תכנון פנסיוני

S&P500 לא לבד, על מסלולי ההשקעה החדשים בחיסכון הפנסיוני

אחרי ההצלחה של מסלול S&P500 חברות הביטוח ובתי ההשקעות מחפשים את הדבר הבא – מסלולי השקעה פאסיבים שעוקבים אחרי מדדי הטכנולוגיות.

אחרי ההצלחה של מסלול ההשקעה S&P500 חברות הביטוח ובתי ההשקעות החלו לפזול ימינה ושמאלה בחיפוש אחר הגימיק הבא. בחודש האחרון מספר חברות חשפו מסלולי השקעה חדשים העוקבים אחרי מדדי הטכנולוגיה.

בשנים האחרונות יותר ויותר חוסכים החלו להשקיע באמצעות המוצרים הפנסיונים במדד S&P500. הנהירה למדד החלה לאחר תשואה ממוצעת של 15% בחמש השנים האחרונות, כאשר גם אחרי ירידות בשיעור של 18% בשנת 2022 הגיע תיקון בדמות עליה של 26% בשנת 2023.

להצלחה של המדד בישראל תרמה גם התחזקות הדולר כאשר המסלולים שעוקבים אחרי המדד באמצעות קופות הגמל וקרנות ההשתלמות השיאו בשנת 2023 תשואה הקרובה ל- 30%.

תשואה מסלול S&P500 בשנת 2023 בקרנות ההשתלמות בהתאם לאתר גמל נט
מקור הנתונים אתר גמל נט

ההצלחה של המסלולים הובילה לכך שבכל חברה מנהלת ניתן למצוא כיום בקרן הפנסיה וביתר המוצרים הפנסיונים מסלול המחקה את מדד S&P500. מכיוון שבמסלול מחקה שקיים בכל החברות לא ניתן לפתח ייחודיות ולמשוך חוסכים חדשים, החברות מחפשות את האלטרנטיבה הבאה וזאת נמצאה לא רחוק משם – במדד הנאסדק.

נאסדק או s&p 500?

בעוד שמדד ה S&P הניב בשנה האחרונה תשואה של 26% אחיו הקטן הניב תשואה של 45% ותשואה מצטברת של 122% בחמש השנים האחרונות.

בתמונה התחתונה ניתן לראות את מדד הנאסדק ומדד S&P500 זה לצד זה, כאשר מדד הנאסדק (בכחול) משיא תשואה מצהרת העולה על תשואת מדד S&P500 לאורך החמש השנים האחרונות.

השוואת מדד S&P500 לנסדק בחמש השנים האחרונות

"מסלול עוקב מדדי מניות"

מסלול מחקה מדד S&P500 עוקב אחרי מדד אחד, אם תחפשו באתר פנסיה נט או בגמל נט מסלול מחקה נאסדק או מסלול מדדי טכנולוגיות לא תמצאו מסלול כזה. חוזר מסלולי השקעה בקופות הגמל שפרסמה רשות שוק ההון אוסר על החברות המנהלות לפתוח מסלולי השקעה חדשים העוקבים אחר מדד מניות אחד וכך בכל מסלול חדש תמצאו לפחות שלושה מדדי מניות.

סוכן הביטוח טל יבלון שמשמש כמנהל מקצועי בסוכנות הביטוח אג'נדה, עקב אחרי הפרסומים שהוציאו חברות הביטוח ובתי ההשקעות וניתח את החלוקה למדדים.

מהניתוח של טל אפשר לראות כי אצל מרבית החברות החשיפה לנאסדק היא החשיפה המרכזית, כאשר במגדל תמצאו את החשיפה הגדולה ביותר, המסלול החדש שואף להשיג חשיפה של 90% למדד הנאסדק ואילו באלטשולר שחם ישנה החשיפה המאוזנת ביותר כאשר המסלול מורכב מ- 45% חשיפה לנאסדק ו- 45% חשיפה ל S&P500.

לצד החשיפה לנאסדק החברות מנסות למתג את עצמן באמצעות חשיפה לסקטורים שונים בהם שבבים או AI.

מדדי ייחוס במסלולי ההשקעה החדשים שהציגו חברות הביטוח ובתי ההשקעות
מקור טל יבלון

האם כדאי להצטרף למסלולים החדשים?

