חדשות

עדכון תקנונים : מה התחדש בקרנות הפנסיה?

בקרנות הפנסיה בוצע עדכון תקנונים בין השינויים: עדכון מקדמי הפרישה, הוספת אפשרות לקבלת קצבה רטרו, פתיחת מסלולי השקעה חדשים והרחבת הכיסוי הביטוחי

בשנת 2018 עודכן נוסח התקנון בקרנות הפנסיה בהתאם להוראות הממונה על שוק ההון ביטוח וחיסכון, עדכון המכונה גם לא פעם בשמות כמו התקנון התקני או התקנון האחיד.

כחלק מעדכון התקנון בשנת 2018 הכיסויים הביטוחים הבסיסים שמעניקה קרן הפנסיה זהים כיום בכל הקרנות. בחלק מהקרנות בחרו כבידול שיווקי (ומקצועי) באפשרות לאפשר לשמר את הכיסויים הביטוחים שהיו קיימים לחוסכים בעת מעבר בין קרנות.

>>>קריאה נוספת: הכיסויים הביטוחים בעידן התקנון האחיד

בחודש האחרון במסגרת תיקון החוזר המאוחד: עדכון מערך ההנחות הדמוגרפי בביטוח חיים ועדכון מודל שיפורי תמותה לחברות ביטוח ולקרנות הפנסיה, בוצע עדכון רוחבי בתקנוני כל קרנות הפנסיה. עדכון רוחבי שכזה הוא הזדמנות לבחון האם החברות בחרו לשמר את האחידות בתקנון או להוסיף חידושים.

 עדכון מקדמי ההמרה לקצבה

בעקבות תיקון החוזר העוסק בעדכון מערך ההנחות הדמוגרפי בביטוח חיים ועדכון מודל שיפורי תמותה לחברות ביטוח ולקרנות הפנסיה עודכנו בכל קרנות הפנסיה מקדמי ההמרה לקצבה.

עדכון המקדמים כעת נעשה בעקבות מחקר שנעשה בשיתוף חברת מבטח המשנה munich re. המחקר ניסה לבסס מודל עדכני לחיזוי תוחלת החיים בפרישה. בהתאם למודל החדש נמצא כי תוחלת החיים החזויה לגברים צריכה להיות גבוהה יותר מהתחזית כיום ואילו תוחלת החיים החזויה לנשים צפויה להיות נמוכה יותר.

>>>לקריאה נוספת : עדכון מקדמי ההמרה בקרן הפנסיה וביטוחי המנהלים

השינוי במקדמים לחוסכים בקרן הפנסיה

בעקבות העדכון תוחלת החיים לגברים המקדמים לגברים נשואים ורווקים יעלו ואילו לנשים רווקות המקדמים יירדו ולנשים נשואות המקדם יעלה. המקדמים לגברים נשואים יגדלו בכ- 0.7% ואילו של נשים נשואות יעלו ב- 0.4%.

בעקבות השינוי המקדם לגבר, נשוי, יליד 1955 הפורש בגיל 67 יעמוד על 192.42

מקדם כיוםמקדם בעקבות השינוי
190.80192.42

המקדם לאישה, נשואה, ילידת 1955 הפורשת בגיל 67 יעמוד על 189.07

מקדם כיוםמקדם בעקבות השינוי
188.28189.07

המקדם לגבר, רווק, יליד 1955 הפורש בגיל 67 יעמוד על 168.86

מקדם כיוםמקדם בעקבות השינוי
166.85168.86

המקדם לאישה, רווקה, ילידת 1955 הפורשת בגיל 67 יעמוד על 180.12 הפחתה של 0.2% מהמקדם הנוכחי.

מקדם כיוםמקדם בעקבות השינוי
180.43180.12

המקדמים שבטבלה זו הינם לפי מי שנולד באמצע השנה, קצבת אלמן/נה בשיעור של 60% מקצבת הזקנה ולפי הפרש גילאים של 3 שנים בין בני הזוג.

