חדשות

למכשיר החיסכון הזה לא תוכלו להצטרף אחרי הראשון לספטמבר

החל מהראשון לספטמבר עובדים שמרוויחים פחות מ- 23,740 ש"ח לא יוכלו עוד להצטרף לביטוח מנהלים. עובדים שרוצים להצטרף למוצר ללא כיסוי ביטוחי יוכלו לחסוך בקופת גמל או בקרן פנסיה משלימה.

לאחר החלטת ועדת הכספים של הכנסת, החל מהראשון לספטבר לא יהיה ניתן להצטרף יותר לביטוחי מנהלים. עובדים שירצו להפקיד לביטוח מנהלים יצטרכו להפקיד רובד ראשון למוצר אחר, גובה הרובד הראשון בשנת 2023 הוא 4,866 ש"ח, תקרת ההפקדה לקרן פנסיה מקיפה.

התקנות חלות על עובדים שכירים ועצמאים, החל משנת 2017 גם עצמאים חייבים להפקיד לפנסיה, עצמאי שירצה לחסוך במוצר שאינו כולל כיסוי ביטוחי יוכל לחסוך בקופת גמל. עצמאי שירצה לחסוך בפוליסת ביטוח לעצמאים יוכל לעשות זאת רק בהנחה שפקיד כבר את הרובד הראשון למוצר אחר.

החלטת וועדת הכספים של הכנסת נובעת בעקבות נתונים שהוצגו לגבי הפער בחיסכון הצפוי בין קרן הפנסיה לבין ביטוח המנהלים, פער שעשוי להגיע ל- 58%. הפער בחיסכון נובע מדמי הניהול ועלןיות הכיסוי הביטוחי בביטוח המנהלים.

מגבלה גם על העברת כספים לביטוח מנהלים

המגבלה על ההצטרפות לביטוחי מנהלים חלה גם על העברת כספים לביטוח מנהלים (ניוד). החל מהראשון לספטבר יהיה ניתן לנייד צבירה מקרן פנסיה (או מקופת גמל) לביטוח מנהלים רק את החלק שמעבר לתקרה. כלומר נדרש להשאיר בקרן הפנסיה יתרה של תקרת הפקדה חודשית כפול חודשי הוותק בקופה.

מגבלה זו תמנע מפורשים שרוצים להעביר כספים לביטוח המנהלים כדי לנצל את תקופת התשלומים הארוכה שקיימת בביטוח המנהלים.

לצורך הדוגמה, בקרן הפנסיה חוסך שהיה זכאי לקבל קצבת נכות עד שנתיים לפני הפרישה אינו יכל לבחור בתקופת תשלומים מובטחים. בעבר אם היה רוצה לנצל את תקופת ההבטחה היה יכל לנייד את הכספים לביטוח המנהלים ולבחור שם תקופת תשלומים מובטחים של עד 360 חודשים. כעת בעקבות התקנות החדשות הוא לא יוכל לבצע את הניוד.

למה לא ביטלו לחלוטין את ביטוחי המנהלים?

המדינה מעניקה הטבה לקרנות הפנסיה המקיפות לפיה 30% מההקצבה של החוסך מוגנת בתשואה של 5.15% על ידי המדינה עד לגובה של פעמיים השכר הממוצע במשק, וכי הטבה זו אינה חלה על ביטוחי מנהלים, ובמידה שהחוסך יהיה מעוניין לבטח את עצמו מעל סכום זה בביטוח מנהלים, נוכח כך שהטבה זו אינה חלה מעל סכום זה, ההפרשים בין המוצרים יהיו סבירים יותר, וכי לצד כך, החוסך כבר יהיה זכאי לפנסיה ראויה על הסכום של עד פעמיים השכר הממוצע במשק.

מהלך זה של רשות שוק ההון נועד להגן על החוסכים ולהבטיח שחוסכים בעלי שכר הנמוך מפעמיים השכר הממוצע במשק יופנו לקרן הפנסיה המקיפה אך הוא פוגע בעיקרון אחר עליו הגנה הרשות – זכות הבחירה.

בנובמבר 2005 נכנס לתוקף חוק הפיקוח על שירותים פיננסיים (קופות גמל) התשס"ה-2005, החוק כולל את הסעיף הידוע סעיף 20, סעיף המקנה לעובד את זכות הבחירה, את הבחירה במוצר הפנסיוני, בגוף המנהל ואפילו את סוכן הביטוח.

אותו סעיף אפשר לעובדים לבחור במוצר ביטוחי שאינו כולל כיסוי ביטוחי, זכות שהוגנה בבג"ץ בשנת 2020, אך כעת נדמה שיש לעובד את הזכות לבחור בכל מוצר, כל עוד הוא לא בוחר בביטוח ממנהלים.

מן הראוי היה שועדת הכספים ורשות שוק ההון היו מודאות את השמירה על זכויות העובדים המוחלשים באמצעות עכיפה ולא באמצעות חקיקה.

