תכנון פנסיוני

יש לך כספי פיצויים בלבד בקופת גמל? יכל להיות שכדאי לך להעביר אותם

עובדים המבקשים לקבל בעתיד קצבה גבוהה יותר צריכים לבחון כבר היום את הכדאיות של העברת כספי הפיצויים מקופת הגמל אל קרן הפנסיה.

בקרב חוסכים רבים מתחלקות הפקדות כספי הפיצויים בין קרן פנסיה לקופת גמל. לקרן הפנסיה מופקד שיעור חודשי של 6% מכספי הפיצויים (או 72% בחישוב שנתי) ואל קופת הגמל ה- 2.33% הנותרים (או 28% בחישוב שנתי). לפיצול היסטורי זה בין ההפקדות יש השפעה עתידית על צורת מימוש הכספים ועל האפשרויות שקיימות בפני העובד בסיום העבודה לצורך דחיית תשלומי המס על כספי הפיצויים.

עובדים המבקשים לקבל בעתיד קצבה גבוהה יותר או עובדים הצפויים לקבל בסיום עבודה מענקי פרישה נוספים מלבד כספי הפיצויים צריכים לבחון כבר היום את הכדאיות של העברת כספי הפיצויים מקופת הגמל, כספי ה- 2.33, אל קרן הפנסיה.

קצת רקע : משיכת כספי פיצויים

משיכת כספי פיצויים פטורה ממס עד לתקרה שנתית של משכורת עבור כל שנת עבודה ולא מעבר לתקרה שנתית של 12,420 ש"ח. משיכת כספים מעבר לתקרה זו חייבת במס. ניצול הפטור ממס על כספי הפיצויים לאורך 32 שנות עבודה שקדמו לפרישה תקטין את הפטור ממס שיעמוד לרשותנו בפרישה.

כספי פיצויים שהופקדו בקופות גמל עד לשנת 2008

כספי פיצויים שהופקדו לקופת גמל לפני שנת 2008 נחשבים כספי פיצויים הוניים, ככאלה הם יסווגו בסיום עבודה בקוד 4 בטופס 161. בסיום עבודה על כספים אלו יהיה ניתן לבחור רצף פיצויים או להתחשבן כלומר למשוך את הפיצויים בפטור או במס.

לדוגמה

לאלכס הופקדו במשך השנים כספי פיצויים בקרן הפנסיה ובקופת הגמל. בשנת 2020 הוא פוטר מעבודתו. לרשותו עמדו 300,000 שקלים בכספי הפיצויים.

  • 216 אלף ש"ח שנמצאים בקרן הפנסיה עליהם הוא ביצע רצף קצבה
  • 40 אלף ש"ח בקופת גמל שהופקדו לאחר שנת 2008 וגם עליהם בוצע רצף קצבה
  • 44 אלף שקלים בקופת גמל שהופקדו לפני שנת 2008 ועליהם אלכס ביצע רצף פיצויים

את כספי הפיצויים שהופקדו עד לשנת 2008 חייבים תמיד למשוך כסכום חד פעמי פטור או חייב במס. במקרה הטוב מועד המשיכה יהיה בזמן הטוב ביותר לצורך מימוש הטבות המס אך במקרים אחרים נצטרך לממש את הכספים מוקדם יותר.

לאחר שנה של חיפוש עבודה, אלכס לא מצא מעסיק חדש שימשיך עבורו את ההפקדות לפנסיה ולמרות שלא היה זקוק לכספים הוא היה חייב לבצע חרטה מרצף פיצויים.

במידה וינצל כעת את הפיצויים בפטור ממס הוא יפגע לעצמו בפטור העתידי על קצבת הזקנה.

השארת הכספים בקופת הגמלהעברת הכספים לקרן הפנסיה
אפשרות משיכה מוגבלת: ניתן לממש את הכספים כסכום חד פעמי בלבד בכפוף לתנאי רצף פיצוייםניתן לבחור האם לממש כקצבה בגיל פרישה, היוון קצבה או משיכה כסכום חד פעמי

>>>האם בגיל פרישה כדאי למשוך כספי פיצויים או לבצע היוון קצבה?

כיצד העברת הכספים לקרן הפנסיה הייתה מונעת את הבעיה?

