תכנון פרישה

5 תכנוני מס בפרישה שישאירו לכם יותר כסף בפנסיה

פנסיית הזקנה היא הכנסה החייבת במס. 5 תכנוני מס שייסעו לכם להקטין את המס שתשלמו בפרישה במטרה לשמר את רמת החיים ולהקטין את המס שישלמו היורשים בעתיד.

חלק מתכנון הפרישה דורש הסתגלות לפרישה המתקרבת. לא רק הסתגלות רגשית אלה גם הסתגלות כלכלית. בדרך כלל ביציאה לפנסיה ההכנסה של משק הבית פוחתת וחשוב להסתכל על התקציב הכולל, על כלל מקורות ההכנסה. מאיפה תגיע ההכנסה שתחליף את המשכורת החודשית.

כחלק מתכנון הפרישה יש לבחון את מקורות ההכנסה, קבלת ההחלטות מאיפה למשוך את הקצבה ובאיזה מסלול פרישה לבחור חשוב לבחון איזה תכנוני מס ניתן לבצע כדי להקטין את המס על הקצבה החודשית.

אמנם ההכנסה פוחתת בפרישה, אבל מס ההכנסה עדיין יכל לקחת חלק גדול ממנה, חודש אחרי חודש, שנה אחרי שנה. פורשים רבים שהשקיעו מאמצים רבים בניהול ההשקעות לאורך תקופת החיסכון מתרשלים בסופו של דבר בבחינת תכנוני המס שיכולים להשאיר להם יותר כסף בנטו בכל בחודש.

חלק מתכנוני המס נדרש לבצע זמן רב לפני הפרישה עוד בתקופת החיסכון אבל את חלקם ניתן לבצע כחלק מתכנון הפרישה במועד המרת החיסכון הפנסיוני לקצבה חודשית.

>>>קריאה נוספת: גם בפנסיה תשלמו מס הכנסה

5 תכנוני מס בחיסכון הפנסיוני שלכם

לא רק קיבוע זכויות וטופס 161ד, 5 תכנוני מס שכירים ועצמאים יכולים לאמץ בחיסכון הפנסיוני שלהם כדי להקטין את המס על קצבת הזקנה בפרישה.

אל תחסכו יותר מידי (בחשבון שלכם)

את תכנון המס הראשון צריך להתחיל הרבה לפני הפרישה ומטרתו ליצור מיצוע של הקצבאות של שני בני הזוג בפרישה. למנוע מצב שלאחד מבפני הזוג יש קצבה גבוהה מאוד ולשני קצבה נמוכה מאוד. ההמס על הפנסיה הוא אישי וכך גם הטבות המס אותן ניתן לנצל. הטבות המס על הקצבה הן הטבות מס אישיות לכל אחד מהפורשים ולא ניתן להעביר אותם בין בני הזוג ולכן חשוב לאורך כל תקופת החיסכון לבחון מה גובה קצבת הזקנה הצפויה לכל אחד מבן בני הזוג.

במידה ולאורך תקופת החיסכון מעוניינים להגדיל את ההכנסה של משק הבית בפרישה, צריך לראות שמבצעים את הגדלת החיסכון בחשבון על שם בן הזוג עם הקצבה הצפויה הנמוכה ביותר.

חשוב לזכור כי לנשים מגיעה חצי נקודת זיכוי יותר מגברים. המשמעות היא שנשים יתחילו לשלם מס מקצבה גבוהה יותר.

הפעולות אותן ניתן לבצע לצורך מיצוע הקצבאות

בן הזוג עם הקצבה הגבוההבן הזוג עם הקצבה הנמוכה
הפקדה בהתאם לחוק 6% מהשכרהגדלת הפקדות ל – 7% מהשכר
חלקי שכר לא מבוטח יש להפנות לחשבון על שם בן הזוגפתיחת חשבון לקליטת הפקדות על שכר לא מבוטח
במידה והקצבה הצפויה עולה על 4,606 ש"ח הפקדה לתיקון 190
חיסכון בקופת גמל להשקעה ובמשיכה לנצל נקודות זיכוי שלא נוצלו על הקצבה

שימו לב כי במידה ובן הזוג נחשב עמית מוטב לא ניתן לבצע הפקדות על השם שלו. עמית מוטב הוא מי שמפקיד לחיסכון הפנסיוני מעל ל – 1,688 ש"ח

>>>קריאה נוספת : הגדלת הפקדות לפנסיה בחשבון על שם בן הזוג

כסף הוני / כסף קצבתי

החיסכון הפנסיוני היום הוא חיסכון לקצבה, ככזה ניתן למשוך אותו בעתיד כקצבה חודשית. עד לשנת 2008 היה ניתן למשוך חלק מכספי החיסכון הפנסיוני בצורה הונית, באופן חד פעמי. חיסכון הוני ניתן למצוא בהפקדות לקופות גמל עד לשנת 2008 ובחלק מביטוחי המנהלים.

