עורכים חשיבה מחדש על הטבות המס בשכר לא מבוטח
האם יש יתרון בהפקדה לפנסיה על השכר הלא מבוטח לפי סעיפים 45 ו- 47? מצד אחד מתקבלת הטבת מס במעמד ההפקדה, מצד שני הכספים נצברים כקצבה מזכה, לכן עלולים להיות חייבים במס במועד הפרישה. ואז בעצם "הלכה ההטבה" ועדיף להשאיר את הכסף נזיל.
לשכירים רבים יש חלקי שכר שאינם מבוטחים במסגרת עבודתם. רכיבי שכר לא מבוטח יכולים להיות שעות נוספות, עמלות, שווי רכב או אפילו הכנסה נוספת כעצמאי. האם יש יתרון בהפקדה במעמד עצמאי בסוף השנה על אותם חלקי שכר בכדי לנצל את הטבות המס המגיעות לכם?
היתרונות בהפקדה לקרן הפנסיה על רכיבי שכר לא מבוטח
- מגדילים את החיסכון לגיל פרישה – שמענו לא מעט על הפער בין המשכורת האחרונה לקצבת הזקנה. לא יזיק להכניס עוד כספים לחיסכון הפנסיוני שלנו.
- מקבלים הטבת מס – על ההפקדה הנוספת לקרן הפנסיה נקבל הטבת מס, במקרה הזה הטבת המס עשויה להגיע ל – 35%. היכן נקבל עוד תשואה כל כך גבוהה על ההשקעה שלנו?
- מגדילים את הכיסוי הביטוחי – כיום אנו מבוטחים רק על חלק מהשכר. במקרה של אירוע ביטוחי נקבל פיצויי בהתאם לשכר המבוטח ולא בהתאם להכנסה שלנו בפועל. הגדלת ההפקדה תגדיל את ההשכר המבוטח.
החסרונות בהפקדה לקרן הפנסיה על רכיבי שכר לא מבוטח
- הגדלת הקצבה עשויה להיות בעתיד חייבת במס – הפקדות המעניקות הטבות מס נחשבות כקצבה מזכה ולכן יהיו חייבות בפרישה במס בהתאם למדרגות המס וגובה הקצבה שתהייה לנו בגיל פרישה.
- אנו מרתקים היום כספים שנוכל לנצל רק בפרישה – את הכספים שאנחנו מפקידים היום נוכל לקבל רק בגיל 67 וכקצבה (או כהיוון קצבה). במידה ונצטרך את הכספים קודם לכן, נידרש לשלם עליהם מס.
קריאה נוספת על הטבות המס בחיסכון הפנסיוני לשכירים ועצמאים
תכירו את אלכס : השכיר/ה בעל הכנסה הנוספת כעצמאי
אלכס הוא שכיר בעל הכנסה מבוטחת של 15,000 ש"ח והכנסה נוספת של 5,000 ש"ח כעצמאי עליה הוא אינו מחוייב להפקיד במסגרת פנסיית חובה לעצמאים.
על ההפקדה שהוא עושה במסגרת העבודה הוא מקבל מידי חודש הטבת מס מסוג זיכוי ממס, זיכוי פירושו הפחתה של המס ששולם.
הטבת המס מחושבת כ- 35% מתוך תקרה של 7% מ- 8,700 ש"ח. כלומר בכל חודש מקבל אלכס הטבה בתשלומי המס בגובה של 213 ש"ח או במילים אחרות 2,557 ש"ח בשנה.
כדי לקבל את ההטבה לא צריך לעשות דבר, וניתן לעקוב אחר הפעולות בתלוש השכר החודשי תחת השורה זיכוי חיסכון.
שכר | 15,000 ₪ | 5,000 ₪ |
הטבת מס שנתית | 2,557 ₪ | ? |
בעוד שהטבת המס על ההפקדות כשכיר הן פשוטות, הטבות המס על ההפקדה כעצמאי טיפה יותר מורכבות.
הטבת המס על חלק השכר הלא מבוטח מורכבת משתיים.
- הטבת מס מסוג ניכוי, הטבה המקטינה את תקרת ההכנסה החייבת במס בהתאם למדרגת המס, בהתאם לסעיף 47 בגובה של 11% מהכנסה הלא מבוטחת.
- הטבת מס נוספת מסוג זיכוי, המקטינה את המס ששולם, בהתאם לסעיף 45א, בגובה של 5% מהכנסה הלא מבוטחת.
סעיף להטבה | סעיף 47 | סעיף 45 |
סוג הטבה | ניכוי ממס | זיכוי ממס |
אחוז הפקדה | 11% | 5% |
גובה הפקדה שנתי | 6,600 ש"ח | 3,000 ש"ח |
גובה הטבה שנתי | 2,310 ש"ח | 1,050 ש"ח |
באפשרות אלכס להפקיד עוד 9,600 ש"ח בשנה ולנצל הטבות מס בגובה 3,360 ש"ח. הטבת מס של 35% על סכום ההפקדה.
>>>רוצים לדעת איך חישבנו? מחשבון הטבות מס לשכירים
במידה ואלכס הוא עצמאי אמיתי, באפשרותו להפקיד גם לקרן השתלמות ולקבל הטבת מס נוספת מסוג ניכוי בגובה 4.5% מהכנסתו.
לחוסך בן 40, הפקדה שנתית של 9,600 ש"ח תגדיל את פנסיית הזקנה ב – 1,700 ש"ח.
פנסיה שיתכן ותהייה חייבת במס שולי
הפתרון : הפקדה של שכר לא מבוטח לתכנית הפנסיה של בן הזוג
את החיסכון הפנסיוני אנו עורכים כאנשים פרטים במסגרת מקום העבודה אבל הוא בעצם משמש אותנו כמשפחה. החיסכון הפנסיוני יבטיח את הכנסה של המשפחה במקרה של מוות ויהווה לנו מקור להכנסה בפרישה. ולכן נכון להסתכל עליו כעל חיסכון זוגי של שני בני הזוג.
ישנם מקרים בהם אחד (או אחת) מבני הזוג מרוויחים שכר גבוה יותר מהשני. במקרה זה קצבת הזקנה שלו (או שלה) תהייה גבוהה יותר.
