תכנון פרישה

3 סיבות להפסיק את הפנסיה (ולחזור לעבודה) ואיך זה ישפיע על הזכויות שלכם

ישנם לא מעט אנשים שבוחרים לחזור לעבודה גם לאחר שפרשו. חלקם עושים זאת מסיבות טובות אחרים מפחות. על 3 מקרים שגורמים לאנשים לשוב לעבודה אחרי הפרישה ואיך זה משפיע על הזכויות בקרן הפנסיה וביטוח לאומי.

1. קשה להאמין, אבל אתם מתגעגעים לעבודה

בתאוריה, כולם מחכים בכיליון עיניים לרגע שבו יצאו לפנסיה. בחלומות רואים את הפרישה כזמן להגשים חלומות, לפתח תחביבים או לבלות עם הנכדים. מה יכל להיות טוב יותר?

אבל כפי שכתבנו בעבר, הפרישה היא לא חופשה שלא נגמרת היא 8,000 ימים (או 192 אלף שעות) שנדרש למלא בתוכן ואנשים רבים מוצאים את עצמם מתגעגעים לעבודה. לא חייבים להתגעגע דוקא למקום העבודה הקודם, אפשר להתגעגע לקונספט של עבודה, מפגש עם אנשים, פעילות מחשבתית והגשמה עצמית.

אפשרות נוספת לחזרה לעבודה היא שינוי קריירה. יש אנשים שעושים שינוי קריירה במהלך תקופת העבודה ויש כאלה שעושים את השינויים לאחר הפרישה. לפעמיים הקריירה החדשה נובעת מתשוקה לא ממומשת ולפעמים זאת אהבה חדשה שמגלים בפרישה. חשוב לזכור כי לצד הפוטנציאל להכנסה בקריירה החדשה צריך להיזהר שלא להשקיע משאבים פיננסים שאינם.

נניח תמיד חלמתם לפתוח בית קפה או מסעדה קטנה, החלום הקטן יכל להפוך בקלות את חלום הפרישה לסיוט שישלח אתכם חזרה לעולם העבודה – כשכירים.

קריאה נוספת :

2. לא חישבתם נכון את הסכום שנדרש לכם בפנסיה

מיהרתם לצאת לפנסיה וגיליתם פתאום שאתם לא גומרים את החודש או גרוע מכך, משבר כלכלי פתאומי (או השקעה כושלת) הקטינו את הכנסה החודשית שלכם. בניגוד לסעיף הראשון, שם חזרתם לעבוד בחצי משרה כאן אתם לא עושים זאת בשביל הכיף, אתם פשוט חייבים לחזור לעבודה.

המשבר שישלח אתכם לעבודה לא חייב לקרות לכם. הוא יכל לקרות גם לבן משפחה. פשיטת רגל או מחלה קשה יכולים לגרום לקשיים אצל אחד הילדים או אצל בן הזוג ובהעדר אמצעים אחרים חזרה לעבודה היא האלטרנטיבה היחידה להושטת עזרה.

>>>קריאה נוספת : כמה כסף צריך בפנסיה?

אנשים חוצים את הכביש

3. אתם מתקשים להתמודד עם תחושת הביחד

לא תמיד חוזרים לעבוד בשביל הכיף או בשביל הכסף. לפעמים עושים זאת כדי לשמר את הנישואים.

בשנים האחרונות עולה שיעור הגירושין בקרב זוגות בגיל השלישי (Gray Divorce). מאז שנות ה – 90 שיעור הגירושין בקרב זוגות מעל גיל 50 בארצות הברית הכפיל את עצמו. ביפן שיעור הגירושין לאחר 30 שנות נישואים אפילו זכה לכינוי מיוחד – retired husband syndrome.

גם בישראל ממוצע הגיל בגירושין נמצא בעליה מאז ראשית שנות ה- 2000 ועמד בשנת 2015 על 43.6 (מקור) מנתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה עולה כי אחוז הנשים הנשואות מעל גיל 65 עומד רק על 45.8% (37.6% אלמנות).

ממה זה נובע?

פרישה היא שלב בחיים שבו סוף סוף הזוג מקבל שוב זמן לבלות יחדיו, לבד. הילדים עזבו את הבית, העבודה נגמרה, ועכשיו יש לנו זמן. אבל הזמן הזה ללא הפרעה הוא לא תמיד הברכה אליה ציפינו.

לא פעם הזמן המשותף בפרישה מציף מחדש את המשקעים שנצברו לאורך השנים לכן לא פלא שזוגות רבים בוחרים לחזור לעבודה.

המשך עבודה לאחר הפרישה הרשמית מעניקה הזדמנות לבני הזוג לצאת מהבית, לפגוש אנשים נוספים ולצבור חוויות חדשות עליהם אפשר לשוב ולדבר בארוחת הערב.

חזרנו לעבודה מה קורה עכשיו?

לחזרה לעבודה ישנם משמעויות נוספות מלבד המשמעויות הפסיכולוגיות. ההכנסה הנוספת עשויה להשפיע על הזכאות לקבלת קצבת זקנה מביטוח לאומי ולהגדיל את מס ההכנסה שתשלמו.

