דיני עבודה

האם ניתן להחזיר עובד לעבודה

מה המשמעות מבחינת דני העבודה להחזרת העובד חזרה לעבודתו לאחר שפוטר או התפטר מיוזמתו וזאת בטרם חלפו שישה חודשים מסיום עבודתו

עובד פוטר מעבודתו בחברה, העובד פדה את כספי הפיצויים מקרן הפנסיה וקיבל השלמת פיצויים ממקום העבודה. כעבור ארבעה חודשים מבקש העובד לחזור חזרה לעבודתו. האם ניתן להחזיר את העובד לעבודתו ומה המשמעות של המהלך?

>>>למידע נוסף על חוק פיצויי פיטורים וחישוב השכר לעובד שפוטר מעבודתו

הפסקת עבודה שאינה עולה על שישה חודשים, אינה קוטעת את הוותק בעבודה

חוק פיצויי פיטורים קובע שעובד שעבד שנה אחת ברציפות ופוטר מעבודתו יהיה זכאי לפיצויי פיטורים. כדי למנוע מצבים שבהם עובדים נעדרים מעבודתם לאורך השנה לא יהיו זכאים לפיצויי פיטורים הגדיר סעיף 2 לחוק מצבים שבהם גם הפסקת עבודה אינה קוטעת את רצף העבודה. בין המצבים המתוארים בסעיף 2 חופשה ללא תשלום, מחלה או ימי אבל

 מקרה נוסף שבו נתקל המחוקק היה פיטורים של עובדים בסמוך לסיום שנת העבודה הראשונה ומוחזרים לעבודה לאחר מספר חודשים. כדי למנוע זאת קבע סעיף 2 (9) כי הפסקת עבודה שאינה עולה על 6 חודשים אינה קוטעת את רצף העבודה של העובד.

(9)  הפסקה ארעית ללא ניתוק יחסי עבודה או הפסקה תוך ניתוק יחסי עבודה שאינה עולה על שישה חודשים

מה המשמעות של החזרת העובד עבור המעסיק?

החזרת העובד לעבודה לאחר פחות משישה חודשים אינה קוטעת את הוותק של העובד בעבודה לצורך הזכאות לפיצויי פיטורים. נבין את המשמעות של המשפט באמצעות דוגמה.

יוסי עבד במקום עבודה במשך שנה וחצי. במהלך התקופה שכרו עמד על 7,000 ₪. מעסיקו הפקיד לו לקרן הפנסיה בהלמן אלדובי 6% לפי החוק. לאחר שנה וחצי יוסי פוטר בשל צמצומים במקום העבודה והמעסיק השלים לו את פיצויי הפיטורים הנדרשים.

פיצויים מקרן הפנסיה7,560 ש"ח
השלמת פיצויים2,940 ש"ח
סה"כ פיצויים10,500 ש"ח

לאחר ארבע חודשים זכה המעסיק בפרוייקט נוסף והחזיר את יוסי לעבודה, בשכר של 8,000 ₪. יוסי חזר לעבודה למשך 8 חודשים נוספים. לאתר תום 8 החודשים נקלע המעסיק לקשיים ופיטר את יוסי שנית.

האם העובד זכאי לפיצויים עבור התקופה הנוספת?

למרות שיוסי עבד כעת רק 8 חודשים הוא זכאי לפיצויי פיטורים. הוותק לצורך הזכאות לפיצויי פיטורים נספר כולל תקופת העבודה הראשונה, בנוסף המעסיק צריך לחשב כעת את השלמת הפיצויים בהתאם לשכרו האחרון של העובד.

תקופהוותקשכר
118 חודשים7,000 ש"ח
28 חודשים8,000 ש"ח

כיצד נחשב את חבות הפיצויים של המעסיק?

המעסיק נדרש בהשלמת פיצויים בגובה 28% מהשכר האחרון כפול הוותק של העובד. מסכום זה ניתן להפחית את הסכום ששולם לעובד בתקופת העבודה הקודמת.