על כספי פיצויים בקרן הפנסיה ניתן לבצע רצף קצבה. במידה וקופת הגמל הייתה עוברת לקרן הפנסיה היה ניתן לבצע רצף קצבה על כל כספי הפיצויים וכך לדחות את משיכת הכספים כסכום חד פעמי בעתיד או לקבל את הכספים כחלק מקצבת הזקנה.

במידה והחוסך עבר את גיל 60 וטרם סיים את עבודתו יהיה באפשרותו לשנות א תסיווג כספי הפיצויים בקופת הגמל מקוד 4 לקוד 6. מפיצויים בהון לפיצויים בקצבה. במקרה זה יהיה באפשרותו לבחור ברצף קצבה על הכספים גם בקופת הגמל

טיפול במענקי פרישה חד פעמיים

במקרים רבים לכספי הפיצויים בסיום עבודה מתווספים סכומים נוספים כמו מענקי פרישה מוקדמת או פדיון ימי מחלה שלא נוצלו. גם במידה ואלכס היה מוצא מעסיק חדש שהיה ממשיך עבורו את ההפקדות עד לפנסיה הוא היה חייב לממש את כספי הפיצויים ברצף הפיצויים כסכום חד פעמי בפרישה. לצד סכום זה היה עליו לממש את גם את כספי מענק הפרישה.

כדי להקטין את המס על כספי מענק הפרישה ניתן לבצע פריסת מס עד לשש שנים ממועד סיום העבודה.

השארת הכספים בקופת הגמלהעברת הכספים לקרן הפנסיה
פטור ממססכום הפיצויים הפטור ממס מוגבל בתקרהניתן לקבל את הכספים כחלק מהקצבת הזקנה, על קצבת הזקנה קיימים פטורים נוספים ממס בהם נקודות זיכוי
צורת משיכהמשיכה הונית בלבדאפשרות למשיכה הונית או משיכה כקצבה (או היוון קצבה)
גמישותמעטהרבה

כיצד העברת הכספים לקרן הפנסיה הייתה מונעת את הבעיה?

כספי פיצויים בקרן הפנסיה ניתן למשוך כקצבה או כסכום חד פעמי. לאלכס הייתה אפשרות לנצל את הפטור ממס על כספי הפיצויים על כספי המענק הפרישה החד פעמי ואת כספי הפיצויים בקרן הפנסיה למשוך כחלק מקצבת הזקנה.

ניוד כספי פיצויים בלבד לקרן הפנסיה

תקנות העברת כספי פיצויים מסדירות את אופן ניוד כספי הפיצויים בין המוצרים הפנסיונים השונים. חוסכים מתחת לגיל 60 יוכלו לנייד כספי פיצויים רק בתנאי שהם עוברים יחד עם כספי התגמולים או שכספי הפיצויים עוברים אל המוצר שבו הופקדו כספי תגמולים בעבור אותה תקופה.

כמו לדוגמה במקרה של אלכס, כספי התגמולים והפיצויים (6%) הופקדו לקרן הפנסיה וכספי התגמולים בשיעור של 2.33% הופקדו לקופת גמל. במקרה זה היה באפשרות אלכס לנייד את כספי הפיצויים בלבד מקופת הגמל אל קרן הפנסיה.

חוסכים מעל גיל 60 יכולים לנייד כספי פיצויים בלבד, כלומר במידה ויש חוסך המבוטח בקרן פנסיה ותיקה ויש ברשותו קופת גמל עם כספי פיצויים (כספי 2.33%) הוא יוכל לנייד את הכספים לקרן הפנסיה ולקבל מהם קצבה.

האם ניתן לנייד מענקים פרישה חד פעמיים לקרן הפנסיה לצורך קבלת קצבה?

חוסכים רבים שקיבלו מענקי פרישה הפקידו אותם בקופת גמל ובחרו עליהם רצף פיצויים. חשוב לדעת כי ניתן לנייד כספים אלו לקרן הפנסיה אבל לא ניתן לקבל מהם קצבה לפני שמבצעים התחשבנות על כספי הפיצויים ומשלמים את המס הנדרש.

האם יש חסרונות בהעברת כספי הפיצויים מקופת הגמל לקרן הפנסיה?

העברת הכספים לקרן הפנסיה טובה למי ששואף לקבל קצבה בעתיד ולהקטין את תשלומי המס על כספי הפיצויים. צריך לזכור כי במקרה מוות, קצבת השארים בקרן הפנסיה תחושב בהתאם לשכר המבוטח בקרן והשארים לא יוכלו למשוך את כספי הפיצויים כסכום חד פעמי.

