צרכנות

מה עדיף פוליסת חיסכון או קופת גמל להשקעה?

כשהריבית בפיקדונות הבנקאים כל כך נמוכה אין פלא שחוסכים רבים מחפשים פתרונות חיסכון אלטרנטיביים. שני פתרונות פשוטים שמציעות חברות הביטוח ובתי ההשקעות הן פוליסת החיסכון וקופת הגמל להשקעה.

לאחרונה התרסמה כתבה על כך שלמרות שהריבית במשק נמצאת בעליה הבנקים עדיין לא חלקו את ההטבה עם הציבור והריבית על הפקדונות נותרה נמוכה. למעשה כאשר משקללים את הריבית על הפקדונות ואת האינפלציה מגדלים שהתשואה שאנו מקבלים בבנק היא תשואה שלילית.

כשהריבית בפיקדונות הבנקאים כל כך נמוכה אין פלא שחוסכים רבים מחפשים פתרונות חיסכון אלטרנטיביים. שני פתרונות פשוטים שמציעות חברות הביטוח ובתי ההשקעות הן פוליסת החיסכון וקופת הגמל להשקעה.

הן לקופת הגמל להשקעה ולפוליסת החיסכון ישנם מאפיינים דומים כמו ליתר המוצרים הפנסיונים, אך לכל אחד מהם ישנם יתרונות שעשויים להיות רלוונטיים לחלק מהחוסכים.

אז היכן עדיף לחסוך, בפוליסת חיסכון או בגמל להשקעה?

קופת גמל להשקעה ופוליסת חיסכון – החלקים הדומים

שני מוצרי החיסכון מאפשרים לבצע הפקדות שוטפות או חד פעמיות למוצר, את הכספים ניתן למשוך בכל שלב בכפוף למס רווחי הון בשיעור של 25% בדומה להשקעות אחרות בשוק ההון. חשוב לזכור שמס זה הוא מס ריאלי ומגדר את סיכון האינפלציה. אתם תשלמו מס רווחי הון רק על הרווחים נטו שתצברו בניכוי האינפלציה לאורך תקופת החיסכון.

במרבית החברות ניתן גם לקחת הלוואה על כספי החיסכון בשיעור של 80% מהכספים, כאשר מרבית החוסכים משתמשים באפשרות זו לצורך מינוף כספי החיסכון.

הן חברות הביטוח והן בתי ההשקעות מציעות מגוון רחב של מסלולי השקעה בהם מסלולי השקעה פאסיביים. בניגוד למעבר בין קרנות נאמנות בבנק כאשר בכל מעבר בין קרן נאמנות אחת לשנייה מתבצעת "מכירה" ונשלם מס רווחי הון, בקופת הגמל להשקעה ובפוליסת החיסכון את תשלום המס רווחי הון נשלם רק בפדיון הכספים. כך שניתן לעבור בין מסלולי ההשקעה בכל שלב מבלי שהמעבר יחייב אותך בתשלום מס רווחי הון.

>>>חשבו כמה כסף יהיה לכם בעתיד : מחשבון קופת גמל להשקעה

בשני המוצרים ניתן לגבות דמי ניהול על ההפקדות השוטפות ועל הצבירה הקיימת. אך עליכם להקפיד כי אתם משלמים דמי ניהול רק על הצבירה.

מה ההבדל בין קופת גמל להשקעה לפוליסת חיסכון?

ראינו כי ישנם נקודות דמיון רבות בין שני המוצרים, אך ישנם מספר מאפיינים ספציפיים לכל מוצר ומוצר שעשויים להפוך אותו לאטרקטיבי יותר בעיני חלק מהחוסכים.

היתרונות של קופת הגמל להשקעה

קופת הגמל להשקעה היא מוצר חצי פנסיוני, כלומר מצד אחד ניתן למשוך את הכספים בכל שלב בכפוף לתשלום מס רווחי הון, אך מנגד ניתן להשאיר את הכספים עד לגיל 60 והחל מגיל 60 להעביר את הכספים אל קרן הפנסיה או אל חברת הביטוח לצורך קבלת קצבת זקנה. קצבה הזקנה שמקורה בכספים שנצברו בקופת הגמל להשקעה נחשבת קצבה מוכרת והיא פטורה ממס ויכולה להוות רובד נוסף בהכנסה שלנו בפרישה.

