שוק ההון

האם לאזרחי ארצות הברית כדאי להשקיע בקופת גמל להשקעה?

בשנים האחרונות גדלה הפופולאריות של קופת הגמל להשקעה בקרב ציבור החוסכים, אבל לאזרחי ארצות הברית השקעה בקופת גמל להשקעה עשויה להיות טעות חמורה.

אמריקאיים רבים הגרים בישראל רוצים לעשות טוב לעצמם ומחפשים להשקיע כספים עודפים שיש להם. עם זאת, הם נכנסים להשקעה מהמגוון המקומי, זה יכול להיות קרן סל ישראלית, או קופת גמל להשקעה (או פוליסה פיננסית).

לאחר זמן מה, הם נתקלים במאמר מסוים, או בבלוג הזה, או שסתם שיחה בקפה בעבודה ומבינים שעשו טעות חמורה. לעתים הם יפנו בבלוג בבקשת עזרה, ובעדיפות הם גם יפנו ליועץ מס שמבין בזה.

למה השקעה בקופת גמל להשקעה לא מתאימה לאזרחי ארצות הברית?

לאמריקאי שגר בישראל (או בכל מקום אחר בעולם), לא משתלם להשקיע בקרנות נאמנות "זרות", כלומר, מקומיות. זה כולל כל סוג השקעה בחברה שמטרת ההשקעה שלה היא הכנסה פסיבית. בישראל, זה כולל קרנות נאמנות, קרנות סל, פוליסות חיסכון וכל מקום בו קבוצה של אנשים מאגדים כסף ומשקיעים אותו ביחד (בין אם זה מנוהל או פסיבי) – כן, גם קופת גמל להשקעה.

הסיבה לכך, היא שארה"ב היא אחת מהמדינות היחידות בעולם שלא נותנות לקרנות נאמנות לצבור דיבידנדים ורווחי הון, ארצות הברית מכריחה את מנהל הקרן לחלק למשקיעים כל שנה את הרווחים, וע"י כך למסות בכל שנה ולא רק בפדיון.

לפיכך, בארה"ב חשבו על חוק ה-PFIC

על פי כללי ה- PFIC , חוסך שמחזיק בחיסכון שמוגדר כחברת השקעות פאסיבית זרה יאלץ לבצע מכירה רעיונית של החזקותיו אחת לשנה, ולשלם מס בשיעור הרלוונטי.

האם כדאי לאזרחי ארצות הברית להמשיך להשקיע בקופת גמל להשקעה?

לארחי ארצות הברית מאוד מומלץ לצאת מחיסכון בקופת גמל להשקעה וכדאי גם לתכנן את היציאה. בנוסף, אני לרוב תמיד מציין שאפשר לדווח את זה בצורה אחרת (רווחי הון לקרן סל, ריבית לקופת גמל להשקעה) ולקחת את הסיכון, כאשר ידוע שה-IRS עושה ביקורות לקומץ של אנשים. עם זאת, אני תמיד מדגיש שיש במהלך סיכונים ומפרט גם מה הם.

למהלך מסוג זה נדרשת סיבולת סיכון יחסית גבוהה מכיוון שאחד הקאטצ'ים הכי חזקים ב PFIC, הוא שאם לא מדווחים עליו ככזה, אין התיישנות בכלל ותיאורטית יכולים לבוא אליכם גם שנים אחרי ולדרוש מכם לשלם את המיסים בחישוב PFIC. כמובן שהסיכון הזה יורד ככל שמתרחקים משנת המס, אבל היו סיפורים שה-IRS הלך עשור ויותר אחורה ודרש מסים (לא ספציפית על PFIC, אבל אני מדבר על העקרון).

בקיצור, כל עוד מבינים את הסיכונים, ומקבלים אותם, אפשר לנסות לדווח על פדיון PFIC כמשהו אחר, וגם אנשי מקצוע פועלים כך.

אבל, וזה אבל גדול… יש הבדל עצום בין אם אתם יוצאים מהPFIC ומדווחים כך, לבין תכנון עתידי לדווח כך וכניסה מודעת לPFIC (או הישארות בה) כתוכנית השקעה. מקווה שאתם מסכימים.

מלבד העניין של ההתיישנות, נזכיר שכאשר מחזיקים בPFIC יש שתי חובות:

1. דוח בעת מכירה

2. דוח מידע שנתי במידה ושווי כלל הPFIC שברשותכם עלה מעל $25,000 ליחיד או $50,000 לזוג מתישהו במהלך השנה.

