חדשות

איך התכנית להתייעלות כלכלית לשנת 2025 תפגע בפנסיה שלך?

במטרה להתמודד עם הגידול בגירעון בתקציב המדינה מתכנן משרד האוצר שורה של צעדים שיפגעו בחוסכים לפנסיה. באוצר מעריכים כי הצעדים יובילו לגידול בהכנסות המדינה ממיסים בגובה 3 מיליארד ש"ח כבר בשנה הקרובה.

המדינה מעודדת את החיסכון הפנסיוני באמצעות מספר הטבות מס, כבר במועד ההפקדה העובד מקבל הטבת מס על ההפקדה כשכיר וכעצמאי. מלבד הטבה שמקבל העובד בשל ההפקדה לפנסיה הוא נהנה מהטבה נוספת כאשר הפקדת המעסיק לחיסכון הפנסיוני ולקרן ההשתלמות (עד התקרה) לא נזקפת לו כהכנסה במעמד ההפקדה.

בעוד שעבור השי לחג והטלפון הסלוארי שלנו אנחנו משלמים זקיפת שווי, על הפקדות המעסיק לחיסכון הפנסיוני בסך אלפי שקלים בכל חודש אנחנו לא משלמים זקיפת מס.

בהפקדה לקרן ההשתלמות עובדים שכירים לא מקבלים הטבת מס במועד ההפקדה אך הם נהנים מפטור ממס רווחי הון על הרווחים בקרן ההשתלמות עד לתקרה.

בנוסף, בכל מוצרי החיסכון הפנסיוני מקבל העובד דחיית מס עד למועד משיכת הכספים ובחלק מהמוצרים העובד יקבל פטור ממס במשיכה או במקרה מוות (העברה בין דורית).

גם במועד משיכת הכספים כקצבה חודשית ממשיכה המדינה להעניק לנו הטבות מס, הטבות שמקטינות את המס שנשלם על הפנסיה.

>>>קריאה נוספת : הפנסיה שלכם היא בעצם מקלט מס

במטרה להתמודד עם הגרעון הצפוי בתקציב המדינה, מציע משרד האוצר שורה של צעדים שיפגעו בחוסכים בכל אחד מהשלבים אותם ציינו. במועד ההפקדה, במועד המשיכה ובמועד קבלת הקצבה. הצעדים אותם מציע האוצר במסגרת תכנית התייעלות הכלכלית לשנת 2025 (חוק ההסדרים) יגדילו את המס אותו ישלמו החוסכים ויניבו לאוצר המדינה כ – 3 מיליארד ש"ח בשנה.

מיסוי בעלי הכנסות גבוהות במועד ההפקדה

בדיון בתקשורת אודות השינויים הצפויים בחוק ההסדרים, עיקר תשומת הלב הופנתה למיסוי רווחי הון על קרנות השתלמות וביטול הגדלת הטבת המס לגמלאים, אבל פגיעה משמעותית לא פחות היא צמצום התקרה בגינה המעסיק יכל להפקיד עבור העובד לרכיב התגמולים והפיצויים, תקרה שבעבורה לא נרשמת לעובד זקיפת שווי.

כיום עובד מקבל הטבת מס במועד ההפקדה עד לתקרה של 9,700 ש"ח בחודש, עבור הפקדת המעסיק לרכיב התגמולים עד 7.5% משכר בגובה 31,340 ש"ח (הפקדה בגובה 2,350 ש"ח) העובד לא משלם שווי מס. בהפקדה העולה על 2,350 ש"ח לחודש ישלם העובד שווי מס וביטוח לאומי. באופן דומה, עד להפקדה של 8.33% לרכיב הפיצויים עד לשכר של 41,500 ש"ח לא ישלם העובד שווי מס במועד ההפקדה ואת המס על הפיצויים מעבר לתקרה ישלם העובד רק במועד המשיכה.

בהפקדה לרכיב הפיצויים שעולה על 3,444 ש"ח בחודש, ישלם העובד זקיפת שווי במועד ההפקדה ובמשיכת הכספים, ישלם העובד מס בשיעור של 15% על הרווח הנומינאלי.