דמי ניהול  שמוצגים בטבלה הם לפי שיעור שנתי של 0.5%, כאשר פורשים מארבעת קרנות ברירת המחדל ישלמו דמי ניהול של 0.3%. חישוב המקדמים בהתאם לדמי ניהול של 0.3% יקטין את המקדם ויגדיל את קצבת הזקנה.

השינוי בתוחלת החיים השפיע (בקטנה) גם על עלות הכיסוי הביטוחי למקרה של מוות, כאשר הסכום בסיכון לגברים ירד ב – 1% ואילו של הנשים עלה ב- 1%.

חשוב לדעת כי למרות שהתקנונים אושרו כעת, המקדמים החדשים והשינוי בתעריפי הכיסוי למקרה מוות, יכנסו לתוקף החל מ – 1 לספטמבר 2020.

אפשרות לקבלת קצבה רטרואקטיבית

בדומה לעדכון המקדמים שחל על כל קרנות הפנסיה, בחרו בכל הקרנות להוסיף אפשרות לקבלת קצבה רטרואקטיבית.

עד לעדכון התקנון פורשים מקרן הפנסיה קיבלו קצבה ממועד הגשת בקשת הזקנה. כעת באפשרות הפורשים להגיש בקשה לקבלת קצבה רטרואקטיבית עד שלושה חודשים אחורה.

כלומר, פורשים שדחו את הגשת בקשת הקצבה בחודש אפריל בשל הירידות בשוק ההון, יכולים לפרוש כעת, לאחר שהשוק תיקן את עצמו, ולבקש קצבה רטרואקטיבית עד שלושה חודשים לאחור.

חשוב לזכור את הבקשה לקבלת קצבה רטרו יש לבקש במועד הגשת הבקשה לקצבת זקנה ולא ניתן להגיש אותה בדיעבד. בנוסף, קבלת הקצבה רטרו תקטין את הקצבה השוטפת שיקבלו הפורשים בהמשך התקופה.

הקצבה, כולל סכומי הרטרו, ייחושבו בהתאם למקדם והצבירה במועד הפרישה. הבחירה ברטרו לא תזיז את המקדם בחודש אחורה, אלא תגדיל אותו במספר חודשי הרטרו.

לדוגמה, המקדם של גבר הפורש בגיל 67 יהיה 192. כל קצבה רטרואקטיבית שיבחר לקבל תגדיל את המקדם במספר אחד.

ללא רטרוחודשחודשייםשלושה חודשים
מקדם192.42193.42194.42195.42
קצבה5,197 ש"ח5,170 ש"ח5,144 ש"ח5,117 ש"ח
סכום תשלום5,197 ש"ח10,340 ש"ח15,431 ש"ח20,469 ש"ח

פורש שיבחר לקבל קצבה חודשית ללא רטרו, יקבל את הקצבה הגבוהה ביותר, 5,197 ₪. בעוד שפורש שיבחר בקצבאות רטרו קצבת הזקנה שלו תקטן בהתאם, אך הוא יקבל במועד התשלום הראשון סכום גבוה יותר.

לדוגמה, פורש שיבחר ב- 3 חודשי רטרו יקבל קצבה חודשית של 5,117 ₪ לכל ימי חייו. 80 ₪ פחות מאשר בקצבה ללא רטרו. אך במועד הפרישה הוא יקבל קצבאות בגובה 20,469 ₪.

התאמת תקופת התשלומים המובטחים למועד הפרישה

בקרן הפנסיה הפורש יכול לשלב בין תקופת תשלומים מובטחים לבין קצבה לבת הזוג לכל ימי חייה. תקופת התשלומים המובטחים ניתנת לבחירה בהתאם לתקופות הבאות : 60,120,180 או 240 חודשים. כאשר ישנה מגבלה שתום תקופת התשלומים המובטחים לא תעלה על גיל 87 של הפורש.

נקודה זו יצרה בעיה בפני פורשים שפרשו לאחר גיל 67 וביקשו לבחור בתקופת הבטחה בת 240 חודשים. מכיוון ותום תקופת ההבטחה הסתיים לאחר גיל 87 היה עליהם לעבור למדרגה הבאה בת 180 חודשי הבטחה.

