תכנון פרישה

חוזר מרכיבי חשבון בקופת גמל : שימושים מעשיים

סעיף 8ד בחוזר מרכיבי חשבון בקופת הגמל מאפשר חיסכון בתשלום המס על קצבת הזקנה ועל כספים שמייעדים החוסכים להוריש בעתיד.

חוזר מרכיבי חשבון בקופת גמל הוא חוזר טכני העוסק באופן רישום פעולות שונות כגון רווחים, הוצאות ניהול השקעות ומעמד הכספים בקופות הגמל וקרנות ההשתלמות. מטרת החוזר להבטיח ניהול תקין של זכויות החוסכים. אך בסעיף 8ד בחוזר מסתתר אוצר שמאפשר בתכנון פרישה חיסכון בתשלום המס על קצבת הזקנה ועל כספים המיועדים להורשה.

>>להורדה של החוזר מאתר רשות שוק ההון : חוזר מרכיבי חשבון בקופת גמל – תיקון

בדומה לאפשרות להעברת כספים בין הקופות השונות, חוזר מרכיבי חשבון בקופת גמל מאפשר להעביר את סיווג הכספים מבלי לנייד את הכספים מקופה לקופה.

בינואר 2020 נכנס לתוקף חלקו של חוזר מרכיבי חשבון בקופת גמל העוסק באפשרות שינוי הסיווג של הפקדות פטורות וכאלה שאינן פטורות. הפקדות פטורות ייצרו בסוף הדרך קצבה מוכרת הפטורה ממס, והפקדות שאינן פטורות ייצרו בפרישה קצבה מזכה החייבת במס.

שינוי הסיווג על ידי החוסך עשוי להקטין את המס שישלם בפרישה ואת המס שישלמו יורשיו.

קריאה נוספת

שינוי מעמד הכספים בהתאם לפקודת מס הכנסה

במועד ההפקדה מסווגת הקופה את הכספים בין כספים פטורים וכספים שאינם פטורים בהתאם לדיווחו של המעסיק. במידה והמעסיק לא דיווח במועד ההפקדה על מעמד הכספים, ככספים פטורים או כספים שאינם פטורים. החברה תסווג אותם בהתאם לתקרות שנקבעו בסעיף 9א בפקודת מס הכנסה. חוזר מרכיבי חשבון מאפשר את שינוי הסיווג של כספים שהופקדו בהתאם לפסקאות 1 עד 3 בסעיף זה.

>>>לפקודת מס הכנסה

היופי בחוזר מרכיבי חשבון שהוא מאפשר את שינוי סיווג הכספים גם מבלי לנייד אותם מהמוצר בו הם נמצאים כיום.

עבור איזה כספים ניתן לשנות את הסיווג?

הפקדות מעסיק שעולות על התקרה

במידה שאתם מרוויחים שכר העולה על 2.5 מהשכר הממוצע במשק, בשנת 2024 31,340 ש"ח, והמעסיק מפקיד לכם יותר מ- 2,350 ש"ח מופיעה לכם זקיפת מס בתלוש השכר. אם ההפקדות מפוצלות במספר מוצרי חיסכון פנסיוני יתכן שסיווג הכספים אינו תקין ויש לבחור באיזה מוצר להגדיר את הכספים הפטורים ובאיזה מוצר את הכספים שאינם פטורים.

הפקדות עובד שעולות על התקרה

הפקדה של 7% מעבר לשכר הממוצע במשק, בשנת 2024- 12,536 ש"ח. תרשם בקרן הפנסיה כקצבה מוכרת. מדובר בהפקדה העולה על- 877 ש"ח . גם במקרה הזה, במידה שאתם מפקידים לשני מוצרים פנסיונים (אפילו באותו הגוף) החישוב של הקצבה המוכרת לא יעשה בצורה תקינה.

הפקדות מעסיק לרכיב הפיצויים מעבר לתקרה

משנת 2017 ישנה זקיפת הכנסה גם על הפקדות על רכיב הפיצוים. במידה שהשכר שלכם עולה על 41,500 ש"ח והפקדה לרכיב הפיצויים עולה על 3,456 ש"ח. הפקדות אלו ירשמו אף הם כקצבה מוכרת.

חשוב לזכור כי הפקדות לקרן פנסיה ותיקה לא יחשבו קצבה מוכרת

הפקדות במעמד עצמאי שלא ניתנה עליהן הטבת מס

הפקדות במעמד עצמאי לחיסכון הפנסיוני מעבר לתקרה המזכה בהטבות מס. אלה הן הפקדות הידועות בשם : תיקון 190. בשנת 2024 מדובר בהפקדות במעמד עצמאי העולות על 38,4128 ש"ח בשנה.

>>>קריאה נוספת : היתרונות והחסרונות בתיקון 190

כיצד ניתן לשנות את סיווג ההפקדות

הגופים המוסדיים יסווגו את הכספים כפטורים או שאינם פטורים בהתאם לדיווחים שיקבלו מהמעסיק בממשק המעסיקים או בהתאם לתקרות השנתיות. באפשרות החוסך לעדכן את הסיווג שבוצע על ידי הגוף המוסדי.

  • לשנות קצבה מוכרת ל-קצבה מזכה במידה ושיניתם קצבה מזכה לקצבה מוכרת בחברה אחרת.
  • לשנות את סיווג היתרה בין חברות שונות
  • לשנות את סיווג התשלומים בין החברות

שימו לב ! ניתן לשנות את סיווג הכספים רק בין אותם רכיבים לדוג' בין תגמולים לתגמולים ופיצויים לפיצויים

שינוי קצבה מוכרת לקצבה מזכה

באפשרות החוסך לבקש מהחברה לשנות סכומים שנרשמו כסכומים פטורים לסכומים שאינם פטורים. כלומר כספים שמיועדים לכספי קצבה מוכרת ירשמו ככספי קצבה מזכה וזאת רק בתנאי שהחוסך הסב יתרה מזכה ליתרה מוכרת בחברה אחרת.

שינו מעמד הכספים הפטורים לכספים שאינם פטורים ישפיע על מעמד הכספים במקרה של מוות.

שינוי סיווג הכספים בין החברות

במועד משיכת הכספים ניתן לשנות את מעמד הכספים מקצבה מזכה לקצבה מוכרת וזאת בתנאי שיש ברשותכם סכומים הנחשבים כקצבה מוכרת בחברה אחרת.

במקרה זה, קצבה מוכרת בחברה אחת תהפוך לקצבה מוכרת בחברה שנייה. ובתמורה כספי הקצבה המוכרת ירשמו ככספי קצבה מזכה.

שינוי סיווג התשלומים בין קצבה מזכה לקצבה מוכרת

באפשרות החוסך לבקש לשנות את אופן סיווג התשלומים בחברה מתשלומים שאינם פטורים לתשלומים פטורים. החברה תבצע את בקשת החוסך לאחר שתקבל אישור כי סכומים מעבר לתקרה שהיו אמורים להרשם כסכומים פטורים בחברה אחרת נרשמו שם כסכומים חייבים.

שימושים מעשיים בחוזר מרכיבי חשבון בקופת גמל

כיצד החוסך יכל לנצל את הגמישות שמקנה החוזר לצורך הגדלת הפטור על הקצבה ולצורך הקטנת המס שישולם על ידי היורשים.

תיקון דיווחים שגויים מצד המעסיק

תיקון 190 לפקודת מס הכנסה הגדיר את מקורות הקצבה המוכרת וקבע שכספים שיחשבו כקצבה מוכרת יהיו פטורים ממס כחלק מקצבת הזקנה. למרות הגדרת המקורות, במקרים רבים סיווג הכספים היה שגוי והקצבה שנוצרה מהתשלומים היתה חייבת במס.

מעסיקים נדרשו לדווח באמצעות ממשק המעסיקים אודות תשלומים שבוצעה עליהם זקיפת הכנסה. בהעדר דיווח שכזה החברה היתה מסווגת את התשלומים בהתאם לתקרות השנתיות. במקרים רבים תשלומים עבור עובדים שפיצלו את ההפקדות בין חברות שונות נרשמו בשני המקרים כסכומים חייבים.

לדוגמה,

עובד המרוויח שכר של 45 אלף ש"ח המפצל את ההפקדה בין קרן פנסיה לבין קופת גמל או ביטוח מנהלים. עובד זה צריך לראות סכומים פטורים בגין שלושה מקורות : הפקדות עובד מעל התקרה, הפקדות מעסיק מעל לתקרה והפקדות מעסיק לרכיב הפיצויים מעל לתקרה.

