חיסכון פנסיוני : איפה מתחיליםסוגיות מיסוי בביטוח פנסיוני

יוצאים לפרישה מרצון? מה תעשו עם הפיצויים המוגדלים

תהליכי פרישה מרצון מאופיינים במענקי פרישה מוגדלים. כיצד העובד ישתמש במקלטי המס הקיימים כדי להקטין את המס שישלם על הפיצויים המוגדלים.

המילים מענק פרישה או פרישה מרצון הם מילים מכובסות כדי להצדיק את הזכאות של עובד שפוטר מעבודתו לקבלת פיצויים. היתרון היחידי שקיים בשימוש במונח פרישה מרצון הוא שבדרך כלל במסגרת הסדרי פרישה מרצון זכאים העובדים שבחרו להתפטר (או פוטרו) לפיצויים מוגדלים.

במאמר זה נתייחס לאופן השימוש בפיצויים מוגדלים, נראה מספר דרכים כדי לקבל את כספי הפיצויים המוגדלים בפטור ממס כיום או להקטין את המס על כספי הפיצויים המוגדלים בעתיד.

בחודשים האחרונים התבשרנו על מספר הסדרי פרישה מרצון שעתידים לצאת לפועל במהלך השנה הקרובה (נמל אשדוד, ישראכרט, בזק וכמובן אל על) במסגרת הסדרי הפרישה העובדים יהיו זכאים לפיצויים מוגדלים.

מה הכוונה לפיצויים מוגדלים?

חוק פיצויי פיטורים קובע שעובד שמפוטר מעבודתו יהיה זכאי למשכורת בעבור שנת עבודה. במסגרת הסדרי פרישה מרצון זכאי העובד לא פעם לפיצויים מוגדלים בשיעור של 150% מהשכר או אפילו 200% מהשכר. במקרים נוספים זכאי העובד למענק בין מספר משכורות בנוסף לכספי הפיצויים.

לדוגמה במסגרת הסדר הפרישה מרצון באל על עובדים עם וותק של יותר מ- 25 שנים יקבלו מענק חד פעמי של 7 משכורות מעבר לכספי הפיצויים.

מה האתגר בקבלת פיצויים מוגדלים?

פיצויי פיטורים פטורים ממס בגובה של משכורת עבור כל שנת עבודה ולא מעבר לתקרה, התקרה בשנת 2020 היא 12,420 ש"ח לכל שנת עבודה. כאשר עובד מקבל פיצויים מוגדלים, פיצויי הפיטורים שלו במקרים רבים יהיו חייבים במס.

האתגר הוא להקטין את המס בהתאם לאופן שבו העובד מבקש להשתמש בכספי הפיצויים, במשיכת כספי פיצויים היום, בהגדלת פנסיית הזקנה או במשיכה עתידית.

איך נקטין את תשלומי מס הכנסה בסיום עבודה

בין אם אחנו מעוניינים למשוך את כספי הפיצויים היום או בעתיד עלינו לדאוג לסיווג נכון שלהם כחלק מתהליך הפרישה. עובדים רבים סבורים שכספי פיצויים הם רק הכספים שנצברו להם בקרן הפנסיה או בביטוח המנהלים אבל בהגדרת "מענק הפרישה", ניתן להכניס סכומים נוספים כמובן השלמת פיצויים של המעסיק, הודעה מוקדמת, מענק הסתגלות וכמובן פיצויים מוגדלים.

הגדלת מענק הפרישה, תאפשר לנו בהמשך לנצל את הפטור הקיים על כספי הפיצויים ואת יתר מקלטי המס (רצף קצבה ורצף פיצויים) כדי להקטין את המס שנשלם על מענק הפרישה.

חשוב לזכור, כי כספים שלא יסווגו על ידי המעסיק כחלק מכספי הפיצויים בטופס 161 וישולמו לעובד במסגרת השכר האחרון ישולם מס שולי. וככל שהסכום שישולם יהיה גבוה יותר כך מדרגת המס השולי תחול על העובד תהייה גבוהה יותר.

