תכנון פרישה

מה קורה לפנסיה אחרי המוות? להוריש ולא לאבד את כספי החיסכון הפנסיוני

מה קורה עם כספי ביטוח מנהלים במקרה מוות, איך ניתן לאתר כספים וכיצד נמנע מראש מבעיות ונבצע העברה בין דורית של הכספים תוך חיסכון במס.

הרשת מלאה במודעות של חברות שיסייעו לכם לאתר "כספים אבודים", אבל האמת היא שכל עוד אנחנו חיים זה לא אתגר גדול למצוא כספים שהופקדו על שמנו בחברות הביטוח ובתי ההשקעות.

בשנת 2013 הוקמה המסלקה הפנסיונית שמאפשרת לכל אדם לאתר את כלל החסכונות הפנסיונים הרשומים על שמו תמורת תשלום אחיד של 20 ₪. הבעיה מתחילה שאותו אדם נפטר, לאדם שנפטר לא ניתן להוציא פרטים מהמסלקה הפנסיונית ואיתור החסכונות הפנסיונים שלו נעשה מורכב הרבה יותר.

תכנון נכון של תהליך העברה בין דורית והורשת כספי החיסכון הפנסיוני כחלק מיעוץ הפרישה היה מקצר את משך הזמן עד למשיכת הכספים ועשוי לחסוך בתשלומי המס של היורשים.

איתור כספי נפטר – איפה מתחילים?

נקודת הפתיחה תהייה באתר הר הכסף, אתר ממשלתי נוסף, שמאפשר לכם לקבל מידע אודות החסכונות הפנסיונים. לאחר הקשת הפרטים האישים שלכם ופרטיו של הנפטר (מספר תעודת הזהות ותאריך הפטירה) תקבלו את המידע הקיים באתר אודות המנוח.

אתר הר הכסף, בניגוד למסלקה הפנסיונית, נותן לכם מידע איפה הכסף ולא כמה כסף נמצא בכל גוף וגוף. כדי לברר כמה כסף נצבר על שם המנוח יהיה עליכם לפנות לאותם הגופים יחד עם צו קיום צוואה שמראה כי אתם היורשים הזכאים לכספיו של המנוח.

במקרים מורכבים יותר, נדרש לאתר תלושי משכורת ישנים של המנוח כדי לראות לאיזה קופה הופקדו עבורו כספים על ידי המעסיקים השונים.

אתר הר הביטוח הוא אתר ממשלתי נוסף שנועד בשגרה לסייע לכם לאתר כפל ביטוחי. במקרה של מוות, כדאי להיכנס לאתר ולבדוק האם היו ביטוחי חיים, ביטוחים מסוג מוות מתאונה או ביטוח מחלות קשות על שם המנוח. בנוסף, ניתן לאתר באתר הר הביטוח גם פוליסות חיסכון על שם המנוח.

תכנון מראש היה חוסך את המאמץ הכרוך בחיפוש הכספים בין החברות השונות ומקצר את פרק הזמן עד להוצאת צו קיום צוואה.

למי ישלמו קופת הגמל וביטוח המנהלים במקרה של מוות?

כספי החיסכון הפנסיוני מתחלקים לשניים: כספי תגמולים וכספי פיצויים. במקרה של מוות ישלמו קופת הגמל וביטוח המנהלים את כספי התגמולים שנצברו בה למוטבים של החוסך אך גם אם הוגדרו מוטבים וישנה צוואה ספציפית, צוואה המתייחסת לקופת הגמל, שנכתבה לאחר מינוי המוטבים בקופה, ישולמו הכספים ליורשים שכתובים בצוואה.

 כדי להימנע מעיכובים מומלץ לבצע אחד מהשניים. להגדיר בצוואה את אותם המוטבים כפי שהוגדרו בקופת הגמל או לציין בצוואה כי הכספים ישולמו למוטבים כפי שנרשמו בקופה.

במצב שבו הצוואה נכתבה בסמוך לפטירה וצויינו יורשים אחרים לעניין קופת הגמל, יהיו היורשים הרשומים בצוואה זכאים לכספים שהופקדו בקופה.