תקרת שכרתקרת הפקדה
12,536 ש"ח877 ש"ח
31,340 ש"ח2,350 ש"ח
41,500 ש"ח3,456 ש"ח
בהתאם לתקרות 2024

בפועל, ירשמו בשתי החברות, רק הפקדות עובד מעל התקרה. באפשרות העובד כעת לעדכן את הסיווג בהתאם לזקיפה שבוצעה בשכרו.

תיקון הפקדות עובד מעבר לתקרה

המעסיק נדרש לדווח לקופה על כספים שעליהם נרשמה זקיפת הכנסה, אך הוא לא נדרש לדווח על הפקדות עובד מעבר לתקרה. ולכן כפי שראינו בדוגמה הקודמת ככל שהעובד מדווח את הכספים למספר חברות בכל חברה תתחיל הספירה של התקרה עבור הפקדות העובד מהתחלה.

מכיוון שהתקרה לקצבה מוכרת עבור הפקדות העובד היא התקרה הנמוכה ביותר, בהתאם לשכר הממוצע במשק, קיים בה הפוטנציאל הגבוה ביותר ליצירת קצבה מוכרת וגם הפוטנציאל הגבוה ביותר לטעויות (היא אינה מדווחת על ידי המעסיק).

צביעת כספים פטורים ממס להגדלת הקצבה

במועד משיכת הכספים החוסך יכל לבקש להעביר יתרה של קצבה מוכרת מחברה אחת לחברה אחרת. כדי להקטין את המס אותו הוא ישלם על קצבת הזקנה. במקרה זה, יעביר החוסך קצבה פטורה אל המוצר ממנו הוא ימשוך את קצבת הזקנה שלו – בדרך כלל קרן פנסיה.

מאיזה מוצר הוא יבצע את ההעברה?

מרבית החוסכים להם ישנה קצבה פטורה הם חוסכים עם שכר גבוה המפצלים את ההפקדות בין שני מוצרים, נניח קרן פנסיה וקופת גמל או ביטוח מנהלים. מרבית הקצבה המוכרת תיצבר במוצר השני אליו מופנות הפקדות המעסיק מעבר לתקרה והפקדות הפיצויים.

במועד הפרישה ניתן להעביר את סיווג הכספים מביטוח המנהלים אל קרן הפנסיה לקבלת קצבת זקנה פטורה ממס. הכספים שיסווגו כקצבה מזכה בביטוח המנהלים או בקופת הגמל יהיו פטורים ממס במקרה של מוות.

>>>קריאה נוספת : מרוויחים מעל 20,000 ש"ח לאן כדאי להפקיד

ככל שיש ברשותכם פוליסת ביטוח מנהלים שנפתחה לפני יוני 2001 הכוללת מקדם פרישה נמוך (פחות מ- 157 לגברים) החל מאפריל 2022 תוכלו לבקש להעביר את הסיווג של כספי הקצבה המוכרת אל קופות אלו ולקבל קצבת זקנה גבוהה יותר הפטורה ממס.

צביעת כספים פטורים ממס לצורך משיכה בפטור

חוסכים המושכים קצבה ונותרה ברשותם יתרה פטורה יכולים להעביר את היתרה אל המוצר אותו הם רוצים להוון. היוון קצבה מוכרת יהיה חייב במס רווח הון של 15% על הרווחים הנומינאלים וזאת בניגוד להיוון קצבה שיהיה חייב במס שולי.

>>>קריאה נוספת : האם החיסכון הפנסיוני חייב במס רווחי הון

עדכון הפקדות לתיקון 190 שבוצעו במספר חברות

ישנם חוסכים המבקשים לנצל את היתרונות של תיקון 190 (הפקדה באופן עצמאי) במספר חברות. חוסכים אלו מבצעים הפקדות במהלך אותה שנת מס למספר גופים מנהלים, בהתאם לתקנות כל גוף מסווג את הסכום עד התקרה כ- 38 אלף ש"ח כסכום שאינו פטור ולא ניתן למשוך אותו בתשלום מס רווחי הון.

באפשרות החוסך לשנות את הסיווג ולבחור את הגוף בו הוא מעוניין לרתק את אותם 38 אלף ש"ח ולהורות לכל יתר החברות לסווג את הסכומים כסכומים פטורים.

לצורך השינוי יש להעביר את נוסח האישור כפי שמופיע בנספח ב' בחוזר.

חוזר מרכיבי חשבון בקופת גמל
לצפייה בחוזר

העברת תשלומים פטורים מקרן פנסיה ותיקה למוצרים אחרים

בקרן פנסיה ותיקה אין קצבה מוכרת ולכן חוסכים המפצלים את השכר בין קרן פנסיה ותיקה לבין מוצר פנסיוני אחר (ביטוח מנהלים, קופת גמל או קרן פנסיה חדשה) צריכים לשים לב כי הכספים שמופקדים למוצר החדש מסווגים ככספי קצבה מוכרת.

ככל שהשכר שמופנה לקרן הפנסיה הותיקה עולה על 41,500 ש"ח עשוי כל הסכום שמופנה למוצר החדש להיחשב כקצבה מוכרת ולאפשר לכם:

לקבל קצבה פטורה ממס או להוון את הכספים במס רווחי הון של 15% בלבד (ולא במס שולי)

בשורה התחתונה

סעיף 8ד בחוזר מרכיבי חשבון בקופת גמל הוא כלי משלים לתיקון 190 לפקודת מס הכנסה. הסעיף מקנה גמישות להעברה של סיווג הכספים מבלי לנייד אותם בין המוצרים השונים. הסעיף ישמש את מתכנני הפרישה להגדלת הקצבאות הפטורות ממס של פורשי העתיד.

סיווג כספי קצבה מוכרת לחוסכים לקראת פרישה

אנו מציעים שירות בתשלום לסיווג נכון של כספי הקצבה המוכרת בחיסכון עבור חוסכים שעברו את גיל 60 והרוויחו שכר העולה על – 30 אלף ש"ח בחודש. השירות כולל גם בדיקת כדאיות לקבלת קצבה מוכרת גם בגין כספים לפני שנת 2012.

    שם (חובה)

    טלפון (חובה)

    דואר אלקטרוני (חובה)

    נושא

    תוכן ההודעה

    מצאתם טעום בכתבה? יש לכם דרכים נוספות להשתמש בחוזר? ספרו לי בתגובות

    רוצים להגיע עם יותר כסף לפנסיה?
    רוצים להפסיק לפחד מהחיסכון הפנסיוני?
    קורס הפנסיה הדיגיטלי של : פנסיוני להבין את הפנסיה הוא הפתרון עבורכם
    כנסו לקורס הפנסיה הדיגיטלי שלנו https://pensuni.com/?page_id=7203

    חוזר מרכיבי חשבון בקופת גמל : שימושים מעשיים by

    נדב טסלר

    נדב טסלר, מתכנן פרישה, משמש כסמנכ"ל מקצועי בקוואליטי שירותים פיננסים לשעבר סמנכ"ל מקצועי בהלמן אלדובי קופות גמל ופנסיה, ומנהל המוצר באגף השיווק במנורה מבטחים. מרצה כיום במכללת נתניה ומכללה לפיננסים BDO. בעל הבלוג : פנסיוני, להבין את הפנסיה. לנדב תואר M.A במנהל עסקים מהמכללה למנהל, B.A במנהל עסקים מאוניברסיטת בן גוריון והוא מחזיק רישיון סוכן ביטוח פנסיוני מטעם רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון.

    תגובות

    1. תודה על הפוסט נדב. יש היום לא מעט חוסכים מבוגרים עם סכומים משמעותיים בקופות גמל לפי תיקון 190 המיועדות להורשה. מה מונע מאדם כזה, בהתקרבו לגיל 75 לבקש סיווג של כל הכספים ככספים לקצבה מזכה ולהורישם בבוא העת פטורים לחלוטין?

        1. היי נדב,
          האם האפשרות לבצע את הפעולה הזו (העברה מקצבה מוכרת לקצבה מזכה במסגרת גמל 190) עדיין אפשרית? או שחל שינוי מאז שנה שעברה ונקבע שזה אסור? תודה מראש!

          1. הי גיא,

            ישנה טיוטת חוזר שלא מאפשרת עוד את ביצוע הפעולה, בגלל שעדיין מדובר בטיוטא כדאי לדבר עם הגוף בו מופקדים הכספים ולבדוק עימו האם ניתן לשנות את מעמד הכספים.

