תכנון פרישה

דירה או פנסיה : במה כדאי להשקיע לפרישה?

רכישת דירה להשקעה כדי לממן את החיים אחרי הפרישה משתלמת יותר מחיסכון בקרן פנסיה? איזה דברים יש לקחת בחשבון ואולי כדאי בכלל לשלב

לא מעט פעמים אני נשאל את השאלה מה עדיף– לקבל קצבה מקרן פנסיה או לרכוש דירה ולהשכיר אותה?

בעוד שבקרן הפנסיה הפיכת החיסכון הצבור לקצבה חודשית תפגע ביכולות שלנו להוריש את הכספים לילדים בעתיד, במקרה שבו נרכוש דירה נקבל גם שכירות חודשית וגם ישאר בידנו נכס אותו נוכל להשאיר ירושה לילדים.

הכסף לא ילך לאיבוד במקרה ונלך לעולמנו מוקדם מהצפוי.

בנוסף, במקרה של השקעה בנדל"ן ישנה גם הטענה שדירה זה נכס יציב שערכו עולה תמיד.

אני סבור שיש שתי תשובות לשאלה, האחת תתייחס לדירה כהשלמה או כתוספת לפנסיה והשנייה לדירה  (באמצעות דמי השכירות) כתחליף לקרן הפנסיה.

דירה להשקעה

בתמונה : דירה להשקעה

דירה להשקעה כתחליף לחיסכון הפנסיוני

נתחיל דווקא באפשרות השניה, לדעתי רעיון של רכישת דירה במקום הפנסיה אינו רעיון נבון.

התכלית של קצבה חודשית היא הענקת הביטחון שבכל חודש נקבל "משכורת" כפי שהתרגלנו לקבל כל חיינו, אנחנו לא מעוניינים בהפתעות שמשמעותן יכולה להיות שיבוש של המהלך הכלכלי של התא המשפחתי.

ניתן להבין שקבלת שכירות מדירה כל חודש לאורך שנים היא כמעט בלתי אפשרית וחלק מהנחות היסוד של מי שחושב כך לא נכונות.

אתאר מספר מקרים שיכולים לשבש הנחות אלה:

  • בלא מעט שנים ערך הדירות ירד ואפילו משמעותית, שנות השמונים לדוגמא, וזה בהחלט יכול להתרחש גם בעתיד.
  • דיירים שאינם משלמים ויש עלויות גבוהות לפנותם.
  • תיקונים ושיפוצים של הדירה או הבנין.
  • דירה שאינה מושכרת לאחר עזיבת דיירים .

לכן, המלצתי היא לא להסתמך על רכישת דירה במקום פנסיה כמקור יציב ועיקרי של הכנסה בעת הפרישה.

מעבר לכך, כמובן שלהחלטה כזו יש משמעות מיסויית (כמו למשל מיסוי משיכה מתכניות פנסיוניות והמיסוי על דירות למושכרות) וכלכלית שעליה לא אעמוד במאמר זה.

דירה כרובד נוסף של החיסכון הפנסיוני

המצב שונה כאשר דירה להשכרה משמשת כתוספת או השלמה שאינה עיקרית לפנסיה. ובהנחה שבקרות מקרה מהמקרים שתוארו קודם לכן, התא המשפחתי יכול לספוג את החוסר הכספי ולאורך זמן.

במקרה כזה דירה להשכרה יכולה להיות רעיון טוב, כמובן לאחר בחינה של גורמים רבים שאינם מתחום התמחותי כמו מיקום הדירה, הצפי לעליית ערכה, הסיכוי להשכירה ועוד.

רוצים להגיע עם יותר כסף לפנסיה?
רוצים להפסיק לפחד מהחיסכון הפנסיוני?
קורס הפנסיה הדיגיטלי של : פנסיוני להבין את הפנסיה הוא הפתרון עבורכם
כנסו לקורס הפנסיה הדיגיטלי שלנו https://pensuni.com/?page_id=7203

דירה או פנסיה : במה כדאי להשקיע לפרישה? by

איל עצמון

איל עצמן בעל רישיון יועץ פנסיוני, CLU, לשעבר מנכ"ל כלל פנסיה וגמל, מנכ"ל תמורה סוכנות לביטוח ומשנה למנכ"ל מנורה מבטחים פנסיה וגמל טלפון 03-9199938

תגובות

  1. אחת הבעיות בגיל מבוגר היא ניהול השכרת הנכס על כול המשתמע מכך.

