חדשות

שנתיים למסלול מחקה מדד : גידול של 400% בנכסים המנוהלים במסלולים המנייתים בקרנות הפנסיה

מה השתנה בשנתיים שחלפו מאז הושק מסלול S&P500 בקרן הפנסיה של הלמן אלדובי וכיצד הוא השפיע על החוסכים בישראל

לפני כשנתיים נפתח לראשונה מסלול מחקה מדד S&P500 בקרן הפנסיה של הלמן אלדובי, הימים היו ימי הגל הראשון של הקרונה ואז בדומה להיום שוק ההון התאפיין בירידות חדות. מאז זרמו הרבה מים בירדן. המסלול שנפתח במקור עם חשיפה מלאה לשוק ההון הקטין בהוראת רשות שוק ההון את החשיפה למדד ל- 70%. קרן הפנסיה של הלמן אלדובי נמכרה למיטב דש ומסלולים מחקי מדד ניתן היום למצוא בכל קרנות הפנסיה, כן אפילו באלטשולר שחם.

במרחק התקופה החלטתי לבדוק מה השתנה במסלולי ההשקעה בקרנות הפנסיה, וכמובן בדגש על המסלולים המנייתים ומחקי המדד.

גידול של 400% בנכסים המנוהלים

בחודש מאי 2020 המסלולים המנייתים בכל קרנות הפנסיה ניהלו 5.5 מיליארד שקלים, מתוך 392 מיליארד שקלים שניהלו אז קרנות הפנסיה. אחוז הנכסים של מסלולי המניות עמד על כ- 1.4%. שנתיים מאוחר יותר אחוז הנכסים שנמצאים במסלולים מנייתים עומד על 5% וסך הנכסים עומדים על כ- 27.5 מיליארד ש"ח.

(החברות מסודרות לפי אחוז החשיפה למסלול המנייתי בשנת 2020)

קרן פנסיהסך נכסים כיוםנכסים במסלול מנייתי 2020נכסים במסלול מנייתי כיום
אלטשולר שחם28,9095083,671
הפניקס52,6839056,232
איילון מיטב דש26,1832172,194
הראל פנסיה103,9891,1214,897
מגדל מקפת96,4591,1323,413
כלל פנסיה92,0766413,598
מנורה מבטחים180,6499493,415
מור7.800.3
אינפיניטי1.700
סה"כ392,3255,54327,423
נתונים במליוני שקלים. מקור הנתונים : אתר פנסיה נט 5/2022

המסלולים המנייתים אינם מסלולי ברירת מחדל וחוסכים שמצטרפים אליהם עושים זאת מבחירה אישית או לאחר יעוץ אישי ועדיין בחלק מקרנות הפנסיהסך הנכסים במסלולים המנייתים גבוה יותר מאשר במסלולים לחוסכים מעל לגיל 60. חלוקה זו מצביעה על האוכלוסיה שמצטרפת היום לקרנות הפנסיה, אוכלוסיה צעירה עם רמת מודעות גבוהה יותר לחיסכון הפנסיוני.

שליש מהצבירה נטו של קרנות הפנסיה מקורה במסלולים המנייתים

אמנם גידול בנכסים של 400% זה נחמד, אבל עדיין המסלולים המנייתים מהווים רק 5% מסך הנכסים. אז מה גרם לכל קרנות הפנסיה לחקות אחת את השניה ולפתוח בפרק זמן כה קצר מסלולי השקעה מנייתים מחקי מדד?

התשובה לשאלה מסתתרת בנתון – צבירה נטו

צבירה נטו היא סך ההפקדות למסלול פלוס ניוד פנימה בניכוי משיכות וניוד החוצה. שבודקים את האחוז שמהווים המסלולים המנייתים ומחקי המדד מסך הצבירה נטו של קרנות הפנסיה רואים שהאחוז עומד על כשליש מסך הצבירה החיובית, 14 מיליארד ש"ח ב- 12 החודשים האחרונים.

צבירה נטו בקרנות הפנסיהצבירה נטו במסלולים המנייתים
45,44714,029

קרנות הפנסיה הן חברות עסקיות שרוצות לצמוח. הקרנות זיהו שהחוסכים שמצטרפים למסלולים אלו הם חוסכים ברמת מודעות גבוהה יותר, הם לא ממהרים למשוך את הכספים בסיום עבודה, רובם חוסכים צעירים שיש עוד מספר רב של שנות חיסכון לפניהם, אבל יותר חשוב מרגע שחוסך הצטרף למסלול מחקה מדד S&P500 בקרן אחת, אין לו באמת סיבה מיוחדת לעבור למסלול זהה בקרן אחרת. זאת הסיבה שניתן היום למצוא את המסלול בכל קרנות הפנסיה. גם מנורה מבטחים שפתחה בתחילה מסלול מחקה מדד מניות חו"ל נכנעה למגמה ופתחה השנה מסלול המחקה את מדד S&P500.

מה עוד צפוי לנו במסלולי השקעה מחקי מדד?

כאשר נפתחו המסלולים מחקי המדד הם נבדלו אחד מהשני בשיעור החשיפה למניות, בהוראת רשות שוק ההון נקבע כי שיעור החשיפה למדד במסלולים אלו יעמוד על 70% ואילו שיעור החשיפה למניות במסלולים המנייתים יעמוד על כ- 84%.

היו ימים, נתי אהרונוביץ, הנינג'ה הפיננסית מספר על היתרונות של מסלול מנייתי.

כיום באלטשולר שחם שיעור החשיפה למניות שעמד בעבר על קרוב ל – 100% עומד על כ – 80% וביתר החברות שיעור המניות נמוך יותר. לפני כשנתיים רק שתי חברות הציגו מסלולים מנייתים מחקי מדד, הפניקס ומיטב דש, כיום בכל הקרנות למעט קרן הפנסיה החדשה של מור, קיים מסלול המחקה את מדד S&P500.