            1. נניח כי נמצא גוף שעדיין מאפשר שינוי מעמד הכספים ממוכר לקצבה מזככה…האם בהמשך העמית יכול לנייד את הכסף הזה לגוף אחר ללא חשש שתיווצר לו בעיה עם שינוי מעמד שהתבצע. יש פיקוח של הרגולטור?

            2. אשמח אם תוכל לקשר או לכתוב מה כותרת המסמך כדי שאחפש,
              כמו כן שאלה נוספת, האם זה משפיע על האפשרות לתקן טעויות בצביעת הכספים ?

      1. קח בחשבון שהכיוון הוא חד סטרי, אם הסבת את הקופה לקופה מזכה ואחרי שנה שנתיים בעל הקופה זקוק לצרוך מכספים אלה ישלם מס משמעותי

      2. סליחה על הבורות אבל אני לא מצליח מה ההטבה בלהפוך את הכספים מחוברת למזכה? אשמח להסבר.

        1. כספים שצבועים כקצבה מוכרת חייבים במס רווח הון בגובה 15% במקרה של הורשה אחרי גיל 75. כספים שצבועים כקצבה מוכרת אינם חייבים במס בהורשה כלל. זו ההטבה הנגזרת משינוי הסיווג.

          1. תודה רבה על ההסבר . אני מניח שהתכוונת שכספים שצבועים כמזכה אינם חייבים במס רווח הון בעת הורשה ? האם סיווג שכזה לא בא על חשבון ניצול הפטור של קיבוע הזכויות ?

            1. תהליך קיבוע זכויות קורה רק כאשר יש פרישה ואז ניתן לנצל את סל ההון הפטור על ידי פטור על קצבה או על היוון של קצבה. אם הכל הולך להורשה אז אין קיבוע זכויות וכספי קצבה מזכה כאמור פטורים בהורשה.

              1. ברור ותודה על המענה . אבל נניח ויש מולי אדם בן 66 עם חיסכון מאוד גבוה . חלקו הנכבד מזכה וחלקו מוכרת . הוא צריך קצבה אבל לא את כל הקצבה שיכול לתרגם מהחיסכון שעומד לרשותו . נניח גם שכל הכסף מיועד לקצבה . השאלה שלי היא האם יוכל לנצל את הפטור על הקצבה המזכה שלו על ידי קיבוע זכויות ואת יתרת החיסכון שצבוע כקצבה כמוכרת להפוך למזכה על מנת שיורשיו יקבלו את הפטור ממס רווחי הון שאתם מדברים עליו פה ?

    2. שאלה
      האם עובד שעומד לצאת לפנסיה שהקצבה שלו גבוהה ומעל הפטור
      האם לא רצוי שימשוך חלק מכספי הפיצויים (ללא מס)
      ויפקיד אותם לפי סעיף 190 לקופה משלמת לרעיתו (שלה קצבה נמוכה ) ואז הקצבה המשותפת בנטו תהיה גבוהה יותר ?
      תודה

      1. יש באמת מקרים שניתן למשוך כספים בפטור ממס ולייצר מהם קצבה מוכרת הפטורה ממס. משיכת פיצויים עשויה להיות בעייתית כי היא תקטין את הפטור ממס על הקצבה אבל נניח מקרה של ביטוח מנהלים שנפתח בראשית שנות ה- 90 ונצברו מספיק כספים לפני שנת 2000 שניתן למשוך בפטור ממס ולהפקיד לקצבה מוכרת.

        1. לקובי ונדב

          לדעתי הלא מקצועית לא כדאי מה שקובי מציע כי אתה -קובי מקטין את הפטור ממס לקצבה -כמו שנדב כתב,אתה לוקח כסף מזומן וקונה קיצבה עם מקדם גבוה
          -לדעתי גם מה שנדב מציע זה בערך אותו דבר
          לוקחים מזומן מפדיון הוני וקונים קיצבה עם מקדם -יש לשער לא נמוך וחוזרים לשלם
          דמי ניהול
          האם זה מוצדק ?? אני לא משוכנע

        2. מה בעצם מיוחד בדוגמא כאן של ביטוח מנהלים שנפתח בראשית שנות ה90?

          אני מתכוון, אם אדם פורש ממנו היום לפנסיה, אם ימשוך מרכיב הפיצויים מהפוליסה הותיקה, עדיין יפגע בפטור ב135%, הלא כן?

    3. היי נדב. עוד לא הצלחתי להבין מה קורה עם ב10 השנים האחרונות הפרשתי כספים גם לביטוח מנהלים וגם לפנסיה וחלקם מעל התקרה אבל חברת הביטוח לא "צבעה אותם כך" כיוון שלא היתה מודעת לעניין ההפרשות למסלול האחר. כיצד אפשר לתקן זאת בפועל? ואם אי אפשר, איך מחשבים בגיל פרישה כמה קצבה מוכרת יש ואם לזקוף אותה לפנסיה או לביטוח מנהלים? יש לי ביטוח מנהלים משנת 99 וחשוב לי שהקצבה המוכרת תרשם שם ולא בפנסיה.

      1. הי ליאור,

        לגבי העבר יש להנחות את קרן הפנסיה לסווג בהתאם את התשלומים.
        לביטוח מנהלים מלפני 2004 לא ניתן לשנות סיווג הפקדות ולכן המעסיק צריך לפצל את השכר בצורה כזאת שמרבית ההפקדות המוכרות יופנו לפוליסה.

    4. הי נדב
      תודה על הפוסט. לצערי לא ממש הבנתי…לאמא שלי יש קופת גמל לפי תיקון 190.(ותק של 2 שנים)
      הקופה נפתחה לה כשהיתה בת 90 מכספי הורשה של בעלה המנוח.
      כל הכסף מיועד להורשה.
      האם עליה לנייד את הקופה למוצר אחר על מנת שלא לשלם מס כשתלך לעולמה?
      מה המלצתך?
      תודה

        1. הי נדב
          האם כספי נפטרים שעברו לחשבון חדש על שם היורשים חייבים במס רווחי הון 15% או 25%?

            1. תודה, כלומר זה לא נחשב להפקדה לפי תיקון 190 אלא הסבה לחשבון חדש המחייב במס על רווחי הון ריאליים

      1. הגדלת האפשרות לקבלת קצבה מפוליסות ישנות תגדיל את התחייבות של חברות הביטוח ועשויה להגדיל גם את התחייבות של המדינה לאגרות חוב מבטיחות תשואה בפוליסות שנפתחו עד לשנות ה- 90.

        1. היי נדב, תיקון קטן ברשותך, חברת הביטוח אדישה לענייני מיסוי. הגדלת הנטו למבוטח בלי להגדיל את הברוטו לא מגדילה את התחייבות חברת הביטוח.

          1. הראל,
            הבעיה היא לא רשמית אלא פרקטית.
            אנשים שכיום מושכים סכום חד פעמי, יעדיפו לקבל קצבה פטורה ממס (לפי המקדמים הישנים שמכבידים יותר על חברת הביטוח).

    5. נכון
      אבל רכישת פנסיה לאישה של 60% במות הבעל ,גם היא מקטינה את הפנסיה .
      צריך לבדוק מה טוב יותר .

    6. היי נדב

      תודה על המידע השוטף והמעודכן שלך.

      ברשותי קופ"ג יתר ג מבטיחת תשואה עם הפקדות שוטפות כעצמאי (כסף פרטי לא דרך מעסיק) בדו"ח השנתי
      יש הטבת מס על חלק קטן מההפקדה החודשית – האם ניתן לפי תיקון זה לצבוע את הכספים שלא קיבלו הטבת מס כמוכרים?
      אם אני לא טועה בעבר בעת היציאה לפנסיה אפשר היה לעשות זאת דרך פקיד השומה עם טופסי 106?

      תודה

      דורון

      1. הפקדות משנת 2012 אתה יכל לבצע ישירות מול קופת הגמל. כדאי לבחון את הכדאיות בשינוי הכספים למוכרת או השארתם כמזכה בהתאם למטרת השימוש בכספים.

        1. היי נדב – תודה.

          לפי חישוב שעשיתי כדאי לי – אלה סכומים שלא אצטרך להשתמש בהם כקצבה וכמובן אעשה בדיקה כוללת (פיצויים + קצבה וכו').

          השאלה: מה אני צריך לעשות בפועל מול הקופה כדי שיצבעו את הכספים בהתאם?

