קרן פנסיה

תקרת הפקדה לקרן פנסיה לצורך קבלת קצבה

תקרת הפקדה לקרן הפנסיה המקיפה חשובה גם במועד העברת כספים אל קרן הפנסיה. חוסכים המבקשים לנצל את היתרונות בקרן הפנסיה צריכים לתכנן מראש את מועד העברת הכספים.

במאמרים הקודמים ראינו את היתרונות בפרישה מקרן פנסיה מקיפה, היתרון הראשון זכאות לתשואה מובטחת על 60% מהנכסים מבטיח כי הקצבה מקרן הפנסיה תהייה יציבה יותר לאורך זמן. היתרון השני, דמי ניהול נמוכים ביחס למוצרים אחרים (ביטוח מנהלים) מבטיח כי הקצבה מקרן הפנסיה תהייה גבוהה יותר.

>>>מאמר זה מתייחס לתקרת הפקדה לצורך פרישה. למאמר העוסק בתקרת הפקדה לחוסכים

בשל היתרונות המובנים בקרן הפנסיה המקיפה חוסכים רבים מבקשים להעביר את הכספים שצברו לאורך השנים לקרן הפנסיה לקבלת קצבת זקנה. אך הסכום אותו ניתן להעביר מוגבל בתקרה שנתית ולא תמיד ניתן להעביר את כל הסכום שנחסך.

קרן הפנסיה המקיפה זכאית להבטחת תשואה ולכן ההפקדה החודשית אליה מוגבלת בתקרה. תקרת ההפקדה לקרן הפנסיה מחושבת באופן הבא:

20.5% * 2 * השכר הממוצע במשק = בשנת 2024 מדובר בהפקדה חודשית של 5,139 ש"ח

והתקרה לניוד בגין כל שנת וותק היא 61,677.12 ש"ח

יש לי מיליון שקלים האם אני יכל להפקיד אותם לקרן הפנסיה לקבלת קצבה?

בדומה לבדיקה החודשית שמבצעת הקרן על ההפקדות השוטפות כך גם פורשים שמבקשים לבצע הפקדות חד פעמיות נדרשים לעמוד בתקרה. פורש שמבקש להפקיד מיליון שקלים יחרוג מתקרת ההפקדה והכספים יעברו לקרן הפנסיה המשלימה.

הפתרון לקבלת קצבה מקרן הפנסיה המקיפה טמון בהעברת כספים שנחסכו לאורך השנים במוצרים פנסיונים אחרים אל קרן הפנסיה המקיפה לצורך קבלת הקצבה.

את אותה תקרת ההפקדה לקרן הפנסיה שנבדוק במועד ההפקדה נבדוק גם בניוד כספים אל קרן הפנסיה ממוצרים אחרים כמו ביטוח מנהלים או קופת גמל.

כיצד נחשב את התקרה להעברת כספים אל קרן הפנסיה?

שמפקידים לקרן פנסיה מקיפה, הקרן בודקת האם ההפקדה עומדת בתקרה. ולכן בניוד כספים מקרן פנסיה אחת אל קרן פנסיה אחרת לא נדרש לבדוק את התקרה. התקרה נבדקה כבר על ידי הקרן המעבירה. בהפקדה למוצרים פנסיונים אחרים לא קיימת תקרה ולכן שמניידים כספים מקופת גמל, קרן פנסיה משלימה או ביטוח מנהלים אל קרן הפנסיה יש לבדוק האם הניוד עומד בתקרת ההפקדה אל קרן הפנסיה.

תקנות העברת כספים בין מוצרים פנסיונים מגדירות את האופן שבו נבדוק את התקרה בהעברת הכספים בין המוצרים הפנסיונים אל קרן הפנסיה המקיפה.

מקופת גמל שאינה קרן חדשה זכאית לקופת גמל לקצבה שהיא קרן חדשה זכאית, כספים בסכום העולה על הסכום המרבי החודשי שניתן להפקידו לאותה קרן במועד המעבר, לפי הוראות תקנות קופות גמל או תקנות לפי סעיף 22 לחוק שיבואו במקומן, כשהוא מוכפל במספר החודשים שחלפו ממועד התשלום הראשון לקופה המעבירה; ואולם לגבי עמית שהופקדו בשלו כספים לאותה קרן או לקרן חדשה זכאית אחרת בשל אותם חודשים, יופחת מהסכום המרבי האמור, סכום בגובה היתרה הצבורה בשל אותם כספים (סעיף 2.ד)

סעיף 2 לתקנות, מתייחס לשני מקרים בהם ניתן לנייד כספים לקרן הפנסיה המקיפה. המקרה הראשון הוא מצב שבו חסכנו לאורך השנים רק במוצר פנסיוני אחר וכעת אנו מבקשים להעביר את הכספים אל קרן הפנסיה. במקרה השני, חסכנו במקביל גם בקרן הפנסיה המקיפה וגם במוצר פנסיוני נוסף.

תקרה להעברה לקרן הפנסיה שאין הפקדות מקבילות לקרן הפנסיה

הדין להפקדת מיליון שקלים לקרן הפנסיה הוא אינו אותו דין שחל כאשר מבקשים לנייד מיליון שקלים ממוצר פנסיוני אחר. בהעברת כספים ממוצר פנסיוני אחר אל קרן הפנסיה מחשבים את התקרה ממועד ההפקדה הראשון לקופה ועד למועד ההעברה. בגין כל חודש ותק ניתן להעביר את תקרת ההפקדה לקרן הפנסיה, השנה 5,139 ש"ח.