כלומר, אם אתם מחזיקים בקופת גמל להשקעה והיא מעל 180,000 ש"ח (בערך), אז צריך כל שנה להצהיר לרשויות בארה"ב שהיא קיימת ואת גובהה.

תחשבו על זה כ FBAR אבל רק ל PFIC.

כלומר, אם אתם מתכננים להחזיק קופת גמל להשקעה לטווח ארוך, ולא לדווח עליו כPFIC, אתם פוטנציאלית מגישים עשרות דוחות לא נכונים, ולא רק בשנים בהם אתם פודים אותו.

טיעון נוסף ששמעתי הוא שה IRS לא ישים לב, מכיוון שזה דומה למוצרים פנסיוניים אחרים (בכל זאת קוראים לזה "קופת גמל"). נזכיר שלמוצרים פנסיוניים (כולל קרן השתלמות) שנפתחו בחסות המעסיק, יש הגנה מPFIC תחת סעיף 402b. עם זאת, לעצמאיים אין הגנה כזו בקופות שהם פותחים, וההמלצה שלי לעצמאיים זה לפתוח רק קופת גמל וקרן השתלמות בניהול אישי (בסלייס גמל יש אפשרות לפתוח כאלה החל מהשקל הראשון בדמי ניהול של 0.3% לשנה). בקופות הללו מן הסתם תרכשו מוצרי השקעה שאינם PFIC.

אבל, לקופת גמל להשקעה אין אופציה לניהול אישי, ולא מצאתי אחת שלא משקיעה בPFIC. אפילו כאלה שמחקות את ה SP500.

בשורה התחתונה

1. כשרוצים לברוח מ PFIC קיימת אפשרות לדווח עליה כמשהו אחר (רווח הון או ריבית), אבל זה מלווה בסיכון וחובה להכיר את מכלול השיקולים. לא הייתי עושה זאת ללא ליווי.

2. זה שיש אפשרות כזו (שמלווה בסיכונים), לא אומר שזה רעיון טוב להישאר בPFIC לאורך זמן תוך הסתמכות על האפשרות. זה רעיון ממש גרוע. במיוחד שיש לכם חובת דיווח שנתית על אחזקה, ולא רק במכירה.

3. קופת גמל להשקעה היא PFIC פר אקסלנס, ואין לה הגנות שיש לקרנות פנסיה והשתלמות לשכירים.

>>>מחפשים אלטרנטיבה לחיסכון בקופת הגמל להשקעה?

רוצים להגיע עם יותר כסף לפנסיה?
רוצים להפסיק לפחד מהחיסכון הפנסיוני?
אנחנו מזמינים אותך להגיע לפגישת תכנון פנסיוני אישית
למידע נוסף על שירות תכנון פנסיוני אישי https://pensuni.com/?page_id=7283

האם לאזרחי ארצות הברית כדאי להשקיע בקופת גמל להשקעה? by

יעקב רוטמן

יעקב רוטמן, נשוי + 3, מהנדס ראייה ממוחשבת באינטל ובעל הבלוג המתורגמן הפיננסי שבין היתר מנגיש מיסוי אמריקאי לישראלים בעברית, וגם מתעסק בהיבטים מתקדמים של פיננסים אישיים.

תגובות

  1. השאלה היא האם גם לאזרחי ישראל כדאי להשקיע בקופת גמל להשקעה? 🙂

    למען האמת, מי שלא רוצה ולא מעוניין ולא יודע לנהל את הכסף שלו דרך תיק השקעות בברוקר ישראלי/זר/בנק – קופת גמל להשקעה היא מוצר מאוד נוח ונחמד שמזכיר מאוד קרן השתלמות.
    בוחרים חברה מנהלת.
    בוחרים מסלול השקעה.
    וזהו…
    בדמי ניהול של 0.3% מהצבירה לשנה ב- Slice (=קל-גמל לשעבר) ו- 0.35% מהצבירה במור בית השקעות (=אינטרגמל לשעבר), זה אפילו יכול להיחשב זול מספיק, אם לא מחפשים לעשות אופטימיזציה מטורפת של התיק.
    כמובן שצריך לקחת בחשבון את דמי ניהול הוצאות ההשקעות שיכולים לנוע בין 0.05%-0.25% (ואפילו יותר לפעמים), כשבדר"כ הן עומדים על 0.1-0.15% מהצבירה לשנה.