כספי הפיצויים של המעסיק האחרון ופיצויים של מעסיקים קודמים שנמצאים ברצף פיצויים ישולמו לשאירים (בן הזוג לדוג') ולא בהתאם להוראות מינוי המוטבים. כספי פיצויים שנמצאים ברצף קצבה ישולמו בדומה לתגמולים למוטבים.

הקטנת תשלום המס

לצד הגדרת המוטבים שיקבלו את הכספים ישנו פרמטר נוסף ולא פחות חשוב והוא הקטנת המיסוי בהעברה בין דורית. בהורשה של חסכונות כספיים ישלמו היורשים את המס שחל על החיסכון. לדוגמה בהורשה של פוליסת חיסכון ישלמו היורשים מס רווחי הון.

בהורשה של קופת גמל ניתן להמנע מתשלום של מס רווחי הון או לגלגל את המס. לדוגמה הורשה של הפקדות עובד ומעסיק שבוצעו לאורך השנים יהיו פטורות ממס רווחי הון בהורשה וזאת עד לשלושה חודשים ממועד הפטירה.

רק הרווחים החדשים שיצטברו בקופה, לאחר תום שלושה חודשים ממועד הפטירה, יהיו חייבים במס רווחי הון בשיעור של 25% בדומה לרווחים אחרים בשוק ההון.

בפני המוטבים בקופת הגמל ישנם מספר אפשרויות לשימוש בכספים, האפשרות הראשונה משיכת הכספים בפטור ממס רווחי הון. אפשרות שניה, העברת הכספים מקופת הגמל על שם המנוח לקופת גמל חדשה על שמם בהתאם "לתיקון 190 כספי נפטר". את הכספים בקופת הגמל החדשה יהיה ניתן למשוך בכל שלב בכפוף לתשלום מס רווחי הון.

האפשרות השלישית לשימוש בכספים שקיבלתם בירושה, היא במקום למשוך את הכספים מקופת הגמל החדשה, העברת הכספים אל קרן הפנסיה לצורך קבלת הכנסה חודשית (קצבה) הפטורה ממס. בצורה זו יכולים המוטבים להגדיל את הכנסתם בפרישה והם נמנעים מתשלום מס רווחי הון על הרווחים החדשים שנצברו בקופה.

קריאה נוספת :

העברה בין דורית – כיצד נעשה זאת נכון

כחלק תכנון הפרישה עלינו למפות את הכספים אותם נרצה להעביר בירושה ולהסדיר את מעמדם. לדוג' ככל ויש כספי פיצויים חייבים מומלץ לבצע התחשבנות על כספי הפיצויים ולהעביר אותם לחשבון חדש.

הסוגיה הבאה שעלינו לשאול את עצמנו היא למי אנו רוצים להעביר את הכספים ובאיזה צורה. האם אנו רוצים לבצע העברה בין דורית של סכום חד פעמי או אולי של קצבה חודשית. במידה וקיים פער בין ההכנסות של שני בני הזוג ניתן לייצר העברה בין דורית של הכספים כקצבה חודשית, קצבה שעשויה להיות פטורה ממס.

במידה ואין בן זוג או שרוצים להעביר את הכספים כסכומים חד פעמים נדאג להעביר את הכספים מקרן הפנסיה אל קופת הגמל או אל קופת ביטוח ונגדיר מוטבים.

עלינו לזהות את הכספים הקיימים בקופה, האם מקורם בכספי פיצויים, כספי תגמולים או הפקדות שביצענו באופן עצמאי. המעמד המיסויי של כל אחד מהכספים יהיה שונה במקרה של מוות ולכן מומלץ לבצע טיפול נכון עוד בטרם הפטירה.

כספי תגמוליםפטורים ממס בהורשה
כספי תגמולים (תיקון 190)פטור ממס עד פטירה בגיל 75
כספי פיצויים ברצף קצבהבהתאם לפטור שחל על המנוח ומיסוי של עד 40%

הסדרת התליכים הללו יחד עם כתיבת הצוואה יקטינו את הסכסוכים בין היורשים, יקלו על משיכת הכספים וצפויים להקטין את המס שישלמו המוטבים.

