תכנון פנסיוני

האם כדאי למשוך כספי פיצויים ללא מס או במס?

עובד שסיים לעבוד זכאי לפיצויים פטורים. הפטור על הפיצויים עומד על משכורת לכל שנת עבודה ולא מעבר לתקרה. בשנת 2024 התקרה היא 13,750 ש"ח לכל שנת עבודה.

למה זה חשוב? אם תמשכו היום פיצויים פטורים ממס, הפטור העתידי שלכם על קצבת הזקנה יהיה קטן יותר. משיכת הפיצויים בפטור בתקופה של 32 שנות עבודה שקדמו לפרישה יקטינו לכם את הפטור על הקצבה ב – 1.35 כל שקל של פיצויים פטורים שתמשכו.

חוסכים רבים שוכחים שגם פנסיית הזקנה חייבת במס כמו כל הכנסה אחרת, אך בניגוד להכנסה מעבודה ניתן לנצל על פנסיית הזקנה פטור ממס שמוכר בכינוי קיבוע זכויות.

במסגרת קיבוע הזכויות ניתן לקבל קצבה פטורה ממס עד 4,903 ש"ח ובעתיד עד 6,318 ש"ח. המשמעות היא שקצבה עד לגובה של כ- 11,600 ש"ח לגבר ו- 12,700 ש"ח לאישה יהיו פטורות ממס.

משיכת הפיצויים תקטין את הפטור על קצבת הזקנה כפי שנמחיש בדוגמאות בהמשך.

כמובן שמלבד הפגיעה בפטור על הקצבה ישנה פגיעה בגובה הקצבה. הפיצויים מהווים כשליש מהחיסכון הפנסיוני, משיכת הפיצויים לאורך תקופת העבודה תקטין את הקצבה הצפויה בשליש. למרות הנתון הזה יש חוסכים שמבקשים לפדות כיום את הפיצויים הפטורים ממס ולהעביר אותם למכשירי השקעה אחרים שיאפשרו להם גמישות גבוהה יותר.

לצורך כך נבדוק את הכדאיות בפדיון הפיצויים במס או פדיון הפיצויים הפטורים גם על חשבון פגיעה בפטור העתידי על קצבת הזקנה.

>>>הנחיות למילוי טופס 161 על ידי העובד

חשוב לזכור כי משיכת הפיצויים מקטינה את החיסכון הפנסיוני ומשיכה של פיצויים לצורך צריכה שוטפת ובזבוזים אינה מומלצת.

האזינו לנדב טסלר מסביר מה ניתן לעשות עם כספי הפיצויים בסיום עבודה

משיכת פיצויים פטורים על ידי עובד עם שכר של 10,000 ש"ח

כדי לבדוק את ההשפעה של משיכת הפיצויים על קצבת הזקנה, ניקח שני עובדים בני 25, האחד הרוויח שכר של 10,000 ש"ח והשני הרוויח שכר של 35 אלף ש"ח. שני העובדים מסיימים לעבוד לאחר 10 שנים.

כעבור 10 שנים, סכום החיסכון של העובד שהרוויח 10,000 ש"ח בחודש עומד על כ- 331 אלף ש"ח מתוכם 132 אלף ש"ח כספי הפיצויים.

מכיוון שהעובד עבד 10 שנים במקום העבודה הוא יכל לפדות ללא מס את כל כספי הפיצויים. אך הוא יקטין את הפטור העתידי שלו על קצבת הזקנה ב- 178 אלף ש"ח או בהכנסה פטורה של כ – 1,000 ש"ח בחודש.

במידה שהעובד ימשיך לחסוך באותו שכר עד הפנסיה, פנסיית הזקנה תעמוד על כ- 12,500 ש"ח. משיכת הפיצויים הפטורים תקטין את הקצבה הצפויה ל – 10,152 ש"ח

כפי שראינו משיכת הפיצויים הקטינה את הקצבה הצפויה ב- 2,350 ש"ח. אך מה לגבי תשלום המס?

הפטור המירבי צפוי לעמוד על כ- 6,300 ש"ח. משיכת הפיצויים הקטינה את הפטור ב- 1,000 ש"ח. כך שהפטור עומד כעת רק על 5,300 ש"ח בנוסף כתושב ישראל הוא זכאי לנקודות זיכוי שמקנות פטור ממס על הכנסה של כ- 5,500 ש"ח.