    תודה על המאמר 🙂

  2. תודה על המאמר הברור.
    עולות לי 2 שאלות
    א. בהנחה שבעתיד הקרוב יפתחו בחלק מהקופות גמל להשקעה מסלולי "ניהול אישי" . האם ניוד צבירה אליהם יהיה פתרון למלכודת המס שתארת. לפחות ממועד הניוד קדימה?.

    ב. מקופת גמל להשקעה ניתן לממש " קצבה מוכרת" ( קצבה הפטורה ממס בישראל). מה ההתייחסות של רשויות המס בארה"ב לקצבה זו
    1. האם תוגדר כהכנסה פטורה ממס ?.
    2. לחילופין אם מצטרפת לסך ההכנסות החייבות במס שיש לאזרח האמריקאי/ישראלי?
    ואז אם סך ההכנסות הקיים+ הקצבה הפטורה נמצאות מתחת ל"סף המס" האמריקאי? . זו בפועל תהיה קצבה ללא מס.

    תודה

    1. א. פתרון מסוים, לא מוחלט. בכל מקרה, לא הייתי משאיר את זה רק בגלל זה, כי זה לא על הרדאר של אף אחד ברשות שוק ההון, ואתה לא רוצה להיתקע מספר שנים ולעשות חישוב PFIC אם וכאשר תנייד לניהול אישי.

      ב. 1. לא פטור ממס.
      2. כרגע קופת גמל לא יודעת לשלם קצבה. תצטרך לנייד לקרן פנסיה.
      על כל הניוד תצטרך לחשב ולשלם מס PFIC עד אותו רגע.
      גם בקרן הפנסיה תצטרך לחשב (12 טפסי 8621 בשנה) ולשלם בכל שנה את הרווח היחסי מרגע הניוד ועד רגע קבלת הקצבה. בקיצור, אין שום התכנות למשהו סביר גם מבחינת תשלום וגם מבחינת בירוקרטיה.

  3. מה לגבי קופת גמל להשקעה לקטין שלא אזרח או תושב ארהב
    אבל ההורים שניהם כן תושבים לצרכי מס בארהב
    מה המיסוי לקטין לא תושב ?

  4. אם אשקיע בשוק ההון האמריקאי בעצם לא יהיו לי את כל הבעיות האלו, נכון?
    וזה משנה אם אני עושה זאת דרך חברת השקעות ישראלית או אמריקאית?

    1. מה שקובע זה הקרן עצמה ואיפה היא ממוקמת.
      לכן אם לדוגמא רוצים קרן מחקה SP500, אז VOO היא סבבה כי היא מונפקת בארה"ב, וקרן CSPX או הגרסה בשקלים 1159250, או כל קרן ישראלית (תכלית/קסם/מיטב וכו), לא סבבה.
      הברוקר בו קונים לא משפיעה, עם זאת כתבתי פוסט שמסביר למה יש עדיפות להיות בברוקר אמריקאי משיקולים של ניכוי מס במקור וסדר הגשת הדוחות:
      https://fintranslator.com/2020/12/21/which-broker-to-choose-for-american-citizen-israeli-resident/

  5. שאלת המשך.
    האם מה שכתבת במאמר חל גם על קופת גמל על פי תיקון 190 שתנוהל ב"ניהול אישי"

    הגדרת במאמר כי עצמאי כן יכול להפקיד לקופת גמל במסלול ניהול אישי.

    וכאשר מפקידים לקופה לעצמאי. הצבירה מתחלקת לשני רבדים:
    קצבה מזכה שנוצרת מהפקדה עד לגובה תקרת הפקדה שנתית של כ 38 אלף ש"ח.
    קצבה מוכרת – שנוצרת מיתרת ההפקדה מעל התקרה.

    האם" ההגנה" חלה רק על הרובד הראשון או על שני הרבדים

    1. קופות בניהול אישי פשוט נחשבות לחשבונות השקעה בצד האמריקאי.
      לכן זה בהחלט אפשרי, אבל צריך לזכור: 1. לדווח הנכסות מהחשבון בדוח האמריקאי (דיבידנדים, ריבית, מכירות), 2. זה חשבון זר ולכן צריך לדווח אותו ב-FBAR (ואולי גם ב-8938). 3. כמו בכל חשבון השקעה להיזהר מהשקעה ב-PFIC –
      https://fintranslator.com/2016/12/25/dont-invest-in-pfic/

      לא ברור על איזה הגנה אתה מדבר. אם על ההגנה שחלה על שכירים בקופות מנוהלות, אז היא לא מתקיימות בקופות עצמאיות, ללא תלות ברובד.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם

Back to top button