תכנון פרישה

6 הוצאות גדולות שמתכווצות בפרישה

כולם חולמים על היום שבו יפסיקו לעבוד ויצאו לפנסיה. הדאגות לגבי ההכנסה מעיבות על החלומות של פרישה מוקדמת. למרבה המזל, עלויות מסוימות מתכווצות או אפילו נעלמות.

כולם חולמים על היום בו יוכלו להפסיק לעבוד ולצאת לפנסיה בשעה טובה. אך הדאגות לגבי מקורות ההכנסה יכולות להעיב גם על החלומות של פרישה מוקדמת. כיצד נכסה את ההוצאות היומיומיות כאשר אין עוד משכורת חודשית עליה ניתן לסמוך?

למרבה המזל, עלויות מסוימות מתכווצות באופן משמעותי, או אפילו נעלמות, ברגע שעוזבים את מרוץ העכברים ויוצאים לפנסיה.

6 הוצאות גדולות שמתכווצות בפרישה

בפרישה תשלמו פחות מס הכנסה

אחת הדרכים לבדוק כמה כסף נצטרך בפנסיה היא שיעור התחלופה, כדי למצוא את שיעור התחלופה עלינו לחשב כמה כסף נצטרך בכל חודש לאחר הפרישה.

נניח כי השכר שלנו עומד על 10,000 ש"ח בחודש ואנו צריכים 9,000 ש"ח להוצאה חודשית בחודש. שיעור התחלופה הנדרש עבורנו הוא 90%.

האם זה אפשרי?

חשוב לזכור כי בפרישה כדי לכסות הוצאה חודשית של 9,000 ש"ח נידרש למשכורת קטנה הרבה יותר. בעוד שבתקופת העבודה ההכנסה שלנו היתה חייבת במס מהשקל הראשון. בפרישה, העובד יהיה זכאי לפטור על קצבת הזקנה, פטור על קצבה מזכה, בשנת 2020 גובה הפטור עומד על 4,425 ש"ח. זאת אומרת שעובד עם קצבה חודשית בגובה 10,000 ש"ח יתחיל לשלם מס הכנסה רק על קצבה בגובה 5,575 ש"ח.

ההבדל בתשלום המס של עובד רגיל לבן פנסיונר

עובדפנסיונר
הכנסה חודשית10,000 ש"ח10,000 ש"ח
פטור ממס4,425 ש"ח
הכנסה חייבת במס10,000 ש"ח5,575 ש"ח
מס שולי1,200 ש"ח575 ש"ח
נקודות זיכוי492 ש"ח492 ש"ח
מס לאחר נקודות זיכוי707 ש"ח83 ש"ח

>>>קריאה נוספת : גם בפנסיה תשלמו מס הכנסה

את הפטור ממס יהיה ניתן לנצל רק לאחר גיל פרישה 62 לאישה ו – 67 לגבר. עובד בפרישה מוקדמת יהיה חייב במס גם על קצבת הזקנה שלו.

בפרישה לא תשלמו ביטוח לאומי

לצד תשלומי מס הכנסה ישלם העובד גם ביטוח לאומי ודמי ביטוח בריאות. שיעור התשלום מהמשכורת מתחלק עד- 60% מהשכר הממוצע – 6,331 ש"ח על חלק שכר זה ישלם העובד 3.5% ועל החלק העולה על 60% מהשכר הממוצע ישלם העובד 12% מהשכר לביטוח לאומי ודמי בריאות.

עובד שהגיע לגיל פרישה ומקבל קצבת זקנה יהיה פטור מתשלומי ביטוח לאומי.

>>>קריאה נוספת : מה שאתם לא יודעים על קצבת הזקנה של ביטוח לאומי עשוי לעלות לכם הרבה כסף

בפרישה לא צריך עוד לחסוך לפנסיה

דיברנו על ביטוח לאומי ועל מס הכנסה, אבל אחת ההוצאות הגדולות בתלוש השכר היא הפקדה לפנסיה. הפקדה לפנסיה כיום היא 6% מהשכר ועבור עובד שמרוויח 10,000 ש"ח בחודש מדובר בהפקדה חודשית של 600 ש"ח.

מרגע היציאה לפנסיה אנחנו הופכים את התקליט ובמקום לחסוך מתחילים לצרוך את הכספים שחסכנו. פנסיונרים שיבחרו להמשיך לחסוך לפנסיה גם מקצבת הזקנה יהיו זכאים לקבל הטבת מס על ההפקדה החודשית.

