דיני עבודה

האישור הכללי להחלת סעיף 14

כדי לקיים את נוסח סעיף 14 לחוק פיצויי פיטורים על המעסיק והעובד לחתום על נוסח האישור הכללי לסעיף 14. במידה והעובד יחתום על הנוסח לאחר שלושה חודשים ממועד תחילת העבודה, יחל הסעיף ממועד החתימה.

סעיף 14 לחוק פיצויי פיטורים קובע כי כספים שהופקדו לחיסכון הפנסיוני יבואו במקום כספי הפיצויים שידרש המעסיק לשלם בסיום העבודה.

14.   תשלום לקופת תגמולים, לקרן פנסיה או לקרן כיוצא באלה, לא יבוא במקום פיצויי פיטורים אלא אם נקבע כך בהסכם הקיבוצי החל על המעסיק והעובד ובמידה שנקבע, או אם תשלום כאמור אושר על ידי שר העבודה ובמידה שאושר

כדי שסעיף 14 יחול על העובד ועל המעסיק נדרש שיתקיים צו הרחבה (כמו צו הרחבה לפנסיית חובה) ובהעדר צו הרחבה שהעובד והמעסיק יחתמו על נוסח האישור הכללי לסעיף 14.

מה זה סעיף 14 לחוק פיצויי פיטורים?

סעיף 14 לחוק פיצויי פיטורים קובע שכספי הפיצויים שהופקדו לחיסכון הפנסיוני יבואו במקום כספי הפיצויים שידרש המעסיק לשלם בסיום העבודה.

לדוגמה,

עובד עבד שנתיים במקום העבודה. בשנה הראשונה הוא הרוויח 6,000 ש"ח ובשנה השנייה הוא הרוויח 7,000 ש"ח.

במידה והעובד פוטר מעבודתו לאחר שנתיים הוא זכאי לפיצויי פיטורים בגובה 14,000 ש"ח. משכורת אחרונה כפול הוותק. במידה והעובד והמעסיק חתומים על סעיף 14 העובד יהיה זכאי לקבל את הכספים שנצברו לרשותו בחיסכון הפנסיוני.

ללא סעיף 14עם סעיף 14
14,000 ש"ח13,000 ש"ח

>>>קריאה נוספת : על היתרונות והחסרונות בסעיף 14

במידה ולא חל צו הרחבה במקום עבודה נדרש כדי להחיל את סעיף 14 להחתים את העובד בתחילת העבודה ולא יאוחר משלושה חודשים ממועד תחילת העבודה על נוסח האישור הכללי לסעיף 14.

במידה והעובד יחתום על האישור הכללי לאחר שלושה חודשים, יחול סעיף 14 ממועד החתימה על הטופס ולא ממועד תחילת העבודה.

ש: סעיף 7 בצו ההרחבה לפנסיית חובה קובע כי כספי הפיצויים שיופקדו במסגרת הצו יבואו במקום סעיף 14. במידה ואני מפקיד לפי פנסיית חובה, מדוע עלי להחתים את העובד על האישור הכללי לסעיף 14?

הפקדות במסגרת צו ההרחבה אכן באות במקום סעיף 14, אך צו ההרחבה מגדיר אחוזי הפקדה ושכר הנדרשים לצורך קיום הצו. הפקדות שעולות על שיעורים אלו ושכר זה יתכן ויחשבו שלא במסגרת צו ההרחבה.

לדוגמה,

עובד המרוויח 12,000 ש"ח ומעסיקו מפקיד לו במסגרת צו ההרחבה 6.5% לתגמולי מעסיק ו- 6% לרכיב הפיצויים. המעסיק בחר להטיב עם העובד ולהפקיד לו על שכר העולה על השכר הנקוב בצו ההרחבה (השכר הממוצע במשק).

יתכן ובעתיד יטען העובד כי ההפקדות אינן במסגרת צו ההרחבה ולכן סעיף 14 לא חל עליהן.

כדי למנוע בעיות מסוג זה בעתיד, מומלץ לשלב את נוסח האישור הכללי במסגרת הסכם העבודה עם העובד.

>>>לקריאה נוספת על צו ההרחבה לפנסיית חובה.

ש: במסגרת צו ההרחבה לפנסיית חובה התחלתי את ההפקדות לחיסכון הפנסיוני רק לאחר 6 חודשים. האם סעיף 14 חל במקרה זה?

