דעות

תיקון 190 לפקודת מס הכנסה ועולם הביטוח

קופת הגמל היא אחד ממוצרי החיסכון לקצבה, אך תיקון 190 בפקודת מס הכנסה הפך אותה למכשיר חיסכון אטרקטיבי עבור החוסכים המגיעים לגיל פרישה.

מאמר אורח מאת : פרופסור זיו רייך

קופת גמל, בהתאם לתיקון 190 היא דבר ששובר מוסכמות בעולם הפנסיוני, המחשבה היום שקופת גמל שהיא למעשה מכשיר למטרת קצבה הפכה להיות מכשיר חיסכון. בשנים האחרונות נולד ייצור חדש המכונה "קופת גמל על פי תיקון 190 לפקודת מס הכנסה", שמאפשר לאנשים להפקיד כספים וליהנות מהטבות רבות מבחינת מיסוי על הרווחים של אותן השקעות, ולמשוך בעתיד את הכסף. כסכום חד פעמי ולא כקצבה חודשית.

הכסף בתיקון 190 נמשך כסכום חד פעמי ולא כקצבה. על מנת למשוך את הכספים צריך לעמוד במספר קריטריונים, בהם הגעה לגיל 60 וקבלת קצבה העולה על הקצבה המזערית. למי שעומד בשני התנאים שמורה ההטבה של משיכה בכפוף ל 15% מס בלבד על הרווחים הנומינליים.

היתרונות לתיקון 190

יש כמה וכמה יתרונות להפקדה בהתאם לתיקון 190 – ראשית, יש יתרונות מיסוי מאוד מעניינים מדובר במכשיר השקעה שבניגוד למוצרים אחרים בשוק ההון שגובה המיסוי בהם הוא כ- 25% על רווחים ריאליים להבדיל מתיקון זה שהמיסוי הוא 15% על הרווח הנומינלי. כל עוד האינפלציה תישאר נמוכה מדובר ביתרון מיסוי אדיר.

>>>מחשבון כדאיות הפקדה בתיקון 190

היתרון השני הוא דחייה של אירוע המס עד למועד משיכת הכספים חשוב גם לדעת איך הכספים מושקעים.

בתיקון 190 לפקודה, כמו גם בקופות גמל אחרות, הכספים מושקעים בנכסים אלטרנטיביים כגון מכשירי השקעה שאינם סחירים בשוק ההון ובכלל אין אפשרות להיכנס אליהם עם כסף פרטי אך דרך תיקון 190 לפקודה עומדת בפניך האפשרות לנהל דרך הכסף הפנוי שלך נכסים אלטרנטיביים המגוון שיטות השקעה. החשיפה לנכסים אלטרנטיבים מקטינה את החשיפה לשוק ההון.

בשנת 2012, חוקק תיקון 190 לפקודת מס הכנסה, אשר הרחיב את הטבות המס הניתנות מכוח סעיף 9א' לפקודה, והגדיל את שיעור הפטור על מענקים ותשלומי קצבאות באופן הדרגתי (הפטור הנוסף).

במקרים מסויימים במסגרת קיבוע זכויות ניתן לנצל את הפטור לצורך היוון בפטור ממס של כספים שהופקדו במסגרת תיקון 190.

תיקון 190 וחובותיה של חברת הביטוח

כעת נבחן איך תיקון 190 מהווה עילה בעולם הביטוח ומה החובות המוטלות על החברה המנהלת והעמיתים כלפי העמיתים שלהם. כהגדרת החוק עמיתים הם הגוף המואחד המנהל את הקרנות הוותיקות וזאת מכוח הוראות חוק הפיקוח על שירותים פיננסיים (ביטוח) התשמ"א-1981.

על פי סעיף 3 לחוק הפיקוח על שירותים פיננסיים (קופת הגמל), תשס"ה – 2005 קובע את החובות המוטלות על חברה מנהלת ועמיתים כלפי נכסי קופות הגמל שבניהולה והוא קובע כלהלן:

נאמנות וטובת העמיתים

3.       (א)  חברה מנהלת תשמש נאמן על נכסי קופות הגמל שבניהולה, לטובת העמיתים.

           (ב)  בניהול נכסי קופות הגמל, במתן שירות לעמיתיהן ובמילוי שאר תפקידיה לפי הוראות חוק זה, תפעל החברה המנהלת באמונה ובשקידה לטובת כל אחד מהעמיתים, לא תפלה בין הזכויות המוקנות לאותם עמיתים ולא תעדיף כל ענין וכל שיקול על פני טובתם.

