סוגיות מיסוי בביטוח פנסיוני

האם אזרחי ארצות הברית חייבים במס על החיסכון הפנסיוני שלהם בישראל?

אזרחים אמריקאים נדרשים לשלם מס על הפקדות ורווחים בחיסכון הפנסיוני שנצבר להם בישראל. ישנם שתי גישות לדיווח על החיסכון הפנסיוני, דיווח על הפקדות המעסיק באופן שוטף ועל הרווחים במשיכה או דיווח על הפקדות המעסיק והרווחים רק במועד המשיכה.

מאמר אורח מאת : יעקב רוטמן

אזרחים אמריקאים נדרשים לדווח לשלטונות המס בארצות הברית (IRS) שני דיווחים בכל שנה. דוח הכנסה שנתית – Individual Tax Return ודוח הון שנתי – FBAR. בשני הדוחות ישנה התייחסות לחיסכון הפנסיוני בישראל.

בפרק 1 של מדריך המס ציינתי שיש אנשים שמדווחים באופן שוטף על הפקדות המעסיק לתוכניות הפנסיוניות השונות כחלק מהשכר, ויש כאלה שלא. לאחרונה יותר ויותר אנשים מדווחים גם על הפקדות אלו.

הסיבה היא שישנם שתי שיטות עיקריות לדיווח על הפקדות ורווחים של התוכניות הפנסיוניות השונות. כשאני כותב פנסיה אני מתכוון לכל החסכונות הפנסיוניים (קרן פנסיה, קופת גמל, ביטוח מנהלים).

  1. דיווח של הפקדות מעסיק בשוטף, ודיווח הרווחים רק בעת המשיכה. בנוסף יש סעיף שאומר שאם העובד הוא בעל הכנסה גבוהה (מוגדר כמכניס מהמעסיק יותר מ-$130,000 באותה שנה – נכון ל-2020), אז הוא צריך לדווח בכל שנה על הרווחים על הנייר בקרן.  עם זאת, יש שמתעלמים מהסעיף הזה.
  2. דיווח על כלל הסכומים שלא דווחו עד כה (הפקדות מעסיק ורווחים) רק בעת המשיכה

גישה שלישית שלדעתי אף אחד באמת לא הולך לפיה, היא דיווח של הפקדות מעסיק בשוטף, ודיווח על הרווחים על הנייר בכל שנה שנה. יש סיבה שזה נשמע לכם מוכר, מכיוון שזו בדיוק גישת ה-MTM שנוגעת ל-PFIC (קרנות זרות להכנסה פאסיבית).

לשתי הגישות הללו יש ביסוסים בחוק האמריקאי (למי שמתעניין מדובר ב-402b ו-409A), אך עדיין אין אמירה חד משמעית של ה-IRS שאחת מהן נכונה בהקשר של תוכניות החיסכון הפנסיוני בישראל.

אפשר להגיד שהגישה הכי בטוחה היא הגישה השלישית, דיווח על הפקדות המעסיק בשוטף ודיווח על הרווחים בכל שנה, מכיוון ובמידה ותבחרו בגישה זו ל-IRS, רשות המיסים האמריקאית, לא יוכלו להיות שום טענות כלפיכם על דחיית הכנסות שלא כדין.

בין שתי הגישות המקובלות אפשר להתווכח מה עדיף מבחינתנו. הגישה הראשונה היא יותר מקובעת (מכריחה אותנו לדווח במועדים קבועים על הכנסות מסוימות), ואילו הגישה השנייה גמישה יותר כי בסוף יש לנו שליטה על איך וכמה למשוך.

מצד שני על קצבת פנסיה יש הטבות מס נרחבות בישראל ואין בארה"ב אז יש סיכוי שנהייה חייבים במס לארה"ב בפרישה. אם נצליח להכניס את כל הפקדות המעסיק מתחת לניכוי הסטנדרטי בכל שנה או לחלופין שזיכוי מס הזר שלנו יכסה גם עליהם, אז בזמן הפרישה תהייה לנו משמעותית הכנסה קטנה יותר לדווח וכך הסיכוי לתשלום מס בפרישה יקטן

דוגמא

יניב מרוויח משכורת ברוטו של 15,000 ש"ח לחודש. בנוסף למשכורת המעסיק מפקיד 6.5% לתגמולים ו-8.33% לפיצויים ו-7.5% לקרן השתלמות. כלומר, עוד 3,349.5 ש"ח לחודש, וסה"כ 18,349.5 ש"ח לחודש. במובנים שנתיים מדובר בהכנסה שנתית בגובה 220,194 ש"ח לשנה.

ניקח שער המרה ממוצע של 3.5 ש"ח לדולר לצרכי נוחות.

גישה 1 : דיווח על ההפקדות בשוטף ועל הרווחים במשיכה

בשנות ההפקדה
לפי גישה 1 מדווחים על הפקדות המעסיק כחלק מהשכר. לכן בדוח השנתי האמריקאי, יניב ירשום בשורה 1 של טופס 1040 (השורה שמתייחסת להכנסות משכר) – $62,913 (220,194 לחלק ל-3.5).

שימו לב – למקרה שאתם משתמשים בהחרגת שכר על מנת להקטין את ההכנסה שלכם בדוח האמריקאי, לא ניתן להחריג הפקדות לקרנות של המעסיק. כלומר בטופס 2555 יניב היה מחריג רק $51,428 והיה נשאר לו הכנסה של $11,484 שלא היה ניתן להחריג והוא יחוייב במס. בפועל $11,484 הוא פחות מהניכוי הסטנדרטי ולכן אם אלו היו כל הכנסותיו באותה שנה אז לא הייתה לו חבות מס בארה"ב.

יניב מכניס פחות מ-$130,000 ולכן לא צריך לדווח על הרווחים על הנייר.

בשנות הפרישה
כשיגיע לגיל פרישה, יניב יבקש מקרן הפנסיה שלו דוח שמפרט את החלוקה בין הפקדות ולבין הרווחים. נניח שהרווחים מהווים 60% מהצבירה בקרן, ונניח שקצבת הפנסיה של יניב היא 16,000 ש"ח.

אז באותה שנה יניב ידווח בשורה 4c את כל הסכום שקיבל – $54,857, ובשורה 4d רק את החלק הממוסה שזה 60% מתוך זה – $32,914. על קצבה של 16,000 לחודש הוא צפוי לשלם לישראל כ-793 ש"ח לחודש, וזה מספיק מס זר שאמור לכסות לו את המס על ההכנסה בצד האמריקאי.

מתי כן צפויה חבות מס בצד האמריקאי?

כשהקצבה תנוע בין 6,000-15,000 ש"ח לחודש, לא יהיה מספיק מס זר שמשלמים לישראל, כדי לכסות את המס בצד האמריקאי. המקסימום יהיה בקצבה של 11,000 ש"ח לחודש, וחבות המס לאמריקאים תהיה כ-$900 (לכל השנה).
כמובן שכל הניתוח הזה מתבסס על זה שיש רק קצבת פנסיה, וללא הכנסות אחרות שמשפיעות על חבות המס בשני הצדדים.

גישה 2 : דיווח על הפקדות המעסיק במשיכה

בשנות ההפקדה
לפי גישה 2 לא מדווחים על הפקדות המעסיק במעמד ההפקדה, ולכן יניב ידווח בשורה 1 של טופס 1040 רק $51,429.

בשנות הפרישה
כשיגיע לגיל פרישה, יניב יבקש מקרן הפנסיה שלו דוח שמפרט איזה אחוז מהחיסכון הוא הפקדות מעסיק ואיזה אחוז הוא רווחים. נניח שהרווחים והפקדות המעסיק מהווים 90% מהצבירה בקרן, ונניח שקצבת הפנסיה של יניב היא 16,000 ש"ח. אז באותה שנה יניב ידווח בשורה 4c את כל הסכום שקיבל – $54,857, ובשורה 4d רק את החלק הממוסה שזה 90% מתוך זה – $49,371. על קצבה של 16,000 ש"ח לחודש הוא צפוי לשלם לישראל כ-793 ש"ח לחודש, אך הפעם זה לא מספיק לצורך זיכוי מס זר כדי לכסות על המס האמריקאי, ויניב יצטרך להשלים לאמריקאיים כ-$1,500 מעבר למה ששילם לישראל במסים.

עצמאיים

לעצמאיים, בניגוד לשכירים, חלק גדול מהביסוס החוקי לא מתקיים, מכיוון שבחוק מתייחסים לקופות שהם "בחסות המעסיק". מכיוון שלעצמאי אין מעסיק אז הביסוס לא מתקיים. עם זאת, ממה שאני מכיר הרוב פשוט מפקידים, ובעת המשיכה מדווחים ל-IRS על הרווח. מומלץ לקבל כאן ייעוץ מיועץ מס אמריקאי לפני שמבצעים פעולות כאלה.

דוגמא

הדוגמא הזאת מתייחסת לקרן השתלמות לעצמאי, אך רלוונטית גם לשכיר.

שני הינה עצמאית, ומפקידה את המקסימום המותר לקרן השתלמות כדי לנצל את הטבת המס. היא מקבלת גם הוצאה מוכרת (כתלות ברווח שלה כעצמאית) וגם כל הרווחים יהיו פטורים ממס רווח הון בישראל בתנאי שתחזיק את הקרן לפחות 6 שנים מיום פתיחתה.

נניח שהפקידה במשך 15 שנים את המקסימום כל שנה ביום הראשון של השנה, ושהרווח הממוצע היה 6% לשנה ודמי הניהול הם 0.5% לשנה (אני מתכוון לדמי ניהול + הוצאות ניהול השקעות). בסוף התקופה יש לה בקרן השתלמות 400,261 ש"ח. כעת היא רוצה לפדות הכל (אני מתעלם מהכדאיות הכללית של המהלך ומתייחס רק למיסוי). בישראל מן הסתם היא לא תשלם שום מס. כמה רווחים היא תצטרך לדווח בדוח השנתי האמריקאי?

כאן העניין יותר מסובך, כי צריך לחשב את הרווח הדולרי. הנוסחא היא פשוטה:

רווח דולרי = צבירה בסוף בדולרים (פחות) סך ההפקדות בדולר

הבעיה היא שכל הפקדה נעשתה בשנה אחרת עם שער המרה שונה.