מנגד בן הזוג השני, יצא לפנסיה עם קצבה נמוכה יותר ויתכן שיעמוד לרשותו פטור על הקצבה שהוא לא יזכה לנצל.
במקום לבצע את ההפקדות על חלקי השכר הלא מבוטחים לתכנית הפנסיה שלך, באפשרותך להפקיד את הכספים לתכנית פנסיה של בן הזוג (או ילד מעל גיל 18) ולקבל את אותן הטבות מס.
במקרה זה, גם מנצלים את הטבות המס במועד ההפקדה וגם במקרים רבים זוכים לנצל את הפטור ממס במועד משיכת הכספים.
יותר מזה,
במידה ולאחר גיל הפרישה לבן הזוג יש קצבה שעולה על הקצבה המזערית, כ- 4,498 ש"ח, יהיה ניתן למשוך חלק מהקצבה בפטור ממס.
לאן להפקיד את הכספים….
אחרי שהחלטנו להפקיד את הכספים לחשבון על שם בן הזוג (או בת הזוג) נשאר רק להחליט לאיזה מוצר להפקיד את הכספים.
הפקדה לקרן פנסיה תקנה לבן הזוג כיסויים ביטוחים, ואגרות חוב מבטיחות תשואה.
מנגד יתכן ואין לנו צורך בכיסויים ביטוחים נוספים, ואנו רואים באגרות החוב משקולת שתקטין לנו את סכום החיסכון שנקבל בפרישה.
איך מבצעים את הפעולה בפועל?
- יש לפתוח קופת גמל גמל על שם בן הזוג במעמד עצמאי
- יש לפתוח הוראת קבע לקופה, או לבצע הפקדה חד פעמי בסוף שנה
- יש להעביר את אישור ההפקדה כפי שמופיע בדוח השנתי מקרן הפנסיה אל רואה החשבון שלכם לצורך מילוי הדוח השנתי למס הכנסה
- יש לשים לב כי ההפקדה נרשמת על שם בן הזוג המשלם ולא על שם בן הזוג עליו רשומה קופת הגמל (שדה 135 ולא 180)
בשורה התחתונה
- הפקדות על רכיבי שכר לא מבוטח מקנים הטבת מס בגובה אלפי שקלים
- יש לבחון לאן כדאי לבצע את ההפקדה ולבחור בתכנית של בן הזוג עם רמת החיסכון הנמוכה יותר
- יש להחליט על המוצר הפנסיוני אליו רוצים לבצע את ההפקדה
- לא לשכוח לצורך קבלת הטבת המס יש להגיש דוח שנתי
- במקרים מסויימים נוכל למשוך את הכספים בגיל פרישה בפטור ממס.
רוצים להגיע עם יותר כסף לפנסיה?
רוצים להפסיק לפחד מהחיסכון הפנסיוני?
אנחנו מזמינים אותך להגיע לפגישת תכנון פנסיוני אישית
למידע נוסף על שירות תכנון פנסיוני אישי https://pensuni.com/?page_id=7283
פוסט מצוין. יפה מאוד נדב.
איך מבצעים מבחינה טכנית הפקדה לפנסיה של בן הזוג? האם אפשרי להפקיד ממשכורת של בן זוג אחד לפנסיה של בן הזוג השני? או שיש לעשות זאת כהפקדה מחשבון הבנק לקרן הפנסיה (ללא קשר ישיר למשכורות עצמן)? איך נשמר הקשר של ביטוח המשכורת של בן הזוג הראשון כאשר ההפקדה היא לפנסיה של בן הזוג השני?
שאלות חשובות יאיר,
את ההפקדה לחשבון של בן הזוג לא עושים מהמשכורת עושים בהפקדות באופן עצמאי.
יש להגיש דוח שנתי למס הכנסה ולציין שם את ההבחנה בין שני בני הזוג.
אפשר לראות עוד פרטים בחוברת מס הכנסה – דע את זכויותיך
תודה.
ואיך הקרן של בן הזוג השני תדע שהיא צריכה לבטח משכורת של בן הזוג הראשון?
בהנחה שהגבר מבצע את ההפקדה לחשבון של בת הזוג,
בת הזוג תהייה מבוטחת בהתאם להפקדה.
במקרה זה לא יוגדל השכר המבוטח של הגבר.
שלום נדב
תודה על המידע החשוב
שאלה- אני מקבל קיצבה בסך 12000 שח. בנוסף יש לי צבירה שלכ 500 אשח בקרן פנסיה החדשה
ובקופת גמל כשכיר.האם אני יכול להוון מסכומי הצבירה ללא מס ואם כן באיזה סכום.?
אני בגיל 69 ולא מקבל קיצבה מקרן הפנסיה עדיין ומעדיף להוון
תודה
האם מילאת בעבר טופס 161ד לצורך קיבוע זכויות? על הקצבה שאתה מקבל?
במידה ולא, אתה יכל לבחור לנצל פטור לצורך ביצוע היוון קצבה.
במידה וכבר בחרת בניצול הפטור על הקצבה, ההיוון שלך יהיה חייב במס.
אם יש לך כספים בקרן הפנסיה שהופקדו לפני שנת 2000 תוכל למשוך אותם כיום בפטור ממס.
היי נדב, תודה על המידע החשוב,
שאלה בנושא עמית מוטב
אני רוצה להפקיד לפנסיה של אשתי,
אני עמית מוטב והיא לא,
האם בכל זאת אוכל לנצל את הטבת המס?
הי משה,
כן, כל עוד אתה נחשב כעמית מוטב אתה יכל להפקיד לבן הזוג לצורך קבלת ההטבות.
היי נדב, לפי שאני מפקיד את הכספים הייתי רוצה לוודא את זה איתך שוב,
מעתיק לך את החלק הרלוונטי מתוך החוברת של רשות המיסים דע את זכויותיך 2020 (עמוד 56)
"הסכומים שעבורם יותר ניכוי במסלול זה, הינם סכומים
ששילם היחיד או בן זוגו בלבד, לטובת אחד מהם ולא
סכומים ששולמו עבור הורה או ילד או על-ידיהם. גם
סכומים ששולמו למדינה או לרשות מקומית לשם שמירת
זכות פנסיה של אחד מבני הזוג, יילקחו בחשבון לצורך
חישוב הניכוי.
