דיני עבודה

האם המעסיק יכול למשוך כספי פיצויים?

הפקדתי לעובד לקרן הפנסיה במסגרת פנסיית חובה. העובד לא השלים שנת עבודה האם אני יכל לדרוש חזרה מקרן הפנסיה את כספי הפיצויים?

חוק פיצויי פיטורים קובע כי עובד שפוטר לאחר שהשלים שנת עבודה זכאי לפיצויי פיטורים אך מה קורה במידה והעובד בחר להתפטר אחרי מספר חודשים. האם במקרה זה יש לו זכאות לפיצויים או שהמעסיק יכל למשוך את הכספים?

לאורך השנים כחלק מטפסי ההצטרפות לקרן הפנסיה נקבע מעמד כספי הפיצויים והאפשרות של המעסיק לקבל את הכספים הללו במועד סיום העבודה. אך החל משנת 2008 מועד כניסת צו ההרחבה לפנסיית חובה לתוקף החלו להשנתות הכללים.

בצו ההרחבה לפנסיית חובה מוגדר במפורש (בסעיף 8) מעמד כספי הפיצויים אותם הפקיד המעסיק לפי השיעורים הקבועים בצו.

ההפקדות ותשלומי המעביד עבור רכיב פיצויי הפיטורים בהתאם לאמור בסעיף 7 לעיל, לא ניתנות להחזרה למעביד, למעט במקרה בו העובד משך כספים מקופת הגמל לפני שקמה לו או לשאיריו זכאות לקבלת כספים מקופת הגמל לפי תקנונה בשל אירוע מזכה בלבד. ״אירוע מזכה״ – מוות, נכות או פרישה בגיל 60 ויותר, ולמעט אם נשללה זכות העובד לפיצויי פיטורים בפסק דין מכח סעיפים 16 ו – 17 לחוק פיצויי פיטורים.

כלומר גם במידה והעובד סיים את עבודתו מרצונו או לא השלים את שנת עבודה עדיין הוא יהיה זכאי שכספי הפיצויים יעמדו לזכותו בקרן הפנסיה.

מה לגבי המקרים שלא חל עליהם צו ההרחבה לפנסיית חובה?

צו ההרחבה נכנס לתוקף בשנת 2008 ושיעור הפיצויים שנקבע בו עלה בהדרגה וכיום עומד על 6% משכר העובד.

מה לגבי כספים שהופקדו לפני שנת 2008 או כספים שהופקדו בשיעור הגבוה ביותר מזה שנקבע בצו ההרחבה?

כספים משוריינים – סעיף 26 בחוק פיצויי פיטורים

סעיף 26 חוק פיצויי פיטורים קובע כי כספים שהופקדו לקופה לקצבה או כספים שהופקדו בהתאם לסעיף 14 אינם ניתנים להחזרה למעסיק.

סכומים ששולמו במקום פיצויי פיטורים לפי סעיף 14, או שהופקדו לפי סעיף 20 או לפי סעיף 21, או ששולמו לקופת גמל לתשלום פיצויי פיטורים, או ששולמו או שהופרשו לקופת גמל לקצבה –
(1)   אינם ניתנים להחזרה, להעברה לשעבוד או לעיקול

משנת 2008 כל ההפקדות לחסכון הפנסיוני נחשבות כהפקדות לקצבה ולכן לא ניתן להחזיר כספים אלו למעסיק.

משיכת כספי פיצויים ע"י המעסיק

תקנה חדשה לחוק קופות הגמל מגדירה את האפשרויות העומדות לרשות מעסיק המעוניין לקבל חזרה את כספי הפיצויים.