בואו נראה איך עושים את החישוב:

KH-Gain-1

נניח והיא פודה את הקרן ב-1.1.2020. שער ההמרה לאותו יום, הוא 3.458, ולכן הצבירה בדולרים היא $115,749. לפי הטבלה רואים שסך ההפקדות בדולרים היו $67,360, ולכן הרווח הדולרי הינו:

$115,749 פחות $67,360 = $48,389

כלומר לפי הגישה הזו היא תצטרך לדווח על רווחים של $48,389 שעלול לגרום לה לחבות מס אמריקאית באותה שנה (תלוי בשאר ההכנסות שלה ובשאר המסים שכן שילמה למדינת ישראל).

ייתכן ועדיף למשוך את הקרן בחלקים על פני כמה שנים על מנת להקטין את הרווח המדווח בכל שנה, ייתכן ועדיפה גישה 3 של דיווח הרווח בכל שנה למרות שלא נפדה. לעצמאי בלאו הכי אמור להיות יועץ מס שעוזר לו בניהול העסק ולכן אולי כדאי שיתייעץ עם היועץ לגבי המצב הספציפי שלו.

מה לגבי קופת גמל להשקעה?

קופת גמל להשקעה היא מכשיר חיסכון חדש שיותר ויותר חוסכים מבקשים לחסוך בו לעצמם או לילדים.

בעוד שלגבי החוסכים הישראלים הסוגיה האם לחסוך בגמל להשקעה או לא היא סוגיה אישית, לבעלי אזרחות אמריקאית קופת גמל להשקעה היא פשוט חיסכון לא מומלץ. קופת גמל להשקעה עומדת בתנאים של PFIC שגורר מיסוי דרקוני ועצום ותוספת בירוקרטיה לא קטנה.

בהנחה ולא תיעשה שום בחירה, המס יהיה 12% מהרווח ועוד ריבית שנתית של 5% על אותו המס תלוי בכמה שנים זה הוחזק. ה 12% המדוברים זה מעל ה25% מס רווחי הון שנדרש לשלם בישראל.

מה לגבי מי שימיר את קופת הגמל להשקעה לקצבה חודשית?

בעוד שבעבור האזרח הישראלי קופת הגמל להשקעה תהייה פטורה ממס (קצבה מוכרת) בעבור האזרחים האמריקאים מי שישמור את הקופה עד לפרישה וימשוך קצבה פטורה ממס ישלם 37% + ריבית על עשרות שנות חיסכון שזה פשוט קנס עצום בהתחשב ב"מאמץ" הנדרש בפתיחת חשבון השקעות רגיל וקניית קרנות מחקות של מנפיק אמריקאי.

לחלופין, ניתן לבחור לדווח כל שנה על הרווח על הנייר ולשלם את המס בגינו. אך גם זה לא טוב, כי אז לא ניתן להתקזז על המס המשולם לישראל, מכיוון שהמיסוי חל בשנים שונות (בארה"ב חיוב המס יעשה בכל שנה, ואילו בישראל תשלום המס יעשה בפדיון).

האם לאזרחים אמריקאים עדיף להשקיע ב IRA או בקופות מנוהלות?

IRA או קופות בניהול אישי היא צורה לניהול השקעות בחסכונות פנסיונים כמו קרן השתלמות וקופת הגמל. מכיוון ומדובר במוצרים פנסיונים ניתן לנקוט בשתי הגישות לדיווח אודות ההשקעות שביצעתם ב- IRA.

לשכירים ככל הנראה אין סיכון PFIC בקופות גמל או קרנות השתלמות מנוהלות שפתח להם המעסיק. אבל אם רוצים לוודא שאין שום סיכון כזה, אז IRA זו הדרך היחידה לבצע זאת עם קרנות אמריקאיות.

אדגיש לטובת הקוראים, לא לקנות קרנות איריות! (מה הההבדל?)

היות ואין סיכון PFIC אז אנחנו עוברים לדיון עדיפות מס בהשקעה בקופות מנוהלות או ב IRA. אמריקאי שנמצא בIRA יקבל 1099DIV על הדיבידנים מהקרנות ו 1099B אם יבצע מכירות.

זה אומר שצריך לדווח בדוח האמריקאי על הסכומים הללו, לעומת בקרן מנוהלת שאין צורך ברוב המקרים לדיווח רציף, אלא רק בפדיון. זה יכול להיות יתרון ויכול להיות חסרון.

יתרון הוא שמכניסים הכנסות מוקדם יותר ואם בסופו של דבר אין עליהם מס (בגלל זיכוי מס זר מהחשבון השקעות הרגיל), אז זה מקטין את בסיס המס לעתיד.

חסרון הוא שזה מקטין גמישות, ועלול לגרום לחבות מס אמיתית בארה"ב (אם אין מספיק זיכוי מס זר).

>>>לקריאה נוספת : המדריך לחוסך המתחיל ב IRA

בשורה התחתונה

לתושב ישראל שהינו בנוסף אזרח ארה"ב ישנם שתי גישות עיקריות לדיווח על חסכונות פנסיוניים וקרנות השתלמות.

בגישה הראשונה מדווחים על הפקדות המעסיק בכל שנה, ואילו בגישה השנייה דוחים את הדיווח על הפקדות המעסיק למועד המשיכה.

בשתי הגישות מדווחים על הרווחים היחסיים רק בשנת המשיכה. לשתי הגישות יש ביסוסים בחוק האמריקאי, אך אין ודאות באף אחת מהן מי הנכונה, ולרוב זה מסתכם בגישה שיועץ המס שלכם יותר מתחבר אליה. בשנים האחרונות ישנו מעבר הדרגתי אל הגישה הראשונה משום שהיא נתפסת כבטוחה יותר עבור החוסך מכיוון והיא גורמת לפחות דחייה בדיווחי הכנסות.

יעקב רוטמן הוא בעל הבלוג המתורגמן הפיננסי שבין היתר מנגיש מיסוי אמריקאי לישראלים בעברית, וגם מתעסק בהיבטים מתקדמים של פיננסים אישיים. https://fintranslator.com/

אם יש לכם שאלות פרטניות בנוגע למצבכם האישי מבחינת מס ארה"ב, תוכלו לפרסם בתגובות ותקבלו מענה ממני. השימוש בתשובה שאתן לכם הוא על אחריותכם בלבד.

אזהרה: אני איני רואה חשבון אמריקאי וגם לא רואה חשבון ישראלי. אני גם לא יועץ מס באף אחת מהמדינות הנ"ל (גם לא באף מדינה אחרת). את כל המידע שאני מספק כאן אני למדתי בעצמי תוך התייעצות חד פעמית עם רואה חשבון ועם אנשים אחרים המגישים בעצמם. חוק המס האמריקאי הוא חוק סבוך נורא, והמצבים שאתאר כאן הם יחסית פשוטים – הכנסה כשכיר, רווח הון על מניות, דיבידנדים, ריבית מהבנק/אג"ח, הכנסה משכירות (שלא כחלק מעסק). אם אתם בעלי עסק/עצמאים, אתם יכולים להשליך חלק מהדברים שיכתבו כאן על המצב שלכם, אך כרגע לא אעסוק בדיווח עבור בעלי עסקים. מילוי הדוחות דורש ידע שתוכלו לקבלו כאן בחינם, אך השימוש בו הוא על אחריותכם בלבד. באופן כללי, לא מומלץ להסתמך על בלוגים רנדומליים ברשת.
בהתאם לדרישות בחוזר 230 של ה-IRS, אני מתריע בפניכם, שכל מידע הנוגע לענייני מס פדרלי בארה"ב המובא בתקשורת זו, כולל כל לינק או צרופה, לא נכתב על מנת שתוכלו (א) להימנע ממסים שאתם חייבים להם על פי דין כולל קנסות, או (ב) לקדם, לשווק, או להמליץ לכל אדם אחר לגבי כל עניין או עסקה המובא בתקשורת זו.

רוצים להגיע עם יותר כסף לפנסיה?
רוצים להפסיק לפחד מהחיסכון הפנסיוני?
קורס הפנסיה הדיגיטלי של : פנסיוני להבין את הפנסיה הוא הפתרון עבורכם
כנסו לקורס הפנסיה הדיגיטלי שלנו https://pensuni.com/?page_id=7203

האם אזרחי ארצות הברית חייבים במס על החיסכון הפנסיוני שלהם בישראל? by

יעקב רוטמן

יעקב רוטמן, נשוי + 3, מהנדס ראייה ממוחשבת באינטל ובעל הבלוג המתורגמן הפיננסי שבין היתר מנגיש מיסוי אמריקאי לישראלים בעברית, וגם מתעסק בהיבטים מתקדמים של פיננסים אישיים.

תגובות

  1. המתורגמן!!! 3>
    התגעגעתי.
    כמו תמיד מפורט, ברור, מבואר, נגיש ורהוט.
    איש וכותב יקר מאוד.

    1. זה אמנם נכון, רק צריך לעשות את זה לפני שסך הנכסים (בנקים, דירות, השקעות, פנסיה השתלמות וכו') שלך מגיע ל-$2,000,000, אחרת יש מס יציאה כשאתה מוותר על האזרחות.

      כמו כן, ויתור אזרחות הוא תהליך ארוך ומייגע (עד שנתיים) וגם עולה $2,350.

  2. הי לא ידעתי שלוקח שנתיים, וואו!
    אני מכיר את התקרה של 2 מיליון, את זה אפשר לעקוף על ידי נתינת מתנה לבת זוג לא אמריקאי עד ל155,000 דולר בשנה….

        1. היי, האם רווחים של קרן פנסיה לא אקטיבית ישראלית חייבים בדיווח שנתי כאשר אני בארה"ב? האם יש דרך לדחות מס על הרווחים במידה ואין משיכה?

  3. היי, אשתי אזרחית אמריקאית וגם ישראלית, פתחנו לה גמל להשקעה אך נראה כי זו טעות.
    מה כן כלי מומלץ לחיסכון על שמה?
    והאם כשיש חשבון בנק משותף ויש בו רווחי הון האם גם במקרה הזה המיסוי יכול להיות בכיתי
    תודה על המאמר המפורט.

