קיבוע זכויות

אלפי ישראלים לא מצליחים לבצע קיבוע זכויות ומשלמים מס מיותר על קצבת הזקנה

הגעתן לגיל 62? הגעתם לגיל 67? אתם זכאים לבצע קיבוע זכויות ולנצל את הפטור על קצבת הזקנה. אלפי ישראלים גילו שהם לא מצליחים לממש את זכותם לקבלת הפטור ממס

משנת 2012 ניתן לקבל פטור על קצבת הזקנה, גובה הכנסה הפטורה המירבית היא 4,399 ש"ח. המשמעות של הפטור היא שפורשת עם קצבה של 10,000 ש"ח שתנצל את הפטור ממס בחכמה לא תשלם כלל מס על קצבת הזקנה שלה אך אם לא תנצל את הפטור היא תשלם יותר מ- 500 ש"ח מס על קצבת הזקנה.

למרות שתהליך קיבוע הזכויות הוא פשוט, אלפי ישראלים מגלים שרשות המיסים מקשה עליהם לקבל את הפטור ממס.

כיצד מקבלים את הפטור ממס?

כדי לקבל את הפטור ממס על קצבת הזקנה יש לבצע הליך שנקרא קיבוע זכויות, במהלכו הפורש ממלא טופס 161ד ובוחר כיצד לנצל את סל הפטור המגיע לו. את סל הפטור ניתן לנצל בשלוש דרכים:

  1. פטור על קצבת הזקנה
  2. פטור על כספי הפיצויים שנמשכים בסמוך לפרישה או לאחריה
  3. פטור על היוון קצבה (משיכת כספים מהחיסכון הפנסיוני)

לרשות הפורש עומד סל פטור בגובה 791 אלף ש"ח באפשרותו לקבל פטור על קצבת הזקנה בגובה 4,399 ש"ח או לבחור למשוך סכום פטור בגובה של 791 אלף ש"ח. משיכת הכספים היא חליפית לקבלת הפטור על הקצבה, כך שכל סכום שתבחרו למשוך כסכום חד פעמי יבוא על חשבון הפטור על הקצבה.

לדוג'

פורש שבחר להוון, למשוך באופן חד פעמי, סכום של 200 אלף ש"ח יעמוד לרשותו כעת פטור קטן יותר על הקצבה.

סל הפטור יקטן מ- 791 אלף ש"ח ל – 591 אלף ש"ח והפטור על הקצבה יפחת מ- 4,399 ש"ח ל- 3,283 ש"ח.

האם עדיף לנצל את קיבוע הזכויות על הקצבה או משיכה חד פעמית?

מבחינת רשות המיסים האפשרות המיטיבית לניצול קיבוע הוא כפטור על קצבת הזקנה. ככל ותוחלת החיים שלכם צפויה להיות קצרה מהתוחלת הכללית יהיה כדאי לנצל את קיבוע הזכויות לצורך היוון.

מה הקשיים בביצוע קיבוע זכויות?

למרות שניתן לבצע קיבוע זכויות כבר עשר שנים לא כל הפורשים מודעים לזכותם לקבלת הפטור ממס ורבים מהם עדיין משלמים מס מיותר על קצבת הזקנה. אך גם אלה שמספיק מודעים לאפשרות לקבלת הפטור מגלים להפתעתם שהליך כלל לא פשוט.

שירות של מילוי טופס 161ד הוא שירות שנהגנו להציע ללקוחותינו, במהלך מילוי הטופס נדרש הפורש להצהיר על כספי פיצויים פטורים שמשך או קיבל בעבר, אך רשות המיסים לא מסתפקת בהצהרת הפורש ומבקשת ממנו לספק אישורים על כספים שמשך לפני עשרות שנים.