לדוגמה, חוסך מבקש להעביר ביטוח מנהלים עם 600,000 ש"ח אל קרן הפנסיה המקיפה. לחוסך קיים וותק של 10 שנים בפוליסה.

נחשב את הוותק שניתן להעביר אל קרן הפנסיה – 120 חודשי וותק * 5,139 ש"ח = 616,180 ש"ח

סכומים שעולים על התקרה יעברו לקרן הפנסיה המשלימה, חשוב לזכור כי קרן הפנסיה המשלימה לא כוללת תשואה מובטחת.

ככל שיש יותר חודשי הוותק בקופה המעבירה כך יהיה ניתן לנייד סכום גבוה יותר אל קרן הפנסיה המקיפה.

בחישוב התקרה לוקחים בחשבון את מספר החודשים שחלפו ממועד פתיחת הקופה ולא את מספר החודשים בהם בוצעו הפקדות לקופה.

אם נחזור לדוגמה הקודמת איתה פתחנו

חוסך עם מליון שקלים שרוצה להפקיד לקרן הפנסיה, רצוי שיבדוק האם יש לו קופה קיימת עם וותק מספיק ישן אליה ניתן להפקיד מליון ש"ח ולנצל את הוותק שלה לצורך ניוד הכספים לקרן הפנסיה המקיפה.

האם בהעברת כספים בודקים את תקרת ההפקדה בכל שנה ושנה?

לא. התקרה שתיבחן היא תקרת ההפקדה במועד הניוד.

העברתי את הכספים מקרן הפנסיה אל קופת הגמל, האם יהיה ניתן להחזיר אותם בפרישה?

בשנים האחרונות יותר ויותר חוסכים מבקשים להעביר את הכספים מקרן הפנסיה המקיפה אל קופת הגמל (לקריאה). במועד החזרת הכספים אל קרן הפנסיה יבחן גובה החיסכון בקופת הגמל והאם הוא עומד בתקרת העברת הכספים אל קרן הפנסיה. במועד העברת הכספים לא בודקים האם ההפקדות השוטפות עמדו בתקרת ההפקדה.

חשוב לזכור כי גם במידה שהפקדות לקרן הפנסיה היו עד התקרה, במועד החזרת הכספים יתכן מצב שבו גובה החיסכון עולה על תקרת ההפקדה.

בעוד שבניוד מקרן פנסיה לקרן פנסיה אנו לא בוחנים את התקרה לניוד והכספים עוברים בערכים ריאלים כולל הרווחים. בניוד הכספים מקופת הגמל אל קרן הפנסיה התקרה תיבחן כולל הרווחים וכך גם חוסך שהפקיד לאורך השנים פחות מהתקרה החודשית עשוי לגלות שלא כל הכספים יכולים לחזור לקרן הפנסיה.

לדוגמה

חוסך הפקיד לאורך השנים 3,000 ש"ח בחודש אל קרן הפנסיה, החוסך בחר להעביר את הכספים אל קופת גמל. לאחר עשר שנים נצברו בקופה 540 אלף ש"ח. בהנחה והתקרה לניוד היא 520 אלף ש"ח החוסך ידרש להעביר חלק מהכספים אל קרן הפנסיה המשלימה לצורך קבלת קצבה.

מכיוון שהחוסך מפקיד מתחת לתקרת ההפקדה, במידה והוא היה משקיע במסלול מנייתי בקרן הפנסיה המקיפה הוא היה מנצל את מלא הרווחים בקרן המקיפה ולא נדרש להשתמש בקרן המשלימה.

תקרה להעברת כספים אל קרן הפנסיה שישנם הפקדות במקביל בשני המוצרים

חוסכים רבים מפצלים את ההפקדות בין מספר מוצרים, יתכן ומדובר בפיצול ההפקדה בין קרן פנסיה מקיפה לביטוח מנהלים או שמדובר בחוסך המפקיד לקרן הפנסיה המקיפה ובמקביל חוסך בקופת גמל להשקעה.

במועד העברת הכספים אל קרן הפנסיה ראשית נחשב את התקרה האפשרית לניוד כספים ולאחר מכן נפחית מהתקרה את הסכום שנצבר במקביל בקרן המקיפה (כולל הרווחים).

לדוגמה,

חוסך צבר בקופת גמל להשקעה 210,000 ש"ח במשך 3 שנים. באפשרות החוסך לנייד אל קרן הפנסיה 185,004 ש"ח. במקביל. החוסך הפקיד לקרן הפנסיה 2,000 ש"ח בחודש שווים כיום 75,000 ש"ח.

למרות שהתקרה לניוד היא 185 אלף יהיה ניתן לנייד את הסכום בניכוי הסכום שנצבר בקרן הפנסיה המקיפה. בסך הכל יהיה ניתן לנייד כ- 110 אלף ש"ח.

במידה שהפורש ירצה לקבל קצבה מיתרת החיסכון בקופת הגמל להשקעה יהיה עליו לנייד את הכספים לקרן פנסיה משלימה או אל ביטוח מנהלים.

>>>קריאה נוספת : יש לך קופת גמל להשקעה? כעת ניתן להעביר אותה בין החברות

כיצד נחשב את הסכום שניתן להעביר אל קרן הפנסיה המקיפה?

סכום שנצבר בקופה המעבירה ולא יותר מהתקרה
(סכום שנצבר בקרן הפנסיה המקיפה כולל הרווחים)
סכום שניתן להעברה

בשורה התחתונה

תקרת ההפקדה לקרן הפנסיה רלוונטית גם במקרה של ניוד, העברת כספים בין המוצרים הפנסיונים. חוסך שרוצה לקבל קצבה מהקרן המקיפה, רצוי שיחשב את הסכום הכספי אותו יהיה ניתן להעביר אל הקרן אחרת הכספים העולים על התקרה יעברו אל קרן הפנסיה המשלימה.