    1. אכן זהו כלי בעייתי לחיסכון עבור אזרח אמריקאי. עדיף תיק השקעות רגיל על שמה שבו משקיעים בקרנות נאמנות אמריקאיות, אבל עוד יותר טוב יהיה לרשום נכסים על שמך בהנחה ואתה לא אמריקאי.

      אם החשבון משותף ומופקים בו רווחים, אז אשתך צריכה לדווח על חצי מהרווחים בדוח שלה, כולל החישוב של PFIC בהנחה ומדובר בקרן נאמנות ישראלית/אירית שנמכרה בחשבון המשותף.

      1. אני במצב דומה.
        באיזה כלי מומלץ להשקיע (במידה ואני עם אזרחות אמריקאית בעלת חשבון משותף , השני לא) אם אני רוצה אג"ח / קרן סל מחקה מדדים / קרן מחקה זהב?
        כתבת שלא איריות (לא הבנתי למה) וכמובן שלא קופ"ג להשקעה, אז מה כן? ישירות מארה"ב בבנק אמריקאי? לקנות קרנות אמריקאיות מכאן? קרנות מחקות ישראליות? מה הכי פחות גרוע? פחות רוצה קרנות מנוהלות, יותר רוצה להשקיע לבד.
        תודה!

        1. הכי אופטימלי מבחינתכם זה לפתוח חשבון השקעות על שם בעלך בלבד, ואז אין שום הגבלה בחשבון, אפשר להשקיע באיריות.
          שימי לב שאם תפתחו לו בבית השקעות ישראלי ותרצו להעביר כספים מחשבון משותף, הם ידרשו לרשום גם אותך בחשבון, אז במצב כזה תצטרכו לפתון גם חשבון בנק על שמו להעברת כספים לבית ההשקעות.

          למה בחשבון על שמך (בין אם משותף או רק על שמך) מאוד לא מומלץ איריות:
          https://fintranslator.com/2016/12/25/dont-invest-in-pfic/

          אם מסיבות כאלה ואחרות אתם מעדיפים חשבון השקעות משותף, אבל מומלץ מאוד להשקיע לפי ההגבלות שלך שזה אומר רק קרנות סל אמריקאיות. שימי לב שבמצב כזה, תצטרכי לדווח חצי מכל הכנסה שיש בחשבון (דיבידנדים, רווחי הון, ריבית)

            1. שלום רב,
              שאלה נוספת ברשותך:
              כנגד מה אני יכולה לזקוף רווחים ב-US SAVING BONDS שפקעו, כדי לשלם מס מופחת? מול איזה הפסד אני יכולה להתקזז?
              האם אג"ח (מופסד) של חברות ישראליות יתפוס כאן? באיזה טווח שנים?
              תודה!

              1. בדוח האמריקאי – כנגד כל הפסד הון, עד מגבלה של $3,000 לשנה.
                בדוח הישראלי – כנגד הפסד הון שוטף משנת המס הרלוונטית בלבד.

                במקרה שלך האג"ח המופסד בהנחה ומכרת באותה שנת מס כמו הריבית שנוצרה, תוכלי לקזז עד $3,000 בדוח האמריקאי ואת כולו בדוח הישראלי (בתנאי שיש מספיק הפסד הון שוטף).

          1. אהלן יעקב.
            אשתי אזרחית אמריקאית ואני ישראלי בלבד. חשבון הבנק שלנו משותף, אך פתחתי חשבון בבית השקעות ישראלי שאני הבעלים היחיד שלו. מכיוון שהחשבון שממנו אעביר כספים לחשבון ההשקעות הוא החשבון המשותף- ביקשו ממני להזין אותה כנהנית בחשבון (יש לי בכלל אופציה אחרת? אם לא הייתי מזין אותה זה גם בעייתי, לא?), אך לא ביקשו פרטים מעבר לשם ומספר ת.ז בגדול. לא ביקשו פרטי אזרחות וSSC כלל.
            שאלתי היא האם המצב כרגע הוא בעייתי מבחינת מיסוי אמריקאי על חשבון ההשקעות, כיוון שנראה שמבחינה רשמית החשבון הוא בבעלותי בלבד ואין מידע\חשיבות על אזרחותה של אשתי.

            1. עדיף מאוד שאשתך לא תהיה נהנית על החשבון. אפילו יותר מסובך מאם הייתה בעלים רשמית של החשבון.
              אפשר לפתור את זה על ידי זה שתפתח חשבון בנק נפרד רק על שמך, ואז תפתח חשבון השקעות חדש רק על שמך שמקושר לבנק החדש.

  4. האם יש חשיפה למס אמריקאי גם בפוליסה פיננסית? במילים אחרות, יש אלטרנטיבה לקופ"ג להשקעה עבור אזרחים אמריקאים שרוצים להשקיע כסף פנוי (לא בבנק) בלי להחשף למס כפול?
    תודה 🙂

    1. החשיפה זהה בקופת גמל להשקעה ופוליסה פיננסית.
      הכלי הכי שפוי בהיבט הזה הוא תיק השקעות אישי ובחירה של קרנות סל אמריקאיות.
      תיק השקעות אישי הוא יותר יעיל ומשתלם מהפוליסות המנוהלות כך שהמיסוי זה רק בונוס.

  5. שלום. תודה על המידע.
    רציתי לשאול האם אתה יודע מה המשמעות של השקעה במה שנקרא פוליסת קשת פרט במגדל מבחינת השקעה כאזרח אמריקאי בארץ? האם זה דומה לקרן גמל להשקעה?

    בתודה מראש,

      1. שלום ותודה על התשובה, משום מה לא ראיתי את זה עד היום.
        השאלה היא, אפוא כן אפשר להשקיע ושינהלו לי את ההשקעה לא שאני אצטרך לנהל את ההשקעה כי אם אי אפשר בשום קרן כזו אז זה אומר שאני צריך לנהל את ההשקעות שלי לבד וזה לא פשוט.

        בכל אופן, תודה על התשובה (הראשונה)

        1. יש מנהלי השקעות שמתמחים באזרחי ארה"ב, הם מאוד יקרים סביב 1%-1.5% לשנה.

          לנהל השקעות זה לא באמת קשה, תיק יעיל יכול להכיל 1-3 ניירות בתלות בסיבולת הסיכון שלך וטווח ההשקעה. בהשקעה של קריאה מאומצת תוכל תוך חודש לבנות לעצמך תיק השקעות כזה.

  6. תודה רבה על הכתבה. האם ניתן לקטלג את קרן ההשתלמות כחיסכון? (Savings). הרי אם אין אופציה לדווח שם Capital Loss, מדוע שנדווח רק Capital Gain? זה מייצר מצב שהדיווח במס הוא חד כיווני, רק על הרווחים. מה אם יש הפסדים? אפשר לדווח עליהם? אם לא, אז אולי ניתן לקטלג זאת אחרת ולהימנע מהמס?

    1. זה מסוג המקרים שאנחנו לא נרים את הראש על הפסד קטן, כדי שלא יסווגו לנו אחרת את הרווחים הגדולים (או את הפנסיה, לא עלינו).

      אם יש לך הפסד גדול, הדאגה היותר גדולה שלך היא מסלול ההשקעה שבחרת.

      אגב, לא שאני מכיר שיש אופציה כזאת, אבל אם תבחר למסות את קרן ההשתלמות כPFIC תוכל להכיר בהפסד כהפסד הון, אבל הבירוקרטיה תיקח לך כל כך הרבה זמן שזה באמת לא ישתלם לך.

  7. תודה רבה על הכתבה הנהדרת. אם לאזרח ישראלי יש קופת גמל קטנה יחסית (אזור 40 אלף שקל) וכרגע האזרח עובד ותושב ארצות הברית (גרין קארד) האם יש חובת דיווח על הקרן הזאת בדוח המיסים השנתי שמגישים בארה״ב? או שרק מדווחים על קופת הגמל בעת המשיכה?
    תודה רבה

    1. האם זו קופת גמל נזילה או קופת גמל לתגמולים פנסיונית?
      אם פנסיונית היא מדווחת רק ב-FBAR ואת ההכנסה ממנה רק כשמושכים קצבת פנסיה.

      אם זו קופה ישנה/נזילה, אז זה נחשב PFIC, ויש כאן שתי עניינים שצריך לבדוק.
      1. גובה הצבירה, אם מעל $25,000 לרווק או $50,000 לזוג, אז יש צורך לדווח עליה (גובה צבירה בלבד), בטופס 8621 כל שנה, גם אם לא נעשו פעולות.
      2. אם יש בפנים PFIC (כלומר, קופת הגמל בעצמה משקיעה בקרן נאמנות ישראלית למשל, סבירות גבוהה שכן), אז צריך לדווח על טופס 8621 אם הקרן הפנימית מעל $5,000

      אז יש סבירות גבוהה צריך לדווח משהו בדוח השנתי האמריקאי (אם אין חובת הגשה, צריך לשלוח את טופס 8621 בדואר בהיעדר דוח שנתי שניתן לצרף אליה).

      הייתי בודק איך להיפטר מהקופה הזו בהקדם.

      1. תודה רבה, יעקב!
        יש לנו שתי קבוצות:
        1. קרן פנסיה של כלל
        2. קרן השתלמות לאקדמאים במח״ר
        בין שניהם עבור זוג מדובר בפחות מ $50,000
        האם שניהם צריכים להיות מדווחים באותה צורה? ואם כן, מה היא צורת הדיווח? כל אחד מהם בקטגוריה שונה או שכולם תחת פנסיה.
        תודה רבה

        1. הפוסט הנוכחי תיאר את הגישות השונות לדיווח של המוצרים שיש ברשותכם (אני מניח ששניהם במעמד שכיר).

  8. שלום יעקב
    תודה על הכתבה המצויינת!
    אני כרגע שכיר ואשתי עצמאית
    1. האם אשתי יכולה לפתוח קרן השתלמות בהתנהלות אישי (IRA) ורק להשקיע ב ETF אמריקאיות וזה לא ייחשב PIFIC?
    2. האם אנחנו יכולים לפתוח גמל להשקעה ב IRA ורק להשקיע ב ETF אמריקאיות?
    3. אם אפשר – האם כדאי למכור פעם בשנה את ההחזקות בתיק כדי לייצר long term capital gains והעודף מיסוי שאני משלם על המשכורת שלי יקזז את ההתחייבות המס מהקרן השתלמות/גמל IRA?

