קיבוע זכויות

קיבוע זכויות ותיאום מס

בשנים האחרונות מפנה רשות המיסים את הגמלאים למערכת תיאום מס אינטרנטית. המערכת מאפשרת לבצע תיאום מס מבלי להגיע ללשכות השירות והיא חושפת בפני הגמלאי את הטבות המס המגיעות לו.

למה זה חשוב? מערכת תיאום המס האינטרנטית אינה משרתת גמלאים שלא עשו קיבוע זכויות. גמלאים להם יש מספר הכנסות ונדרשים לבצע תיאום מס צריכים להחליט האם לעשות קיבוע זכויות היום או בעתיד.

מהו קיבוע זכויות?

בפני כל פורש עומד סל פטור. קיבוע זכויות היא ההחלטה כיצד לנצל את הסל הפטור. כפטור על קצבת הזקנה, פטור על כספי הפיצויים או כפטור על היוון קצבה. ההחלטה לגבי אופן ניצול הפטור היא סופית וניתן לשנות אותה רק במהלך שלושה חודשים מקבלת האישור ממס הכנסה.

גובה הסל הפטור שעומד לרשות הגמלאים בשנת 2023 הוא 853,632 ש"ח או כפטור על קצבה חודשית בגובה 4,742 ש"ח.

>>>עוד על קיבוע זכויות ואופן השימוש בסל הפטור

האם כדאי לבצע קיבוע זכויות היום או בעתיד?

ברשות המיסים לא מאפשרים לפנסיונרים שלא ביצעו קיבוע זכויות לבצע תיאום מס באמצעות המערכת האינטרנטית וגורמים להם לחשוב שכדי לבצע תאום מס הם חייבים לעשות קיבוע זכויות היום. אך חשוב להבין כי אין קשר בין שתי הפעולות : תיאום מס וקיבוע זכויות.

את תיאום המס ניתן לבצע גם אם עדיין לא עשיתם קיבוע זכויות, פשוט לא ניתן לעשות אותו באמצעות המערכת ויש לפנות ללשכות השירות.

למי כדאי לבצע קיבוע זכויות היום?

במידה שהפרישה שלכם היא סופית, כלומר סיימתם לעבוד ויש לכם מידע לגבי כל כספי הפיצויים המגיעים לכם. אתם יכולים לבצע כבר היום קיבוע זכויות. בנוסף, אם סיימתם לעבוד כבר לפני מספר שנים ואתם מקבלים פנסיה ממספר מקומות חשוב שכבר תבצעו קיבוע זכויות רטרואקטיבית ממועד הפרישה, לצורך קבלת החזרי המס עבור קיבוע הזכויות יהיה עליכם להגיש בקשה להחזר מס.

את קיבוע הזכויות מבצעים באמצעות טופס 161ד, באמצעות הטופס יש לדווח על פרישות עבר ועל כספי פיצויים שקיבלתם בפטור וכן להחליט כיצד לנצל את סל הפטור, כמשיכה חד פעמית או כפטור על הקצבה.

חשוב לציין כי אחד השירותים בתשלום שאנו מציעים לגולשי האתר הוא שירות של קיבוע זכויות, מילוי טופס 161ד והגשת החומרים לרשות המיסים.

למי כדאי לבצע קיבוע זכויות בעתיד?

אם אתם שכירים ובעתיד אתם צפויים לקבל מענקי פרישה (פיצויים) יתכן שכדאי להמתין עם קיבוע הזכויות. בסיום עבודה תוכלו לבצע קיבוע זכויות ולקבל החזרי מס רטרואקטיבית עד שש שנים אחורה.

מי שכבר ביצע קיבוע זכויות או שמעוניין לבצע כבר היום קיבוע זכויות כדי להקטין את תשלומי המס, יהיה חייב במסגרת טופס 161ד לקבל החלטה לגבי מענקי פרישה שהוא מעוניין לקבל בפטור בעתיד.

עליכם לקבל החלטה היום לגבי מענקי פרישה שתקבלו בעתיד. החלטה לא נכונה עשויה לפגוע בזכויותיכם בעתיד.

סל הפטור מורכב מכספי פיצויים פטורים שנמשכו לאורך תקופת העבודה, במידה שאתם צפויים לקבל בעתיד פיצויים, פיצויים אלו יבואו על חשבון הפטור המגיע לכם על קצבת הזקנה.