השארת  חלק מכספי הפיצויים בקופת הגמל לא תפגע בקצבת השארים ותבטיח למשפחה גם סכום חד פעמי במקרה המוות.

לדוגמה

חוסך המרוויח 10,000 ש"ח וצבר פיצויים בגובה של 300 אלף ש"ח המתחלקים בין קרן פנסיה לקופת גמל, 216 אלף ש"ח צבורים בקרן הפנסיה והיתרה בקופת הגמל.

החוסך מתלבט האם להעביר את כספי הפיצויים מקופת הגמל אל קרן הפנסיה.

במקרה של מוות המשפחה תקבל את הסכומים הבאים:

מקרה א – כל הכסף בקרן הפנסיהמקרה ב – הכספים מתחלקים בין פנסיה וגמל
קצבה חודשיתקצבה חודשיתתשלום חד פעמי
10,000 ₪10,000 ₪84,000 ₪

רוצים להגיע עם יותר כסף לפנסיה?
רוצים להפסיק לפחד מהחיסכון הפנסיוני?
קורס הפנסיה הדיגיטלי של : פנסיוני להבין את הפנסיה הוא הפתרון עבורכם
כנסו לקורס הפנסיה הדיגיטלי שלנו https://pensuni.com/?page_id=7203

יש לך כספי פיצויים בלבד בקופת גמל? יכל להיות שכדאי לך להעביר אותם by

נדב טסלר

נדב טסלר, מתכנן פרישה, משמש כסמנכ"ל מקצועי בקוואליטי שירותים פיננסים לשעבר סמנכ"ל מקצועי בהלמן אלדובי קופות גמל ופנסיה, ומנהל המוצר באגף השיווק במנורה מבטחים. מרצה כיום במכללת נתניה ומכללה לפיננסים BDO. בעל הבלוג : פנסיוני, להבין את הפנסיה. לנדב תואר M.A במנהל עסקים מהמכללה למנהל, B.A במנהל עסקים מאוניברסיטת בן גוריון והוא מחזיק רישיון סוכן ביטוח פנסיוני מטעם רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון.

תגובות

  1. נדב, איכזבת. תמיד נהניתי להיכנס לעדכונים שמגיעים ממך במייל, להיכנס לכאן ולקרוא. אבל הפעם באמת שהופתעתי לרעה. העברת כספי ה]יצויים לקרן פנסיה זה אחד המהלכים הגרועים ביותר שחוסך יכול לעשות. פשוט לקחת כסף שאיכשהו שייך לנו ולתת אותו למושחתים כדי שיערבלו אותו בסוג של מקדם פיקטיבי שאף אחד לא מבין, וייתנו לנו ממנו שאריות במשך כמה חודשים עד שנתפגר. מאוד מנותק מהמציאות. אוי ואבוי.

    1. נדב,
      דווקא בגלל שאני לא חסיד של השמת כל הביצים בקרן (פנסיה) אחת, אני רוצה לומר לך יישר כוח
      לפחות לאור הטובקיסט הקודם

      יש יתרונות לביסור יש יתרונות לאיחוד, העולם אינו שחור לבן
      גם בקופות גמל יש מקדם פנסיה
      והכי חשוב מי שאומר "פשוט לקחת כסף שאיכשהו שייך לנו ולתת אותו למושחתים כדי שיערבלו אותו בסוג של מקדם פיקטיבי שאף אחד לא מבין"

      מצטט סיסמאות דמגוגיות ומכריז על עצמו שאינו מבין דבר בנושא שהוא שולל
      ובוודאי לא ממש קרא דבר מהבלוג מהמקצועי שלך

      ג"נ
      איו לחי קרן פנסיה של מנורה מבטחים או קופת גמל או קרן השתלמות או ביטוח מנהלים
      ואני לא משווק או יועץ פנסיוני, סתם חוסך (ולא רק בפנסיה גם בשוק ההון )

    2. אביעד,

      במקרה הזה כספי הפיצויים לא נמצאים אצלך, הם נמצאים בקופת הגמל. השאלה היא האם להשאיר אותם שם או להעביר אותם לקרן הפנסיה.