בניגוד לחיסכון קצבתי שחייב במס, החיסכון ההוני פטור ממס הכנסה ופטור ממס רווחי הון במשיכה. במידה ויש ברשותכם חיסכון הוני יש לבחון כיצד להשתמש בכספים לצורך הגדלת הפנסיה ולא "לנייד" אותו לצורך קבלת קצבה.

העברת הכספים מהחיסכון ההוני לקרן פנסיה יהפוך את החיסכון ההוני הפטור ממס לקצבת זקנה החייבת במס.

משיכת כספים שהופקדו עד שנת 2000

בדומה לחיסכון הוני גם הפקדות שבוצעו לחיסכון לקצבה עד לשנת 2000 ניתן למשוך כסכום חד פעמי הפטור ממס. חוסכים שצפויים לקבל קצבה החייבת במס יכולים להקטין את גובה הקצבה על ידי משיכת חלק הכספים שהופקד עד לשנת 2000.

במידה ועדיין קיים צורך בקצבה גבוהה ניתן להפקיד את הכספים מחדש ולקבל קצבת זקנה פטורה ממס – קצבה מוכרת

יש לכם ביטוח מנהלים הכולל מקדם נמוך? במקרים רבים כדאי לבחון את כדאיות קבלת הקצבה החייבת במס אל מול משיכת הכספים הפטורים וקבלת קצבה פטורה ממס ממוצר פנסיוני אחר.

משכו קצבה פטורה הורישו קצבה חייבת

תכנון מס בפרישה צריך לקחת בחשבון גם את רכיב ההורשה, ככלל עדיף לנסות ולמשוך קצבה פטורה בפרישה ואת הסכומים החייבים להשאיר לירושה למוטבים. במקרים רבים סכומים חייבים יהפכו להיות פטורים ממס במקרה מוות.

כספי תגמולים בקופת הגמל או ביטוח המנהלים יהפכו להיות פטורים ממס הכנסה ומס רווחי הון במקרה של מוות. כספי פיצויים לעומת זאת ישארו חייבים במס, בהתאם למס שחל על המנוח.

תגמוליםפיצויים
פטורים ממס רווחי הוןחייבים במס הכנסה שחל על המנוח

קריאה נוספת : האם החיסכון הפנסיוני חייב במס במקרה של מוות?

במידה וניתן עדיף לקבל קצבת זקנה מכספי הפיצויים ואת כספי התגמולים להשאיר להורשה לילדים. אפשרות נוספת ליצירת קצבה פטורה והורשה פטורה עשויה להיות רלוונטית למי שיש חיסכון נוסף בתיק השקעות.

את הכספים בתיק ההשקעות ניתן להפקיד לתיקון 190. כספים בתיקון 190 הם כספי קצבה פטורה אך יהיו חייבים במס במקרה של מוות ולכן ניתן להעביר את סיווג הכספים הפטורים אל החיסכון הפנסיוני שלכם לצורך קבלת הקצבה. וכך הפקדה בתיקון 190 תהפוך להיות פטורה ממס בהורשה ואילו קצבת הזקנה שלכם תהייה פטורה ממס.

בהתחלהבסיום
תיקון 190חייב במס בהורשהפטור ממס בהורשה
חיסכון פנסיוניחייב במס כקצבהפטור ממס כקצבה

>>>איך לעשות זאת? חוזר מרכיבי חשבון

הידעת? קצבה פטורה ניתן למשוך כבר מגיל 60. את הפטור על הקצבה החייבת ניתן לנצל רק מגיל הפרישה.

רוצים סכומים חד פעמיים בפרישה? אל תמשכו פיצויים תהוונו כספים

מרבית החוסכים מעוניינים בפרישה גם בסכום חד פעמי לצד קצבת הזקנה. מטרת הסכום החד פעמי ללות אותנו בחודשי התאקלמות הראשונים בפרישה. לדוגמה לצורך קניית רכב או טיול קטן לחו"ל. את חודשי התאקלמות מממנים רבים מהפורשים מכספי מענק הפרישה שקיבלו, כספי הפיצויים.

אך לקבלת הפיצויים הפטורים בסיום עבודה יש מחיר, במחיר כל שקל פיצויים משלם הפורש 1.35 שקלים של פטור מקצבת הזקנה.

משיכת פיצויים פטורים בתקופה של 32 שנות עבודה שקדמו לפרישה תפגע בפטור ממס המגיע לנו על קצבת הזקנה. אותו הפטור שהתאמצנו כל כך לטפח.

אך למעשה ישנה דרך שבה הפורש היה מקבל את הסכום החד פעמי שבו הוא חפץ בפגיעה הרבה יותר קטנה. לדרך הזאת קוראים היוון קצבה.