          תודה

    7. לנדב: זה לא ברור לי:
      איך יתכן שלפני הצעד שנעשה הקיצבה של 15000 ש"ח לא היתה פטורה ממס והחיסכון של 1 מיליון ש"ח גם לא היה פטור ממס. ואחרי הצעד שנעשה שניהם פטורים ממס.
      חשבתי שפה אתה מעביר פטור ממס מהחיסכון לפנסיה (כלומר שלפני כן החיסכון היה פטור והפנסיה לא ועכשיו ההפך).

      1. לפי המהלך, הקצבה של ה- 15 היתה חייבת במס שולי (לפני ניצול הפטורים) ו – מליון ש"ח היה חייב במס בהורשה ככספי קצבה מוכרת.

        כעת, צבע הכסף של הקצבה המוכרת עבר לקצבה והקצבה שנקנת מ- המליון תהייה פטורה ממס, בצירוף הפטורים כל הקצבה תהייה פטורה ממס.
        המליון הפכו להיות כספי קצבה מזכה הפטורים ממס במקרה מוות.

        1. הי נדב, נכון לרגע זה, לפני תיקון החוזר, האם יכול אדם לשנות סיווג של יתרה פטורה (מוכרת) של כספים שהפקיד לפי תיקון 190, לקצבה מזכה ללא צורך בביצוע ה"הצרחה" (שינוי הסיווג הנגדי) כנגד יתרה בחברה אחרת?

    8. נדב שלום!
      אני בת 65 טרם יצאתי לפנסיה יש לסכום קן לקבל כפנסיה
      1. מ ממבטחים החדשה כה 1000שח
      2.ממגדל ביטוח מנהלים-כ 400שח
      3.מהראל ביטוח מנהלים כ 400 שח
      4. ביטוח כלל פרטי -כ 200 ש"ח
      האם כדאי לי לאחד את הכל לקןפה אחת ?

      1. ערב טוב ציונה,

        במקרים רבים כדאי לאחד את הכספים ולקבל קצבה ממקור אחד.
        מציע שתפני לקבלת יעוץ בנושא. מרגע ביצוע הפעולות אין אפשרות עוד לחזור לאחור.

    9. האם יש צעדים / בדיקות שכדאי לעשות בנידון כמה שני לפני הפרישה או שאלו דברים שצריך לסדר קצת לפני פרישה?

      1. הי אילן,

        במידה ומגלים טעויות היום, מומלץ לתקן אותם ולא לחכות לפרישה.
        לגבי העברת סיווג הכספים בין המוצרים (שינוי בין קצבה מוכרת לקצבה מזכה) ניתן לשנות זאת בסמוך לפרישה לאחר תכנון פרישה מסודר

    10. האם שינוי סטטוס הכספים ממוכרת למזכה הם צעד חד סטרי ?
      ככל שההפקדות זיכוי בקצבה מוכרת ,לא ניתן יהיה אח"כ לשנות את הסטטוס חזרה למוכרת ?

    11. נדב שלום,
      תודה על הפוסט המקצועי.
      הפקדתי במהלך השנים גם לקרן פנסיה ותיקה, גם לקרן פנסיה חדשה ובהמשך לקופת גמל (במקום לקרן הפנסיה החדשה). חלק ההפקדות היו חייבות במס בעת ההפקדה, אבל התיעוד קיים רק בטפסי 106.
      האם החוזר מאפשר לי לפנות לקרן הפנסיה החדשה ולחברה שמנהלת את קופות הגמל בכדי לצבוע סכומים כקצבה מוכרת?

      1. נכון, בקרן פנסיה ותיקה אין קצבה מוכרת. עליך לבדוק כי המעסיק מדווח בצורה נכונה ליתר הקופות על הסכומים החייבים בזקיפה ולפנות אל הקופות לגבי סיווג סכומי עבר.

        1. עכשיו נשאר רק לממש את החוזר, הלכה למעשה. אני מניח שטפסי 106 לא יספיקו.
          האם לא יותר פשוט להביא אותם בבוא היום לפ"ש, בעת קיבוע הזכויות?

    12. נדב שלום,
      אתה מסביר הנושא לעומק בצורה מדהימה!
      בביטוח מנהלים יש הפקדות לקצבה מוכרת (רואים בדוח שנתי).
      מה קורה עם ההפקדות למוכרת במשך שנים?
      האם חברת ביטוח רשאית להשתמש בהם לכיסוי עלויות ריסק ועמלות?
      לחלק את העלויות ריסק בין מזכה למוכרת?
      או כל הוצאות כזו צריכים להיות מכוסות מחלק שמיועד לקצבה מזכה?
      יש חוזר רגולטורי שמגדיר את זה?
      תודה מראש
      שלמה

      1. הי שלמה,

        אין חוזר שמגדיר מהיכן יורדים הכיסויים הביטוחים או דמי הניהול. שים לב שערכי הקצבה המוכרת והמזכה מוצגים בערכים נומינאלים וכל ההורדות מוצגות ביחס לצבירה הכוללת.

        1. זאת אומרת שכל העלויות ריסק/עמלות מופצות באופן יחסי בין מזכה ומוכרת לפי משקלם בצבירה?
          האם אפשר לשנות את חלוקה רטרואקטיבי – לשמור יותר צבירה במוכרת?
          (התכנית ב"מ משנות ה90-ם, לפני 2004)

    13. אם כל הכבוד להטבות המס, אתה יכול להסביר לי מדוע המחוקק לא נתן לנו החוסכים את היכולת לבדוק את מה שמגיע לנו מהקופות.
      איך אדם נורמלי מהישוב יכול לדעת האם קיבל את מה שמגיע לו? היתרה שהוא רואה בחשבון היא נכונה לסוף חודש, ואילו פדיון, יכול להיות בכל יום נתון בחודש שלאחריו, מה עשתה הקופה בימים אלה? לאלוהים פתרונים.
      יכולים להגיד לך שהקרן עלתה,ירדה,ובחיים לא תוכל לדעת האם חישבו נכון.
      רב הנסתר על הגלוי.

    14. תודה על ההסבר החשוב.
      בנושא- פטור ממס בהורשת כספים פטורים:
      כתוב שניתן לשנות את מעמדם של כספים שהופקדו במסגרת תיקון 190 לכספי קצבה מזכה.
      וזאת בתנאי שהוא הסב בחברה אחרת כספים שאינם פטורים לכספים פטורים.

      איך ניתן להסב כספים שאינם פטורים לכספים פטורים? איזה סוג של חשבונות/חסכונות אלו?

      1. בוקר טוב,

        הפקדות רגילות לפנסיה (נקראות גם קצבה מזכה) הם כספים שחייבים במס בפרישה. ניתן להסב אותם אל מול ההפקדה שבוצעה בתיקון 190

    15. תודה על הפוסט, מידע חשוב מאוד.
      ממה שכתבת לא ברור לי – האם ניתן להסב כספים מסוג קצבה מזכה למוכרת רק לפני שמתחילים לקבל קצבת פנסיה בפועל מהקופה או שגם אם כבר מקבל בפועל קצבת פנסיה יכול לבצע את המתואר – לשנות את סוג הכספים מהם מקבל את הפנסיה לקצבה מוכרת (למול כספים מקצבה מוכרת שיוסבו למזכה) ולהתחיל ליהנות מפנסיה פטורה ממס?

    16. היי נדב.
      שנים רבות שאני מפריש מהשכר לביטוח מנהלים ולקרן פנסיה במקביל (באותה חברה).
      בעקבות בדיקה שעשיתי, גיליתי שהסיווג של ההפקדות שגוי לחלוטין ופניתי לחברה לבצע תיקון החל משנת 2012. נותרו לי שנים לא מעטות עד הפרישה אך בכוונתי לנייד כספים מביטוח המנהלים בהקדם ולכן חשוב לי לתקן את הסיווג כבר עכשיו כדי לא להסתבך עוד יותר עם העניין בעתיד לאחר ניוד. להלן תגובת החברה המפתיעה לאחר המתנה ארוכה של מספר חודשים:

      "במענה לפנייתך, אשיב כי מבדיקתנו עלה שדיווחי המעסיק שהתקבלו בחברתנו במהלך השנים אינם תקינים – בכל דיווחי המעסיק למעט מספר חודשים בשנת 2018,דווח קצבה מוכרת 0 ₪ – קרי, כל הכספים בקצבה מזכה.
      יש לעדכן את המעסיק כי מעתה ואילך יעביר לחברתנו דיווחים תקינים בעת ביצוע ההפקדות, לרבות החלוקה בין המוצרים וכך נוכל לפרוע אותן באופן תקין.