>>>קריאה נוספת : כיצד משיכת פיצויים פוגעת בפטור על הקצבה

כך לדוגמה נתקלה לאחרונה אודליה (שם בדוי), פורשת המקבלת פנסיה תקציבית שביקשה לבצע כעת, לאחר שהגיעה לגיל 62, קיבוע זכויות. רשות המיסים ביקשה ממנה לספק אישורים על כספי פיצויים שקיבלה לפני 20 שנה כאשר פרשה מעבודתה למרות שלפי התקנות, כספי הפיצויים אלו כלל לא פוגעים בפטור על קצבת הזקנה.

מקור טופס 161ד

מקרה דומה קרה לשמעון (שם בדוי) שפרש לאחרונה ממשרד החינוך לאחר 40 שנות עבודה, לאורך השנים לצד עבודתו במשרד החינוך עבד שמעון גם אצל מעסיקים נוספים לפרקי זמן קצרים. כעת כאשר ביקש לבצע קיבוע זכויות על הפנסיה התקציבית לה הוא זכאי דרשה ממנו רשות המיסים להציג טופס 161 ממעסיק אצלו עבד לתקופה קצרה לפני 8 שנים.

בסיום עבודה נדרש המעסיק לספק לעובד טופס 161, טופס המפרט את כספי הפיצויים להם זכאי העובד. המעסיק נדרש לשמור את העתק הטופס כחוק למשך 7 שנים ולהעביר העתק לרשות המיסים. אך למרות שחלפו למעלה מ- 7 שנים ממועד סיום העבודה נדרש העובד להציג העתק של הטופס 161 ורשות המיסים מתכחשת לעובדה שגם עליה היה לקבל העתק של הטופס מהמעסיק.

בפועל העובד שאינו יכל לספק טופס 161 על אותה תקופת עבודה קצרה, אינו יכל להשלים את הליך קיבוע הזכויות והוא נדרש לשלם את המס המירבי על קצבת הזקנה שלו.

חצי פתרון : טופס 161ח והפטור הנוסף

פורשים שמאבדים תקווה למצוא אישורים היסטורים על כספי הפיצויים מוותרים על מרבית הפטור על קצבת הזקנה ומסתפקים בפטור הנוסף, פטור שאינו תלוי במשיכת כספי פיצויים פטורים ממס.

הפטור על קצבת הזקנה מורכב משני חלקים, פטור שמותנה במשיכת פיצויים פטורים שעומד על 35% מתקרת הקצבה המזכה, ופטור נוסף שאינו מותנה במשיכת פיצויים פטורים.

בשנת 2021 הפטור הנוסף עומד על 17% מתקרת הקצבה המזכה והוא מייצג קצבה פטורה בגובה 1,438 ש"ח. בשנת 2025 הפטור הנוסף יעלה ל- 32% ויעמוד על 2,707 ש"ח במונחים של היום.

20212025
17%32%

אמנם קל יותר למלא טופס 161ח ולקבל את הפטור הנוסף בלבד, אך הפורש מאבד הכנסה פטורה בגובה אלפי שקלים או אפשרות היוון של מאות אלפי שקלים.

טופס 161ח: הפטור הנוסףטופס 161ד : קיבוע זכויות
1,438 ש"ח4,399 ש"ח

איך תמנעו מקשיים בעתיד בבקשת קיבוע זכויות

סיימתם עבודה? תסדירו את מעמד כספי הפיצויים בחסכונות הפנסיונים, למרות האפשרות לביצוע רצף קצבה אוטומטי, מומלץ להסדיר את הבחירות ברצפים באמצעות מס הכנסה ולהעביר אישורים על כך לקופות. יש לשמור העתקים של טפסי 161 ובמידה ואין לכם העתקים לפנות למעסיקים שעבדתם אצלם בעבר וטרם חלפו 7 שנים ולבקש העתק של הטופס.

מתכננים לפרוש כיום ואין לכם את כל המסמכים הנדרשים?

