תכנון פרישה

פרישה בימי קורונה : 4 טיפים לפורשים

מלבד לשתות מים קרים ולהימנע מצפיה במסכים, ארבעה טיפים שייסעו לכם להקטין את הפגיעה הצפויה בקצבת הזקנה

גם בימים כתיקונם תכנון פרישה הוא דבר מורכב ועל אחת כמה וכמה על רקע הירידות האחרונות שנגרמו בשל נגיף הקורונה. הנה ארבעה טיפים שאולי ייסעו לכם לנווט בחוסר הוודאות.

תהיו גמישים

הירידות האחרונות בשווקים עשויות, למרבה הצער, לשנות את תוכניות הפרישה שלכם. אם קיוותם לפרוש השנה, או אפילו בשנה הבאה, יתכן שתצטרכו לחשוב על זה מחדש ולתת לשוק זמן נוסף להתאוששות.

מוקדם עדיין לדעת מתי השוק עשוי להתאושש או איך התאוששות כזאת תיראה, לכן המפתח הוא לגלות גמישות רבה ככל האפשר. במקום לקבע את הדברים שאתם מוותרים עליהם (לדוגמה לפרוש מתי שרציתם), יש להתמקד בהזדמנויות שעשויות לצוץ כתוצאה מדחיית הפרישה.

לדוגמה, אם תכננת לפרוש השנה בגיל 62 ולקבל קצבת זקנה מביטוח לאומי, דחיית הפרישה לשנה-שנתיים יאפשרו לך לקבל תוספת דחייה על קצבת הזקנה. תוספת שתלווה אותך גם בשנים הקרובות.

>>>קריאה נוספת : האם כדאי לפרוש כעת כדי לצמצם את הפגיעה בפנסיה?

חשוב לזכור, נשים שכתוצאה מהמשבר מאבדות את עבודתן זכאיות לקבל דמי אבטלה וזאת גם עם עברו את גיל 62. לנשים אלה מומלץ לנסות לדחות את הפרישה ולנצל את דמי האבטלה. יתכן ובתקופה זו תימצא עבודה חדשה או שהשווקים יעלו וחלק מהפגיעה בפנסיה תצטמצם.

תשאירו חלק מהכסף במזומן

אחד מהדברים שלמדנו מהירידות החדות הוא עד כמה חשוב להשאיר כרית ביטחון. כרית ביטחון היתה יכולה לסייע לנו בתקופה שכזאת כדי לממן חלק מדחיית הפרישה ולמנוע את קיבוע ההפסד.

בנוסף, עתיד השוק לא ברור, הסיכוי שכפורשים תצטרכו סכומי כסף במזומן גבוה הרבה יותר מאשר בתקופה שחסכתם כספים.

למה חשוב שתהייה כרית ביטחון?

ביציאה לפרישה נדרשים להוצאות גדולות לכיסוי הפערים בין תקופת העבודה לפרישה, לדוגמה רכישת רכב.

אין לי כרית ביטחון, כיצד אני יכל לייצר אחת?

מכירת הנכסים בקופות הגמל או קרנות הנאמנות לא תייצר לכם כרית ביטחון, היא תקבע את ההפסדים שכבר צברתם. במידה ואתם עתידים בפרישה מעבודה לקבל סכומי פיצויים במזומן מהמעסיק (או מקופה מרכזית לפיצויים) ניתן לשמור כספים אלו ככרית ביטחון לצורך מימון ההוצאות הראשוניות בפרישה או דחיית הפרישה במספר חודשים.

תתמקדו בעתיד

חוסכים שמבקשים למשוך את הכספים או לשנות מסלול השקעה מתמקדים בעבר, בירידות שכבר חלפו ובהפסדים שנצברו. במקום זאת עליכם להתמקד בעתיד.

שוק המניות נראה כעת במצב רעוע, אבל זה לא המשבר הראשון איתו הוא מתמודד. לשווקים יש היסטוריה ארוכה של התאוששות מירידות ולאורך זמן מי שהתמיד זכה לקצור את הפירות.