>>>קריאה נוספת : מסלולי הפרישה בקרן הפנסיה

בקרנות הפנסיה של הראל ומנורה מבטחים נוספה אפשרות של חוסך שגילו בפרישה מעל 67 לבחור בתקופה של עד 87. לדוגמה פורש בן 68 יוכל לבחור ב-228 תשלומים. בהראל ניתן כבר היום לבחור באפשרות זו ואילו במנורה מבטחים התוספת תיכנס לתוקף בינואר 2021.

Photo by bruce mars on Unsplash

פתיחת מסלולי השקעה חדשים

בקרן הפנסיה של מיטב דש פתחו מסלול השקעה חדש לפורשים, מסלול הלכה למקבלי קצבה, מסלול זה שפונה לציבור הפורשים החרדי מצטרף למסלולי פרישה כשרים שקיימים בקרנות הפנסיה של הראל, כלל, מקפת ופסגות. כזכור לאחר היציאה לפנסיה מועברים כספי הפורש ממסלול ההשקעה שבחר למסלול הפנסיונרים. בהעדר מסלול כשר בפרישה עוברים כספי הפורש ממסלול השקעה כשר למסלול הפנסיונרים הזהה לכלל החוסכים בקרן.

התיקונים אותם הצגנו עד כה משפיעים על הפורשים בקרנות הפנסיה, במסגרת עדכון התקנון בחרו בקרן הפנסיה של הלמן אלדובי, לפתוח שני מסלולי השקעה חדשים לחוסכים. מסלול השקעה מנייתי ומסלול השקעה פאסיבי המחקה את מדד S&P500, שני המסלולים ברמת חשיפה של 100% למניות.

>>>קריאה נוספת : קרן פנסיה עם שרירים – על מסלולי המניות בקרן הפנסיה

הרחבת התוספות הביטוחיות

בקרן הפנסיה קיימת תוספת ביטוחית בשם "נכות מתפתחת" במקרה של אבדן כושר עבודה גדלה קצבת הנכות ב- 2% בשנה. תוספת זו מדמה גידולי שכר של החוסך ומונעת את קיבוע הקצבה במקרה של אבדן כושר עבודה בגיל צעיר. אך למרות התוספת של נכות מתפחת במקרה של מוות של הנכה, תחושב קצבת השאירים בהתאם לשכר המקורי ממנו חושבה קצבת הנכות המקורית.

במנורה מבטחים הרחיבו את הכיסוי לנכות מתפתחת כך שגם הכיסוי לשאירי נכה יגדל באותו השיעור כמו הגידול בקצבת הנכות וכך במקרה של מוות תחושב קצבת השאירים בהתאם לקצבת הנכות ששולמה ערב הפטירה.

חשוב לזכור כי תוספת זו מייקרת את העלות הכוללת של הכיסוי הביטוחי שישלם החוסך.

בשורה התחתונה

כשנתיים לאחר עדכון נוסח התקנון, עדיין נשמרת האחידות בין קרנות הפנסיה, כאשר שינויים שמבוצעים בתקנון אחת הקרנות מאומצים בצורה זהה גם ביתר הקרנות. ככל הנראה גם שיפורים שהוכנסו בקרנות אלה ואחרות יופיעו בהמשך גם ביתר הקרנות.

פורסם במקור במגזין אדוויזרלנד

רוצים להגיע עם יותר כסף לפנסיה?
רוצים להפסיק לפחד מהחיסכון הפנסיוני?
קורס הפנסיה הדיגיטלי של : פנסיוני להבין את הפנסיה הוא הפתרון עבורכם
כנסו לקורס הפנסיה הדיגיטלי שלנו https://pensuni.com/?page_id=7203

עדכון תקנונים : מה התחדש בקרנות הפנסיה? by

נדב טסלר

נדב טסלר, מתכנן פרישה, משמש כסמנכ"ל מקצועי בקוואליטי שירותים פיננסים לשעבר סמנכ"ל מקצועי בהלמן אלדובי קופות גמל ופנסיה, ומנהל המוצר באגף השיווק במנורה מבטחים. מרצה כיום במכללת נתניה ומכללה לפיננסים BDO. בעל הבלוג : פנסיוני, להבין את הפנסיה. לנדב תואר M.A במנהל עסקים מהמכללה למנהל, B.A במנהל עסקים מאוניברסיטת בן גוריון והוא מחזיק רישיון סוכן ביטוח פנסיוני מטעם רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון.

