קיבוע זכויות

5 סיבות למה כדאי לכם לעשות קיבוע זכויות גם אם פנסיית הזקנה שלכם פטורה ממס

גם אם קצבת הזקנה שלכם נמוכה ופטורה ממס בלא מעט מקרים יהיה כדאי לכם לבצע קיבוע זכויות ולנצל את יתר הטבות המס שמגיעות לכם כפנסיונרים.

קיבוע זכויות היא ההחלטה כיצד לנצל את סל הפטור המגיע לכל פורש ופורשת. אמנם קיבוע זכויות הוא הליך טיפה מורכב שבמסגרתו יש להגיש למס הכנסה טופס 161ד אך לאחריו תהיו זכאים לפטור ממס על קצבת הזקנה או לאפשרות למשיכת כספים באופן חד פעמי מהחיסכון הפנסיוני.

פורשים רבים סבורים שאין להם צורך בקיבוע זכויות מכיוון שפנסיית הזקנה שלהם פטורה ממס, מבלי לדעת שהם יכולים לנצל את קיבוע הזכויות לניצול הטבות מס נוספות.

מתן נקודת זיכוי נוספת לבן הזוג

לכל תושב ישראל ישנם נקודות זיכוי המקטינות את המס שהוא משלם, כל גבר זכאי ל- 2.25 נקודות זיכוי וכל אישה זכאית ל- 2.75 נקודות זיכוי. נקודות הזיכוי מאפשרות לגבר להרוויח עד 5,000 ש"ח הפטורים ממס ואילו לאישה 6,000 ש"ח בחודש הפטורים ממס.

איך ניתן להעביר נקודות זיכוי בין בני הזוג?

ככל שהכנסתו השנתית של אחד מבני הזוג תפחת מ – 23,415 ש"ח או 1,951 ש"ח בחודש, בן זוגו יהיה זכאי לנקודת זיכוי נוספת שתחסוך לו במס. שווי נקודות הזיכוי בשנת 2023 היא 223 ש"ח בחודש או 2,676 ש"ח בשנה.

לצורך הדוגמה,

פורשת עם פנסיה תקציבית של 12,000 ש"ח חייבת במס על הקצבה שלה, מנגד לבעלה ישנה קצבה בגובה 5,000 ש"ח הפטורה ממס בזכות נקודות הזיכוי שלו. במידה שבעלה יבצע קיבוע זכויות ויגיש טופס 161ד למס הכנסה, הכנסתו החייבת עשויה לקטון מתחת ל- 1,950 ש"ח ובת הזוג תהייה זכאית לנקודת זיכוי נוספת שתקטין את המס שתשלם מידי חודש.

ישום בפועל באמצעות טופס 161ד

כדי לתת את ההטבה לבן הזוג יש לנצל את הפטור המגיע לכם כפטור על קצבת הזקנה ולציין בטופס 101 כי מגיעה לכם הטבה בגין בן הזוג.

לקריאה נוספת על הטבות המס המגיעות לפורשים

יצירת חיסכון פטור ממס רווחי הון

לכל פורש ופורשת עומד סל פטור, את הפטור ניתן לנצל כפטור על קצבה חודשית בגובה של 4,500 ש"ח או כפטור צורך היוון (משיכת) כספים מהחיסכון הפנסיוני בסך 810 אלף ש"ח. פורשים שמקבלים קצבה חודשית פטורה ממס מעבר לקצבה המזערית, בשנת 2022 – 4,606 ש"ח, יכולים להפקיד כספים באופן עצמאי לחיסכון הפנסיוני ובמסגרת קיבוע הזכויות למשוך את החיסכון (קרן ורווחים) עד לתקרה של 810 אלף ש"ח בפטור ממס.

לצורך הדוגמה, פורש המקבל קצבה בגובה 5,000 ש"ח הפקיד 600 אלף ש"ח לתיקון 190 בקופת הגמל. הפורש יוכל למשוך בעתיד עד ל- 810 אלף ש"ח בפטור ממס.

באותו האופן, גם פורש המתגורר בישוב מוטב שקצבתו פטורה ממס יכל לנצל את קיבוע הזכויות לצורך משיכה בעתיד של כספי תיקון 190 בפטור ממס.

ישום בפועל באמצעות טופס 161ד

במילוי טופס 161ד יש לציין כי מעוניינים לשריין כספים לצורך היוון עתידי. בנוסף, ניתן לנצל את הפטור הנוסף שיגיע בשנת 2025 לצורך הגדלת המשיכה הפטורה. בצורה הזאת תגדילו את הסכום אותו תוכלו למשוך ללא מס מ- 810 אלף ש"ח ליותר ממליון ש"ח.

מקור טופס 161ד

משיכת כספים מהחיסכון הפנסיוני בפטור ממס

בדומה לדוגמה הקודמת, פורשים שנותרו להם חסכונות פנסיונים יכולים לנצל את קיבוע הזכויות לצורך משיכת הכספים בפטור ממס.

לצורך הדוגמה,

מורה שמקבלת קצבה מפנסיה תקציבית ונותרו לה כספים שהופקדו לה במסגרת אופק חדש לקרן הפנסיה או לקופות הגמל של המורים יכולה במסגרת קיבוע הזכויות להחליט האם למשוך את הכספים שנותרו לה בקרן הפנסיה בפטור ממס (או לחלופין להשאיר את הכספים להעברה בין דורית).

ישום בפועל באמצעות טופס 161ד

במילוי טופס 161ד יש לציין כי מעוניינים להוון את הכספים שנותרו בקופות. יש לציין את גובה הסכום שמעוניינים להוון את מספר תיק הניכויים של הקופה או קרן הפנסיה ולצרף דוח יתרות. ניתן להחליט האם את ההגדלה העתידית בפטור מעוניינים לנצל לצורך היוון או לצורך פטור על הקצבה.