קצבת אזרח ותיק מביטוח לאומי (קצבת זקנה)

הזכאות לקצבת הזקנה מביטוח לאומי היא החל מגיל 62 לנשים וגיל 67 לגברים, אך היא מותנית במבחן הכנסות.

במועד היציאה לפנסיה נבדקת הכנסה שלכם ובמידה והיא עולה על הכנסה המופיעה בטבלה לא תהיו זכאים לקבל קצבה עד לגיל הזכאות.

למי שאין בן זוגלמי שיש בן זוג
5,856 ש"ח7,807 ש"ח

ההכנסה שנלקחת בחשבון היא הכנסתו של הפורש בלבד ללא הכנסת בן הזוג

גם במידה ובמועד היציאה לפנסיה הייתם זכאים לקבל קצבת זקנה, במידה ותחזרו לעבוד והכנסה שלכם מעבודה תעלה על הכנסה המופיעה בטבלה, תאבדו את הזכאות לקבלת קצבת זקנה. בעבור כל שנה שלא תהיו זכאים לקבל קצבת זקנה תהיו זכאים לתוספת דחייה בסך 5%.

קריאה נוספת:

קצבה מהחיסכון הפנסיוני

בניגוד לקצבת אזרח ותיק מביטוח לאומי החזרה לעבודה לא משפיעה על הזכאות לקצבת הזקנה מהחיסכון הפנסיוני. חשוב לדעת כי לא ניתן להפסיק את קבלת הקצבה ויש לבצע תאום מס בין שתי ההכנסות.

הפקדה לחיסכון פנסיוני

חזרתם לעבודה יתכן והמעסיק החדש יהיה חייב להפקיד לכם כעת גם לפנסיה. הזכאות נבחנת בהתאם לגיל שלכם. ככל שעברתם את גיל 67 והתחלתם לקבל קצבה מהחיסכון הפנסיוני המעסיק החדש לא חייב להפקיד לכם לפנסיה.

>>>קריאה נוספת: האם נדרש להפקיד לפנסיה לעובד שעבר גיל פרישה?

לאן נדרש להפקיד?

במידה ועד כה חסכם בפוליסת ביטוח מנהלים או בקרן פנסיה ותיקה והתחלתם לקבל קצבה לא ניתן עוד לחדש את ההפקדות לאותו מוצר ויש להפקיד למוצר פנסיוני חדש כמו קרן פנסיה, קופת גמל או פוליסת ביטוח מנהלים חדשה.

במידה ואתם מקבלים קצבה מקרן פנסיה חדשה ניתן להמשיך את ההפקדות לאותה הקופה ולאחר סיום העבודה לבקש להמיר את יתרת הכספים לקצבה או למשוך את הכספים במידה ואתם עומדים בכללי המשיכה.

>>>קריאה נוספת: מתי ניתן למשוך את הכספים בפרישה?

חשוב לזכור כי לאחר גיל 67 אין עוד כיסויים ביטוחים במוצרי החיסכון הפנסיוני

מס הכנסה

החזרה לעבודה מגדילה כמובן את ההכנסה ומוסיפה מקור הכנסה נוסף, לצורך צמצום המס עליכם לבצע תאום מס בגין ההכנסה הנוספת, אחרת ינכו לכם את המס המירבי.

בנוסף, ככל שמשכתם כספי פיצויים חייבים במס וביצעתם פריסת מס (פריסת הכנסה) במועד היציאה לפנסיה יתכן ותידרשו לשלם מס נוסף.

קריאה נוספת:

רוצים להגיע עם יותר כסף לפנסיה?
רוצים להפסיק לפחד מהחיסכון הפנסיוני?
קורס הפנסיה הדיגיטלי של : פנסיוני להבין את הפנסיה הוא הפתרון עבורכם
כנסו לקורס הפנסיה הדיגיטלי שלנו https://pensuni.com/?page_id=7203

3 סיבות להפסיק את הפנסיה (ולחזור לעבודה) ואיך זה ישפיע על הזכויות שלכם by

נדב טסלר

נדב טסלר, מתכנן פרישה, משמש כסמנכ"ל מקצועי בקוואליטי שירותים פיננסים לשעבר סמנכ"ל מקצועי בהלמן אלדובי קופות גמל ופנסיה, ומנהל המוצר באגף השיווק במנורה מבטחים. מרצה כיום במכללת נתניה ומכללה לפיננסים BDO. בעל הבלוג : פנסיוני, להבין את הפנסיה. לנדב תואר M.A במנהל עסקים מהמכללה למנהל, B.A במנהל עסקים מאוניברסיטת בן גוריון והוא מחזיק רישיון סוכן ביטוח פנסיוני מטעם רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון.

