שוק ההון

במה לבחור? קרן השתלמות במסלול מחקה מדד עם מינוף לעומת IRA

אחת הדילמות המרכזיות למשקיעים פאסיביים שמעוניינים במינוף היא האם כדאי להעביר את קרן ההשתלמות ל-IRA (מסלול ניהול אישי) ולהשקיע את הכספים בצורה היעילה והזולה ביותר , אך כזו שאינה מספקת מינוף, או לבחור במסלול מחקה מדד מניות, שהיא האפשרות השנייה בטיבה , אך כן מספקת מינוף. בפוסט הזה נבחן את הנושא.

גם אם ניתן לקבל הלוואה של כ-80% כנגד קרן השתלמות במסלול מחקה מדד מניות, זה עדיין לא אומר שכדאי לעשות זאת, בגלל הסבירות הגבוהה ל-margin call. הלוואה בשיעור של כ-30-40% משווי הצבירה היא הרבה יותר סבירה, אך לצערנו גם אפשרות זות לא ניתן לבצע ב-IRA.

לקיחת הלוואה זולה מקרן השתלמות במסלול מחקה מדד מניות היא בהחלט אפשרות טובה, ודי דומה להלוואה יעילה כנגד השקעה מנייתית ב-IB. יחד עם זאת יש לה מס' חסרונות:

קיים פער של כ-1% בין השקעה במסלול מחקה מדד מניות לבין השקעה באותו מדד בדיוק ב-IRA.

הפער נובע מדמי ניהול גבוהים יותר, יתרונות מזומנים שאינן מושקעות ומיסוי עודף על דיבידנדים (פירוט נרחב כאן). אם ניקח לדוגמא הלוואה על 40% מצבירת הקרן ונשקיע אותה באפיק שמניב בממוצע 6%, אזי נייצר תשואה עודפת של 2.4% על צבירת הקרן (40%*6%).

אם ניקח בחשבון את הפסד התשואה על הצבירה בקרן (כ-1% על צבירת הקרן) ואת הריבית על ההלוואה (3.75%*40%=1.5% על הצבירה בהנחה של ריבית פריים מינוס חצי), הגענו לעלות של 2.5% מצבירת הקרן, והופס, מחקנו  את כל התשואה העודפת הפוטנציאלית!

אפילו אם הצלחנו להשיג הלוואה בתנאים נמוכים יותר, מה שלא סביר, המרווח יישאר כ"כ נמוך שהוא לא שווה את הסיכון העודף של המינוף.

בקרן השתלמות בניהול אישי יש יתרון להשקיע דווקא באפיקים רווחיים יותר כמו מדדי מניות קטנות 🤏 (ובמיוחד מניות ערך קטנות), שהתשואה הצפויה מהם גבוהה יותר, ובתיק הפרטי להתמקד במדדי המניות הגדולות.

הסיבה היא שבכך מגדילים את הטבת המס, כיוון שתשואה גבוהה יותר תהיה פטורה ממס. השקעה שכזו אפשרית רק ב-IRA, כי לא קיים מסלול מובנה שנותן חשיפה לאפיקים הללו. גם זאת דרך להשיג תשואה עודפת של כ-2-3% לטווח הארוך בסבירות גבוהה הרבה יותר, שמבוססת על עשורים של סטטיסטיקה.

אפשר לחשוב גם על כיוון הפוך ↩️: השקעה במדדי מניות גדולות באמצעות קרן השתלמות מחקת מדד S&P500 ממנה ניקח מינוף, והשקעה ב- small cap/small value בתיק הפרטי במקום בקה"ש. הבעיה היא שהקרנות האיריות שעוקבות אחרי מדדי small cap/small value (כמו ZPRV, ZPRX, WSML) לא מספקות בטחונות ב-IB, מה שמונע לקיחת מינוף זול ויעיל כנגדן בתיק הפרטי. לכן יש עדיפות להשקעה במדדי מניות גדולות בתיק הפרטי ב-IB ולקיחת הלוואה ממנו, ואת מדדי ה-small cap/small value כבר עדיף לרכוש בקה"ש IRA.

בנוסף, קרנות mid cap value, שהוא גם אפיק רווחי יותר מכלל השוק, יש רק אמריקאיות. הן אמנם מספקות מינוף ב-IB, אך חשופות למס עיזבון. כדי להימנע מכך, גם אותן עדיף לרכוש ב-IRA במקום בתיק הפרטי.