    תודה רבה!

    1. 1. זה לא יחשב PFIC אך לא בטוח שזה לא יחשב נאמנות זרה. לעצמאים מומלץ להתייעץ עם יועץ מס לפני פתיחת קרן השתלמות או קרן פנסיה.

      2. אין גמל להשקעה IRA. לא מומלץ לאמריקאים לפתוח גמל להשקעה, וגם לא בטוח שIRA היה פותר את זה בגלל אותה סיבה שקרן לעצמאים היא בעייתית.

      3. בהינתן שהבנתי את המטרה, לדעתי לא מומלץ (אתה מתכוון גם לפדות את קרן ההשתלמות כל שנה?)

      1. תודה רבה!

        1.(מבחינת הIRS) מה ההבל בין תיק השקעות רגליה המושקע בני"ע אמריקאיות לקרן השתלמות IRA של עצמאי המושקע באותם ני"ע? ומה הבעיה שזה יתחשב כנאמנות זרה אם אין בו הגדרה של PFIC? (אני חושב שאולאי זה פיתרון מעולה לעצמאים)
        3. אני רוצה לדווח אליהם בשיטת MTM. (רק חשבתי שצריך למכור את ההחזקות בפועל כדי לייצר tax event) אני לא מתכוון לפדות את הקרן כל שנה אלא רק למכור את הETF הנמצאות בתוך ה IRA פעם בשנה ולקנות אותם בחזרה אחרי 31 יום. האם אני יכול להשתמש עם הנקודות זיכוי מהמשכורת לשלם את המס מה IRA I דהיינו(one is passive income and one is earned income can I use the foreign tax credit from my earned income to pay for my foreign passive income?)

        תודה

        1. 1. ההבדל הוא הנאמנות (Grantor Trust) שגוררת בירוקטריית יתר ותוספת עלויות או זמן. מבחינת מיסוי באמת אין הבדל (כלומר כל ההכנסה פשוט מדווחת בטופס 1040 כרגיל).

          3. על מניות לא ניתן לעשות MTM למיטב ידיעתי, וצריך לעשות מכירה בפועל.
          לדעתי מה שאתה מציע אכן מתאפשר, שכן LTCG הוא מה שנקרא High Tax Income ובחישוב של זיכוי מס זר ההכנסה עליו מועברת לטופס של החישוב מס זר הכללי (שכולל את המשכורות). זה רעיון מעניין, ואם אתה מוכר ברווח אפילו לא צריך לחכות 30 יום בשביל לרכוש מחדש. מודה שזה רעיון סופר מעניין, כי אני באמת לא רואה איך אני אנצל את כל זיכוי המס הזר המועבר, וזה דרך טובה להעלות את בסיס המס כדי שפדיונות לא יהיו עם בסיס מס גבוה.
          נתת לי גם רעיון לפוסט 🙂 כמובן שאעשה בירורים לפני כדי לוודא שלא מתפספס פה שום דבר.

          1. תודה רבה!
            זה שנה ראשונה שאני מתכוון להגיש דיווח מס אמריקאי, לכן אני מנסה לברר את הכל עכשיו!

            אם גם תוכל להיות אתי בקשר ישירות גם במייל אשמח! (יש לי עוד רעיונות!)

          2. כרגיל, תודה על הכתבה.( הפנית אותי לכאן מהבלוג שלך)
            1 תוכל להסביר בקשה מה זה LTCG.
            2.כמוכ מה זה בדיוק הבעיה של נאמנות זרה. שהזכרת לגבי עצמאי שמפקיד לקרן השתלמות IRA.
            3.לא מצליח להבין מהכתבה האם הבעיה עבור עצמאי היא שקרן פנסיה /קרן השתלמות שיש לו תמיד תהיה נחשבת
            כPFIC, כיון שזה לא הפקדה של המעסיק, וממילא תמיד המיסוי יהיה גבוה מבארץ( גם אם מדווח בMTM) , או שעצמאי לא יכול לדווח בשיטת MTM וממילא יהיה מחויב בסוף בריביות, או משהו אחר שפיספסתי.

            1. 1. Long term Capital Gains – רווחים על מניות שהוחזקו מעל לשנה לפני המכירה.

              2. הבעיה היא שלנאמנות אין את ההגנה שיש לEmployee trust, ומסתכלים פנימה כדי לראות את טיב הנכסים וההכנסות. זה אומר שככל הנראה ההכנסות הן PFIC אלא אם יש לך דרך לדעת אחרת. בנוסף, יש את טופס 3520 שפספוס שלו זה קנס של $10,000 לשנה.

              3. אם אתה רוצה לדווח על PFIC בMTM אתה צריך לזהות כל נייר ומניה בתוך הקרן, לעקוב אחרי הפעולות כדי לדעת אם נייר נמכר באמצע שנה. כי הMTM תקף רק לMarketable Stock ולא לכל הקרן כמקשה אחת.
              כמובן, שאפשר לנסות לעשות MTM כמקשה, ואפשר גם לנסות לדווח כמו השכירים, כי מי ידע בתכלס? בגלל זה אני ממליץ לעצמאיים ללכת ליעוץ בנושא הזה (ובכל הנושאים). הערכה שלי שלמרות החוק היבש הרוב מדווחים כמו השכירים (כאשר מי שרוצה להימנע מסיכון הקנס המדובר מגיש 3520).

  9. שלום יעקב
    תודה על הכתבה המצויינת!
    אני כרגע שכיר ואשתי עצמאית
    1. האם אשתי יכולה לפתוח קרן השתלמות בהתנהלות אישי (IRA) ורק להשקיע ב ETF אמריקאיות וזה לא ייחשב PIFIC?
    2. האם אנחנו יכולים לפתוח גמל להשקעה ב IRA ורק להשקיע ב ETF אמריקאיות?
    3. אם אפשר – האם כדאי למכור פעם בשנה את ההחזקות בתיק כדי לייצר long term capital gains והעודף מיסוי שאני משלם על המשכורת שלי יקזז את ההתחייבות המס מהקרן השתלמות/גמל IRA?
    תודה רבה!

  10. בכל מקרה לדוח שאתה מגיש השנה בגין שנת 2020, זה לא רלוונטי.
    אם תממש בדצמבר 2021, אז בדוח שתגיש שנה הבאה זה כבר יהיה רלוונטי.

    אפנה במייל, ואולי נכין מזה פוסט למתקדמים 🙂

  11. שלום יעקב,

    תודה רבה על הכתבה!
    רציתי לשאול לגבי אזרח ישראלי שיוצא לארהב בקיץ ויקבל גרין קארד שהוא מגיע לארהב. אם הוא מושך קרן השתלמות ופיצויים לפני שהוא עוזב את הארץ אבל בתוך שנת המס 2021, האם יש חובת דיוח? אם מושכים את הקרנות ב2021 אחרי שמגיעים לארהב, האם זה משנה את המצב?

    תודה!

    1. בשנת מעבר עושים מה שנקרא Dual Status Return בו על חלק השנה טרום המעבר מדווחים רק על הכנסות ממקור אמריקאי (דיבידנדים על מניות וקרנות אמריקאיות לדוגמא), ואחרי המעבר מדווחים על כלל ההכנסה העולמית.

      אז אם המעבר הוא לטווח ארוך, יש עניין לשקול פדיון של הקופות הללו לפני המעבר.

      אם המעבר לטווח קצר, יש עניין להשאיר כי אולי עוד תנצל את הפטורים ממס בישראל.

  12. היי,
    האם יש מיסוי אמריקאי על קרן השתלמות ?
    בנוסף, אם אני משקיע בקרן השתלמות דרך חברה – לדוגמא, הראל – אני לא יודע איפה הם משקיעים את הכסף. האם יש הבדל בין זה לבין אם אני משקיע בקרן השתלמות בניהול אישי?

    1. אם זו קרן השתלמות במעמד שכיר, הגישה הרווחת היא אחת משתיים:
      1. דיווח מלוא הסכום שנובע מהפקדת מעסיק פלוס הרווחים רק בעת פדיון.
      2. דיווח הפקדות מעסיק כל שנה כהכנסה, ודיווח על הרווחים רק בעת פדיון.
      תוצאת המס שנובעת מאחת מהגישות הללו, מאוד תלויה בשאר ההכנסות שיש לך ובשיטה שבחרת להקטנת/ביטול המס.

      עד כאן בחברה שמנהלת עבורך את הכסף. אם אתה בניהול אישי, בעיניי זה כמו חשבון ממוסה לכל דבר, ולכן כדאי לך לבחור רק קרנות ממנפיק אמריקאי, ולדווח כל שנה את הדיבידנדים שהתקבלו בדוח השנתי האמריקאי, וכן לדווח אם מכרת ניירות בתוך הקרן (גם אם לא הוצאת אותם מהקרן).

      1. למה כוונתך "קרנות ממנפיק אמריקאי" ? יש קרנות כאלה בארץ שיש אצלן אופציה לקרן השתלמות ?

        1. התייחסתי לאופציה של קרן השתלמות בניהול אישי, בה החברה המנהלת פותחת לך חשבון מסחר ואתה קובע מה יהיה בתוך הקרן השתלמות.

          אז לאזרח אמריקאי מומלץ לרכוש קרנות סל או ETF-ים רק של מנפיקה אמריקאית, כמו ואנגארד-ארה"ב, iShares-ארה"ב, שוואב וכו'

          לדוגמא אם רוצים להיחשף לSP500 אז מומלץ לאמריקאי את VOO של ואנגארד ארה"ב ולא את CSPX של iShares-אירלנד

  13. אם ברשותי 2 קופות גמל הוניות שההורים פתחו לי כשהייתי ילד, ולא הופקדו לשם כספים מעבר ל-2005 (קופת גמל הונית).
    1. אחת מהן פדיתי השנה בסך כולל של 22,000 ש״ח (סך ההפקדות היה כ-7000 ש״ח). דיווחתי עליה ב-FBAR לאורך השנים, האם עלי לדווח עלי הפדיון שלה בדוח המס השנתי?
    2. בקופה השנייה יש כ-50,000 ש״ח. האם כדאי לי לפדות אותה כדי להימנע מתשלום מיסים גבוהים בעתיד (האם זה נחשב PFIC)?

