תכנון פרישה

מחפשים דירה? 7 ישובים שכדאי לחיות בהם בפנסיה

7 ישובים שכדאי לחיות בהם בפנסיה, האם הטבות המס צריכות להיות שיקול בבחירת מקום המגורים בפרישה?

כאשר אתם מתכננים היכן לגור בפרישה, ישנם מספר גורמים שכדאי לשקול.

באילת יש שמש כל השנה ובמצפה רמון שיש שקט ונוף מדהים.

אבל מה לגבי גורמים אחרים שעשויים להיות חשובים לך בפרישה? חלקם אישיים או ממוקדים באורח חיים, כמו היכן נמצאת המשפחה שלך או היכן יש לך חברים וקשרים.

אולי אתם פשוט מרגישים שאתם שייכים למקום מסוים או סתם התרגלתם כבר למוכר במכולת. ההעדפות האישיות, כגון אקלים, פעילויות ואפילו פוליטיקה, עשויות להוות משקל לא קטן באופן קבלת ההחלטות שלכם.

עם זאת, גורמים מדידים, כגון הטבות מס, איכות שירותי הבריאות ויוקר המחיה, חשובים באותה מידה מכיוון שהם קשורים בדרך כלל לבריאות כלכלית. ולא משנה היכן אתה גר, הבריאות הכלכלית שלך עשויה להשפיע גם על איכות החיים שלך.

בעוד שבארצות הברית השאלה הזאת היא שאלה לגיטימית באיזה מדינה או עיר אתם רוצים לחיות אחרי הפרישה והמדינות מתחרות אחת עם השנייה בהטבות המס שהן מציעות לפנסיונרים. בישראל השאלה הזאת פחות מקובלת ואנשים נוטים להישאר בפרישה בשכונה בה הם חיו.

בעבר סקרתי בכתבה "משנה מקום, משנה מזל" את השיקולים החברתיים במעבר דירה בפרישה, בין השאלות שעל הפורש לשאול את עצמו לפני שהוא בוחר לעבור דירה:

  1. מי יחליף לי נורה בבית?
  2. איך אני אקנה חלב הביתה?
  3. עם מי אני אוכל צהריים?

ואם התשובות לשאלות לא מספקות, כנראה לא משנה המחיר הכלכלי ועליכם להישאר בשכונה או בעיר שבה אתם חיים היום.

בניגוד לארצות הברית, בישראל המרחק הגיאוגרפי עשוי להוות יתרון ושינוי מקום המגורים עשוי להיות שווה לפורש עשרות אלפי שקלים בשנה. לכבוד יום העצמאות ה- 74 למדינת ישראל החלטתי לבחון, על סמך פרמטרים מדידים, מספר ישובים שיכולים להוות אלטרנטיבה למגורים לפורשים.

הפרמטר המרכזי עליו התבססתי הוא ישוב מוטב, ישוב המזכה את המתגוררים בו בהטבות מס. רשימת הישובים המוטבים מתעדכנת בכל שנה והיא מבוססת על מספר פרמטרים בהם, דרוג סוציואקונומי, קרבה לגבול והאוכלוסיה המונה פחות מ- 85 אלף תושבים.

כל ישוב מקבל ניקוד כולל המורכב מכל הפרמטרים וככל שהניקוד גבוה יותר כך אותו יישוב מקנה זיכוי גבוה יותר ממס בהשוואה לישוב אחר עם ניקוד נמוך יותר. כך לדוגמה הטבת המס שיקבל תושב קריית שמונה תהייה גבוהה יותר מהטבת המס שיקבל תושב מטולה.

ישוב שלא עומד בפרמטרים אלו לא יקבל הטבת מס.

דוגמה לאופן חישוב הטבות המס

לצורך הדוגמה, ניקח תושב נהריה המרוויח 20,000 ש"ח בחודש. כגבר הוא זכאי ל -2.25 נקודות זיכוי והמס השנתי שהוא היה נדרש לשלם יעמוד על 39,041 ש"ח (רוצים לדעת איך חישבתי?)

מכיוון שנהרייה היא ישוב מוטב, הוא זכאי לזיכוי ממס בסך 12% עד לתקרה של 208,320 ש"ח. ולכן הוא זכאי לזיכוי ממס בסך 24,998 ש"ח. המס השנתי שישלם יעמוד על כ- 14 אלף ש"ח בשנה.