במסלול א,' אם אחד מבני הזוג אינו יכול ליהנות מהקלה
במס בשל תשלומיו לקופת גמל, ניתן להעביר תשלומיו
אלו או חלקם לבן הזוג כדי שזה יקבל את הניכוי המגיע.
לתשומת לבך, החלוקה האופטימלית עשויה להשתנות
בכל מקרה בו משתנה ההכנסה החייבת. עם זאת, יש
לוודא שהעברה בין בני הזוג אינה משנה את מעמדו
של מי מבני הזוג ואינה מסווגת אותו כ'עמית מוטב,'
כיוון שאצל 'עמית מוטב' לא ניתן להעביר סכומים בין
בני הזוג "
לפי המשפט האחרון אני מבין שלא ניתן להעביר סכומים כאשר אני נחשב עמית מוטב,
אני טועה?
להבנתי ההתייחסות בסעיפים האלה היא לכך שעצם ההפקדה לחשבון על שם בן הזוג לא הופכת אותו "לעמית מוטב"
ומה במצב שבו כל אחד מבני הזוג הוא עמית מוטב,
האם גם אז להעביר את ההפקדות מאחד לשני?
הנושא לא מספיק ברור, מציע לך לקרוא את עמודים 56 ו- 57 בחוברת של מס הכנסה
https://www.gov.il/BlobFolder/generalpage/income-tax-guide-knowyourright/he/Guides_IncomeTax_da2020.pdf
אני אמשיך לבדוק את זה עם רואי החשבון
נדב בוקר טוב. שאלה שלא קשורה ישירות למאמר המצוין. אני בעל שליטה בן 66 עם פוליסת מבטיחת תשואה, עדיף-מיטבץ האם בגיל זה כדאי לי להמשיך לשלם את הפרמיה? מה קורה בעת הפסקת תשלומי פרמיה: האם ניתן להקפיא את הפוליסה ורק למשוך בעתיד את הכסף? תודה רבה. דורון
תודה על המאמר החשוב. לגבי הפקדות במעמד עצמאי, ניתן למיטב ידיעתי להפקיד 5.5% ולא 5% כאשר 0.5% לטובת רכישת כיסוי לאבדן כושר.
בנוסף, צריך לזכור שמעשית, קצבה עד גובה כ 10,000 שקל כמעט אינה חייבת או שאינה חייבת במס בגלל שכבת הפטור (שהולכת וגודלת עד 2025) ונקודות זיכוי. בימינו מעט מאד שכירים מצליחים להגיע לכזו קצבה לכן במקרה כללי הייתי אומר שטוב להגדיל את החסכון הפנסיוני על ידי הפקדה משכר לא מבוטח כי לרוב האוכלוסיה ההטבות יגברו על החסרונות.
הי יורם,
מי שהוא עצמאי אמיתי יוכל לנצל עוד חצי אחוז זיכוי ממס. לגבי פנסיה של 10,000 שקלים, כיום מרבית הפורשים הם כאלה שהחלו לחסוך בגילאים מאוחרים (בעידן פנסיית חובה) ולכן פנסיית הזקנה שלהם יחסית נמוכה.
דור הפורשים הבא, יזכה לפנסיה גבוהה יותר, כמובן בהתאם ליכולת החיסכון שלו וליכולת שלו להתאפק שלא למשוך כספים בסיום עבודה.
בוקר טוב, מאמר מצויין!
האם הנושא חל גם על קרן השתלמות או קופת גמל?
הי תומר,
עצמאי "אמיתי" ולא כזה שיש לו הכנסות לא מבוטחות יכל להפקיד כספים לקרן השתלמות במעמד עצמאי ולקבל הטבת מס נוספת מסוג ניכוי על 4.5% מהכנסה (עד לתקרה)
את ההפקדה לבן הזוג אפשר לעשות לכל חיסכון פנסיוני (קרן פנסיה, קופת גמל או ביטוח מנהלים)
מאמר מצוין!
האם ניתן להפקיד במעמד עצמאי בגין רכיבי השכר הלא מבוטח לקופת גמל בן/בת זוג אשר הפסיקו לעבוד לפני גיל פרישה, אינם מקבלים עדיין קצבה כלשהי ואינם עובדים?
היאיציק,
לא ראיתי סייג לכך בפקודה, בנוסף אפשר לבצע את ההפקדה גם עבור ילדים שעברו את גיל 18 ולנצל את הטבות המס.
שיכל להיות רלוונטי להורים פנסיונרים שמפקידים כסף לילדים שלהם.
הי נדב, מעניין מאוד.
לדעתי ההטבה מסוג ניכוי על המשכורת הלא מבוטחת (או על ההכנסה העצמאית) היא בשיעור של בין 7% לבין 11% וזה תלוי בהיותו של העובד עמית מוטב או עמית שאינו מוטב.
כמו כן על פי המלצת רשות המסים, מי שנמצא במדרגת מס של עד 31% כדאי לנצל קודם כלך את ההטבה מוסג זיכוי ורק אח"כ לעבור להטבה מסוג ניכוי…
בנוסף במקרה שרשמת אלכס נמצא במדרגת מס של 35%, במקרה שהיה מרוויח מעט פחות, נניח 4500 ש"ח בחודש כעצמאי אז הוא היה במדרגת מס של 31% וממילא הטבת המס שלו בגין סעיף 47 (ניכוי) הייתה קטנה ב-264 ש"ח (6,600*31%=2,046) לחודש.
הי אוריה,
תודה רבה על הערות,
אכן הדוגמא שהבאתי כאן היא של עמית מוטב, שנמצא במדרגת מס של 35% .
למיטב זכרוני מי שלא עמית מוטב לא יכל לנצל את הטבת המס לצורך הפקדה לבן הזוג.
הי נדב,
מאד מעניין ומאיר עיניים.
