דיני עבודה

האם צריך להפקיד לעובד לפנסיה בתאונת עבודה?

העובד שלי נפגע בתאונת עבודה ונמצא כבר מספר חודשים בבית. האם אני צריך להמשיך להפקיד עבורו לחיסכון הפנסיוני?

החקיקה והתקנות השונות מגדירים מתי על המעסיק להמשיך להפקיד לעובד לקרן הפנסיה ולחיסכון הפנסיוני למרות שהוא נעדר מעבודתו. לדוג' חוק ימי מחלה מגדיר את התשלום בעבור ימי המחלה של העובד כשכר לכל דבר ועניין לכן כל עוד העובד מקבל תשלום עבור ימי המחלה על המעסיק להמשיך להפקיד עבורו לפנסיה. באופן דומה תקנות עבודת נשים מגדירות את החובה שחלה על המעסיק בהמשך הפקדות לחיסכון הפנסיוני לעובדת שנמצאת בחופשת לידה או בשמירת הריון.

אך בניגוד לשני המקרים הקודמים אין חקיקה או תקנות המחייבות את המעסיק להמשיך להפקיד לפנסיה לעובד שנפגע בתאונת עבודה. כאשר אין חקיקה ואנו רוצים לבדוק את החובה שחלה על המעסיק אנו ניגשים לפסיקה. ישנם שני פסקי דין מעניינים של בית הדין האזורי לעבודה שעוסקים בנושא של הפקדות לחיסכון הפנסיוני לעובד שנפגע בתאונת עבודה, שני פסקי הדין הם של השופט יצחק לובוצקי.

בפסק הדין הראשון תע"א 3488-07 חנוך חשאי נ' דן רכב ותחבורה ד.ר.ת. בע"מ משנת 2011 נקבע כי מעסיק חייב להמשיך ולהפריש את חלקו בקרן הפנסיה עבור התקופה שבה העובד נעדר מהעבודה בשל תאונת עבודה, כל זמן שממשיכים להתקיים בין הצדדים יחסי עובד-מעסיק, ובלבד שלא קיימת הסכמה אחרת בין הצדדים.

לכאורה בהתאם לפסק הדין הנל, עליך כמעסיק להמשיך לבצע הפקדות לפנסיה לעובד, כמובן שעל העובד בתקופה הזאת להעביר גם את חלקו בהפקדות.

אך בפסק דין מאוחר יותר של אותו שופט, יצחק לובוצקי, סעש (נצ') 2420-10-13‏ ‏ מוריס נוייסרי נ' ד.ב.ש טבורינסקי בע"מ, משנת 2015 קבע השופט כי במקרה של תאונת העבודה לתקופה ממושכת מאוד (למשך כשנתיים) שלאחריה לא חזר העובד לעבודתו מייד, לא חלה על המעסיק חובה להפריש לביטוח פנסיוני בתקופה שבה נעדר העובד בשל תאונת העבודה.

מכיוון ששני פסקי הדין הנל הם פסקי דין של בית משפט אזורי הם לא נחשבים הלכה מחייבת והם נחשבים פסקי דין מנחים בלבד. כמעסיק עליך לשאול את עצמך מה משך הזמן שבו צפוי העובד להעדר מעבודתו, האם הוא צפוי לחזור לעבודה בהמשך והאם החיסכון הפנסיוני שברשותו כולל שחרור מהפקדות שיפקיד עבורו את הכספים גם במהלך התקופה בה הוא זכאי לתשלום מביטוח לאומי.

>>>באיזה מקרים קרן הפנסיה תקזז את הקצבה מביטוח לאומי

רוצים להגיע עם יותר כסף לפנסיה?
רוצים להפסיק לפחד מהחיסכון הפנסיוני?
אנחנו מזמינים אותך להגיע לפגישת תכנון פנסיוני אישית
למידע נוסף על שירות תכנון פנסיוני אישי https://pensuni.com/?page_id=7283

האם צריך להפקיד לעובד לפנסיה בתאונת עבודה? by

נדב טסלר

נדב טסלר, מתכנן פרישה, משמש כסמנכ"ל מקצועי בקוואליטי שירותים פיננסים לשעבר סמנכ"ל מקצועי בהלמן אלדובי קופות גמל ופנסיה, ומנהל המוצר באגף השיווק במנורה מבטחים. מרצה כיום במכללת נתניה ומכללה לפיננסים BDO. בעל הבלוג : פנסיוני, להבין את הפנסיה. לנדב תואר M.A במנהל עסקים מהמכללה למנהל, B.A במנהל עסקים מאוניברסיטת בן גוריון והוא מחזיק רישיון סוכן ביטוח פנסיוני מטעם רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון.

תגובות

  1. הי נדב, אכן סוגיה מעניינת. נשאלת השאלה גם האם הפקדה כזאת של מעסיק תהיה מוכרת לו כהוצאה שהרי אין הוא משלם שכר באותה תקופה ואז מדובר בהפקדה שאינה עומדת בתקנות מס הכנסה (קופות גמל). נכון?

    1. הי יורם,

      גם הפקדה לאישה בשמירת הריון, חופשת לידה או לעובדים בתקופת הקורונה היתה הפקדה ללא שכר לצידה.
      אני מניח שהפתרון במקרים האלה הוא זקיפה לעובד

    1. לא הבנתי את השאלה לעניין ביטוח לאומי,
      ההפקדה לקרן הפנסיה היא בשיעור של 94% מהפקדה מהשכר הקובע ומייצגת את הכספים שהופקדו על ידי העובד והמעסיק לתכנית

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם

Back to top button