חשוב לציין כי בשני המקרים הללו מי שיכל לבצע את המשיכה הוא רק מי שמקבל קצבה העולה על הקצבה המזערית.

פטור ממס על הקצבה עבור מי שממשיך לעבוד כשכיר או עצמאי

כאמור כל תושב ישראל זכאי לנקודות זיכוי, את נקודות הזיכוי ניתן כנגד הכנסה או כנגד פנסיית הזקנה. יתכן שפנסיית הזקנה עצמה קטנה ואינה חייבת במס אך בצירוף ההכנסה מעבודה או הכנסה מעסק נוצרת הכנסה החייבת במס. ניצול קיבוע הזכויות כנגד פנסיית הזקנה יאפשר לנצל את נקודות הזיכוי כנגד ההכנסה מעבודה או מעסק.

אפשרות זאת רלוונטית במיוחד לפורשים שמבצעים פרישה מדומה, מקבלים קצבת זקנה, אפילו קטנה במקביל לעבודתם או פורשים שחזרו לעבוד לאחר שהחלו לקבל פנסיית זקנה.

קריאה נוספת על הסכנה בקיבוע זכויות ופרישה מדומה

ישום בפועל באמצעות טופס 161ד

במסגרת מילוי טופס 161ד יש לציין כי לא מעוניינים לנצל את הפטור המגיע לצורך משיכת כספים (בכפוף לגובה הקצבה הפטורה שרוצים לייצר)

ניצול נקודות הזיכוי לצורך הקטנת מס רווחי הון

נקודות הזיכוי מאפשרות לנו להקטין את ההכנסה החייבת במס מעבודה או מפנסיה, אך הם מאפשרות לנו גם להקטין את מס רווחי הון אותם אנו נדרשים לשלם על רווחי הון מהשקעות בשוק ההון או מקופת הגמל להשקעה.

במידה "שנשתמש" בפחות נקודות זיכוי להקטנת ההכנסה החייבת שלנו נוכל להשתמש בהן לצורך קיזוז רווחי הון ממוצרים אחרים. באופן הזה מי שהכנסתו מפנסיית זקנה קטנה, יכול לבצע קיבוע זכויות ולהפנות את נקודות הזיכוי שלו לצורך הקטנת מס רווחי הון.

שימו לב כי לצורך ניצול ההטבה יהיה עליכם להגיש דוח שנתי למס הכנסה, בנוסף יתכן שבהגשת הדוח השנתי תגלו שגבו מכם מס רווחי הון ביתר מכיוון שלאחר גיל 60 גובה מס רווחי הון מתחיל בהתאם למדרגות מיגיעה אישית ולא מעבר ל- 25%.

ישום בפועל באמצעות טופס 161ד

במסגרת מילוי טופס 161ד יש לציין כי לא מעוניינים לנצל את הפטור המגיע לצורך משיכת כספים (בכפוף לגובה הקצבה הפטורה שרוצים לייצר)

כן, גם קיבוע זכויות הוא אחד השירותים שאנו מספקים לגולשי האתר

רוצים להגיע עם יותר כסף לפנסיה?
רוצים להפסיק לפחד מהחיסכון הפנסיוני?
קורס הפנסיה הדיגיטלי של : פנסיוני להבין את הפנסיה הוא הפתרון עבורכם
כנסו לקורס הפנסיה הדיגיטלי שלנו https://pensuni.com/?page_id=7203

5 סיבות למה כדאי לכם לעשות קיבוע זכויות גם אם פנסיית הזקנה שלכם פטורה ממס by

נדב טסלר

נדב טסלר, מתכנן פרישה, משמש כסמנכ"ל מקצועי בקוואליטי שירותים פיננסים לשעבר סמנכ"ל מקצועי בהלמן אלדובי קופות גמל ופנסיה, ומנהל המוצר באגף השיווק במנורה מבטחים. מרצה כיום במכללת נתניה ומכללה לפיננסים BDO. בעל הבלוג : פנסיוני, להבין את הפנסיה. לנדב תואר M.A במנהל עסקים מהמכללה למנהל, B.A במנהל עסקים מאוניברסיטת בן גוריון והוא מחזיק רישיון סוכן ביטוח פנסיוני מטעם רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון.

תגובות

  1. ניכויי נקודות זיכויי לצורך פטור ממס רווחי הון למי שעשה קיבוע זכויות ….זה לא קשור בפנסיה או שכר של בן הזוג ?

  2. בוקר טוב
    לגבי רווחי הון מעל גיל 60: אם ני"ע נרכשים בחשבון משותף ורק אחד מבני הזוג מקבל שכר נמוך חייב במס ובן הזוג השני נמצא מעל 25% מס – האם ניתן לקבל את חיוב המס לפי בן הזוג בעל השכר הנמוך? תודה

    דורון

  3. לגמלאית שמקבלת קצבה בסך 2500 ש"ח, יש כנקודת זיכוי וחצי שאינה נהנית ממנה.
    האם עדיין צריכה למלא טופס קיבוע זכויות על מנת שבן הזוג יוכל למלא את סעיף "בת הזוג איננה עובדת" ולקבל נקודת זיכוי נוספת?

  4. האם מי שיש לו פטור ממס הכנסה בשל נכות 100% לצמיתות גם כדאי שיעשה קיבוע זכויות? ואם ההכנסה היחידה היא מפנסיה תקציבית?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם

Back to top button