      במענה לבקשתך בנוגע לשינוי רישום חלוקת הכספים בין המוצרים והחברות השונות ביחס לנתוני העבר– מכיוון שכרגע תלויה ועומדת טיוטת חוזר מרכיבי חשבון המסדירה תהליך שינוי כספים ממזכה למוכרת ולהיפך בין הקופות השונות, אנו ממתינים לפרסום חוזר סופי אשר יכלול הנחיות מהפיקוח כיצד לבצע תיאום כאשר מדובר בשני גופים מוסדיים שונים.
      מאחר וטרם הגעת לגיל פרישה, ההמתנה לא תסב נזק לזכויותיך."

      1. אני מועסק ע"י גוף ממשלתי מהגדולים שקיימים אשר מעסיק אלפים רבים של עובדים. האחראי הפנסיוני טוען שאין ביכולתו לעשות דבר כדי לשנות את הדיווח הנוכחי וכי מדובר ב template קבוע שמשמש את כל הגופים הממשלתיים. האם מוטלת החובה על המעסיק לתאם בין ההפקדות לביטוח מנהלים ולפנסיה ולדווח על כספים פטורים ושאינם פטורים על הסכום הכולל?

      2. האם חוזר מרכיבי חשבון אשר מורה לחברות לבצע את התיקון הרטרואקטיבי הינו אכן טיוטה בלבד כפי שטוענת החברה?

      1. הי ליאור,

        אכן התפרסמה טיוטא חדשה שעוסקת בחוזר מרכיבי חשבון. לא בדקתי האם החלק שעוסק בשינוי סיווג ההפקדות השתנה בטיוטא החדשה, עיקר השינוי עוסק בשינוי קצבה מוכרת לקצבה מזכה לקראת פרישה.
        לגבי השאלה השנייה, הטענה של הממונה הפנסיוני נשמעת לי קצת מוזרה, לא יכל להיות שהמעסיק לא מסוגל לדווח את הנתונים בממשק במבנה שהוגדר על ידי גוף ממשלתי אחר.

    17. – קצבה מוכרת – התחשבנות
      1. מה עושים במצב בו ההפקדות של המעסיק ושלי בוצעו אצל שתי חברות כך שכל חברה חשבה את מרכיב הקצבה המזכה בנפרד בעוד שהחשבון הנכון היה לצרף את שתי ההפקדות כך שהקצבה המוכרת תגדל.
      2. לטובת החשבנאות של שנים קודמות היכן ניתן לקבל את המספרים של תקרות ההפקדה השונות לפי שנים

      1. הי אשר,
        1. לעתיד צריך לוודא שהמעסיק מדווח בצורה תקינה את רישום הקצבה המוכרת בממשק המעסיקים. לגבי תיקוני העבר יש לפנות לקופות לבדוק מולם מה נדרש לצורך התיקון
        2. במאמר הבא שעוסק בקצבה מוכרת ניתן למצוא את התקרות משנת 2012 ועד היום https://pensuni.com/?p=1324

    18. " לשנות את מעמדם של כספים שהופקדו במסגרת תיקון 190 לכספי קצבה מזכה. במקרה מוות כספים אלו יהיו פטורים ממס בידי היורשים".
      אבל אם אני מקבל קצבה מכספי קצבה מזכה , הפטור למקרה פטירה הוא עד קצבת שאירים של 8,500 ש"ח . ואם הפנסיה שאני מקבל לאחר מס גבוהה מ- 8,500 ש"ח אז בעצם במקרה פטירה אני מגדיל את החלק החייב במס במידה ואני משנה את מעמד הכספים מקצבה מוכרת לקצבה מזכה ! אני כנראה מפספס משהו

      1. המטרה כאן להפוך את קצבת הזקנה לקצבה מוכרת, במקרה זה גם במקרה מוות קצבת שאירי הפנסיונר תהייה פטורה ממס.
        את כספי הקצבה המוכרת שהופקדו במסגרת תיקון 190 הופכים לכספי קצבה מזכה שיהיו פטורים ממס במקרה של הורשה.

    19. נדב שלום,

      אודה לך אם תוכל להסביר יותר בפירוט את הדוגמא של כספים בקרן פנסיה מחד וכספים בקופ"ג תיקון 190 מאידך.
      לא ברור לי נושא שינוי הסיווג. כיצד ניתן ליצור מצב שכל הכספים בקרן הפנסיה (שמורכבים מכספי תגמולים ופיצויים) יהיו במקרה פטירה פטורים ממס ליורשים.
      איך זה עובד בשילוב עם כספים מנגד בתיקון 190

      תודה

      1. הי ניר,

        זה משמעות סעיף 8 בחוזר מרכיבי חשבון הוא מאפשר לך לשנות את סיווג היתרה בין חברות שונות. במקום שתנייד את כספי התיקון 190 אל קרן הפנסיה אתה יכל להעביר את "סיווג" הקצבה המוכרת אל קרן הפנסיה וכך להפוך את הקצבה שתשולם מקרן הפנסיה לקצבה מוכרת.
        בתמורה להפיכת הקצבה בקרן הפנסיה לקצבה מוכרת עליך להפוך את הכספים שהופקדו בתיקון 190 לכספי קצבה מזכה. כספים אלו יקנו כקצבה – קצבה חייבת. אך כהורשה הם יהיו פטורים ממס.

    20. היי נדב, קראתי עכשיו את החוזר, מעניין מאוד.

      אני מניח שהתשובה שלילית אבל אנסה:
      אם למישהי יש כמה שנים קופת גמל מירושה, שכבר צברה רווח. יש איזושהי דרך להתחמק מתשלום המס (התכנון להוריש לעתיד)? הרי גם אם תעביר לתיקון 190 אזי הרווח עד כה ימוסה (והשאר נראה את גיל הפטירה, האמת שהיא לא הכי בריאה בעולם).

      1. היורשים יכולים להעביר את הקופה לקצבה מוכרת ואז לנצל את הרווחים שנצברו לצורך הגדלת הקצבה.
        בכל משיכה הונית הם ישלמו את המס רווחי הון

    21. בוקר טוב נדב, הראתי את החוזר מהאוצר והמאמר ליועץ המס שלי.
      בד"כ הוא בקי בדברים האלה. היועץ חושב שאנו לא קוראים נכון את החוזר של האוצר. על אף הכתבה שלך. .להלן נימוקיו:

      "אני חושב שיש פה קצר בתקשורת + אי הבנה של הכתוב בחוזר.
      1. לקחת 1 מיליון ₪ ולהפוך אותו ככה סתם למזכה במקום מוכרת. זאת תאונת מס. במקרה פטירה. אני קורא לזה תאונת מס. אינני מכיר לקוח אחד אצל חברת הביטוח שניצל את זה על אמת!! באיזה רובד זה יישב במסלקה הפנסיונית?

      2. אני מדגיש כי להבנתי הכתבה של נדב טסלר מתייחסת לתהליך מוכר של החלפה בין רישום של מזכה ומוכרת במקומות שונים. חייבת להיות הדדיות ברישום בין הקופות שלך.לפי סעיף 8-ד.
      כלומר- אין מתנות חינם, אם תרצה להפוך "תיקון 190" למזכה, תצטרך במקום אחר לוותר על המזכה ולהפוך לתיקון 190. להחליף ביניהם.
      אגב החברות מחויבות להצליב את הדיווחים ביניהן. לא מכיר פרצה כזו בנושא.

      לתשומת הלב: אם תמצא דרך להפוך ככה סתם מוכרת למזכה, אז אני אומר לך שבדרך ליהנות מפטור בירושה אתה מפסיד את ההטבה בעודך בחיים. אז זה גם סוג של משחק סכום אפס… להצטרף לבזוס בטיסה לירח.

      אני מייעץ לך לכל הפחות כי תשיג מהלשכה המשפטית של חברת הביטוח מכתב תמיכה/גושפנקה למהלך הזה, לסמוך את ידיה עליו בכתב.

      1. הי יוסף,

        בנוסח המקורי של החוזר התאפשר להפוך קצבה מוכרת לקצבה מזכה – כיום יש טיוטת חוזר שמונעת זאת. מכיוון ומדובר בטיוטה יש עדיין חברות שמאשפשרות זאת.

        לגבי הסעיף 2 – זה זה הסעיף שבו אנחנו עושים את מרבית התיקונים כפי שמוצג במאמר

        1. נדב
          תוכל לקשר לטיוטת החוזר שמונעת להפוך קצבה מוכרת לקצבה מזכה או לכתוב מה הכותרת שלו כדי שאחפש לבד,
          כמו כן שאלה נוספת, האם הטיוטה המדוברת משפיעה על האפשרות לתקן טעויות של מעסיק/הקופה בצביעת הכספים ?

