תכנון פרישה

10 אירועים שיכולים להשפיע על הפרישה שלכם

החל ממקרה מוות של אחד מבני הזוג, טיפול בהורים מבוגרים ועד טיסה לחו"ל. עשרה אירועים שעשויים להתרחש בפנסיה ולהשפיע על תכנון הפרישה שלנו.

החיים בלתי צפויים. אחד הדברים הבודדים שאנחנו יכולים לסמוך עליהם כשאנחנו מתכננים את הפרישה הוא שהבלתי צפוי יגיע. אירועים אלו ישפיעו על תכנית הפרישה שהגדרנו לעצמנו. החכמה היא להבין איזה מן האירועים עשוי להיות צפוי ולהתכונן אליו.

האירועים ישפיעו על תכנית הפרישה ברמות שונות, חלקם ישפיעו עלינו רק כלכלית וחלקם ישבשו לגמרי את תכנית הפרישה שהגדרנו לעצמנו.

1. הילדים יוצאים ללימודים או מסיימים אותם

    דחיית גיל הלידה בישראל מוביל לכך שלחלק ניכר מהפורשים יש ילדים שעדיין נמצאים בלימודים. כשהילד האחרון מסיים את הלימודים. גם הגורם הכלכלי וגם הגורם הרגשי רלוונטים. ראשית, בצד הכלכלי התקציב עשוי לקבל הרבה יותר מרחב נשימה והתמיכה בילדים עשויה לרדת. מנגד כפי שאנחנו יודעים, בישראל כמו בעולם, התמיכה בילדים לא מסתיימת כאשר הם יוצאים ללימודים.

    שנית, בצד הרגשי עשויה להתחיל תופעת הקן הריק, הילדים עוזבים את הבית. ההורים מאבדים את הזהות שפתחו לאורך שלושים השנים האחרונות ולא פעם התופעה מובילה לגירושים בגיל השלישי.

    2. מעבר דירה

    אנשים אולי חושבים שהיציאה לפנסיה זה הזמן המושלם למעבר דירה, אבל הניסיון שלנו מראה שפנסיונרים בדרך כלל לא ממהרים להחליף דירה. לא לעבור לבית קטן יותר ולא לעבור לגור ליד הנכדים. הם אוהבים את השכנים שלהם והתבססו כבר בקהילה. ואולי הכי חשוב, הם צופים שהילדים והנכדים שלהם הולכים לחזור לבקר ולצורך כך נדרש בית גדול.

    ג'וסף קוגלין (Joseph Coughlin), מנהל מחלקת זקנה במכון הטכנולוגי של מסצ'וסטס פיתח כלי פשוט בעזרתו תוכלו לגלות האם מתאים לכם לשנות את מקום המגורים לקראת הפרישה. שלוש השאלות של קוגלין הם:

    1. מי יחליף לי נורה בבית?
    2. איך אני אקנה חלב הביתה?
    3. עם מי אני אוכל צהריים?

    באמצעות הכלי של קוגלין הוא מאתגר את הצד הרגשי של מעבר הדירה. אבל גם בצד הכלכלי, צריך לזכור, אולי הבית שלנו שווה היום הרבה יותר מהמחיר שקנינו אותו אך כך גם הבית בשכונה החדשה אליה נרצה לעבור. בגיל הזה לקיחת משכנתא היא בעייתית וכך גם ביטוח המשכנתא ואנו לא רוצים להיכנס להתחייבויות חדשות בתקופה של הכנסה מצומצמת.

    >>>קריאה נוספת : משנה מקום, משנה מזל?

    4. שיפוץ בבית

    ראינו שחלק גדול מהפורשים בוחר להישאר באותו הבית גם בתקופת הפרישה, זה יחייב את הבית לעבור לפחות שיפוץ אחד בתקופת הפנסיה. השיפוץ יכל להיות נדרש מסיבות של בלאי כמו החלפת צנרת או מסיבות בריאותיות של התאמת הבית להיחלשות הגוף.