>>>קריאה נוספת: איך נקטין את המס על כספי הפיצויים

לדוגמה,

רונן עבד 15 שנה במקום העבודה, שכרו האחרון עמד על 8,000 ש"ח. במסגרת הסדר פרישה מרצון רונן זכאי מלבד כספי הפיצויים שנצברו לו בקופה ל- 6 משכורות וחודש הודעה מוקדמת.

מקורסכום כספי
קרן פנסיה136,000 ש"ח
פיצויים מוגדלים48,000 ש"ח
הודעה מוקדמת8,000 ש"ח
סה"כ מענק פרישה192,000 ש"ח

סך כספי הפיצויים שעומדים לרשות רונן וירשמו בטופס 161 הם 192 אלף ש"ח.

בחישוב קר, גובה הפיצויים הפטורים ממס של רונן הם משכורת אחרונה כפול הוותק, 8,000 ש"ח * 15 שנים = 120,000 ש"ח

יתר הפיצויים יהיו חייבים במס.

נבחן כעת שלושה מקרים בהם יכל לנקוט רונן לשימוש בכספי מענק הפרישה.

  • משיכת השלמת הפיצויים הפטורים ממס
  • משיכת מקסימום הפיצויים הפטורים ממס
  • השארת הפיצויים לצורך משיכה עתידית

משיכת השלמת הפיצויים הפטורים ממס

כספי הפיצויים של רונן מתחלקים לשניים, כספים שנמצאים בקרן הפנסיה וכספי פיצויים שנמצאים כעת אצל המעסיק. באפשרות רונן לבקש מהמעסיק לשלם לו את כספי הפיצויים במשכרות האחרונה בפטור ממס ואת הכספים שנמצאים בקרן הפנסיה להשאיר ברצף קצבה.

פיצויים בקרן הפנסיהמענק פרישה
136,000 ש"ח56,000 ש"ח
רצף קצבהמשיכה פטורה ממס

מכיוון וסכום הפיצויים שנמצא אצל המעסיק 56,000 ש"ח נמוך מיתרת הפיצויים הפטורים, 120,000 ש"ח, אין בעיה למשוך את הפיצויים בפטור ממס.

לצורך הבקשה רונן צריך למלא טופס 161א. בטופס עליו לסמן שני סעיפים, ד1 וסעיף ד 5.2.

בסעיף ד'1 מבקשים למשוך את כספי הפיצויים בפטור, יש למלא את שם המעסיק ואת הסכום אותו רוצים למשוך בפטור ממס

טופס 161א לצורך משיכת פיצויים מוגדלים

בסעיף 5.2 בוחרים בהשארת הכספים שנמצאים בקרן הפנסיה ברצף קצבה לצורך הגדלת הקצבה בעתיד. במידה ותרצו למשוך בעתיד גם את הכספים הללו תוכלו לבצע חרטה מרצף קצבה ולמשוך את יתרת הכספים במס.

טופס 161א לצורך בחירה ברצף קצבה על מענק הפרישה

צפו בנדב טסלר מסביר על האפשרויות לשימוש בכספי פיצויים בסיום עבודה

משיכת מקסימום פיצויים בפטור ממס

עובדים רבים מבקשים לנצל את הפרישה מעבודה כדי למשוך כמה שיותר מכספי הפיצויים בפטור ממס, גם במחיר של משיכת חלק מכספי הפיצויים שנמצאים בקרן הפנסיה.

בדוגמה שלפנינו גובה הפיצויים הפטורים עומד על משכורת כפול הוותק בעבודה: 8,000 ש"ח כפול 15 שנות וותק – 120,000 ש"ח.

מכיוון ומשכורתו של העובד נמוכה מתקרת הפיצויים הפטוריה, 12,420 ש"ח באפשרות העובד לבקש להגדיל את הפטור על כספי הפיצויים ב- 50% ולא יותר מהתקרה. ולכן גובה הפיצויים הפטורים יעמוד כעת על 12,000 ש"ח כפול 15 = 180,000 ש"ח ורק 16,000 ש"ח ישארו חייבים במס.