כלומר בדוגמה שלנו כל הקצבה פטורה ממס.

העובד יקבל היום 132 אלף ש"ח פיצויים פטורים ובעתיד קצבה פטורה בגובה של 10,152 ש"ח בחודש.

משיכת פיצויים פטורים על ידי עובד עם שכר של 35,000 ש"ח

ראינו שעובד עם של 10,000 ש"ח יכל למשוך (לצרכי השקעה) פיצויים פטורים מבלי לפגוע בפטור על פנסיית הזקנה, אך כעת נבדוק את הכדאיות במשיכה לעובד עם שכר גבוה יותר, שכר של 35 אלף ש"ח.

מכיוון שהעובד מרוויח שכר שעולה על תקרת ההפקדה לקרן פנסיה מקיפה הוא נדרש לפצל את ההפקדה בין שני מוצרים פנסיונים.

אחרי עשר שנים, גובה החיסכון הפנסיוני עומד על 1,169,814 ש"ח מתוכם כספי הפיצויים עומדים על כ- 467 אלף ש"ח.

מכיוון שהשכר של העובד, 35,000 ש"ח, גבוה מהתקרה 13,750 ש"ח. לא כל הפיצויים יהיו פטורים ממס. ובאפשרותו לפדות בפטור רק 137,500 ש"ח.

גובה הקצבה של העובד בגיל 67 צפויה לעמוד על 46 אלף ש"ח ולאחר משיכת הפיצויים הקצבה תעמוד על כ- 44,000 ש"ח.

במידה שהעובד ימשוך היום את הפיצויים בפטור ממס. הוא יאבד הכנסה פטורה בגובה 1,000 ש"ח וישלם מס שולי של 35% למשך ימי חייו, השווי המהוון של המס ליום הפרישה (בגיל 67) הוא 57 אלף ש"ח.

מנגד אם העובד יפדה היום את הפיצויים במס הוא ישלם באופן מיידי 35% מס על 137 אלף ש"ח. שווי המס כ- 48 אלף ש"ח.

המשמעות של הנתון היא שהשקעת הכספים הפטורים עד לגיל הפרישה עשויה להיות שווה לעובד יותר מפי שלוש מאבדן המס שישלם בעתיד על הקצבה החייבת במס.

בשורה התחתונה

היה חשוב להציג שמשיכת הפיצויים הפטורים אמנם מקטינה את הפטור העתידי על קצבת הזקנה, אך פגיעה כזאת לא משפיעה על מרבית העובדים המרוויחים את השכר הממוצע במשק. לגבי עובדים בעלי שכר גבוה אם ימשכו את הפיצויים למטרת השקעה, משיכת הפיצויים כיום פטור תהייה שווה יותר מאבדן הפטור על הקצבה.

מה לא בדקנו כאן? מה יקרה לעובד אם הוא לא יעבוד על לגיל 67, לא בדקנו את הבחנה בין קצבה מזכה לקצבה מוכרת לעובד עם שכר של 35,000 ש"ח ולא בדקנו כמה קצבה בפועל ימשוך אותו עובד בגיל 67.

>>>קריאה נוספת: האם כדאי למשוך כספי פיצויים?

רוצים להגיע עם יותר כסף לפנסיה?
רוצים להפסיק לפחד מהחיסכון הפנסיוני?
אנחנו מזמינים אותך להגיע לפגישת תכנון פנסיוני אישית
למידע נוסף על שירות תכנון פנסיוני אישי https://pensuni.com/?page_id=7283

האם כדאי למשוך כספי פיצויים ללא מס או במס? by

נדב טסלר

נדב טסלר, מתכנן פרישה, משמש כסמנכ"ל מקצועי בקוואליטי שירותים פיננסים לשעבר סמנכ"ל מקצועי בהלמן אלדובי קופות גמל ופנסיה, ומנהל המוצר באגף השיווק במנורה מבטחים. מרצה כיום במכללת נתניה ומכללה לפיננסים BDO. בעל הבלוג : פנסיוני, להבין את הפנסיה. לנדב תואר M.A במנהל עסקים מהמכללה למנהל, B.A במנהל עסקים מאוניברסיטת בן גוריון והוא מחזיק רישיון סוכן ביטוח פנסיוני מטעם רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון.