  1. מומלץ להוציא תמצית מעסיקים מביטוח לאומי ולעבור על המעסיקים אצלם עבדתם בעשרים שנים אחרונות.
  2. לנסות להוציא טפסי 161 ממרבית המעסיקים
  3. במידה ואין העתקי טפסי 161 תנסו לקבל אישור מהמעסיק על כספי פיצויים שקיבלתם בסיום עבודה (או במיוחד אישור על כך שלא קיבלתם כספים)
  4. אישור מקרן הפנסיה שלכם על כך שלא משכתם ממנה כספי פיצויים פטורים בעשרים שנים אחרונות

>>>קריאה נוספת: גם בפנסיה תשלמו מס הכנסה

רוצים להגיע עם יותר כסף לפנסיה?
רוצים להפסיק לפחד מהחיסכון הפנסיוני?
קורס הפנסיה הדיגיטלי של : פנסיוני להבין את הפנסיה הוא הפתרון עבורכם
כנסו לקורס הפנסיה הדיגיטלי שלנו https://pensuni.com/?page_id=7203

אלפי ישראלים לא מצליחים לבצע קיבוע זכויות ומשלמים מס מיותר על קצבת הזקנה by

נדב טסלר

נדב טסלר, מתכנן פרישה, משמש כסמנכ"ל מקצועי בקוואליטי שירותים פיננסים לשעבר סמנכ"ל מקצועי בהלמן אלדובי קופות גמל ופנסיה, ומנהל המוצר באגף השיווק במנורה מבטחים. מרצה כיום במכללת נתניה ומכללה לפיננסים BDO. בעל הבלוג : פנסיוני, להבין את הפנסיה. לנדב תואר M.A במנהל עסקים מהמכללה למנהל, B.A במנהל עסקים מאוניברסיטת בן גוריון והוא מחזיק רישיון סוכן ביטוח פנסיוני מטעם רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון.

תגובות

  1. היי נדב
    תודה על המאמר – אני בדיוק במצב המתסכל הזה היום.אני מקבלת פנסיה מ"מקפת" ועדיין עובדת. יש לי קופת פיצויים באקסלנס על עבודה ממעסיקים אחרים (לא ברצף) בשנים 1986 עד 2009 (יש לי את מקומות העבודה מביטוח לאומי) .אין לי טופסי 161 ודווחים של הקופות מהשנים הללו ו
    לא משכתי פיצויים. בקופה רשום: " מעסיק לא ידוע" – לקופה היו "גלגולים " מחברה לחברה – (אילון – מיטב – אקסלנס) – איך יתכן שבמעבר לא נרשמו שמות המעסיקים? יש פתרון?

    תודה ושבוע טוב

    אורית

      1. תודה לתשובה המהירה.
        לעניות דעתי כל פרטי הקופה כשהועברה לאקסלנס נמצאים אצלם ולמרבה ההפתעה זו התשובה שקיבלתי מאקסלנס:
        "בעקבות הנחייה בנושא שינוי מעסיק, לא ניתן לשנות מעסיק בקופה.
        יש לשלוח טפסי הצטרפות מלאים לתיבת גמל הצטרפויות: Gemel_Hitztapuyot@xnes.co.il
        מחדדת, במידה ויש שינוי מעסיק לקופה חדשה ואין יתרה בקופה, יהיה ניתן לשנות את המעסיק רק במקרים אלו, לכן, שיניתי מעסיק רק בקופה אחת שלא הייתה בה יתרה,"

        כאמור לא מדובר בשינוי שם מעסיק אלא מה ש"אקסלנס" רשמו בפרטי הקופה: "שכיר ללא מעסיק" .
        עומדת חסרת עונים !! מאוד מאוכזבת מהיחס של אקסלנס ללקוח.