תגובות

  1. תודה נדב. האם להערכתך יצא בקרוב עדכון רגולטורי לתקנון האחיד? עד כה (למעט שינוי הנחות אקטואריות) השינויים היו יוזמות של קרנות ספציפיות ולא הנחיה מלמעלה.

    1. השינויים האחרונים הם יוזמה של הקרנות, אך ככל שהיה שינוי שברשות חשבו שהוא משמעותי הציעו אותו לכל יתר הקרנות והקרנות יכלו לבחור האם להכניס אותו או לא. לדוגמא אפשרות לקבלת קצבה רטרואקטיבית.
      לגבי יתר השינויים כמו שינוי משך תקופת ההבטחה או שינוי מנגנון הנכות המתפחת, כל קרן יכולה לבחון האם זה רלוונטי אליה ולהגיש את השינוי בעתיד.

  2. שלום נדב ותודה על הפוסט.
    לגבי השינוי שמאפשר מסלול הלכתי לפורשים ב"מיטב דש" ,האם ניתן להחיל אותו על פורשים שכבר מקבלים קצבה או רק על פורשים שימירו לקצבה ממועד החלת התקנון והלאה ?
    תודה רבה !

  3. כפי שכתבתי בעבר, לכל מי שמטיף לביטול גורף של ביטוחי מנהלים, שימו לב: למי שנולד ב 1955 המקדם בקרן הפנסיה 192.
    למי שנולד ב1974 המקדם של קרן הפנסיה נכון להיות דומה למקדם של ביטוח מנהלים משנת 2008.
    מה יהיה המקדם בעוד 20 שנה בקרן הפנסיה כשייצא המבוטח לפנסיה? מה הסבירות שההרעה במקדמים ב20 השנים האחרונות (כ 10%) תמשיך ב20 השנים הבאות?
    אני ממליץ להיצמד לכלל שאין כללים. כל מקרה לגופו. לא ניתן להסיק על מקרה פרטי מקריאה באתר כללי…

    1. דניאל,

      בתגובה שלך אתה מתעלם משני דברים, המקדם המופיע כאן בקרן הפנסיה הוא מקדם המבטיח קצבה חודשית לאלמנה לכל ימי חייה. המקדם המובטח בביטוח המנהלים הוא מקדם הכולל תקופת הבטחה בלבד. הנקודה השנייה היא דמי הניהול, אמנם המקדם כמספר אבסולוטי עשוי להיות דומה, אבל החיסכון איתו נגיע לפרישה יהיה שונה לגמרי.

      1. בטענות האלה אתה יכול להשתמש גם כנגד מקדמי הקצבה של 157 שמבטחים 120 תשלומים בלבד…בחישוב גס מקדם הקצבה הורע ב 10 השנים האחרונות ב 6%. הרעה של 12% נוספים ב20 השנים הבאות אינו דבר מופרך. הבטחת 240 תשלומים, גם אם בת הזוג אינה בין החיים, מבטיחה נכון להיום לפחות את תוחלת החיים הממוצעת עם 0 פגיעה בהכנסה במקרה פטירת המבוטח. לא טוען שזו התוכנית האולטימטיבית, אלא חוזר ואומר שכדאי לפזר סיכונים(למי שיכול. מי שמרויח עד שכר ממוצע במשק, לא הייתי מציע לו ביטוח מנהלים).