רשמת שהגדלת הקצבה עשויה להיות בעתיד חייבת במס. האם זה רלוונטי גם לקופות גמל שייכנסו בעתיד לפנסיה, ולקופות גמל להשקעה, או שאלו פטורות ממס?
כי אם גם קופות הגמל (וגמל להשקעה) יהיו חייבות במס במשכורת מגובה מסוים, אולי צריך לכוון גם אותן, כשאפשר, לבן/בת הזוג שמרוויח פחות.
תודה.
הי אדיר,
מה מקור הכספים בקופת הגמל? במידה ומדובר בהפקדות שוטפות דרך מקום העבודה מדובר בכספי קצבה מזכה והם יהיו חייבים במס.
הפקדה לקופת גמל להשקעה היא קצבה פטורה ממס (קצבה מוכרת) ולכן לא משנה עבור מי הקופה.
למידע נוסף אודות קצבה מוכרת : https://pensuni.com/?p=1324
לא ברור לי…
האם אני יכול להפריש לאשה רק על הכספים הלא פנסיוניים שלי? להפריש גם על שלה?
האם אפשר להפריש על כל הסכום בין השכר שלה ל-תקרה?
למען הדוגמה –
אני משתכר 28,000 שח , מפרישים לי עד לתקרה – 21,500.
אשתי משתכרת 14,000 שח, מפרישים לה על 13,000.
האם אני יכול להפריש על ה-6,500 שלי הלא מבוטחים?
על ה-1,000 שח שלה שלא מבוטחים?
או על 8,500 (21,500-13,000) הפרש בין הסכום המבוטח שלה לתקרה?
הי יעקב,
מכיוון והשכר המבוטח שלך הוא 21,500 אתה יכל לנצל רק 5% על השכר הלא מבוטח.
בנוסף, אשתך יכולה לנצל 16% על השכר הלא מבוטח שלה.
לצורך קבלת ההטבה יש להגיש דוח שנתי
היי נדב
אני עוקב תקופה ארוכה ומחכה כל שבוע למאמר שלך למדתי רבות!
יש לי שאלה בנושא אחר אתה
"תקפת " את נושא הפנסיה בהיבטים רבים ואני רוצה לשאול שאלה שאולי היא משונה
בעידן הכלכלי הנוכחי שרואים שאין תשואות -יש מבוגרים שנרתעים להכניס כסף לתוכניות שונות בגילנו
האם לדעתך לא כדאי להשאיר תוכנית ביטוח מנהלים עם ריבית 4.25 צמודת מדד ולא לנגוע בה לאורך שנים
הכסף הזה בינתיים צובר בנוסף גם תוספת ותק של כ2% בשנה-תשואות שאתה יכול לחלום בחוץ !!
בינתיים להשתמש בכסף פנוי שבמיילא אינו צובר ריבית ולאחר שנים להחליט האם למשוך 120 קיצבאות מובטחות או למשוך הונית חלק מהגימלא
באחת הכתבות הסברת שבמקרים מסוימים איך להשתמש בכסך הפנסיה בצורה שונה
ברור שכל דבר זה אישי
הרי ברבות מתשובותיך אתה אומר שכל מסלול אינו תואם לכולם
דעתך חשובה
הי ישראל,
במידה ויש ברשותך פוליסה מבטיחת תשואה יש בהחלט מקרים בהם כדאי לדחות את משיכת הכספים.
שים לב שהארכת התוקף בפוליסה מסוג זה היא מוגבלת ולא תוכל לנצל את התשואה המובטחת לנצח
היי נדב
תודה על ההתייחסות
תוקף הפוליסה שנת 2043!- שנהיה רק בריאים !!
שאלתי היא אני אני פרשתי בסוף 2005 ואם ארצה בעתיד למשוך כספים הוניים בעתיד האם אני אוכל למשוך 15 שנה לאחר הפרישה – לפי הנוסחה של החוק
;"לפי נוסחת חוק השילוב החדשה??
כלומר עד 2020? ולא מאוחר יותר?
במידה ויש כספים הוניים בפוליסה, הפקדות עד לשנת 2008, וטרם המרת אותם לקצבה ניתן למשוך את הכספים בכל שלב.
משיכת כספים אלו לא משפיעה על הפטור ממס על הקצבה.
אני מבין ויודע !
השאלה שלי היא אך ורק על קופת פיצויים שבביטוח מנהלים
כספים הללו מושפעים מנוסחת חוק השילוב החדשה
אני שואל שוב פעם
אם פרשתי בשנת 2005 אז לפי נוסחת השילוב החדשה
-אני יכול להמיר לכספים הוניים עד שנת 2020 ?
מקסימום 15 שנה
תודה
נדב, תודה על הטור
האם ניתן לקבל החזרים גם מהביטוח הלאומי על ההפקדות המוכרות כ'ניכוי'?
ענין אחר –
לא התייחת בטור לתקרה שעד אליה אפשר לקבל זיכוי
הי איתן,
לעצמאים הפקדה מסוג ניכוי תקטין גם את תשלומי הביטוח הלאומי.
התקרה עבור הזיכוי ממס היא 5% מהכנסה ולא יותר מ- 8,700 שקלים לחודש.
האם ניתן להפקיד את ההפרשות מעל השכר המבוטח לקופת גמל להשקעה?
כספים בקופת גמל להשקעה מוכרים כקצבה מוכרת ללא מס כך שמרויחים פעמיים?
הי אבי,
הפקדה לקופת גמל להשקעה אמנם תהייה פטורה ממס כקצבה, אל היא אינה מזכה אותך בהטבת מס בהפקדה.
תודה רבה לך על המאמר
שאלה.. האם במקום להפקיד את הכסף ניתן לרכוש ביטוח חיים מהחברה המבטחת?
אפשר לרכוש ביטוח חיים, זה לא בא על חשבון השני.
במקרים מסויימים רכישה של ביטוח חיים מזכה גם היא בהטבת מס.
שלום נדב
לגבי הפקדה לבת אם השכר המבוטח 20000 ובנוסף 5000 לא מבוטח
האם אפשר להפקיד לבת הזוג עם שכר מבוטח של 10000 ואם כן
כמה ניתן להפקיד להטבות מס.