אז אל תשגעו את עצמכם לבדוק את מצב ההשקעות בכל שעתיים (כן, המצב ישאר גרוע). במקום זאת תתמקדו בתכנית ההשקעה שלכם כך שכאשר השוק יחזור לעלות אתם עדיין תהיו שם.

>>>לפני פרישה: כיצד תתכננו מפני המשבר הבא?

אל תזרקו את המניות

גם לקראת הפרישה, ככל שזה מפתה על תוציאו את המניות מהחיסכון הפנסיוני שלכם. כאשר את מוציאים את המניות מהחיסכון או מפנסיית הזקנה אתם פשוט מקבעים את ההפסדים שכבר נגרמו ומונעים מעצמכם את האפשרות להתאושש מהירידות.

בהנחה והשקעתם בקופה החשופה ל- 25% מניות, במקרה זה הקופה ירדה ב- 10% מתחילת השנה. כואב, אבל לא כל כך נורא. במידה ותעברו עכשיו לקופה שקלית, ללא מניות. אתם תישארו עם אותו הפסד. בהנחה ויש לכם עוד שנה או שנתיים עד לפרישה, מצד אחד לא תפסידו עוד, אך מצד שני אתם מונעים מעצמכם את האפשרות לכסות את ההפסדים שכבר נגרמו.

גם בפרישה, אסור רק בשל הפחד לבחור במסלול פרישה שאינו כולל מניות או מסלול ברמת חשיפה נמוכה למניות. בחירה במסלול כזה, תנציח את ההפסדים שכבר נגרמו ותקטין את הקצבה העתידית בשל מנגנון עדכון הקצבאות.

אני מבוטח בביטוח מנהלים, האם להקטין את אחוז המניות במסלול הפרישה שלי?

חשוב לדעת כי קצבת הזקנה הן בקרן הפנסיה והן בביטוחי המנהלים חשופה לשוק ההון. ירידות או עליות עשויות להשפיע על קצבת הזקנה. בביטוח המנהלים, 100% מכספי הקצבה נמצאים בשוק ההון וככל והירידות יחריפו הקצבה של הפורשים תיפגע.

>>>>איך משפיעות הירידות בבורסה על קצבת הזקנה

חברות הביטוח מציעות מגוון מסלולים לפורשים, החל ממסלולים מתמחים (מסלולים המשקיעים באגרות חוב או מניות) ועד מסלולים ייעודים לפורשים. לאחר הבחירה במסלול השקעה בפרישה לא ניתן עוד לשנות את מסלול ההשקעה ומסלול זה ילווה את הפורש לאורך הפרישה.

אחת השאלות שעולות היא האם בפרישה עלינו לבחור במסלול ברמת חשיפה נמוכה למניות, נניח מסלול אגרות חוב, ובכך להבטיח קצבה יציבה יותר.

כשם שקצבת הזקנה יורדת בירידות, הקצבה עולה גם בעליות בשוק ההון. עדכון הקצבה נעשה בכל חודש וכך כשם שהפורש עשוי להיפגע בירידות הוא עשוי להרוויח בעליות הצפויות.

הסכנה בבחירת מסלול אג"ח

מכיוון וקצבת הזקנה מחושבת לפי הנחה של תשואה שנתית של 4% (לפני ניכוי דמי ניהול) בבחירה במסלול אג"ח החוסך מקטין אמנם את החשיפה שלו לירידות בשוק ההון אך הוא מבטיח כי הקצבה שלו תרד בצורה בטוחה לאורך כל תקופת הפרישה.

כאשר החוסך בוחר במסלול אגרות חוב, חברת הביטוח לא תעמוד ביעד התשואה של 4% וקצבת הזקנה של הפורש תקטן בכל חודש.