תגובות

  1. שלום נדב,
    תודה עבור התכנים שאתה משתף.
    שאלה:
    מי שרוצה להמשיך לעבוד עד גיל 67, האם נכון יהיה לעשות בגיל 62:
    לא לגעת בקצבת זקנה (כי אז אנו מקבלים 5% תוספת על כל שנה עד גיל 67), אבל כן למשוך פנסיה מביטוח המנהלים ? (כמובן לבצע תיאום מס, זה יכול לתת סוג של הגדלת הכנסה). נכון?
    תודה

    1. הי רותי,

      מי שזכאי לתוספת דחייה לא זכאי לקבלת קצבת אזרח ותיק. מי שיהיה זכאי לקבלת קצבת אזרח ותיק כנראה עומד במבחן ההכנסות ולא יהיה זכאי לקבל תוספת דחייה.

      לגבי קצבה מהחיסכון הפנסיוני, יש לבחון האם בצירוף ההכנסה ישולם מס או שניתן יהיה להקטין אותו במסגרת קיבוע זכויות

  2. נקודות חשובות מאוד.
    הההנדסה החברתית המתוחכמת שאליה ולתוכה גדלנו, השתילה לנו את רעיון ה"לעבוד עד הפנסיה", ובמקביל לו את הרעיון שהפרישה היא היא הדבר אליו אנו נכספים והיא ההגעה אל הנחלה…
    אבל בפועל, כל מי שאני מכיר (כמעט) מפחד מהפנסיה ומבין שאיפשהוא היא מסמנת מבחינתו את (כמעט) סוף הדרך…
    לא מעט מבוגרים שהכרתי שפרשו לפנסיה (לפעמים ללא רצונם בגילאי הפרישה כי אין אפשרות להמשיך ולעבוד) כמשו וקמלו בבתיהם, ולא "מצאו את עצמם".
    לא מפליא במיוחד אם חושבים על זה שכמעט כל החיים הבוגרים שלך אתה עובד, נניח הישר אחרי השחרור מהצבא ועד גיל הפרישה, ואז אחרי 40-50 שנים שאתה רגיל ומורגל ומותנה לעבוד פתאום אתה צריך לא לעבוד.
    קשה לשנות הרגל של 50 שנים…

    1. אתה צודק, בגלל זה לדעתי צריך לשנות את המוטו של "פרישה מוקדמת" למוטו ל "לעשות מה שאני רוצה" כי ברגע שיורדת הדאגה הכלכלית אתה מגלה שהרבה יותר כיף לעבוד.

      בהקשר הזה היתה כתבה השבוע בכלכליסט על "פנסיית האושר" שלצד הרווחה הכלכלית משלבת רווחה חברתית

      1. מבקש לנצל את הנושא שאליו התייחסת בהערה מלמעלה והייתי מבקש ממך
        התייחסות למקרים שהעובדים פורשים בגיל 67 או נפלטים ממקום העבודה בגיל צעיר יותר ודוחים את משיכת קיצבה אפילו לגילאים מתקדמים 71-72 ואפילו 75
        כמובן שלתקופת ביניים זאת לפורש אמורה להיות לו ממה להתקיים אך בינתיים הקרן צוברת ותק וריבית אני מתייחס לביטוח מנהלים עם הבטחת תשואה-הביטוחים הישנים
        אני חושב שלפורש שיש לו ממה להתקיים ואת הקיצבה הוא חוסך ובמצב של חוסר תשואה בחוץ -דחיית הקיצבה משמשת מעין חיסכון
        יש ביטוחי מנהלים עם הבטחת תשואה 4.25 ועוד מדד כך שהקרן גודלת בכ6.25 בשנה
        נכון שאתה מפסיד קיצבאות אך גם ככה אין במה להשקיע
        אתה התייחסתה במאמרים קודמים על חוסר כדאיות בדחיית משיכת הקיצבה
        אך אם אתה מוצא יתרון בימים אלה של ריבית שלילית אולי תתייחס באחד ממאמריך הבאים
        תודה

  3. תודה רבה נדב, כרגיל, על פוסט מעולה.

    שאלה – האם במבחן ההכנסות של ביטוח לאומי נלקחת בחשבון גם הקצבה מהפנסיה? אם אני זוכר נכון לא, אבל אני רוצה לוודא.

  4. האם לעובדת שפורשת בגיל 62 לפנסיה וחוזרת לאותו מקום עבודה בהסכמה הדדית כמובן יש זמן השהייה לשוב למקום עבודתה , היא מעוניינת לממש את כל זכויותיה על מנת שהיא תוכל לקבל פנסיה חודשית וגם משכורת ולהתחיל מחדש?

    1. הי ילנה,

      עמדת רשות המיסים היא שעובד שעוזב את עבודתו הפרישה היא סופית, ככל והעובד עוזב את העבודה רק לצורך משיכת הפיצויים, ברשות המיסים עשויים לראות בכך פרישה פיקטיבית.
      באפשרות העובדת, לקבל קצבה גם במקביל לעבודה ואין צורך לסיים את העבודה לשם כך.

      לעניין החזרת העובד לעבודה, ככל ולא חלפו 6 חודשים מסיום העבודה, יראו בוותק שקדם לסיום העבודה לצורך פיצויי פיטורים – ראי עוד כאן https://pensuni.com/?p=457

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם

Back to top button