קיבוע זכויות

סכנה לפניך ! שילוב של פרישה מדומה וקיבוע זכויות

יותר ויותר פורשים מבינים את החשיבות של פרישה מדומה ומבקשים לקבל קצבה במקביל לעבודה. שילוב לא נכון של פרישה מדומה וקיבוע זכויות עשוי לעלות להם במס של עשרות אלפי שקלים.

בשנים האחרונות יותר ויותר פורשים מבקשים להמשיך לעבוד ולקבל פנסיה, לתהליך זה קוראים פרישה מדומה. העובד מתחיל לקבל קצבת זקנה מהמקורות הפנסיונים שלו ובמקביל הוא ממשיך במקום עבודתו במשרה מלאה או משרה חלקית.

עובדים ובעיקר עובדות שעברו את גיל הפרישה והמשיכו בעבודתם יכולים לבצע קיבוע זכויות ובכך להקטין את המס שישלמו על קצבת הזקנה. למרות שתהליך קיבוע הזכויות נראה פשוט, חשוב לזכור כי ההחלטות שתקבלו כעת ישפיעו על גובה המס שתשלמו בסיום העבודה.

ניצול הפטור ממס כיום, עשוי לעלות לכם בתשלומי מס מיותרים בסיום עבודה.

במידה ואתם לא מסוגלים להעריך כיום איזה סכומים חד פעמים תרצו למשוך והאם אתם זכאים לכספי פיצויים נוספים בסיום עבודה, יתכן וכדאי לכם להמתין עם קיבוע הזכויות עד הפרישה הסופית ממקום העבודה.

>>>המאמר המקיף ברשת בנושא פרישה מדומה וקיבוע זכויות

מהי פרישה מדומה ולמה עובדים רבים בוחרים לנצל אותה?

החל מגיל פרישה, 67 לגברים ו – 62.4 לנשים, ניתן להתחיל לנצל במסגרת קיבוע הזכויות את הפטור על קצבת הזקנה. בשנת 2022 ניתן לקבל קצבת זקנה פטורה ממס בגובה 4,503 ש"ח. פטור זה על קצבת הזקנה לא משפיע על יתר הפטורים, כמו נקודות זיכוי, שמגיעים לכם על ההכנסה ממקום העבודה.

לדוגמה עובדת שמרוויחה שכר של 10,000 ש"ח משלמת מס הכנסה בגובה 574 ש"ח. גובה המס לא ישתנה גם אם תקבל בנוסף למשכורת קצבת זקנה בגובה 4,000 ש"ח.

במידה והעובדת היתה דוחה את הפרישה ומוותרת על הפרישה המדומה, היא היתה מאבדת בכל שנה קצבאות בשווי 48 אלף ש"ח.

4,000 ש"ח X 12 חודשים = 48,000 ש"ח

בעבור כל שנה שהעובדת דוחה את הפרישה היא מאבדת 48,000 ש"ח ומגדילה את הקצבה בסכום קטן יותר.

מהו קיבוע זכויות ואיך הוא משפיע על פרישה מדומה?

גם קצבת הזקנה היא הכנסה החייבת במס, אך בניגוד למשכורת ממקום העבודה על קצבת הזקנה ניתן לנצל פטור ממס בהתאם לסעיף 9א לפקודת מס הכנסה. את הפטור מבקשים בעזרת טופס 161ד ובתהליך שנקרא קיבוע זכויות.

במסגרת קיבוע הזכויות עליכם לבחור כיצד לנצל את הפטור ממס שמגיע לכם, כפטור חודשי על קצבת הזקנה שתקבלו כל החיים או כסכום חד פעמי שתבקשו למשוך מהכספים שחסכתם או מכספי הפיצויים שתקבלו בסיום עבודה.

טופס 161ד
הורדה של טופס 161ד מאתר מס הכנסה

איזה החלטות צריך לקבל במסגרת קיבוע הזכויות?

הפטור על הקצבה והפטור לצורך משיכת כספים (היוון) הוא חליפי, כלומר פטור שתנצלו לצורך קבלת קצבה יבוא במקום פטור שישמש אתכם לצורך היוון כספים, ופטור שתבקשו לשריין לצורך משיכה של פיצויים יפגע כבר היום בפטור שתקבלו על הקצבה.

לדוג' פורש שיבקש לנצל פטור על כספי הפיצויים או על מענק ימי מחלה בגובה 100 אלף ש"ח יאבד קצבה פטורה בגובה 750 ש"ח.

>>>עוד על חישוב הפטור והפגיעה בפטור

הסכנה בשילוב של פרישה מדומה וקיבוע זכויות

ראינו כי באפשרות הפורש לקבל קצבה פטורה בגובה 4,500 ש"ח כבר בגיל פרישה, הסכנה היא שהחלטות שהוא יקבל בגיל פרישה יתנגשו עם הרצונות שלו במועד סיום עבודה.

ככל שקצבת הזקנה נמוכה, ותהייה פטורה ממס בעתיד בשל נקודות זיכוי, יתכן ויהיה כדאי להמתין עם קיבוע הזכויות עד לסיום עבודה.

לדוג' עובדת בת 62 שפורשת מקרן פנסיה ותיקה, היא זכאית לקצבה בגובה 6,000 ש"ח ויש ברשותה חיסכון נוסף בקופת גמל בגובה 200 אלף ש"ח. בסיום עבודה הקצבה תהייה פטורה ממס בשל נקודות הזיכוי אך כיום היא בחרה לנצל את כל הפטור המגיע לה לצורך פטור על קצבת הזקנה.

