תכנון פרישה

5 שאלות קריטיות על הפרישה שכל אחד צריך לשאול את עצמו

הפרישה לכשעצמה אינה מטרה, הפרישה היא אירוע נוסף לצד אירועי החיים המלווים אותנו. באפשרותנו להפוך את הפרישה (או את הפרישה המוקדמת) למטרה, באמצעות מענה אמיתי לחמש השאלות הבאות.

שאלה ראשונה : מתי אתם מתכננים לצאת לפנסיה?

החיסכון הפנסיוני מאפשר לכם להתחיל לקבל קצבה החל מגיל 60. משיכה של הכספים לפני גיל 60 תחשב כמשיכה שלא כדין החייבת במס של 35%. במידה ואתם מתכננים לפרוש קודם לכן, עליכם לדאוג למקורות הכנסה אחרים.

גם במידה ועברתם את גיל 60 כספי החיסכון הפנסיוני יהיו עדיין חייבים במס, את הפטור ממס על הקצבה נשים יכולות לנצל החל מגיל 62 וגברים מגיל 67. לצורך קבלת הפטור חובה למלא טופס 161ד או טופס 161ח. (לקריאה)

המשמעות היא שגבר שיפרוש לפני גיל 67 יהיה חייב במס הכנסה על הקצבה ויזדקק בפועל לחיסכון גבוה יותר כדי להבטיח את אותה הכנסה.

>>>קריאה נוספת : כן, גם בפנסיה תשלמו מס הכנסה

פרישה מוקדמת שווה פחות כסף מידי חודש

מעבר לתשלום המס בפרישה, במידה ובחרתם לקבל קצבה מוקדם יותר מהחיסכון הפנסיוני תקבלו קצבה נמוכה יותר. מכיוון והקצבה צריכה להספיק ליותר שנים. הקצבה החודשית שתחושב תהייה נמוכה יותר. עליכם לבחור בין קבלת קצבה נמוכה יותר על פני יותר שנים לבין קבלת קצבה גבוהה יותר על פני שנות פרישה נמוכות יותר.

>>>קריאה נוספת: מתי כדאי לצאת לפנסיה?

שאלה שנייה : מה אתם מתכננים לעשות בפנסיה?

בגילאי ה- 30 ו- 40 אולי משתעשעים ברעיון על פרישה מוקדמת אבל המחשבות כיצד להעביר את הזמן בפרישה עדיין רחוקות. פרופסור ג'יימס קוגלין אמר בעבר כי הפרישה היא תקופה של 8,000 ימים שעלינו למלא בתוכן והיא רחוקה מאוד מלהיות חופשה שאינה נגמרת.

בחרתם להקדים את הפרישה? תקחו בחשבון שיהיה עליכם למלא בתוכן הרבה יותר מ- 8,000 ימים.

לכן, עשר שנים לפני הפרישה עליכם להתחיל לחשוב מה הייתם רוצים לעשות בפרישה. אתם יכולים להיעזר בשאלות הבאות:

  • כיצד אתם מבלים היום בזמנכם הפנוי?
  • באיזה תדירות אתם מתכננים לצאת לחופשות (בארץ או בחו"ל)?
  • האם אתם מעוניינים להמשיך לעבוד במשרה חלקית, להתנדב או אולי לפתוח עסק?

אם הפרישה היא עדיין חלום רחוק או שאין לכם מושג מתי תרצו לעזוב את העבודה, פשוט תתמקדו בדברים שאתם אוהבים לעשות בזמנכם הפנוי. ככל הנראה הפרישה עבורכם תהייה פשוט האפשרות להקדיש יותר זמן לדברים שאתם אוהבים לעשות היום.

לא משנה מה אתם מתכננים לעשות, אל תשכחו את בני הזוג

גיל הפרישה הרשמי של נשים בישראל עדיין נמוך משל הגברים. המשמעות האמתית של המספרים היא שבנות הזוג יפרשו הרבה קודם. לכן חשוב להכין את התכניות לפרישה יחדיו. אחרת ביום שתפרשו תגלו שלבני הזוג שלכם כבר היו תוכניות לפנסיה והן לא כוללות אתכם.

