מכתבים למערכת

למה לאחד קרנות פנסיה?

קיבלתי עכשיו דוחות שנתיים וגיליתי שיש לי שתי קרנות פנסיה, אחת שאני מפקיד אליה ואחת ממקום עבודה שעבדתי בו בעבר כמה שנים. האם אפשר לאחד את קרנות הפנסיה? האם כדאי בכלל? או שכדאי להשאיר את הקרנות כל אחת במקום אחר ולפזר סיכונים?

חוסכים רבים נתקלים בתופעה שציינת, ובעיקר בתקופת הדוחות השנתיים. מקומות עבודה מפקידים כספים לתוכניות פנסיה בקופות שונות. החוסך מתקשה להבין היכן כספיו מופקדים, מי מנהל אותם ואיך מקבלים את החיסכון בגיל הפרישה. מעבר לטרטור שכרוך בעובדה שהכספים מפוזרים על פני מספר מקומות,  ישנם עוד יתרונות רבים איחוד קרנות פנסיה תחת קורת גג אחת.

מדוע לאחד קרנות פנסיה?

  1. ריכוז החיסכון במקום אחד
  2. מניעת זנבות ושאריות בכל מיני מקומות
  3. קבלת פנסיה גדולה יותר וממקור אחד
  4. הקטנת עלות הכיסוי ביטוחי
  5. הקטנת עלויות דמי ניהול
  6. הגדלת תקופת אכשרה וגיל הכניסה לקרן

למה לחבר קרנות פנסיה

תמונה ברישיון שימוש CC צולמה על ידי Kristina Alexanderson

ריכוז החיסכון במקום אחד

חוסכים רבים נוטים לבלבל בין פיזור הסיכון בין מספר השקעות, "לא לשים את כל הביצים בסל אחד", לבין ריכוז החיסכון בידי גוף אחד. קרן הפנסיה מפזרת את הסיכונים שלה בין מספר רב של השקעות. השקעה במספר קרנות פנסיה מסיבה של פיזור סיכונים תפגע בחוסך במקרים שנציין בהמשך.

איסוף של זנבות ושאריות של חסכונות

הימים בהם אדם נכנס למקום עבודה עם נשחרור ויצא ממנו רק לפנסיה חלפו מן העולם. כיום העובד מחליף בממוצע מקום עבודה כל שלוש שנים. חוק פנסיה חובה מחייב את המעסיק לבצע הפקדות תוך חצי שנה מתחילת העבודה ובמקרה של חיסכון קודם תוך שלושה חודשים. ריבוי קרנות הפנסיה בשוק והחובה לחסוך לפנסיה יכולים ליצור מצב שבו כל מעסיק יחסוך לך בקרן אחרת ובחלוף השנים אתה מתקשה לאתר את הכספים שהופקדו עבורך.

קבלת פנסיה ממקור אחד

חישוב הפנסיה היום נעשה על ידי חלוקת סך הסכום שנחסך במקדם. כך שככל והסכום אותו צברת יהיה גבוה יותר כך הפנסיה שתקבל תהייה גדולה יותר. לכן, מעבר לקושי באיתור הכספים בין בתי ההשקעות השונים, סכומים עבור שנה של עבודה או אפילו עבור שלוש שנים לא יובילו לחיסכון פנסיוני משמעותי ולכן כדאי לרכז אותם בידי גוף אחד שישלם לך  את הפנסיה. קבלת פנסיות קטנות ממספר גופים עשויה לעלות לך בתשלום דמי ניהול שיקטינו את הפנסיה ויטריח אותך בביצוע תאומי מס מול מס הכנסה.

יש לך שאלות נוספות על ניוד כספי החיסכון הפנסיוני? מהיכן להיכן ניתן לנייד כספים, מה קורה לחיסכון ושאלות נוספות. למידע נוסף

הקטנת עלות הכיסוי הביטוחי

עלות הכיסוי הביטוחי למקרה מוות בקרן הפנסיה מושפעת מגובה החיסכון בקרן הפנסיה. לכן, במקרים רבים ריכוז החיסכון בידי גוף אחד יוביל להקטנת עלות הכיסוי הביטוחי למקרה מוות.

הקטנת עלויות דמי ניהול

ישנם מקרים בהם אתה נהנה כחוסך פעיל מהטבות בדמי ניהול בעוד שבשאר הקרנות בהם נצברו לך כספים אתה משלם את דמי הניהול המלאים. ריכוז החיסכון, יאפשר לך ליהנות מההטבה בדמי ניהול גם על כספים אותם חסכת בעבר.

הגדלת תקופת האכשרה וגיל הכניסה לקרן

זאת אולי הסיבה החשובה ביותר לריכוז הכספים במקום אחד. מבוטח פעיל שיעביר את החיסכון הקודם שלו  אל קרן הפנסיה יהנה מכך שהותק ותקופת האכשרה אותה צבר יעברו אף הן יחד עם החיסכון. כלומר, גיל הכניסה לקרן יגדל ואיתו היקף הכיסוי הביטוחי. בנוסף בקרן הפנסיה קיימת תקופת אכשרה עבור מחלות קודמות שארכה שישים חודשים. העברת הותק מקרן פנסיה אחרת תקצר את תקופת הותק אותה תצטרך לצבור בקרן הפנסיה.