סעיף 14 יחול ממועד תחילת ההפקדות לחיסכון הפנסיוני. במידה והעובד יפוטר. המעסיק ידרש להשלים את כספי הפיצויים עבור 6 חודשי העבודה הראשונים.

החישוב עבור חבות הפיצויים בששת החודשים הראשונים יהיה בהתאם לשכרו האחרון של העובד.

לפניכם נוסח האישור הכללי לסעיף 14. נוסח האישור מותאם לאחוזי ההפקדה כפי שנקבעו בצו הרחבה בדבר הגדלת הפקדות במשק ובתיקון 16. ניתן להעביר את נוסח האישור לוורד ולהחתים את העובדים.

נוסח האישור הכללי לסעיף 14

אישור כללי בדבר תשלומי מעבידים לקרן פנסיה ולקופת ביטוח במקום פיצויי פיטורים לפי חוק פיצויי פיטורים, התשכ"ג- 1963 

בתוקף סמכותי לפי סעיף 14 לחוק פיצויי פיטורים, התשכ"ג – 1963 (להלן – החוק), אני מאשר כי תשלומים ששילם מעביד החל ביום פרסומו של אישור זה, בעד עובדו לפנסיה מקיפה בקופת גמל לקיצבה שאינה קופת ביטוח כמשמעותה בתקנות מס הכנסה (כללים לאישור ולניהול קופות גמל), התשכ"ד – 1964 (להלן – קרן פנסיה), או לביטוח מנהלים הכולל אפשרות לקיצבה או שילוב של תשלומים לתכנית קצבה ולתכנית שאינה לקצבה בקופת ביטוח כאמור (להלן – קופת ביטוח), לרבות תשלומים ששילם תוך שילוב של תשלומים לקרן פנסיה ולקופת ביטוח, בין אם יש בקופת הביטוח תכנית לקצבה ובין אם לאו (להלן – תשלומי המעביד), יבואו במקום פיצויי הפיטורים המגיעים לעובד האמור בגין השכר שממנו שולמו התשלומים האמורים ולתקופה ששולמו (להלן – השכר המופטר), ובלבד שנתקיימו כל אלה:

1. תשלומי המעביד –

(א) לקרן פנסיה אינם פחותים מ- 14.83% מן השכר המופטר או 12.5% מן השכר המופטר אם משלם המעביד בעד עובדו בנוסף לכך כך תשלומים להשלמת פיצויי פיטורים לקופת גמל לפיצויים או לקופת ביטוח על שם העובד בשיעור של 2.33% מן השכר המופטר. לא שילם המעביד בנוסף ל- 12.5% גם 2.33% כאמור, יבואו תשלומיו במקום 72% מפיצויי הפיטורים של העובד, בלבד;

(ב) לקופת ביטוח אינם פחותים מאחד מאלה:

(1) 13.83% מן השכר המופטר, אם משלם המעביד בעד עובדו בנוסף לכך גם תשלומים להבטחת הכנסה חודשית במקרה אבדן כושר עבודה, בתכנית שאישר הממונה על שוק ההון ביטוח וחסכון במשרד האוצר, בשיעור הדרוש להבטחת 75% מן השכר המופטר לפחות או בשיעור של 2.5% מן השכר המופטר, לפי הנמוך מבינהם (להלן – תשלום לביטוח אבדן כושר עבודה);

(2) 12.5% מן השכר המופטר, אם שילם המעביד בנוסף גם תשלום לביטוח אבדן כושר עבודה, ובמקרה זה יבואו תשלומי המעביד במקום 72% מפיצויי הפיטורים של העובד, בלבד; שילם המעביד בנוסף לאלה גם תשלומים להשלמת פיצויי פיטורים לקופת גמל לפיצויים או לקופת ביטוח על שם העובד בשיעור של 2.33% מן השכר המופטר, יבואו תשלומי המעביד במקום 100% פיצויי הפיטורים של העובד.

2. לא יאוחר משלושה חודשים מתחילת ביצוע תשלומי המעביד נערך הסכם בכתב בין המעביד לבין העובד ובו:

(א) הסכמת העובד להסדר לפי אישור זה בנוסח המפרט את תשלומי המעביד ואת קרן הפנסיה וקופת הביטוח, לפי הענין; בהסכם האמור ייכלל גם נוסחו של אישור זה;

(ב) ויתור המעביד מראש על כל זכות שיכולה להיות לו להחזר כספים מתוך תשלומיו, אלא אם כן נשללה זכות העובד לפיצויי פיטורים בפסק דין מכח סעיפים 16 או 17 לחוק ובמידה שנשללה או שהעובד משך כספים מקרן הפנסיה או מקופת הביטוח שלא בשל אירוע מזכה; לענין זה, "אירוע מזכה" – מות, נכות או פרישה בגיל ששים או יותר;

(ג) אין באישור זה כדי לגרוע מזכותו של עובד לפיצויי פיטורים לפי החוק, הסכם קיבוצי, צו הרחבה או חוזה עבודה, בגין שכר שמעבר לשכר המופטר.