במידה שלא הפקדתם במקביל לקרן פנסיה מקיפה, דחיית הניוד במספר חודשים תגדיל לכם את התקרה אותה ניתן להעביר אל קרן הפנסיה.

רוצים להגיע עם יותר כסף לפנסיה?
רוצים להפסיק לפחד מהחיסכון הפנסיוני?
קורס הפנסיה הדיגיטלי של : פנסיוני להבין את הפנסיה הוא הפתרון עבורכם
כנסו לקורס הפנסיה הדיגיטלי שלנו https://pensuni.com/?page_id=7203

תקרת הפקדה לקרן פנסיה לצורך קבלת קצבה by

נדב טסלר

נדב טסלר, מתכנן פרישה, משמש כסמנכ"ל מקצועי בקוואליטי שירותים פיננסים לשעבר סמנכ"ל מקצועי בהלמן אלדובי קופות גמל ופנסיה, ומנהל המוצר באגף השיווק במנורה מבטחים. מרצה כיום במכללת נתניה ומכללה לפיננסים BDO. בעל הבלוג : פנסיוני, להבין את הפנסיה. לנדב תואר M.A במנהל עסקים מהמכללה למנהל, B.A במנהל עסקים מאוניברסיטת בן גוריון והוא מחזיק רישיון סוכן ביטוח פנסיוני מטעם רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון.

תגובות

  1. היי נדב. ברשותי קרן פנסיה מקיפה וביטוח מנהלים בחברה מסוימת.
    כעת אני מבקש לנייד את הכסף מביטוח המנהלים לקרן פנסיה בחברה אחרת (נניח SP500 של הלמן).
    האם אחריותי או אחריות הלמן לבדוק שלא עברתי את התקרה?
    לפני מספר חודשים אמר לי נציג חברה מסוימת שבדיקה כזאת לא באמת מתבצעת בפועל. האם יש למעביר אחריות אישית או שהאחריות כולה על החברה המקבלת?

    1. הי ליאור,

      באחריות קרן הפנסיה לבצע את הבדיקה של התקרה, אבל לא הייתי מתכנן את הצעדים שלי על פי הבדיקה שתעשה או לא תעשה על ידי הקופה המקבלת.

  2. שאלה, בהנחה ואדם מגיע עם מיליון שח שנצברו בגמל להשקעה ומבקש החל מגיל 60 לקבל קצבה מוכרת.
    במקביל יש לו כ 2 מיליון בפנסיה מקיפה חדשה.
    מה יקרה? האם הכספים מהגמל להשקעה ייכנסו לפנסיה משלימה ומשם הוא יקבל קצבה מוכרת? האם לפנסיה מקיפה?
    האם הפנסיה שהוא יקבל מהגמל להשקעה תקבל 60% אגח מיועד?

    1. הי ניר,

      כפי שתארתי בסוף הכתבה, תעשה בדיקה של התקרות במועד ההעברה. ככל ואין יותר "מקום" בקרן המקיפה הכספים יעברו לקרן המשלימה. בקרן המשלימה אין תשואה מובטחת.

      1. נניח ואני הולך על מקרה קיצון שבו כל הכספים מהגמל להשקעה עברו לפנסיה משלימה ואז אני מבקש לקבל קצבה מוכרת.

        כאשר אדם עמית אומנם אין לו אגח מיועדות בקרן המשלימה, אולם מה קורה כאשר הוא רוצה לקבל קצבה מוכרת מקרן משלימה – האם הוא לא יהיה זכאי לקבל 60% אגח מיועדות?

          1. הי נדב.
            אם יש לי ותק של 15 שנה בפנסיה מקיפה. ואני עוברת עכשיו למשלימה ובעוד 20 שנה ארצה לחזור למקיפה. האם החישוב יבוצע לפי וותק של 20 שנה או לפני ותק של 35 שנה?

  3. בעצם יש משמעות אדירה לוותק של הקופה המעבירה. אם אני מבין אותך נכון, במידה ויש לי ביטוח מנהלים 20 שנה ומסיבה מסויימת אני מעביר לקופג לשנה ואז לקרן פנסיה. הוותק בפועל יהיה של שנה בעוד שאם לא הייתי עושה סיבוב דרך הקופג ונשאר במנהלים עוד שנה הוותק היה 21 שנה — נכון?

    1. לא, הוותק לא יספר מהיום שבו הקופה נפתחה אלא מהיום שבוצעה הפקדה ראשונה לקופה.
      העברת הכספים בין המוצרים לא צריכה לפגוע בוותק הזה

  4. האם ניתן לנייד לקרן פנסיה מקיפה גם כספי הון – פיצויים קוד 4- שנצברו בפוליסות ותיקות דוגמת מעורב? או שחובה למשוך, להתחשבן ולהפקיד כקצבה מוכרת?

    1. אין בעיה לנייד גם פיצויים בקוד 4 ערב הפרישה, במידה והפיצויים נמצאים ברצף פיצויים יש לבצע התחשבנות על הפיצויים לפני ההמרה לקצבה.

  5. מעולה.
    בהינתן הפקדות עד לתקרה במקיפה וגמל להשקעה במקביל ורצון לקבלת קצבה גם מגמל"ש ,להבנתי פנסיונר יוכל לנייד גמל"ש לפנסיה מקיפה חדשה ולקבל קצבה מ 2 קרנות מקיפות במקביל , אתה מכיר מניעה לכך או שקיים באחד הסעיפים שמדבר על הנושא?
    אני אבדוק מחר בכל מקרה.