לסיכום

כאשר היתרונות כל כך רבים, התשובה לשאלה למה לחבר קרנות פנסיה צריכה להיות, למה לא.

רוצים להגיע עם יותר כסף לפנסיה?
רוצים להפסיק לפחד מהחיסכון הפנסיוני?
קורס הפנסיה הדיגיטלי של : פנסיוני להבין את הפנסיה הוא הפתרון עבורכם
כנסו לקורס הפנסיה הדיגיטלי שלנו https://pensuni.com/?page_id=7203

למה לאחד קרנות פנסיה? by

נדב טסלר

נדב טסלר, מתכנן פרישה, משמש כסמנכ"ל מקצועי בקוואליטי שירותים פיננסים לשעבר סמנכ"ל מקצועי בהלמן אלדובי קופות גמל ופנסיה, ומנהל המוצר באגף השיווק במנורה מבטחים. מרצה כיום במכללת נתניה ומכללה לפיננסים BDO. בעל הבלוג : פנסיוני, להבין את הפנסיה. לנדב תואר M.A במנהל עסקים מהמכללה למנהל, B.A במנהל עסקים מאוניברסיטת בן גוריון והוא מחזיק רישיון סוכן ביטוח פנסיוני מטעם רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון.

תגובות

  1. תודה ושאלה,

    אם יש לי ביטוח מנהלים מלפני שנת 2000 [עם מקדם קצבה נמוך] ובשלוש השנים האחרונות עבדתי במקום עבודה "נוסף" שם הפרישו לי לקרן פנסיה של הראל, עכשיו הפסקתי עם העבודה השניה, האם זה אפשרי להעביר את כל הכסף לביטוח מנהלים הישן ולקבל עליו את כל הזכויות שמגיעות לי שם כולל המקדם קצבה המובטח?

    תודה מראש

  2. שלום, יש לי קרן פנסיה לא פעילה.
    האם אני יכול להזרים אליה כסף שלי כדי שתחזור להיות פעילה, וישר אחר כך לדרוש מהמעסיק שלי להזרים אליה כסף החל מהחודש הראשון להעסקה, כלומר מבלי לחכות זמן של חצי שנה אצל מעסיק חדש.

    1. בוקר טוב אלעד,

      אין מניעה לחדש הפקדות לקרן פנסיה לא פעילה, חשוב לדעת כי צו ההרחבה לפנסיית חובה לא מתנה את תחילת ההפקדות בכך שהקרן פנסיה תהייה פעילה.

      כמובן שחידוש ההפקדות תמנע את התלבטות מצד המעסיק האם להפקיד תוך שלושה חודשים או חצי שנה.

      1. שלום,
        תודה רבה על התגובה!
        מה שכתבת מאוד הפתיע אותי. אשמח לוודא שהבנתי נכון.
        במידה ויש לי קרן פנסיה, הגם שהיא לא פעילה, על המעסיק חלה חובה להפריש לי קרן פנסיה החל מהחודש הראשון להעסקתי. והוא יכול לעשות זאת בתום 3 חודשים (כלומר להפריש עבור חודש ראשון, שני ושלישי בחודש השלישי) או בתום חצי שנה (כלומר להפריש עבור כל החודשים מהראשון ועד השישי בחודש השישי).

        האם זה מדויק?

        1. הי אלעד,

          הצו לא מגדיר האם על הקרן להיות פעילה. במידה והמעסיק מפרש כי עליו להתחיל את ההפקדות עליו לעשות זאת תוך שלושה חודשים מתחילת ההעבודה או עד סוף השנה המוקדם מבין השניים ולבצע את ההפקדות רטרואקטיבית מתחילת ההעבודה.

          במידה והוא מפרש את הצו כאילו על קרן לא פעילה אין צורך לבצע הפקדות תוך שלושה חודשים, אז הוא יכל להתחיל להפקיד תוך חצי שנה מבלי להפקיד רטרו.

  3. האם זה נכון לגבי כל סוגי הפנסיות והמכשירים?
    אם יש לי פנסיה ותיקה (גלעד) האם אני יכול לצרף אליה פנסיה צוברת חדשה?
    ואם לא – האם יתכן שהכפילות פוגעת ברווחיות היחסית של פנסיה ותיקה מבחינת תנאים וכד'?

    1. לא ניתן לנייד כספים מ ואל קרן פנסיה ותיקה.
      כדי לבחון האם יש פגיעה בזכויות עקב הכפילות צריך לבחון את הסיבה המקורית לכך שנפתחה פנסיה צוברת לצד הקרן הותיקה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם

Back to top button