מכל הסיבות שלהלן, נראה שיש יתרון מובהק ל-IRA גם כשלוקחים בחשבון את אפשרות המינוף מקה"ש מחקת מדד.

מה דעתכם? האם אתם מעדיפים מסלול מחקה מדד בקה"ש או IRA ומאילו שיקולים? שתפו אותנו בתגובות.

רונן מרגוליס, מייסד חברת Simplifynance וקהילת המשקיעים הפאסיביים של ישראל, הוא המרצה והמתכנן הפיננסי המוביל בישראל בתחום ההשקעות הפאסיביות בשוק ההון, בלוגר מוביל בתחום, נשוי לרומי ואבא של עידן וליה. רונן הוא גיק פיננסי שמגיע מרקע של מחקר, סייבר והנדסת תוכנה, הוא נוהג להטיל ספק בהמלצות "מומחים", בודק מה באמת עובד בסטטיסטיקות ומחקרים, ומנגיש לציבור דרכי פעולה פשוטות מאוד לטיפול יעיל ורווחי בחסכונות שלנו. מאז שייסד את Simplifynance ב-2018 צבר קילומטראז' עשיר של הנחיית קורסים וסדנאות, עם אלפי בוגרים, גם מהקהל הרחב וגם בעשרות חברות הייטק מובילות. בנוסף סייע רונן, יחד עם צוות המתכננים הפיננסיים שלו, למאות משקי בית לקחת אחריות על עתידם הכלכלי בתכנונים פיננסיים ותכנוני פרישה.

רונן לקח על עצמו כשליחות להנגיש את הנתונים הללו לציבור בארץ בצורה פשוטה וברורה, והוא מעביר אותם בקורס השקעות ופנסיה שפיתח וכן בתכנונים פיננסיים אישיים.

ביקשתי מרונן הטבה עבור הגולשים באתר והוא הסכים לתת הנחה בגובה 20% בהרשמה לקורס וכן פטור ממע"מ לתכנון פיננסי אישי, למי שיציין כי הגיע מאתר "פנסיוני". לקבלת ההטבה הזינו קוד קופון "פנסיוני" בטופס ההרשמהלחצו לפרטים והרשמה לקורס | לחצו לקבלת פרטים ותיאום תכנון פיננסי אישי.

רוצים להגיע עם יותר כסף לפנסיה?
רוצים להפסיק לפחד מהחיסכון הפנסיוני?
אנחנו מזמינים אותך להגיע לפגישת תכנון פנסיוני אישית
למידע נוסף על שירות תכנון פנסיוני אישי https://pensuni.com/?page_id=7283

במה לבחור? קרן השתלמות במסלול מחקה מדד עם מינוף לעומת IRA by

רונן מרגוליס

רונן מרגוליס, מייסד חברת Simplifynance וקהילת המשקיעים הפאסיביים של ישראל, הוא המרצה והמתכנן הפיננסי המוביל בישראל בתחום ההשקעות הפאסיביות בשוק ההון, בלוגר מוביל בתחום, נשוי לרומי ואבא של עידן וליה. רונן הוא גיק פיננסי שמגיע מרקע של מחקר, סייבר והנדסת תוכנה, הוא נוהג להטיל ספק בהמלצות "מומחים", בודק מה באמת עובד בסטטיסטיקות ומחקרים, ומנגיש לציבור דרכי פעולה פשוטות מאוד לטיפול יעיל ורווחי בחסכונות שלנו. ב-2018 ייסד את Simplifynance ומאז צבר קילומטראז' עשיר של הנחיית קורסים וסדנאות, עם אלפי בוגרים, גם מהקהל הרחב וגם בעשרות חברות הייטק מובילות. בנוסף סייע רונן, יחד עם צוות המתכננים הפיננסיים של החברה, למאות משקי בית לקחת אחריות על עתידם הכלכלי בתכנונים פיננסיים ותכנוני פרישה. רונן בוגר שני תארים במדעי המחשב בהצטיינות מאונ' בר-אילן, הוא בעל ניסיון של כ-18 שנים במחקר ופיתוח, ובעל ידע נרחב, מעשי ותיאורטי, בשוק ההון, לרבות נתונים ומחקרים סטטיסטיים בתחום.

תגובות

  1. תוכל לפרט מה ההבדל בדמי ניהול בין מחקה מדד לבין IRA …מה הפער במדויק בדמי ניהול ?

    1. אין מספרים מדוייקים, ב IRA אתה יכל לנוע בין 0.25 ל- 0.35.
      במחקה מדד, יכל להיות שיש לך הטבה כזאת או אחרת כך שדמי הניהול יהיו בין 0.3 ל- 0.65.