פרמטרים נוספים אותם לקחתי בחשבון הם הדרוג הסוציו-אקונומי של הישוב, תוחלת החיים, אחוז הפנסיונרים שגרים בישוב ואחוז השטחים הציבורים בישוב. את הנתונים האלה אספתי מאתר הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה ואתר הנדל"ן מדלן.

7 ישובים שכדאי לחיות בהם בפנסיה

להלן רשימת הישובים מצפון לדרום, חשוב לזכור כי ישובים אחרים באותה הסביבה זכאים גם הם להטבות המס.

מטולה

אשכול חברתיאחוז הטבהתקרה
8.014%202,200 ש"ח

מטולה, מועצה מקומית והישוב הצפוני ביותר במדינת ישראל. הישוב מונה כ- 1,600 תושבים. מבחינת קרבת למרכזים רפואים המרכז הרפואי הקרוב ביותר נמצא בצפת.

ישובים סמוכים זכאים להטבות מס דומות ואם תדרימו קצת לקריית שמונה, אתם יכולים להגדיל את אחוז ההטבה ל- 20% ואת התקרה ל- 238,920 ש"ח. (מקור התמונה)

נהרייה

אשכול חברתיאחוז הטבהתקרה
6.012%208,320 ש"ח

בצד השני של המדינה שוכנת נהרייה על גבול הים התיכון. תוחלת החיים בנהריה עומדת על 81.5 והיא קרובה יותר למרכזים רפואים. אחוז האנשים מעל לגיל 75 בעיר עומד על כ- 7% ואחוז השטחים הציבורים בה גבוה מערים אחרות במרכז הארץ.

בערים נוספות וישובי הסביבה תקבלו הטבות מס דומות.

שדרות

אשכול חברתיאחוז הטבהתקרה
4.018%208,320 ש"ח

שדרות היא העיר הקרובה ביותר למרכז הארץ הזכאית להטבות מס, העיר מדורגת באשכול סוציו – אקונומי הנמוך יותר מזה של נהרייה וכמובן שלא ניתן להתעלם מהמצב הבטחוני בעיר.

ערד

אשכול חברתיאחוז הטבהתקרה
5.016%196,080 ש"ח

הישוב הבא הוא ערד, ישוב שזכה לפריחה בשנות ה- 70 וכיום מנסה לבנות את עצמו מחדש לצד האתגרים החברתיים הסובבים אותו.

מצפה רמון

אשכול חברתיאחוז הטבהתקרה
4.018%238,920 ש"ח

בניגוד לערד מצפה רמון זוכה לפריחה בשנים האחרונות וקשה למצוא בה דירה להשכרה.

מיתר

אשכול חברתיאחוז הטבהתקרה
9.013%165,360 ש"ח

מיתר הוא הישוב בדרוג הסוציו-אקונומי הגבוה ביותר שמופיע ברשימה, הישוב מונה כ- 10,000 תושבים. מכיוון והדירוג הסוציו אקונומי של הישוב גבוה גובה הטבת המס שניתן לקבל בו נמוכה יותר.

אילת / באר אורה

אשכול חברתיאחוז הטבהתקרה
7.012%196,080 ש"ח
הטבלה מתייחסת לבאר אורה

אילת אינה נחשבת ישוב מזכה, אך מי שהתגורר בה כל ימי חייו זכאי להטבת מס בגין ההכנסה שנוצרה לו. במידה ואתם מעוניינים להדרים לקראת הפרישה אתם יכולים לעבור לאחד מישובי הערבה, לדוגמה הישוב באר אורה, ישוב קהילתי שנמצא ממערב לנמל התעופה רמון.

טבלה מסכמת : איפה כדאי לגור בפרישה?

לצורך הבדיקה ריכזתי את כל הישובים על פני טבלה אחת, הישובים מסודרים בהתאם למרחק שלהם ממרכז הארץ.

הדוגמה מתייחסת לפורש גבר עם קצבה חודשית של 20,000 ש"ח ו – 2.25 נקודות זיכוי. בבדיקת המס החודשי לא נלקחה בחשבון הטבת המס בשל קיבוע הזכויות.

אפשר לראות כי בחלק מהישובים גם בקצבה בגובה שכזה אין צורך לנצל את קיבוע הזכויות לצורך פטור על הקצבה וניתן להשתמש בו להיוון.