    22. שלום נדב
      לא הבנתי את סדר הפעולות..
      אני מנסה לסדר לי 'ציר זמן' לגבי האמור כאן:
      אדם שמגיע לגיל 60 נניח, יש לו מיליון ש"ח 'בצד', והקצבה שלו צפויה להיות מעל המינימלית יכול להכניס את אותם מיליון ש"ח לקופה לפי תיקון 190.
      אם הוא ימות עד גיל 75 היורשים יקבלו את הכסף בפטור ממס רווחי הון (איך הם יקבלו את הכסף? הוא ירשם על השם שלהם? או שהם ימשיכו להחזיק בקופה על שם הנפטר בדיוק כמו בקרן השתלמות?).
      בגיל 75 הוא מבצע את השינוי הזה וצובע את הכסף שבקופה לפי תיקון 190 כקצבה מזכה וככה יהיה אפשר לקבל אותו גם אחרי גיל 75 בפטור ממס רווחי הון? אבל מהצד השני אתה צריך לצבוע משהו אחר כקצבה מוכרת – את מה תצבע כקצבה מוכרת? הרי בגיל כזה כבר התחלת למשוך קצבה פנסיונית בפועל?

      1. הנרי,
        אם הבנתי את המאמר, כל הדיון הוא על כספים שלא התחילו לקבל מהם קצבה והתוכנית היא להוריש אותם או לשמור אותם למקרה חירום (על שלל התכנונים הנדרשים).

        לגבי השאלה באמצע, התשובה:
        https://pensuni.com/?p=2560

      2. הי הנרי,

        הקומבינה שאתה מנסה לבנות כאן עתידה להיחסם. המטרה של חוזר מרכיבי חשבון היתה לאפשר להעביר את סיווג כספי הקצבה המוכרת בין החברות ולא לייצר מקלטי מס בהורשה.

    23. היי נדב,
      אני מפקיד לפנסיה מקיפה, משלימה, וביטוח מנהלים מ2012, והצביעה כיום לא נכונה ודורשת תיקון.
      האם יש העדפה ברורה היכן לצבוע קצבה מזכה והיכן קצבה מוכרת?

      תודה!

      1. אם המטרה שלך היא לקבל קצבה מהיתרה הפטורה (מוכרת) הייתי צובע את הכספים האלה במוצר ממנו אתה עתיד לקבל את הקצבה (קרן מקיפה),
        אם אתה מתכנן להוון את הקצבה המוכרת הייתי צובע אותו במוצר שייתן לי את הצבירה הגבוהה ביותר

    24. שלום נדב,
      אם אני משתמש בחוזר מרכיבי חשבון ויוצר מצב שבו אני מקבל קצבה משתי חברות שונות, אבל באחת מהן *כל* הקצבה היא מוכרת, האם זה חוסך לי את הצורך לעשות תיאום מס? או שבכל מקרה צריך תיאום מס כשמקבלים שתי קצבאות, אפילו אם אחת מהן מוכרת לגמרי?

        1. כרגע בשני הגופים יש גם קצבה מזכה וגם קצבה מוכרת. אני רוצה לרכז את כל המוכרת בגוף אחד, בעזרת החוזר, ואז לקבל קצבה משניהם.
          המטרה של הצעד היא לחסוך את תיאום המס מידי שנה. השאלה האם זה באמת יחסוך את תיאום המס, או ששני משלמים=תיאום מס. גם אם אחד התשלומים פטור ממס לחלוטין.

            1. בכל מקרה יהיה עליך למלא טופס 101 בכל שנה,
              לגבי תאומי מס וכד' נראה שהם עדיין רחוקים מהתאוריה שהכספים פטורים לגבי אופן המימוש בשטח

    25. היי נדב,

      כאשר השכר המבוטח גבוה מספיק (כ־22K לחודש), הפקדות במעמד עצמאי אינן מוכרות כלל לצורך ניכוי (סעיף 47).
      האם לדעתך יספיק טופס 106 שבו משכורת מבוטחת מעל הרף כדי להורות לקופה לצבוע כקצבה מזכה רק את ה־6K הראשונים ולא את כל ה־34K?
      שהרי לפי סעיף 9א רוב רובם של ה־34K המרותקים הוא ״תשלומים פטורים״, שכן העמית *אינו זכאי* להטבת מס עליהם לפי סעיף 47.

      תודה,
      ר.

      1. יש לפנות לקופה ולבדוק את הנהלים שלה,
        בדרך כלל מכיוון ומדובר בהפקדות במעמד עצמאי והקופה אינה יודעת האם יש הכנסות כאלה היא תדרוש אישור מס הכנסה

    26. היי נדב.
      מספר שאלות ראשית האם ניתן לבצע ככה גם שחלוף פיצויים ותגמולים כלומר להעביר בפרישה פיצויים לקרן פנסיה ותגמלים לקופ"ג.
      שנית האם אפשר להפקיד בעצם כספים לפי תיקון 190 לקופ"ג בגיל 60+. לעשות שחלוף בין הכספים הפטורים בקופ"ג לכספים החייבים בקרן הפנסיה ובכך לקבל קצבה פטורה מהקרן פנסיה מקיפה בעוד הכספים החייבים ישארו הוניים.
      שלישית, האם ניתן ככה להעביר כספים לפני שנת 2000 לקופ"ג ולהחליפם עם כספים פטורים מתיקון 190 ובכך נשאר לך גובה הקצבה פטורה ממס ריווחי הון וקופ"ג פטורה נזילה?
      תודה

      1. בבקשה,

        1. ההחלפה של הכספים היא לא במסגרת חוזר מרכיבי חשבון. ניתן לנייד רכיבים בין המוצרים. חוזר מרכיבי חשבון עוסק בשינוי הסיווג ללא ניוד
        2. כן, במקרה הזה, הכספים הפכו להיות "כספים חייבים" יהיו פטורים ממס בהורשה
        3. כספים לפני שנת 2000 הם גם ככה כספים פטורים ממס בהורשה ובמשיכה, לא רואה סיבה להחליף אותם מול כספים שהופקדו לתיקון 190

        1. 1. במקרה של הסעיף הראשון הכוונה האם ניתן להחליף את הסיווג של הפיצויים והתגמולים בפרישה כך שכספי הפיצויים יהיו בפנסיה?
          2. אחלה תרגיל.
          3. המטרה היא לא לאבד את התנאים בקרן פנסיה מקיפה (בעיקר הבטחת התשואה בשילוב עם מסלול מנייתי בפרישה זה כוח מטורף). כלומר לקבל כספים פטורים ממס ריווחי הון כמו קרן השתלמות וקופ"ג רגילה מבלי לפגוע בקצבה ובהטבת הבטחת התשואה תוך כדי קבלת קצבה פטורה ממס על הכספים לפני שנת 2000 שמשום מה משיכה הונית לא חייבת במס אבל משיכה קצבתית כן.

          1. 1. זה לא שינוי של סיווג, זה ניוד. תנייד החוצה את התגמולים ותחזיר את הפיצויים. צריך לראות שהניוד חזרה עומד בתקרה של וותק כפול התקרה.
            3. כספי קרן השתלמות הם לא קצבה מוכרת הם יוצרים קצבה מזכה. אם אני מבין אותך נכון אתה רוצה להפוך את הכספים עד שנת 2000 לקצבה פטורה ממס. אבל אין לי יתרון לעשות את זה דווקא על כספים לפני שנת 2000. בהנחה ויש לי כסף פנוי אני אפקיד אותו לתיקון 190 והחליף אותו מול ההפקדות אחרי שנת 2000.
            בצורה הזאת יש לי משיכה פטורה ממס של כספים עד שנת 2000, יש לי הורשה פטורה ממס של הכספים שהפקדתי ויש לי משיכה פטורה ממס של קצבה.

            1. 3. אני רוצה להשתמש בכספים עד שנת 2000 ככספים הוניים פטורים ממס מבלי לפגוע בגובה הכספים בקרן פנסיה הזכאים להבטחת תשואה.
              כלומר גם לשמור את הכספים לפני שנת 2000 ככספים הוניים פטורים ממס וגם להנות מהקצבה המועדפת בקרן הפנסיה מקיפה שגם על הדרך תהפוך לפטורה ממס.