המשמעות של ההחלטה היא שהיא לא תוכל לנצל בסיום העבודה את הפטור המגיע לה על כספי הפיצויים או פטור לצורך משיכת כספים (היוון).

ככל שתבחרו בפרישה המדומה לרתק סכומים גבוהים יותר לצורך היוון או משיכת פיצויים, הכדאיות של הפרישה המדומה תפחת.

דוגמה לאופן שבו משאירים יתרת הון פטורה לצורך משיכת כספי פיצויים בסיום עבודה

ככל שביקשתי במועד סיום העבודה לנצל את כל הפטור, כפטור על קצבת הזקנה לא אוכל לשנות את ההחלטה בהמשך ולמשוך כספים בפטור ממס.

כיצד למנוע את הבעיה?

לכל מקרה יש את הפתרון שלו, כאשר ככל שקצבת הזקנה נמוכה יותר ועשויה להיות פטורה ממס בשל נקודות הזיכוי יתכן וכדאי להמתין עם קיבוע הזכויות עד לסיום העבודה.

את קיבוע הזכויות ניתן לבצע החל מגיל הזכאות (גיל פרישה או מועד קבלת קצבת הזקנה הראשונה המאוחר מבינהם) ולכן במידה שהתחלתן לקבל קצבת זקנה תוכלו בעתיד לבצע קיבוע זכויות רטרואקטיבית ולבקש החזר מס ממס הכנסה. את החזר המס ניתן לבצע עד שש שנים.

מי שבכל זאת רוצה להקטין את המס שהיא משלמת היום יכולה לבחור בפטור הנוסף, פטור זה מקטין את ההכנסה החייבת במס ב- 1,472 ש"ח ואינו מותנה במשיכת פיצויים.

בשורה התחתונה

מילוי טופס 161ד וקיבוע זכויות עשויים להראות תהליכים פשוטים, אך חשוב להבין שבמסגרתם יש לקבל היום החלטות לגבי פעולות שתרצו לבצע בעתיד. במידה שאין לכם היום את כל המידע לגבי הכספים שתרצו בעתיד להוון או כספי פיצויים המגיעים לכם יתכן וכדאי להמתין עם קיבוע הזכויות עד לסיום עבודה.

>>>קריאה נוספת : קחו את הכסף וברחו (מקרן הפנסיה)

רוצים להגיע עם יותר כסף לפנסיה?
רוצים להפסיק לפחד מהחיסכון הפנסיוני?
קורס הפנסיה הדיגיטלי של : פנסיוני להבין את הפנסיה הוא הפתרון עבורכם
כנסו לקורס הפנסיה הדיגיטלי שלנו https://pensuni.com/?page_id=7203

סכנה לפניך ! שילוב של פרישה מדומה וקיבוע זכויות by

נדב טסלר

נדב טסלר, מתכנן פרישה, משמש כסמנכ"ל מקצועי בקוואליטי שירותים פיננסים לשעבר סמנכ"ל מקצועי בהלמן אלדובי קופות גמל ופנסיה, ומנהל המוצר באגף השיווק במנורה מבטחים. מרצה כיום במכללת נתניה ומכללה לפיננסים BDO. בעל הבלוג : פנסיוני, להבין את הפנסיה. לנדב תואר M.A במנהל עסקים מהמכללה למנהל, B.A במנהל עסקים מאוניברסיטת בן גוריון והוא מחזיק רישיון סוכן ביטוח פנסיוני מטעם רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון.

תגובות

    1. הפטור על קצבת הזקנה מורכב למעשה משני חלקים, פטור שמותנה במשיכת פיצויים פטורים, ופטור נוסף שזכאי לו כל פורש.
      גובה הפטור הנוסף הוא היום 17% מתקרת הקצבה המזכה כ- 1400 ש"ח.
      הרחבתי על הנושא הזה בכתבה שעוסקת בקצבה המזכה https://pensuni.com/?p=1258

  1. בשלב מסוים בחייהם, קשישים רבים מקבלים עזרת סיעוד חלקית או מלאה מביטוח לאומי. כאשר ההכנסה גדולה מסף מסוים לא מקבלים שני בני הזוג עזרה כלל או שיקבלו עזרה מופחתת (50%) כתלות בהכנסה. חשוב לקחת גם את זה בחשבון כשמחליטים באיזה גיל להתחיל לקבל קצבה וכמה להוון. עזרה מביטוח לאומי יכולה להגיע גם לסכומים של מאות אלפי שקלים.

  2. הי נדב, אישה בת 64 וממשיכה לעבוד. כמעט מלוא הצבירה שלה בקרן פנסיה, צבירה בקרן הפנסיה כ 440,000 סה"כ פיצויים ותגמולים.
    האם כדאי להתחיל למשוך כעת קצבה רק מכספי התגמולים שבקרן הפנסיה ולהפקיד את הקצבה בקופת גמל להשקעה כפי שתיארת בכתבה אחרת? לאחר סיום עבודה היא תרצה למשוך את כספי הפיצויים והתגמולים שיצטברו עבור השנים הללו כקצבה חוד' נוספת. אודה לעזרתך. תודה רבה!

    1. על פניו נראה שהמהלך הזה כדאי, מכיוון והקצבה לא יותר מידי גבוהה צריך לשים לב בטופס הקיבוע האם היא צריכה לקבל בעתיד כספי פיצויים נוספים (מהמעסיק) בסיום עבודה.
      בנוסף, צריך לראות האם ניתן לפרוש גם מכספי הפיצויים, אחרת הסכום של הצבירה יקטן משמעותית

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם

Back to top button