  2. העלית נקודה מעניינת נדב. אני רוצה לנסות לחדד. אני נוטה לחשוב (עד היום) ששביל הזהב נמצא בהפקדת התגמולים לקרן הפנסיה והפיצויים לקופת גמל. יש בכך משום איזון שמתאים לדעתי להרבה חוסכים. אני מבין את החסרון שתיארת בפוסט אבל האם האלטרנטיבה של העברת הפיצויים לקרן הפנסיה מגדילה את הסיכון בכך שכל כספי החסכון נמצאים בסל אחד (שיש לו גם חסרונות)? בנוסף, אמנם יתכן שחוסך שעזב את עבודתו ייאלץ למשוך את הפיצויים שנחכסו מלפני 2008 כסכום חד פעמי אבל יש היום אלטרנטיבות אחרות של דחיית מס כגון קופת גמל להשקעה או לנצל את תיקון 190. מה דעתך?

    1. תודה יורם,

      ישנם מקרים בהם כדאי לפצל את ההפקדות בין קרן פנסיה לקופת גמל, כתבתי על כך בעבר https://pensuni.com/?p=1516 אך כל עוד החוסך מעוניין בעתיד לקבל את הקצבה הגבוהה ביותר (או לממש את כספי הפיצויים כקצבה) קופת הגמל מהווה עדיין מכשלה.
      כל עוד תיקון 13 לא הבשיל וקופת גמל לחיסכון (בשמה החדש) לא יכולה לשלם קצבה, העברת כספי הפיצויים לשם או פיצול ההפקדות תיצור בעיה לפורש בעתיד.

      החלופות שציינת, קופת גמל להשקעה או תיקון 190 לא מהוות אלטרנטיבה לבעיית משיכת הפיצויים או תשלום המס על פיצויים מעבר לתקרה.

  3. כרגיל פוסט משובח ומעניין. כשהפיצויים נמצאים בקופה נפרדת אז זה בהחלט פתרון טוב. הבעיה היותר גדולה היא בחסכונות ההוניים מלפני 2008 בהם התגמולים נמצאים יחד עם הפיצויים ולא ניתן לנייד לקרן הפנסיה מבלי להפוך את התגמולים לקבצתיים …
    הרי האוצר מעודד חסכון לפנסיה מדוע לא מטפלים במצב הזה ?! אני בטוח שרבים יסכימו להעביר את הפיצויים בלבד לקרן הפנסיה.

    1. מבחינת האוצר שיעבירו את הכל לקרן הפנסיה ולא רק את הפיצויים. אבל מי שרוצה להעביר רק את הפיצויים פשוט מחפש מקלט מס.
      כיום אפשר להעביר כספי פיצויים לקרן הפנסיה (גם ללא תגמולים) אחרי גיל 60.

      1. תודה על ההתייחסות. רוב העובדים מחליפים עבודה עד גיל 60 כך שהפתרון הזה די מצומצם. אם זאת הגישה באוצר, זאת ממש חוצפה כי הטבת המס במקור על ההפקדה לחסכון הוני היתה נמוכה מאשר הקצבתי.
        ב 2008 החליטו לחייב חסכון קצבתי וקונסים את מי שחסך הוני בעבר ע"י פגיעה בפטור על הקצבה בגלל החובה למשוך את הפיצוים. לא הוגן …

  4. היתרון היחיד שאתה מציג כאן לא כל כך רלוונטי. מניסיוני פקידי שומה נותנים אישור לרצף קצבה גם לכספי פיצויים מלפני 2008.
    הסבירות שאדם נמצא באבטלה יותר משנה נמוכה. במקרה שלא רוצים לקחת סיכון שכזה אכן ניתן להעביר.
    קרן פנסיה בכללי זה מוצר בעייתי ביותר עם חסרונות לרוב.
    היסטורית היה רצון לעשות הפרדה ברורה בין המרכיבים הביטוחיים לחיסכון. בפועל בפנסיה לא מתקיימת הפרדה ברורה וביטוח מנהלים מדובר במוצר יקר.

    1. בוקר טוב, תודה על הערה,

      גם השארת הכספים ברצף קצבה לא מונעת את הבעיה שמוצגת בדוגמא השנייה, משיכת הכספים בגיל הפרישה. לעניין אבטלה יותר משנה, בגילאים יותר מבוגרים הבעיה הופכת להיות יותר ויותר קריטית ואדם עשוי למצוא את עצמו בתקופות אבטלה ארוכות או לחזור לשוק העבודה בשכר נמוך יותר שעשוי להשפיע על חישוב הפטור על כספי הפיצויים.