        2. עוד שאלה האם אפשר לעשות את זה עם כספים שמקורם בקופ"ג להשקעה?
          הודה לאשרור ש-1,3 אפשריים וגם על השאלה הזו.

    27. הי נדב
      האם בפוליסת קצבה משנת 1986 מבטיח תשואה , ניתן לבצע את הפעולה של שנוי סיווג כספים ?
      תודה

    28. יש משהו שאפשר לעשות רק עד אפריל 2022? או שהתיקון האחרון רק נותן לחברות זמן היערכות לגבי קופות ישנות?

    29. אולי סעיף 8ד(4)?
      לכאורה עד אפריל אפשר לצבוע פיצויים ככספים פטורים על חשבון תגמולים שיהפכו לא פטורים…

    30. נדב,
      הלינק בראש הפוסט שבור כתוצאה משינויים התכופים באתרי הממשלה…
      הנה הלינק התקין
      https://www.gov.il/BlobFolder/dynamiccollectorresultitem/regulation-578/he/regulation_h_2019-9-8.pdf
      כמו כן שווה גם ללנקק את התיקון העדכני יותר של החוזר
      https://www.gov.il/BlobFolder/dynamiccollectorresultitem/notice-2021-9-15/he/notice-2021-9-15-pdf.pdf

    31. היי נדב, האם יש מסמך ספציפי שניתן לבקש מהקופה לאחר התיקון, כדי לבדוק שהוא אכן בוצע כראוי?
      הכוונה למסמך שמפרט עבור היתרה הנוכחית, איזה חלק ממנה נובע משתלומים פטורים (קצבה מוכרת) ואיזה חלק נובע מתשלומים שאינם פטורים (קצבה מזכה).
      פירוט כזה של חלוקת היתרה הצבורה לסוג תשלומים אינו מופיע בדו"ח השני.

      1. אפשר לבקש מהם שיוציאו את נספח ב' כדי שתוכל לראות מחדש את החלוקה להפקדות לפי סכומים פטורים ושאינם פטורים

        1. תודה נדב, בנספח ב' המעודכן יופיעו רק ההפקדות אבל אין שם התייחסות לכספים שנוידו לקופה בעבר, ולא לרווחים.
          מפתיע שאין דוח סטנדרטי שמפרט את החלוקה עבור היתרה הצבורה.
          אפילו בקה"ש יש פירוט בדו"ח השנתי המפורט של חלוקה ליתרה צבורה פטורה\חייבת.

    32. תודה נדב על המענה לשאלה הקודמת. יהיה נחמד כמובן אם תעדכן אותנו בבלוג כשיהיה כזה דוח.
      תהיה נוספת ברשותך: אם הבנתי נכון את החוזר, אז הוא לכל היותר מאפשר לחברה לעדכן סווג (פטור\לא פטור) על כספים שהופקדו ישירות אליה וכנגזרת של זה באופן אוטומטי גם את הרווחים שנצברו בגין כל הפקדה.
      אך מה לגבי כספים שנוידו אליה? איך מתקנים סווג של כספים שניודו אליה וסווגו לא נכון בחברה המקורית?

    33. הי נדב
      קיימת מגבלה בפוליסות מעורב בשנוי של תשלומים/הפקדות
      ושאלתי , האם ניתן לבצע שנוי לפי צבירה ?
      תודה

    34. היי נדב,

      1. אני מניח שכן, אבל האם כבר עבר התיקון שמגביל הפיכת מוכרת למזכה ללא הגבלה?

      2. ואז, רק רוצה לוודא – גם קופג מירושה (שהרי אפשר לעשות ממנה קצבה מוכרת), אפשר להשתמש בה לטובת צביעת קופה אחרת מחייבת לפטורה (ואז צריך את הירושה להפוך למזכה)?

      3. בעצם זה כדאי כשיש יתרון מקבלת קצבה דווקא מקופה מסוימת? אחרת (אם אכן התשובה לסעיף 1 חיובית) מה מרוויחים בעצם? לכאורה אפשר לקבל את הקצבה החודשית מקופג הירושה ואת כספי המזכה להשאיר לילדים, ולכאורה אין הבדל.

      4. באופן כללי לעניין החוזר הזה – תקף רק לתגמולים או גם לרכיב פיצויים? ואם גם לפיצויים, אז בהצרחה שכזו, הקופה שהייתה פטורה צובעת ממש רכיב פיצויים? כי זה בעייתי להורשה.

    35. היי נדב
      מ-2009 יש לי ביטוח מנהלים ומ2012 קרן פנסיה מקיפה
      לאורך השנים חילקתי את ההפקדות כ-65% לפנסיה ו-35% לביטוח מנהלים
      ב-2021 את ביטוח המנהלים העברתי לגמל IRA, כעת את קרן הפנסיה אני מעביר לגמל IRA

      שמתי לב שעקב הפיצול בהפקדות לאורך כל השנים לא צבעו לי את התקרה המוכרת.
      יש לי את כל דוחות העבר וטופסי 106, כך שאני יודע לחשב ולצבוע בעצמי מה אמורה להיות הקצבה המוכרת (מ-2012 בעקבות עלייה בשכר התחילה להיווצר לי קצבה מוכרת מהפקדות שלי ובשנים האחרונות גם מהפקדות מעסיק)

      איך אני גורם לכך שבגמל IRA (שם כל הכספים שלי נמצאים עכשיו) יצבעו עבורי את הקצבה המוכרת שלי לפי החישוב שביצעתי?
      תודה רבה
      אלדד

    36. שלום נדב,
      מאז 1999 היו לי הפרשות פנסיוניות למספר גופים במקביל.
      יש לי מצב של מעמד כספים שידוע לי כשגוי (מוכרת-מזכה), על הפקדות מאז 2012, בביטוח מנהלים שנפתח בשנת 2000 ובקופג שנפתחה בשנת 2013.
      בנוסף, לא ברור לי האם קיימת בעיית סיווג, בהפקדות מלפני 2012 כי אין לי בדוחות השנתיים מידע כיצד סווגו.
      אשמח להבהר אם תיקון של מעמד כספים (מזכה-מוכרת) על הפקדות העבר עדיין אפשריות,
      ואם כן –
      1. איך מוודאים לגבי הפקדות מלפני 2012?
      2. מה הצעדים שעלי לעשות כדי לדאוג שהתיקון יבוצע?
      תודה

      1. הקופה לא מציגה הפקדה לקצבה מוכרת לפני שנת 2012,
        הפטור על כספים אלו בה על חשבון הפטור על הקצבה המזכה. יש לבחון את כדאיות ניצול הפטור על כספים אלו.

        ראה עוד לגבי קצבה מוכרת לפני שנת 2012 בקישור הבא https://pensuni.com/?p=1324

        1. תודה. הבנתי תשובתך לגבי לפני 2012. אשמח להבהרה לגבי הצעדים שעלי לעשות לצורך תיקון של טעויות לאחר 2012 – הבטוח מנהלים ובקופג

          1. עליך לפנות לקופות ולראות כיצד הם מיישמים את החוזר
            לאחר מכן כדאי שיהיו בידך טפסי 106 משנת 2012 ועד היום כדי להצביע על הסיווג השגוי של הכספים בהתאם לתקרות שמופיעות בכתבה על הקצבה המוכרת

    37. שלום נדב – האם נכונה טענת הקופה שהחלפת מעמד בין קופות אפשרית רק כאשר הכספים מאותו סוג קרי – תגמולי מעביד שכיר כנגד תגמולי מעביד שכיר, תגמולי עובד שכיר כנגד תגמולי עובד שכיר וכד'?

      1. התפיסה היום שניתן להחליף את הסיווג בין רכיבים, תגמולים לתגמולים ופיצוייים לפיצויים
        לגבי שכיר ועצמאי זאת עמדה שמשתנה בין החברות

    38. תודה.
      האם כוונתך ב'פיצויים לפיצויים' להחלפת מעמד בין פיצויים ברצף קצבה לפיצויים שבוצע עליהם המהלך המתואר בכתבה (התחשבנות מיסויית ואז העברתם לקופג באותה חברה)?