העובד זכאי ל- 4,838 ₪ מהם ניתן להפחית את הסכום של 2,940 ₪ ששולם לעובד בתום התקופה הקודמת.

המעסיק נדרש בהשלמת פיצויים בגובה של 1,898 ₪. מרביתה עבור תקופת העבודה הקודמת.

חשוב לזכור : כי בחישוב הוותק לא לוקחים בחשבון את התקופה שעובד לא עבד בה. בדוגמה שלנו ארבעה חודשים.

האם ניתן להחזיר עובד לעבודתו לאחר שזה התפטר?

עד עכשיו בחנו מקרה של עובד שפוטר מעבודתו. במקרה זה נדרש המעסיק בהשלמת פיצויים בסיום העבודה. מה יהיה דינו של עובד שהתפטר וכעת מבקש לחזור לעבודתו?

סעיף 2 (9) לא מבחין בין התפטרות לפיטורים. גם במקרה של עובד שהתפטר וכעת מבקש לשוב לעבודתו יספר הוותק בין שתי התקופות

באיזה מקרה המעסיק עשוי להיות אדיש להחזרת העובד לעבודה?

במידה והמעסיק מפקיד לרכיב הפיצויים 8.33% וחל על העובד סעיף 14 המעסיק עשוי להיות אדיש להחזרת העובד לעבודה מכיוון ולתקופת הוותק אין השפעה על אופן חישוב חבות הפיצויים של המעסיק.

האם החזרת העובד לעבודה משפיעה על יתר זכויותיו של העובד?

לא. סעיף 2 (9) הוא מתוקף חוק פיצויי פיטורים והוא לא משפיע על זכויות אחרות של העובד כמו צבירת ימי מחלה, חופשה, הבראה או זכויות אחרות במקום העבודה.

רוצים להגיע עם יותר כסף לפנסיה?
רוצים להפסיק לפחד מהחיסכון הפנסיוני?
קורס הפנסיה הדיגיטלי של : פנסיוני להבין את הפנסיה הוא הפתרון עבורכם
כנסו לקורס הפנסיה הדיגיטלי שלנו https://pensuni.com/?page_id=7203

האם ניתן להחזיר עובד לעבודה by

נדב טסלר

נדב טסלר, מתכנן פרישה, משמש כסמנכ"ל מקצועי בקוואליטי שירותים פיננסים לשעבר סמנכ"ל מקצועי בהלמן אלדובי קופות גמל ופנסיה, ומנהל המוצר באגף השיווק במנורה מבטחים. מרצה כיום במכללת נתניה ומכללה לפיננסים BDO. בעל הבלוג : פנסיוני, להבין את הפנסיה. לנדב תואר M.A במנהל עסקים מהמכללה למנהל, B.A במנהל עסקים מאוניברסיטת בן גוריון והוא מחזיק רישיון סוכן ביטוח פנסיוני מטעם רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון.

תגובות

  1. תודה נדב,
    עובד שקיבל השלמה של 2.33% במזומן, חוזר לעבוד תוך פחות מחצי שנה, האם נדרש להחזיר את הסכום שקיבל או שיכול להחזיק בו עד לעזיבת העבודה הבאה שבה ייבחנו השלמה פיצויים כמו בדוגמא הנ"ל?
    במידה וקיבל פטור על חלק או כל הסכום מה קורה מול מס הכנסה כשיחזור לעבוד תוך פחות מחצי שנה אצל אותו מעסיק?

    תודה

      1. לפי איזו תקנה ומה יהיה שיעור המס ?
        האם על העובד לדווח על כך או שמס הכנסה יידע מרישומי ?

        1. סעיף 2 (9) בחוק קובע שאין לראות בהפסקת העבודה כסכיום עבודה. לגבי שיעור המס. מה שמס הכנסה יקבע, החל ממס שולי ועד מס מירבי

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם

Back to top button