בשנים האחרונות נשמעה ביקורת על כך שחוסכים רבים עוברים למסלול S&P500 כאשר הם לא באמת מבינים שמדובר במסלול מנייתי. ביקורת אחרת נשמעה על ריכוזיותו של המסלול ועל כך שמרבית התשואה בשנים האחרונות הושגה על ידי שש חברות בלבד.

החשיפה לנאסדק מצומצת הרבה יותר מאשר החשיפה ל S&P. בעוד שמדד S&P עוקב אחר 500 חברות, מדד ה NASDAQ עוקב אחר 100 חברות בלבד. האם ראוי לנהל את כל החיסכון הפנסיוני במסלול מצומצם כל כך?

כשם שחלק מהחוסכים רוצים להגדיל את הנכסים האלטרנטיבים בחיסכון הפנסיוני שלהם כך גם יש לאפשר לחוסכים המעוניינים בכך, להגדיל את מרכיב מניות הטכנולוגיה בתיק החיסכון הפנסיוני שלהם.

עבור כל היתר, חשוב שהם יבינו מה עומד מאחורי התשואה שהשיגו חלק מהמסלולים בשנה האחרונה וריכוזיות אינה הבעיה היחידה שלהם.

חוסכים שמצטרפים למסלול שעוקב אחרי S&P500 יודעים אחרי מה המסלול עוקב – המסלול עוקב אחרי S&P500 זה גם שם המסלול. אך חוסכים שיכנסו למסלולים החדשים קרוב לוודאי לא ידעו מה מה הרכב המסלולים ומה ההבדל בין המסלול שלהם לבין המסלול המתחרה.

לצורך הדוגמה,

רשות שוק ההון מחייבת את הגופים המוסדים לקרוא למסלול בשם אחיד מסלול עוקב מדדי מניות. לצורך ההשואה ניקח את מסלולים של אלטשולר שחם ומיטב דש.

שני המסלולים עוקבים אחרי מדד הטכנולוגיות. אך בעוד שבאלטשולר שחם החשיפה לנאסדק היא 45% החשיפה לאותו מדד במיטב דש היא 80%. אבל זה לא ההבדל היחידי, באלטשולר שחם המסלול חשוף בכמעט 100% למט"ח ואילו במיטב דש המסלול מגודר למט"ח וחשוף לשקל.

חוסכים שינסו להשוות באמצעות אתר גמל נט בין המסלולים לא יגלו שם את כל המידע.

באלטשולר שחם מכנים את המסלול כמסלול השקעה ממוקד GlobalTech העוקב אחר שלושה מדדים מובילים: S&P500 (45%), נאסד"ק 100 (45%) וסמיקונדוקטור (שבבים) (10%). המסלול מאפשר חשיפה לחדשנות ולפוטנציאל הרב של טכנולוגיית העתיד באמצעות חברות הטכנולוגיה המובילות בעולם, ובכלל זאת חברות שהכנסותיהן מתחום השבבים. חברות אלו מהוות חלק מרכזי בעולמות הבינה המלאכותית (AI) והאינטרנט של הדברים (IOT). בנוסף, המסלול מאפשר חשיפה לשוק האמריקאי באמצעות מדד ה- S&P500. 

אך חוסכים שיתאמצו קצת יותר ויכנסו למדיניות השקעה של המסלול באתר של אלטשולר שחם יגלו שלא מוזכרים שם כלל מדדי הטכנולוגיות אחריהם עוקב המדד.

מקור

באותו האופן גם מגדל מקפת השיקה מסלול חדש במסגרת קרן הפנסיה שלה, מסלול "מגדל-טק". מסלול ההשקעה החדש מתמקד בנאסד"ק כמסלול פסיבי ומאפשר חשיפה לכל רבדי העולם הטכנולוגי באמצעות שילוב של כמה מדדים נוספים של טכנולוגיות אמריקאיים האחראיות על מגמות העתיד ולא רק לחברות שנכללות בנאסד"ק. אך גם כא,ן בדומה ליתר החברות, במדיניות ההשקעה של החברה אין כלל התייחסות למדדי היחוס של המסלול ותיאור המסלול נצמד לכללים אותם הגדירה רשות שוק ההון.