רוצים להגיע עם יותר כסף לפנסיה?
רוצים להפסיק לפחד מהחיסכון הפנסיוני?
קורס הפנסיה הדיגיטלי של : פנסיוני להבין את הפנסיה הוא הפתרון עבורכם
כנסו לקורס הפנסיה הדיגיטלי שלנו https://pensuni.com/?page_id=7203

פרישה בימי קורונה : 4 טיפים לפורשים by

נדב טסלר

נדב טסלר, מתכנן פרישה, משמש כסמנכ"ל מקצועי בקוואליטי שירותים פיננסים לשעבר סמנכ"ל מקצועי בהלמן אלדובי קופות גמל ופנסיה, ומנהל המוצר באגף השיווק במנורה מבטחים. מרצה כיום במכללת נתניה ומכללה לפיננסים BDO. בעל הבלוג : פנסיוני, להבין את הפנסיה. לנדב תואר M.A במנהל עסקים מהמכללה למנהל, B.A במנהל עסקים מאוניברסיטת בן גוריון והוא מחזיק רישיון סוכן ביטוח פנסיוני מטעם רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון.

תגובות

  1. נדב שלום

    תודה – אתה תמיד בזמן הנכון ובעצה טובה.

    שאלה: גיל 62 אשה זכאית לצאת לפנסיה ממקפת – קרן פנסיה מקיפה ישנה – האם מצב שוק ההון משפיע לרעה גם עליה? האם כדאי להמתין ביציאה לפנסיה?

    תודה

    1. הי דורון,

      במידה והתכוונת לקרן ותיקה ולא למקפת של מגדל אז בקרנות הפנסיה הותיקות הקצבה מחושבת בהתאם לשכר הקובע. כרגע לקורונה אין השפעה על הפנסיות הותיקות.
      (צפויה להיות השפעה לאי דחיית הפרישה של הנשים שעתידה להקטין בקצת יותר מאחוז את הקצבה)

  2. נניח שיש לי קרן פנסיה וביטוח מנהלים לפני פרישה ושתיהן מופסדות 30% ואני מחליט להמשיך באותו מסלול גם לאחר הפרישה. הם יש בכלל חשיבות לכך שאחליט להתחיל לקבל קצבה באופן מיידי או אדחה את תחילת קבלת הקצבה? לדוגמא אם התחלתי לקבל קצבה וקרן הפנסיה/ביטוח המנהלים שלי יעלו ב30% בשנה הראשונה, אז אני אמור לקבל קצבה מוגדלת ב30% בהפחתת הריבית התחשיבית? או האם יש מנגנון אחר? זוכר שקראתי איפושהו על מיצוע של 5 שנים או משהו דומה.

    1. הי ליאור,

      נגעתי בזה בכתבה הקודמת, הפוטנציאל לעליות לאחר הפרישה (בקרן הפנסיה בעיקר) נמוך יותר מאשר בתקופת החיסכון ולכן אתה עשוי לקבע את ההפסד שהיה לך לפני הפרישה.

      ראה את הכתבה הרחבה כאן

      https://pensuni.com/?p=6649

  3. הי נדב
    שמעתי היום ברדיו שעובדים שיצאו לחלת יכולים לא לשלם לקרן פנסיה ולביטוח מנהלים

    איך צריך לבצע זאת ומה דעתך

    1. יש כתבה שהכנתי על כך להלמן אלדובי, עובד בקרן הפנסיה ממשיך להיות מבוטח למשך 5 חודשים ממועד הפקדה אחרון – קוראים לזה ארכת ביטוח והכיסוי הביטוחי נשמר.

      בביטוח מנהלים קיים ריסק ששומר על הכיסוי לאבדן כושר עבודה, מרבית החברות יצאו בימים האחרונים עם הטבות לעובדים לשלושה חודשי ריסק חינם. צריך לבדוק זאת עם סוכן הביטוח במקום העבודה. (במידה והעובד יצא לחל"ת)