    1. אין סעיף שאוסר על ניוד לקרן מקיפה נוספת או פיצול הפקדות בין שתי קרנות מקיפות, אך אני מניח שלא לכך התכוון המחוקק שקבע את התקרה

  6. יש לי קרן פנסיה מקיפה אליה הופקדו סכומים נמוכים מידי שנה. אני מעוניין להעביר אליה לפני הפרישה כספים שלא זכו להטבות מס, עד לתקרה השנתית בקרן הפנסיה, על מנת לקבל קצבה מוכרת+ הבטחת תשואה על 60% מהחיסכון.
    האם אקבל 2 קצבאות, אחת מוכרת ואחת מזכה מאותה קרן פנסיה?

  7. תודה על הפוסט, נושא חשוב שלא זוכה למספיק תשומת לב.
    קצב ההפקדה למוצרים הפנסיוניים אינו בהכרח עקבי לאורך השנים. האם תקרת ההפקדה לפנסיה מקיפה מחושבת פר שנה או סה"כ לכלל השנים? אני אתן דוגמה:
    לסטודנטית נפתחה קופת פנסיה מקיפה בשנת 2005, עבור משרה חלקית. השכר היה נמוך וההפקדות בכל שנה היו מתחת לתקרה. ב- 2010 החלה לעבוד במשרה מלאה בהייטק במשכורת גבוהה, שעוברת את תקרת ההפקדות לפנסיה מקיפה. כל מה שמעל התקרה הופקד לקופת גמל. ב- 2020 עברה לעבוד בעמותה, שוב משכורת נמוכה שלא מגיעה לתקרת הפנסיה המקיפה. קופת הגמל בינתיים "קפואה". נגיד שהעובדת רוצה לפרוש ב-2030. היא צריכה לנייד את קופת הגמל אל הפנסיה המקיפה.
    קופת הפנסיה המקיפה קיימת 25 שנים, כאשר 10 שנים מתוכן היו הפקדות מעל התקרה ו- 15 מתחת לתקרה. האם ניתן לנייד את כספי קופת הגמל או לא?
    תודה מראש.

    1. הי דנה,

      זאת שאלה מורכבת שאני מניח שבכל גוף מפרשים אותה בצורה אחרת, אני הייתי בודק במועד הניוד האם צירוף הסכומים לאורך השנים לא עולה על תקרת העברה באותה תקופה.

  8. תעזור לי בבקשה להבין ולחדד: בשנת 2000 פתחתי קרן פנסיה, והפסקתי להפקיד אליה כעבור שנה.
    מאז לא הפקדתי שום דבר לשום קרן עד מועד היציאה לפנסיה.
    האם היום, 20 שנה אחרי, אני יכול להפקיד לקרן פנסיה מקיפה עבור 20 שנה X תקרת ההפקדה השנתית?
    האם הוותק של הקרן המוקפאת משנת 2000 יכול לסייע לי בהפקדה לקרן פנסיה מקיפה במועד מאוחר יותר, בתודה מראש, עובד אור.

    1. לא, בקרן הפנסיה ההפקדה נבדקת מידי חודש במועד ההפקדה. נניח בחודש ינואר אתה יכל להפקיד 4,326 ש"ח.

      אבל אם היתה לך קופת גמל במעמד עצמאי שנפתחה לפני 20 שנים היית יכל לבצע אליה היום הפקדה גדולה כפי שתארת

      1. אני מנסה להבין
        אם יש לי קופת גמל נזילה במעמד עצמאי עם ותק של 30 שנה וסכום זניח.
        ובנוסף יש לי קרן פנסיה מקיפה שצבורים בה מליון ש"ח.
        אני יכול להפקיד עכשיו בבת אחת 560 אלף לקופת הגמל, ומייד לנייד אותה לקרן הפנסיה, וכל הסכום ייקלט בקרן במקיפה ולא יגלוש למשלימה?

        החישוב שעשיתי: 52 אלף כפול 30 שנה פחות מליון

        הבנתי נכון?

          1. דיברתי עם החברה שבה נמצאת קופת הגמל, והם אמרו שלא ניתן להפקיד לקופת הגמל הקיימת (עם ותק של 30 שנה) לפי תיקון 190, אלא כל ההפקדה תלך לקופת גמל חדשה עם ותק אפס (ואז כמובן לא אוכל לנייד את הכסף למקיפה)

            הם צודקים? יש חברות אחרות שפועלות אחרת?

  9. שלום נדב
    יש לי קרן פנסיה מקיפה ומופקד בה 2300 לחודש. כלומר ( לפי המאמר) יש אפשרות לצרף עוד 2000 ש"ח .
    יש לי גמל נוסף ,20 שנה בסכום לא גבוה, וזה חשוב.
    ויש לי גמל להשקעה 4 שנים, בסכום גבוה.
    האם הוותק של הגמל להשקעה יספר לפי 4 שנים או ניתן לחשב לפי הגמל הוותיק יותר ?
    וזו ההזדמנות להגיד לך תודה על האתר והכתבות החשובות.

  10. היי נדב
    האם כספי פיצויים בביטוח מנהלים ו/או קופת פיצויים אישית עד שנת 2008 פטורים ממס ואין צורך לעשות קבוע לצורך פטור ממס?