קריאה נוספת:

שאלה שלישית: לכמה זמן הכסף שלכם צריך להספיק?

השאלה האמיתית היא כמה שנים אתם מתכננים לחיות. מרבית האנשים לא אוהבים לחשוב על תוחלת החיים, למרות שתוחלת החיים הצפויה לכם בפרישה היא חלק משמעותי מתכנון הפרישה.

כאשר הזוג הממוצע יוצא לפנסיה יש סיכוי של יותר מ – 50% שאחד מבני הזוג יעבור את גיל 90. הערכה של תוחלת החיים הצפויה לכם על פי מצב בריאותי כיום, היסטוריה בריאותית וכמובן היסטוריה משפחתית עשויה להקל עליכם בחישוב מספר השנים בהם תבלו בפרישה.

מתקשים להחליט? אתם יכולים להסתמך על נתונים כללים שמעריכים את תוחלת החיים בפרישה לגבר ל – 84.5 ולאישה 86.6. מעבר לכך קרנות הפנסיה מניחות כי תוחלת החיים של גבר במבקש קצבה תעמוד על 87.7 שנים ושל אישה 89.8 שנים. ההנחות של קרנות הפנסיה שמרניות יותר מכיוון והן מניחות כי רק הפורשים הבריאים ימשכו את הכספים מקרן הפנסיה בדרך של קצבה חודשית.

גבראישה
תוחלת חיים בפרישה84.586.6
תוחלת חיים מחושבת בקרנות הפנסיה87.789.8

במידה והמצב הבריאותי שלכם לא תקין או שאתם מעשנים (לדוגמה) תוחלת החיים שלכם צפויה להיות קצרה יותר מהממוצע. במקרה הזה קבלת הקצבה מהחיסכון הפנסיוני תהייה פחות משתלמת עבורכם ויש לבחור במסלולים שישאירו את מירב הכספים בידכם או בידי בני המשפחה.

>>>קריאה נוספת : עתידות, כמה שנים תחיו בפנסיה

שאלה רביעית: כמה כסף צריך בפנסיה?

התשובות שתתנו לשאלה הראשונה, מתי לצאת לפנסיה, ולשאלה השנייה, מה תעשו בפנסיה, יסייעו לכם לענות על השאלה כמה כסף צריך בפנסיה. ככל שאתם מתכננים לפרוש מוקדם יותר ולהעביר יותר זמן בתחביבים ובטיולים אתם תזדקקו ליותר כסף בפרישה.

אחת הגישות שמסייעות בגיבוש הערכה הכספית בפרישה היא גישת שיעור התחלופה. תסתכלו על ההוצאות החודשיות שלכם, איזה מן ההוצאות יחזרו בפרישה?

ככל הנראה הוצאות כמו ארנונה, מים ומזון יופיעו גם אחרי שתצאו לפנסיה. אך סביר להניח של הארנונה תקבלו הנחה אבל מנגד אתם תוציאו כעת יותר כסף על מזון ומים.

הוצאות אחרות יעלמו לגמרי, נטל המס וביטוח הלאומי שאתם משלמים היום יפחת, אתם תפסיקו לחסוך לפנסיה אבל הוצאות אחרות שהיו מכוסות על ידי מקום העבודה כמו הוצאות רכב יתחילו להופיע בחשבון שלכם.

אל תשכחו גם את ההוצאות החד פעמיות

לצד ההוצאות השוטפות שאותן קל לחזות שימרו בצד כסף עבור הוצאות חד פעמיות גדולות. הוצאות כאלה יכולות להיות כמו רכישת רכב בפרישה, עזרה בלימודים או בחתונה לילדים ועד מענה למצבים בריאותים שעשויים ללוות אותנו בפרישה.