שאלה נוספת – האם פנסיונר שלא מפריש על קיצבתו יכול להפריש לילדיו
אם כן כמה ניתן ומה ההטבה במס . תודה
הי משה,
להבנתי במידה ובת הזוג נחשבת כעמיתה מוטבת לא ניתן להעביר אליה כספים. עמית מוטב כזה שהפקיד 16% מהשכר הממוצע במשק כ – 1,584 ש"ח בחודש
באופן דומה, פנסיונר יכל להפקיד לילדים לאחר גיל 18 וזאת בתנאי שהם לא ינצלו את הטבת המס. יש להחתים את הילד על טופס 158 (ראה באתר מס הכנסה)
שלום נדב
בהקשר להפקדת פנסיונר עבור ילד. בטופס 158 מצוין כי המפקיד חייב להיות עמית מוטב
אבל כפנסיונר שכלל אינו מפריש אינו מוטב.איך זה מסתדר?
תודה
אתה צודק, הסתכלתי על זה בהקשר שלי כעמית מוטב.
שלום נדב.
במסגרת עבודתי מפרישים המעביד ואנוכי לפנסיה וביטוח מנהלים על "השכר המבוטח".
בנוסף יש רכיב של "שכר לא מבוטח". עליו מפרישים המעביד ואני לקופת גמל נפרדת ובאחוזים שונים מההפרשות על "השכר המבוטח" – 5% בלבד הפרשת מעביד ו5% שלי. נניח לצורך העניין שהשכר המבוטח הינו 25000 שקלים והלא מבוטח הינו 3000 שקלים.
כל זה נעשה דרך תלוש המשכורת. האם אני יכול לבוא ולבקש מהסוכן הפנסיוני כי ההפרשה שלי על "השכר הלא מבוטח" תופקד לקופה של בת זוגי שלה אין כיום הפרשוות פנסיוניות בכלל?
לצערי לא
שלום נדב;
מה לגבי הכנסה מדמי אבטלה; כמה אפשר להפקיד באופן עצמאי?
שלום נדב. תודה לך על המאמר הנהדר! איפה עוד ברשת אפשר לקרוא על "הפקדה לתכנית הפנסיה של בן הזוג". אני לא מוצאת מידע נוסף על זה באינטרנט. אודה לך מאוד על ההפניה. תודה רבה! רעיה
הי רעיה,
תנסי לחפש חומר באתר מס הכנסה. לדעתי הם כתבו על כך במדריך לשכירים שהם פרסמו בתחילת השנה
היי נדב,
השכר שלי מעל 21,500. האם יש תקרה להפקדה על שכר לא מבוטח גם עבור ה-5% שאני יכול להפקיד כדי לקבל החזר מס?
כן, ניתן להפקיד עד 5% מ- 8,800 (ולא יותר מהשכר הלא מבוטח שלך) על ההפקדה תקבל זיכוי ממס בגובה 35%.
תודה!
אז אם למשל אני מרוויח 30000 ש"ח ומתוכם 22000 מבוטחים אז אני יכול לפתוח קופת גמל במעמד עצמאי לאשתי ולהפקיד 5 אחוז מ8000 כל חודש ואקבל זיכוי של 35 אחוז עבור ההפקדות?
נכון מאוד, לקבלת ההטבה יש להגיש דוח שנתי למס הכנסה
היי נדב,
איך אפשר לדעת אם עמית הוא מוטב או לא
אם ההפרשות הן לפנסיה תקציבית והעובד מפריש רק 2 אחוז מהשכר ?
איך יודעים מה חלק המעסיק ?
איך יודעים אם ההפקדה של העובד והמעסיק מגיעה ל16% מהשכר הממוצע במשק?
לפי הבנתי מהפקודה הוא לא ייחשב עמית מוטב
"עמית מוטב" – יחיד שבשל הכנסתו שולמו בעדו, בשנת המס, סכומים לקופת גמל לקצבה, בסכום שלא פחת מ-16% מסך כל השכר הממוצע במשק באותה שנת מס
הי נדב,
מאמר מעולה, תודה!
שאלה, שכירה יצאה לחופשת לידה וקיבלה בחישוב דמי הלידה, בנוסף לחישוב ההכנסה המבוטחת שלה גם כספים המשקפים הכנסה לא מבוטחת (בונוסים, רכב וכו'). עבור ההכנסה המבוטחת מקום העבודה הפריש לה כספים לפנסיה בזמן חופשת הלידה. האם היא יכולה להפקיד 16% מסכום הכספים הלא מבוטחים מדמי הלידה לקרן הפנסיה כעצמאית ולקבל עליהם הטבת מס לאחר הגשת הדוח?
אני שואל, כי בשונה מטופס 106, בטופס של דמי הלידה אין הפרדה להכנסה מבוטחת ולא מבוטחת, אלא הכל נרשם בשורה אחת.
תודה מראש!
נדב שלום (שאלה בתחום אחר)
הפקדות משכר של 25K, כאשר רובד ראשון לפניקס בדמי ניהול של 0.1-צבירה ו-2- הפקדה
רובד שני אני מפקיד למנהלים משנת 2007 של הפניקס בדמי ניהול של 1.19 ו-3,
1- האם כדאי לוותר על המקדם ולעבור למנהלים של מגדל/פניקס (בפוסט אחר כתבת שהם הכי זולים) או להישאר או בכלל למה לא למשלימה של הפניקס..
2- שאלה נוספת לגבי המקדם בדוח השנתי רשום שהמקדם 209- נראה לי גבוה כי המקדם ב-2007 לפרישה בגיל 67 היה סביב ה-2000.
תודה
שמחה
בוקר טוב,
השאלה הזאת גולשת לייעוץ אישי,
אני אענה בכלליות – דמי הניהול בפוליסה גבוהים – בכל מוצר אחר דמי הניהול יהיו זולים יותר ובמחינת גובה החיסכון לגיל פרישה החיסכון במוצר החלופי יהיה גבוה יותר.