בפרישה אפשר לבטל את ביטוחי החיים ואת ביטוח אבדן כושר העבודה

בדרך כלל עובדים רוכשים ביטוח חיים כדי להגן על משפחותיהם במקרה שהעובד נפטר ומשאיר את המשפחה ללא הכנסה. באופן דומה, ביטוח אובדן כושר נועד כדי להחליף את הכנסותיו של העובד אם הוא חולה או נפצע ולא יכול עוד לעבוד.

אך אם אתם פורשים מהעבודה, רוב הסיכויים שאתם מתכננים לחיות מהחסכון, השקעות וקצבת הזקנה של ביטוח לאומי.

במילים אחרות, אם יש לך מספיק כסף לפנסיה, כנראה שאתה כבר לא צריך לבטח את ההכנסה שלך.

שימו לב ! חוסכים שמבוטחים בקרן הפנסיה הכיסויים הביטוחים יפסקו באופן אוטומטי בגיל 67. חוסכים שרוכשים ביטוח אבדן כושר עבודה, גם הוא ימשך ככל הנראה עד לגיל 67. אך במידה ורכשתם ביטוח חיים באופן עצמאי יהיה עליכם לבטל אותו ישירות מול חברת הביטוח.

עלות חודשית לביטוח חיים על סך 500,000 ש"ח בגיל 67

גבראישה
558 ש"ח438 ש"ח

מקור : מחשבון ביטוח חיים של רשות שוק ההון

בפרישה תוציאו פחות כסף על אוכל

הדעה הרווחת היא שבפרישה אנשים נמצאים יותר בבית ולכן הן מוציאים יותר כסף על האוכל אבל המציאות שונה. בפרישה יש פחות אנשים בבית, בתקווה שהילדים סוף סוף עזבו את הבית, המשמעות היא שיש פחות פיות להאכיל. ואכן לפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה ההוצאה החודשית ההממוצעת על מזון נמוכה יותר ב- 30% בקרב משקי בית של פנסיונרים.

בפרישה תוציאו פחות כסף על בגדים

מרבית הסיכויים שאת רוב ההוצאה השנתית על בגדים אתם מוציאים על בגדים הקשורים לעבודה, אחד מהדברים שלמדנו מהסגר בתקופת הקורונה הוא שאפשר להסתדר גם עם הבגדים הישנים שנמצאים בארון. ואכן עם היציאה לפנסיה מגלים שאפשר להחליף את בגדי העבודה בגינס וטריקו וככל שהמלתחה שתבחרו תהיה צנועה יותר, סביר להניח שעלויות ההלבשה ירדו בעקבותיה.

נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה תומכים בעקרונות אלו וההוצאה הממוצעת על ביגוד בקרב הפורשים עומדת רק על 41% מהעלויות של משקי הבית הרגילים.

קריאה נוספת בנושא זה : מתי כדאי לצאת לפנסיה?

רוצים להגיע עם יותר כסף לפנסיה?
רוצים להפסיק לפחד מהחיסכון הפנסיוני?
אנחנו מזמינים אותך להגיע לפגישת תכנון פנסיוני אישית
למידע נוסף על שירות תכנון פנסיוני אישי https://pensuni.com/?page_id=7283

6 הוצאות גדולות שמתכווצות בפרישה by

נדב טסלר

נדב טסלר, מתכנן פרישה, משמש כסמנכ"ל מקצועי בקוואליטי שירותים פיננסים לשעבר סמנכ"ל מקצועי בהלמן אלדובי קופות גמל ופנסיה, ומנהל המוצר באגף השיווק במנורה מבטחים. מרצה כיום במכללת נתניה ומכללה לפיננסים BDO. בעל הבלוג : פנסיוני, להבין את הפנסיה. לנדב תואר M.A במנהל עסקים מהמכללה למנהל, B.A במנהל עסקים מאוניברסיטת בן גוריון והוא מחזיק רישיון סוכן ביטוח פנסיוני מטעם רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון.