  5. נדב ראשית המון תודה על הפוסטים המעשירים.
    במקרה שאדם מקבל קצבת פנסיה גבוה עליה הוא ממוסה, העברת פיצויים פטורים לרצף קצבה בעצם יגרום לאובדן הפטור על הפיצויים, לא כן??

    ועוד שאלה- במקרה של אדם צעיר, האם לא כדאי תמיד לבחור ברצף פיצויים ולהתמודד עם הבעיה בעתיד?
    כך לא מנצלים פטור ומצד שני גם לא מאבדים אותו.

    1. ערב טוב דורית,

      הפטור ממס על קצבת הזקנה מורכב משניים פטור למי שלא ניצל פיצויים פטורים לאורך השנים ופטור נוסף שגדל בכל 5 שנים עד שיגיע ל- 32% מתקרת הכנסה מזכה בשנת 2025 https://pensuni.com/?p=1258

      אדם שיחליט למשוך את הפיצויים הפטורים (למשוך ולא ליעד לקצבה) יקטין לעצמו את הפטור בזקנה. מלבד פטורים אלו, על קצבת הזקנה קיימים נקודות זיכוי כמו כל הכנסה אחרת.

      לעניין רצף פיצויים, רצף פיצויים מחייב משיכת הפיצויים כסכום חד פעמי ואדם צעיר (או מבוגר) לא יוכל בעתיד להמיר כספי פיצויים אלו לקצבה. מימוש הפיצויים כסכום חד פעמי מחייב ניצול הפטור על הפיצויים או משיכה שלהם במס שולי

  6. בוקר טוב
    האם לא ניתן לעשות רצף קצבה על כספים שהופקדו לפיצויים לפני 2008
    האם משיכת הכספים תהיה רק כסכום הוני ?
    תודה
    גליה

    1. שלום גליה,

      כספי קצבה לפני 2008 שהופקדו בקופת גמל ניתן ליעד לרצף פיצויים בלבד. אך יש הטוענים שהצליחו לקבל מפקיד מס הכנסה אישור לרצף קצבה גם על כספים אלו

  7. את הפיצויים להפקיד בקופת פיצויים אישית ולא באף קרן פנסיה !
    בסיום עבודה, מחליטים מה רוצים – כל האופציות פתוחות, כולל העברה לקצבה, לרצף, לפריסה, משיכה וכו'.
    כל שקל בקרן פנסיה הוא שקל במכונת מזל והימורים מקולקלת !!!

  8. אני מניח שמינואר 2018 קרן הפנסיה תקבל כל סכום שיופקד ברגע האחרון
    בשל שינוי שיטת חישוב פנסיית הזקנה.
    מה שקרוב לוודאי יעודד חוסכים לפנסיה להפקיד כספים לקראת הפרישה, במיוחד
    אם הקצבה תהיה פטורה ממס- קצבה מזכה.

    1. אני בהחלט מקווה,
      בקרן הפנסיה המקיפה עיקר הכספים יגיעו מקופות גדמל וכד בכלל המגבלה על גובה ההפקדה (תקרת הפקדה)

  9. נדב, תודה רבה על המאמר המעניין.
    האם כיום עדיין יש מגבלה על העברת כספי הפיצויים מקופת גמל חזרה לקרן פנסיה?
    הבנתי ממאמרים אחרים שלך, שהיום יש תקנה שחברות פנסיה מחוייבות לקבל כספים מקופות גמל ולהכניס אותם לקרן פנסיה.

    1. שלום צבי,

      קרנות הפנסיה לא מחוייבות לקלוט את כספי הפיצויים, אני מניח שהם ישמחו לעשות זאת.
      חשוב לזכור שלא ניתן להפקיד לקרן הפנסיה כספי פיצויים ללא כספי התגמולים (לפחות לא לפני גיל 60)

