דיני עבודה

דע את זכויותך ! מהן הזכויות הפנסיוניות של העובדים כתוצאה מהקורונה

יצאתם לחל"ת? נמצאים בבידוד כתוצאה מנגיף הקורונה? הכירו את זכויותיכם הפנסיוניות: האם הכיסוי הביטוחי נשמר, האם המעסיק חייב להפקיד לפנסיה והאם ניתן למשוך את הכספים

התפשטות נגיף הקורונה בישראל הובילה למצב מיוחד עבור המעסיקים והעובדים. מעסיקים רבים הוציאו את העובדים לחל"ת (חופשה ללא תשלום), עובדים אחרים מנצלים ימי חופשה וישנם עדיין כאלה הנמצאים בבידוד.

האם נדרש להפקיד עבורי לפנסיה ולקרן ההשתלמות בתקופת החל"ת?

בתקופה שהעובד לא עובד, הוא לא זכאי לשכר והמעסיק לא נדרש לבצע עבורו הפקדות לקרן הפנסיה ולקרן השתלמות. כלומר, עובד שנמצא בחופשה ללא תשלום לא נמשכות עבורו ההפקדות לחיסכון הפנסיוני. המעסיק יהיה חייב לבצע הפקדות לקרן רק עבור התקופה שעבורה העובד עבד.

לדוגמה

העובד עבד מהראשון למרץ ועד ל 15 למרץ ואז יצא לחל"ת. עבור תקופה זו נדרש להעביר תשלומים לקרן הפנסיה.

אני נמצאת בהריון, האם ניתן להוציא אותי לחל"ת?

לא ניתן להוציא אותך באופן אוטומטי לחל"ת, על המעסיק לפנות לקבלת היתר מיוחד. פניית המעסיק צריכה לכלול, האם הפנייה מוגשת בעקבות הנחיות ספציפיות הנוגעות לתחום העיסוק והאם כלל העובדים יצאו כעת לחל"ת.

מטרת הצהרת המעסיק היא לבדוק האם אכן מדובר בהחלטה רוחבית להוצאת כלל העובדים לחל"ת עקב המצב ולא החלטה אינדיבידואלית עבור אותה עובדת.

מה קורה לעובד בתקופה שאין הפקדות לקרן הפנסיה?

מלבד חיסכון לגיל פרישה כולל החיסכון הפנסיוני שני כיסויים ביטוחים נוספים. זכויות העובד בקרן הפנסיה, לעניין אבדן כושר עבודה וביטוח למקרה מוות, נשמרות למשך חמישה חודשים ממועד ההפקדה האחרון לקרן הפנסיה.

אין צורך לעשות דבר  לצורך שמירה על הזכויות, הכיסוי ישמר אוטומטית למשך 5 חודשים (ארכת ביטוח).

 כלומר, בהמשך לדוגמה, במידה ותתקבל הפקדה אחרונה לקרן הפנסיה בחודש אפריל 2020, הכיסויים של העובד ישמרו עד לחודש ספטמבר 2020.

מעסיקים שימו לב ! עליכם להעביר את התשלום לקרן הפנסיה עד ל – 15 לחודש העוקב. אין דחייה בהעברת התשלומים לקרן.

במידה והעובד לא יחזור לעבודה במהלך התקופה ועד לחודש ספטמבר 2020 יהיה עליו לפנות אל החברה שמנהלת לו את קרן הפנסיה לצורך הסדרת המשך הכיסוי הביטוחי בקרן.

חשוב לזכור כי עובדים שיצאו לחופשה ללא תשלום לתקופה העולה על 30 ימים עשויים להיות זכאים לדמי אבטלה (למידע על אבטלה באתר ביטוח לאומי).

האם כדאי להמשיך להפקיד לפנסיה בתקופת החל"ת?

כל עוד תקופת החל"ת קצרה מ – 5 חודשים הכיסויים הביטוחים נשמרים, אך החיסכון הפנסיוני אינו גדל. באפשרות העובד להפקיד בתקופה זו באופן עצמאי לקרן הפנסיה. עם זאת, בתקופה זו של חוסר ודאות תעסוקתית כדאי לשמר את הכיסוי הביטוחי, להעדר הפקדה של חודש אחד או שניים על פנסיית הזקנה השפעה זניחה.

עובדים בעלי יכולת כלכלית שצופים שתוקפת החל"ת תתארך, יכולים כמובן לבצע המשך הפקדות באופן עצמאי לחיסכון הפנסיוני שלהם.

>>>קריאה נוספת : סיימתי לעבוד : כיצד לשמור על הכיסוי הביטוחי

מה לגבי עובדים המבוטחים בביטוח מנהלים?