>>>קריאה נוספת : האם ירושה צריכה להיות חלק מתכנון הפרישה

רוצים להגיע עם יותר כסף לפנסיה?
רוצים להפסיק לפחד מהחיסכון הפנסיוני?
אנחנו מזמינים אותך להגיע לפגישת תכנון פנסיוני אישית
למידע נוסף על שירות תכנון פנסיוני אישי https://pensuni.com/?page_id=7283

מה קורה לפנסיה אחרי המוות? להוריש ולא לאבד את כספי החיסכון הפנסיוני by

נדב טסלר

נדב טסלר, מתכנן פרישה, משמש כסמנכ"ל מקצועי בקוואליטי שירותים פיננסים לשעבר סמנכ"ל מקצועי בהלמן אלדובי קופות גמל ופנסיה, ומנהל המוצר באגף השיווק במנורה מבטחים. מרצה כיום במכללת נתניה ומכללה לפיננסים BDO. בעל הבלוג : פנסיוני, להבין את הפנסיה. לנדב תואר M.A במנהל עסקים מהמכללה למנהל, B.A במנהל עסקים מאוניברסיטת בן גוריון והוא מחזיק רישיון סוכן ביטוח פנסיוני מטעם רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון.

תגובות

  1. מה קורה מבחינת מיסוי של ביטוח מנהלים, קרן פנסיה וקרן השתלמות בהורשה למוטבים?
    (במאמר הייתה התייחסות רק לקופת גמל)

  2. הנושא ממש חשוב אבל אני חייב להגיד שהכתבה ממש לא ברורה כיוון שחסרות דוגמאות
    פרקטיות.
    נניח למישהו יש חסכון פנסיוני בהיקף של 2 מיליון ש"ח בקרן פנסיה. כיצד הוא יכול למשוך את הכסף הזה בפטור ממס?

    1. הי מוטי,

      הכתבה הזאת מסכמת שורה של נושאים טכנים שהעלתי בכתבות רבות באתר, לחלקן יש הפניות לאורך הכתבה.
      לגבי הנושא שהעלת, לא נגעתי בו בכתבה. אבל ככל ויש ברשות החוסך קצבה מזערית הוא יכל למשוך סכומים מעבר לכך, את חלקם העיקרי (בדוגמה שלך גם בפטור ממס)
      ראה הרחבה כאן ,התקרות מעודכנות לשנת 2018 אבל העיקרון הוא אותו עיקרון, https://pensuni.com/?p=2933

      1. אני מתכוון לתת דוגמה להעברה בין דורית פטורה ממס כאשר אדם צבר סכום מסוים בפנסיה (נניח 2 מיליון שח) אולם הוא לא צריך/רוצה למשוך פנסיה חודשית כיוון שיש לו נניח הכנסות משמעותיות מדמי שכירות.

  3. שני מליון זה כסף קטן, נניח שני שליש זה תגמולים. הם כבר הורשה פטורה, תנייד אותם לגמל תגדיר מוטבים. רוצה להגדיל את הסכום? תבחר גם מסלול מנייתי.

    לגבי הפיצויים, חלקם פטורים הם גם הורשה פטורה. במקרה שלהם, הייתי מציע לבצע התחשבנות לפריסה על החלק החייב ואת כל הכספים להעביר לחשבון חדש.

    אפשרות אחרת היא להשאיר את הפיצויים בקרן הםנסיה ואז במקרה מוות מייצרים קצבה פטורה לבת הזוג.

    יש כאן המון אפשרויות, בסוף זה תלוי מה הפורש רוצה. כסף פטור בכיס או הורשה פטורה.

  4. נדב שלום .
    מה האמצעים העומדים בפניי כגמלאי ,נכה שמעוניין למשוך את הצבירה בקרן הפנסיה
    אך המבטח מפנה למעסיק .והמעסיק מתנגד ללא הסבר ?
    מעסיק ידוע ומוכר בכל העולם.

  5. תודה רבה. נניח יש ברשותי קופת פנסיה מקיפה גדולה (שתיתן מעל לקצבה המינימלית) לצד קופת גמל גדולה. האם בגיל פרישה אוכל למשוך קצבה מהפנסיה המקיפה בלבד ולא לגעת בקופת הגמל, כך שאוכל להוריד את קופת הגמל במלואה? שוב תודה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם

Back to top button