>>>קריאה נוספת: כמה כסף צריך בפנסיה?

שאלה חמישית : כמה אני צריך לחסוך היום לפנסיה?

התשובה הקלה לחסוך כמה שיותר לפנסיה היא לא תמיד התשובה הנכונה. לא פעם אנשים חוסכים לפנסיה יותר ממה שהם צריכים (או במכשירים הלא מתאימים) ואז הם מוצאים את עצמם משלמים יותר מידי דמי ניהול או משלמים יותר מידי מס על קצבה הגבוהה ממה שהם צריכים.

כחלק מתכנון פנסיוני או תכנון הפרישה מבצעים הערכה לגבי גובה הקצבה הצפויה בפרישה. במידה והתשובה לשאלה זו עונה על השאלה הרביעית, כמה כסף נצטרך בפנסיה, יש לבחון איך מפנים את החיסכון היום לאפיקים שיתנו לנו יותר חיסכון בעתיד ולא לאפיקים שיתנו לנו יותר קצבה בעתיד. אפיקים שיקנו לנו יותר חיסכון יאפשרו לנו בעתיד להמיר חלק מהחיסכון לסכומים חד פעמים או להפוך את החיסכון הפנסיוני למכשיר הורשה.

כלל אצבע מליון ש"ח יקנו לכם 5,000 ש"ח בפרישה

מוצרי החיסכון הפנסיוני היום מתבססים על צבירה. כל מליון ש"ח שתחסכו בפרישה יקנו לכם כ- 5,000 ש"ח בפרישה. רוצים לדעת כמה הכסף שצברתם עד עכשיו יקנה לכם בפרישה? אתם יכולים לראות את הנתון בדוח התקופתי שנשלח אליכם מקרן הפנסיה.

בדוגמה שלפנינו, החוסך שצבר עד כה כ- 200 אלף ש"ח יקבל עבורם בפרישה 2,400 ש"ח. ככל שהוא ימשיך להפקיד עד לפרישה. הסכום הזה צפוי לגדול.

מה לעשות אם לא עומדים בייעדי החיסכון?

במידה ועדיין לא עמדתם ביעד החיסכון כדי להבטיח לכם את ההכנסה הנדרשת בפרישה יש לכם שתי אפשרויות.

אפשרות ראשונה : להקטין את צד ההוצאות

ככל הנראה לא תצליחו לעמוד בתכנית הפרישה שתתכננתם. באפשרותכם לפרוש מאוחר יותר או לחלום בקטן. במקום לטוס לחו"ל מספר פעמים בשנה, יהיה עליכם לצמצם את ההוצאות ולטוס פחות.

אפשרות שנייה : להגדיל את החיסכון

האפשרות השנייה תלויה ביכולת שלכם היום להשפיע על החיסכון שלכם בפרישה. האם באפשרותכם להגדיל את החיסכון לפנסיה? לשמור אפיקי הכנסה נוספים לפרישה כמו קרן השתלמות וחסכונות אחרים?

במידה ולא, יתכן וכדאי שתדחו את הפרישה במספר שנים או שתשלבו את הפרישה עם המשך עבודה במשרה חלקית.

קריאה נוספת :

בשורה התחתונה

יש הרבה שאלות שאפשר לשאול לקראת הפרישה ויש הרבה דרכים להתכונן לפנסיה. אבל מענה לחמשת השאלות הללו יתן לכם את התשובה הטובה ביותר, עד כמה אתם בשלים לצאת לפנסיה.