תגובות

  1. היי נדב,
    נושא שלא מדובר מספיק, תודה על הפוסט.
    היה נחמד לראות את הסיכום של ההבדל בהוצאות על מס הכנסה, ביטוח לאומי, דמי ביטוח בריאות, הפרשה לפנסיה והפרשה לקרן השתלמות כדי לראות את ההבדל ב"נטו" לדוגמא שלך או אחרת.
    כשראיתי את החישוב בפעם הראשונה זה היה ממש מאיר עיניים.

  2. היי נדב,
    באמת אחלה פוסט 🙂
    שווה להוסיף לחלק המסים את המדרגות המופחתות על הכנסות פאסיביות לאחר גיל 60 (אני מכיר שזה חל על רווחי הון ונדלן, אך לא דיבידנדים).

  3. אם ציינת את עניין הבגדים והאוכל, אפשר גם לציין הוצאה גדולה משמעותית אחרת – רב הפנסיונרים מוכרים רכב אחד משניים, ונשארים עם רכב יחיד. זו חסכון גדול.

    1. תודה גיל,

      התלבטתי לעניין הרכב, רבים אחרים מחליפים את הרכב ליסינג מעבודה ברכב פרטי. כלומר יש הוצאה חד פעמית של רכישת רכב. לאחר מכן ההוצאות השוטפות נמוכות יותר (בדרך כלל רכב קטן יותר ופחות הוצאות על דלק)

      1. שלום נדב .
        מאוד נהנה לקרוא אותך. כתיבה חשובה וברורה, בתחומים שחלקנו לא בקיאים בו, ומתקשים לקבל או להבין את התשובות של החברות שכספינו נמצא אצלם.
        לנושא ההוצאות בפרישה, יש בפרישה מספר הוצאות אשר בוודאות הופכות גדולות יותר , בעיקר בריאות ותחזוקת חיי החברה , וכבר כתבו עליהן כאן, לכן לא ארחיב. שנה טובה לכולם.

  4. היי נדב,
    הכל נכון אבל אז…!! מגיע השלב בפנסיה שיש יותר שעות פנאי וצריך הרבה כסף כדי למלא את השעות הללו. יש זמן ללכת לחוגים, לחדר כושר, ליסוע לחו"ל, כל זה עולה הרבה כסף ואז מגיע הרגע שכבר לא מתאים לשבת לבד בבית (אפילו בזוג) ורוצים לעבור לבית מוגן שהכל נמצא קרוב לבית – החוגים, חדר הכושר, המסעדה ואז שוב צריך הרבה יותר כסף.
    אם מישהו צעיר קורא את השורות האלו אני מציעה לכם הצעירים – תחסכו לפנסיה סכום כפול, תפרישו יותר מאחוז מסויים מהשכר, תכינו לעצמכם נכסים מניבים ותשקיעו בצורה נבונה כדי שתוכלו באמת להנות מהפנאי ואריכות הימים כי אתם תחיו הרבה יותר שנים ותצטרכו וגם תרצו הרבה יותר פי כמה יותר מהמשכורת שהיתה לכם, וברור שהפנסיה יחד עם קצבת הביטוח הלאומי לא מגיעה לגובה המשכורת.
    ומי אמר שבפנסיה לא צריך בגדים חדשים? ללכת לחוגים ולחדר האוכל בבית המוגן צריך חתיכת גרדרובה (מלתחה).
    וכל זה אם אתם בריאים, אבל אם יוצאים לפנסיה ומתחילים לחלות אז צריך גם הרבה יותר כסף, פתאום יותר טיפולי שיניים, מוניות לכל מקום אם אי אפשר לנהוג, מטפלת, עוזרת ועוד ועוד.
    כך שכל החישוב שלך בפוסט לא מדוייק מנקודת מבט של פנסיונרית.
    ותשמרו על עצמכם.

    1. לדעתי אפשר לוותר על חוגים ומכון כושר (אם אין כסף לכך). זה מותרות. את יכולה לעשות כושר ע"י הליכה או התעמלות במתקנים ציבוריים. אם את רוצה ללמוד משהו אין צורך בחוגים פשוט תחפשי באינטרנט. לינסוע לחו"ל זה משהו שעושים גם אנשים עובדים והיום זה לא יקר. גם בית מוגן זה מותרות לפחות לגבי פנסיונר לא סיעודי. כמו כן עד כמה שידוע לי אי-אפשר לחסוך כפול לפנסיה ולמה להצטמצם עכשיו רק כדי שנוכל לבזבז ביד רחבה כשנהיה םנסיונרים?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם

Back to top button