כדי לקבל לידיו את כספי הפיצויים המעסיק צריך להציג לחברה המנהלת את החיסכון הפנסיוני (קרן פנסיה, פוליסת הביטוח או קופת הגמל) בתוך ארבעה חודשים ממועד סיום העסקה של העובד את אחד האישורים הבאים:

  • פסק דין הצהרתי שמאשר שהעובד הפסיק לעבוד בנסיבות שאינן מזכות אותו בפיצויי פיטורים.
  • אסמכתא כי המעסיק החל לפעול לקבלת פסק דין הצהרתי לגבי זכאותו להחזרת הפיצויים. או שהחל בהליך משפטי לשלילת כספי הפיצויים בהתאם לסעיף 16 או 17 לחוק פיצויי פיטורים.
  • אסמכתא כי כספי הפיצויים שהופקדו לקופה ניתנים להחזרה לפי דין או הסכם העסקה וחתימה של העובד, לאחר סיום העבודה על הסכמתו להחזרת הכספים למעסיק.

במידה והמעסיק לא יציג את האישורים בתוך 4 חודשים ממועד סיום העבודה, העובד יוכל למשוך את כספי הפיצויים גם ללא אישור שחרור כספים מהמעסיק.

>>>קריאה נוספת : תיקון 21 לחוק הפיקוח על שירותים פיננסים

על סמך מה המעסיק יוכל למשוך את כספי הפיצויים?

כדי למנוע את משיכת הכספים על ידי העובד על המעסיק לפנות לבית המשפט לקבלת פסק דין הצהרתי. באפשרות המעסיק לטעון כי-

העובד החליט למשוך את תכנית הפנסיה שלו לפני גיל פרישה ולכן בהתאם לצו ההרחבה לפנסיית חובה המעסיק יוכל לקבל חזרה את כספי הפיצויים.

בנוסף המעסיק יוכל להסתמך על סעיפים 16 ו- 17 לחוק פיצויי פיטורים מגדירים את האפשרות של המעסיק לקבל חזרה את כספי הפיצויים.

סעיף 16 : לא יהיה עובד זכאי לפיצויים או יהיה זכאי לפיצויים חלקיים בלבד, הכל לפי הענין, אם פוטר בנסיבות, שעל פי הסכם קיבוצי החל על המעסיק והעובד – ובאין הסכם כזה, על פי ההסכם הקיבוצי החל על המספר הגדול ביותר של העובדים באותו ענף – מצדיקות פיטורים ללא פיצויים או בפיצויים חלקיים בלבד.

סעיף 17: בענף העבודה שאין בו הסכם קיבוצי, רשאי בית הדין האזורי לעבודה לקבוע שפיטוריו של עובד היו בנסיבות המצדיקות פיטורים ללא פיצויים או בפיצויים חלקיים שיקבע; בדונו בענין זה יונחה בית הדין האזורי לעבודה על פי הכללים שבהסכם הקיבוצי החל על המספר הגדול ביותר של עובדים.

מעמד כספי הפיצויים המופקדים לקרן הפנסיה

כספי הפיצויים שהופקדו לחיסכון הפנסיוני לפי השיעורים שנקבעו בצו ההרחבה, יבואו במקום תשלום פיצויי פיטורים בהתאם לסעיף 14 לחוק פיצויי פיטורים, בגין השכר, הרכיבים, התקופות והשיעורים בגינם נעשתה ההפרשה בלבד. כלומר עבור חלקי השכר עבורו נעשה הפקדה לקרן הפנסיה אין צורך לבצע השלמת כספי פיצויים בזמן סיום העבודה.

במידה ושכרו של העובד יעלה במהלך תקופת העבודה, המעסיק יידרש לבצע השלמה של פיצויים רק עבור האחוזים עליהם הוא לא הפקיד לקרן הפנסיה.

לדוגמא:

בשנת 2018 נדרש להפקיד לקרן הפנסיה 6% עבור רכיב הפיצויים. כלומר עבור 72% מהשכר אין צורך לבצע השלמת פיצויים מכיוון וכספים אלה הופקדו לקרן הפנסיה.

>>>קריאה נוספת : איך לחשב פיצויים לעובד שפוטר מעבודתו

כיצד להימנע מתשלום פיצויים או מחוב פיצויים בסיום תקופת העבודה?