לעניין המקדם, ניתן לבדוק את המקדם מול תנאי הפוליסה, אפשר לאתר אותם באתר הפניקס, יתכן שהמקדם שאתה רואה בדוח כבר כולל את שיעור ההוספה בהתאם לשנת הלידה שלך
שלום נדב
א. האם ניתן לחשב גם את הסכום שיפריש כעצמאי
ע"מ להגיע לסכום הנדרש להחשב "עמית מוטב"?
או שמחשבים רק את הסכום שהפריש כשכיר?
ב. האם מבחינה מעשית זה עובד?
כלומר קרן הפנסיה תסכים להנפיק דוח שנתי שהמפקיד שונה ממקבל הכספים?
תודה
היי מאירה,
1. יש לחשב מה סכום ההפקדה כיום (כשכיר) ולבצע את ההשלמה כדי להחישב עמית מוטב, סכום זה לא יזכה את המפקיד בהטבת מס
2. מבחינה מעשית זה עובד 🙂 האישור שמופק על הקופה הוא על שם בעל הקופה. עלייך (או על רואה החשבון שלך) לציין את הסכום הזה בפרטי המפקיד.
במקרה שלי אני מפקיד לחשבון על שם אשתי, אישור ההפקדה יוצא על השם שלה, אני מדגיש בפני רואה החשבון שזאת הפקדה שאני מבצע עבורה כעמית מוטב
תודה נדב
רק לא הבנתי,
אישור ההפקדה יוצא על שמה ולא על שמך?
אז בעצם הקופה לא מסכימה לרשום את ההפקדה על המפקיד במקום על מקבל הכספים?
דבר נוסף: בנוגע לצד שלא כדאי להפקיד כי במועד פרישה הכסף יהיה חייב במס,
הרי בפרישה הכסף יהיה מחולק במקדם, כך שכל שקל שאני מפרישה היום יחולק ( עם התשואה כמובן)
במקדם. כך שהוא יהיה שווה בערך 1/200 מהסכום שאני מפרישה
ואילו בהפרשה כיום, כל הכסף מוכר כהוצאה מוכרת
כך שאני מקבלת הטבת מס מלאה כיום, בזמן שבפרישה יחיבו אותי בעוד 1/200
לא מבינה למה זה שיקול בכלל?
נכון, אם הקופה על שמה גם אישור ההפקדה הוא על השם שלה
אם הקצבה הצפויה שלי חייבת במס – תעלה על 10,000 ש"ח והקצבה של אשתי תהייה 5,000 ש"ח פטורה ממס, יש לי אינטרס להגדיל את הקצבה הפטורה ממס.
בנוסף, אם הקצבה שלה תהייה בין 5,000 ל – 10,000 ש"ח אני יכל להוון את הכספים בפטור ממס
תודה נדב
אני עמית מוטב, הפקדתי את הכספים (בעבור הכנסה לא מובטחת שלי) לתכנית פנסיה של אשתי
אבל מסתבר שעקב ההפקדה היא עכשיו נחשבת לעמית מוטב (הפקדתי כ 12 אלף, והמעסיק שלה עוד כ 14 אלף)
כעת מסתבר שאנחנו לא זכאים להחזר מס בעבור ההפקדה העצמאית?
לא רשמת על שינוי מעמד המוטב של בת הזוג בפוסט, האם לדעתך יש מה לעשות בנושא?
ההפקדה בוצעה לפני כ 12 ימים, וכבר שויכה לחשבון
הייתי מבקש מקרן הפנסיה להעביר 6,000 ש"ח לתכנית על שמך אצלם או לחלופין לבקש החזר של הסכום.
שלום נדב,
האם ההטבה של זיכוי של 35% על הפקדה של 5% מוגבלת בתקרה?
אם אני מפקיד לקרן פנסיה של אישתי ולקרן פנסיה של הבן זלי (מעל גיל 18), האם אני יכול לנצל את התקרה פעמיים, או שהתקרה משותפת לשניהם?
(בהנחה שיש לי מספיק הכנסה לא מבוטחת)
התקרה היא משוטפת ועומדת בשנת 2022 על 8,900 ש"ח שכר לא מבוטח, ממנו אתה יכל להפקיד 5% ולקבל זיכוי בגובה 35% מגובה ההפקדה
תודה נדב, שאלה
אם שני בני הזוג נחשבים עמית מוטב
האם גם במצב כזה בן הזוג הרשום יכול להפקיד כספים עבור בת הזוג וליהנות מהקלה במס בשל תשלומיו לקופת גמל?
הי עידו,
להבנתי במצב שכזה יש לבצע אופטימיזיה ומקסימום להעביר את הכספים בין בני הזוג לניצול מלא ההטבות
התשובה לא ברורה,
אפרט
אשתי היא אומנן עמית מוטב, אבל מצד שני כל ההכנסה שלא "מובטחת"
גם אני עמית מוטב, ולי יש הכנסה לא מובטחת,
בגלל שהכספים שנצברו אצלה בפנסיה נמוכים משמעותית משלי, אני מעוניין להפקיד על שמה, ולקבל את הטבת המס
האם זה אפשרי?
אשמח לתגובתך
הי עידו,
תרשום לי נתוני הכנסה כללים וננסה לעשות סימולציה
בן זוג רשום
הכנסה ממשכורת 270000
הכנסה מובטחת 196000
סעיף 248 : 29000
סעיף 45 : 12000
בת זוג:
משכורת 140000
הכנסה מובטחת : 137000
סעיף 249 : 17500
סעיף 86 : 9300
מעוניין להפקיד 10000 לסעיף 135 עבור הבת זוג
העברתי לו שיבדוק,
האם אתה מנצל גם את ההטבות עבור ביטוח חיים?
תודה, בגדול משלם כ 1000 שקל עבור ביטוח חיים, אבל בגובה הפקדה של 10000 עבור 135,לא יוצא בכלל החזר עבור ביטוח חיים, לכן לא ציינתי
שלום נדב – תודה על המאמר.
אני שכיר. עמית מוטב. הכנסה של מעל 21.5K. יש הכנסה לא מבוטחת (לא גדולה).