    תודה רבה

    1. 1. חד משמעית כן. אין קשר בין הFBAR שהוא דוח שמדווחים שם צבירות בלבד, ללא קשר אם אתה ברווח או בהפסד, לדוח השנתי שם מדווחים על הכנסות.

      שים לב שבסבירות גבוהה קופת הגמל שפדית נחשבת PFIC וחישוב המס עליו יהיה גבוה מאוד.
      עשיתי חישוב כאילו הפקידו בתחילת 2005 ופדית אתמוחל, ויצא לי מס של $2600 לארה"ב על הפדיון, שזה כחצי מהרווח שציינת.

      2. זה אכן נחשב PFIC וכנראה כבר מגולמים בה רווחים ומסים גבוהים בגלל הזמן הרב שהוא קיים.
      לדעתי עדיף לצאת מPFIC, למרות המס.

  14. מי שנולד להורים אמריקאים ויש לו אזרחות מכוחם, אך אין לו מספר זהות SSN –
    האם כדאי לעשות תהליך לביטול אזרחות אמריקאית על מנת להימנע מתשלום מיסים
    או שמכיוון שאין לו SSN סביר שלא יהיה לו עסק עם רשויות המס האמריקאיות?
    תודה

    1. נתחיל בזה שתהליך ביטול האזרחות יכלול בהכרח הוצאת SSN והגשת דוחות חמש שנים אחורה.

      עכשיו גם לגבי מי שאין לו SSN לא כדאי לו להמשיך לנסות להיות מתחת לרדאר. כל מוסד פיננסי שתרצה לפתוח אצלו חשבון ישאל אותך אם יש לך אזרחות אמריקאית וידווח לאמריקאיים על אודות קיומך.
      עכשיו זה דבר אחד להיות פאסיבי ובבוא היום להגיד "לא ידעתי", זה דבר אחר לגמרי לשקר ביודעין על מסמכי פתיחת חשבון בבנק/בית השקעות/חברת גמל/פנסיה.

  15. היי יעקב,
    אני אזרח אמריקאי ואשתי לא. יש קופת גמל להשקעה שרשומה על שמה בלבד. האם היא נכללת בכל החוקים הדרקוניים האלו והאם חלה עלי חובת דיווח בגינה?
    תודה!

    1. היי אור,
      החוקים לא חלים עליה ועל נכסים שרשומים על שמה בלבד.
      לא חלה עליך חובת דיווח עליה, אלא אם כן תבחר בכך. אז בגדול לא.

      ישנו חריג איש וזה בשנה שהיא תפתח חברה בע"מ ואז יש לך דיווח חד פעמי לעשות, אבל זה רק הצהרה על זה שהיא פתחה את החברה, אין חיוב במס או משהו כזה.

      1. תודה על המענה המהיר!
        שאלת המשך (שאני מניח שכבר השבת עליה אבל לא מצאתי את התשובה), האם ההיגיון הזה נכון גם בכל מה שקשור לפתיחת תיק השקעות? ז”א אם אני פותח תיק ע”ש אשתי ( שים בצד את החשד מכך שההשקעות לא על שמי למקרה של גירושין חס וחלילה) למנהל דרכה השקעות אני “נמלט” מכל ענייני ה-pfic?
        שוב תודה

        1. אכן כך, רק שים לב שיש בתי השקעות בישראל שלא יאפשרו לרשום רק על שמה אם הכסף מגיע מחשבון משותף, ואז תצטרכו קודם לפתוח חשבון עוש נוסף על שמה.

  16. שלום ,
    אני אזרח ישראלי המנהל קופת גמל IRA בארץ באמצעות הלמן אלדובי .
    במסגרת התיק אני רוכש ניירות ערך אמריקאיים מניות ותעדות ETF.
    אני מגיש דוח שנתי גם בארהב כיוון שיש לי הכנסות בארהב .
    האם במקרה של פטירה יחול מס עזבון אמריקאי על התיק או שכיוון שהרוכש הוא קופת הגמל הישראלית שבמסגרתה אני מנהל את התיק לא יחול מס עזבון ?

    תודה מראש .

  17. היי יעקב,

    תודה רבה על כתבה מפורטת!

    אני אזרח אמריקאי שכיר שעובד בארץ במשכורת ממוצעת למשק.
    יש לי מוצאים לחיסכון:
    1. קרן פנסיה במסלול מיניתי
    2. קרן השתלמות במסלול מיניתי

    3. ולאחרונה פתחתי גמל להשקעה

    אז פנסיה והשתלמות לא נחשבות pfic אם הבנתי נכון וקופת גמל להשקעה כן.

    אני מעט בור בעניינים הללו ולכן כל הקיצורי שמות וכו נורא קשים לי להבנה חחח

    אז מומלץ לי לסגור את הגמל להשקעה ומה לעשות? עדיין לא הבנתי…

  18. הי,
    אני לא אוהב המלצות גורפות, אבל לא ראיתי עדיין מקרה אחד בו השתלם להמשיך להחזיק בPFIC לאורך זמן.
    בגדול הטקטיקה הכי אופטימלית היא להמשיך להחזיק אותו עד דצמבר ולפדות (כדי שכמה שיותר ימי אחזקה יהיו בשנה הנוכחית מה שיקטין את המס על הפדיון בצד האמריקאי).
    בנוסף, רצוי שתחשב כמה מס יהיה לך מהמכירה בצד האמריקאי, תוכל ללכת ליועץ מס, או אם תסכים לחלוק כאן את הסטטוס האחרון של הקופה (תאריכיה הפקדה, סכומים, וסכום עדכני להיום) אוכל לחשב לך פה.
    בהנחה ונדב יסכים, תוכל להעלות תמונה לאתר כמו imgur ולשתף פה את הלינק, רק לא לשכוח להשחיר פרטים מזהים אישיים.

  19. כתבה מאירת עיניים, עכשיוית יותר מתמיד!
    עדיין לא הבנתי חד-משמעית האם קרנות השתלמות וקופות הגמל לשכיר ועצמאי (למשל אלה של אלטשולר) נחשבות או לא נחשבות לPFIC
    ומה הפריטים הקריטיים בדווח הסופי לIRS בשנת המס בה פודים קרן השתלמות או קופת גמל כזו.
    האם מספיק לדווח את החלוקה {עובד, מעביד, רווחים} מתחלת הקרן בציון שער הדולר הממוצע על פני התקופה ?
    תודה רבה על הבלוג הנפלא!

    1. הגישה הרווחת היא שקרנות השתלמות וקופות גמל (ופנסיה ומנהלים) במעמד שכיר לא חשופים ל-PFIC.
      לעצמאיים אין את ההגנה הזאת, ולכן הגישה הרווחת היא שזה כן PFIC. עם זאת, אין הרבה שמדווחים עליהם כ-PFIC.
      הרוב פשוט מדווחים את הרווחים + הפקדת מעסיק (בהנחה ולא דיווחו עליה בעבר) לפי שער הדולר לאותה שנה.

  20. היי,
    בנוגע לאפשרות השלישית – יש לך פוסט כלשהו שמסביר איך לדווח מדי שנה? זה דרך טופס 8621 מתוך הנחה שהפנסיה שלי היא PFIC?
    תודה

  21. שלום יעקב,
    תודה רבה על הפוסט מאיר העיניים.
    אני תושב ואזרח ארה"ב, לאור החלשות השקל אני שוקל לפדות את קרנות הפנסיה, ההשתלמות וקופות הגמל שלי בישראל, להמיר לדולרים ולהשקיע בארה"ב. אני מודע לקנסות שאדרש לשלם בישראל. הסכום המצטבר של כל הקרנות מעל ל 100 אלף דולר.
    השאלה היא האם אוכל להזדכות על המס והקנס שאשלם בישראל על הפדיון המוקדם מול מס ההכנסה האמריקאי. אם כן כיצד לדווח על ההכנסות?
    ראוי לציין כי אני מדווח למס ההכנסה האמריקאי על הקרנות למינהן הן ב FBAR וגם בדוח השנתי, אך למיטב זכרוני לא דיווחתי על הפקדות המעסיק בזמן אמת, מתוך הנחה שאשלם את המס כשאמשוך את הכספים בפרישה.
    שוב תודה מראש על תשומת הלב

    1. התלבטתי רבות אם לענות כי לפדות את קרן הפנסיה שלא כדין גוררת מס של הגבוה מבין 35% או המס השולי שלך (כלומר יכול להיות גם 47% או 50% – תלוי בסכום הנפדה ובשאר ההכנסות באותה שנה).

      על ההכנסות מדווחים בדיוק כמו שמדווחים במשיכה בפרישה. אם דיווחת בעבר על הפקדות מעסיק, אז מדווחים רק על הרווחים בעת הפדיון. אם לא דיווח על הפקדות המעסיק כהכנסה בשנת ההפקדה, אז במשיכה צריך לדווח על החלק המשיכה שהוא הפקדו מעסיק + רווחים.
      כל מס שתשלם לישראל יוכל להוות זיכוי מס זר בארה"ב.

      אגב, השקל התחזק לא נחלש, אז רצוי לבדוק את הנחות היסוד לפני שעושים פעולה בלתי הפיכה.
      מלבד זאת, לא הבנתי איך התוכנית שלך תתן תשואה עודפת על קרנות הפנסיה.

  22. היי יעקב
    ראשית תודה על כתיבת הבלוג והתגובות שלך.
    אני רווק בגיל צעיר, כך שחתונה לישראלית ללא אזרחות היא לא על הפרק כעת.
    יש לי תיק השקעה באנליסט קופת גמל להשקעה. יועץ ההשקעות שלי שם אמר לי שזו לא בעיה להיות פעיל במסלול זה בשל היותי אזרח ארה"ב, אולם לאחרונה גיסי האיר את עיניי שבגלל שאני אזרח ארה"ב אני אהיה ממוסה בתיק גם מבחינת הרשויות בארה"ב ועלי להשקיע רק במניות של ארה"ב עצמן ולא במדדים של קרנות מחקות ( איריות וכ' כמו שציינת). לפני זמן מה פתחתי חשבון במיטב דש טרייד על מנת לסחור בצורה ישירה אך במסלול פאסיבי לטווח ארוך – זאת אומרת אני רוצה לקנות מסלול מחקה מדד S&P 500 או נאסד"ק, אבל בגלל שאני אזרח אני לא יכול דרך המסלול שחשבתי שאוכל במיטב דש. קצת לא ברור לי איך פועלים כעת בפרקטיקה. האם במיטב דש יש מסלול שבו אפשר להשקיע במניות עצמן או בקרנות מחקות שהן לא איריות? ואם אני לא משתמש בפלטפורמה של מיטב דש – אני צריך ברוקר? איך משיגים כזה? אני צריך להמיר את השקלים לדולרים ואז בעצם להעביר לברוקר?