  10. נדב, ראשית המון תודה על הפוסטים המעשירים.
    יש לי כספי פיצויים בקופת גמל שנפתחה בשנת 2012, בנוסף לקרן פנסיה שברשותי. לאחרונה הייתי אצל פקיד השומה ע"מ להסדיר את כספי הפיצויים.
    עבור הפיצויים בקרן הפנסיה קיבלתי אישור לרצף קצבה, כפי שביקשתי. אולם, הפקיד טען שאין לו אפשרות לתת אישור של רצף קצבה לכספי הפיצויים בקופת הגמל (למרות שנפתחה בשנת 2012) ושעלי למשוך את הכספים.
    הוא נתן לי אישור על הסכום הפטור.
    מקריאה בפוסט זה (וגם במקומות אחרים ברחבי האינטרנט) אני מבינה שיש דבר כזה רצף קצבה על כספי פיצויים בקופת גמל. לא ברור לי מדוע פקיד שומה לא יאפשר לי לקבל אישור של רצף קצבה לכספי הפיצויים בקופת הגמל, אם דבר כזה אפשרי.
    יש לך המלצה מה עלי לעשות במקרה הזה?

    1. ערב טוב רינת,

      עלייך לבדוק שבאישורי הפיצויים של קופת הגמל (בטופס 161 שקיבלת מהמעסיק או בדוח הצבירה שקיבלת מקופת הגמל) הכספים מופיעים בקוד 6.

      יתכן ובאישורים מופיע בטעות קוד 4 ולכן במס הכנסה לא קיבלת רצף קצבה.

      1. אתה כמובן צודק. קופת הגמל מופיעה בטופס עם קוד משלם 4.
        זה אומר שזו נחשבת קופה הונית?
        חשבתי שכל קופות הגמל משנת 2012 הן קופות לקצבה… אני צריכה לפנות למעסיק ע"מ לשנות את זה לקוד 6?

          1. מעדכנת פה בשביל קוראים אחרים שניגשתי הבוקר שוב לפקיד השומה עם הטופס התקין שהמעסיק שלח לי ועם אישור מקופת הגמל שמראה את קוד המשלם התקין, וקיבלתי את האישור לרצף קצבה. תודה לך!

  11. נדב שלום,אדם הגיע לגיל פרישה.יש לו פנסיה ותיקה מעל המזערית.בנוסף ישנם כספים בקופת גמל לאחר 2008 ברכיב גמל ורכיב פיצויים.האם ניתן למשוך את הפיצוים כהיוון קצבה פטורהמיד במועד הפרישה כך שיתרת ההוו הפטור תפגע רק ב100% ולא ב135%

  12. היי,
    במידה ואדם פרש לפנסיה ומקבל פנסיה של 6000 שח בחודש ובנוסף הוא ממשיך לעבוד כשכיר במקום חדש.
    במידה והוא חוסך כל חודש בקופת גמל רגילה 2000 שח .
    השאלה : האם קופת הגמל ניתנת למשיכה כסכום הוני ?
    במידה וכן באיזה תנאים ? ( האם מכיוון שיש לו פנסיה מינימלית )
    במידה וכן האם הוא ישלם על המשיכה ההונית מס הכנסה ?

    1. הי ניסים,

      מכיוון ויש ברשותו קצבה שעולה על 4,418 שקלים הוא יוכל בעתיד להוון את יתרת החיסכון. חלק מהחיסכון הזה עשוי להיות פטור ממס.
      לפי נתוני הדוגמא שלך, חוסך שמקבל קצבה של 6,000 שקלים במידה וימשוך בעתיד היוון קצבה של 2,000 שקלים. ההיוון יהיה פטור ממס.

      אתה יכל לקרוא על זה עוד בקישור הבא על קצבה מזכה והפטור עליה : https://pensuni.com/?p=1258

  13. היי נדב, מה שלומך ? החל מהשנה הבנתי שלא ניתן לנייד כספי פיצויים ללא התגמולים אלא אם כן הלקוח מעל גיל 60, האם ניתן לנייד תגמולים בלבד מקופה שיש בה פיצויים ותגמולים ללקוח בן 55 ?

    1. הי אבי,

      המניעה לניוד כספי פיצויים קיימת כבר כמה שנים, אך ככל הנראה לא נבדקה כראוי. לעניין ניוד של כספי תגמולים בלבד, אין מניעה של ניוד שלהם בתקנות.

