מחשבוניםצרכנות

מחשבון תיקון 190 : האינפלציה עולה האם כדאי להשקיע?

מחשבון תיקון 190 יסייע לכם לקבל החלטה האם לאור העליה הצפויה באינפלציה עדיין כדאי להשקיע בתיקון 190 או אפילו למשוך את הכספים.

תיקון 190 לפקודת מס הכנסה יצר בשנת 2012 את האפשרות לקבלת קצבת זקנה פטורה ממס – קצבה מוכרת, אך הרבה יותר מכך הוא יצר מכשיר השקעה פיננסי, שמאפשר לחוסכים מעל לגיל 60 שכבר זכאים לקבל קצבה העולה על כ – 4,500 ש"ח למשוך את ההפקדה תוך תשלום מס רווחי הון בשיעור של 15% על המס הנומינאלי.

בסביבת האינפלציה שהיתה קיימת עד כה היה מדובר בחיסכון אדיר במס.

לדוגמה

חוסך הפקיד מיליון ש"ח לתיקון 190 והשיג תשואה של 15%. בהנחה והאינפלציה באותה תקופה עמדה 1%. החיסכון במס שהוא השיג יעמוד על 12 אלף ש"ח.

מס רווחי הון – 25% ריאלימס רווחי הון 15% נומינאלי
34,653 ש"ח22,500 ש"ח

לצורך החישוב יצרנו עבורכם שני מחשבונים, המאפשרים לחשב את הכדאיות בהשקעה היום בתיקון 190 או במשיכת הכספים שכבר הופקדו. ניתן לגלול לתחתית הכתבה כדי להשתמש במחשבון לתיקון 190.

מה הבדל בין רווח ריאלי לרווח נומינאלי?

רווח ריאלי, הרווח על ההשקעה בניכוי האינפלציה. רווח נומינאלי, הרווח על ההשקעה כולל האינפלציה. כאשר האינפלציה נמוכה מאוד כמו בשנים האחרונות תיקון 190 מאפשר להרוויח את הפער בכללי המיסוי בין 15% נומינאלי לבין 25% ריאלי שקיים ביתר אפיקי ההשקעה בשוק ההון.

בדוגמה שלנו התשואה היתה 15% והאינפלציה עמדה על 1%

תשואה ריאלית (התשואה בניכוי האינפלציה)תשואה נומינאלית
13.86%15%

אחרי הקורונה, המבצע בעזה והממשלה החדשה נראה שאין ברירה והמחירים בישראל נמצאים בעליה. האם גם בסביבת אינפלציה גבוהה יותר עדיין יש כדאיות להשקעה באמצעות תיקון 190?

האם תיקון 190 עדיין כדאי?

אחד החסרונות של תיקון 190 הוא החשיפה לאינפלציה – למדד. בשנה האחרונה שיעור האינפלציה עומד על 2.2% מעבר ליעד האינפלציה של בנק ישראל.

האם לאור העליה באינפלציה עדיין כדאי להשקיע במכשיר השקעה כמו תיקון 190 הכולל מנגנון מיסוי נומינאלי?

כדי לענות על השאלה נבחן שני חוסכים, אחד חוסך שרק מתחיל לחסוך ומתלבט בין האפיקים השונים לבין חוסך שכבר צבר רווחים בתיקון 190 ומתבלט האם למשוך את הכספים.

חשבו במחשבון תיקון 190: האם כדאי היום להשקיע?

חוסך שמתלבט האם להשקיע היום בתיקון 190 או להשקיע את הכספים בשוק ההון צריך להניח את התשואה הצפויה במסגרת ההשקעה, התשואה אותה הוא היה מתכנן להשיג בהשקעה בשוק ההון או בתיקון 190, אך כדי לבחון את הכדאיות האם להשקיע בתיקון 190 עליו להניח גם את האינפלציה הצפויה בתקופה הקרובה.

לדוגמה,

במידה והתשואה הצפויה היא 6% והאינפלציה תהייה כ- 2% עדיין יהיה כדאי לחסוך בתיקון 190. אך במידה והאינפלציה תעלה מעבר ל- 2% והתשואה תישאר רק 6% היה עדיף לחסוך את הכספים בשוק ההון.

כדי לבחון את הכדאיות, ניתן להזין את ההנחות לגבי התשואה הצפויה והאינפלציה הצפויה במחשבון כדאיות הפקדה לתיקון 190. על סמך הנתונים אותם תזינו תקבלו את התוצאה מה אפיק ההשקעה הכדאי.

 

מה צפויה להיות האינפלציה?