בעקבות התיקון המוצא, יאחדו את התקרות של התגמולים והפיצויים ל- תקרה אחת בגובה פעמיים השכר הממוצע במשק, לפי נתוני 2024 מדובר בשכר של 25,072 ש"ח בחודש. הפקדה מעבר לתקרות תחייב את העובד בשווי מס וביטוח לאומי.

מצב כיוםהמצב משנת 2025
תגמולים2,350 ש"ח1,880 ש"ח
פיצויים3,444 ש"ח2,088 ש"ח

כיצד זה ישפיע על עובד שמרוויח 30,000 ש"ח בחודש?

היום עובד שמרוויח שכר של 30 אלף ש"ח לא משלם זקיפת שווי במועד ההפקדה. במידה שהמעסיק מפקיד לו 6.5% לרכיב התגמולים ו- 8.33% לרכיב הפיצויים, בעקבות השינוי העובד ישלם מס בגובה של 226 ש"ח מידי חודש.

תקרת הפקדה 2025הפקדה חודשיתהפקדה החייבת בזקיפה
תגמולים1,880 ש"ח1,950 ש"ח70 ש"ח
פיצויים2,088 ש"ח 2,500 ש"ח 412 ש"ח

על הפקדת המעסיק בסך 482 ש"ח העובד ישלם מידי חודש מס שולי וביטוח לאומי בשיעור של 47%. גובה המס שישלם העובד יעמוד על 226 ש"ח.

מכיוון שהכספים מוסו כבר בשלב ההפקדה באפשרות העובד לקבל בעתיד מכספים אלו קצבה פטורה (קצבה מוכרת) או לחלופין לפדות אותם במס בשיעור של 15% על הרווח הנומינאלי.

צריך לזכור כי בעוד המיסוי על ההפקדה נעשה באופן שוטף, סיווג הכספים ככספים פטורים תלוי בדיווח תקין על ידי המעסיק לקרן הפנסיה וקליטתם בצורה תקינה על ידי אותה הקרן.

באגף תקציבים מעריכים כי תוספת גביית המס בשל צמצום התקרות יעמוד בשנת 2025 על 1.1 מיליארד ש"ח.

>>>על הפעם הקודמת שנגעו לנו בתקרה

מיסוי רווחים בקרן השתלמות במועד המשיכה

קרן השתלמות היא מוצר החיסכון היחידי אליו ניתן להצטרף המקנה פטור ממס במועד המשיכה. הפקדה עד לתקרה המוטבת לשכיר 15,712 ש"ח ולעצמאי 20,520 ש"ח תהייה פטורה ממס רווחי הון לאחר 6 שנים ממועד ההפקדה.

כעת במסגרת חוק ההסדרים מציע משרד האוצר להטיל מס רווחי הון על רווחים חדשים בקרן השתלמות ועל רווחים עתידים בקרנות השתלמות מרגע שיהפכו לנזילות.

מיסוי רווחי הון בקרנות השתלמות חל על רווחים עתידים של החוסך ושל יורשיו.

לאחר שנים שהציבור "חונך" שקרן השתלמות לא מושכים וממשיכים לצבור בה רווחים, ההחלטות החדשות של משרד האוצר בהן הוראת השעה המתכוננת שתאפשר משיכת כספים מקרן השתלמות לפני הזמן וכעת מיסוי הרווחים בקרנות ההשתלמות יובילו לגל משיכות של כספים. בעוד שיש חלק שסבורים שכעת כדאי להעביר את החיסכון בקרן ההשתלמות לתיק השקעות אישי, אני סבור שהגזרות החדשות ידחפו את הכספים לצריכה שוטפת.

במשרד האוצר מעריכים שמיסוי הרווחים בקרנות ההשתלמות יתרום להכנסות המדינה כ- 1.4 מיליארד ש"ח בשנה.

יש לי קרן השתלמות נזילה האם אני חייב במס רווחי הון?

קרן השתלמות הופכת להיות נזילה לאחר 6 שנים. אם יש לך קרן השתלמות נזילה שצברה רווחים, רווחי העבר פטורים ממס. הרווחים העתידים אותם תצבור מינואר 2025 יהיו חייבים במס רווחי הון.

