אקדמיה

פנסיה בימי קורונה תמונת מצב: כיצד נפגעו החוסכים, הפורשים והכיסוי הביטוחי

משבר הקורונה בישראל מתבטא עד כה במאות אלפי עובדים שיצאו לחל"ת ובירידות חדות בשוק ההון. תופעות אלו, פוגעות בחיסכון הפנסיוני בשלושה מקומות.

אנחנו נמצאים כעת בעיצומו של משבר הקורונה בישראל. לצד התאוששות מסויימת במזרח, אנחנו רואים את המצב הולך ומחחמיר בחלק ממדינות אירופה. בישראל, מלבד מספר החולים ההולך וגדל בישראל המשבר מתבטא בעיקר במאות אלפי עובדים שיצאו לחל"ת ובירידות חדות בשוק ההון.

שתי תופעות אלו, היציאה לחל"ת והירידות בשוק ההון, פוגעות בחיסכון הפנסיוני בשלושה מקומות: בכיסוי הביטוחי, בחיסכון וכמובן בפרישה.

ננסה לבחון כיצד הקורונה פוגעת בכל אחד מהמקומות וכיצד ניתן (אם בכלל) להתמודד עם הפגיעה.

האם משבר הקורונה פוגע בכיסוי הביטוחי בחיסכון הפנסיוני?

מלבד חיסכון לפרישה כוללת קרן הפנסיה שני כיסויים ביטוחים לאבדן כושר עבודה ומוות. הפסת ההפקדות מפסיקה את הכיסוי הביטוחי בקרן. בשבועיים האחרונים כ- 600 אלף עובדים יצאו לחופשה ללא תשלום, חל"ת.

בתקופת החל"ת אין שכר ואין הפקדות לקרן הפנסיה, חשוב לדעת כי בקרן הפנסיה ישנו מנגנון של ארכת ביטוח, שמירה על הכיסוי הביטוחי למשך תקופה של 5 חודשים באופן אוטומטי ממועד ההפקדה האחרון.

גם אם הפקדת לקרן הפנסיה במשך חודש או חודשיים, זכויותך ישמרו למשך חמישה חודשים

>>>קריאה נוספת : יצאת לחל"ת? הכר את זכויותך הפנסיוניות

קורונה
אין נייר טואלט אבל לפחות יש חמאה

עבור עובד שיצא לחל"ת בחודש מרץ, תועבר הפקדה לקרן הפנסיה בחודש אפריל והעובד ימצא בכיסוי ביטוחי עד לחודש ספטמבר.

במידת הצורך העובד יוכל לבצע הסדר ריסק ולשמור על הכיסוי עד ל- 24 חודשים. חשוב לדעת כי גם אם העובד ניצל מספר חודשי ריסק זה לא יפגע בזכאות שלו לבצע ריסק בעתיד.

שימו לב, כי בתקופת החל"ת החיסכון הפנסיוני אינו גדל אך מצד שני אתם לא נדרשים להפקיד כספים נוספים כדי לשמור על החיסכון הפנסיוני.

אני מבוטח בביטוח מנהלים, מה אני יכל לעשות?

בביטוח מנהלים אין ארכת ביטוח, אך חברות הביטוח הודיעו כי הן נותנות הטבה למבוטחים והן יממנו את עלות הכיסוי הביטוחי למשך תקופה של 3 חודשים. ההטבה תינתן באופן אוטומטי כאשר המעסיק ידווח לחברת הביטוח כי יצאת לחל"ת.

מרבית החברות הוציעו עדכונים למבוטחים אודות ההטבה שמגיעה להם.

כיצד החיסכון הפנסיוני מכסה אותי מפני הקורונה?

החיסכון הפנסיוני כאמור כולל כיסוי לאבדן כושר עבודה ומקרה של מוות, במקרה של אבדן כושר עבודה כתוצאה מהנגיף שימשך לתקופה שעולה על 3 חודשים תהייה זכאי לקבל קצבה מקרן הפנסיה או ביטוח המנהלים.