ביטוח מנהלים בניגוד לקרן הפנסיה מבוסס על פוליסה המשתנה מחברה לחברה וממהדורה למהדורה. מומלץ לפנות לסוכן הביטוח שלכם או אל חברת הביטוח כדי לוודא שהפוליסה תישמר בתקופה שלא מבוצעות אליה הפקדות.

בימים האחרונים מרבית חברות הביטוח יצאו בהטבה לעובדים שהוצאו לחל"ת, במסגרת ההטבה הן מעניקות לעובדים "ריסק זמני" ללא עלות. מומלץ לפנות לסוכן הביטוח במקום העבודה כדי לבדוק את זכאותכם.

המעסיק רוצה להמשיך להפקיד לי לפנסיה, האם זה יפגע בזכאותי לדמי אבטלה?

ישנם מעסיקים רבים שרוצים לגם בתקופת החל"ת להמשיך ולבצע הפקדות לחיסכון הפנסיוני של העובדים או להמשיך ולהעניק להם הטבות נוספות (רכב לדוג') בסיכום בין ביטוח לאומי לבין נשיאות המגזר העסקי בישראל נקבע כי הטבות אלה לא ימנעו מהעובד לקבל דמי אבטלה, אך על המעסיק לדווח עליהן באתר ביטוח לאומי.

על כל ההטבות הניתנות לעובד במהלך שיהותו בחל"ת, להיות מדווחות על פי חוזר מעסיקים 1458 מיום 2015.06.30" הטבות שכר בתקופת חל"ד וחל"ת" באתר הביטוח לאומי למעסיקים – בקוד 3 או 6. (מידע נוסף)

המעסיק הוציא אותי לחל"ת האם אני יכל למשוך את כספי הפיצויים?

לא, למרות שלא משולם שכר בתקופת החל"ת עדיין נמשכים יחסי העובד מעסיק. ולא ניתן למשוך את כספי הפיצויים. באפשרותך למשוך כספים ממעסיקים קודמים או את תגמולי העובד, אותם כספים שהפקדת לחיסכון הפנסיוני.

>>>קריאה נוספת : האם עובדים בחל"ת יכולים למשוך את הכספים מקרן הפנסיה?

האם אני יכל להתפטר בתקופה הזאת ולעבור למעסיק אחר?

כן, באפשרותך להתפטר. התפטרות בתקופת החל"ת דינה כפיטורים ותהייה זכאי להשלמת פיצויים מהמעסיק.

האם ניתן לנצל כעת ימי חופשה?

כן, עובדים רבים בוחרים לנצל ימי חופשה כדי להישאר עם הילדים בבית או כדי לשמור על הכנסתם החודשית. עובד שמנצל ימי חופשה יהיה זכאי לתשלום מהמעסיק ולכן זכאי גם להמשך הפקדות לקרן הפנסיה ולקרן ההשתלמות.

>>>קריאה נוספת : באיזה מקרים נדרש המעסיק להמשיך הפקדות לפנסיה

מה גובה השכר המגיע לעובד הנמצא בחופשה?

חישוב השכר המגיע לעובד שבחר לקחת ימי חופשה עשוי להשתנות בהתאם לאופי השכר. עובדים בשכר חודשי: ימשיכו לקבל שכר רגיל בתקופת החופשה ואילו עובדים על בסיס שעתי או יומי: ימי החופשה שלהם יחושבו בהתאם לשכר היומי הממוצע בשלושת החודשים שקדמו לחופשה.

צריך לזכור כי עבור ימי חופשה העובד לא זכאי לתוספת נסיעות.

מה קורה לכיסוי בקרן הפנסיה במידה והשכר בחופשה נמוך מהשכר בפועל?

במקרים רבים השכר בגין ימי החופשה עשוי להיות נמוך משכר העובד בפועל. לירידה בשכר עשויה להיות השפעה על גובה השכר המבוטח בקרן הפנסיה. השכר המבוטח בקרן הפנסיה מחושב על בסיס הגבוה מבין ממוצע השכר בשלושת החודשים האחרונים וב- 12 החודשים האחרונים. בנוסף נבדק ממוצע השכר גם בשנה הקודמת.

ההשפעה של חודש אחד היא קטנה יחסית על חישוב השכר המבוטח בקרן הפנסיה.

מה דינם של עובדים שנדרשים בבידוד?

עובדים רבים עדיין נדרשים להימצא בבידוד כתוצאה מהיחשפות לחולים או כתוצאה מכך ששבו מחו"ל. עובדים אלו זכאים לניצול ימי מחלה עבור תקופת הבידוד. במידה והעובד זכאי לימי מחלה ממקום העבודה, המעסיק נדרש להמשיך ולבצע לו הפקדות לחיסכון הפנסיוני.

גם עובדים שנמצאים עם ילד הנדרש בבידוד זכאים לתעודת מחלה ולניצול ימי מחלה עבור התקופה.

