דיני עבודה

מתי המעסיק צריך לתת טופס 161?

האם מסירת טופס 161 באיחור לעובד פירושה הלנת שכר והאם העובד זכאי לפיצויי על כך?

כחלק מתהליך סיום עבודה נדרש המעסיק לתת לעובד טופס 161, מטרתו של טופס 161 היא לקבוע את שיעור המס שיש לנכות מכספי הפיצויים. במידה שהמעסיק לא ציין את שיעור המס החישוב יתבצע על ידי פקיד השומה.

>>>הורדה של טופס 161 מאתר רשות המיסים

האם המעסיק חייב לתת טופס 161?

לא משנה העובדה האם העובד התפטר או פוטר, המעסיק בכל אחד מהמקרים חייב לתת לעובד טופס 161 ולהעביר העתק לרשות המיסים.

המעסיק ימלא את חלק א' בטופס 161 ואילו העובד ימלא את חלק ב' בטופס. לאחר שהעובד ימלא את חלקו המעסיק נדרש למלא את חלק ג' לאשר את בחירת העובד או להפנות את העובד לרשות המיסים.

מקור : טופס 161

בפסק דין 1090/02 מלון אייל ונורית בע"מ נ' ניסים שריקי משנת 2004 קבע בית המשפט כי על המעסיק להעביר לעובדת טופס 161 בסיום עבודתה:

אין מחלוקת, שככלל על המעביד לצייד את העובד בטופס 161 כחלק מתהליך תשלום פיצויי פיטורים. אין גם מחלוקת שמעביד שאינו מעביר לקופת גמל טופס 161, שלא בתום לב, ועל ידי כך גורם לעיכוב בתשלום פיצויי הפיטורים, אין זה מן הראוי להפחית את פיצויי ההלנה בגין הסכום ששולם באיחור.

החובה להעברת טופס 161 מוטלת כל כולה  על המעביד, ועל העובד לא מוטלת כל חובה בעניין זה

קריאה נוספת : קיבלתי טופס 161 מהמעסיק, מה צריך לעשות איתו?

את טופס 161, יש לתת לעובד בסמוך לסיום העבודה כאשר בעבר העברת הטופס לאחר יותר מ- 15 ימים ממועד סיום העבודה נחשבה כהלנת שכר. בפסק דין של דורית לוי נגד חברת מוסדות חינוך הרצליה משנת 2020 עמד בית הדין הארצי לעבודה על השינוי שחל באופן תשלום פיצויי הפיטורים בזמננו ועל השלכות השינוי על פסיקת פיצויי הלנת פיצויי פיטורים.

שחרור כספי הפיצויים מחייב על פי דיני המס המצאת טפסי 161( דיווח מעסיק) ו – 161א (דיווח עובד). המצאת הטפסים אינה יכולה להתבצע ביום סיום העבודה כמצוות סעיף 20(א)(1) לחוק הגנת השכר ולא ניתן להעבירם לקופת הגמל אף תוך 15 ימים בהתאם להקלה המוקנית למעסיק מכוח סעיף 20(ה) לחוק. הטעם לכך פשוט: על המעסיק להעביר תשלומים לקופת הגמל גם בגין חודש העבודה האחרון של העובד ועליו לעשות כן עד ה- 15 לחודש העוקב.

רק לאחר ביצוע התשלום יעלה בידה של קופת הגמל לערוך את חישוב הפיצויים הצבורים בקופה ולהעבירו למעסיק על מנת שהמעסיק ימלא טופס 161 ויחשב את סכום ההשלמה (במידת הצורך).

בית המשפט מבין כי הכנת טופס 161 לא תלויה כולה בידי המעסיק והוא תלוי בקליטת הכספים בידי הקופה ומאפשר ארכה נוספת להפקת הטופס. כך שגם אם יחלפו למעלה מ – 15 ימים מסיום העבודה ועד למתן טופס 161 על ידי המעסיק העובד לא יהיה זכאי לפיצויי הלנת שכר וזאת בתנאי שהמעסיק שילם את הפיצויים או הפיק את הטופס המאפשר את שחרור הפיצויים בידי העובד תוך פרק זמן סביר.

