קיבוע זכויות

פרשתי בשנת 2018, האם ניתן לבצע קיבוע זכויות רטרואקטיבית

יצאתם לפנסיה וטרם התחלתם לקבל את הטבת המס על הקצבה? אל דאגה ניתן לבצע קיבוע הזכויות רטרואקטיבית ולבקש החזר מס כנגד השנים שחלפו.

קיבוע זכויות הינה פעולה שבאמצעותה בוחר הפורש כיצד לנצל את סל הפטור שמגיע לו. כפטור על הקצבה, כפטור על החיסכון או אולי כשילוב של השניים. את קיבוע הזכויות ניתן לבצע החל מגיל הזכאות. גיל הזכאות הוא הגיל שבו הגעתם לגיל פרישה או הגיל שבו התחלתם לקבל קצבה, המאוחר מבין השניים.

לצורך הדוגמה, מורה החלה לקבל פנסיה תקציבית בגיל 58, בגיל הזה פנסיית הזקנה שלה חייבת במס כמו כל הכנסה אחרת, כאשר היא תגיע לגיל פרישה היא תוכל לבצע קיבוע זכויות.

גם מי שפרש בעבר או הגיע לגיל הפרישה והחל לקבל קצבה וטרם ביצע קיבוע זכויות יכל לבצע כעת קיבוע זכויות רטרואקטיבית, בחישוב סל הפטור המגיע לו נשתמש בתקרה הרלוונטית למועד שבו הוא הגיע לגיל הזכאות. לצורך הדוגמה בשנת 2022 התקרה לצורך חישוב סל הפטור (יתרת ההון הפטורה) היא 8,660 ₪ אך בשנת 2018 תקרת הקצבה המזכה עמדה על 8,380 ₪.

לאחר חישוב סל הפטור והגשת טופס 161ד לרשות המיסים באפשרות הפורש להגיש בקשה להחזר מס. קיבוע זכויות רטרואקטיבית ניתן לבצע אחורה החל ממועד ההגעה לגיל הזכאות אבל את החזר המס ניתן לקבל רק עד 6 שנים לאחור.

לצורך הדוגמה,

הפורש הגיע לגיל הזכאות בשנת 2018 וקצבת הזקנה שלו עומדת על כ- 12,000 ₪ בחודש. הוא כיום משלם מס הכנסה בגובה 1,086 ₪ מס בחודש.

לאחר קיבוע הזכויות אושרו לו 33% פטור שהם מהווים הכנסה פטורה בגובה של 34,296 ₪ בשנת 2022.

וגובה המס השולי שהוא משלם בכל חודש ירד ל – 520 ₪ בלבד.

הפורש זכאי להחזר מס בגין השנים לאחר גיל הזכאות :

שנההכנסה פטורה
2018בהתאם למועד שפרש לאורך השנה
201933,580 ₪
202033,699 ₪
202133,501 ₪

ככל שהמס השולי שלו באותם שנים דומה, הוא זכאי להחזר מס של כ- 6,000 ₪ בכל שנה בזכות הקיבוע זכויות שביצע.

קיבוע זכויות רטרואקטיבית כחלק מתכנון הפרישה

פורשים שהחלו לקבל קצבה ועדיין אינם יודעים כיצד ברצונם לנצל את סל הפטור, או פורשים שביצעו הליך של פרישה מדומה וצפויים לקבל מענקי פרישה כחלק מסיום העבודה יכולים לדחות את מועד מילוי טופס 161ד ולבצע קיבוע זכויות רטרואקטיבית כאשר יפרשו סופית מעבודתם בחברה וכל המידע לגבי הכספים שיעמדו לרשותם יהיה זמין.

חשוב רק לשים לב שלא חולפות יותר משש שנים מגיל הזכאות ועד למועד שבו ביצעתם קיבוע זכויות.

>>>קריאה נוספת : 9 הטבות מס לפנסיונרים

רוצים להגיע עם יותר כסף לפנסיה?
רוצים להפסיק לפחד מהחיסכון הפנסיוני?
אנחנו מזמינים אותך להגיע לפגישת תכנון פנסיוני אישית
למידע נוסף על שירות תכנון פנסיוני אישי https://pensuni.com/?page_id=7283

פרשתי בשנת 2018, האם ניתן לבצע קיבוע זכויות רטרואקטיבית by

נדב טסלר

נדב טסלר, מתכנן פרישה, משמש כסמנכ"ל מקצועי בקוואליטי שירותים פיננסים לשעבר סמנכ"ל מקצועי בהלמן אלדובי קופות גמל ופנסיה, ומנהל המוצר באגף השיווק במנורה מבטחים. מרצה כיום במכללת נתניה ומכללה לפיננסים BDO. בעל הבלוג : פנסיוני, להבין את הפנסיה. לנדב תואר M.A במנהל עסקים מהמכללה למנהל, B.A במנהל עסקים מאוניברסיטת בן גוריון והוא מחזיק רישיון סוכן ביטוח פנסיוני מטעם רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון.

תגובות

  1. סתם מתוך עניין, איך יצא 33%?
    לא זכור לי שזה אחד מהאופציות בתקנות שעודכנו ב-2012 (שכרגע זה 52% ובהמשך 67%)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם

Back to top button