קרן פנסיהקרן פנסיהמעסיק
12,000 ש"ח124,000 ש"ח56,000 ש"ח
חייב במספטור ממספטור ממס

את הגדלת הפטור על כספי הפיצויים הפטורים מבקש העובד באמצעות סעיף ד'2 בטופס 161א. כעת העובד נדרש למלא בסעיף ד'1 גם את פרטי המעסיק וגם את פרטי קרן הפנסיה.

טופס 161-פיצויים פטורים

על יתרת הכספים שנמצאים בקרן הפנסיה יבצע העובד רצף קצבה לצורך הגדלת פנסיית הזקנה בעתיד.

טופס 161א-רצף קצבה

במידה והעובד יבקש למשוך את כל כספי הפיצויים הוא ישלם מס שולי על 12,000 ש"ח מכספי הפיצויים והם יצטרפו להכנסה החייבת שלו. כדי להקטין את המס באפשרות העובד לבצע פריסת הכנסה.

השארת כספי הפיצויים לצורך משיכה עתידית

מלבד משיכת הכספים העובד יכל להשאיר את כספי הפיצויים בחיסכון הפנסיוני לצורך משיכה עתידית (רצף פיצויים) או הגדלת הקצבה (רצף קצבה) במקרים רבים אפשר גם לשלב בין השניים.

השארת כספי הפיצויים ברצף קצבה

בבחירה ברצף קצבה העובד בוחר להשאיר את הכספים למימוש כחלק מקצבת הזקנה שלו, אפשרות זו טובה למי שרוצה למשוך חלק מכספי הפיצויים בפטור או למי שרוצה להגדיל את פנסיית הזקנה. ניתן לבחור ברצף קצבה על כספי פיצויים שנמצאים בחיסכון הפנסיוני (קרן פנסיה, ביטוח מנהלים קצבתי וקופת גמל לאחר שנת 2008). במידה והעובד זכאי לפיצויים מוגדלים, יש לבחון האם הוא עומד בתקרה לרצף קצבה.

תקרה לרצף קצבה – משכורת מבוטחת כפול הוותק בעבודה פחות הסכום שנצבר בקופה

במקרה שלנו השכר המבוטח היה 8,000 ש"ח הוותק היה 15 שנים ולכן העובד עומד בתקרה לרצף קצבה ולא יכל להפקיד כספים נוספים לרצף קצבה.

>>>קריאה נוספת : חוזר מס הכנסה 2019 לשימוש בכספי הפיצויים בסיום עבודה

השארת כספי הפיצויים ברצף פיצויים

בחירה ברצף פיצויים היא בחירה במשיכה עתידית של כספי הפיצויים, במטרה שהמס השולי שיחול על העובד יהיה נמוך יותר מהמס השולי שחל עליו היום. חשוב לזכור כי עובד שבוחר ברצף פיצויים לא יכול למשוך כספי פיצויים בפטור ממס.

בדומה לרצף קצבה, גם במקרה של רצף פיצויים קיימת תקרה. התקרה לרצף פיצויים היא 4 פעמים השכר הממוצע במשק כפול תקופת הוותק בעבודה.

במקרה הזה, העובד עומד בתקרה לרצף פיצויים והוא יכל לבחור ברצף פיצויים על הכספים.

כדי לבצע רצף פיצויים העובד צריך לבחור בסעיף ד 5.2 בטופס 161א. יהיה עליו לפתוח קופת גמל ולבקש מהמעסיק להפקיד אליה את הכספים.

חשוב לזכור כי במידה והמעסיק יעביר אליכם אפילו שקל אחד של כספי פיצויים פטורים לא תוכלו לבחור ברצף פיצויים על יתר הכספים.

במקרה הזה העובד ישלב בין שתי האפשרויות, על הכספים בקרן הפנסיה הוא יבחר ברצף קצבה ועל הפיצויים המוגדלים מהמעסיק הוא יבחר ברצף פיצויים.

במידה וישנם פיצויים החורגים משני התקרות ולא ניתן לבחור עליהם רצף קצבה או רצף פיצויים העובד יהיה חייב למשוך אותם במס בסיום עבודה. על פיצויים אלו לא ניתן לבצע פריסת מס.