באפשרות המעסיק באופן חד צדדי, להחליט כי ברצונו להפקיד את מלוא כספי הפיצויים לקרן הפנסיה ולהחיל על מלא כספי הפיצויים את סעיף 14. במצב זה על המעסיק להפקיד מידי חודש 8.33% אחוז משכר העובד עבור רכיב הפיצויים, ולהודיע בכתב לקרן הפנסיה ולעובד שכספי השלמת פיצויי הפיטורים יבואו ״במקום פיצויי פיטורים״ בהתאם לאמור בסעיף 14 לחוק פיצויי פיטורים.

במידה והמעסיק בחר זאת לא יהיה באפשרותו לדרוש חזרה את יתרת כספי הפיצויים בסיום עבודה, אך מצד שני הוא לא יידרש לבצע השלמה של כספי פיצויים בסיום עבודה ובמקרים של עליית שכר. (סעיף 9 בצו ההרחבה לפנסיית חובה)

קריאה נוספת : האם חל על העובד סעיף 14 באופן אוטומטי

רוצים להגיע עם יותר כסף לפנסיה?
רוצים להפסיק לפחד מהחיסכון הפנסיוני?
קורס הפנסיה הדיגיטלי של : פנסיוני להבין את הפנסיה הוא הפתרון עבורכם
כנסו לקורס הפנסיה הדיגיטלי שלנו https://pensuni.com/?page_id=7203

האם המעסיק יכול למשוך כספי פיצויים? by

נדב טסלר

נדב טסלר, מתכנן פרישה, משמש כסמנכ"ל מקצועי בקוואליטי שירותים פיננסים לשעבר סמנכ"ל מקצועי בהלמן אלדובי קופות גמל ופנסיה, ומנהל המוצר באגף השיווק במנורה מבטחים. מרצה כיום במכללת נתניה ומכללה לפיננסים BDO. בעל הבלוג : פנסיוני, להבין את הפנסיה. לנדב תואר M.A במנהל עסקים מהמכללה למנהל, B.A במנהל עסקים מאוניברסיטת בן גוריון והוא מחזיק רישיון סוכן ביטוח פנסיוני מטעם רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון.

תגובות

  1. שלום נדב ,
    האם מבחינה חוקית מעסיק יכול להחתים עובד על כך שהוא מוותר על הפיצוים שניתנים לו לפי חוק , ברגע שהוא מתפטר ?
    משהו בנוסח :
    "אני , *שם העובד* , מאשר למעסיק שלי למשוך את כספי הפיצויים מקרן הפנסיה במידה ואתפטר "

    אני שואל כי סיימתי את עבודתי בחודש שעבר , ובשיחה עם סוכנות ההסדר הוסבר לי שאכן כספי הפיצויים הם שלי גם בעת התפטרות , אך שמתישהו (מבלי שהוסבר לי במה מדובר ומבלי שאקבל עותק ) חתמתי על טופס כזה שמתיר למעביד למשוך את הכסף של הפיצוים בחזרה .
    קרן הפנסיה היתה קיימת עוד לפני שהתחלתי לעבוד אצל המעסיק הזה , והדבר היחיד שעולה בדעתי הוא שאולי החתימו אותי בזמן שהצטרפתי לביטוח מנהלים , שנה אחרי שהתחלתי לעבוד שם .
    (ומאז ביטלתי את ביטוח המנהלים והעברתי את כל מה שנצבר בו לקרן פנסיה )

    אשמח לעזרתך

    1. על פניו נשמע שהחתימה על הטופס היא בלתי חוקית, גם אם לא תהייה זכאי לקבל את כספי הפיצויים עדיין מגיע לך שהם ישארו לזכותך בקרן הפנסיה.

      1. תודה רבה על התשובה , עזרת לי מאוד.

        שאלה קטנה נוספת ברשותך – במידה ואכן המעביד ישאיר את הפיצויים בקרן הפנסיה , אך ארצה למשוך כסף מקרן הפנסיה לפי טופס 59א במסגרתו ארצה למשוך כסף בשל מיעוט הכנסות (מובטל במשך 3 חודשים) -האם אוכל ? או שאז זה לא ייחשב כ "אירוע מזכה" ואז זה ישים בסיכון את כספי הפיצויים ?