המצב כיוםלאחר ינואר 2025
קרן השתלמות נזילההקרן פטורה ממס לחוסך וליורשיורווחי עבר פטורים ממס, רווחים עתידים חייבים במס רווחי הון

כעת כדאי לפתוח קרן השתלמות חדשה ולהפקיד אליה.

אני פותח קרן השתלמות חדשה, האם היא תהייה חייבת במס?

ההפקדות והרווחים בקרן ההשתלמות החדשה שלך יהיו פטורים ממס עד למועד הנזילות. הרווחים ממועד הנזילות יהיו חייבים במס רווחי הון בשיעור של 25%.

לצורך הדוגמה,

עובד עם שכר של 10,000 ש"ח שמפקיד לקרן השתלמות במשך 6 שנים בהנחת תשואה של 6% ודמי ניהול של 0.6%. יצבור בסוף התקופה 84 אלף ש"ח. הקרן והרווחים יהיו פטורים ממס ואילו הרווחים העתידים יהיו חייבים במס רווחי הון.

אני מרוויח שכר מעבר ל – 15,712 ש"ח. כיצד השינוי ישפיע עלי?

מי שמרוויח שכר מעבר לתקרה המוטבת ומפקיד לקרן השתלמות, משלם כבר היום זקיפת שווי במועד ההפקדה והפקדות מעבר לתקרה המוטבת יהיו חייבים במס רווחי הון במועד המשיכה. כעת בעקבות תיקון החוק, לאחר 6 שנים גם הרווחים עד התקרה המוטבת יהיו חייבים במס.

המצב כיוםלאחר ינואר 2025
הפקדה עד התקרהפטורה ממס ורווחים עתידים פטורים ממספטורה ממס ורווחים לאחר 6 שנים חייבים במס
הפקדה מעבר לתקרהחייבת במס במועד הפקדה ורווחים חייבים במסחייבת במס במועד הפקדה ורווחים חייבים במס

צמצום הטבות המס על פנסיית הזקנה

פנסיית הזקנה שלכם חייבת במס ! בדומה להכנסה מיגיעה אישית כמו עבודה שכירה, כך גם הפנסיה חייבת במס. בשנת 2012 החל מתווה של הגדלת הפטור ממס על הקצבה, הפטור גדל לאורך השנים והיה צפוי לגדול בפעם האחרונה בשנת 2025. כעת במסגרת הקיצוצים הצפויים, מציעים במשרד האוצר לבטל את הגדלת הפטור.

בשנת 2012 הציגו במשרד האוצר מתווה שבמהלכו יוגדלו בצורה הדרגית הטבות המס לפורשים לפנסיה, מטרת המתווה היתה לפצות את ציבור החוסכים על אבדן החיסכון ההוני. במסגרת המתווה אחוז הפטור על הקצבה עלה בצורה הדרגתית על פני השנים באופן הבא:

2012201620202025
8.5%14%17%32%

אחוז הפטור שווה לכסף, פטור חודשי על הקצבה, במונחים של היום הפטור שווה הכנסה פטורה בגובה 1,603 ש"ח. שהם 17% מתקרת הקצבה המזכה – 9,430 ש"ח.

בדומה להחלת מס רווחי הון על קרנות השתלמות, גם ביטול הגדלת הפטור על הגמלה לא עולה בפעם הראשונה. כבר במסגרת הצעת תקציב המדינה בשנה שעברה, הוצא לבטל את הגדלת הפטור תחת הטענה שהוא נותן מענה רק לפנסיונרים הזכאים לפנסיה תקציבית או פנסיה ותיקה, שהם גם כך פנסיונרים "מסודרים".

ביטול הגדלת הפטור מתעלמת מהעובדה שמדובר בהבטחה שנתנה לפני עשר שנים בדבר הגדלה הדרגתית בפטור על קצבת הזקנה. עשרות אלפי פנסיונרים קיבלו בעבר החלטות כיצד לנצל את הפטור על קצבת הזקנה. מתוך ידיעה שהפטור עתיד לעלות בשנים הבאות. החלטה האם לנצל את ההגדלה העתידית בפטור: כפטור על קצבת הזקנה או כפטור לצורך משיכה פטורה של כספי החיסכון הפנסיוני.