לפי משרד האוצר קצב עליית המחירים השנה יגיע ל-2.2%, ובשנה הבאה קצב האינפלציה ינוע סביב 1.5% (מקור) כלומר למרות החשש מעליה הצפויה באינפלציה עדיין ישנה כדאיות להמשך השקעה בתיקון 190.

ככלל אצבע כאשר האינפלציה תגיע לשליש מהתשואה תהייה עדיפות להשקעה במיסוי של 25% ריאלי

מחשבון תיקון 190:האם כדאי למשוך את הכספים?

ישנם אלפי חוסכים שכבר בחרו להשקיע כספים בתיקון 190, חוסכים אלו מתלבטים בסוגיה האם כדאי למשוך כעת את הכספים ולהסיט אותם לאפיקי השקעה אחרים.

כדי לקבל את ההחלטה יש להזין במחשבון את הסכום שהופקד לתיקון 190 ואת הסכום שיש לכם היום בקופת הגמל. המחשבון יחשב את התשואה על הכספים. בנוסף עליכם להזין את האינפלציה לאורך תקופת החיסכון. בהתאם לנתונים המחשבון יחשב את הכדאיות בחיסכון בתיקון 190 או בשוק ההון.

 

חשוב לזכור כי עבור חוסכים שצברו כבר תשואה בתכנית נדרשת עליה גדולה יותר באינפלציה כדי לאבד את הכדאיות לחיסכון בתיקון 190.

משיכת הכספים בתיקון 190 תהייה רק לאחר גיל 60 וכפוף להצגת שלושה תלושי קצבה מעל הקצבה המזערית, בשנת 2021 הקצבה המינימאלית לצורך משיכת כספים מתיקון 190 היא 4,498 ש"ח. לאחר המשיכה ישאר עדיין רובד הכספים המזכה בהטבה המס, משיכת אותו רובד תהייה כמשיכת כספי קצבה מזכה.

>>>קריאה נוספת : על משיכת הכספים מתיקון 190

האם יש אלטרנטיבות השקעה אחרות מלבד תיקון 190

חוסכים שעדיין חוששים מהעלייה באינפלציה יכולים לבחון מכשירי חיסכון אחרים מלבד תיקון 190. כמובן שניתן להשקיע באופן עצמאי בשוק ההון באמצעות ניהול תיק השקעות חוסכים שלא יודעים להשקיע בעצמם יכולים להשקיע את הכספים בפוליסת חיסכון של אחת מחברות הביטוח.

פוליסת חיסכון מאפשרת לחוסכים שנולדו לפני שנת 1948 לנצל את סעיף 125ד לפקודת מס הכנסה.

סעיף 125ד : הטבת מס שאינה קיימת בתיקון 190

במידה ואתה או בת זוגתך חגגתם 55 ב- 1.1.2003 יש הטבת מס נוספת שבאפשרותכם לנצל. הטבת מס מתוקף סעיף 125ד לתקנות מס הכנסה. במסגרת הסעיף אתם זכאים לפטור ממס רווח הון של אלפי שקלים בשנה. הטבת המס יכולה להגיע ל- 16,560 ש"ח בשנה במידה ולשני בני הזוג מלאו 55 לפני ינואר 2003.

את היתרונות בסעיף 125ד ניתן לנצל בפקדונות בבנקים או בפוליסת החיסכון ולא ניתן לנצל את ההטבה במסגרת תיקון 190.

השקעה באמצעות קרנות השקעה

אפשרות נוספת שקיימת לחוסכים שחוששים מהעליה באינפלציה היא להשקיע בקרנות השקעה, בשנים האחרונות נפתחו קרנות השקעה שונות המאפשרות גם לחוסכים מהשורה להשקיע בקרנות המשקיעות בנדל"ן או בהלוואות חברתיות. היתרון של קרנות אלו הוא הקורלציה הנמוכה עם שוק ההון.

>>>למידע נוסף על השקעות אלטרנטיביות הפתוחות לקהל הרחב

בשורה התחתונה

בראש ובראשונה תיקון 190 נועד כדי לאפשר לחוסכים לייצר לעצמם קצבה פטורה ממס. בסביבת האינפלציה הנמוכה שהיתה בשנים האחרונות התיקון הפך למכשיר השקעה פיננסי. נראה שלמרות הכותרות עדיין סביבת האינפלציה כדאית להמשך החיסכון בקופת הגמל. חוסכים שחוששים מהעליה הצפויה באינפלציה יכולים להשקיע במכשירים שאינם חשופים למדד כמו פוליסת החיסכון או מכשירים שחשופים פחות לשוק ההון כמו קרנות ההשקעה.

>>>למחשבונים נוספים באתר

מה החסרונות בתיקון 190?