תגובות

  1. לגבי הפטור על כספי הפנסיה- האם בטופס הבקשה לפטור לא שואלים " מה עשית ב 32 השנים האחרונות? נניח מישהו פורש בגיל 67. אז 67-32=35. ולפיכך, האם מה שמושכים מתחת לגיל 35 לא פוגע בפטור מפנסיה?

    1. להגשת קיבוע הזכויות נדרש לצרף טפסי 161 של מעסיקים קודמים וכך מס הכנסה יודע מה עשית בפיצויים לאורך השנים.
      כספי פיצויים שנמשכו בגין 32 שנות עבודה שקדמו לפרישה לא יפגעו ביתרת ההון הפטורה.
      האם גבר בן 34 ימשיך עוד לעבוד 32 שנים עד היציאה לפנסיה? אי אפשר לחתום על זה

  2. נדב, תודה על הפוסט המעניין והחשוב. מהניסיון האישי שלי, קיימים עוד כמה אלמנטים: עובד, אשר מעוניין לפדות כספי פיצויים, בכל גיל, מקופת הגמל שלו. גם אם הגיש בעבר לבית ההשקעות ט.161 בסיום הקשר עם כל מעסיק, בית ההשקעות איבד או לא שמר אותו בגלל חוסר יכולת מיחשובית. נחשוב על עובד שמגיל 22 ועד גיל 60 החליף 6-8 מקומות עבודה כשכיר. חלק מהמעסיקים כבר סגרו ואינם קיימים יותר. מי שלא מציג ט.161 , אוטומטית מחוייב במס שולי על הפיצויים, לפי המס השולי שלו ברגע המשיכה, ולמשל גבר בן 60 שעדיין עובד, יכול בקלות להיות במס שולי של 45% וזאת מכה. לך תמצא בישראל ט.161 לפני 25-30 שנה, של מעסיק שסגר את העסק לפני 15 שנה, ויש לא מעטים כאלו. לכן, כמו בבורסה, ייתכן לכאורה גם במשיכת פיצויים מערוץ פנסיוני, את הכסף סופרים על המדרגות, בחוץ!. אין נאמן ככסף מזומן (הכוונה כסף שהוא שלך, ללא עוררין, לא בשליטת בית ההשקעות, ואחרי מחסום מס/ פטור ממס, על הפיצויים) זה לא תמיד כלכלי אבל זה תמיד שלך ובשליטתך.
    עוד דוגמה בנושא ט.161, כאשר אני רוצה לשנות מסלול השקעה בקופת גמל או קרן פנסיה, בתי ההשקעות (מיטב, מנורה) דורשים ממני כל שינוי , להציג ט.161 כדי לשנות מסלול על מרכיב הפיצויים אשר בתוך הקופה. כל שינוי כזה גורר וויכוחים אינסופיים שלי עד רמת מנכ"ל הקופה, תלונה שלי לרשות שוק ההון, ושום דבר לא עוזר, יש לי הוכחות שט.161 נשלח לאותם גופים רלבנטיים לפחות 4 פעמים במייל, עם אישור קליטה וקבלה מסודר שלהם!!! וכל פעם אותו סיפור מחדש, בתי ההשקעות טוענים שאין להם יכולת מיחשובית לשמור את הטופס בשיוך ישיר למספר תז שלי. המזל שלי שיש לי גימייל יחסית מסודר. זה טרור כלכלי של בתי ההשקעות, ולגופי הרגולציה אין תשובה. שנת 2024 שהיא כל כך 1970. בשורות טובות

  3. שלום רב,
    רציתי לברר , האם יש התניה שאם הפיצויים נמשכו לפני למעלה מ 15 שנה -אזי- אין פגיעה בפטור לפנסיה?

    1. ישנה הוראת מעבר שאומרת שככל שהפיצויים נמשכו לפני 2012 (מועד כניסת התקנות לתוקף) וחלפו 15 שנים עד קבלת הקצבה הפיצויים לא יפגעו ביתרת ההון הפטורה

    2. עובד בשכר 35 יכול גם למשוך רק את החלק הפטור ואז גם לחסוך את המס משיכה וגם לחלץ כסף מהפנסיה שצפוי להיות גבוהה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם

Back to top button