היוון קצבה הוא משיכה של סכום חד פעמי מתוך החיסכון הפנסיוני שלנו, סכום המורכב הן מכספי פיצויים והן מכספי תגמולים. היוון קצבה יכל לבצע מי שקצבת הזקנה שלו עולה על הקצבה המזערית, בשנת 2022 מדובר בקצבה שעולה על 4,606 ש"ח.

גם בהיוון קצבה אנחנו מקטינים את הפטור על הקצבת הזקנה. אך הפטור פוחת בשקל עבור כל שקל שתמשכו ללא הקנס של 35 האגורות הנוספות שמשלם מי שמעדיף למשוך את כספי הפיצויים.

>>>קריאה נוספת: מהו קיבוע זכויות ואיך הוא יכל לחסוך לכם כסף בפנסיה

Photo by Seb [ P34K ] Hamel on Unsplash

רוצים להגיע עם יותר כסף לפנסיה?
רוצים להפסיק לפחד מהחיסכון הפנסיוני?
קורס הפנסיה הדיגיטלי של : פנסיוני להבין את הפנסיה הוא הפתרון עבורכם
כנסו לקורס הפנסיה הדיגיטלי שלנו https://pensuni.com/?page_id=7203

5 תכנוני מס בפרישה שישאירו לכם יותר כסף בפנסיה by

נדב טסלר

נדב טסלר, מתכנן פרישה, משמש כסמנכ"ל מקצועי בקוואליטי שירותים פיננסים לשעבר סמנכ"ל מקצועי בהלמן אלדובי קופות גמל ופנסיה, ומנהל המוצר באגף השיווק במנורה מבטחים. מרצה כיום במכללת נתניה ומכללה לפיננסים BDO. בעל הבלוג : פנסיוני, להבין את הפנסיה. לנדב תואר M.A במנהל עסקים מהמכללה למנהל, B.A במנהל עסקים מאוניברסיטת בן גוריון והוא מחזיק רישיון סוכן ביטוח פנסיוני מטעם רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון.

תגובות

  1. לא הבנתי איך כספי 190 חייבים במס בהורשה בהתחלה ובסוף לא ..

    ומה זה פתיחת חשבון לקליטת רכיבי שכר לא מכוסים ,
    רכיבי השכר מוסו, ונכנסים לעוש, מה יעזור שתאביר את הכסף לחשבון אחר ?
    ומה הייתרון בקופג להשקעה ?

    1. ערב טוב,

      ניסיתי לתת כאן נגיעות לדברים שמפורטים ברחבה ברחבי האתר.
      1. חוזר של רשות שוק ההון מאפשר להעביר את סיווג הכספים בין המוצרים הפנסיונים. כספי התיקון 190 פטורים ממס כקצבה, את הסיווג הנל מעבירים כספי החיסכון הפנסיוני ובתמורה הופכים את כספי התיקון 190 לכספי קצבה חייבת (כקצבה) אך פטורים בהורשה – לקריאה https://pensuni.com/?p=6599
      2. לגבי רכיבי שכר לא מבוטח – על חלקי שכר שהמעסיק לא מפקיד לפנסיה ניתן לבצע הפקדות באופן עצמאי. בהרבה מקומות עבודה קוראים לזה הפקדה לסעיף 47. אך את ההפקדות מבצעים לחשבון על שם בן הזוג ולא לחשבון העובד וכך מנצלים גם את הטבת המס וגם מגדילים את החיסכון לפנסיה. לקריאה https://pensuni.com/?p=5276
      3. לגבי קופת גמל להשקעה, במידה ומתכננים למשוך את קופת הגמל כסכום חד פעמי יש לבחון מי מבין בני הזוג לא מנצל את מלא נקודות הזיכוי המגיעות לו. ואז במועד המשיכה יהיה ניתן לקזז את המס רווחי הון כנגד נקודות הזיכוי שלא נוצלו.

      1. מצד שני אתה כותב
        קבלת כספים שהופקדו במסגרת תיקון 190
        במקרה של הפקדה בהתאם לתיקון 190 בוחנים את מועד הפטירה. במקרה של פטירה לפני גיל 75 המוטבים יהיו זכאים לקבל את הכספים שנצברו בקופה בפטור ממס רווח הון (בדומה לקבלת כספים מקופת גמל). מי שנפטר לאחר שמלאו לו 75 שנים וטרם החל לקבל קצבה מוכרת, יראו אותו כמי שכבר היוון את הקצבה המוכרת ערב פטירתו, ויורשיו יהיו חייבים במס רווחי הון של 15%.