השקעה בתיקון 190 חשופה לעליה באינפלציה, ככל והאינפלציה תעמוד על כשליש המהתשואה שהשגתם על ההשקעה היה כדאי להשקיע את הכספים באפיק השקעה ריאלי.

מה ניתן לחשב במחשבון תיקון 190?

מחשבון תיקון 190 מאפשר לחשב את הכדאיות השקעה בתיקון 190 אל מול השקעה "רגילה" בשוק ההון. המחשבון משווה בין שתי אפשריות המיסוי 15% נומינאלי אל מול 25% ריאלי.

אני משקיע בתיקון 190 האם כדאי למשוך את הכספים?

מחשבון תיקון 190 יאפשר לכם לחשב את הכדאיות במשיכת הכספים כעת לאחר התשואה שצברתם אל מול האינפלציה באותה תקופה

רוצים להגיע עם יותר כסף לפנסיה?
רוצים להפסיק לפחד מהחיסכון הפנסיוני?
קורס הפנסיה הדיגיטלי של : פנסיוני להבין את הפנסיה הוא הפתרון עבורכם
כנסו לקורס הפנסיה הדיגיטלי שלנו https://pensuni.com/?page_id=7203

מחשבון תיקון 190 : האינפלציה עולה האם כדאי להשקיע? by

נדב טסלר

נדב טסלר, מתכנן פרישה, משמש כסמנכ"ל מקצועי בקוואליטי שירותים פיננסים לשעבר סמנכ"ל מקצועי בהלמן אלדובי קופות גמל ופנסיה, ומנהל המוצר באגף השיווק במנורה מבטחים. מרצה כיום במכללת נתניה ומכללה לפיננסים BDO. בעל הבלוג : פנסיוני, להבין את הפנסיה. לנדב תואר M.A במנהל עסקים מהמכללה למנהל, B.A במנהל עסקים מאוניברסיטת בן גוריון והוא מחזיק רישיון סוכן ביטוח פנסיוני מטעם רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון.

תגובות

  1. צריך להזהר ולדייק.
    השפעת האינפלציה הנדונה כאן מתיחסת אך ורק להבט המיסויי–מסוי נומינלי לעומת מיסוי ריאלי–אך אינה בוחנת את הגנת ההשקעה מפני האינפלציה.
    כלומר, אם מסלול ההשקעה של מכשיר החיסכון צמוד לאינפלציה או לא ומה ההשלכות של הצמדה כזו על התשואה הריאלית עליו.

  2. שלום נדב
    שאלה מתמטית – בטבלה על ההבדל בין ריאלי לנומינלי. במצב של תשואה 15% ואינפלציה עמדה על 1%. המיסוי הנומינלי הוא כמובן 15. במיסוי הריאלי כתבת שהוא יהיה 13.86%. האם לא עושים 15 פחות 1?
    שאלה נוספת – לגבי השילוב בין קופת גמל לפי תיקון 190 לבין פוליסות חסכון לפי 125 ד': האם יש טעם לחוסך בגיל המתאים לחלק את הכסף שלו בין שני הרכיבים האלה? במילים אחרות – האם לאדם בן 80 שיש לו קצבה חודשית גבוהה מהמינימום כדאי להכניס כסף לפוליסה ולנצל את 125 ד' עד התקרה ואת יתר הכסף לקופה לפי תיקון 190?

    1. מי שזכאי לנצל את 125ד כדאי שינצל את החלק עליו יקבל פטור ממס בפוליסת חיסכון ובהתאם לכך יגזור גם את פוטנציאל התשואה / רמת הסיכון ואת היתרה יפקיד לתיקון 190

      1. כמה כסף להכניס לפוליסה לפי תיקון 125? אם נניח התשואה בפוליסה היא כ-5% לשנה, והחלק הפטור עומד על כ-13,000 ש"ח אז צריך להכניס לשם כ-250,000 ש"ח? אני עושה חשבון נכון?

        1. נדב אני אמשיך עם הדוגמא של הנרי. אשמח לדעת אם החשבון נכון:
          מי שהכניס 250K לפוליסת חסכון ועשה 5% בשנה החולפת הרווח עומד על כ-12,500 ש"ח.
          לכאורה מזה צריך להילקח מס רווח הון של 25% והמפקיד נשאר עם 9,375 ש"ח.
          בזכות סעיף 125 ד' הוא לא ישלם את המס הזה וישאר עם מלוא הרווח של 12,500 ש"ח.
          אני עושה את זה נכון?

          1. נכון,

            החיסכון באמצעות סעיף 125ד הוא כ- 3,200 ש"ח (מס רווחי הון) אבל צריך לזכור כי יש עלות להגשת הדוח שנתי (נניח עוד 1,000 ש"ח)

  3. שאלה לגבי טופב 161:
    עבדתי אצל מעסיק במשך 7 שנים (שנים 2007 – 2014). העסק נסגר בשנת 2014.
    אני לא מוצא את טופס 161 שקבלתי. מה עושים במקרה כזה?