בשורה התחתונה

עובדים שיוצאים לתהליכי פרישה מרצון לא צריכים להתלהב מגובה הפיצויים המוגדלים שהם עתידים לקבל. עליהם לבחון כיצד הם מעוניינים להשתמש בכספי הפיצויים ובאיזה אופן הם ישלמו את המס הנמוך ביותר על מענק הפרישה.

מספר כללי אצבע לשימוש בכספי הפיצויים

  1. מי שצריך את הכסף היום או בעתיד וסבור שהשכר שלו הולך לעלות שימשוך את הכסף היום, אחרת הוא ישלם מס גבוה יותר על הכספים.
  2. בכל מקרה כדאי לבצע רצף קצבה על הכספים בקרן הפנסיה ולבקש את הפטור ממס על כספי הפיצויים המוגדלים שמקבלים מהמעסיק.
  3. עובדים שעבדו יותר מארבע שנים יכולים לבצע פריסת מס (קדימה או אחורה) בכך להקטין את המס שישלמו.
  4. עובדים שבוחרים ברצף פיצויים לא יכולים למשוך כספי פיצויים פטורים.

רוצים להגיע עם יותר כסף לפנסיה?
רוצים להפסיק לפחד מהחיסכון הפנסיוני?
קורס הפנסיה הדיגיטלי של : פנסיוני להבין את הפנסיה הוא הפתרון עבורכם
כנסו לקורס הפנסיה הדיגיטלי שלנו https://pensuni.com/?page_id=7203

יוצאים לפרישה מרצון? מה תעשו עם הפיצויים המוגדלים by

נדב טסלר

נדב טסלר, מתכנן פרישה, משמש כסמנכ"ל מקצועי בקוואליטי שירותים פיננסים לשעבר סמנכ"ל מקצועי בהלמן אלדובי קופות גמל ופנסיה, ומנהל המוצר באגף השיווק במנורה מבטחים. מרצה כיום במכללת נתניה ומכללה לפיננסים BDO. בעל הבלוג : פנסיוני, להבין את הפנסיה. לנדב תואר M.A במנהל עסקים מהמכללה למנהל, B.A במנהל עסקים מאוניברסיטת בן גוריון והוא מחזיק רישיון סוכן ביטוח פנסיוני מטעם רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון.

תגובות

  1. סיכום מצוין לנושא קצת מתוסבך. תודה!
    לגבי תקרת רצף קצבה. כתבת שתקרת ההשלמה היא השכר המבוטח כפול הותק פחות היתרה בקופה.
    אם העובד חתום על סעיף 14 (או שחל סעיף 14 מתוקף הצו) והופקדו 6% לרכיב הפיצויים, האם אינו רשאי לבקש מהמעסיק להפקיד את השלמת ה 2.33 כפול הותק לתוך הקופה הקצבתית (ולבחור ברצף קצבה) על פי תיקון 232 לפקודת מס הכנסה במקום לקבלם במזומן?

      1. מקריאה חוזרת של הסעיף בחוזר אכן ההנחיה לחשב את התקרה לרצף קצבה לפי השכר כפול ותק פחות היתרה בקופה. עם זאת, ברמה הפרקטית לא ברור לי למה יצרו הבדל בין השלמת פיצויים במעמד סיום העבודה ובין הפקדת חוב ותק פיצויים (2.33 כפול ותק) יום לפני העזיבה. אם אני מבין נכון, מבחינת המעסיק יוצא אותו סכום מכיסו אך מבחינת העובד השלמת חוב ותק לפני מילוי טופס 161 תפטור את המעסיק מהשלמה במזומן וגם תאפשר לעובד לבחור רצף קצבה על כל היתרה בקופה. פספסתי משהו?

      1. במידה ועזבתי מקום עבודה לאחר 23 שנה,
        בחרתי לא למשוך את כספי הפיצויים הפטורים כדי לא לפגוע בחיסכון הפנסיוני,
        האם הם עומדים לרשותי מתי שאצטרך או שיש חלון הזדמנויות שנסגר לאחר תקופה?
        כיום עובד בעבודה אחרת

        1. הכספים תמיד עומדים לרשותך אבל אופן השימוש תלוי במה שבחרת רצף קצבה או רצף פיצויים. במידה ובחרת ברצף פיצויים תוכל למשוך אותם בכל סיום עבודה אצל מעסיק עתידי

      2. הי נדב
        הסעיף שדן במשיכת מקסימום הפיצויים הפטורים ממס
        אם רונן קיבל 192,000 שח והפטור המוגדל הוא 180,000 שח מדוע 16,000 חייבים במס ולא 12,000 שח בלבד ?