    1. במיטב דש אתה יכול להמיר את הכסף שלך לדולרים ולרכוש את VOO שהיא קרן סל אמריקאית על מדד ה-SP500.
      אם אתה רוצה את כל השוק האמריקאי יש לך את VTI, ואם אתה רוצה את מניות כל העולם יש לך את VT.

      ממליץ לך לקרוא את זה ולשקול אם כדאי לך לעבור לברוקר אמריקאי:
      https://fintranslator.com/2020/12/21/which-broker-to-choose-for-american-citizen-israeli-resident/

  23. שלום יעקב
    לאחר קריאת המאמר שלך… האם השקעה בקניית נכס נדל"ן שהשכרה שלו תניב עד 4000 ש"ח בחודש תהיה השקעה נבונה בהנחה שמחזיקים בו למשך שנים רבות?
    האם עלולים להיות אי אלו ארועי מס לרשויות האמריקניות כתוצאה ממכירה של הנכס? האם יש בעיה להוריש אותו לילדים שאינם אזרחי ארה"ב?
    במה כן אפשר להשקיע בשוק ההון הישראלי מבלי להיפגע מהטלת מס דרקוני למי שיש לו אזרחות כפולה?
    תודה

    1. אני ממש לא יכול לענות לשאלת הנדל"ן שלך. יש המון פקטורים לקחת בחשבון, ואני לא חושב שהאתר הזה הוא הפלטפורמה לעשות זאת.
      מבחינת מיסוי: בישראל יהיה לך פטור היות והשכירות נמוכה מ-5,100 לחודש. בארה"ב תצטרך לדווח על השכירות כהכנסה אך מצד שני תוכל לדרוש הוצאות מוכרות, שהעיקרית בהן היא פחת על הדירה שכנראה תגרום לכך שלא תהיה לך חבות מס בארה"ב עבור דירה כזו, לפחות בשנים הראשונות.

      במכירה של נכס להשקעה יחול מס רווח הון על המכירה בארה"ב. אם זו דירה ראשונה בישראל יהיה לך פטור ממס שבח וחבות מס ככל הנראה מאוד גבוהה בארה"ב.

      במה אפשר להשקיע למי שיש אזרחות אמריקאית:
      קרנות סל אמריקאיות (כלומר, שהמנפיקה של הקרן היא חברה אמריקאית)
      מניות סחירות מכל מדינה
      אג"ח מכל מדינה
      לשאר הדברים – תלוי עניין. אם יש משהו ספציפי שמעניין, תשאל ואענה.

  24. לגבי תשובתךהנ"ל…
    1. קרנות סל אמריקאיות שנקנות בישראל דרך חברת השקעות האם המיסוי האמריקאי על הרווח יתקזז עם המיסוי הישראלי?
    2. האם יש בעיה או מס אמריקאי על העברת דירה לילדים שאינם אזרחי ארה"ב או בירושה לילדים?
    3. האם על הסושייל סקיוריטי שניתן מארה"ב מוטל בארץ מיסוי במידה וגרים בישראל?
    4. לגבי מניות סחירות מכל מדינה… ניתן להשקיע בהן רק לא במניות ישראליות שנסחרות בבורסה כאן? מה הרציונאל שכך נקבע?

    1. 1. אני מניח שהתכוונת בית השקעות ישראלי. בישראל תשלם 25% מס רווח הון. בארה"ב מס רווח הון תלוי בתקופה שהחזקת. אם החזקת פחות משנה תשלם מס לפי מדרגות הכנסה רגילה שגם יכולים להגיע ל-37%, אם החזקת יותר משנה המס הוא 20% ומטה ותוכל לקזז אותו עם המס ששילמת בישראל.

      2. יש לך תקרת מס ירושה של 11.8 מליון דולר שאתה יכול לנצל אותו גם בעודך בחיים בצורה של מתנות. אז אין בעיה עם זה, אבל כן תצטרך לשלם לרו"ח שלך יותר באותה שנה בגלל הדיווחים והחישובים.

      3. לא.

      4. מכל מדינה = גם מישראל. הבעייתיות היחידה היא עם קרנות (סל/נאמנות), אין בעיה עם מניות בודדות. עם קרנות, מותר רק קרנות אמריקאיות. הראציונל היה למניעת זליגת הון מארה"ב לחברות פאסיביות מחוצה לה.

  25. תודה על הפוסט המעולה. אני מתגורר בארה"ב משנת 2016 ובעל גרין קארד מ-2019. אין לי כוונה לחזור לארץ בשנים הקרובות. היות שאני מדווח בארה"ב מדי שנה על רווחי החסכונות הפנסיוניים בארץ (הגישה השלישית במאמרך), אני שוקל להוריד את נטל המס הזה ע"י פדיון החסכונות שאין עליהם קנס פדיון משמעותי בארץ (קרנות השתלמות ותיקות, פיצויים פטורים, וקופות גמל ישנות מלפני 2005). האם זו נראית לך חשיבה נכונה?

    כיצד מחושב המס האמריקאי על פדיון קרנות השתלמות? האם המס חל גם על הפקדות מעסיק שנעשו לפני המעבר לארה"ב? אני מניח שהפקדות עובד והפקדות מעסיק מעבר לתקרה (שהופרשו משכר הנטו שלי בזמנו) פטורות ממס אמריקאי – האם נכון? ומה לגבי הרווחים – שילמתי כבר מס בארה"ב על הרווחים בשנים מאז שעברתי לארה"ב. האם בעת פדיון הקופות אצטרך לשלם גם על רווחים מלפני המעבר? (לא הייתי בעל תושבות מס אמריקאית אז).

    כיצד מחושב המס האמריקאי על פיצויים פטורים? הפיצויים ברובם הופרשו לפני המעבר לארה"ב. ומה לגבי רווחים על הפיצויים מלפני המעבר לארה"ב?

    כיצד תמוסה בארה"ב קופת גמל ישנה (כל ההפקדות מלפני 2005)? האם המיסוי הוא רק על הרווחים מאז המעבר לארה"ב או על כל הרווחים ממועד פתיחת הקופה?

    תודה רבה!

    1. החשיבה נכונה – אין עניין בלשמר פטורים ממס בישראל, כאשר אין פטור מקביל במקום בו אנחנו משלמים מיסים.
      בגדול העיקרון הוא למי שהיגר: ממוסים על הפקדות מעסיק + רווחים. גם מה שנוצר לפני המעבר.
      הטענה היא שהכסף הזה מעולם לא היה חשוף למערכת המס האמריקאית, ולכן הם ממסים אותו.
      אין החרגה מיוחדת לפיצויים, מדובר בהפקדת מעסיק לכל דבר.

      לגבי קופת גמל ישנה, ימוסו רק הרווחים (כי ההפקדה הייתה עצמאית), עם זאת הייתי פונה לייעוץ לגביו מכיוון שיכול להיות שמדובר ב-Foriegn Trust מחד ו-PFIC מנגד.

  26. שלום

    האם החזקה בדירה להשקעה (מושכרת) נחשבת כ-PFIC?
    במידה וכן – האם רישום הדירה על שם בת הזוג הישראלית יכול לעזור?

    1. 1. לא
      2. לא רלוונטי – בכל מקרה מומלץ (לצרכי מס בלבד – לא יכול להתייחס להיבטים אחרים) לרשום על שם בת הזוג

  27. היי, שאלה קצת מצחיקה. אני אמריקאי ושכיר. שוקל להפוך את הקרן השתלמות לira ורוצה להשקיע בקרנות שקשורות לבלוקצ'יין וקריפטו, ופתאום הבנתי שאין לי מושג איך לדעת אם קרן מסווגת האמריקאית או לא מעבר למה שאני מכיר סבורה הישראלית. אני מניח שזה שהיא נסחרת בנסדק למשל זה לא מספיק. יש איזו באז וורד או מאגר שאפשר לחפש בו? אם אפשר, אשמח ספציפית להתייחסות לקרנות BLOK שעוסקת בחברות ולא במטבעות ולכן הנחתי שהיא אמריקאית, בקרנות של 21SHARES, ובקרנות כמו ETHX או BTCX שוב המון תודה על כל האינפורמציה!

    1. לא שאלה מצחיקה בכלל. שאלה במקום.
      על מנת לוודא שקרן לא נחשבת PFIC:
      1) הולכים לתשקיף של הקרן באתר של המנפיקה ומחפשים את המילה Domicile (כלומר איפה ממוקמת המנפיקה של הקרן). אם רשום שם ארה"ב – הקרן אינה PFIC.
      2) אפשר לראות אם הקרן נמצאת האתר etf.com או etfdb.com אם היא נמצאת באתרים הללו היא בסבירות גבוהה לא PFIC.

      1 הוא תנאי יותר חזק, אבל 2 מספיק לרוב המקרים.

  28. יעקב שלום,

    אני אזרח אמריקאי ותושב ישראל. יש לי הכנסה כשכיר בישראל והמעסיק הישראלי מפקיד בכל חודש בקרן השתלמות עבורי.
    בחרתי בקרן ההשתלמות של אנליסט במסלול מנייתי והתשואה שם עד כה לא רעה בכלל.

    1. האם הקרן והמסלול שבחרתי חשופים ל PFIC?
    2. אם כן, האם העברת קרן ההשתלמות לIRA בניהול עצמי בישראל תגן עלי מפני קנסות הקשורים ב PFIC

    תודה רבה על כל המידע והכתבה המעולה!