    תודה

    1. לא.
      פיצויים אלו הם במעמד מורכב הרבה יותר מאשר פיצויים קצבתיים. מכיוון ולא ניתן להפנות אותם לרצף קצבה וחייבים להתחשבן על הכספים בסיום עבודה

      1. בוקר טוב
        תודה לתשובה הזריזה. וכמי שעוקב אחרי הבלוג שנים תודה על כל השרות הנפלא שאתה עושה ועוזר בנבכי החסכון הפנסיוני שלנו. יישר כח

        דורון

  11. היי נדב,
    תודה רבה לך על הפוסטים המועילים
    חוסך שמקבל עכשיו מהמעסיק 2.33% של הפיצויים על 20 שנות עבודה בסכום חד פעמי ורוצה להכניס אותם לקרן הפנסיה.
    האם צריך לחשב גם האם עומד בתקרה?
    האם פיצויים שקיבל לפני 2008 ישארו הוניים במידה ומכניס לקרן פנסיה מקיפה/משלימה?

    1. הי תום,

      יש לבדוק שני דברים
      1. האם ההפקדה עומדת בתקרת ההשלמה לרצף קצבה = שכר מבוטח כפול הוותק בעבודה פחות הסכום שנצבר בקופה. אחרת יש זקיפת הכנסה על ההפקדה
      2. האם לאורך התקופה הפקידו לקרן הפנסיה הפקדות של תגמולים
      3. הפקדה שעולה על התקרה השנתית (כולל ההפקדות השוטפות שבוצעו לקרן) תעבור לקרן המשלימה
      לכן במקרה הזה עבור הפקדה של 20 שנים סביר להניח שחלק גדול יעבור למשלימה
      לגבי מעמד הפיצויים, הפיצויים יקבלו קוד 6 בטופס 161. קוד 6 מאפשר לבצע רצף קצבה. האפשרות למשיכת פיצויים כסכום חד פעמי לא תשתנה רק בשל ההפקדה לקרן פנסיה

      1. היי נדב, תודה על התשובה!!
        1. יכול לפרט עוד קצת? יש על זה פוסט אצלך?
        2. אכן לאורך התקופה הפקידו תגמולים לקרן הפנסיה ובמרבית הזמן לא הגיעו לתקרת ההפקדה.
        3. להבנתי, אם יש היום בקופה 700 אלף אבל וותק של 20 שנה אז יש "מקום" להכניס עוד למעלה מ-300 אלף למקיפה לא?

        1. הי תום,

          ראה את הפוסט שפרסמתי השבוע הוא עוסק בתקרה לרצף קצבה https://pensuni.com/?p=7502

          במקרה של הפקדה לקרן פנסיה יבחנו את התקרה השנתית, השנה כ- 52 אלף ש"ח בניכוי הפקדות שוטפות. כלומר מרבית הכסף יעבור לקרן המשלימה

  12. הי נדב,
    נניח במשך 10 שנים הפקדתי 2000 ש"ח לביטוח מנהלים ועוד 2326 ש"ח לקרן פנסיה. האם לאחר 10 שנים אוכל לנייד מביטוח המנהלים למקיפה רק 2000 ש"ח כפול 10 שנים או שגם את הרווחים בגינם אוכל לנייד למקיפה?

    1. סביר להניח שלא תוכל לנייד את כל הכסף מיכוון והן הכסף בקרן הפנסיה יצבור תשואה והן החיסכון בביטוח המנהלים יצבור תשואה

      1. תודה נדב, איך זה קשור לתשואה שניצברה בקרן הפנסיה?
        השאלה שלי היא האם אפשר לנייד את מה שהופקד בביטוח מנהלים כולל רווחים.

        1. בהנחה והתקרה השנתית היא 52 אלף ש"ח
          הכספים שנלקחים בחישוב התקרה הם הכספים שהופקדו בקרן הפנסיה כולל הרווחים והכספים בביטוח המנהלים כולל הרווחים

          1. אוקיי.
            אז תאורטית ייתכן מצב שבגין שנים בהן הפקדתי חצי מהשכר לביטוח מנהלים וחצי מהשכר לפנסיה מקיפה, לא אוכל לנייד כלום למקיפה כי עם הרווחים כבר עברתי את התקרה?
            תודה נדב על התגובות המהירות!

  13. נדב שלום
    האם ניתן לנייד קופת גמל משנות השמונים לקרן פנסיה מקיפה חדשה מבחינת הוותק ? קרן פנסיה חדשה התחילה בשנת 1995 – אין מגבלה גם לוותק ?
    תודה

  14. נושא חשוב שלא הוזכר בכתבה הוא האפשרות לנייד כספים ממשלימה למקיפה בתוך אותו גוף.
    לדוגמה מישהו קיבל 10,000 שח לחודש במשך 5 שנים ואז 30,000 ש"ח לחודש במשך 5 שנים נוספות.
    בהנחה שהתקרה למקיפה היא 20,000 הוא יוכל לנייד 10,000 כפול 12 חודשים כפול 5 שנים פחות הרווחים כלומר קרוב ל 600 אלף שח.
    וזאת פעולה שתיתן לו יתרון משמעותי של אג"ח מיועדות על כספים אלה בקבלת הקצבה.

  15. שלום נדב,
    איך מחושבת הצבירה הקיימת לצורך ניוד אחרי שמתחילים לקבל קצבה?
    כלומר, נניח שיש לי מליון ש"ח בקרן מקיפה והתחלתי לקבל מהם קצבה. אחרי כמה שנים אני רוצה לנייד למקיפה קופת גמל שלפי הותק שלה כפול התקרה אפשר לנייד 1.2 מליון ש"ח. כמה צריך להפחית מזה? את המליון ש"ח שהיו כשהתחלתי לקבל קצבה? או שיש איזשהו חישוב של "ערך נוכחי" של הקצבה שאני מקבל? למשל במידה והתשואה היתה שונה מהריבית התחשיבית?