במור ובמנורה מבטחים קיים מסלול מדדי מניות חו"ל.

במנורה מבטחים מדיניות ההשקעה (לשנת 2022) במסלול היא בחלוקה גיאוגרפית, כאשר עיקר המסלול חשוף ל S&P.

44% – מדד S&P 500
7% – מדד MSCI אירופה
7% – מדד טופיקס
15% – מדד שווקים מתעוררים
27% – אגרות חוב מיועדות

במור, מדד היחוס כפי שהוא מפורט במדיניות ההשקעה הוא 100% חשיפה למדד MSCI WORLD.

במיטב דש, שכבר לפני שנתיים החזיקה במסלול מנייתי פאסיבי שינו את מדיניות השקעה של המסלול והפכו אותו למחקה טכנולוגיות (שימו לב כי השינוי אינו מתבטה בשם רק במדיניות השקעה).

NASDAQ 100 – 35%
NASDAQ – 21% כללי
SP Technology Select Sector Index – 14%
אג"ח מיועדות 4.8% צמוד – 29%
תשואת מק"מ לחודש – 1%

לאחרונה פרסמה רשות שוק ההון תיקון לחוזר מסלולי השקעה במוצרים הפנסיונים, במסגרת החוזר בכל הגופים ובכל המוצרים נדרש להציע מסלולי השקעה פאסיבים. חשוב לזכור כי מסלולים פאסיבים הם לא רק מסלולים מנייתים הם גם מסלולי השקעה תלויי גיל או מסלולים כללים.

מדד S&P500 ירד 17% מתחילת השנה

אי אפשר לנתח את השינוי במסלולים המנייתים בלי לדבר על הפיל שבחדר, הירידות החדות במדדים בהם מדד S&P500 שירד ב 17% מתחילת השנה ו – 8% ב- 12 החודשים האחרונים. כאשר המסלול נפתח עם שיעור חשיפה של 100% למדד אחת הטענות שעלתה מצד הרשות היתה:

יצויין כי שיעורי חשיפה גבוהים יותר המשקפים מינוף יתר מגדילים משמעותית את הסיכון להפסדים בתיק החיסכון בקרנות הפנסיה, באופן הפוגע בתכלית המרכזית שלשמה מסבסדת המדינה את החיסכון במוצר זה במטרה להבטיח קצבה ראויה לחוסכים בגיל פרישה. 

חשוב לזכור, במסלולים מנייתים ומסלולים מחקי מדד S&P500 הם מסלולים מנייתים, הם מסלולים ברמת תנודתיות גבוהה. פוטנציאל התשואה בהם גבוה (כמו בשנת 2021) וגם פוטנציאל הסיכון. מסלולים אלו מיועדים לחוסכים צעירים בעלי טווח השקעה ארוך, או חוסכים מתוחכמים המודעים לסיכונים הקיימים במסלול.

נראה כי חלק מהחוסכים שנכנסו למסלולים אלו בשנים האחרונות לא הבינו לגמרי את התנודתיות הקיימת בהן ולאור הירידות האחרונות הם שוקלים או מבצעים שינויים במסלול ההשקעה. חשוב לזכור כי לא ניתן לתזמן את שוק ההון ובחיסכון הפנסיוני זה עוד קשה שבעתיים ומן הראוי שמי שבוחר להיכנס למסלולים אלו יעמוד בשני התנאים שהגדרנו, טווח השקעה ארוך עד לפרישה או הבנה של רמת הסיכון הקיימת בשוק ההון.

רוצים להגיע עם יותר כסף לפנסיה?
רוצים להפסיק לפחד מהחיסכון הפנסיוני?
אנחנו מזמינים אותך להגיע לפגישת תכנון פנסיוני אישית
למידע נוסף על שירות תכנון פנסיוני אישי https://pensuni.com/?page_id=7283

שנתיים למסלול מחקה מדד : גידול של 400% בנכסים המנוהלים במסלולים המנייתים בקרנות הפנסיה by

נדב טסלר

נדב טסלר, מתכנן פרישה, משמש כסמנכ"ל מקצועי בקוואליטי שירותים פיננסים לשעבר סמנכ"ל מקצועי בהלמן אלדובי קופות גמל ופנסיה, ומנהל המוצר באגף השיווק במנורה מבטחים. מרצה כיום במכללת נתניה ומכללה לפיננסים BDO. בעל הבלוג : פנסיוני, להבין את הפנסיה. לנדב תואר M.A במנהל עסקים מהמכללה למנהל, B.A במנהל עסקים מאוניברסיטת בן גוריון והוא מחזיק רישיון סוכן ביטוח פנסיוני מטעם רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון.

תגובות

  1. תודה על המידע המועיל.
    זה המסלול שלי 🙂
    אגב, הייתי בהלמן אלדובי וכמו שכתבת, הועברתי למיטב ד"ש. לא מתלונן.

  2. יש לשים לב גם למטבע אליו מוצמד המסלול מחקה המדד הנבחר שכן התשואה מושפעת גם מתנודות מטבע היחוס. כך למשל, מטבע היחוס במסלול מחקה מדד S&P500 הוא דולר אמריקאי. התשואה במסלול היא לכן פונקציה הן של שיעור מדד S&P500 והן של הדולר האמריקאי.

    1. יש הבדלים באופן המעקב, יש חברות שמחקות את המדד באמצעות חוזים ואחרות באמצעות קניית תעודות. הבדל אחר יכל להיות בשיעור החשיפה לדולר (קריטי יותר)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם

Back to top button