  14. נדב שלום
    במידה ויש לי שתי קופות גמל ,באחת מהן קיימת הפקדה רק לפיצויים ובאחרת פיצויים ותגמולים ואני מתחת לגיל 60
    מהן האופציות שיש לי ?
    האם אני יכול לנייד את הקופה עם ההפקדות לפיצויים ותגמולים לקופה שיש בה הפקדה לפיצויים בלבד ?
    והאם העובדה שלא הופקדו תגמולים , אלא רק פיצויים , לא מתאפשר לנייד את הפיצויים לקופה אחרת למרות שטרם הגעתי לגיל 60 ?
    תודה

    1. להבנתי לא ניתן לאחד תחת קופת גמל הפקדות לפיצויים ממעסיקים שונים. לשאלתך לעניין ניוד, תוכל לנייד את הפיצויים לקופת גמל אחרת (גם בזה יש קופות שמקשות) ולקרן פנסיה רק אחרי גיל 60.

  15. נדב שלום
    נראה לי שנפלה טעות והכוונה 2.33% כספי פיצויים ולא כספי תגמולים
    "כמו לדוגמה במקרה של אלכס, כספי התגמולים והפיצויים (6%) הופקדו לקרן הפנסיה וכספי התגמולים בשיעור של 2.33% הופקדו לקופת גמל"

  16. היי נדב , חוסך ש2.33 מכספי הפיצויים שלו הופקדו לקופת הגמל יוכל לנייד את הכספים לקופת גמל אחרת ?

  17. היי נדב,
    עובד שהופקד לו לקופ"ג השלמת פיצויים בשנת 2006, האם יש חשיבות לחלוקה לקצבתיים והוניים?
    אם זה הוניים, ונניח שניתן לנייד לקרן הפנסיה, האם צבע הכסף ישתנה?
    מה זה אומר הפיצויים ההוניים, שניתן למשוך את כל הסכום ללא מס או בהתאם לפטור למשיכת פיצויים השנתית?

    תודה רבה על המענה

  18. הי נדב
    ציינת במאמר , "……… או שכספי הפיצויים עוברים אל המוצר שבו הופקדו כספי תגמולים בעבור אותה תקופה"
    ואם אותו מוצר שבו הופקדו התגמולים נמצא בחברה אחרת ?
    האם לא תהיה בעיה עם החברה המעבירה ? איך מבצעים זאת ?
    תודה

  19. היי נדב,

    אני מפצל פיצויים ותגמולים –
    תגמולים עד התקרה מפקיד לפנסיה מקיפה
    פיצויים ותגמולים מעל לתקרה אני מפקיד לקופת גמל

    האם ניתן לנייד את הפיצויים ותגמולים שהופקדו לקופת הגמל עד כה לפנסיה משלימה לפני גיל 60?

  20. שלום נדב,
    בהמשך למה שכתבת מעלה "במידה והחוסך עבר את גיל 60 וטרם סיים את עבודתו יהיה באפשרותו לשנות א תסיווג כספי הפיצויים בקופת הגמל מקוד 4 לקוד 6. מפיצויים בהון לפיצויים בקצבה. במקרה זה יהיה באפשרותו לבחור ברצף קצבה על הכספים גם בקופת הגמל"
    אני בת 60.2 עובדת עד 7.7.22 (פוטרתי) ואחר כך אקבל דמי אבטלה.
    1. האם ניתן לשנות את הסיווג כספי הפיצויים מקוד 4 לקוד 6 גם בביטוח מנהלים או שצריך להעביר לקופת גמל או קרן פנסיה ואז לשנות סיווג?
    2. האם כשאני מקבלת דמי אבטלה, זה נחשב שטרם סיימתי עבודה?
    תודה רבה

    1. כיצד הכספים רשומים היום בטופס 161, האם הם רשומים תחת קוד 4 או תחת קוד 6?

      אם הם רשומים תחת קוד 4 אפשר לנייד אותם לקרן פנסיה משלימה ואז לבקש לעשות עליהם רצף קצבה

  21. שלום נדב,
    תודה. הם רשומים תחת קוד 4.
    מכיוון שאני מסיימת לעבוד עוד שבוע ועוברת לקבל דמי אבטלה, ולא יודעת אם אמצא עבודה נוספת, חשוב לי להבין:
    האם חובה לבצע את הניוד תוך שבוע, כל עוד אני עובדת, או שניתן לבצע גם בתקופת האבטלה?
    תודה רבה,
    זיוה

  22. תודה רבה מאד נדב, זה שזה לא חייב להתבצע תוך שבוע, מאד מקל. בגלל שכתוב "במידה והחוסך עבר את גיל 60 *וטרם סיים את עבודתו*", נלחצתי. עוד שאלה בהקשה, אם אפשר.
    למה צריך או עדיף לנייד לפנסיה משלימה ולא לפנסיה מקיפה?
    תודות רבות!!!