  4. הי נדב
    כולנו עוברים טלטלה לא פשוטה בתקופה זו ואתה יכול לסייע לא מעט
    לציבור שהפקיד למסלולי פנסיה קופות גמל ביטוח מנהלים
    ולהשתלמות
    -לכולנו אולי תהיה מצוקת מזומנים בתקופה לא לפשוטה שעתידים לעבור
    ומבקש הדרכה והכוונה איך לצלוח את התקופה וכוונתי איך ניתן להקפיא לתקופות מסוימות אלה שיצאו לחלת ,עצמאיים ,וכאלה שממשיכים לעבוד באופן חלקי
    -הכוונה היא הקפאת הפקדות לפנסיה קרנ השתלמות לאיזה תקופות
    ומה ההשלכות
    -בכוונה בנושאים אלה חשובה ביותר כדי להתנהל כאמור לתקופה לא ידוע

    תודה מראש

  5. שלום נדב
    אני פורש בשנה הבאה במאי
    יש לי ביטוח מנהלים תשואה מובטחת (משנת 1984)
    שהקצבה מכל הפוליסות יחד (מעורב גמלא ב גמלא ג) תהיה כ 4000 שקלים ואם אבחר את החלק ההוני הנותר גם לקצבה זה עוד כ2000 שקל מובטח לפי טבלת מינימום 240 קצבאות אני חושב שכך אבטיח לי קצבה של 6000 שקל מובטחת חוץ מביטוח לאומי
    בנוסף יש לי קופת גמל נזילה של כ 200000 שקל (מניות 25%ואגרות חוב) שכמובן נפגעה בינתיים ב כ10 אחוז כפי שצינתה אבל את זה אני מעוניין להשאיר כ כרית בטחון
    השאלה שלי האם אני עושה נכון לגבי בחלק ההוני במקום לקחת אותו כמשיכה חד פעמית אבל אז אני אהיה מושפע מההשקעה העתידית של כספים אלה .
    נכון שניתן להרוויח יותר אבל גם אפשר להפסיד ואני מעוניין בשקט ובתשואה המובטחת.
    תודה יורם גייזנברג

    1. הי יורם,

      האם אתה בטוח שתקבל את החלק ההוני כקצבה בתשואה מובטחת? לפי מה שאתה מתאר כאן, תקבל את החלק ההוני בהתאם לפוליסות בתנאים חדשים.

      1. שלום נדב
        כן כבר קיבלתי סימולציה למידע לפני כשנה
        החלק ההוני בנוי חלקו מנספח קצבה מיוחד וחלקו השני אני יכול למשוך כהוני או כקצבה לפי הטבלה ששלחו לי לפי מקדם מובטח שיורד בכל שנה ושנה בינתיים זה היה לפי 218 אבל עד שאקח זה יהי לפי 213 או 208
        (זה הפוליסה ביטח מנהלים הקלסיות)אני יכול לשלוח לך את הסימולציה ששלחו לי לפני כשנה אעביר לך במייל לעיון
        תודה

  6. הי נדב,
    שמעתי על כך שבקרנות הפנסיה צפוי להכנס תיקון באפריל שיאפשר קבלת קצבה רטרו ל3 חודשים ,מה שלכאורה יאפשר לקבל קצבה מינואר, ולפני הירידות בשוק.
    האם נכון? האם אכן כך?
    תודה

  7. אני מובטלת מ4.2020 לאחר 3 שנות עבודה
    האם אני צריכה במיידי להמשיך להפריש לפנסיה או רק לאחר 5 חודשים עד לגמר ביטוח ריסק

  8. תודה ..שלום רב יצרתי קשר עם חברת הביטוח לגבי המשך הסדר ריסק
    תשובתה רק בדצמבר 2020 צריך ליצור איתם קשר
    האם אני לא אאבד את זכויותי בותק
    או שמידע זה לא אמין

  9. הי, אני עובד ואמור לפרוש במאי 2021 לאחר 45 שנה , האם השכר הקובע לפנסיה עלול להפגע בעקבות משבר הקורנה,ככל הנראה שהשכר הממוצע במשק ב-2020 עלול לרדת משמעותית והשכר הקובע לפנסיה מחושב ביחס לשכר הממוצע במשק. האם יש מה לעשות ?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם

Back to top button