במקרה של מוות, המשפחה תהייה זכאית לקבל קצבה חודשית מקרן הפנסיה או סכום חד פעמי במידה ורכשת ביטוח חיים.

>>>קריאה נוספת : מה הבדל בין ביטוח חיים לקצבת שארים

בתחילת המשבר הועלו תהיות לגבי יכולתן של קרנות הפנסיה להתמודד עם מספר הנפגעים הצפוי מנגיף הקורונה. חשוב לציין כי כרגע אין שום פגיעה אקטוארית בחוסכים כתוצאה מנגיף הקורונה, במידה ויהיו מקרי נכות או שארים כתוצאה מהמחלה הם כמובן יכוסו על ידי קרן הפנסיה ומבטח המשנה במידה וישנו.

>>קריאה נוספת: רשות שוק ההון מפרסמת הבהרה לגבי יציבות קרנות הפנסיה

כיצד נגיף הקורונה פוגע בחוסכים?

בשלב החיסכון נפגעו החוסכים מהירידות בשוק ההון, אך בניגוד למסכים האדומים שאנחנו רואים בבורסה, הפגיעה בחיסכון הפנסיונית וביקר בקרנות הפנסיה לא כזאת דרמטית. בקרן הפנסיה החוסכים נמצאים במסלולים תלויי גיל. מסלולים שבהם רמת הסיכון הולכת וקטנה ככל ומתקרב מועד הפרישה.

אחוז החשיפה למניות במסלולי השקעה מותאמי גיל בקרנות הפנסיה

עד גיל 50גילאי 50-60גיל 60 +
45%35%20%

עבור החוסכים הצעירים, נותרו עוד מספיק שנים עד לפרישה. חוסכים אלו ידעו עוד עליות רבות (ולצערי משברים נוספים) ועובר החוסכים המבוגרים, אלו שנחשפו למשבר הנוכחי הפגיעה בחיסכון עומדת על כ – 10%.

האם כדאי כעת לשנות את מסלול ההשקעה בקופת הגמל שלי?

חוסכים רבים השואלים האם כדאי לשנות כעת את מסלול ההשקעה. לתפיסתי השווקים בימים האחרונים מאוד תנודתיים, חוסכים שמבקשים לשנות כעת את מסלול ההשקעה בעצם מקבעים את ההפסד אותו ספגו.

בימים אלה מומלץ להיצמד לתכנית ההשקעה המקורית, ולהתרחק ממסכי הטלויזיה עד כמה שאפשר. חוסך שחייב למשוך את הכספים, יאלץ למשוך אותם למרות ההפסד. חוסך שהשקיע למספר שנים, אין לו מה לשנות את המסלול בדיעבד.

ביקשתי למשוך את הכספים מקופת הגמל להשקעה, מתי אקבל את הכסף?

חוסכים שמבקשים למשוך את הכספים מקופות הגמל, קרנות השתלמות, קרנות הפנסיה ואפילו קופות הגמל להשקעה צריכים לדעת שבקשת פדיון מתבצעת תוך 4 ימי עסקים. הערך שהלקוח יקבל הוא הערך של יום למחרת הגשת הבקשה ולא את הערך של יום הבקשה או הערך של יום התשלום.

במידה ובקשת הפדיון אינה תקינה או שחסרים מסמכים תהליך הפדיון עשוי להתעכב

כיצד נגיף הקורונה פוגע בפורשים?

כפי שראינו חוסכים לקראת פרישה נמצאים במסלולים מותאמי גיל שרמת הסיכון בהם נמוכה יותר. רמת החשיפה למניות עומדת על כ- 20%. ביציאה לפנסיה יעברו הפורשים למסלול פנסיונרים, במסלול זה החשיפה למניות פוחתת והזכאות לתשואה מובטחת בגובה של 4.86% גדלה. מי שהחל לקבל קצבה מקרן הפנסיה, זכאי כי 60% מנכסי מסלול ההשקעה שלו יקבלו תשואה מובטחת וזאת במקום 27% להם זכאים יתר החוסכים.