        1. הי דניאל,

          אני אתייחס לטענות שהעלת

          בטענות האלה אתה יכול להשתמש גם כנגד מקדמי הקצבה של 157 שמבטחים 120 תשלומים בלבד
          אתה יודע שלא ניתן להשוות את המקדם לפני יוני 2001 ליתר המקדמים המובטחים, אמנם מקדם 157 מבטיח תקופת הבטחה של 120 חודשים, אך ניתן לשנות אותו למקדם שמבטיח קצבה לאלמנה לכל ימי חייה על בסיס לוחות התמותה הקיימים בפוליסה. שינוי המקדם, עדיין יהיה אטרקטיבי ביחס לחלופה בקרן הפנסיה. אפשרות זו לא קיימת במקדמים מאוחרים, שם שינוי מסלול הפרישה יגרום לחישוב המקדם בהתאם ללוחות התמותה העדכניים במועד הפרישה.

          את הטענה השנייה שלך לא הכרתי, אז הלכתי לבדוק האם בחישוב גס מקדם הקצבה הורע ב 10 השנים האחרונות ב 6%, לצורך הבדיקה לקחתי את תקנון מנורה מבטחים מחודש יולי 2010 ותקנון מנורה מבטחים מיוני 2020. 10 שנים.
          המקדם ביולי 2010 לגבר יליד 1975 היה 194.59 והמקדם היום לגבר יליד 1975 הוא 198.01. בחישוב גם המקדם השתנה ב- 1.8%. (הערה נוספת, המקדם מ – 2010 מניח גם שהאלמנה צעירה ב- 4 שנים מהגבר בעוד שהמקדם מ- 2020 מניח שהאלמנה צעירה ב- 3 שנים. כך שבפועל ההבדל בין המקדמים היה צריך להיות 0.9% בלבד)
          בעשר השנים האלו עלות הכיסוי הביטוחי בקרן הפנסיה ירדה, דמי הניהול ירדו ביותר מ- 50%.

          אז כמו שכתבתי לליאור, אני בטוח שמקדם ההמרה ימשיך לגדול בקרן הפנסיה ואני לא יודע בכמה. אבל אני גם בטוח שדמי הניהול שנשלם אני ואתה שנצא לפנסיה לא יהיו 0.3% ובטח שלא 0.5% אלא הרבה פחות.

          כמוך אני חושב שצריך לפזר סיכונים, אבל לטעמי המחיר של המקדם המובטח גבוה מידי וכרוך בסיכון רב מידי שנופל רק על החוסך.

          אם חברת הביטוח תבוא לקראת החוסכים, ותחתוך את דמי הניהול. יהיה מקום לקחת את הסיכון ולהישאר בפוליסה.

  4. מאוד בעייתי העניין של שינוי מקדם הקצבה. אנשים לא יכולים לתכנן לטווח ארוך ואפשר לזרוק את גליונות האקסל לפח.
    הרי בפעם הקודמת סיפרו שהמקדם כבר צופה עלייה בתוחלת החיים בשנים הבאות והיה נראה שהולכים ליציבות בנושא.

    1. הי ליאור,

      לא יודע מה מופיע באקסל שלך, באקסל שלי אני מניח שהמקדם בקרן הפנסיה ישתנה הוא מספר פעמים עד שאני אצא לפנסיה לכן אני מעדיף לבחון את נושא הצבירה ואת תוחלת החיים המשוערת שבא יהיה איזון מול ביטוח המנהלים.
      לעניין הטענה השנייה, המקדם מגלם כבר שיפור בתוחלת החיים ולכן שים לב השינוי זניח. מה הכוונה זניח? חוסך שיוזיל את דמי הניהול שלו ישפר את המקדם ב- 2% הרבה יותר ממה שתוחלת החיים הגדילה את המקדם.
      בנוסף, שים לב שלגבי נשים רווקות, המקדם ירד זאת אומרת שהעדכונים פועלים לשני הכיוונים.

  5. נדב היי,
    כמו תמיד תודה על פוסט אינפורמטיבי, תמציתי, ברור ונגיש בגובה העיניים 🙂
    קורא כל פוסט שלך אפילו שלא מעט פעמים אין לו כל קשר להתנהלות הפנסיונית שלי.
    עד כדי כך אתה מעולה.