המקדם בקופת הגמל להשקעה יחושב במועד הפרישה בהתאם למסלול הפרישה שתבחרו ולמוצר הפנסיוני ממנו תפרשו.

יתרון נוסף של קופת הגמל להשקעה הוא האפשרות למעבר בין החברות, כשם שניתן לשנות את מסלול ההשקעה בקופת הגמל להשקעה בכל שלב, כך ניתן להעביר את קופת הגמל להשקעה בין חברות הביטוח ובתי ההשקעות. בצורה הזאת החוסך יכל לבחור את מסלול ההשקעה מתוך היצע החברות המנהלות הקימות בשוק.

החסרונות של קופת הגמל להשקעה

קופת הגמל להשקעה מוגבלת בתקרת הפקדה שנתית, השנה, 2022, התקרה עומדת על 72,616 ₪. חוסכים שמעוניינים להשקיע סכומים גבוהים יותר יצטרכו לפצל את ההשקעה בין שני בני הזוג. חוסכים להם יש יותר מ- 140 אלף ₪ יצטרכו לבחון את היתרונות של פוליסת החיסכון.

>>>מה רונן מרגוליס חושב על קופת הגמל להשקעה

היתרונות בחיסכון בפוליסת החיסכון

בניגוד לקופת הגמל להשקעה, החיסכון בפוליסה אינו מוגבל בתקרה. גם חוסכים להם יש מאות אלפי שקלים יכולים לפתוח פוליסת חיסכון. לא פעם חוסכים בוחרים לקחת הלוואה (מינוף) על חשבון כספים אלו ולהשקיע את הכספים במוצרי חיסכון אחרים.

חוסכים מבוגרים, כאלה שנולדו במהלך 1948 או קודם לכן יכולים לנצל את סעיף 125ד בפקודת מס הכנסה המקנה פטור מריבית כנגד הרווחים שנצברו בפוליסת החיסכון. הסעיף מקנה פטור ליחיד של כ- 13,000 ₪ ולזוג כ – 16,000 ₪ כנגד הרווחים שנצברו בפוליסה ולא ניתן לנצל אותו במוצרים פנסיונים כדוגמת קופת הגמל להשקעה או תיקון 190. השימוש בפטור שווה לחוסך אלפי שקלים בשנה.

לדוגמה,

כנגד רווח של 13,000 ₪ ישלם החוסך מס רווחי הון של 3,250 ₪. באמצעות חיסכון בפוליסה החוסך יחסוך את תשלומי המס. (לצורך החזר המס יש להגיש דוח שנתי למס הכנסה)

החסרונות בפוליסת החיסכון

בדומה לקופת הגמל להשקעה, גם בפוליסת החיסכון ניתן להעביר את הכספים בין מגוון מסלולי ההשקעה שקיימים בתוכנית. אך בניגוד אליה, לא ניתן להעביר את הכספים בין החברות השונות או אפילו לייצר מהכספים קצבה חודשית.

חוסכים שירצו לעבור מחברה אחת לחברה אחרת יגלו שעליהם לפדות את הכספים לשלם מס רווחי הון ולהפקיד את הכספים בחברה אחרת. בנוסף, רק חברות הביטוח מנהלות פוליסת חיסכון והיצע החברות המנהלות קטן בהרבה מאשר החברות המנהלות קופת גמל להשקעה דבר שגורם לכך שדמי הניהול בפוליסת החיסכון יהיו גבוהים יותר מאשר בקופת הגמל להשקעה.

טבלת השוואה :  קופת גמל להשקעה או פוליסת חיסכון?

קופת גמל להשקעהפוליסת חיסכון
תקרת הפקדה שנתית כ- 70,000 ₪אין תקרה
אפשרות לקבלת הלוואה ניתןניתן
דחיית מס רווחי הון ניתן להעביר בין מסלולי השקעהניתן להעביר בין מסלולי השקעה
מעבר בין החברות ניתןלא ניתן
אפשרות לקבלת קצבה קבלת קצבה פטורה ממסלא ניתן

בשורה התחתונה

חברות הביטוח ובתי ההשקעות מנהלים מוצרים גם לטווח קצר שמאפשרים לחוסכים לנהל את כספם גם מחוץ לבנק. המוצרים השונים נהנים מהיתרונות של המוצרים הפנסיונים בהם דחיית מס רווחי הון ואפשרות לקבלת הלוואה בתנאים אטרקטיביים על כספי החיסכון.