    1. תודה על המאמרים והתשובות,
      שאלה :
      במצב הנתון שלא מגיע לעובד פיצויים, והעובד רוצה למשוך מיד את כספי הפיצויים (המעביד לא מבקש אותם חזרה), איזה מיסוי יחול ? לפי שיעורי המס השולי של העובד או לפי משיכה שלא כדין ? (לפני גיל פרישה, ולא עומד באחד התנאים למשיכה מוקדמת).

    2. מתי י=מעסיק יכול לתבוע חזרה את ההפרשות הסוציאליות שלו? האם כאשר עובד יורד לחו"ל ומעוניין למשוך כסף מהקופה לתגמולים במס גבוה- האם המעסיק יכול לדרוש חזרה את כספי הפיצויים?

      1. בצו ההרחבה נקבע שבמידה והעובד מבקש למשוך את כספי התגמולים לפני הפנסיה המעסיק יוכל לבקש חזרה את כספי הפיצויים,
        אך עדיין על המעסיק לגשת לבית המשפט ולטעון שזאת כוונת העובד ולבקש את אישור בית המשפט להחזרת הכספים

  2. האם זה גם במקרה שלעובד לא מגיע פיצויים כלל, גם במקרה כזה אם ימשוך את כספי הפיצויים שנצברו המס יהיה לפי שיעורי המס השולי ?

  3. מה הדין לגבי עובדים אשר במועד תחילת העבודה (לפני 2008) לא חתמו על סעיף 14 ואף לא בכל זמן לאחר מכן?

    1. ערב טוב איציק,

      שים לב שיש או בין האפשרויות, הכספים הופקדו לפי סעיף 14 או שהופקדו לפי סעיף 20 או לפי סעיף 21, או ששולמו לקופת גמל לתשלום פיצויי פיטורים, או ששולמו או שהופרשו לקופת גמל לקצבה –
      (1) אינם ניתנים להחזרה, להעברה לשעבוד או לעיקול

      כלומר כספים שמיועדים לקצבה לא צריכים להיות מוחזרים למעסיק.

      1. תודה נדב!
        הכספים שהופקדו לפצויים לפוליסת ביטוח מנהלים לפני שנת 2008 הופקדו למשיכה הונית.
        אני מניח הכספים שהופקדו לפצויים לפוליסת ביטוח מנהלים אחרי שנת 2008 (ככל ההפקדות האחרות) הופקדו לקצבה.

        אין העובד חתום על הסכמה להחלת סעיף 14.
        הפקדות המעביד לפצויים היום מיום תחילת העבודה ולאורך כל תקופת העבודה בגובה 8.33% מהשכר.

        1. ישנם הסכמים בין המעסיק לבין חברות הביטוח המאפשרות החזרת כספים למעסיק.
          הסכמים אלה לא פוגעים בזכאותו של העובד לכספי הפיצויים הם רק מגדירים את האופן שבו החברה תחזיר את הכסף למעסיק ואת ההתחייבות הכספית של המעסיק לחברת הביטוח במידה והעובד יהיה זכאי בסוף לכספים.
          במקרה שציינת, במידה ויש הסכם כזה בין חברת הביטוח למעסיק חברת הביטוח תאפשר החזרת כספים לפחות אלה שהופקדו עד לשנת 2008.

  4. בוקר טוב
    אם אני מחליטה למשוך את כספי הפנסיה בגיל 60 כלומר לפני גיל פרישה האם כספי הפיצויים חוזרים למעסיק ?
    תודה
    גליה

  5. שאלה נוספת
    לא ברור לי מה זה סעיפים 17 ו16
    האם אתה יכול לתת דוגמאות
    תודה רבה
    גליה

    1. כן, לדוגמא עובד שפוטר בשל מעילה כספית וכד' ולכן הוא לא זכאי לפיצויי פיטורים. וכל זה במידה ונקבע כך בצו ההרחבה או שבית משפט קבע אחרת.