    שיפוץ ברמה כזאת צפוי כמובן להימשך יותר ממה שתכננו לעלות לנו הרבה יותר, הן ברמה הכלכלית והן ברמה הרגשית.

    5. טיפול בהורים מבוגרים

    ככל שתוחלת החיים מתארכת הסיכוי שלפורשים בני 67 יהיו הורים בחיים הולך וגדל. במקום הפרישה המושלמת עליה חלמת אתה עשוי למצוא את עצמך דואג כלכלית ונפשית להוריך.

    במקרים רבים, בני משפחה אחרים שממשיכים בשגרת חייהם (עובדים), יראו בכם, הפורשים, זמינים לביצוע המטלות השונות. לכניסה לתפקיד של מטפל יכולות להיות השלכות רגשיות, פיזיות וכלכליות. אפילו בתרחיש הטוב ביותר, עם הורים שחסכו מספיק כדי לכסות את העלויות הנלוות, הזמן והאנרגיה הנפשית שלכם ימתחו הרבה מעבר לגבולות הרגילים שלהם.

    חשוב לבצע שיחה משותפת בין בני המשפחה, לרבות ההורים, לגבי הסיוע שכל אחד יכל לספק כעת. לדוגמה, יכל להיות שבני משפחה שעובדים יכולים לתמוך כלכלית ובאפשרותכם לסייע יותר בשגרת היום יום.

    6. נישואים או מערכת יחסים משותפת

    אמנם רבים מהזוגות בגילאים האלה מעדיפים לחיות במשותף גם ללא נישואים, אבל כל שינוי במצב המשפחתי יוביל לשינוי בתכנון הפרישה, החל מבחינת המוטבים בתכניות הפנסיונית ועד התאמות בתקציב. נישואים מביאים לאורח חיים ושיקולים פיננסיים מרכזיים. התקווה היא שרובם יהיו חיוביים לפחות בצד הרגשי.

    >>>קריאה נוספת : האב נפטר מסרטן מי יקבל את הכספים?

    7. שינוי במצב הבריאותי

    בדומה לטיפול בהורים מבוגרים גם אירוע בריאותי משמעותי יכל לטלטל את המשפחה. מלבד ההשפעה הכלכלית של העלויות הרפואיות. בריאות לקויה עלולה לשבש את תכנית הפרישה ולהשפיע בצד הרגשי על משפחת הפורש כולל הילדים.

    >>>קריאה נוספת : הכיסויים הביטוחים הכרחיים בגיל השלישי

    8. מוות של בן הזוג

    בתקופת פרישה של 20 שנים, אחד מבני הזוג צפוי להישאר לבדו. למוות של אחד מבני הזוג השפעה עצומה על המשך חייו של בן הזוג השני, מחקרים מראים כי בעוד שאלמנות עשויות לגלות את עצמן מחדש, תוחלת החיים של אלמנים עשויה להיות קצרה במיוחד.

    בעוד שבצד הרגשי לא ניתן להתכונן למוות של אחד מבני הזוג, לאספקט הכלכלי חשוב להתכונן מראש ולבחון מה תהייה הכנסת משק הבית בתרחישים השונים של מוות של הפורש או של הפורשת.

    >>>קריאה נוספת: מוות ותכנון פרישה

    9. יוצאים לטייל

    בניגוד לאירועים שסקרנו עד עכשיו יש אירועים שיש להם השפעה חיובית על החיים שלנו בפרישה. לנסיעות לחו"ל יש רק אספקטים חיובים. החיסרון היחידי הוא העלות. היתרונות של נסיעות לחו"ל יכולים להיות מתגמלים מאוד, בצד הנפשי ובצד החברתי כחלק מחיזוק הזוגיות וחיי החברה בגיל השלישי. חשוב מאוד להגדיר אותם כחלק מהתקציב בתכנית הפרישה ולזכור כי לא נוכל לטייל לנצח. את הטיולים הגדולים יש לשמור לשנים הראשונות לאחר היציאה לפנסיה ולאחר מכן לבצע גיחות קצרות ככל שהמצב הרפואי מאפשר זאת.