כאשר שם המסלול הוא כללי כל כך, אף אחד לא מבטיח לנו ששנה הבאה שהגימיק הבא יעלה לכותרות תשתנה גם מדיניות ההשקעה של המסלול וכך במקום לקבל מסלול פאסיבי של שגר ושכח נקבל מסלול אקטיבי המנוהל באמצעות מוצרים פאסיבים.

רשימת מסלולים העוקבים אחר מדד הנאסדק

חברהמוצרשיעור חשיפהמספר מס הכנסה
הראלקרן פנסיה85%
הראלגמל להשקעה85%15040
מיטבקרן פנסיה80%
מיטבגמל להשקעה80%7867
מיטבגמל80%1689
כללגמל70%
כללהשתלמות70%14790
מגדלפנסיה90%
מגדלגמל90%
מגדלהשתלמות90%14945
מגדלגמל להשקעה90%14943
אלטשולר שחםפנסיה45%
אלטשולר שחםגמל45%989
אלטשולר שחםהשתלמות45%14863
אלטשולר שחםגמל להשקעה45%14864

>>>קריאה נוספת : קופות גמל וקרנות השתלמות בניהול אישי

רוצים להגיע עם יותר כסף לפנסיה?
רוצים להפסיק לפחד מהחיסכון הפנסיוני?
קורס הפנסיה הדיגיטלי של : פנסיוני להבין את הפנסיה הוא הפתרון עבורכם
כנסו לקורס הפנסיה הדיגיטלי שלנו https://pensuni.com/?page_id=7203

S&P500 לא לבד, על מסלולי ההשקעה החדשים בחיסכון הפנסיוני by

נדב טסלר

נדב טסלר, מתכנן פרישה, משמש כסמנכ"ל מקצועי בקוואליטי שירותים פיננסים לשעבר סמנכ"ל מקצועי בהלמן אלדובי קופות גמל ופנסיה, ומנהל המוצר באגף השיווק במנורה מבטחים. מרצה כיום במכללת נתניה ומכללה לפיננסים BDO. בעל הבלוג : פנסיוני, להבין את הפנסיה. לנדב תואר M.A במנהל עסקים מהמכללה למנהל, B.A במנהל עסקים מאוניברסיטת בן גוריון והוא מחזיק רישיון סוכן ביטוח פנסיוני מטעם רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון.

תגובות

  1. הוסף לאזור האישי
    sharethis sharing button facebook sharing button messenger sharing button whatsapp sharing button
    סוג חיסכון: קופות גמל
    סוג קופה (קבוצה): קופת גמל – מניות
    אפיק השקעות מרכזי: מניות.
    פרופיל סיכון: גבוה
    חברה מנהלת: מיטב גמל ופנסיה בע"מ
    חשוב לדעת: נכסי המסלול, בשיעור שלא יפחת מ-75% ולא יעלה על 100%, יושקעו במדדי מניות.
    תשואות מיטב גמל פאסיבי מדדי מניות:
    תשואה בחודש דצמבר: 4.84%
    תשואה מתחילת השנה: 49.81%
    תשואה מצטברת 12 חודשים אחרונים: 49.81%
    תשואה מצטברת 36 חודשים אחרונים: 44.61%
    תשואה מצטברת 60 חודשים אחרונים: 80.64%
    דמי הניהול הממוצעים ששילמו העמיתים בקופה בשנת 2023: 0.46%
    מסלול שעוקב בעיקר אחר הנסדק.
    מגודר בחשיפה למט"ח
    העברתי חלק נכבד מתיק ההשקעות שלי למסלול זה בתחילת 2023 ולא התאכזבתי.

  2. בהחלט מידע חשוב, לא ניתן להבין מה תכולת המסלול מהשם אפילו עם חופרים בתור הרכב האחזקות.

    לדעתי צריך לעשות את השמות יותר ברורים ולדרג אותם טוב יותר מבחינת הסיכון / גיל
    מסלול עוקב מדדי מניות = מסלול המשלב מדדים פסיבים ונוספים = יותר מנייתי
    מסלול עוקב מדדים גמיש = מסלול המשלב בין מדדי מניות לאג"חים = יותר סולידי
    מסלול עוקב גיל – איפה אני מדרג את המסלול הזה מבחינת הסיכון?
    אולי זה נושא למאמר נוסף אבל אשמח אם היית מדרג את רמות הסיכון של כל מסלול ולאיזה גיל הוא מתאים.