  23. הי נדב, תודה רבה על התשובות.
    למה הכוונה ב"ניצלתי"? שלא התחלתי לקבל מקרן הפנסיה המקיפה קצבה?
    טרם קיבלתי קצבה בכלל. אני עובדת במשרה מלאה עוד שבוע. אחר כך – מחפשת ומקבלת דמי אבטלה. אני לא בטוחה שאמצא עבודה בגילי 60.2.

  24. תודה רבה מאד, נדב, על המענה המפורט והסבלני שלך ועל צירוף המאמר. קראתי את המאמר. נראה לי שעכשיו אני מבינה את הנושא. המאמרים והתשובות שלך זו עזרה שלא תסולא בפז! תודות רבות!

  25. היי נדב
    מה יקרה במועד פרישה,
    לחוסך שעזב בעבר עבודה
    עם כספי פיצוים הוניים ולא התחשבן עליהם?

    תודה רבה

      1. תודה
        אז אם הכוונה להשאיר את כספי הפיצוים ההוניים בקופה
        יש עניין לעשות התחשבנות
        ולפתוח קופה נפרדת לכספים האלו?
        הרי בין אם נדווח על עזיבת העבודה ובין אם לא
        בסופו של יום הכספים ימוסו באותה המידה?

        1. לא, במידה שלא תעשה התחשבנות המיסוי יהיה בהתאם למס השולי שחל עליך ועל היורשים יהיה להציג טפסי 161 ו – 161ב' למס הכנסה כדי למשוך את הכסף.
          לעומת זאת, אם תסדיר את מעמד הכספים מראש הם ישלמו רק מס רווחי הון וילכו לדרכם.
          לטעמי, הטיפול באפשרות השנייה פשוט יותר

  26. נדב שלום, ברצוני לדעת אם יש לי קופה אישית לפיצויים וברצוני לנייד לקופת גמל אחרת.
    האם אני צריך לבצע התחשבנות מס לפני המעבר? או שאני יכול לנייד בלי כל התחשבנות?
    הודה לתשובתך

    1. אם הכספים נמצאים ברצף קצבה לא נדרש לבצע התחשבנות לפני המעבר, אם הכספים נמצאים ברצף פיצויים צריך לבצע התחשבנות לפני המרה לקצבה

  27. האם המאמר מדבר רק על הבעייתיות של כספי פיצויים מלפני 2008? אם נעביר אותם לקרן הפנסיה הם יהפכו מהוני לקיצבתי כולל התגמולים .. ביחס להפקדות אחרי 2008 אני מבין שאני תמיד יכל לייעד לקיצבה גם אחרי חרטה מרצף פיצויים אז לא ממש ברור מדוע כדאי לדאוג להעביר את הפיצויים כבר עכשיו לקרן הפנסיה ולא להמתין לגיל 60 ומעלה.

    אשמח אם תוכל להסביר בבקשה

    1. ישנם מקרים רבים שכספי התגמולים לפני 2008 הופקדו לקרן הפנסיה ואילו כספי פיצויים (2.33%) הופקדו לקופת גמל, במקרה הזה בכפוף לתקרות ניתן לנייד כבר היום את הפיצויים לקרן הפנסיה.
      אחרי בחירה ברצף פיצויים לא ניתן לייעד כספים לרצף קצבה, יש לבצע חרטה – להתחשבן על הכספים בפטור או במס ורק לאחר מכן לייצר קצבה.

      דרך הגב, עמדת מס הכנסה כפי שבאה לידי ביטוח בטופס 161 החדש היא שכספי פיצויים בקוד 4 (לפני 2008) ירשמו ככאלה גם במקרה של ניוד לקרן הפנסיה וידרש להתחשבן עליהם לפני המרה לקצבה.

      1. אז למעשה גםאם אעביר אותם העום לקרו הפנסיה, אצטרך להתחשבן עליהם בפרישה ובכך לנצל את הפטור ולפגוע בתקרת הפטור של קצבה מזכה?

        יש דרך להימנע מכך?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם

Back to top button