חושב לזכור כי רק מקבלי הקצבאות זכאים ל- 60% תשואה מבוטחת, חוסכים שעברו את גיל 60 או אפילו את גיל 70 וטרם החלו לקבל קצבה יהיו זכאים רק ל- 27% תשואה מובטחת.

פורשים מקופות הגמל ובחברות הביטוח אינם זכאים לתשואה מובטחת (למעט מי שהצטרף למסלולים בסוף שנות ה- 80)

האם בעקבות הירידות כדאי להקדים את הפרישה?

הירידות האחרונות הקטינו את הצבירה בקרן הפנסיה, ככל והצבירה קטנה כך גם פנסיית הזקנה שתחושב תהייה קטנה יותר. מי שלא צריך לפרוש בחודש הקרוב ועוד יש לו עבודה, יתכן וכדאי לו להמתין עוד חודש חודשיים עד הפרישה. בתקווה שהשוק יתקן את עצמו (כפי שראינו בימים האחרונים).

מי שחייב לפרוש, צריך לקחת בחשבון שהקצבה שהוא יקבל תהייה נמוכה יותר מהקצבה שהוא תכנן לפני מספר חודשים.

חשוב לזכור כי כיום בקרן הפנסיה אין אפשרות לקבל קצבה רטרו, ודחיית הקצבה פירושה אבדן של קצבאות.

>>>קריאה נוספת : האם כדאי להקדים את הפרישה בשל הירידות?

האם המשבר פוגע במי שכבר החל לקבל קצבה?

גם הפורשים בחיסכון הפנסיוני נמצאים בשוק ההון ולאורך זמן הירידות עשויות להשפיע עליהם. מי שכבר החל לקבל קצבה מקרן הפנסיה לא ירגיש את הירידות בקצבה הקרובה שייקבל. בקרן הפנסיה בדיקת התשואה נעשית פעם בשנה. הבדיקה הבאה בגין שנת 2020 תעשה בחודש מרץ בשנת 2021. במידה והשוק יתקן את עצמו, הירידות האחרונות לא יפגעו בפורשים.

מי שמבוטח בביטוח המנהלים, חברת הביטוח בוחנת מידי חודש האם החברה עמדה ביעד התשואה הנדרש. במידה והחברה לא עמדה ביעד התשואה (כפי שקורה בחודשים האחרונים) הקצבה תקטן. כאשר הבורסה תסיים בעליות וחברת הביטוח תעמוד ביעד התשואה, קצבת הזקנה תתעדכן. יעד התשואה הנדרש על ידי חברת הביטוח (במרבית הפוליסות) הוא 4%.

חברת ביטוחקרן פנסיה
עדכון קצבה חודשיעדכון קצבה שנתי

>>>קריאה נוספת : כיצד משפיעות הירידות בבורסה על קצבת הזקנה

רוצים להגיע עם יותר כסף לפנסיה?
רוצים להפסיק לפחד מהחיסכון הפנסיוני?
קורס הפנסיה הדיגיטלי של : פנסיוני להבין את הפנסיה הוא הפתרון עבורכם
כנסו לקורס הפנסיה הדיגיטלי שלנו https://pensuni.com/?page_id=7203

פנסיה בימי קורונה תמונת מצב: כיצד נפגעו החוסכים, הפורשים והכיסוי הביטוחי by

נדב טסלר

נדב טסלר, מתכנן פרישה, משמש כסמנכ"ל מקצועי בקוואליטי שירותים פיננסים לשעבר סמנכ"ל מקצועי בהלמן אלדובי קופות גמל ופנסיה, ומנהל המוצר באגף השיווק במנורה מבטחים. מרצה כיום במכללת נתניה ומכללה לפיננסים BDO. בעל הבלוג : פנסיוני, להבין את הפנסיה. לנדב תואר M.A במנהל עסקים מהמכללה למנהל, B.A במנהל עסקים מאוניברסיטת בן גוריון והוא מחזיק רישיון סוכן ביטוח פנסיוני מטעם רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון.