חשוב לשים לב, כי בניגוד לימי מחלה רגילים העובד לא יכול לקצר את תקופת המחלה ולחזור לעבודתו, אך באפשרותו לעבוד מהבית.

בדומה לתקופת מחלה, למעסיק אסור לפטר עובד הנדרש בבידוד.

רוצים להגיע עם יותר כסף לפנסיה?
רוצים להפסיק לפחד מהחיסכון הפנסיוני?
קורס הפנסיה הדיגיטלי של : פנסיוני להבין את הפנסיה הוא הפתרון עבורכם
כנסו לקורס הפנסיה הדיגיטלי שלנו https://pensuni.com/?page_id=7203

דע את זכויותך ! מהן הזכויות הפנסיוניות של העובדים כתוצאה מהקורונה by

נדב טסלר

נדב טסלר, מתכנן פרישה, משמש כסמנכ"ל מקצועי בקוואליטי שירותים פיננסים לשעבר סמנכ"ל מקצועי בהלמן אלדובי קופות גמל ופנסיה, ומנהל המוצר באגף השיווק במנורה מבטחים. מרצה כיום במכללת נתניה ומכללה לפיננסים BDO. בעל הבלוג : פנסיוני, להבין את הפנסיה. לנדב תואר M.A במנהל עסקים מהמכללה למנהל, B.A במנהל עסקים מאוניברסיטת בן גוריון והוא מחזיק רישיון סוכן ביטוח פנסיוני מטעם רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון.

תגובות

  1. שלום,
    אני פנסיונר של מערכת הבטחון ולאחרונה קבלתי הודעת הוצאה לחל״ת מעל 30 יום.
    האם מגיעים לי דמי אבטלה?

  2. שלום נדב,
    האם פיצויי החל״ת הם דמי אבטלה? האם הם משנים את זכאותי העתידית לדמי אבטלה.
    אני שואל כי אני בדילמה: הוצאתי לחל״ת בעבודה אחת בה השכר הנמוך בעוד העסקים כרגיל בעבודה המרכזית.

    תודה

    1. אין כרגע פיצוי מיוחד בגין החל"ת, פשוט הקלו בתנאי הזכאות להגשת אבטלה. במידה ואתה עובד בעבודה נוספת, יחשבו את ממוצע ההכנסות משתי העבודות ודמי האבטלה המגיעים לך יקזזו את ההכנסה ממקום העבודה בו אתה עדיין מועסק.

  3. אני פנסיונרית בת 70 ועובדת למעלה משנתיים לצורך השלמת הכנסה.
    קיבלתי הודעה לצאת לחל"ת עקב סגירת העסק שבו אני עובדת, האם אוכל לקבל דמי אבטלה?

  4. שאלה :
    אני 56 עובד בחברה 7 שנים בענף הבינין שהוא מוגדר חיוני ואני מתנגד לצאת לחלת בהסכמה ,
    אני אמרתי למעסיק שאני לא יוצא לחלת בהסכמה ביגלל הזכיות הפנסיוניות וגם הפסד 30% מהשכר שלי אני מעדיף שהוא יפטר אותי,
    רוצה לציין כי יש לי הצעות עבודה במיקצוע,
    שאלה :
    מה עדיף לי ,לצאת לחלת או שיפטר אותי.

    1. הי שלומי,

      אני לא נכנס כאן להמלצות, אך חשוב לציין כי במידה ומוציאים אותך לחל"ת ואתה מתפטר, אתה נחשב כמפוטר וזכאי למלא הפיצויים וזאת במידה והשלמת כבר שנה במקום העבודה שלך.

  5. שלום נדב ,
    אישתי קיבלה זימון לשימוע , אך בעקבות המצב החליטה לא להגיעה לשימוע בגלל הוראות משרד הבריאות , השימוע בוצע ללא נכוחותה והוחלט לפטרה.
    האם עברו החוק?

  6. נדב שלום

    אני בן 65 חוסך בקרן פנסיה ישנה (מבטחים), נמצא כעת בחל"ת, צפויה הורדה משמעותית בשכר כשאחזור (באם אחזור) 1. האם הירידה בשכר בשנתיים האחרונות פוגעת בדמי הפנסיה בפרישה ובכמה ? 2. האם ניתן לעבור לקרן אחרת כדי לא לפגוע בגובה השכר לצורך חישוב הפנסיה בעת הפרישה בעוד שנתיים?

    תודה ובריאות לכולם.

    1. הי אריה,

      במידה וטרם השלמת 35 שנים בקרן הפנסיה הותיקה הירידה בשכר תשפיע על חישוב השכר הקובע. לצורך קבלת החלטה אני ממליץ כי תפנה לבעל רישיון שמתמחה בקרנות הפנסיה הותיקות.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם

Back to top button