רוצים להגיע עם יותר כסף לפנסיה?
רוצים להפסיק לפחד מהחיסכון הפנסיוני?
קורס הפנסיה הדיגיטלי של : פנסיוני להבין את הפנסיה הוא הפתרון עבורכם
כנסו לקורס הפנסיה הדיגיטלי שלנו https://pensuni.com/?page_id=7203

5 שאלות קריטיות על הפרישה שכל אחד צריך לשאול את עצמו by

נדב טסלר

נדב טסלר, מתכנן פרישה, משמש כסמנכ"ל מקצועי בקוואליטי שירותים פיננסים לשעבר סמנכ"ל מקצועי בהלמן אלדובי קופות גמל ופנסיה, ומנהל המוצר באגף השיווק במנורה מבטחים. מרצה כיום במכללת נתניה ומכללה לפיננסים BDO. בעל הבלוג : פנסיוני, להבין את הפנסיה. לנדב תואר M.A במנהל עסקים מהמכללה למנהל, B.A במנהל עסקים מאוניברסיטת בן גוריון והוא מחזיק רישיון סוכן ביטוח פנסיוני מטעם רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון.

תגובות

  1. אני בת 57 ומפרישה כ 400 ש"ח לחודש כעמית עצמאי בעבר הייתי שכירה
    בדוגמא המופיעה בכתבה ניתן לראות שמבוטח בקרן פנסיה שיש לו חיסכון פנסיוני כ200000 ש"ח יקבל קצבת נכות כ 8700 ש"ח

    לי יש חסכון פנסיוני כ 250000 ש"ח וקצבת נכות המחושבת בדו"ח השנתי של קרן מקפת הותיקה היא כ 2600 ש"ח

    כיצד מסבירים את הפער?

    1. כדאי לרשום באופן ברור בשאלה ראשונה שבגיל הפרישה נשים 62 גברים 67 הם לא ישלמו מס
      אם יחתמו על טופס 161 ד
      כך תגדל המודעות לצורך במילוי אם החליטו למשוך קיצבה או שחלק יהיה הוני

      או שגם שאלה כזאת תישאל

      מה מטרת הכסף שנחסך בפרישה כולו -לקיצבה ? חלקו ?

    2. הי אורנה,

      גובה הכיסוי הביטוחי בקרן הפנסיה החדשה במקרה של אבדן כושר עבודה מחושב בהתאם להפקדה החודשית ולא בהתאם לצבירה.

  2. שלום נדב,
    תוכל להסביר לגבי:
    כלל אצבע מליון ש"ח יקנו לכם 5,000 ש"ח בפרישה ?
    בדוגמא שלך 200 אש"ח כבר קונים 2.5 אש"ח קצבה חודשית…
    ואצלי בדוחות אני רואה יחס (ממוצע ב.מנהלים/ק.פנסיה) של כ 8,700 ש"ח קצבה למליון צבירה.
    מה אני מפספס?
    תודה,

    1. מצטרפת לשאלה של ירדן. גם לא הבנתי איך יכול להיות שמיליון זה 5000 אבל 200 אלף זה כ-2500? 200 אלף זה חמישית ממיליון, לא חצי

      1. הי ליאת,

        כפי שכתבתי לירדן:
        מליון ש"ח בפרישה שווים 5,000 ש"ח. מליון היום יהיו שווים הרבה יותר מהסיבה שהם ימשיכו לצבור ריבית עד הפנסיה, ובפנסיה יצבר לך כבר סכום גבוה יותר.
        לכן כאן בדוח את רואה ש- 200 אלף שווים הרבה יותר.

    2. הי ירדן,

      מליון ש"ח בפרישה שווים 5,000 ש"ח. מליון היום יהיו שווים הרבה יותר מהסיבה שהם ימשיכו לצבור ריבית עד הפנסיה, ובפנסיה יצבר לך כבר סכום גבוה יותר.
      לכן בדוח אתה רואה עבור הסכום שצברת קצבה גבוהה יותר

      1. הי נדב,
        כלומר הנתון שמוצג לי היום:
        "הקצבה החודשית הצפויה לך בפרישה בגיל 67"
        מחושב על בסיס יתרת הכספים לקצבה בסוף החודש המדווח, אבל בתוספת תשואה שנתית עד יום הפרישה (לפחות)?
        מה שיעור התשואה השנתית המחושב שם?
        תודה!
        ירדן