    מנסיון עבודה עם גמלאים בגילאים 80-90+ הם צלולים וכשירים אבל לא כשירים להתמודד עם לחצים ואי ודאות פיננסית או בעיות של של דוד שהתפוצץ או חידוש חוזה ומציאת דיירים נאותים וכן הלאה .

    אם אין ודאות שמישהו מהמשפחה (אחד הילדים וזה לא תמיד ודאי ) יוכל להמשיך ולנהל כאשר הפנסיונר לא במצב קוגניטיבי או פיזי לניהול הנכס בעצמו , אז צריך להביא בחשבון עלויות חברת ניהול (מה שמקטין את ההכנסה ) ואו מכירה .

    1. גם אני מחזיק בדעה שלך

      ככל שעולים בגיל קיים קושי לנהל לבד את הנכסים, זה יכל להיות דירה או נכסים כספיים אחרים.

  2. אני מכיר עוד דרך לקבל קצבה קבועה על הכסף שלך והיא לא דורשת התעסקות עם קבלנים, דיירים, חוזים, עורכי דין, ישיבות ועד, תשלומי אגרות לעיריה וכו. קוראים לה 'קרן אג"ח' וכל מה שהיא דורשת הוא לחיצת כפתור באתר של הבנק (או הברוקר).

    1. צריך לקחת בחשבון שאגרת חוב מושפעת גם משינויים בריבית. זה אולי פחות קריטי למי שרוצה להחזיק את האיגרת עד לסוף תקופה אבל מחוץ לספרי הלימוד מי באמת עושה את זה.

      1. גם מחירי הדיור (וכפועל יוצא מחירי השכירות) מושפעים מהריבית במשק… אין הבדל עקרוני בין שכר דירה לבין קופון מאג"ח, אם כי היתרון במיסוי שייך לשכירות (בהנחה שהמשכיר לא עובר את תקרת הפטור בצורה משמעותית). אמנם יש תפיסה בארץ ששכר דירה יותר יציב, אבל אני מאמין שיום יבוא ומשבר דיור כזה או אחר יגרום לאנשים לחשוב שוב.

        בכוונה דיברתי על קרן אגח אגב, ולא על אג"ח בודד. אישית אני מעדיף לשלוט על מועדי אירועי המס שנוצרים לי…

        1. וצריך לקחת בחשבון כשמגיעים לרגע ההורשה, דירה תהיה שווה יותר מקרן שלא תגדל באותו קצב כמו דירות. אפשר לשלב ולא לשים את כל הבצים בסל אחד. מה באמת הסיכונים שיש לקרן כזו? את הסיכונים בדירות אכן מנית, אם מחיר הדירה יורד עדיין יש לך דירה ואתה יכול להמשיך להשכיר אותה, לפי התחזיות הארץ הולכת להיות הרבה יותר צפופה והביקוש לדירות יגדל, לעומת זאת אם הקרן מאבדת חלק ממנה זה פחות נעים.

          1. 1. מי קבע שקרן לא תגדל באותו קצת כמו דירה? כמו כל דבר בכלכלה, יש כאן עניין של סיכון מול תשואה. אתה יכול לבחור בקרן שצפויה לגדול יותר מדירה לאורך הרבה זמן (ססטיסטית). למשל בכתבה הבאה תראה שבתקופה של 11 שנה ומעלה מדד ת"א 100 ניצח ובגדול: http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-4791539,00.html

            2. קרן ממש לא שמה את כל הביצים בסל אחד, זה בדיוק הרעיון שלה – היא משקיעה בהרבה ניירות במקביל (עשרות, מאות, ואפילו אלפים ועשרות אלפים).

            3. אם מחיר הדירה יורד עדיין יש לך דירה ואתה יכול להשכיר אותה, רק שמחיר השכירות ירד גם הוא. זה דומה לכך שתקבל ריבית על פחות כסף אם תרד הקרן.

            4. אני ממליץ לך לא לקבל החלטות לפי "התחזיות". ראינו מה הן שוות כבר עשרות שנים, בכל תחום פחות או יותר. ואגב יש גורמים שמשפיעים על מחירי הדירות לא פחות מאשר צפיפות אוכלוסין, ספציפית הריבית במשק.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם

Back to top button