תכנון פרישה

יצאת לפנסיה בשנת 2023? מגיע לך החזר מס

בימים אלה מתבצעים החזרי המס עבור שנת 2023. במידה שפרשתם במהלך השנה אתם עשויים לקבל החזר מס. הפער בין המשכורת לקצבה מבטיח לכם החזר מס, ככל שהפער היה גדול יותר החזר המס שתקבלו יהיה גבוה יותר.

למה זה חשוב? גובה המס שאתם משלמים מחושב על בסיס שנתי, הירידה בהכנסה והמעבר ממשכורת חודשית לפנסיה משבש את חישוב המס. לצורך קבלת המס העודף ששילמתם אתם חייבים להגיש בקשה להחזר מס.

לצורך הדוגמה,

עובדת שהרוויחה שכר חודשי של 20,000 ש"ח שילמה מידי חודש מס הכנסה בגובה 2,874 ש"ח. חישוב המס התבסס על כך שתעבוד 12 חודשים בשנה. במידה שפנסיית הזקנה שלה תרד ל – 10,000 ש"ח יהיה מגיע לה החזר מס של 4,000 ש"ח.

ככל שהפער בין המשכורת לפנסיה גבוה יותר, ככל שהפנסיה שלכם קטנה יותר, כך החזר המס שתקבלו יהיה גבוה יותר. כדי להגדיל את החזר המס מומלץ לבצע גם קיבוע זכויות ולהקטין עוד יותר את המס שאתם משלמים על הפנסיה.

>>>קריאה נוספת: גם בפנסיה משלמים מס הכנסה

למי מגיע החזר מס?

בדקו האם גם אתם זכאים להחזר מס. במידה ששילמתם מס הכנסה בשנת 2023 ואתם עומדים בתנאי נוסף יתכן שמגיע לכם החזר מס.

  1. שילמתם מס הכנסה בשנת 2023? אם לא שילמתם מס הכנסה לא תהיו זכאים להחזר
  2. ההכנסה שלכם ירדה במהלך השנה? הפנסיה שלכם נמוכה משמעותית ביחס לשכר שהרווחתם בתקופת העבודה.
  3. אתם מקבלים פנסיה מכמה מקורות (לדוג' קרן פנסיה ותיקה וקרן פנסיה חדשה או ביטוח מנהלים)
  4. אתם מקבלים פנסיה והתחלתם לעבוד בעבודה נוספת במהלך 2023
  5. משכתם כספי פיצויים ושילמתם עליהם מס הכנסה
  6. היונתם (משכתם) כספים מהחיסכון הפנסיוני ושילמתם עליהם מס הכנסה

>>>בדקו את זכאותכם להחזר מס

מלבד הירידה בשכר ישנם גורמים נוספים שעשויים לייצר החזר מס, בהם קבלת קצבה ממספר מקורות, תיאום מס שגוי ומשיכה של כספים מהחיסכון הפנסיוני שנגבה עליהם מס מירבי.

את הבקשה להחזר מס ניתן להגיש עד 6 שנים לאחור ולקבל החזר מס רטרואקטיבית, במסגרת הבקשה ניתן לקבל החזרי מס גם על ביטוח חיים וביטוח משכנתא שרכשתם.

שיעור מס שגוי

במקרים רבים מי שביצע פרישה מדומה, התחיל לקבל קצבה במקביל לעבודה, או מי שהתחיל לעבוד בעבודה נוספת בתקופת הפרישה נקבע עבורו שיעור מס משוקלל. שיעור מס בהתאם להכנסה הצפויה שלו. ישנם מקרים בהם שיעור המס שקובעת רשות המיסים גבוה מההכנסה בפועל.

משיכת פיצויים

בחרתם למשוך פיצויים בסיום עבודה? שימו לב כי ברשות המיסים קובעים כי על הפיצויים מעבר לתקרה תשלמו מס מירבי או שיעור מס בהתאם להכנסה שלכם ממקום העבודה. בהחזר המס בודקים האם קיים פער בין המס ששילמתם בפועל על כספי הפיצויים לבין חישוב המס השנתי.

מאיפה יגיע הפער?

לצורך הדוגמה, באישור שלפנינו נקבע מענק פטור בגובה של 13,096 ש"ח. ומעבר לכך יש לשלם את המס המירבי. במידה שהכספים השיגו תשואות חיוביות בפדיון תשלמו את המס המירבי על הפער ואילו בהחזר המס תקבלו את ההחזר בין המס המירבי לבין ההכנסה שלכם בפועל.

היוון כספים

בדומה למשיכת פיצויים גם מי שבחר להוון כספים בפטור ממס, למשוך כספים מהחיסכון הפנסיוני, עשוי להיות זכאי להחזר מס. ככל שקיים פער בין הסכום שבחרתם להוון בפטור לבין הסכום ששולם לכם בפועל נוצר אירוע מס שעליו אתם זכאים להחזר מס.

דוגמא להחזר מס

בדוגמה שלפניכם מופיע שומה של רשות המיסים, אישור המצביע על החזר מס בגובה 10,683 ש"ח לפנסיונרית בפנסיה תקציבית שהכנסה שלה ירדה כתוצאה מהיציאה לפנסיה.

הפנסיונרית פרשה מעבודתה במשרד החינוך והתחילה לקבל פנסיה משני מקורות, בנוסף היא משכה פיצויים פטורים והיוונה כספים שנותרו לה בקופות הגמל. כמותה יש אלפי פורשים בכל שנה שיתכן שזכאים להחזר מס.

החזר מס

חשוב לזכור, כי חישוב המס יכל להיות שגוי לשני הכיוונים. כפי שאתם עשויים להיות זכאים להחזר מס, כך אתם יכולים להיות חייבים במס נוסף ולכן יש לבדוק את הבקשה לפני שמגישים אותה לרשות המיסים.

לרשותכם סימולטור של רשות המיסים שמאפשר לכם לבדוק את הזכאות להחזר מס. לצורך השימוש בסימולטור יש להכין טפסי 106 משנת 2023.

>>>סימולטור רשות המיסים

רוצים להגיע עם יותר כסף לפנסיה?
רוצים להפסיק לפחד מהחיסכון הפנסיוני?
אנחנו מזמינים אותך להגיע לפגישת תכנון פנסיוני אישית
למידע נוסף על שירות תכנון פנסיוני אישי https://pensuni.com/?page_id=7283

יצאת לפנסיה בשנת 2023? מגיע לך החזר מס by

נדב טסלר

נדב טסלר, מתכנן פרישה, משמש כסמנכ"ל מקצועי בקוואליטי שירותים פיננסים לשעבר סמנכ"ל מקצועי בהלמן אלדובי קופות גמל ופנסיה, ומנהל המוצר באגף השיווק במנורה מבטחים. מרצה כיום במכללת נתניה ומכללה לפיננסים BDO. בעל הבלוג : פנסיוני, להבין את הפנסיה. לנדב תואר M.A במנהל עסקים מהמכללה למנהל, B.A במנהל עסקים מאוניברסיטת בן גוריון והוא מחזיק רישיון סוכן ביטוח פנסיוני מטעם רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם

Back to top button