תגובות

  1. האם המשבר פוגע במי שכבר החל לקבל קצבה מקרן פנסיה ותיקה ?
    והאם במי שמקבל פנסיה תקציבית ?

    1. הי איתן,

      הפורשים בפנסיה התקציבית לא יפגעו עד שהממשלה תחליט כי היא רוצה לקצץ בפנסיות – סביר להניח שזה לא יקרה.

      לגבי החוסכים בפנסיה הותיקה הם צפויים לספוג קיצוץ מכיוון וגיל הפרישה של הנשים לא עלה. ככל והמשבר יעמיק ותהייה פגיעה בעמידה בהתחייבויות בקרנות הותיקות הן עשויות להודיע על קיצוץ בקצבאות.

  2. היי
    אני מבקשת לקבל את המקור לכך שהפדיון צריך להיות מבוצע תוך 4 ימי עסקים ולפי ערך פדיון של יום לאחר הגשת הבקשה
    הגשנו בקשה לפדיון כספים מ"מנורה" ו"מגדל" והפדיון טרם בוצע

    1. בבקשה,

      מועדי התשלום לעמית המושך כספים תק' (מס' 3) תשס"ד-2004 תק' (מס' 3) תשס"ה-2005 (הוראת שעה) תשע"ד-2013

      41יא. עמית הזכאי לכספים על פי הוראות תקנות אלה אשר העביר לקופה בקשה לקבל את הכספים המגיעים לו מן הקופה, כולם או חלקם, יקבל את הכספים כאמור בתוך 4 ימי עסקים מהיום שהגיעה בקשתו לקופה, ואולם אם חל מועד קבלת הכספים באחד משלושת ימי העסקים הראשונים בחודש פלוני, רשאית הקופה לדחות את מועד התשלום ליום העסקים הרביעי באותו חודש; ביקש העמית לקבל את הכספים בתשלומים חודשיים רצופים, תעביר לו הקופה את התשלומים ביום קבוע בכל חודש בהתאם לתקנונה, ואם אין בתקנונה קביעה כאמור, ביום העסקים הראשון בכל חודש.

      https://www.nevo.co.il/law_html/law01/255_208.htm#Seif51

      1. היי
        לא ראיתי בשום מקום שהפדיון צריך להיות לפי ערך של יום לאחר הגשת הבקשה.
        האם זה כולל את פוליסות החיסכון הפיננסי של חברות הביטוח?

  3. לפני המשבר מילאתי טופס העברה במגדל מקפת למסלול שקלי.
    כשנכנסתי לחשבון ראיתי שרק החלק של התגמולים העבר מסלול וחלק הפיצויים נשאר במסלול המקורי.
    האם זה תקין? אני חשבתי שהכל עובר. משום מה אני לא מוצא העתק של הטופס המקורי שמלאתי דרך האתר.
    אני בן 55. האם חלק מהפנסיה שלי מושקעת באג"ח מדינה מיועד? מה קורה אחרי שעברתי מסלול?

    שאלה 2: יש לי גם ביטוח מנהלים מלפני 2001 שכרגע נמצא בקרן י, של מגדל שדומה למסלול 50-60. האם הקרנות מנסות להתמודד עם המצב? או שהן ממשיכות לשמור על % השקעה במניות קבוע?

    1. הי חגי,
      ניתן לשנות את מסלול ההשקעה רק באישור המעסיק או במידה ואתה חתום על סעיף 14.

      לגבי השאלה השנייה שלך, מסלול ההשקעה נצמד למדיניות ההשקעה שלו. גם במקרה של ירידות, המסלול ינסה למקסם את הירידות במסגרת מדיניות ההשקעה.
      שינוי במדיניות השקעה של המסלול לאורך השניה הוא לא דבר נפוץ

      1. מה התשובה לגבי:" אני בן 55. האם חלק מהפנסיה שלי מושקעת באג"ח מדינה מיועד? מה קורה אחרי שעברתי מסלול?"