           (ג)   חברה מנהלת תנהג בזהירות וברמת מיומנות שנאמן מיומן היה נוהג בהן בנסיבות דומות, ותנקוט את כל האמצעים הסבירים לשם שמירה על נכסי קופות הגמל שבניהולה ועל הזכויות הנובעות מנכסים אלה.

           (ד)  הוראות סעיף זה יחולו –

(1)   לגבי כל קופת גמל שבניהול החברה המנהלת, בנפרד, ולגבי העמיתים בכל קופת גמל כאמור;

(2)   על כל מי שעוסק מטעם החברה המנהלת בניהול נכסי קופות הגמל.

           (ה)  בסעיף זה, "עמית" – לרבות עובד של עמית-מעביד, וכן מוטב של עמית או עובד כאמור, לאחר מותם.

 על חברות הביטוח לנהוג באמון ובזהירות כלפי קבוצות, מבוטחים, עמיתים בכל הנוגע ליישום הוראות תיקון 190 לפקודת מס ההכנסה על מנת להימנע מפעולות רשלניות. ככל וחברות הביטוח תתרשל ביישום הוראות תיקון זה היא תגרום לנזקים עמומים לעמיתים. כך למשל במידה והעמיתים זכאים לפטור הנוסף כמו במסגרת תשלומי הקצבה החודשית המשולמים להם. על חברות הביטוח לא להימנע מלתת להם ואם היא נמנעת ולא פועלת בהתאם להוראות תיקון 190 לפקודה תיחשב כמי שהתרשלה והפרה את חובת האמון והזהירות שלה כלפי העמיתים. מטלת החובה ליידע את העמיתים בדבר זכאותם אי ידיעתם והעלמת מידע זה יכול לגרום לנזקים רחבי היקף ובכך יהיה על חברות הביטוח לפצות את העמיתים.

על כן, עמיתים ו/או הקרנות המפרות את הוראות סעיף 9א' לפקודת מס ההכנסה והוראות תקנה 9(ג) לתקנות הניכוי וכן הוראות סעיף 3 לחוק קופת הגמל. הפרות של הוראות אלו מהווה עילה של הפרת חובה חקוקה המוסדרת בסעיף 63 לפקודת הנזיקין, כמו כן יסודותיה הורחבו גם בפס"ד ע"א 145/80 ועקנין נגד המעוצה המקומית בית שמש, פ"ד לז (1) 113. וההנחה היא כי כל חובה המוטלת מכוח חיקוק בעקיפין או במישרין על אדם / גוף נועדה לטובתו או הגנתו של הנפגע מההפרה, מזכה את הנפגע בסעד נזיקי כמו שנקבע בפס"ד ע"א 2351/90 לסלאו נגד ג'מאל, פ"ד מז (1). 

לסיכום – על חברות הביטוח לפעול ולציית להוראות החוק, עליה ליידע את העמיתים בכל פרט מהותי הקשור וחובה על העמית או המבוטח לדעת עליו אם במקרה שמדובר על תיקון 190 וגם במקרה ומדובר על נושא אחר, העיקרון הוא שיש חובה חקוקה ויש חובות המוטלות על חברות הביטוח ועליה לפעול בהתאם להם. במדיה והיא לא מצייתת להוראות החוק והחובות המוטלות עליה והיא מפרה את החובה עלפי המבוטח אם בזדון או בכוונה יהיה עליה לפצות על כל נזק שייגרם על כן חברות הביטוח חייבת לפעול באמינות ובזהירות ולא להעלים מיידע חשוב מעיני לקוחותיה כל העלמה וכל הפרה של ההוראות תוטל על חברת הביטוח אחריות ויהיה עליה לפצות לקוחותיה מחמת כך שהתרשלה כלפיהם.

פרופסור זיו רייך הינו דיקן בית הספר לביטוח באקדמית נתניה

רוצים להגיע עם יותר כסף לפנסיה?
רוצים להפסיק לפחד מהחיסכון הפנסיוני?
קורס הפנסיה הדיגיטלי של : פנסיוני להבין את הפנסיה הוא הפתרון עבורכם
כנסו לקורס הפנסיה הדיגיטלי שלנו https://pensuni.com/?page_id=7203

תיקון 190 לפקודת מס הכנסה ועולם הביטוח by

פרופ' זיו רייך

פרופסור זיו רייך רואה חשבון דיקן בית הספר לביטוח האקדמית נתניה, כיהן ומכהן כיו"ר וועדת ההשקעות בגופים פיננסים רבים כמו כן כחבר וכיו"ר וועדות ציבוריות בגופים רגולטורים (משרד התקשורת, משרד האוצר, הרשות לניירות ערך ואגף שוק ההון – ביטוח)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם

Back to top button