קריאה נוספת : גם בפנסיה תשלמו מס הכנסה

רוצים להגיע עם יותר כסף לפנסיה?
רוצים להפסיק לפחד מהחיסכון הפנסיוני?
קורס הפנסיה הדיגיטלי של : פנסיוני להבין את הפנסיה הוא הפתרון עבורכם
כנסו לקורס הפנסיה הדיגיטלי שלנו https://pensuni.com/?page_id=7203

מחפשים דירה? 7 ישובים שכדאי לחיות בהם בפנסיה by

נדב טסלר

נדב טסלר, מתכנן פרישה, משמש כסמנכ"ל מקצועי בקוואליטי שירותים פיננסים לשעבר סמנכ"ל מקצועי בהלמן אלדובי קופות גמל ופנסיה, ומנהל המוצר באגף השיווק במנורה מבטחים. מרצה כיום במכללת נתניה ומכללה לפיננסים BDO. בעל הבלוג : פנסיוני, להבין את הפנסיה. לנדב תואר M.A במנהל עסקים מהמכללה למנהל, B.A במנהל עסקים מאוניברסיטת בן גוריון והוא מחזיק רישיון סוכן ביטוח פנסיוני מטעם רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון.

תגובות

  1. יש בעיות בישובים האלו עם הטבות מס גדולות:
    לפנסיונר הבעיה הגדולה היא שרותים רפואיים. פנסיונר נזקק להם בקצב גובר והולך. לדעתי שרותים אלו פחות טובים בפריפריה. בכל אופן אני יודע שבבית-חולים סורוקה שאילו כנראה מנותבים החולים ממיתר, מצפה רמון וערד יש פחות רופאים ופחות שרותים רפואיים לכל אדם.
    בעיה נוספת לדעתי היא שמחירי המזון בדרום כנראה גבוהים יותר כי לדעתי יש פחות תחרות. בכל אופן לדעתי חלק מהמוצרים אפשר לקנות רק בבאר-שבע שרחוקה 30 – 45 דקות נסיעה לפחות.
    יש גם את בעיית הכבישים הצרים ללא הפרדה בין 2 כווני הנסיעה. זה הופך את הכבישים למסוכנים יותר מאשר במרכז.
    יש גם את בעיית חוסר המשילות.

    מי שרוצה לגור שם בגלל הטבות במס או שכר דירה\מחיר דירה נמוך יותר – שייקח בחשבון שיש גם מינוסים.

    1. לטעמי הישוב שיכל להפוך להיות אטרקטיבי ביותר בפרישה הוא נהריה, גם בזכות מזג האוויר וגם בזכות הקרבה למספר מרכזים רפואים

      1. נהריה ישוב שבעבר (ממש בעבר) היה מצוין, הוא גם בנוי נכון, יושב על הים, ומישורי.
        וגם מחובר באופן טוב מאוד לרכבת.

        אבל יש שם שכונות קשות.
        היה שם ראש עיר לקופ ארוכה מאוד שהשפיע על ההתפתחות שלה.

    2. כל מה שכתבת, מדוייק. אכן השירותים סביבי פחות טובים והמחירים, למרות מה שחושבים, יותר גבוהים. גם משלוחים לא כולם עושים ועולה יותר. למעשה, חוץ מהנוף המרהיב והשקט (גרה בגליל) כל השאר פחות טוב ולא מתאים לפנסיונר שזקוק לשירותים רפואיים ולרכב, כדי להגיע לכל מקום. אין שירותים במרחק הליכה

  2. בתור תושב כפר ורדים, אני המום שהממשלה עדיין לא הצליחה להסדיר את נושא הפטור ממס ליישוב (ועוד כאשר מיתר בשאכול 9 מקבל כזו הטבה).
    אני לא חובב גדול של נושא הטבות המס – אבל העובדה שבין כיסרא, ינוח ומעלות תרשיחא יושב לו ישוב ללא הטבה בכלל – נשמע לי הזוי.

    רציתי לשאול נדב, לפי פקודת מס הכנסה יישוב שהוציאו אותו מהרשימה עדיין יזכה בשנה שהוצא מהרשימה ובשנה שאחריה. האם ידוע לך היכן ניתן לראות אם כפר ורדים עדיין זכאי גם השנה?

  3. תודה על המאמר ועל הסיכום הנהר בטבלה נדב.
    אכן הטבות מס… אבל חתיכת חורים שכוחי אל ודי נחשלים + ממש דרוש רכב (אולי חוץ מבנהריה), כשבגיל מבוגר כבר קשה ומטריח יותר לנהוג (במיוחד בלילה).

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם

Back to top button