      לטעמי (בניגוד לעמדה של רונן) בדמי ניהול של 0.35 כדאי עדיין להישאר במסלול מנוהל (במיוחד בצבירות נמוכות) זה יכל לחסוך את התעסקות של הקניה והמכירה של התעודה בכל חודש.

      1. אפשר להשיג גם IRA ב-0.2%, במיוחד בצבירה גדולה או דרך שירות כמו התחלה קלה שלנו.
        אני מבין את הטענה שלך נדב בנוגע להתעסקות, ואם הפער בדמי ניהול הוא לא גבוה במיוחד אז אפשר אולי כבר להישאר במסלול מחקה מדד. העניין הוא שדמי הניהול לצערנו זה לא הפער היחיד – יש גם אחזקות של הכסף במזומן (אובדן תשואה ממוצעת של כ-0.4% ואף יותר), ומיסוי גבוה יותר מאחורי הקלעים על דיבידנדים כתוצאה מעקיבה מבוססת חוזים עתידיים ולא באמצעות קרנות איריות (פער של עוד כ-0.35%). בשקלול כלל הגורמים אפשר להגיע לפער של כ-1% בין מסלול מחקה מדד לבין השקעה עצמאית באותו מדד בדיוק ב-IRA, וזה כבר פער משמעותי ששווה מאות אלפי שקלים לטווח הארוך.
        לטעמי הפער הזה כן מצדיק מאמץ ממש קטן של רכישה עצמאית שלוקחת 2-3 דק', ומי שלא רוצה לקנות כל חודש שיקנה פעם ברבעון או אפילו פעם בשנה, זה עדיין יהיה שווה את זה, ובגדול.

        1. קודם כל אחלה מאמר וההשוואה מעניינת, אבל אם אתה קונה בIRA פעם ברבעון או חלילה פעם בשנה אתה גם נשאר עם יתרות מזומן שלא מושקעות וגורם לאובדן תשואה

          לגבי הפער של 0.35% בעקבות המיסוי על הדיבידנדים, אפשר להרחיב? אני מבין את המשמעות אבל לא איך הגעת לפער של 0.35?

        2. האם לקחת בחשבון עלויות קניה ומכירה?
          לגבי אחזקה במזומן זה פועל לשני הכיוונים כי שהמדד יורד אז בקרן השתלמות רגילה הירידה תהיה קטנה יותר.
          מי שמחזיק בקרן השתלמות רגילה, יכול להגיע לנכסים לא סחירים שמייצרים תשואה עודפת שב- IRA לא ניתן להגיע.
          ההשוואה שעשית לגבי הלוואה לא רלוונטית לגבי כל אותם אנשים שלוקחים הלוואה לצריכה ולא להשקעה מחדש.

  2. לטעמי מיצינו עם הכתבות של מרגוליס
    כל הזמן חוזר על אותו עניין
    די שחרר זה משעמם

    1. רונן, לא מיצינו בכלל,
      תמשיך ואל תעצור, תמיד יש לך עוד חידושים מעניינים
      כתבה הייתה סופר אינפורמטיבית,
      בבקשה אל תיתן לכאלה לעצור אותך,

      ממני, עוד אחד מאלפי הקוראים השקטים

  3. האם לקחת בחשבון עלויות קניה ומכירה?
    לגבי אחזקה במזומן זה פועל לשני הכיוונים כי שהמדד יורד אז בקרן השתלמות רגילה הירידה תהיה קטנה יותר.
    מי שמחזיק בקרן השתלמות רגילה, יכול להגיע לנכסים לא סחירים שמייצרים תשואה עודפת שב- IRA לא ניתן להגיע.
    ההשוואה שעשית לגבי הלוואה לא רלוונטית לגבי כל אותם אנשים שלוקחים הלוואה לצריכה ולא להשקעה מחדש.