אליהו ישי
שר העבודה והרווחה

רוצים להגיע עם יותר כסף לפנסיה?
רוצים להפסיק לפחד מהחיסכון הפנסיוני?
קורס הפנסיה הדיגיטלי של : פנסיוני להבין את הפנסיה הוא הפתרון עבורכם
כנסו לקורס הפנסיה הדיגיטלי שלנו https://pensuni.com/?page_id=7203

האישור הכללי להחלת סעיף 14 by

נדב טסלר

נדב טסלר, מתכנן פרישה, משמש כסמנכ"ל מקצועי בקוואליטי שירותים פיננסים לשעבר סמנכ"ל מקצועי בהלמן אלדובי קופות גמל ופנסיה, ומנהל המוצר באגף השיווק במנורה מבטחים. מרצה כיום במכללת נתניה ומכללה לפיננסים BDO. בעל הבלוג : פנסיוני, להבין את הפנסיה. לנדב תואר M.A במנהל עסקים מהמכללה למנהל, B.A במנהל עסקים מאוניברסיטת בן גוריון והוא מחזיק רישיון סוכן ביטוח פנסיוני מטעם רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון.

תגובות

  1. מבקש לשאול שאלה:

    מה קורה עם הכספים שנצברו בקרן הפנסיה אם נפטר עמית פעיל אשר ויתר על כיסוי לשארים ?
    האם היורשים זכאים לקבלם (בסכום חד פעמי או כקצבה) או שהם "הולכים לאיבוד" ?

    תודה רבה

    אהרון צוקר

  2. היי נדב,
    רק מוודא, אם יש עובד שעובד בחברה כבר שנתיים
    עכשיו אני רוצה להחתים אותו על סעיף 14 אז אני לא יכול שההסכם יחול בדיעבד אבל הוא כן יחול מעטה והלאה נכון?

    1. נכון, הפקדות שיבוצעו מהיום יחול עליהם סעיף 14. אבל במידה ותפטר אותו מהעבודה תצטרך לבצע עבור השנתיים הראשונות השלמה בהתאם לשכר האחרון.
      כלומר יהיה עליך לחשב שכר אחרון כפול שנתיים להפחית את הסכום שנצבר בקופה ולשלם לו את ההפרש.

  3. היי נדב,
    רק לשם הבנה, אם המעסיק מפקיד לקרן פנסיה 12.5% ולא הפקיד עוד 2.33% לקופת גמל משמע המעסיק לא עמד בתנאי סעיף 14 ?
    מה המשמעות עכשיו שהעובד התפטר לגבי הפיצויים? לפי צו ההרחבה ניתן לבין שהוא חל אוטו' עד לשכר הממוצע ואז לחייב את המעסיק להשלים את ההפקדה של ה-2.33%.

  4. שלום נדב,
    במסגרת הפקדות לקרן הפנסיה לרכיב פיצויים, עובד החתום על סעיף 14 והמעסיק מפקיד לפיצויים 6%.
    כאשר העובד מעוניין במסלול שונה ממסלול ברירת המחדל. לדוגמא מסלול מנייתי, האם המעסיק יכול לסרב?

  5. נדב שלום ותודה עבור התשובה, אך האם המעסיק רשאי לא לאשר שינוי מסלול גם אם חל סעיף 14 והוא חתום בתוך הסכם העבודה?
    או שקביעת סוג המסלול לעניין כספי הפיצויים הינו בידי העובד, כאשר חל עליו סעיף 14?

    1. הקופה לא יודעת האם העובד חתום על סעיף 14 ולכן נדרש אישור המעסיק.
      לא נתקלתי בפסיקה או בדיון לגבי עובד שתבע את המעסיק שלו בגלל שזה לא חתם לו על בקשה לשינוי מסלול.

      אך ככל שהמעסיק יודע שהעובד חתום על סעיף 14 לא רואה סיבה למנוע זאת מהעובד.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם

Back to top button