  2. היי נדב,
    תודה רבה רבה על הפוסטים המלמדים הללו.
    אני חושב שהבנתי אבל אשאל בכל זאת למען הסרת כל ספק:
    אם מנצלים את הפטור ממס כעת על [כספי הפיצויים המוגדלים שמקבלים [מהמעסיק]] הדבר [לא] יפגע בעתיד בזמן הפנסיה בחישוב נוסחת השילוב החדשה
    (משום שבעצם לא נגענו בכספי הפיצויים שהיו כבר בקופה)?

      1. אוקיי, תודה.
        מבאס קמעה.

        אם כך מדוע בכלל אצבע מספר 2 כתבת :
        [בכל מקרה] כדאי לבצע רצף קצבה על הכספים בקרן הפנסיה ולבקש את הפטור ממס על כספי הפיצויים המוגדלים שמקבלים מהמעסיק.

        אני מניח שיש מקרים שעדיף לא, לא?

        1. כדי להמנע ממצב שהמעסיק משלם את הכספים במס ומצרף אותם לשכר האחרון.
          (גם מי שלא רוצה לנצל את הפטור בעיקרון צריך להנחות את המעסיק)

          ובכלל ההמלצה שלי למעסיקים, להנחות את העובד להגיש טופס 161א

          1. כן. אני מבין.
            אני מניח שיש פה איזה חישוב מטורף בין לא לשלם את המס עכשיו
            ולשלם יותר מס על קצבת הפנסיה(לפי שעורים אישיים) פלוס הערכות אישיות של אריכות חיים נצפית לתקופות שונות של בעל\ת הפוליסה ובת\בן זוגו.
            לבין לשלם מס עכשיו (לפי שיעורים אישייים פלוס פריסות קדימה או אחורה ) ולא לשלם מס מקסימלי לפי נוסחת החישוב החדשה.

            בקיצור , לקחת את הכסף עכשיו אולי שווה רק בשביל לא להיכנס החישובים הללו.

  3. שאלה על הנושא לא הכי חשוב פה – מינימום ותק בשביל פריסה זה 4 שנים? נדמה לי שקראתי פעם 6 שנים.

    ואם זה 4, זה בטח רק למי שפרש בין ה30.9 עד סוף השנה.

  4. הי נדב
    התוכל להתייחס להערתך בפוסט המופיעה מטה ? למה לא ניתן לבצע פריסה במקרה זה:
    " במידה ויש פיצויים החורגים מ2 התקרות ולא ניתן לבצע עליהם רצף פיצויים ורצף קצבה … לא ניתן לבצע פריסה"

  5. היי מר טסלר
    שתי שאלות: 1 אני פרשתי פרישה מוקדמת עקב ייעול בחברה אני נמצא בקרן פנסיה צוברת הותיקה וגיל הפרישה הוא 55 שנים ושכר העבודה שלי היה 14000 שח האם אני זכאי לדמי אבטלה?
    2. האם יש תשלום מס על חודשי הסתגלות,ועל תשלום ימי חופשה,וכיצד מס הכנסה מחשב את זה ומה הדרך למקסם את הכספים בלי תשלום מס מלא? תודה רבה.

    1. הי יורם,

      לעניין דמי אבטלה אני מציע לבחון באתר ביטוח לאומי, זאת פחות המומחיות שלי.

