה להסדרת ההסדר הפנסיוני לעובדיו. לדוגמה עובדים שהחלו בעבודתם לפני כניסת צו ההרחבה לפנסיית חובה לתוקף או בעבור עובדים אותם בחר המעסיק לפטר בסמוך לגיל הפרישה ובמקרה זה יש לפעול לפי הכללים הנהוגים לרבות עריכת שימוע ומתן הודעה מוקדמת לעובד.

רוצים להגיע עם יותר כסף לפנסיה?
רוצים להפסיק לפחד מהחיסכון הפנסיוני?
קורס הפנסיה הדיגיטלי של : פנסיוני להבין את הפנסיה הוא הפתרון עבורכם
כנסו לקורס הפנסיה הדיגיטלי שלנו https://pensuni.com/?page_id=7203

פסיקה: האם עובד שמסיים לעבוד בגיל פרישה זכאי להשלמת פיצויים? by

נדב טסלר

נדב טסלר, מתכנן פרישה, משמש כסמנכ"ל מקצועי בקוואליטי שירותים פיננסים לשעבר סמנכ"ל מקצועי בהלמן אלדובי קופות גמל ופנסיה, ומנהל המוצר באגף השיווק במנורה מבטחים. מרצה כיום במכללת נתניה ומכללה לפיננסים BDO. בעל הבלוג : פנסיוני, להבין את הפנסיה. לנדב תואר M.A במנהל עסקים מהמכללה למנהל, B.A במנהל עסקים מאוניברסיטת בן גוריון והוא מחזיק רישיון סוכן ביטוח פנסיוני מטעם רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון.

תגובות

  1. היי נדב ,
    התייחסת בכתבה בצדק לעובדים שהחלו בעבודתם לפני כניסת צו ההרחבה לפנסיית חובה !
    לדעתי גם עובדים שהחלו את עבודתם מיד לאחר כניסת חוק פנסיית חובה אולם בטרם המעסיק הפקיד לפחות 6% לפיצויים זכאים להשלמה.
    כמו כן פסק הדין התייחס לקרן פנסיה וותיקה !!! לדעתי זה לא יעמוד במבחן הפסיקה ביטוח מנהלים וותיק שחלקו הוני כאשר הופרש 6%
    כמו גם מקומות עבודה בהם לחלק מהעובדים הפרשות 8.33% ולחלקם 6%
    מקווה שיוגש ערעור לבית הדין הארצי .

    1. הי יוסי,

      אני מסכים איתך לגמרי, הטענה שהעלתה המדינה בפסק הדין היתה שהפקדה של 6% אינה עומדת בכלל של הסדר פנסיוני מקיף ומלא אבל בית המשפט התנער מהטענה הזאת. אני חושש שבעתיד בית המשפט עשוי להתנער מעובדים שהפקידו להם לפיצויים בין השנים 2008 עד 2014

    1. בהחלט, במקרה של פיטורים לפני גיל פרישה העובד יהיה זכאי להשלמה
      גם עובד שפוטר בגיל 67 ולא כתוצאה מהגעה לגיל פרישה יהיה זכאי לעריכת שימוע ויתכן גם להשלמת פיצויים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם

Back to top button