  6. היי נדב,
    בחוזה כתוב, שכהסכמה ספציפית ביחס לסעיף 26, החברה תעביר את כלל הקופות כולל הפיצויים על שמי במידה ואהיה זכאי עפי חוק פיצויי פיטורים (1963), ובכל מקרה אחר החברה תעביר את כל הקופות על שמי למעט את פיצויי הפיטורים, שיעברו או לא, עפי החלטת החברה.

    אפשר להבין שהחברה שומרת לעצמה זכות למשוך חזרה או רק לא להעביר על שמי ואז אוכל למשוך עד גיל פרישה (חצי צרה). מה אומר החוק?

    תודה

    1. אפשר להבין מכאן שהחברה שומרת לעצמה את הזכות לקבל חזרה את כספי הפיצויים. האם אתה חתום בנוסף על סעיף 14 במסגרת הסכם העבודה? במידה וכן זה די מיתר מתוקף את הסעיף הזה בחוזה.

  7. בוקר טוב
    רציתי לשאול האם במקום עבודה שקיימת קופה מרכזית לפיצויים והעובד מגיע לגיל פרישה האם משיכת הכספים נעשיית מישירות מהקופה .היש יתרון להעביר את הכסף לקופה אישית לפיצויים על שם העובד ?
    תודה גליה

    1. ישנה אפשרות לבצע משיכת כספים ישירות מהקופה המרכזית או להעביר את הכספים לקופה אישית. במידה ורוצים לבצע על הכספים רצף פיצויים יש יתרון להעברת הכספים לקופה אישית.

  8. היי,
    עובדת במקום עבודה ארבע שנים ומעוניינת לעזוב.
    האם המעסיק רשאי למשוך חזרה את הכספים שכבר הופקדו בקרן הפנסיה? לא הצלחתי להבין זאת חד משמעית מתשוביתייך, שכן בחלק מהמקרים כתבת כי המעסיק רשאי לעשות זאת.
    אשמח לעזרתך

    1. העובד זכאי שהכספים יעמדו לרשותו עד שיגיע לגיל פרישה ויהיו חלק מפנסיית הזקנה שלו.
      במידה והעובד יבקש למשוך את יתר הכספים לפני גיל הפרישה המעסיק יוכל לקבל חזרה את כספי הפיצויים.
      על המעסיק לתת לעובדת טופס 161 וטופס לקרן שבה הוא כותב שהוא לא משחרר את כספי הפיצויים.

      1. תודה רבה על תשובתך,
        למה יש צורך בטופס 161 שבו המעסיק כותב שאינו משחרר את כספי הפיצויים?

      2. נדב,
        היום ,כאשר יש תיקון 21 לחוק הפיקוח על שירותים פיננסים, האם המעסיק יכול לתת טופס לקרן שבו הוא כותב שהוא לא משחרר את כספי הפיצויים לעובד?

        1. אין לטופס כזה משמעות, בהתאם לתיקון 21 במידה והמעסיק לא מציג את האסמכתאות, העובד יכל למשוך את הכספים לאחר 4 חודשים ללא כל אישור.

  9. שלום רב…
    עבדתי במקום שנה וחצי 18 חודשים
    לקחתי מהמעסיק הלוואה פרטית
    ישנו בנינו סכסוך עבודה כרגע
    כי בסיום עבודתי את כול השכר שילמתי לו כדי לגמור את יתרת החוב
    המעסיק בחוצפתו טוען שלו שולם כול החוב
    וטוען שימשוך את הפיצויים פיטורים שמגיעים לי
    השאלה שלי
    למעסיק יש הסכם הלוואה שאני חתמתי והתחייבתי במידה ולא ישלם את יתרת החוב הוא רשאי לסגור את יתרת החוב בפיצויים שאני זכאי
    הוא אכן יכול אם מסמך ששנינו חתומים למשוך את הכספים ללא צו בית משפט ???

  10. שלום.
    אני מעסיק.
    הפרשתי פנסיה וכן 6% לקרן פיצויים לעובדת.
    העובדת עזבה מיוזמתה ללא שפיטרתי אותה.
    לא נעשה בינינו הסכם כתוב כל שהוא. אלא הכל על פי חוק.