      1. וואו! אז זה אומר בעצם שניתן לנייד את כל הכספים הקצבתיים מביטוחי מנהלים, קופות גמל ופנסיה משלימה ולרכז את כולם בקרן פנסיה מקיפה ולקבל קצבה מגובה באגח מיועדות? פשוט צריך לעשות את זה בכמה סיבובים ולהתחיל למשוך קצבה על הכספים כל פעם? מדהים!

  16. הי נדב
    כשיש מספר קרנות שאני מנייד לקרן פנסיה וכל אחת עם וותק שונה , איך מחשבים כמה קרן הפנסיה החדשה המקיפה יכולה לקלוט ?
    לדוגמה : תוכנית מלפני 10 מוקפאת שיש בה סכום זניח בעוד שקיימת תוכנית מלפני שלוש שנים שיש בה סכום משמעותי
    תודה

    1. הוותק צריך להיות מחושב בהתאם לכל תכנית, ניתן לנייד את הכספים לתכנית עם הוותק הגדול ביותר ולהשתמש בו.
      (שאלות כאלה שכוללות בדיקות טכניות וכללים שכל גוף קבע לעצמו כדאי לבדוק מול החברה המנהלת אליה אתה רוצה לנייד)

  17. הי נדב,
    עובד שיש לו שכר מתחת לתקרה בשוטף וחודש אחד או שניים בשנה, מקבל שכר העובר את התקרה והכספים גולשים למשלימה.
    האם בתום השנה נניח, ניתן לנייד את הכספים מהמשלימה למקיפה? מכוון התקרה השנתית מאפשרת זו?
    תודה

  18. תודה רבה לך על המאמר המקצועי והברור נדב יקר.

    נדמה לי שזה בדיוק מה שאני עושה… כשכיר, אני חוסך בקרן הפנסיה המקיפה ("הרגילה") כל חודש בחודשו דרך תלוש המשכורת (המעסיק מפקיד תגמוטלי מעסיק+פיצויים, ואני מפקיד תגמולי עובד).
    לצערי הרב, עדיין (אם בכלל) לא זכיתי להגיע לתקרת ההפקדה השנתית שציינת לקרן פנסיה מקיפה.
    מכאן, שהפקדתי בשנים קודמות לקופת גמל להשקעה סכום די גדול, שאני מתכנן שבעת הפרישה "יכסה" על ההפרש שבין תקרת ההפקדה לקרן פנסיה מקיפה באותו הזמן (פעמיים השכר הממוצע כפול 20.5%) לבין מה שהפקדתי בפועל במהלך חיי כשכיר לקרן הפנסיה המקיפה.
    סכום הכסף שהפקדתי בקופת הגמל להשקעה בעצם יכסה על הפקדות פנסיוניות "חסרות" כביכול.
    זה הגיוני?

    המדינה החליטה להעניק הטבה לחוסכים לפרישה בקרן הפנסיה המקיפה (מובטחת תשואה של 60% בעת הפרישה + מובטחת תשואה 4.86% של אג"ח מיועדות ועוד מעט 5.15% במנגנון הבטחת תשואה לפני הפרישה) – עד תקרת הפקדה של 4,326 ש"ח בכל חודש או כ- 52,000 ש"ח בשנה.
    חבל שהמדינה לא מייצרת מנגנון שבו מי שלא מגיע לתקרת ההפקדה הזו בקרן הפנסיה המקיפה יכול לקבל איזו תזכורת כמה כסף "חסר לו" להגיע לתקרת ההפקדה הזו, ולהחליט באופן עצמאי להשלים לתקרת ההפקדה הזו (להפקיד כסף מהנטו שלו).
    הפקדתי בעבר עצמאית כספים לקרן הפנסיה המקיפה וגיליתי שזה יצר בכיסוי הביטוחי מפלצת שואבת כספים.

    שוב תודה.

  19. שלום נדב. חסכתי בביטוח מנהלים במשך 20 שנה והגעתי לגיל 67 אבל אני מעוניין להמשיך לעבוד ולא למשוך קיצבה עדיין ולהמשיך להפקיד כל חודש לביטוח המנהלים שלי עד לתקרה. האם אני יכול להמשיך להגדיל את הותק לטובת חישוב השנים לתקרת הניוד לאחר גיל 67 אם אני ממשיך לעבוד וממשיך להפקיד ? האם אני יכול להמשיך להגדיל את הותק לניוד בלי להפקיד מעבר לגיל 67 אלא רק עי דחיית מועד הניוד ומועד לקיחת הפנסייה החודשית נניח לעוד שנה או שנתיים ?

    1. במידה שאתה מעוניין להעביר כספים מביטוח מנהלים לקרן פנסיה אין מה להמתין, ככל הנראה אתה משלם היום דמי ניהול גבוהים יותר.
      בהמשך לשאלתך, התקרה מחושבת בהתאם לוותק בפוליסה ולמועד העברה ולא בהתאם לתקופת ההפקדה

      1. שלום נדב. אני ממתין כי אין לי מספיק ותק לתקרה של הסכום שכבר צברתי בביטוח מנהלים שיש בו מקדמים מובטחים ויברת הביטוח אמרה שאם אעביר לקרן פנסיה חלק מהצבירה את מה שנותר בהיקף של מאות טלפי שח הם יאלצו אותי להעביר לקון חדשה בתנאים של היום. ולכן אני מתלבט איך למצוא דרך להגדיל את הוותק כדי להגדיל את התקרה לניוד.