        לגבי שאלה שנייה: "אתה מתכוון שלומרות הירידות המסלול שלי קונה עכשיו מניות כדי לשמור על 30%? כלומר שאני עוד יכול להפסיד הרבה מעבר לירידה הנוכחית?

        1. כן, אחוז אגרות החוב המיועדות זהה היום לכל החוסכים ועומד על כ – 27%.
          נכון, חברת הביטוח תאזן את עצמה בסוף כל חודש בהתאם למדיניות ההשקעה. הפוטנציאל שלך הוא גם לרווח או להפסד תלוי בהמשך ביצועי השוק.

        2. לא הבנתי.
          אני עברתי למסלול שקלי.
          האם 100% במסלול צמוד לש"ח או ש 27% באג"ח מדינה והשאר בש"ח?

  4. היי נדב, שתי שאלות:
    1) רשמת שכל מי שעוד לא מקבל קצבה מקרן הפנסיה, זכאי ל27 אחוז אגח מיועדות. אין הבדל בין בן 28 לבן 65? זכור לי שאמורות היו להיות מדרגות.
    2) לגבי עדכון קצבה בקרן פנסיה אחת לשנה, הוא גם יכול לגרום לעליה בקצבה? הרי עם 60 אחוז של אגח מיועדות בתשואה של כמעט 5 אחוז, אפילו בשנים בינוניות בשוק ההון אמורים לעקוף את הנחת התשואה של 4 אחוז.

    תודה רבה

    1. הי אודי,

      כיום אין הבדל בין שני החוסכים שציינת, שניהם יקבלו כ- 27% אגרות חוב מיועדות. המדרגה צפויה להיכנס לתוקף בסוף שנת 2023
      לגבי עדכון הקצבה, הקצבה כמובן יכולה גם לעלות. באפריל השנה לדוגמה הקצבה במרבית החברות גדלה. בחלק מהחברות היא גדלה ביותר מאחוז.

  5. אני עברתי למסלול שקלי ממסלול צמוד גיל.
    האם 100% במסלול השקלי צמוד לש"ח או ש 27% באג"ח מדינה והשאר בש"ח?

    1. בדרך כלל בקרן הפנסיה 27% מקנה תשואה מובטחת ויתר בנכסי המסלול, במקרה שלך שקלי

      אתה יכל להיכנס לאתר פנסיה נט, ללחוץ על שם המסלול ולראות את החשיפה במונחי דלתא. זה יציג לך את הרכב הנכסים במסלול

  6. היי נדב , אשתי בת 67 ובתקופת הקורונה הוצאה לחל"ת לחודשים מרץ אפריל ומאי .
    על חשבון ימי החופשה שלה היא קיבלה משכורת רגילה למרץ אפריל ,כספי הפנסיה שלה בחודשים אלו לא הועברו לקרן הפנסיה למרות שהם מופיעים בתלוש שכר.
    1. האם זה תקין?
    2. האם חוקי מצד המעביד לחייב אותה לקבל משכורת על חשבון ימי החופשה?

    לגבי חודש מאי אשתי הגישה בקשה לביטוח לאומי לקבל מענק הסתגלות.(בתקווה שתקבל).

    תודה מראש

    1. הי אבי,

      מעסיק מחוייב להעביר את התשלומים לקרן הפנסיה עד ל- 15 לחודש העוקב. במידה והוא לא עושה זאת הדבר נחשב כהלנת שכר והוא יהיה מחוייב בריבית פיגורים. לגבי שאלתך השנייה, מעסיקים רבים בעיקר במגזר הציבורי הוציאו את העובדים לחופשה על חשבון ימי חופשה ולא לחל"ת.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם

Back to top button