לפני כמה שנים פתחתי קופת גמל במעמד עצמאי והפקדתי כספים (לפי 5% מהכנסה) כל שנה כדי לקבל זיכוי מס.
לא הצטברו בקופה סכומים משמעותיים. לאחר קריאת הכתבה אני לא בטוח שזה משתלם – אמנם מקבלים החזר מס של 35%, אך הכסף נעול עד הפרישה ואז כנראה אשלם עליו מס הכנסה זהה (כלומר אני מקבל דחיית מס להבנתי).
כעת אני מתלבט מה לעשות עם קופת הגמל וגם עם הפקדות חדשות:
1. האם ניתן להעביר לבת הזוג? (מניח שלא) במידה ולא, האם ניתן למשוך? התשלום יהיה 35% מס?
2. אם אני מפקיד לפנסיה של בת הזוג – לא כל כך הבנתי האם חייב לפתוח קופה חדשה (במעמד עצמאי), או שניתן להפקיד לאותה קרן פנסיה הרגילה (במעמד שכיר) שיש לבת הזוג.
3. כתבת פעם שניתן להפקיד גם להורים. זה נכון?
הי שגיא,
1. את הקופה הקיימת אתה לא יכל להעביר לבת הזוג, עליך להשאיר עד הפרישה או לפדות היום במס של 35%. (כנראה לא כדאי)
2. לגבי העתיד ניתן להפקיד לקרן הפנסיה הקיימת, שים לב שמהפקדה יירדו כיסויים ביטוחים ודמי ניהול מהפקדה או לחלופין לפתוח קופת גמל במעמד עצמאי (כמובן על השם שלה) ולהפקיד לשם. שים לב שהיא צריכה להיות עמיתה לא מוטבה כדי שתוכל לנצל את הטבות המס
היי נדב
רשמת כי לצורך ההפקדה לבן זוג, יש לפתוח קופת גמל במעמד עצמאי.
האם הכוונה גם לקרן פנסיה מקיפה או שזה חייב להיות קופת גמל?
אפשר להפקיד גם לקרן הפנסיה, שים לב שבקרן הפנסיה יש לך דמי ניהול מהפקדה וירד לו עלות כיסוי ביטוחי.
במידה שהמטרה שלך היא להגדיל כיסוי ביטוחי קרן פנסיה היא אפשרות טובה, במידה שהמטרה שלך היא להגדיל את החיסכון קופת הגמל תהייה טובה יותר
היי נדב אני מנסה להבין מה מקסימום ההטבה שאפשר לקבל עבור הפקדה לבן זוג.
לצורך נוחות החישוב וההבנה בחרתי סכומים גבוהים – נניח אדם מרוויח משכורת 60,000 שקלים מתוכם יש לו הפרשות על 40,000.
מה המקסימום הטבה אותם יוכל לקבל עבור הפקדה לקופת גמל במעמד עצמאי של אשתו (שאינה עובדת)?
לפי מה שאני מבין מקסימום ההפקדה המוטבת לחודש הוא 5% כפול התקרה (9400 שקלים ב2023 ?) . כלומר 470 שקלים לחודש.
ועל זה מקבלים חזרה זיכוי 35% כלומר 164.5 שקלים לחודש שהם 1974 שקלים זיכוי לשנה?
האם זהו המקסימום שאפשר לקבל חזרה איך שלא נהפוך את זה?
נכון, ברמות שכר כאלה זה הסכום שניתן להפקיד
(לא יותר מידי)
אתה יכל לחשב בעתיד גם במחשבונים שלי, אולי תמצא בהם טעות 🙂
https://pensuni.com/?p=7101
הי נדב,
תודה על המאמר, ביצענו זאת וקיבלנו החזר מס.
כתוצאה מהתהליך הופחתה במס הכנסה ההכנסה החייבת במס. יש אפשרות לבקש מביטוח לאומי לבצע חישוב מחדש על ההכנסה החדשה?
מצטער, לא יכל לסייע לך בשאלה הזאת
שלום נדב.
כיום אני מפקיד סכום נוסף לקרן הפנסיה המקיפה, שנגזר בתור 16 אחוז מהיקף שעות נוספות שהיה לי והן שכר לא מבוטח. אני כיום בן 39.
לאחרונה ירד היקף שעות נוספות שלי לכמעט אפס ולמעשה מבחינה ביטוחית אין לי ממש צורך להפקיד ולבטח את השכר הלא מבוטח, כי הוא כבר לא קיים באותו היקף שהיה פעם (בעבר היה אלפי שקלים לא מבוטחים וכיום לא). שאר השכר שלי הוא מבוטח.
אני שוקל להפסיק את ההפקדות כעצמאי כדי שיתפנה לי סכום בנטו. ההפקדה מבוצעת דרך המשכורת שלי.
ועכשיו לשאלה:
אם במקרה ארצה לחזור להפקיד על רכיב שאינו מבוטח, ואהיה מבוגר מגיל 41 (כיום אני בן 39, כמעט 40), האם התחלה מחדש של הפקדות אלה, לקרן פנסיה שכבר קיימת לי, תפגע מבחינה ביטוחית? האם זה ייחשב כהצטרפות לקרן הפנסיה לאחר גיל 41, מה שמוריד את שיעור הכיסוי לאובדן כושר עבודה ושארים, לגבי החלק הזה של השכר הלא מבוטח?
פרט נוסף הוא שכאשר התחלתי להפקיד, בשנת 2016, נדרשתי למלא הצהרת בריאות משום מה, על החלק הזה של ההגדלה. והשאלה היא האם בהצטרפות מחדש עתידית אצטרך שוב למלא מחדש הצהרה כזאת?
מדובר במנורה מבטחים.
האם קרן הפנסיה פעילה גם כשכיר? במידה שכן אין פגיעה בהיקף הכיסוי הביטוחי אך יתכן שתידרש בעתיד לתקופת אכשרה חדשה על הגידול בשכר המבוטח
לעניין הצהרת הבריאות מדובר במדיניות של הקרן. תמיד אפשר לבחור בקרן פנסיה שאינה דורשת הצהרת בריאות
תודה.
הקרן פעילה גם כשכיר.