הבחירה שעל הפורש לבצע לצורך השימוש בפטור העתידי

מקבלים פנסיה וממשיכים לעבוד? תשלמו יותר מס

אך ההטבה אותה רוצה לבטל משרד האוצר אינה נוגעת רק לפנסיונרים "המבוססים" המקבלים פנסיה תקציבית או ותיקה. היא נוגעת גם לעשרות אלפי פנסיונרים שהקצבה שלהם לא מספיקה למחייתם והם ממשיכים עוד לעבוד.

לא תמיד פנסיונרים אלו ביצעו קיבוע זכויות והם מנצלים כעת רק את הפטור החלקי, ההגדלה העתידית היתה עשויה לפטור אותם ממס אך כעת הם ימשיכו לשלם מס כל חייהם.

לצורך הדוגמה, פנסיונר המקבל קצבה בגובה 1,800 ש"ח – כעת הקצבה הפטורה שלו עומדת על 1,600 ש"ח ולא תהפוך להיות פטורה לחלוטין ממס בשנת 2025.

בניגוד להטלת מס רווחי הון על קרנות השתלמות וצמצום התקרה להפקדות עבור העובדים, ההכנסה הצפויה מביטול הפטור הנוסף עומדת על כ- 400 מליון ש"ח בלבד.

רוצים להגיע עם יותר כסף לפנסיה?
רוצים להפסיק לפחד מהחיסכון הפנסיוני?
אנחנו מזמינים אותך להגיע לפגישת תכנון פנסיוני אישית
למידע נוסף על שירות תכנון פנסיוני אישי https://pensuni.com/?page_id=7283

איך התכנית להתייעלות כלכלית לשנת 2025 תפגע בפנסיה שלך? by

נדב טסלר

נדב טסלר, מתכנן פרישה, משמש כסמנכ"ל מקצועי בקוואליטי שירותים פיננסים לשעבר סמנכ"ל מקצועי בהלמן אלדובי קופות גמל ופנסיה, ומנהל המוצר באגף השיווק במנורה מבטחים. מרצה כיום במכללת נתניה ומכללה לפיננסים BDO. בעל הבלוג : פנסיוני, להבין את הפנסיה. לנדב תואר M.A במנהל עסקים מהמכללה למנהל, B.A במנהל עסקים מאוניברסיטת בן גוריון והוא מחזיק רישיון סוכן ביטוח פנסיוני מטעם רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון.

תגובות

  1. זה אומר שצריך להקפיד שבעתיים על צביעת הפקדות מעביד עליהן שילמנו מס והפקדות עובד עליהן לא קיבלנו זיכוי מס כקצבה מוכרת. אמנם נשלם יותר מס עכשיו על זקיפות שווי אבל נהנה מפטור גדול יותר בפרישה כי כל כספיי הקצבה המוכרת יהיו פטורים בעת קבלתם בפנסיה.

  2. צריך קצת לשנות את הטרמינולוגיה. בעלי הכנסה של פעמיים שכר ממוצע הם לגמרי מעמד ביניים ולא בעלי שכר גבוה.
    ובכל מקום שכתוב ביטול הטבת מס צריך להדגיש: העלאת נטל המס. אין הבדל כלכלי בין ביטול הטבה ובין תוספת מס.
    ואז נשאלות שאלות ערכיות וחברתיות כמו: האם ראוי להטיל מס חדש דווקא על פנסיונרים? כמו למשל על פנסיונרים שממשיכים גם לעבוד?
    לבסוף, אנו יודעים שיש היום בלגן גדול בצביעת כספים לקצבה מוכרת למול קצבה מזכה בגופים המוסדיים. יש לתקן את המערכת ולהגדיל את השקיפות לחוסף לפני שמשנים תקנות שרק יחמירו את הבעיה.
    נילחם בגזירות ונציע לאוצר הצעות אלטרנטיביות.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם

Back to top button