    1. היי ניר, תודה על ההתייחסות.
      1. לא התייחסתי לעמלות קניה ומכירה, כיוון שהן בטלות בשישים. קודם כל הן זולות. אבל הכי חשוב זה שעמלות קניה ומכירה הן *חד פעמיות, על הסכום הנרכש בלבד*, לעומת דמי ניהול שנגבים *מכל התיק, כל שנה*. זה הבדל בסדרי גודל. בכתבה הזאת https://www.simplifynance.co.il/blog/false-assumptions, עשיתי בסעיף 6 השוואה בין עמלת קניה של 0.15% + המרת מט"ח של 0.5% (שלרוב ניתן לחסוך אותה) + דמי ניהול חשבון קבועים, לעומת דמי ניהול של 0.6%, על השקעה של 1,500 ש"ח לחודש לאורך 30 שנה. סך העלויות על דמי ניהול מגיעים לכ- 110,000 ש"ח לאורך השנים, לעומת עמלות קניה ומכירה + המרת מט"ח +דמי ניהול שמגיעות לכ-9,000 בלבד, וגם זה יכול לרדת לכ-2,000 בסה"כ ללא המרות מט"ח.

      2. ברור שאחזקה במזומן פועלת לשני הכיוונים – אבל רוב הזמן השוק עולה, ובממוצע יש כאן בפירוש אובדן תשואה פוטנציאלית. המשקיע בחר מסלול מסוים – והוא מצפה שהכסף יושקע כולו בהתאם למסלול, ולא שיהיו יתרות מזומנים משמעותיות, שעוד גובים עליהם דמי ניהול.

      3. רוב מוחלט של הנכסים הלא הסחירים *לא מייצרים תשואה עודפת* בהשוואה לנכסים סחירים מקבילים, בוודאי לא לאורך זמן. אין עדויות לכך במחקר, וגם אם קרנות השקעה מציגים נתונים כאלה, ההשוואה היא למדד ייחוס לא מדויק. לדוגמא – מציגים לעיתים שקרנות private equity עוקפות את ה-S&P500. אז קודם כל זה לא נכון לכל הקרנות, ואפשר בהחלט ליפול על קרן לא מוצלחת שתפגר בהרבה אחרי המדד, וגם ב-private equity תוצאות העבר של הקרנות לא מעידות על העתיד. בנוסף, קרנות private equity משקיעות בחברות פרטיות קטנות, ומשתמשות במינוף, ככה שאם משווים למדד מניות קטנות סחירות, תוך שימוש במינוף, כבר לא רואים תשואות עודפות.

      4. אתה צודק שהלוואה לשם צריכה ולא לשם השקעה מחדש לא רלוונטית למה שהצגתי. אבל גם אם רוצים לקבל הלוואה לשם צריכה (שמקובל להגיד שזו לא התנהגות צרכנית נבונה), האם כדאי לפגוע משמעותית בתשואות קרן ההשתלמות שלנו לשם כך? האם דווקא את החיסכון הפטור ממס צריך "להקריב" במסלול לא יעיל רק כדי לקבל הלווואה? בעיניי עדיף הרבה יותר לקבל הלוואה ממקור אחר, גם אם בתנאים פחות טובים, או בכלל לנסות להימנע מלקיחת ההלוואה מלכתחילה.

  4. היי רונן – תודה על המאמר.

    יכול להסביר בבקשה את ״ גם אם ניתן לקבל הלוואה של כ-80% כנגד קרן השתלמות במסלול מחקה מדד מניות, זה עדיין לא אומר שכדאי לעשות זאת, בגלל הסבירות הגבוהה ל-margin call.״? מאיפה הגיע call?

    1. בטח, הכוונה היא שברגע ששוווי התיק יירד מתחת לשווי ההלוואה, הגוף המלווה יוכל לדרוש פרעון מיידי של חלק מההלוואה כדי להשיב את שווי ההלוואה מתחת לשווי התיק. אז או שתצטרך להזרים כסף כדי לפרוע חלק מההלוואה (שאין לך, כי השתמשת בכספי ההלוואה לצורך השקעה נוספת), או שהם יממשו כנגד קרן ההשתלמות. ואם הם יממשו – זה הכי גרוע, כי זה מקבע את ההפסד מבלי לאפשר לשוק להתאושש, ומונע ממך את כל הרווחים העתידיים הפטורים ממס.

  5. אם יש לי כסף שאני צריך (לקניית דירה )אז כן יהיה שווה להשקיע אותו ולקחת הלוואה במקום קנות איתו ישיר ?

  6. תודה על המאמר, יש לי שאלה למה התכוונת שכתבת "לא מספקות בטחונות ב-IB"
    נלקח מכאן: "הבעיה היא שהקרנות האיריות שעוקבות אחרי מדדי small cap/small value (כמו ZPRV, ZPRX, WSML) לא מספקות בטחונות ב-IB, מה שמונע לקיחת מינוף זול ויעיל כנגדן בתיק הפרטי"

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם

Back to top button