        1. הי ירדן,

          אתה יכל לראות את שיעור התשואה בהתאם למוצר הפנסיוני שלך. זה מופיע מתחת לטבלה א' בדוח השנתי.
          בקרן הפנסיה הנתון מחושב לפי תשואה של 3.74%

  3. היי נדב,

    האם הנתונים לגבי תוחלת החיים מניחים שגיל גבר המבקש קצבה הוא 67 וגיל אישה המבקשת קצבה הוא 62?
    כמו כן, אשמח לדעת האם (וכיצד) יש גם לאדם פשוט כמוני גישה לנתונים האלה (הן של תוחלת החיים הכללית והן של תוחלת החיים לפי קרנות הפנסיה).
    המון תודה לך!

    1. הי עודד,

      אתה יכל להסתכל באתר של ה OECD יש שם שפע של נתונים סטטיסטים. אפשר למצוא שם את תוחלת החיים בלידה בכל מדינה וגם את תוחלת החיים בפרישה (גיל 65) של כל מדינה החברה באיגוד.
      את תוחלת החיים המחושבת בקרן הפנסיה אפשר למצוא בחוזרים האחרונים שפרסמה הרשות לפיקוח על שוק ההון ביטוח וחיסכון שעוסקים בגידול הצפוי במקדמי ההמרה.
      https://pensuni.com/?p=5993

  4. שאלה 1).
    מה קורה אם אני מפוטר מהעבודה או סתם מתפטר 3-4 לפני גיל הפנסיה.
    נניח שאני לא עובד בגלל שלא מצאתי עבודה או סתם החלטתי להפסיק לעבוד כי יש לי מסםיק חסכונות.
    האם אוכל להמשיך להפקיד לקרן הפנסיה מכספי הפרטי את אותו סכום שאני והמעסיק הפקדנו לפני כן (למרות שאין לי הכנסה)?
    כלומר נניח שאני והמעסיק הפקדנו יחד 4000 ש"ח לחודש, האם עכשיו אוכל להמשיך להפקיד סכום כזה מכספי הפרטי?
    שאלה 2).
    נניח שאני לא עובד אבל יש לי הכנסות מניירות ערך. האם אוכל להפקיד חלק מההכנסות כפנסיה (ולקבל על ההפקדה הזו פטור ממס)?

    1. בשני המקרים אין בעיה להמשיך להפקיד את הכספים לקרן הפנסיה צריך לבדוק את הכדאיות של הפעולה. המשך ההפקדות לא יגדיל בצורה משמעותית את פנסיית הזקנה.
      לגבי הטבות מס, במידה ויש הכנסה כעצמאי יהיה ניתן לקבל הטבת מס על ההפקדה לפנסיה.

  5. כתבה קלאסית שלך, פשוטה ותמציתית, מוסברת נהדר, פשוט ובגובה העיניים.
    הרבה נקודות חשובות מאוד לחשוב עליהן, במיוחד השאלה החמישית – "…כמה כסף נצטרך בפנסיה, יש לבחון איך מפנים את החיסכון היום לאפיקים שיתנו לנו יותר חיסכון בעתיד ולא לאפיקים שיתנו לנו יותר קצבה בעתיד".
    לדעתי, זו צריכה להיות השאלה הראשונה!
    חוסכים צעירים ומבוגרים צריכים לחשוב כבר היום, וברצינות יתרה, האם הם שומרים את קרן ההשתלמות שלהם (למי שיש) כרובד פנסיוני נוסף, או שמשתמשים בכסף ומנזלים אותה כדי לשפץ מטבח או לנסוע לאיטליה…
    בעניין של חסכון פנסיוני, לדעתי קרן ההשתלמות היא אחד המכשירים הכי "מחזקים" את החסכון הפנסיוני, מה גם ש- 7.5% ממנה היא "מתנה" מהמעסיק. זה משהו שצריך להדגיש אותו לדעתי.

    כמו תמיד נדב – תודה רבה!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם

Back to top button