חשוב לזכור כי רמת הסיכון במוצרים אלו גבוהה יותר מהפקדונות הבנקאים ולצד התשואה הגבוהה יותר טמון גם סיכון.

הבחירה בין המוצרים צריכה להתבצע על בסיס גובה ההפקדה, מעוניינים בהפקדה חודשית, יתכן שקופת הגמל להשקעה היא הפתרון. מעוניינים בהפקדה חד פעמית גבוהה לצורך מינוף, כנראה שהפתרון הטוב ביותר יהיה בפוליסת החיסכון.

רוצים להגיע עם יותר כסף לפנסיה?
רוצים להפסיק לפחד מהחיסכון הפנסיוני?
אנחנו מזמינים אותך להגיע לפגישת תכנון פנסיוני אישית
למידע נוסף על שירות תכנון פנסיוני אישי https://pensuni.com/?page_id=7283

מה עדיף פוליסת חיסכון או קופת גמל להשקעה? by

נדב טסלר

נדב טסלר, מתכנן פרישה, משמש כסמנכ"ל מקצועי בקוואליטי שירותים פיננסים לשעבר סמנכ"ל מקצועי בהלמן אלדובי קופות גמל ופנסיה, ומנהל המוצר באגף השיווק במנורה מבטחים. מרצה כיום במכללת נתניה ומכללה לפיננסים BDO. בעל הבלוג : פנסיוני, להבין את הפנסיה. לנדב תואר M.A במנהל עסקים מהמכללה למנהל, B.A במנהל עסקים מאוניברסיטת בן גוריון והוא מחזיק רישיון סוכן ביטוח פנסיוני מטעם רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון.

תגובות

  1. שלום נדב,
    האם כסף המופקד בקופת גמל להשקעה מזכה את המפקיד בהטבת מס כלשהי ?
    * הכוונה בזמן ההפקדה ולא בזמן משיכת הכסף אחרי גיל פרישה

  2. שלום
    בכתבה של התאגיד דובר לפי דברייך על תוכנית תפוז
    יש תכנית אחרת בשם תות ל4 שנים עם שני מסלולים מסלול שקלי עם ריבית מזערית ומסלול צמוד מדד
    ניתן לצאת לאחר כל שנה ואתה מקבל את הגבוה. מדד או ריבית שקלית
    בזמנים כאלה עם מדד עולה לא רע יהיה להפקיד
    לתכנית. תות

    1. דוד, יכול להיות שהתבלבלת?
      זה בדיוק ההיפך…

      1. דמי הניהול מהצבירה בקופת הגמל להשקעה יכולים להגיע אפילו ל- 0.25% ובקלות גם ל- 0.3% (מה ש- Slice מציעים כרגע לכל מצטרף חדש בלי מיקוח, בלי טריקים ובלי שטיקים).
      אף חברה לא מבקשת (ממה שאני יודע) דמי ניהול מההפקדה בגלל התחרות הענפה בשוק קופת הגמל להשקעה, ולכן אין שום סיבה לשלם בקופת גמל להשקעה דמי ניהול מכל הפקדה לקופה.
      אבל (!!!), וזה אבל חשוב וגדול מאוד (!!!), יש לשים לב לדבר מאוד חשוב (מקווה שאני לא טועה) – לדמי הניהול מהצבירה בקופת הגמל להשקעה מתווסף סעיף שנתי קבוע של "הוצאות ניהול השקעות" ממש כמו שיש בקרן הפנסיה, ואת גובה דמי ה"הוצאות ניהול השקעות" אין לדעת.
      דמי ה"הוצאות ניהול השקעות" זולים יותר במסלולים פאסיביים בקופת הגמל להשקעה ממה שאני רואה על עצמי.
      צריך לקחת בחשבון שבנוסף לדמי הניהול מהצבירה בקופת הגמל להשקעה, משלמים עוד 0.1% בערך (וגם 0.2% בכיף) על הסעיף המחורבן והמעורפל הזה של "הוצאות ניהול השקעות" ושעליו אין שום שליטה.
      https://pensuni.com/?p=1859

      2. בפוליסות חסכון, שהיתרון הכי גדול שלהן הוא שאין תקרה לכמות הכסף שאתה יכול להפקיד אליהן – דמי הניהול בקלות מגיעים ל- 0.6% וגם 0.8% ומעלה.