        1. אין דרך להגדיל את הוותק למעט להמתין,
          מציע לך לבדוק את הנושא עם איש מקצוע ולא להסתמך רק על התשובה של חברת הביטוח/ קרן הפנסיה

  20. שלום נדב
    יש לי קופת גמל תמר שנפתחה בשנות השמונים כאשר התחלתי לעבוד. נצבר בה סכום נמוך מאוד. בינתיים הגעתי לגיל פרישה ועדיין לא התחלתי לקחת פנסייה. האם אני יכול להפקיד סכום כסף בקופת הגמל הותיקה הזו ואז להתחיל לקחת פנסייה לפי מקדמים שכנראה מובטחים באופן מוגדר בעת שהתחלתי לחסוך באותה תקופה ? האם זה חשוב מהיכן מגיע הסכום שאותו אני מבקש להפריד כעת ? למשל מזומן מחסכון רגיל ? והאם חישוב התקרה יהיה לפי הותק המצטבר משנות השמונים במקום מהיום ?

    1. קופת גמל תמר היא קופת גמל הונית שנוהלה בעבר בבנק דיסקונט, ונמכרה לאחר מכן לחברת הביטוח כלל. בקופה הזאת אין מקדמים והכספים עד לשנת 2008 הם כספים למשיכה חד פעמית.
      האם אתה בטוח שזה המוצר שיש ברשותך?

  21. הי נדב. ייתכן ויש לי , בנוסף לתמר שציינתי קודם , עוד קרן פנסייה ישנה שנקראת קרן הגמלאות המרכזית של ארגון עובדי ההסתדרות הכללית בניהול מיוחד שבה נצבר סכום קטן בעת שעבדתי בתחילת שנות התשיעים. האם לקרן זו אני יכול להפקיד סכומי כסף מזומן ולזכות לפנסיה עתידית. אני אחרי גיל פנסיה ועדיין לא ביקשתי לקבל פנסיה.

    1. לא ניתן להפקיד כספים נוספים לקרן פנסיה ותיקה ולא ניתן לנייד את הכספים שנצברו בקופה למקום אחר.
      עליך לבדוק את הזכאות לקבלת קצבה מהקרן או לחלופין את האפשרות למשיכת הכספים כסכום חד פעמי. טלפון של החברה הוא *6667

  22. הי נדב,
    באם יש לי קרן פנסיה מקיפה ומשלימה שכירות מעל התקרה פעילות אצל אותו מוסדי,
    א. האם לאחר גיל 60, ולאחר הפסקת ההפקדות השוטפות לשתיהן,
    אוכל לנייד ישירות מהמשלימה למקיפה לפי חישוב הותק מההפקדה הראשונה למשלימה כפול היתרה החודשית/שנתית המותרת (הרי אין הפקדות שוטפות לשתיהן באותו מועד)?
    ב. האם התשובה תשתנה באם כצעד מקדים אנייד קודם את היתרה מהמשלימה לקופ"ג ואז למקיפה?
    ג. באם א' ו/או ב' בעייתיים, האם אוכל להתחיל לקבל קצבה מהמקיפה ואז לנייד אליה את היתרות מהמשלימה?
    ד. לחילופין האם אוכל לנייד מהמשלימה את היתרה ישירות למקיפה חדשה אצל מוסדי אחר, ולאחר התחלת קבלת הקצבה משתיהן אבצע תיאום מס?
    ה. באם סעיף ד' בעייתי האם אוכל לנייד את היתרה של המשלימה לקופ"ג ואז למקיפה אצל מוסדי אחר מהמקיפה המקורית?
    ו. באם תהיה לי במועד הנשאל קופ"ג להשקעה שארצה להמירה לקרן פנסיה המקיפה (גם ללא הפקדות שוטפות באותה עת),
    האם בעת הניוד למקיפה יתחשבו ביתרה הצבורה בקרן הפנסיה המקיפה (להבנתי מהמאמר התשובה שלילית)?
    ז. האם התשובה לסעיף ו' תשתנה אם אבצע את הניוד לאחר תחילת קבלת הקצבה מהמקיפה?

    תודה רבה

    1. התקרה לקרן פנסיה מקיפה היא אחת, הוותק המצטרפי כפול תקרת ההפקדה בניכוי היתרה הצבורה בקרן המקיפה ביום העברה
      בעיקרון לא ניתן "להוציא" כסף על ידי המרה הכספים לקצבה ואז להכניס כספים נוספים.

      ככל שהגדלת את הוותק מכיוון שהפסקת הפקדות לקרן הפנסיה, יתכן שוותק זה יאפשר לך להכניס כספים שבעבר גלשו למשלימה או הופקדו למוצרים אחרים

  23. נניח יש לי פנסיה מקיפה עם ותק של 20 שנים ואני רוצה להוסיף לה מליון שקלים שלא יעבירו עדיין את התקרה.
    עכשיו לפי מה שאני מבין, אין אפשרות להפקיד לקרן הפנסיה מליון שקלים בבת אחת כי יש גם תקרה שנתית (וגם ענייני ביטוחים ודמי ניהול על הפקדה).
    האם אפשר תיאורטית לבצע את הצעדים הבאים:
    1. לנייד את קרן הפנסיה לקופת גמל תוך כדי שמירת ותק של 20 שנה.
    2. להוסיף לקופת הגמל מליון שקלים.
    3. לנייד את קופת הגמל לקרן פנסיה מקיפה.

    השאלה הגדולה כאן היא האם ייתנו להכניס מליון שקלים לקופת הגמל ולא יידרשו לפתוח קופה חדשה.

    1. לא, תוכל לעשות זאת רק בהנחה שקרן הפנסיה שלך עצמאית.
      בניוד לגמל הקרן תתפרק לקופות בהתאם למעסיקים שלך.
      פתרון בשיטה שלך יהיה לנייד לקרן פנסיה משלימה.