    האם החוק מתיר לי ונותן לי אפשרות למשוך את כספי הפיצויים שהופרשו לה?
    נשמע לי הזוי שכל עובד שמתפטר ולפעמים מסב נזק ועגמת נפש למעסיקו יקבל פיצויים, את אלו שהופרשו לו.

    1. בוקר טוב איציק,

      ביולי 2018, תוקן תיקון 21 לחוק הפיקוח על שירותים פיננסים. התיקון קובע את הדרכים בהם המעסיק יכל למשוך ולקבל חזרה את כספי הפיצויים
      1. הסכם חתום בין המעסיק לעובד שנחתם בסיום עבודה ובו מאפשר העובד למעסיק לקבל חזרה את כספי הפיצויים.
      2. צו בית משפט שמורה שהעובד לא זכאי לפיצויים ולכן באפשרות המעסיק למשוך חזרה את הפיצויים.

      במידה וחלפו 4 חודשים מסיום העבודה ולא הצגת את האישורים הללו, העובד יוכל למשוך את כספי הפיצויים גם ללא אישור שלך.

  11. "צו בית משפט שמורה שהעובד לא זכאי לפיצויים ולכן באפשרות המעסיק למשוך חזרה את הפיצויים."

    השאלה היא. מתי בית המשפט מורה על צו זה.
    האם ניתן לקבל צו זה בכל מקרה בו העובד "התפטר מיוזמתו" או שבשביל צו זה צריך נסיבות מחמירות לשלילת הפיצויים.

    1. זה תיקון חדש ועוד לא ראיתי מעסיקים שפנו לבית המשפט,
      אבל להבנתי ניתן לטעון כי העובד התפטר בנסיבות שלא מזכות אותו בפיצויי פיטורים והוא מתכננן למשוך את כספי התגמולים ולכן בהתאם לצו ההרחבה לפנסיית חובה קיימת זכאות להחזר הפיצויים למעסיק.
      שים לב שאם העובד לא מתכנן למשוך את התגמולים אין זכאות להחזרת פיצויים למעסיק.

  12. אין אינדקציה לחשוב שהוא מתכנן למשוך. ובטח שאין ראיות לכך. ובטח שהוא יטען שלא מתכנן למשוך.

    השאלה היא למה אין זכאות למשוך כשהוא לא מתכנן למשוך.
    הרי זה לכאורה נסיבות שלא מזכות אותו בפיצויים. והחוק מדבר לכאורה על נסיבות אלו שלא מזכות אותו.

    1. מכיון וצו ההרחבה לפנסיית חובה הגדיר שגם במקרה של התפטרות העובד הכספים ישארו לרשותו כחלק מהחיסכון הפנסיוני.

  13. אבל החוק משאיר אופציה לצו בית משפט.
    השאלה מה הם נימוקי בית המשפט

    1. אלה לא נימוקי בית המשפט, אלה טיעוני המעסיק.
      מדוע אתה סבור שהעובד לא זכאי לפיצויים? כאשר הוא התפטר מרצונו זה לא טיעון

  14. היי נדב
    אני שנה אחרי לידה ולא הודעתי למעסיק עד עכשיו על כך שהחלטתי לעזוב את העבודה. עבדתי שם כמה שנים.
    רכיב הפיצויים בהפרשות של המעסיק הם 8.33%.
    האם אני צריכה להודיע בשלב כלשהו למעסיק על הפסקת העבודה, והאם יש לו אפשרות למשוך אליו את כספי הפיצויים?

    1. הי מלי,

      עובדת יכולה להתפטר מעבודתה תוך שנה בשל לידה והאירוע יחשב כפיטורים. אך גם ואת מתפטרת היום המעסיק יוכל למשוך את כספי הפיצויים רק במידה ויפנה לבית משפט או שיחתים אותך על אישור שאת מסכימה להחזיר את הכספים.

      בכל אופן, אני מציע כי תעדכני את מעסיקך שאת לא מתכוונת לחזור לעבודה בשל הלידה.