הנחיות למילוי חלק ב' בטופס 161

רוצים להגיע עם יותר כסף לפנסיה?
רוצים להפסיק לפחד מהחיסכון הפנסיוני?
אנחנו מזמינים אותך להגיע לפגישת תכנון פנסיוני אישית
למידע נוסף על שירות תכנון פנסיוני אישי https://pensuni.com/?page_id=7283

מתי המעסיק צריך לתת טופס 161? by

נדב טסלר

נדב טסלר, מתכנן פרישה, משמש כסמנכ"ל מקצועי בקוואליטי שירותים פיננסים לשעבר סמנכ"ל מקצועי בהלמן אלדובי קופות גמל ופנסיה, ומנהל המוצר באגף השיווק במנורה מבטחים. מרצה כיום במכללת נתניה ומכללה לפיננסים BDO. בעל הבלוג : פנסיוני, להבין את הפנסיה. לנדב תואר M.A במנהל עסקים מהמכללה למנהל, B.A במנהל עסקים מאוניברסיטת בן גוריון והוא מחזיק רישיון סוכן ביטוח פנסיוני מטעם רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון.

תגובות

  1. היי נדב.
    עבדתי עד היום אצל 6 מעסיקים. משניים מהם לא קיבלתי טופס 161. אחר מהשניים עדיין קיים (חברת הייטק ישראלית) אך חלפו כבר 14 שנים מאז סיימתי לעבוד אצלו ובבירור שעשיתי איתו נאמר לי שלא ניתן להפיק לי טופס.
    מה המשמעות של חוסר בטפסי 161? והאם מעסיק חייב לתת לי טופס בדיעבד גם לאחר שנים רבות כל כך?
    תודה רבה!

    1. המעסיק נדרש לשמור העתק של טופס 161 למשך 7 שנים, אם חלפו יותר משבע שנים המעסיק כבר לא חייב לשמור את העתק הטופס.
      אם עבדת תקופה ארוכה אצל המעסיקים זה יכל להשפיע לך על הפטור על הקצבה בעתיד. תנסה אולי לקבל הצהרה מהמעסיקים שלא שולמו לך פיצויים במזומן בסיום עבודה ובעתיד הצהרה מקרן הפנסיה / ביטוח המנהלים שלא משכת מהם כספי פיצויים

  2. היי נדב, במקרה בו העובד חתום על סעיף 14 על מלוא ההפקדה לפיצויים מתחילת העבודה, האם המעסיק מחוייב למלא טופס 161 לעובד גם אם הוא סיים בנסיבות שלא מזכות בפיצויי פיטורין ? מימוש כספי הפיצויים שהופקדו לפי סעיף 14 יכולים להיות רק במדיה והעובד התפטר או בעת ארוע מזכה .
    אם המעסיק ימלא טופס 161 זה יאפשר לעובד לבצע משיכה של הפיצויים ללא קשר לנסיבות בהם סיים את העבודה.

    תודה

    1. אם תסתכל בטופס 161 בראש הטופס תראה שהמעסיק חייב להפיק טופס 161 ולהעביר העתק למס הכנסה. אם המעסיק סבור שהעובד לא זכאי לכספי הפיצויים שיפנה לבית המשפט וישלול את זכאותו לקבלת הכספים.

      1. היי נדב,
        ידוע לי שכאשר הפיצויים חייבים במס על העובד לפנות לפק"ש.
        ומה לגבי מעסיקי משק בית שלא מיומנים במילוי 161, ישנה התייחסות?

        1. מי שממלא טופס 161 הוא המעסיק,
          במידה והעובד (או עובד משק בית) לא אומר מה ברצונו לעשות עם כספי הפיצויים המעסיק לא ימלא את סעיף יא' בטופס ולצורך קבלת הפטור העובד יצטרך לפנות למס הכנסה לקבלת הפטור ממס

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם

Back to top button