        אז מה בעצם קורה בסעיף 190
        נניח שיש לי 200 אלף ש״ח בקופה, והגוף המנהל סימן כ 34000 ש״ח כקיצבה ללא משיכה הונית עם הנחה ממס רווחי הון (קצבה מוכרת ?)
        אז האם אפשר לסמן את הייתר 166 אלף ש״ח גם כאותה קצבה ?
        נניח שאני זקוק בהמשך לעוד קצבה האם אוכל לנייד לקרן פנסיה חלק מהסכום ולקבל קצבה שןטפת ? האם היא תהיה פטורה ? או לפי המס השולי ?

        1. הציטוט הזה שלקוח מתוך המאמר על תיקון 190 https://pensuni.com/?p=2795 רלוונטי למצב הראשוני. והוא נכון למי שלא מבצע את השינויים.
          בקישור שצרפתי והפנתי לחוזר מרכיבי חשבון מוסבר כיצד להפוך את הקצבה המוכרת של תיקון 190 לקצבה מזכה. מרגע שהכספים הפכו להיות כספי קצבה מזכה משיכה שלהם כקצבה תהייה חייבת במס שולי וכנל גם היוון שלהם.
          היתרון היחידי הוא במקרה של מוות, במקרה זה ההורשה תהייה פטורה ממס בידי המוטבים גם לאחר גיל 75.

  2. "במידה ועדיין קיים צורך בקצבה גבוהה ניתן להפקיד את הכספים מחדש ולקבל קצבת זקנה פטורה ממס – קצבה מוכרת"
    אבל מפסידים במקדם …

  3. הרעיון על היוון קצבה במקום משיכת פיצוים מאד מעניין.
    1) האם מותר להוון קצבה רק מהפיצוים (ולא מפיצוים ותגמולים ביחד)?
    2) האם מותר להוון קצבה גם מפיצוים ההונים? או ההוניים לא נחשבים כחלק מהחיסחון הפנסיוני?

      1. המון תודה, אתה אלוף – איפה עוד אפשר למצוא את האינפורמציה כזאת 🙂

  4. תודה על המאמר.
    האם היוון קצבה מוכרת פוגע ביתרת ההון הפטורה באופן זהה להיוון קצבה מזכה?

    1. הי רון,

      היוון קצבה מוכרת חייב במס רווחי הון בגובה 15% מהרווח הנומינאלי. במידה ולא ניצלת את כל יתרת ההון הפטורה אפשר להשתמש בה כדי להוון גם קצבה מוכרת

  5. "חלקי שכר לא מבוטח יש להפנות לחשבון על שם בן הזוג"
    אתה יכול לפרט בבקשה מה הכוונה? אתה מתכוון להעברת כספי נטו לקופת גמל להשקעה או שניתן להעביר חלק מכספי הפנסיה לבן זוג כבר בפקדה מהתלוש?

    1. צריך לפתוח חשבון על שם בן הזוג במוצר פנסיוני נניח קרן פנסיה או קופת גמל (רגילה).
      ניתן להפקיד לחשבון על זה באמצעות הוראת קבע, או לבצע העברה בנקאית פעם בשנה.

      הפקדת כספים לקופת גמל להשקעה לא תזכה בהטבות המס.

  6. האם גמלאי ( מעל גיל 67) מושך כספי תגמולים,אשר הופקדו לפני 2008 במסלול תגמולים. מושך בהוראת קבע סכום חודשי קבוע(לא קצבה) עדיין פטור ממס. נאמר לי שמדובר באנונה. וקיימת אפשרות של חיוב במס. מה דעתך?. האלטרנטיבה היא למשוך מעת לעת סכומים לא קבועים.

    1. יש באמת כאלה הטוענים שבמשיכה לשיעורין מסכום הוני יראו את המשיכה כאנונה וימסו אותה בהתאם. לא נתקלתי בעמדה רשמית של רשות המיסים בנושא.

  7. נדב
    הערכה רבה על התמדה במתן מידע והסבלנות במענה לשאלות…אז הנה עוד אחת:
    לבת זוגי צפויה קצבה נמוכה כך שלאחר הפרישה לא תנצל את כל הפטורים כולל נקודות הזיכוי. מצד שני שכר גבוה וההפרשות הן על כולו.
    האם עדיין אני יכול להעביר חלק מההפרשות לחשבון של בת זוגי?
    כיום אני מפריש משכר של 20 אלף לקרן פנסיה חדשה ומיתוך 20 אלף נוספים לקופת גמל.
    תודה מראש
    רון

    1. הי רון,

      ככל ואשתך לא מפקידה באופן עצמאי עבור רכיבי שכר לא מבוטח ולך יש רכיבי שכר כאלה אתה יכל להפקיד לחשבון על שמה.
      ככל שהשכר המבוטח שלך עולה על 22 אלף ש"ח, אתה יכל להפקיד עד 5% מ- 8,800 ש"ח (ולא יותר מהשכר הלא מבוטח שלך) והפקדה תקנה לך הטבת מס מסוג זיכוי ממס.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם

Back to top button