        1. היי אורית,
          מדובר על חוסר תקשורת בסיסית. תשלחי את המייל שוב ותצייני שלא מדובר על שינוי של שם המעסיק, אלא בדיוק כפי שתיארת כאן באופן מושלם – שמדובר על טיוב פרטי מעסיק שהפריש פיצויים לקופה במקור. מבטיח לך שיטופל. יש בישראל אינספור חוסכים עם קופות תחת "מעסיק לא ידוע" – זה בוודאות בעקבות ניודים בין גופים, וכנראה בגלל שבעלי הרישיון שהחתימו אותם לא ציינו על גבי הטופס את שם המעסיק כי הקופה לא פעילה,
          אין סיבה שלא יבוצע – כמובן שבהסתמך על כך שתצרפי סימוכין (לדוגמא מסמך "רצף מעסיקים" שאותו הזכרת כאן) ושלא עבדת בכמה מקומות במקביל באותן שנים…

  2. העניין עם טפסי ה161 מהמעסיק מטריד. היום אנשים עוברים עבודות רבות והסיכוי שטופס יהיה חסר גדול. לי חסרים היום שני טפסים ממעסיק אחד שכבר לא קיים ומעסיק שני שלא יודע איך להוציא לי אותו (עברו כבר 12 שנים).
    מדוע אי אפשר להשתמש בטפסי 106 ולהראות לרשות המיסים כי כספי הפיצויים כפי שרשומים ב106 תואמים לדוחות השנתיים של חברות הביטוח? אם היתה משיכה של פיצויים אפשר יהיה לראות הפרשים.

  3. האם זה רלבנטי למי שפרש כבר לפני 12 שנה? יש דרך להקטין את מס ההכנסה על הפנסיה ?

  4. אני אומר שילכו לעזאזל מס הכנסה. הרי אצלם הכל רשום, אז שיעשו הנחות וחיובים לפי החוק אוטומטי ולא לשגע את האזרח. לא רוצים??? אז אתם גוף של פשע וגניבה

    1. מסכים עם כל מילה. רשויות המדינה הם גוף של פשע ורשע.
      עושקים את האזרח הקטן.
      נדב , מה דעתך?

  5. אשתי פרשה מהעבודה בערך בגיל 60 והתחילה לקבל פנסיה בגיל 61 מקרן מקפת דרך מיגדל. כעת הגיעה לגיל 62 .
    האם אנחנו צריכים לעשות קיבוע זכויות או שזה כבר נעשה כשעשתה את תהליך קבלת הפנסיה.
    כיצד אפשר לבדוק ?
    בתלוש שהיא מקבלת ממקפת ומביטוח לאומי לא יורד מס .
    (הפנסיה שלה נמוכה – כ 4900 ש"ח ) (קצבת אזרח ותיק כ 2,300 ש"ח)

    1. במצ"ב כזה שכל הקצבה פטורה אתם יכולים להמתין עם הקיבוע זכויות ולהחליט בעתיד האם אתם רוצים לנצל את הקיבוע לצורך משיכה של כספים

  6. נדב שלום,
    ראשית, תודה על המידע החשוב.
    רשמת שיש התחשבנות על משיכות כספים ב 32 השנה האחרונות לפני הפרישה. עם זאת, בסוף המאמר, לגבי מי שלא הצליח לאתר טפסי 161 היסטוריים, אתה ממליץ לבקש אישורים ל 20 השנים האחרונות. מדוע לא 32 שנה? האם מס הכנסה "גמיש" יותר לגבי 12 השנים הראשונות?

  7. שלום נדב , למי שממשיך לעבוד לאחר גיל פרישה ומקבל פנסיה היכן מציין בטופס קיבוע זכויות לשמור סכום של פטור ? שאלה נוספת אם יש עוד קופה שמשם לא נמשכו עדיין הפיצויים הפטורים ניתן לעשות קיבוע זכויות ?

    1. בוקר טוב,

      במידה שממשיכים לעבוד ועתידים לקבל פיצויים בסיום עבודה צריך לשריין אותם בסעיף 5. הפיצויים האלה יפגעו בפטור כבר היום.
      ככל שישנם פיצויים נוספים מאותו מעסיק שמתכננים למשוך בהמשך צריך לציין גם אותם בסעיף 5
      ראה עוד כאן https://pensuni.com/?p=5590

        1. נדב שלום, יש קופה נוספת ממעסיק אחר שיש שם גם פיצויים פטורים וגם פנסיה מזערית שלא נמשך גם את זה לציין בסעיף 5 ? תודה מראש

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם

Back to top button