    לטיולים לחו"ל יכל להצטרף גם צד שלילי, כאשר הטיול לחול הוא למעשה ביקור של אחד הילדים שעבר להתגורר בחו"ל. בשנים האחרונות ישנה תופעה הולכת וגדלה של בני משפחה שעושים רילוקיישן, המעבר לחול מחייב את ההורים להכניס לתכנית הפרישה גם טיסות לביקור הילדים, טיסות למרחקים ארוכים יותר ופרק זמן ארוך יותר ממה שציפו לו בפרישה.

    10. מתחילים תחביבים חדשים

    תחביבים חדשים חיוניים לשלב הפרישה. הפרישה היא תקופה של 8,000 ימים שלא נוכל למלא אותה בתוכן רק בטיפול בנכדים או בטיסות לחו"ל. תחביבים לא בהכרח דורשים התחייבות כספית משמעותית. רבים מהם יכולים להיות זולים מאוד. עלות של מחבט טניס או נעלי ספורט חדשות. חברות בחדר כושר יכולה להיות משתלמת הרבה מעבר לעלות שלה.

    בשורה התחתונה

    לכל סעיף ברשימה יש את הפוטנציאל להשפיע על מהלך חייך, ההכנסה והרווחה הכללית שלך. חלק מהשינויים בחיים הם בשליטתנו, ולפעמים מגיע אירוע חיצוני אליו אנו חייבים להגיב. יש לנו מעט שליטה על עם מי הילדים שלנו יתחתנו או מתי ייווצר מצב בריאותי מצער.

    החדשות הטובות הן שעם טיפה של תכנון, תוכלו לנשום בקלות רבה יותר כאשר יגיע האתגר. אין דרך לעקוף את כל הרגעים הלא רצויים של החיים, אבל עם הגישה הנכונה, אתם יכולים להיות מוכנים יותר להתמודדות איתם.

    רוצים להגיע עם יותר כסף לפנסיה?
    רוצים להפסיק לפחד מהחיסכון הפנסיוני?
    אנחנו מזמינים אותך להגיע לפגישת תכנון פנסיוני אישית
    למידע נוסף על שירות תכנון פנסיוני אישי https://pensuni.com/?page_id=7283

    10 אירועים שיכולים להשפיע על הפרישה שלכם by

    נדב טסלר

    נדב טסלר, מתכנן פרישה, משמש כסמנכ"ל מקצועי בקוואליטי שירותים פיננסים לשעבר סמנכ"ל מקצועי בהלמן אלדובי קופות גמל ופנסיה, ומנהל המוצר באגף השיווק במנורה מבטחים. מרצה כיום במכללת נתניה ומכללה לפיננסים BDO. בעל הבלוג : פנסיוני, להבין את הפנסיה. לנדב תואר M.A במנהל עסקים מהמכללה למנהל, B.A במנהל עסקים מאוניברסיטת בן גוריון והוא מחזיק רישיון סוכן ביטוח פנסיוני מטעם רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון.

    תגובות

    1. הי, פוסט מבאס. אני קוראת ומודה על המידע וההכוונה בבלוג הזה בדרך כלל. המון תודה על כך. הפוסט הזה גם לא מאוד מועיל (מה לעשות כדי להתכונן לתרחישים הללו) וגם צובע בצבע מאוד שלילי את הצורך לטפל בהורים מזדקנים. זה לא רק נטל, זאת חובתנו וזכותנו המשפחתית לתת אהבה וחמלה למי שזקוק לכך ושעשה את אותו הדבר עבורנו.

      1. הי נעמה,

        שלילי או חיובי, טיפול בהורים מתבגרים זה חלק מהתרחישים שצריך לקחת אותם בחשבון בפרישה. זה יכל להשפיע על הפורש מבחינה כלכלית, רגשית וחברתית.
        איך ניתן להיערך לגבי התרחישים? לחלקם השפעה כלכלית גבוהה יותר ולאחרים השפעה רגשית.

    כתיבת תגובה

    האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

    אולי יעניין אותך גם

    Back to top button