      כמובן שבשני המוצרים, ככל שתפקיד יותר כסף (לכיוון ה- 100K ומעלה, עם עדיפות ל- 300K ומעלה) כך תוכל להתמקח על דמי הניהול ולהוריד אותם בלי שום בעיה לרמה מאוד נוחה יחסית (אבל מעולם לא נתקלתי בפחות מ- 0.25% דמי ניהול מהצבירה במוצרים הללו).

  3. 1. מה דמי הניהול הנהוגים בכל מסלול והאם היתרון בדחיית המס לא קטו מתוספת דמי הניהול השנתיים שמשלמים.
    2. מבין שכאשר הקרן הופכת למשלמת קיצבה אז "שוחטים" אותך בדמי ניהול (למשך 20+ שנים) כי אין לך יכולת להעביר כספים לקופה אחרת. זה גם חסרון מהותי. לא?

    1. היי יוסי,

      גובה דמי הניהול משתנה בין החברות, דמי הניהול הממוצעים יהיו 0.65, מאמין שככל והצבירות יגדלו גם דמי הניהול ירדו. לא מזמן עשו חישוב בפייסבוק לגבי הכדאיות במוצר אל מול אלטרנטיבות, עבור מי שמייעד את קופת הגמל להשקעה לקצבה למרות דמי הניהול ישנה כדאיות לפטור ממס רווחי הון במעבר לקצבה חודשית.
      לעניין דמי הניהול על הפנסיה, הם קיימים בכל המוצרים ולא מיוחדים רק לקצבה שנובעת מגמל להשקעה, דמי הניהול נעים בין 0.3 ל- 0.5

  4. האם אפשר להפוך פוליסת חיסכון לאנונה? לקבל מהחיסכון סכום חודשי קבוע? או למשוך סכומים בעת הצורך?

    1. כן, אפשר לבצע משיכה לשיעורין מפוליסת חיסכון. שימי לב שהחברה תנכה מס רווחי הון באופן יחסי על המשיכה

  5. אם הבנתי נכון, בגיל 60 ניתן להעביר את הכסף לקופה של פנסיה ואז לקבל את הכסף כקצבה חודשית. החישוב הוא כל הכסף שהצטבר לחלק ב 200, וזה מה שאקבל בכל חודש? ואם מתתי, מה קורה לכסף? עובר ליורשים ומשתלשל ליורשים הלאה, כלומר אישה, ילדים וכו', או באיזשהו שלב עובר למדינה כמו הכסף בפנסיה?

  6. תודה רבה על המאמר המעניין והאינפורמטיבי נדב.

    משהו חשוב שלא ציינת, ואני מקווה שאני לא טועה בכך (הדו"ח השנתי לא לידי) – לדמי הניהול מהצבירה בקופת הגמל להשקעה מתווסף סעיף שנתי קבוע של "הוצאות ניהול השקעות" ממש כמו שיש בקרן הפנסיה.
    ואת גובה דמי ה"הוצאות ניהול השקעות" אין לדעת, אבל דמי ה"הוצאות ניהול השקעות" זולים יותר במסלולים פאסיביים בקופת הגמל להשקעה ממה שאני רואה על עצמי.
    אז חשוב מאוד ליידע שצריך לקחת בחשבון שבנוסף לדמי הניהול מהצבירה בקופת הגמל להשקעה, משלמים עוד 0.1% בערך (וגם 0.2% בכיף) על הסעיף המחורבן והמעורפל הזה של "הוצאות ניהול השקעות" ושעליו אין שום שליטה…
    זה חלק מובנה מהמוצר ומשהו שציבור החוסכים נוטה להתעלם ממנו או לא מודע אליו (גם בקרן הפנסיה המקיפה).

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם

Back to top button