דיני עבודה

העובדת ביקשה לחתום אבטלה, ותבעה את המעסיק על השלמת פיצויים

עובדת שביקשה לקבל דמי אבטלה מהיום הראשון ביקשה מהמעסיק שייתן לה מכתב פיטורים. מאוחר יותר העובדת תבעה את המעסיק על השלמת פיצויי פיטורים

למה זה חשוב? אופן סיום יחסי עובד מעביד משפיע על הזכויות של העובד בסיום העבודה. החל מאופן חישוב פיצויי הפיטורים ועד הזכאות לדמי אבטלה.

בתאריך 29/10/2018, קיבלה התובעת מכתב פיטורים הנושא תאריך 30/09/2018. התובעת טוענת שלא ידעה על פיטוריה, ולכן היא עבדה גם בחודש 10/2018. מיום 10/10/2018 ועד יום 22/10/2018 שהתה התובעת בחופשת מחלה. התובעת טוענת, שעוד בהיותה בחופשת מחלה זומנה על ידי הנתבע למשרדיו בטענה של דרישה לחזרה לעבודה, ובעת שהתייצבה במשרדי הנתבעת היא התבשרה על ידי הנתבע על סיום העסקתה וזאת מבלי שנערך לה שימוע ונמסר בידה מכתב פיטורין.

בתביעתה דורשת התובעת השלמת פיצויים בגין תקופת העסקתה משנת 2004 ועד לשנת 2018

בכתב ההגנה טוען המעסיק (הנתבע) כי התובעת התפטרה מהעבודה מיוזמתה ומעולם לא פוטרה. התובעת בחרה לסיים את עבודתה לנוכח מצבה הנפשי ועקב בעיות אישיות. עוד טוען המעסיק כי לנוכח בעיות כספיות ואישיות של התובעת, היא התחננה בפניו כדי שיסכים לתת לה מכתב פיטורים, ולפנים משורת הדין הוא הסכים לבקשתה.

העובד פוטר או התפטר? למה זה משנה?

אופן סיום יחסי עובד מעביד משפיע על הזכויות של העובד בסיום העבודה. החל מאופן חישוב פיצויי הפיטורים ועד הזכאות לדמי אבטלה.

עובד שפוטר מעבודתו, יהיה זכאי להשלמת פיצויי פיטורים בהתאם להפקדות שבוצעו עבורו לחיסכון הפנסיוני ובהתאם לרכיבי השכר שלו ואילו עובד שבחר להתפטר יהיה זכאי רק לכספי הפיצויים שהופקדו בקופה.

באופן דומה, אופן סיום העבודה משפיע על הזכאות לדמי אבטלה. עובד שפוטר יהיה זכאי לדמי אבטלה מהיום הראשון ואילו עובד שבחר להתפטר יהיה זכאי לדמי אבטלה לאחר תקופת המתנה של 90 ימים.

עובד שפוטרעובד שהתפטר
זכאות לפיצוייםזכאי להשלמת פיצויים לפי חוקזכאי לפיצויים בקופה
זכאות לדמי אבטלהמהיום הראשוןלאחר תקופת המתנה

העובד מבקש מכתב פיטורים? אתם עשויים להיות חשופים

לא פעם העובדים מבקשים לקבל מכתב פיטורים גם אם הם בחרו להתפטר. עובד שפוטר יהיה זכאי לקבלת דמי אבטלה מהיום הראשון. במקרה שלפנינו העובדת לא הסתפקה בדמי אבטלה ודרשה גם השלמת פיצויים עבור תקופת עבודתה.

מתוך פסק הדין, התובעת הגישה אישור שעליו חתם המעסיק שבו הופיע כי התובעת פוטרה ביוזמת המעסיק עקב צמצומים. לפיכך, לטענת התובעת מועד כניסת הפיטורין לתוקף הינו בסיום תקופת המחלה. לטענת התובעת מסמך זה משקף את נסיבות הפסקת יחסי העבודה בין הצדדים, לפי בית המשפט הנתבע לא הוכיח את טענתו שלפיה המסמך הוצא במרמה, לבקשת התובעת, ושהסכים למסור לה את המסמך לטובתה, לפנים משורת הדין, כדי שתוכל לחתום אבטלה.

נקבע בפסיקה שקיומו של מכתב פיטורים יוצר חזקה עובדתית שהעובד פוטר, ועל המעסיק להוכיח ההיפך. עוד נקבע כי ראוי להטיל על המעסיק נטל ראייתי מוגבר, אף מעבר לנדרש במשפט האזרחי, כיוון שטענה זו מטילה רבב בהתנהגות העובד.

בית המשפט, רואה את המעסיק כאחראי למסמך הרשמי שיצא, ודורש ממנו להציג ראיות כי העובד בחר להתפטר מיוזמתו.

במקרה שלפנינו הציג המעסיק תכתובות עם העובדת (זאת רק אחת מהן)

"היי XXX אני מאוד אוהבת אותך אבל כרגע המצב הבריאותי שלי לא במצב טוב אם תוכל לתת לי מכתב פיטורים בבקשה לפחות שיחתום אבטלה…"

לסיכומו של עניין פסק בית המשפט, במקרה זה, כי אין במכתב שבו צוין כי התובעת פוטרה, כדי להוות ראיה לכך שהתובעת אכן פוטרה. הוכח לפנינו כי התובעת הודיעה שלא תשוב לעבודה. מהאמור עולה כי התובעת לא עמדה בנטל המוטל עליה ולא הוכיחה כי פוטרה.

לפסק הדין המלא

התפטרות בדין מפוטר

חשוב להכיר כי ישנם מקרים בהם עובד המתפטר יחשב כמפוטר ויהיה זכאי להשלמת פיצויים ולדמי אבטלה מהיום הראשון. בין המקרים:

  • הרעה מוחשית בתנאי עבודה
  • התפטרות בשל מצב בריאותי של העובד או של בן משפחתו
  • התפטרות בשל שינוי מקום מגורים

קריאה נוספת : העובד יצא לחל"ת ויהיה זכאי לפיצויים

רוצים להגיע עם יותר כסף לפנסיה?
רוצים להפסיק לפחד מהחיסכון הפנסיוני?
אנחנו מזמינים אותך להגיע לפגישת תכנון פנסיוני אישית
למידע נוסף על שירות תכנון פנסיוני אישי https://pensuni.com/?page_id=7283

העובדת ביקשה לחתום אבטלה, ותבעה את המעסיק על השלמת פיצויים by

נדב טסלר

נדב טסלר, מתכנן פרישה, משמש כסמנכ"ל מקצועי בקוואליטי שירותים פיננסים לשעבר סמנכ"ל מקצועי בהלמן אלדובי קופות גמל ופנסיה, ומנהל המוצר באגף השיווק במנורה מבטחים. מרצה כיום במכללת נתניה ומכללה לפיננסים BDO. בעל הבלוג : פנסיוני, להבין את הפנסיה. לנדב תואר M.A במנהל עסקים מהמכללה למנהל, B.A במנהל עסקים מאוניברסיטת בן גוריון והוא מחזיק רישיון סוכן ביטוח פנסיוני מטעם רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם

Back to top button