נמחיש זאת באמצעות דוגמה

פורש עובד במקום העבודה 34 שנים, בסיום עבודה הוא מתכנן לקבל בפטור כ- 75 אלף ש"ח. על הפורש להתייחס לכך בטופס 161ד (טופס קיבוע זכויות).

משיכת הפיצויים בפטור בסיום העבודה, תפגע כבר היום בפטור לו הוא זכאי על קצבת הזקנה.

בטופס 161ד יש להכניס את הנתונים הרלוונטים בסעיף 4 ו- 5. בסעיף 4 יש להתייחס למעסיק הנוכחי אצלו עדיין עובדים. שימו לב כי התאריך בדוגמה 6/2022 מתייחס לגיל הזכאות, הגיל שבו התחלתם לקבל קצבת זקנה ולא לגיל שבו אתם צפויים לסיים לעבוד.

בסעיף 5 יש להתייחס לסכום הפיצויים אותו אתם מעוניינים למשוך בעתיד בפטור, יתכן שמדובר בימי מחלה שישולמו לכם, מענק פרישה או פיצויים בקוד 4 בקופת הגמל (פיצויים עד לשנת 2008) שאתם מעוניינים למשוך כסכום חד פעמי.

שימוש בפיצויים עתידים בקיבוע זכויות
מקור טופס 161ד

במידה שאתם לא יודעים מה גובה המענקים שתקבלו או המענקים שתרצו למשוך בפטור בסיום עבודה, לא תוכלו למלא את הטופס בצורה תקינה.

כל שקל של פיצויים פטורים אותם תבקשו למשוך בסיום עבודה יפגע לכם כבר היום בפטור על הקצבה ביחס של 1.35 לכל 1 שקל כספי פיצויים פטורים.

בדוגמה שלנו, 75,566 ש"ח כספי פיצויים פטורים פגעו ביתרת ההון הפטורה בסך 102,014 ש"ח או אבדן של פטור על הקצבה בגובה 566 ש"ח.

כדי לחשב את גובה הפגיעה יש לחלק את הסכום 102 אלף במקדם 180 (מכפיל המרה להון).

בשורה התחתונה

קיבוע זכויות ותיאום מס הן שתי פעולות שונות, אתם לא חייבים לבצע קיבוע זכויות רק כדי לבצע תיאום מס. חשוב לזכור כי קיבוע זכויות היא פעולה סופית ובמידה שאין ברשותכם את כל המידע הנדרש כדי להשלים את הפעולה אתם עשויים לקבל החלטות שגויות לגבי אופן מילוי הטופס.

>>>עוד בנושא הזה : פרישה מדומה : להמשיך לעבוד ולקבל קצבה במקביל

רוצים להגיע עם יותר כסף לפנסיה?
רוצים להפסיק לפחד מהחיסכון הפנסיוני?
קורס הפנסיה הדיגיטלי של : פנסיוני להבין את הפנסיה הוא הפתרון עבורכם
כנסו לקורס הפנסיה הדיגיטלי שלנו https://pensuni.com/?page_id=7203

קיבוע זכויות ותיאום מס by

נדב טסלר

נדב טסלר, מתכנן פרישה, משמש כסמנכ"ל מקצועי בקוואליטי שירותים פיננסים לשעבר סמנכ"ל מקצועי בהלמן אלדובי קופות גמל ופנסיה, ומנהל המוצר באגף השיווק במנורה מבטחים. מרצה כיום במכללת נתניה ומכללה לפיננסים BDO. בעל הבלוג : פנסיוני, להבין את הפנסיה. לנדב תואר M.A במנהל עסקים מהמכללה למנהל, B.A במנהל עסקים מאוניברסיטת בן גוריון והוא מחזיק רישיון סוכן ביטוח פנסיוני מטעם רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון.

תגובות

  1. שלום נדב
    אשתי בת 64 מסיימת את עבודתה החודש .
    היא אמורה לקבל דמי אבטלה ואז לצאת לגמלאות . האם כדאי לבצע קיבוע זכויות כבר כעת או להמתין לקבלת הפנסיה .
    נ.ב. דמי האבטלה שתקבל גבוהים מהפנסיה
    שההיא אמורה לקבל.
    תודה

  2. ישראל
    כמו שצויין גובה הפטור כ853 אלף שח
    מי שמתכנן או. בונה על היוון חשוב לדעת שבינואר 2025 יעלה גובה הפטור ב15 אחוז
    גם את זה צריך לדעת !

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם

Back to top button