  3. בקיצור: המסלולים מופיעים עם מילות הקסם העדכניות ביותר בעולם ההשקעות "עוקב + פאסיבי". הדבר היחיד שממשיך, כרגיל להיות אקטיבי, מאד אקטיבי, הוא זה שמערבבים את הלקוחות, ולוקחים להם דמי ניהול אסטרונומיים. כמה עמלות חזיריות צריכים לגבות הקופות וקרנות הפנסיה כדי לקנות ETF של VAN-GUARD על S&P500 שגובה דמי ניהול של 0.03% לשנה !! החזירות של מנהלי הגמל ופנסיה לא יודעת שובע, והמפקח על הביטוח / האוצר / רשות שוק ההון והחיסכון, נרדמו בעמידה. זאת דעתי

    1. דרך אגב, זה די מדויק ומעניין, כשאתה נכנס לאחזקות הנכסים של מסלולי ההשקעה האלה, אתה רואה שהם לא משקיעים את הכל בואן גארד, הם מפצלים בין הרבה קרנות נאמנות, חלקן הגדול בישראל, כמו כן יהיו שם אופציות ועוד כלים לגידור. אז הם ממש לא בכיוון של 0.03 אבל גם לא בדמי הניהול הגבוהים שהם גובים מאיתנו. עם זאת, במסלולים יותר אקטיביים, אתה משלם את אותם דמי ניהול גבוהים + את התוספת הלא קטנה של ״ניהול חיצוני״.

    2. אני חושב שיתרון הגדול של חלק ממסלולים הללו הם היכולת לשלוט על החשיפה למט"ח. כלומר אתה לא חשוף 100% למטח אלא ל 20% בערך. וזה מגדר אותך בגלל שחשיפה למטח חושפת אותך לתנודתיות גבוהה מאוד. מצד שני אם מדובר בחסכון לפנסיה לעוד 40 שנה. אז זה לא ממש משנה ועדיף לא לגדר בגלל עלויות הגידור (שזה חלק מהטענה שלך).

  4. תודה רבה על הפוסט.
    למעט עניין התשואה , האם למי שמחזיק פוליסות ביטוח מנהלים ישנות (2001) שמושקעות בקרן י׳ וכד׳, יש השלכות נוספות למעבר בין מסלולים? האם המקדם המובטח נפגע למשל?

    1. למיטב ידיעתי אתה "כמעט" לא יכול לעבור בין מסלולים. יש לך רק את המסלול של קרן י' שדומה למסלול כללי.
      ובכמעט הכוונה שבחלק מהחברות אתה חותם ויתור לעבור מסלול אבל אז לא יכול לחזור חזרה לקרן י'
      כל קופה והשיטות שלה. כל עוד אתה נשאר בקופה זה לא משפיע על המקדם.

    2. כפי שאלי כתב,
      במסלולים אלו ישנם רק 4 מסלולי השקעה
      מסלול קרן י' שהוא כמו מסלול כללי אליו לא ניתן לחזור ושלושה מסלולים תלוי גיל
      אין מסלול מחקה מדד או מסלולים אחרים

  5. עכשיו שונו התקנות ומוגבל ל50% חשיפת מקסימום לכל מרכיב? וצריך לברר שוב מה כל מסלול כולל, דקה וחצי אחרי שעשיתם את הכתבה הזאת, בזכות הרגולטור?

  6. תודה רבה על המאמר המעניין.
    מרגיש לי שהמסלולים המתמחים הללו "פאסיבי מדדי מניות" הם סוג של חתול בשק…
    מה גם שאף אחד לא מבטיח ששינויים במסלולים הללו, למשל באחוז האחזקה במדדים השונים, לא יקרו כהרף עין ובלי הודעה מסודרת ללקוחות שגם יבינו מה שמשנים להם ואיך.

    לא כוס התה שלי לפחות… ועדיין, הגדלת דרגות החופש והבחירה של הלקוחות היא דבר רצוי בעיניי.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם

Back to top button