      חודש הסתגלות הוא חלק ממענק הפרישה וניתן לנצל עליו את הפטורים של כספי הפיצויים כפי שמתואר כאן.
      ימי חופשה הם חלק מהשכר האחרון, במידה ומדובר בתשלום גבוה ניתן לפרוש אותם לאחור בהתאם למועדים שעבורם היית זכאי לאותם ימים

  6. הי נדב, תודה על המידע. האם כל האמור לעיל, נכון גם לביטוח מנהלים ?
    ואם אני רוצה להשאיר הכל לקבלת קצבה בפנסיה, האם אני צריכה להעביר את הפיצויים לקופת גמל ע"מ לקבל קצבה?
    תודה

    1. ככל שמדובר בביטוח מנהלים לאחר שנת 2008 ניתן להשאיר את הכספים לרצף קצבה בפוליסה. ביטוח מנהלים הוא מוצר משלם קצבה, ניתן לקבל ממנו קצבה או לבחון כדאיות לקבלת קצבה מקרן הפנסיה.

  7. הי נדב ,
    בייעוד הפיצויים המוגדלים לתיקון 190 כספי פיצויים , האם בסיום העבודה הכסף צריך לעבור ישירות לקופה ?
    אם הפיצויים המוגדלים יגיעו לחשבון הבנק האם אפשר יהיה להעביר לתיקון 190 כספי פיצויים ?
    האם יש נוהל כתוב לייעוד הפיצויים המוגדלים לתיקון 190 כספי פיצויים ?
    אני שואל , כי מקום העבודה שלי דורש מכתב ממס הכנסה , לפני טופס 161 . פקשי השומה שהייתי אצלם לא מכירים את הנושא הזה.
    תודה.

    1. אני לא מכיר נוהל כתוב, מדובר בכספים שהופקדו לקופת הגמל ולאחר ביצוע ההתחשבנות עברו לחשבון חדש.
      ניתן לבקש מהמעסיק שיפקיד את הכספים לקופת הגמל ולאחר מכן לבצע את ההתחשבנות

      1. האם בבקשה למעביד להפקיד לקופת גמל זה במסגרת רצף קיצבה/פיצויים ואז להפקיד לקופת הגמל ?
        האם זו קופת גמל משלמת לקצבה/לא משלמת לקצבה ?
        תודה

        1. אין היום קופה משלמת קצבה או קופה שאינה משלמת קצבה.
          קופת גמל היא היום "קופת גמל לחיסכון" והיא קופה לקצבה (למרות שבפועל לא ניתן לקבל ממנה קצבה).
          באפשרותך להפקיד את הפיצויים לקופת גמל

  8. שלום
    תודה על האתר שעוזר לי להבין עד כמה אני לא מבין
    שאלה:
    יש לי קופ"ג לפיצויים ממעביד שסיימתי לעבוד אצלו לפני כ-20 שנה.
    אני מעוניין לקחת הלוואה ע"ח הקופה הנ"ל.
    נאמר לי שלא ניתן כיוון שזו קופה לפיצויים ובאפשרותי להעביר את הכספים לקופ"ג ע"פ תיקון 190 ואז אוכל לקבל הלוואה ע"ח הקופה.
    מה דעתך? מה החסרונות בצעד שכזה?
    תודה
    וחתימה טובה.

    1. אכן, לא ניתן לקחת הלוואה על חשבון כספי פיצויים.

      כאשר סיימת לעבוד האם הסדרת את מעמד כספי הפיצויים? האם בחרת ברצף פיצויים? במידה ולא עשית שום דבר צריך להסדיר את מעמד כספי הפיצויים, התחשבנות והעברת הכספים לקופה בהתאם לתיקון 190 כספי פיצויים היא אכן אפשרות.
      לאחר מכן באמת תוכל לקחת הלוואה על חשבון הכספים.

  9. בסיום העבודה לא עשיתי דבר…
    מבין שמסדיר זאת מול פקיד השומה (יש לי טופס 161 מאז 2001)
    תודה על ההתייחסות המהירה, התשובה ופועלך להבנת נושא הפנסיה.

    1. כדי להסדיר זאת מול רשות המיסים יש לגשת עם הטופס 161 הקודם ואישור צבירה עדכני על גובה הפיצויים, במס הכנסה יחשבו את הפטור המגיע לך.
      שים לב שהעברת כספי הפיצויים בקופה לתיקון 190 כספי פיצויים תוך שימוש בפטור עשוי להקטין לך בעתיד את הפטור על קצבת הזקנה

      ראה עוד כאן https://pensuni.com/?p=1258

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם

Back to top button