    1. 1. כפי שכתוב בפוסט, על פי רוב קרנות שנפתחות "בחסות המעסיק" לא חשופות למיסוי בשיטת PFIC.
      2. ישנן סיבות אחרות שבגינן רצוי להעביר ל-IRA, אבל לפחות לשכירים PFIC היא לא אחת מהן.

  29. שלום,
    לגבי קופת גמל להשקעה כתבת:
    "…בהנחה ולא תיעשה שום ***בחירה***, המס יהיה 12% מהרווח ועוד ריבית שנתית של 5% על אותו המס תלוי בכמה שנים זה הוחזק. ה 12% המדוברים זה מעל ה25% מס רווחי הון שנדרש לשלם בישראל."
    על איזו בחירה מדובר? אני מנסה להבין אם קיימת דרך לאזרח ארה"ב להחזיק בקופ"ג להשקעה בלא השלכות מיסוי נוסף כפי שתיארת.

    1. זה נקרא בחירת MTM, יכול לקרוא עוד כאן:
      https://fintranslator.com/2017/01/25/child-savings-pfic/
      גם היא לא להיט גדול כי יש בה כפל מס כמעט ודאי (אתה משלם לארה"ב כל שנה על הרווח על הנייר – תלוי במדרגת מס שלך, ואילו בפדיון משלם לישראל 25%).

      בכל מקרה, אין דרך להחזיק קופת גמל להשקעה בתור אמריקאי בלי השלכות מיסוי לא נעימות.

  30. אדם שעזב את ישראל לפני 10 שנים ולא מפקיד לקרן פנסיה מאז.
    אין לו יכולת למשוך את הכספים למעט פיצויי פיטורין שלא משך ולא ימשוך עד הפנסיה בעוד 20 שנה.
    האם עליו לדווח FBAR עליהם?
    2 רואה חשבון, אחד טוען שכן השני טוען שלא כיוון שהשליטה בהשקעות לא בשליטתו והוא לא יכול למשוך/לא מושך רווחים. מי צודק?

    1. מבלי להיכנס לפילוסופיה הרו"ח שאמר לדווח צודק גם חוקית וגם פרקטית (להוסיף עוד שורה בדוח לוקח 5 דקות, ומוריד סיכון קנס של $10,000 ל-0).

  31. רואה החשבון שטוען שלא מתבסס על זה:

    A defined benefit plan is generally an employer or government plan funded by the employer or government, which provides for a fixed benefit in case of retirement or death. In most cases, plan participants are not considered the legal owners, nor can they direct the investments or cause a disposition of funds. Moreover, you may not be able to ascertain the current value or balance of a defined benefit plan prior to retirement, or the foreign bank and financial accounts.

    So, are foreign pension plans reported on FBAR?

    Due to the factors above, some practitioners take the position that these plans do not need to be reported on the FBAR

      1. תודה.
        איזה מספר חשבון צריך להכניס בדיווח?
        בדוח השנתי (מבטחים החדשה) לא מופיע מספר חשבון. לא מצאתי חשבון במקום אחר שמשוייך ספציפי אלי.

  32. היי יעקב, תודה רבה על המאמר. אימי אזרחית ארהב. בשנה שעברה יצאה לפנסיה שוחררה פיצויים וקרן השתלמות. בארץ היה פטור ממס. האם היא תצטרך לשלם עבור הכסף שקיבלה מס בארהב, למרות שזו הכנסה מחוץ לארהב? אם כן, כמה אחוזים?
    תודה רבה!

    1. היי, אמך תצטרך לדווח בדוח האמריקאי על ההכנסה מהפיצויים.
      אם דיווחה בעבר על הפקדות המעסיק לפיצויים אז רק כל מרכיב הרווח שנמשך, ואם מעולם לא דיווחה על הפקדות מעסיק אז על כל הסכום שנמשך.

      אי אפשר לדעת מראש כמה אחוזי מס זה יצא, זה תלוי במכלול השלם של הדוח השנתי, ובמאפיינים כמו כמה הכנסה כוללת, האם היו הכנסות פאסיביות מועדפות, האם יש זיכוי מס זר לנצל וכן הלאה.

      1. אני עובר על התגובות שלך כאן, כל נושא האזרחות הכפולה הוא ממש כאב ראש.
        האם יש מקרים בהם ישנם הטבות מס לאזרחים ישראלים שמחזיקים באזרחות כפולה והם עשויים לקבל החזר מס בגין המס ששילמו בישראל?

        1. היי יעקב!

          כתבה נהדרת.

          אני רק שאלה 🙂 האם פיקדון בבנק ישראלי נחשב באיזשהו צורה pfic?

      2. אני עובר על התגובות שלך כאן, וזה נראה שהאזרחות הכפולה זה כאב ראש.
        האם יש הטבות מס / החזרי מס שאזרחים ישראלים עשויים לקבל כתוצאה מהאזרחות הכפולה?

        1. זה כבר חומר לפוסט נוסף 🙂
          בגדול כמו שהחובות כפולות, אז יש גם זכויות בצד האמריקאי שאזרחים שגרים מחוץ לארה"ב יכולים לקבל:

          1) החזר מס בגין ילדים – עד $1,400 לכל ילד בעל אזרחות אמריקאית מתחת לגיל 17 (ב2020-2021 הגדילו ל18 את התקרה בגלל הקורונה). החישוב בדיוק כמה ומה נקבע בדוח השנתי, ותלוי בהכנסה כאשר גם הכנסה נמוכה פוגעת (עידוד לצאת לעבודה) וגם הכנסה גבוהה מדי פוגעת בהחזר.
          2) החזר מס בגין הוצאות לימודים – עד 4 שנים ראשונות במוסדות להשכלה גבוהה שמוכרות (האוניברסיטאות הגדולןת כולל רייכמן והפתוחה, אך כרגע לא כולל אריאל) ניתן לקבל עד $1,000 לשנה בתלות בשכר הלימוד ששולם. גם כאן החישוב מתבצע בדוח השנתי. אם שכר הלימוד היה מעל $4,000 לאותה שנה, יתקבל ההחזר המקסימלי.

          3) אני שם כאן כוכבית* כי צריך לשלם בשביל לקבל, אבל עצמאי שישלם מיסים סוצאליים לארה"ב במשך 10 שנים לפחות זכאי לקצבת זקנה אמריקאית שתלויה בסכומים ששולמו/השכר המבוטח. היות וחייב לשלם את המסים הסוציאליים הללו גם למי שלא גר שם, זה בעיקר טוב למי שלא יודע לחסוך מהנטו.

          4) בשנים 2020-2021 חולקו מענקי קורונה לאזרחים, גם לתושבי חוץ. לבוגר זה היה עד $3,200 ולילדים בעלי אזרחות עד $2,500, הסכום התקבל בתלות בהכנסה הנמוכה מבין השנים 2018-2021)

  33. שלום יעקב, תודה על הכתבה!
    עברתי על כל התגובות על מנת לא לחזור על השאלות.
    אשתי אזרחית ואני לא (יש לי ITIN). מדווח את 2 הדוחות , מס וFBAR כדוח משפחתי משותף.
    מעוניין לפתוח חשבון באינטראקטיב ברוקרס ויש לי
    כמה שאלות.
    א. כתבת הכי נכון במקרה כזה לפתוח חשבון לבד
    על שם זה שאין לו אזרחות. האם גם במקרה שלי נכון הדבר? מדווח משותף ויש לי itin.
    ב. אשתי במשרה חלקית ולא מגיעה בשום צורה לנצל את מלא נקודות הזכות האם לא כדאי כן לפתוח על שם שלה?
    תודה על האינסוף כתבות, תובנות, זמן והשקעה שאתה מקדיש! ראוי לכל הערכה.
    משקיע עצמאי IRA קרן השתלמות וקופת גמל רק שלי. מדווח FBAR

    1. א. תשימו את החשבון רק על שמך. ככה אם תחליטו ביום מן הימים שאתם מפסיקעם להחשיב את עצמך כתושב ארה"ב לצרכי מס, אז החשבון על שמך כבר.

      ב. זה לא יעזור. ישראל משייכים הכנסות פאסיביות של זוג נשוי לבעל ההכנסה הגבוהה מעבודה ללא קשר מי רשום כבעל החשבון.

  34. תודה!
    עוד שאלה.
    רשומה על שם אשתי נכס נדלן בארה"ב וממלאים גם דוח state. האם במקרה כזה נכון לפתוח חשבון על שם שלה להתקזז הפסדים לעומת הכנסות מהדירה?

    1. כל עוד אתם מתכננים להמשיך להגיש ביחד, זה לא משנה, תוכל לקזז הפסדים מהחשבון שלך עם הכנסות מהנדלן שלה (עד תקרה של $3,000 לשנה).

      אבל גם אם אתם מתכננים מתישהו להפסיק לדווח עליך לאמריקאיים, עדיין הייתי רושם על שמך. גם ברוב השנים הציפיה היא מן הסתם להרוויח, וגם עדיף תמיד להיות חשוף למערכת מס אחת מאשר שתיים.

  35. שלום רב,

    תודה על המאמר והתשובות לשאלות. מאוד השכלתי. אשמח לדעתך על שתי השאלות הבאות:

    1 אני מעוניין להשקיע ב ETF או קרן מחקה של ה S&P 500 למשל אבל מכיוון שאני חי בישראל אני רוצה לעשות זאת בשקלים ולא להיות חשוף לתנודות המטבע. בארץ יש קרנות סל מנוטרלות מטבע אך הן כמובן PFIC כך שבעייתיות לי כאזרח אמריקאי כמו שציינת. האם אתה מכיר דרך להשקיע במשהו צמוד למדדים בצורה שלא תהיה PFIC וגם תהיה מוגנת מהשינויים בדולר?

    2. האם קרנות כספיות הן גם PFIC? ואם כן, האם כשאני מפקיד ומושך בתוך אותה שנה אני חוסך מעצמי את הדיווח והמס העודף בהשקעה ב PFIC (כמובן מדווח על הרווחים כרווח הוני רגיל)?