      1. במדה ולא אצליח לקבל עותק על השנים 2014 – 2008 בכמה אני עלול להפגע?
        לפי מה ששמעתי הפטור המקסימלי שמקבלים כאשר עוזבים מקום עבודה הוא 12,340 ש"ח כפול מספר שנות העבודה.
        אם זה כך אז הפגיעה המכסימלית שלי תהיה 74,040 ש"ח מתוך 792,000 ש"ח? האם זה נכון?

  4. נדב שלום,
    אני עשיתי "קיבוע זכויות" במס הכנסה בכדי לקבל הנחה במס על הפנסיה שלי
    עכשיו נודע לי מקרן הפנסיה שלי "עמיתים" כי ישנה אפשרות להגשת בקשה לקבלת "הפטור הנוסף"
    שאלתי מה עדיף?
    ברצוני לציין כי יש לי פיצויים בקופת גמל לגביהם קיבלתי פטור ממס הכנסה עדיין לא מימשתי אבל אני
    מתכוונת להעביר אותם לקופת גמל לפיצויים
    אני יודעת שיש לי זכות להחרט עד 90 יום
    מישהו אמר לי שאם אשנה את דעתי ואבחר "בפטור הנוסף" הפטור ממס הכנסה על הפנסיה תהיה
    גבוה יותר מאשר ב"קיבוע זכויות"
    תודה רבה
    אסתי

    1. קיבוע זכויות כולל בתוכו גם את הפטור הנוסף,
      בכל אופן בתהליך של קיבוע זכויות חשוב לבחון את הכדאיות בין קבלת הפטור על הקצבה לבין משיכת כספים אלה או אחרים

  5. נדב שלום,
    מחשבון כדאיות המשיכה של כספים שהופקדו לפי תיקון 190 אינו ברור לי. המס על הרווח בכספים אלה עד היום, כבר ידוע וניתן לחשב אותו ולא ניתן לשינוי. ומה שקובע עכשיו לגבי הכדאיות בהמשך, אינו קשור ואינו תלוי במה שהיה, אלא ברווח שיהיה בהמשך ובאינפלציה שתהיה, ואת זה הסברת במחשבון כדאיות השקעה בתיקון 190 או בשוק ההון, בתחילת המאמר. לכן, נראה לי שחישוב כדאיות המשיכה של כספים שהופקדו לפי תיקון 190 לצורך הסטה למיסוי של 25% על רווח ריאלי, צריך להיות על פי המחשבון שבתחילת המאמר. כלומר למה "לקלקל" מיסוי נמוך עד היום ולערבב אותו במיסוי גבוה בהמשך? נראה לי שבמקרה של מעבר לאינפלציה שנתית של כ-2% ומעלה, כדאי לנצל את המיסוי הנמוך יחסית עד היום, למשוך הכסף, לשלם המיסוי הנמוך, ולהסיט למיסוי שכדאי באינפלציה כזאת, של 25% על רווח ריאלי. אם אני טועה, נא הסבר איפה הטעות. תודה.

    1. בוקר טוב משה,

      המיסוי הוא היסטורי ולכן צריך "לשאול את עצמנו" עד איזה שלב נהייה אדישים בין שתי שיטות המיסוי. אם כבר עכשיו אנחנו יודעים שהאינפלציה תעלה בצורה משמעותית בצורה כזאת שמיסוי ריאלי יהיה עדיף אז כמובן יהיה כדאי לעבור לשיטת השקעה כזאת

  6. נדב שלום
    במצב של עליית אינפלציה ההשקעה בתיקון 190 פחות טובה. השאלה שלי היא מתי העניין הזה בא לידי ביטוי – אם עכשיו האינפלציה תעלה אבל התכנון הוא שהכסף מיועד לעוד 10 שנים, ובעוד 10 שנים נניח שהאינפלציה תהיה נמוכה יותר – האם יש השלכה לכך שבדרך היתה עליית אינפלציה?

    1. האינפלציה לאורך כל התקופה רלוונטית ולא האינפלציה במועד המשיכה.
      נניח השנה יש אינפלציה גבוהה ובתשע השנים הבאות האינפלציה נמוכה יותר משליש התשואה – במצב כזה הכדאיות להשקעה בתיקון 190 תגבר

      1. איך מחשבים את האינפלציה הרלוונטית? מחברים את האינפלציה השנתית בכל השנים בהם החזקתי בקופה או שמתסכלים על האינפלציה הממוצעת באותם שנים?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם

Back to top button