    39. היי נדב
      לפי אתר ביטוח לאומי בשנת 2022 שכר חודשי ממוצע 10,428 ושכר חודשי ממוצע לקצבאות 10,551 – לפי איזה שכר ממוצע אני צריך לחשב סעיף 1ב הפקדות עובד שעולות על התקרה?
      בפוסט זה רשמת 10,551, אך כאשר אני מבצע חישוב במקביל לאישור המס שקיבלתי מקרן פנסיה כלל לשנת 2022 (7% משכר ממוצע), אני שם לב שבקרן פנסיה כלל השתמשו ב-10,428 (כאשר 7% מזה יוצא 729.96) ואז בחישוב מקבלי שלי כאשר אני משתמש בשכר ממוצע 10,428 אני תואם על האגורה לקצבה מוכרת כעמית שכיר באישור המס שהעבירו לי
      תודה

    40. היי נדב. אם בשנת 2017 הופקדו כספים לקרן פנסיה בחברה א.
      בשנת 2018 הקרן נוידה במלואה לחברה ב.
      מי אמור להפיק אישור ע"פ נספח ב בחוזר עבור הפקדות שנת 2017? חברה א או חברה ב?

      תודה

      1. בעיקרון עליך לפנות לחברה אליה נוידו הכספים, ככל שהיא לא יכולה להפיק את הדוח שתפנה לחברה ממנה היא קיבלה את הכספים.
        לא קיבלת מענה תפנה לרשות שוק ההון

        1. לי היה מקרה דומה עם הפקדות מהעבר גם בחברה א וגם בחברה ב.
          חברה ב. טענה שאין בידה את המידע על ההפקדות לחברה א.
          פניתי, וקבלתי ללא שום בעיה, מחברה א. את נספח ב. על ההפקדות שהיו אצלה
          על סמך מסמך זה, חברה ב. הנפיקה מסמך ב. לכל ההפקדות

        2. תודה.
          עד עתה 3 קופות שונות שלחו אישורים על כספים שהופקדו אצלם במקור אך נוידו בהמשך ולא עשו בעיות.
          עכשיו קופה רביעית לא מוכנה בטענה שאסור לה.
          שלחתי פניה לרשות שוק ההון שיבהירו את זה באופן חד משמעי.
          בקושי אפשר לתקשר עם שירות הלקוחות של הקופות, אז להיכנס למלחמת הטלת אחריות ביניהן זה משהו שאני מעדיף להימנע ממנו.

    41. שלום נדב, האם כשמבוצעת החלפת מעמד של כספים בין שני מכשירי חיסכון, ההחלפה יכולה לכלול גם את הרווחים שנצברו על כספים אלו ואם כן, איזה מסמך עלי לבקש לשיקוף סך הרווחים. שהרי נספח ב' משקף רק את ההפקדות שהיו לקופה. תודה

        1. לפי תשובתך ניתן להבין שאם יש לי בקופה X הפקדות קצבה מוכרת + רווחים שנצברו עליהם, וקופה Y עם הפקדות קצבה מזכה + רווחים שנצברו עליהם, החילוף יכול להיות בין קופה X לקופה Y אך ורק על ההפקדות.
          אם כך, מה יהיה מעמד הרווחים שנשארו בכל אחת מהקופות (ששוויים אינו בהכרח זהה בשתי הקופות)?

    42. הי, שאלה:
      נניח אדם הגיע לגיל 60 ויש לו קרן פנסיה (שיש בה פיצויים ותגמולים) בגובה 2 מיליון ש"ח
      מנגד יש לו קופת לפי 190 באותו הסכום

      כעת נניח שהוא רוצה לשנות את הסיווג ביניהן כך שקרן הפנסיה תשלם קצבה מוכרת (פטורה ממס) ואילו הקופה לפי 190 תסווג כולה כקצבה מזכה ובפטירה תהיה פטורה ממס.

      כיצד הדבר מתבצע? איך מתייחסים לכספי הפיצויים בקרן הפנסיה? אלה מסמכים יש למלא?

      תודה

      1. עמדת רשות המיסים כיום שניתן לבצע החלפה של רכיב כנגד רכיב,
        כלומר אם יש לך כספים בתיקון 190 אתה יכל להחליף אותם רק מול כספים במעמד עצמאי (לא תגמולי עובד) בקופה השנייה

    43. היי נדב
      מ-2009 יש לי ביטוח מנהלים ומ2012 קרן פנסיה מקיפה
      לאורך השנים חילקתי את ההפקדות באחוזים שונים רוב הזמן כ-65% לפנסיה ו-35% לביטוח מנהלים
      ב-2021 את ביטוח המנהלים העברתי לגמל IRA, וב-2022 את הצבירה מקרן הפנסיה העברתי לגמל IRA באופן חד פעמי

      שמתי לב שעקב הפיצול בהפקדות לאורך כל השנים לא צבעו לי את התקרה המוכרת כמו שצריך בקופות.
      יש לי את כל דוחות העבר וטופסי 106, כך שחשבתי וצבעתי מה אמורה להיות הקצבה המוכרת

      איך אני גורם לכך שבגמל IRA (שם כמעט כל הכספים שלי נמצאים עכשיו) יצבעו עבורי את הקצבה המוכרת שלי לפי החישוב שביצעתי?
      תודה רבה

    44. שלום נדב,
      עזבתי את הארץ לפני 15 שנה, בשנים הראשונות בהן גרתי בחו"ל המשכתי להפקיד לביטוח מנהלים באופן עצמאי (אני כבר לא זוכר למה).
      כעת אני בגיל פרישה ומעוניין למשוך את הכסף כסכום הוני, אבל הוא צבוע כחייב במס 35% על המשיכה, למרות שלא נהנתי מכל הטבת מס בהפקדה (בכלל לא היו לי הכנסות בארץ כדי לקזז לנצל את זיכוי המס מולן).

      האם יש דרך להוכיח שלא נהנתי מהטבת המס וכך לשנות את צביעת הכספים לכספים פטורים? איך עושים את זה? מול חברת הביטוח או מול רשות המיסים? יש לזה טופס? איזה מסמכים לשלוח להם?

      1. גם אם הכספים הם באמת כספי קצבה מוכרת לא ניתן לפדות אותם ללא מס, משיכה ללא מס אפשרית רק בהנחה שיש לך קצבה מזערית.
        אם יש לך קצבה מזערית משיכת הכספים היא כבר היוון קצבה ובהתאם לגובה הקצבה שלך אפשר לקבוע את שיעור המס.
        לגבי שינוי סיווג הכספים – בעיקרון העובדה שלא ביקשת את הטבת המס לא הופכת את הכספים לפטורים – יהיה עליך לשכנע את חברת הביטוח / מס הכנסה שאכן לא היית זכאי להטבת מס

    45. שלום נדב,
      לאחרונה ביקשתי משני גופים פנסיוניים (קרן פנסיה בגוף אחד וקופת גמל בגוף אחר) אישורים לפי נספח ב לחוזר מרכיבי חשבון.
      קיבלתי מהם אישורים, ושמתי לב:
      1.שהם מדווחים רק על ההפקדות הישירות אליהם, ללא ניודים נכנסים (כך שאין מידע על השנים הרחוקות יותר, לפני הניוד).
      2.שהערכים באישור הם לפי ההפקדות הנומינליות, ללא רווחים.

      האם כך צריך להיות? אם לא, אשמח להפניה איזה סעיף בדיוק אומר אחרת, כדי שאוכל להפנות את הגופים הללו לכך כדי שיתקנו את הטעות.

      סעיף 2 מסתדר לי עם לשון האישור, כי מדובר שם על "הפקדות" ולא על "צבירה". אם אכן הערכים אמורים להיות נומינליים, איך משתמשים בזה בפועל להחלפה בין צבירת קצבה מזכה ומוכרת בין שני גופים, כאשר הצבירה הרי כוללת גם את הרווחים? איך זה עובד?

      1. הי דני אני עונה לך מניסיון אישי שביצעתי בפועל –
        המידע בנספח ב אמור להיות בדיוק כפי שתיארת שקיבלת – הפקדות נומינליות.
        אם הכסף שבקופה כעת, הגיע אליה בניוד, ניתן לפנות לגוף שאליו היו ההפקדות במקור, ולקבל מהם נספח ב ולהעביר אותו לקופה הנוכחית לעדכון ולתיקון הנספח בהתאם.
        כדי לבצע חילוף, יש שתי אפשרויות –
        1. אפשר לבקש בנוסף גם נספח א (הוא מציג כולל רווחים). במקרה כזה שתי הקופות שעושות ביניהן את החילופים יפעלו לפי הערכים בנספח ב+א.
        2. אפשר לבצע החילוף רטרו. במקרה כזה כל קופה תחשב מחדש לתאריכי הערך של ההפקדות את הרווח המצטבר ותתקן בהתאם.

    כתיבת תגובה

    האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

    אולי יעניין אותך גם

    Back to top button