    תודה

    1. השעקעה מנייתית לא חשופה לסיכון מט"ח, זו טעות נפוצה. לכן אין צורך להגן על השינוי הזה דווקא. לחומר נוסף ולהבנה לעומק, יכול לקרוא כאן:
      https://www.hasolidit.com/kehila/threads/%D7%A8%D7%99%D7%9B%D7%95%D7%96-%D7%9B%D7%9C-%D7%94%D7%A4%D7%95%D7%A1%D7%98%D7%99%D7%9D-%D7%91%D7%A0%D7%95%D7%A9%D7%90-%D7%92%D7%99%D7%93%D7%95%D7%A8-%D7%9E%D7%98-%D7%97-%D7%95%D7%A1%D7%99%D7%9B%D7%95%D7%9F-%D7%9E%D7%98-%D7%97.5393/

      אם אתה ממש מרגיש שאתה חייב את גידור המטח, אז פשוט תעשה מה שקרן מגודרת עושה. תקנה את הקרן האמריקאית, ותפתח פוזיציה מתאימה בדיוק באותו גודל כמו הכסף שהשקעת המדד, בחוזה עתידי על שער השקל-דולר, ולא לשכוח לגלגל אותו כל 3 חודשים.

      לגבי קרן כספית, היא אכן PFIC. מכירה בסוף כל שנה, וקנייה בשנה הבאה אכן תפתור את המיסוי הכבד, אבל לא את הדיווח.

  36. אזרחות כפולה (ישראלית ואמריקאית), (לא נשוי). שכיר בישראל. ממלא דוחות מדי שנה ל IRS.
    לקראת סוף שנת המס רוצה לנצל יתרונות מס בישראל בגין הפקדות 5% לפי סעיף 45 (או 47).
    האם לקופת גמל ישנה שיש לי? לקופת גמל להשקעה?
    המלצה אחרת?

    1. קופת גמל להשקעה לא מקנה הטבות מס. כך גם קופת גמל ישנה שכבר לא ניתן כבר להפקיד אליה (קופות מלפני 2005). המקום היחיד שאתה יכול להפקיד זה קופת גמל לתגמולים או אפילו לקרן פנסיה. עם זאת הפקדות כעצמאי (בניגוד להפקדות שאתה עושה כשכיר) לתוכניות פנסיוניות הן בעייתיות בצד האמריקאי, מלבד לקופת גמל IRA שם ניתן לנהל את ההשקעות בצורה בה לא יהיו לך PFIC בחשבון.

  37. תודה על כל המידע!
    כבעל אזרחות כפולה, אשמח מאוד לקבל ממך ייעוץ, או המלצה על איש מקצוע מנוסה שיכול לייעץ לי באופן חד-פעמי בכל הקשור לדיווחים בקרנות הפנסיה, וכן הכוונה מדוייקת בכל הקשור לקרנות השתלמות והשקעות אחרות דרך חברות הביטוח ו\או אפיקים אחרים.

  38. הי יעקב ,
    מדוע קיים הבדל בין קרן עצמאות שכירה לעצמאית לעניין PFIC ? הרי בשני המקרים אין לך ממש שליטה בתמהיל של קרן ההשתלמות .
    אם אכן יש הבדל ואני מעוניין להשקיע בקרן השתלמות סכום נכבד האם כדאי לי לפתוח חברה בע"מ ולהפקיד עבורי במעמד שכיר ( בעל שליטה ) ובכך אמנע מלהיות תחת השקעות PFIC ?
    תודה רבה .

    1. זה קשור להגדרות הסעיף 402b לפקודת המס האמריקאית, בו מוגדר שאם רוב ההפקדות באות מהמעסיק, הקופה נחשבת בחסות המעסיק.

      לגבי הרעיון שלך, זה יעבוד, אבל למה שתרצה להפקיד המון כסף ולשלם דמי ניהול ואז עוד בסוף לשלם מס רווח הון?

  39. שלום יעקב,
    בעלי אזרח ארה"ב ואני לא. שכיר. אשמח אם תאשר לי שהבנתי נכון
    1. חשבון בבית השקעות וקופת גמל להשקעה וכו' מומלץ לפתוח על שמי בלבד ואף לשייך לחשבון עו"ש על שמי בלבד. כך גם ניתן לקנות קרנות סל שאינן אמריקאיות?
    2. עדיף לנהל קופת גמל והשתלמות IRA (של בעלי) ולקנות קרנות סל אמריקאיות בלבד על מנת להימנע מחבות מס כלפי ארה"ב בעת המשיכה. ארה"ב לא מכירה בפנסיה הישראלית כקצבה לעת הזקנה אלא רואה בזה השקעה לכל דבר בקרנות זרות? איך ניתן לנהל קופת גמל אך מצד שני להמשיך גם בקרן הפניסה ולא לותר על הרובד הביטוחי של קרן הפנסיה?
    3. האם כדאי לנהל חשבונות עו"ש נפרדים? אני עצמאית ושכירה. מרוויחה יותר מבעלי בנטו. האם כדאי "להעלים" את ההכנסות שלי לחשבון נפרד?
    תודה רבה רבה!

  40. תודה רבה על הפוסט.
    בנוגע ל2 הגישות לגבי דיווחים על הפקדות מעסיק לפנסיה וקרן השתלמות:
    1. האם ניתן להחליף בין הגישות במהלך השנים?
    2. בדוגמה שנתת נראה שהגישה הראשונה היתה טובה יותר מבחינת מיסוי. האם יש מקרים שבהם הגישה השניה עדיפה מבחינת מס? אם כן, במה זה תלוי?

    1. 1. אלו לא גישות שה-IRS מכיר בהן רשמית, פשוט כי הוא מעולם לא נדרש לזה. אלו גישות של רואי חשבון שמסתמכים על חוק כזה או אחר שנראה להם יחסית דומה לפנסיה שלנו.
      לכן, קונסיסטנטיות היא שם המשחק, ורצוי לשמור על אותה גישה לאורך זמן. עם זאת אנשים עושים מעבר לרוב מ2 ל-1, כלומר מהיעדר דיווח על הפקדות שוטפות לכן דיווח, משום שלהערכתם זה "בטוח יותר".
      אם את בוחרת לעשות שינוי, לא הייתי עושה יותר מפעם אחת (כלומר, טענה של "הבנתי שזה עדיף ולכן עשיתי שינוי" יתקבל יותר בהבנה מ"עשיתי כל שנ הלפי מה שהיטיב איתי" 🙂 ).
      2. זה מאוד אינדיבידואלי ותלוי בהכנסות לאורך השנים והפנסיה הצפויה. כמו גם בדברים לא צפויים כמו שינויי חקיקה בישראל וארה"ב.
      הגישה הראשונה כנראה עדיפה לבעלי הכנסות גבוהות ומי שמקבל אופציות ומניות מהמעסיק, לבעלי הכנסות נמוכות זה כנראה תיקו. זה ידרוש סימולציה שתכלול הרבה הנחות שלא בטוח שנדע להניח 🙂
      מוזמנת להשתמש במחשבון מיסוי שפיתחתי שנותן הערכה לכמה מס משלמים על סוגי הכנסות שונים:
      https://fintranslator.com/2023/01/02/us-tax-series-2022-ftc-vs-feie-calculator/

  41. היי יעקב
    אני עצמאי ורעייתי שכירה,
    שנינו בעלי אזרחות ארה""ב
    "בזכות" הכתבה שלך לא פתחתי עד היום קרן פנסיה והשתלמות
    עד לבירור הנושא…
    השאלה שלי האם אני יכול לדווח בכל שנה על הרווחים של הקרנות אותם אפתח
    ובמקביל להנות מקיזוז המס
    ממס הכנסה שאשתי משלמת על הכנסתה בישראל?
    תודה רבה!

    1. זה על פניו לא אפשרי.
      הרווחים שתדווח יכנסו לקטגוריה פסיבית בטופס 1116, ואילו ההכנסה של אשתך לקטגוריה הכללית.
      לא ניתן לקזז מס בין קטגוריות.

  42. תודה על המדריך המושקע!

    כמה שאלות אם אפשר:
    1. אם יש לי חברה בע"מ בישראל (מתגורר בישראל, אבל אזרח אמריקאי שמגיש כל שנה ל-IRS גם דוחות על החברה בע"מ לפי דרישתם), האם השקעה כחברה בע"מ בקרנות איריות (עם הכסף של החברה) נחשב כ-PFIC? יש לציין שאני בעל השליטה היחיד בחברה ונחשב בה שכיר בעל שליטה.

    2. לפי מה שקראתי בבלוג, לאזרח האמריקאי תושב ישראל כדאי לפתוח חשבון מסחר ב-IB האמריקאי.
    האם IB תומכים ב-IRA של קרן השתלמות/פנסיה שמגיעים מישראל (הפקדות לשכיר, אבל שוב אני בעל שליטה אם זה משנה משהו למעמד שלי)?

    תודה רבה

    1. 1. לא רק שזה נחשב PFIC, אם אתה חברת יחיד שנותנת רק שירותים ואין לך נכסים מוחשיים בחברה, זה יהפוך את החברה שלך ל-PFIC בעצמה (כי רוב הנכסים המוחשיים יהיו למטרת יצירת הכנסה פאסיבית).
      2. לא.

      1. 1. תודה על המענה. יש לי עוד עובדת אחת שכירה ועוד כ-6 פרילנסרים שעובדים בשוטף. הכנסת החברה היא אכן משירותים, אבל בתחום מאוד ספציפי ורוב הכנסות החברה יהיו משירותים אלו ולא מהשקעות פיננסיות. האם זה עדיין יחשיב את החברה/ההשקעות שלה כ-PFIC?

        2. הבנתי, אז אני אצטרך להעזר כנראה בחברה ישראלית כלשהי אם כי הבנתי שיש דמי כניסה מינימלים מבחינת הקרנות שניתן להעביר.

        1. 1. יש גם את מבחן הנכסים לPFIC. אם יותר מ50% מנכסי החברה מיועדים ליצירת הכנסה פאסיבית, אז היא PFIC.

          אבל שים לב שכתבתי, שגם אם החברה שלך לא מסווגת כPFIC, הקרנות הללו עדיין PFIC ותצטרך לשלם כל שנה על הרווח על הנייר 21%, מבלי יכולת להזדכות על כך בישראל.

          2. אכן. בגלובל נט ומיטב דש זה 200,000 – 300,000, במגדל 750,000.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם

Back to top button