      אפשרות עתידית אחרת היא לפתוח היום קופת גמל במעמד עצמאי עם 100 ש"ח ובעתיד לזרוק אליה מליון ש"ח.
      פתרון טוב יותר היא לפתוח לילד קופת גמל עם 100 ש"ח שישתמש בה בעתיד

  24. היי נדב.
    נניח שארצה לפני פרישה להעביר מליון שקלים לקרן פנסיה מקיפה.
    האם אוכל לפתוח היום שלוש קופות גמל. להעביר לכל אחת מהן סכום קטן כל חודש.
    לפני פרישה אעביר לכל אחת מהן 300000 שקלים כך שכל אחת לחוד תעמוד בתקרה לניוד, ואז לנייד את שלושתן לקרן פניסה מקיפה?

  25. שלום נדב,
    פוסט מצוין, נושא מורכב.

    אם היו ברשותי 2 מוצרים:
    1. קופת גמל במעמד עצמאי (ותק מ-2010)
    2. קרן פנסיה לא פעילה (ותק מ- 2012)

    וניידתי אותם ב-2023 לקרן פנסיה מקיפה חדשה אחת (ללא הפקדות = במעמד עצמאי?).
    האם איבדתי למעשה את הותק של קופת הגמל במעמד עצמאי?
    האם אפשר לנייד בחזרה לקופת גמל במעמד עצמאי על מנת לאפשר לבצע הפקדות חד פעמיות לצרכי ניוד למקיפה בעתיד וקבלת קצבה?

    אני ממש מבולבל.
    תודה.

    1. אם היתה לך קופת גמל עצמאית וקרן פנסיה שכירה וניידת אותם לאותו מוצר,
      ובעתיד תנייד את כל קרן הפנסיה לקופת גמל – עשויות להיפתח לך שתי קופות גמל : אחת עצמאית ואחת שכירה
      האם קופת הגמל החדשה תיפתח עם וותק של 2010? לא יכל להתחייב על כך

      האפשרות הפשוטה יותר היא להעביר את הכספים לקרן פנסיה משלימה. הקרן תשמור על הוותק של 2010 ואין לך מניעה לגבי הפקדות חד פעמיות

      1. היי,
        תודה.
        אז רק לוודא שהבנתי –
        במידה ואני אפקיד את ההפרשות לפנסיה כשכיר לקרן פנסיה משלימה או לקופת גמל, במקום לקרן פנסיה מקיפה,
        אז כאשר אגיע לגיל פרישה אוכל להעביר את כל מה שצברתי במשך השנים הללו בגמל להשקעה לקרן פנסיה מקיפה (בהנחה כמובן שלא עובר את התקרה השנתית להפקדה למקיפה X וותק קופת הגמל להשקעה) ולקבל קצבה מוכרת, ללא תשלום מס, עם ההבטחה לאג"ח מיועדות?
        מעניין אותי מה החסרונות במהלך שכזה

        1. ונניח שכן החלטתי לחסוך בקרן פנסיה מקיפה עד הפנסיה, ובמקום לקבל קצבה (מזכה) על הכספים הללו אני בוחר להעביר אותם בגיל פרישה לקרן פנסיה משלימה/קופת גמל, ואז את כספי הגמל להשקעה להעביר לקרן פנסיה מקיפה חדשה ובכך לקבל קצבה (מוכרת) על הצבירה שם?
          זה אפשרי?

  26. היי נדב.
    לאשתי היו כמה עשרות אלפי שקלים בביטוח מנהלים משנת 2001 שהוקפא בערך מ2004. בשנת 2020 היא ניידה אותם לקרן פנסיה מקיפה ובשנת 2022 התחילה להפקיד בקרן. בדו"ח השנתי של קרן הפנסיה רשום כי "מועד תחילת חישוב ותק העמית בקרן הוא 3/2022".
    אם היא תנייד את קרן הפנסיה לקופת גמל, האם הקופה אמורה לקבל חזרה ותק של 2001?
    האם יש סיכוי שאצליח 1. לנייד לקופת גמל, 2. לזרוק לתוכה נניח חצי מליון שקלים. 3. לנייד את הכסף חזרה לקרן פנסיה מקיפה כשחישוב התקרה יבוצע מ2001 ולכן לא תהיה גלישה למשלימה?

    1. אם היו כספי פיצויים בפוליסה ותנייד כעת את הכספים לקופת הגמל, יפתחו מספר קופות גמל בהתאם למעסיקים המקורים
      האם הקופה תקבל וותק משנת 2001 ? אלוהים יודע…

  27. שלום נדב
    ראשית תודה על שאתה תמיד שופך אור בכל נושא

    אני מתכנן למשוך את התגמולים בטופס 159
    שאלתי היא האם הותק לגבי תקרת העברה ישמר לי למרות המשיכה או שתתאפס

    מה שאני עוד מסתבך
    אני כרגע במקיפה אני מתכנן לעבור למשלימה ואח"כ לקראת פרישה לחזור חזרה למקיפה
    בהינתן שהתשובה לשאלה הקודמת היא שהותק נשמר
    מה עדיף לי לעשות קודם את המעבר או את המשיכה

    רוב תודות

    1. הי צבי,

      משיכת תגמולים מאפסת את גיל הכניסה לקרן, אבל לא אמורה להשפיע על מועד ההצטרפות הראשון לקרן
      מכיוון שמדובר בפעולות טכניות שלא ניתן לדעת כיצד ירשמו במערכות הקרן אני לא יכל לחוות דעה בנושא וככל שזה קריטי הייתי מוודא זאת מול הקרן

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם

Back to top button