רוצים להגיע עם יותר כסף לפנסיה?
רוצים להפסיק לפחד מהחיסכון הפנסיוני?
קורס הפנסיה הדיגיטלי של : פנסיוני להבין את הפנסיה הוא הפתרון עבורכם
כנסו לקורס הפנסיה הדיגיטלי שלנו https://pensuni.com/?page_id=7203

למכשיר החיסכון הזה לא תוכלו להצטרף אחרי הראשון לספטמבר by

נדב טסלר

נדב טסלר, מתכנן פרישה, משמש כסמנכ"ל מקצועי בקוואליטי שירותים פיננסים לשעבר סמנכ"ל מקצועי בהלמן אלדובי קופות גמל ופנסיה, ומנהל המוצר באגף השיווק במנורה מבטחים. מרצה כיום במכללת נתניה ומכללה לפיננסים BDO. בעל הבלוג : פנסיוני, להבין את הפנסיה. לנדב תואר M.A במנהל עסקים מהמכללה למנהל, B.A במנהל עסקים מאוניברסיטת בן גוריון והוא מחזיק רישיון סוכן ביטוח פנסיוני מטעם רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון.

תגובות

  1. תודה רבה!
    הייתי שכירה כעשור ו פרשתי לביטוח מנהלים ( מובטח 220 חודש) במקביל להפרשה לקרן פנסיה. מאז שאני עצמאית מפרישה לקרן פנסיה חדשה. מה כדאי לעשות אם היתרה שנמצאת בביטוח מנהלים ( משלמת 1.4% דמי ניהול)
    אשמח לעצה טובה

    1. מבלי להיכנס לייעוץ, בדמי ניהול של 1.4% אין סיבה להישאר במוצר. יתכן שכדאי להעביר את הכספים לקופת גמל ולהוזיל את דמי הניהול

  2. תודה על הפוסט נדב.
    לפעמים הפטרנליזם מוכיח את עצמו (סוג של…).
    יש בחירה לאלו המשתכרים גבוה, ופחות בחירה לאלו המשתכרים נמוך.
    הניסיון (והמחקרים בתחום?) מלמד שאלו שמשתכרים גבוה בדר"כ גם יותר אחראיים ומודעים לאן ואיך הכסף שלהם הולך ולמה, ואלו שמשתכרים נמוך לא מבינים משמאלם ומימינם.
    אז מעט פטרנליזם, ממש כמו שקרה ב- 2008, כשהכריחו ציבור שלם לחסוך בקרנות הפנסיה ולדאוג לעתיד שלו (על אפו ועל חמתו, ועל חשבון הנטו שלו), הוא לדעתי מבורך כי מטרתו בסופו של יום להגן על ציבור החוסכים הפחות מיודע.
    אלו שמיודעים ומודעים, כבר ידעו לנווט את הכספים שלהם היטב גם בסבך החדש הזה של תקרת הפקדה הנ"ל לביטוח המנהלים.
    זו דעתי 🙂

  3. במצב החדש, נראה שלא יהיה לחברות שום אינטרס להשקיע מאמץ אפילו מינימלי בהשגת תשואות (ולא שקודם היה מדהים…)
    כיון שאין יותר לקוחות חדשים אלא רק כאלו ששבויים בקונספט של מקדם מובטח.
    זה אומר להבנתי, שעד מהרה נגיע למצב שהתשואות יהיו הגרועות ביותר ולאורך זמן, נראה שמי שכספו יקר לו צריך לשקול
    אם הוודאות לקבל שווה את הסיכון שגם עם מקדם מובטח זה יצא לבסוף פחות מאשר במסלולים אחרים.
    פספסתי פה משהו לדעתכם?

    1. אני לא חושב כך, עדיין מנוהל לא מעט כסף בביטוח המנהלים, במידה שהמסלולים ישיגו תשואה נמוכה ביחס לאלטרנטיבות הכסף יעבור לגמל או לחברות ביטוח אחרות

  4. שלום נדב
    שאלה שאני מקווה שתישאר תאורטית:
    הולכת להיות קטסטרופה כלכלית
    1. סבירות גבוהה שיפגעו בקרנות הפנסיה ונגד זה אין מה לעשות, האם נכון?
    2. ביטוחי המנהלים הם חוזה מול חברה ולכן אי אפשר לפגוע בהם, האם מדויק?
    3. מי שכבר בפנסיה, לא יכול לעשות כלום, האם אני מפספס משהו ואם כן, אולי כדאי לדחות את העברת רוב הכסף לפנסיה ולחכות לראות מה יקרה
    שוב המון תודה ומקווה שזה שאלות תאורטיות אבל שווה להבין ולהתכונן לפני

    1. הי רביד,

      קטסטרופה כלכלית פוגעת בצורה זהה בקרנות הפנסיה וביטוחי מנהלים. ניתן לטעון שקרנות הפנסיה יפגעו יותר מבחינה אקטוארית, לטעמי (טרם התפרסמו נתונים רשמיים) הפגיעה האקטוארית תהייה נמוכה ביחס לתרומה של הבטחת התשואה שקיימת בקרן הפנסיה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם

Back to top button