אז אין בעיה בהיקף הכיסוי
האם הצהרת בריאות לא באה במקום תקופת אכשרה בקרן פנסיה? זאת אומרת אם אמלא הצהרת בריאות בעתיד והיא תעבור חלק, אז לא תהיה תקופת אכשרה בכלל?
לא. הצהרת בריאות לא מחליפה תקופת אכשרה.
אבל היא יכולה להוסיף לך החרגות כאלה או אחרות
יש לי שאלה נוספת בנושא.
הבנתי שגיל הכניסה שלי לא ישתנה אם מדובר בקרן שיש לי כשכיר ולכן מעניין זה אני כבר לא דואג. זאת אומרת שאם אחזור להפקיד על שכר לא מבוטח, אעשה זאת באותה קרן שיש לי פעילה כשכיר.
חשבתי על צעד שבו אעשה ביטוח מטריה ביטוחית על הסכום שאני מבטח נכון לכרגע כולל ההפקדה העצמאית, שיכסה אותי גם מענייני תקופות אכשרה למיניהן, אם זה מתאפשר. מכיוון שאין לי צורך ביטוחי כרגע לבטח שעות נוספות שאינני מבצע כבר, אבטל את ההפקדה הזאת. הביטוח מטריה יישאר בתוקף. אם בעתיד יעלה הצורך להגדיל בחזרה את ההפקדות בגלל רכיב לא מבוטח משמעותי, אז ביטוח המטריה יכסה גם את הסכום שבוטח בעבר, כולל לעניין תקופת אכשרה חדשה, וזה יקטין את החלק שאולי יישאר עם תקופת אכשרה. כאמור כרגע אין לי צפי לרכיב לא מבוטח משמעותי בשנים הקרובות, בניגוד לעבר.
או לחילופין, למקרה שלא אפשרי לעשות ביטוח מטריה על תקופת אכשרה כיום, מכיוון שיש לי וותק מעל 5 שנים, אעשה אותו בעתיד אם במקרה אגדיל בעתיד את ההפקדות ואדרש לתקופת אכשרה כזאת. האם תקופת אכשרה על גידול שכזה עלולה להיות על כל התוספת של חלק עצמאי (זאת אומרת גידול מאפס לסכום שלא ידוע כרגע) או שרק אם סה"כ השכר הקובע יעלה ב-15%, כמו שיש בד"כ בתקופות אכשרה על גידולים בשכר?
לעניין הצהרת בריאות בקרן הפנסיה, אם יהיה צורך אתמודד איתו. אם תהיה בעיה פשוט אוכל להחליט לחסוך במקום אחר ובכלי אחר את הסכום שהייתי רוצה להפקיד לקרן פנסיה כעצמאי, ולא דרך קרן פנסיה. או אולי להפקיד רק את החלק העצמאי החדש לקרן פנסיה אחרת (ומצד שני שם אהיה מעל גיל 41).
פשוט כרגע לדעתי המצב שלי הוא ביטוח יתר – הרכיב שלא מבוטח אצלי כבר לא קיים
מה דעתך?
אתה יכל לקנות מטריה במנורה גם אם השלמת 5 שנים בקרן,
אבל תצטרך לקנות ביטול אכשרה על כל השכר ולא רק על הדלתא. לטעמי העלות במקרה הזה לא מצודקת
אלה אם ההפקדה באופן עצמאי תהייה גבוהה משמעותית ביחס לשכר הקיים היום
האם זאת החלטה שאצטרך לעשות בעתיד, במקרה שההפקדה העצמאית תגדל בחזרה בצורה משמעותית? זאת לא החלטה שעליי להחליט עכשיו, נכון? אני לא צופה גידול כזה משמעותי ברכיב הלא מבוטח בעתיד הנראה לעין, האמת.
אני שואל זאת כי יש לי אפשרות (בתור עובד של מנורה) לקנות מטריה קולקטיבית ללא חיתום, ולכן אני שוקל לעשות זאת עכשיו מכיוון שהרכיבים האחרים במטריה כמובן גם יכולים להיות חשובים, וללא קשר לעניין תקופת האכשרה ולהפקדה העצמאית. אני חשבתי "לתפוס טרמפ" על הנושא של המטריה לצרכים האלו גם כן. אך לפי דברי ההסבר שקיבלתי במנורה, את רכיב הביטוח לתקופת אכשרה הם מוכרים רק למי שיש לו וותק עד 5 שנים, ולא לכל מי שרוצה.
הי נדב,
כיצד ניתן להגדיל את השכר המבוטח כשמבצעים הפקדה חד פעמית בסוף שנה?
בקופת גמל אין בכלל אלמנט ביטוחי.
בפנסיה משלימה בהפקדה חד פעמית זה הולך ישר לצבירה למיטב הבנתי
אם אתה לא מנצל את כל התקרה בקרן המקיפה ותפקיד לשם באופן עצמאי זה יגדיל לך את השכר המבוטח. גם אם תפקיד לקרן המשלימה (בהנחה שאתה לא במסלול יסוד – זה יגדיל לך את השכר המבוטח)
גם בהפקדה חד פעמית?
קרן הפנסיה המשלימה תפרוס את זה לבד באופן שנתי?
צריך לראות ספציפית בתקנון, אצל מי שאמצה את כללי התקנון התקני במשלימה יפרסו את ההפקדה ממועד ההפקדה האחרון
וישנה אפשרות לבקש מקרן הפנסיה שרק אחוז מסוים מההפקדה ילך לרכיב הביטוחי?
חלק גדול מההפקדה הוא בגין גילום רכב, לא בגין הכנסה נוספת.
לא. מהפקדה באופן עצמאי יחושב "שכר מבוטח" ובעבורו יגבו כיסוי ביטוחי בהתאם למסלול הביטוח שאתה נמצא בו
אז אם אני לא רוצה להיות מבוטח על מלוא השכר אפשר בעצם בפנסיה המשלימה לבחור מסלול ביטוחי "מצומצם" יותר?
נכון, בקרן המשלימה ניתן לבחור מסלול יסוד שלא כולל כיסוי ביטוחי או מסלול בכיסוי ביטוחי קטן יותר