      1. תודה רבה

        ואם השנה נגמרה לפני כמה ימים, זה בעייתי?
        וגם הבנתי שאם הוא הפריש את כל ה8.33 אז הוא לא יכול לחזור בכל מצב, זה נכון?
        ואם הוא הולך לבית משפט הוא חייב ליידע אותי?

        1. במידה והוא יפנה לקרן הפנסיה בבקשה להחזרת הכספים הקרן חייבת לעדכן אותך.

          גם במידה והוא יפנה לבית המשפט, הסיכוי שיאשרו לו את החזרת הכספים הוא זניח

  15. עברתי קרן פנסיה באמצע העסקתי, והגדרתי שכל הכספים שנכנסים ילכו למסלולים אשר אינם מסלולי ברירת מחדל של הקרן. (גם תגמולים וגם פיצויים), החברה רוצה אישור מעסיק על כך שכספי הפיצויים לא יושקעו במסלול ברירת מחדל. המעסיק מסרב. מה האינטרס שלו לסרב אם כספי הפיצויים נשארים אצלי בכל מקרה?

    1. רק במידה ואתה חתום על סעיף 14 אתה יכל לשנות את מסלול ההשקעה של הפיצויים אחרת תידרש לאישור המעסיק.

      זה נובע מאופן חישוב הזכאות שלך לפיצויים בסיום עבודה. במידה ואתה חתום על סעיף 14 המעסיק אדיש לתשואות במסלול ההשקעה שבחרת ואינו נדרש בהשלמת פיצויים.

      ראה עוד בקישור הבא https://pensuni.com/?p=2071

  16. נדב שלום
    תודה על המאמר המקצועי והממצא.
    שאלה: מעסיק הפריש 8.33% לפיצויים משנת 2002. העובד לא חתום על סעיף 14 והמעסיק לא הודיע לקופת הפנסיה שרצונו להחיל את סעיף 14. העובד התפטר מרצונו. האם המעסיק זכאי לקבל בחזרה מקופת הפנסיה את 2.33% שהפריש ביתר? האם הוא יכול לתבוע מהעובד להשיב לו את מה שהופרש ביתר?
    תודה

    1. הי מוטי,

      תיקון 21 לחוק קופות הגמל, הקטין את אפשרות למשיכת הכספים על ידי המעסיק. למעשה על המעסיק לפנות לבית המשפט תוך 4 חודשים מסיום העבודה ולשכנע את בית המשפט מדוע העובד לא זכאי להשארת הכספים בקופה.

      במידה והמעסיק ישכנע את בית המשפט הקופה תחזיר את הכספים למעסיק.

  17. תודה נדב על המענה המהיר.
    עברו יותר מארבעה חודשים מיום ההתפטרות. האם לדעתך יש מקום לתבוע את העובד עצמו להחזר הכספים שהופרשו ביתר, שהרי הוא לא זכאי לפיצויי פיטורים מלאים.
    תודה

    1. אם העובד לא משך את הפיצויים מהקופה אפשר עדיין להתחיל בהליך מול בית המשפט. אם הוא משך את הכספים קשה לי לראות את המקום לתביעה אישית מול העובד.

      ההפקדות בוצעו בהתאם להסכם העבודה והמשיכה נעשתה בהתאם לחוק הפיקוח על שירותים פיננסים.

  18. שלום רב,
    עובד בענף השמירה או הניקיון , אשר עבד פחות משנה והתפטר , המעסיק הפריש לו לפיצויים 8.33% החל מהיום הראשון . האם עם סיום העסקתם מאחר ולא השלימו שנת עבודה או אין אירוע מזכה לפיצויים.
    יכול המעסיק להודיע לחברת הביטוח ויבקש בחזרה את כספי הפיצויים?

    1. בהתאם לתיקון 21 לחוק קופות הגמל המעסיק יכל לקבל חזרה את הכספים רק במידה והעביר פסק דין הצהרתי או שהעובד חתם שהוא מאשר את החזרת הכספים לעובד

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם

Back to top button