    אם אני מבין נכון, בהנחה שאדם חסך 1M ש"ח תיאורטיים בצבירה בקרן הפנסיה:

    גבר נשוי – "…המקדם לגבר, נשוי, יליד 1955 הפורש בגיל 67 יעמוד על 192.42…".
    אותו גבר נשוי אמור לקבל קצבה של 5,197 ש"ח לחודש.

    גבר רווק – "…המקדם לגבר, רווק, יליד 1955 הפורש בגיל 67 יעמוד על 168.86…".
    אותו גבר רווק אמור לקבל קצבה של 5,922 ש"ח לחודש.

    זה אכן כך?
    מדוע ההבדל הזה של 725 ש"ח בקצבת הפרישה אם תוכל להסביר ברשותך?
    האם בשל העובדה שסטטיסטית גברים נשואים חיים יותר מגברים רווקים (בודדים, גלמודים, עריריים) ולכן אמורים סטטיסטית לקבל יותר קצבות מאשר גבר רווק?
    ולנוכח עובדה שכזו – האם לא שווה לגבר שמתכנן את עתידו הפנסיוני לחיות כידוע בציבור ולא להינשא "רשמית"? O_0

    1. המקדם הגבוה יותר כי גבר נשוי מבוטח גם בקצבת שארים. האם אדם נשוי יכול לוותר על קצבת שארים ולקבל קיצבה גבוהה יותר? למשל במקרה שלשני בני הזוג צפויה פנסיה מכובדת?

    2. החוסך הנשוי "נקנס" בשל תוחלת החיים של בת הזוג שלו. המקדם מגלם בתוכו הנחה שבת הזוג צעירה מהפורש ולאחר מותו תקבל קצבה בעוד מספר שנים.
      שים לב שהמקדם הזה מניח שהקצבה שתקבל בת הזוג היא בשיעור של 60%, בחירה באפשרות של 30% תקטין את המקדם.

  6. שבוע טוב,
    ראשית, בכל פעם מחדש אני מתפעל איך נושאים מורכבים מקבלים אצלך בהירות – תודה!
    ציינת שהשינוי במקדמים ובתעריפי הביטוח יכנסו לתוקף ב-01.09
    בימים האחרונים טיפלתי בלקוח וביקשתי שלושה חודשים רטרו'. הקופה אישרה וציינה שזה בהתאם לעדכון התקנון החל מיוני (2020).
    אם כך, האם כוונתך שרק התעריפים והמקדמים יחולו מספטמבר וייתר השינויים החדשים חלים כבר מיוני?

    1. הי משה,

      ראשית תודה 🙂

      עדכון התעריפים והמקדמים יכנסו לתוקף בספטמבר 2020.

      לגבי שינויים אחרים בתקנון, כל קרן בהתאם לתקנון שלה. אפשרות לקבלת קצבה רטרו קיים כבר בכל הקרנות, אני לא מכיר התניה בנושא.
      תקופת הבטחה לפרק זמן נקוב עד גיל 87 בהראל נכנס באופן מיידי ואילו במנורה מבטחים יכנס בינואר 21.

  7. היי נדב,
    האם אתה יודע מתי נכנס לתוקף המסלול ההלכתי בפוליסות ?
    האם לפורשים החל מיוני או אחרי ?
    וממתי תוקף המקדמים החדשים?
    תודה!

    1. המקדמים החדשים נכנסים לתוקף כבר בפרישות מחודש ספטמבר. מי שמגיש עכשיו בקשה לפנסיית זקנה היא תחושב לפי המקדמים החדשים.

      לגבי המסלול במיטב דש, לדעתי הוא כבר בתוקף.

  8. תודה רבה.
    האם ידוע לך ממתי המסלול ההלכתי לפורשים תקף במיטב ?
    יש מצב שפורשים מיוני מקבלים את המסלול ההלכתי?
    תודה

  9. שלום נדב,
    כאשר עמית מבקש לפרוש ב-01.09 + 3 חודשים נוספים.
    האם בתלוש יופיע לו חודש תחילת העסקה 01.09.20 או 01.06.20 (מהותי וחשוב בכדי לקבל יחידות מס ופטור גמלאי).
    תודה רבה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם

Back to top button