צרכנות

ביקשו למשוך כספי פנסיה תוך כדי עבודה והסתבכו בפלילים

כך נחשף לפי החשד מנגנון שבאמצעותו משכו עשרות עובדים כספי פנסיה בעודם עובדים ובניגוד לחוק

בשנים האחרונות יותר ויותר עובדים מבקשים למשוך את כספי הפנסיה תוך כדי עבודה, אך עובדי עיריית ירושלים לקחו את הנושא צעד אחד קדימה ונתפסו על ידי המשטרה לאחר שזייפו אישורי סיום עבודה וטפסי 161.

החקירה החלה בשנה שעברה, לאחר שהתקבלה במשטרת מחוז ירושלים תלונה מעיריית ירושלים. בעיריה החלו לגלות שעובדים מאחד מאגפי הרשות המקומית, החלו למשוך את כספי הפנסיה שלהם במרמה ובמועד בעודם עובדים בעירייה בפועל.

בהתאם להוראות החוק משיכת כספי פנסיה של עובד מותרת רק בהגעה לגיל פרישה או בתנאים הקבועים בחוק למשל: בעת סיום העסקה או בהתאם למצבי המסכנות.

בעקבות התלונה, נפתחה חקירה סמויה ביחידת ההונאה של ימ"ר ירושלים יחד עם פקיד שומה ירושלים והדרום. במהלך החודשים האחרונים נגבו עדויות רבות ונאספו ראיות מגוונות, במטרה לחשוף ולהתחקות אחר השיטה והחשודים בביצוע מעשי המרמה והזיוף.

מהחקירה במשטרה וברשות המסים עד כה, עולה כי עפ"י החשד החשודים שנעצרו, תיווכו, זייפו ואף גבו עמלות בגין הכנת מסמכים מזויפים אודות פיטורים לצורך משיכת כספי הפנסיה של עשרות עובדי הרשות המקומית בעודם מועסקים בפועל, זאת באמצעות הגשתם לחברות הביטוח הפנסיוני וקבלת הכסף במרמה ותוך מצג שווא כאילו פוטרו מעבודתם.

כאמור משיכת כספי פיצויים אפשרית רק לאחר סיום עבודה וזאת בתנאי שהעובד הציג אישור שחרור פיצויים. ניתן למשוך את כספי הפיצויים ללא אישור המעסיק רק במידה וחלפו יותר מארבעה חודשים מסיום עבודה. בנוסף לצורך משיכת הכספים יש להציג טופס 161, משיכת כספי פיצויים ללא טופס 161 חייבת במס בשיעור של 47%.

בנוסף, חוקרי ההונאה של ימ"ר ירושלים חשפו כי שניים מהחשודים המרכזיים שנעצרו (אחים, שאחד מהם עבד בעצמו בעבר בעירייה) חשודים בביצוע העבירות במהלך השנתיים האחרונות בעשרות מקרים שונים.

מהחקירה עולה כי בין המסמכים שזויפו לצורך משיכת הכספים שלא כדין: מסמכים של הרשות המקומית אודות הפסקת עבודה, טפסי 106, טפסים של רשות המסים וצווי הפטר של בימ"ש. כל זאת ע"מ שעובדים ימשכו כספי פנסיה לפני הזמן, תוך התחמקות מתשלום מיסים ובניגוד לחוק.

הבוקר עם מעבר החקירה לשלב הגלוי, בלשי היחידה המרכזית במחוז ירושלים עצרו את ארבעת החשודים המרכזיים במעשי ההונאה (שלושה תושבי ירושלים ואחד תושב מרכז הארץ). החשודים נעצרו לחקירה במשטרה בחשד לקשירת קשר להונאות, מרמה בנסיבות מחמירות, זיוף מסמכים, שימוש במסמכים מזויפים ועבירות מס. 

משטרת ישראל ורשות המסים ימשיכו בחקירת המעורבים במטרה להגיע לחקר האמת ולמצות עמם את הדין.

מקור : אתר רשות המיסים

רוצים להגיע עם יותר כסף לפנסיה?
רוצים להפסיק לפחד מהחיסכון הפנסיוני?
קורס הפנסיה הדיגיטלי של : פנסיוני להבין את הפנסיה הוא הפתרון עבורכם
כנסו לקורס הפנסיה הדיגיטלי שלנו https://pensuni.com/?page_id=7203

ביקשו למשוך כספי פנסיה תוך כדי עבודה והסתבכו בפלילים by

נדב טסלר

נדב טסלר, מתכנן פרישה, משמש כסמנכ"ל מקצועי בקוואליטי שירותים פיננסים לשעבר סמנכ"ל מקצועי בהלמן אלדובי קופות גמל ופנסיה, ומנהל המוצר באגף השיווק במנורה מבטחים. מרצה כיום במכללת נתניה ומכללה לפיננסים BDO. בעל הבלוג : פנסיוני, להבין את הפנסיה. לנדב תואר M.A במנהל עסקים מהמכללה למנהל, B.A במנהל עסקים מאוניברסיטת בן גוריון והוא מחזיק רישיון סוכן ביטוח פנסיוני מטעם רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון.

תגובות

  1. ראיתי את הדיווח אתמול , מוזר שלא כתבו דבר על כל אותם עובדים שניצלו את התהליך.
    מדוע רק מספקי הטפסים המזוייפים נעצרו ולא אלו שהשתמשו ביודעין בהם?

  2. הי נדב,
    אני חושב שנכון יותר לכתוב שבמשיכת פיצויים ללא 161 ינכו לך במקור 47%
    מהביטוי "המשיכה חייבת במס של 47%" משתמע שמדובר במס סופי והוא לא.
    מענק פרישה חייב במס שולי וניתן לקזז כנגדו פטורים, זיכויים ונק"ז.

  3. תודה.
    "ימוצה עימם הדין", כלומר 12 שעות עבודות שירות לטובת הקהילה בגינה הקהילתית של הגבעה הצרפתית + 3 וחצי שעות המתנה בתור בסניף מקדונלד'ס חוצות אלונים בשבת ב- 11:00 בבוקר כשההסעה של הטיול לקישון של פרחי קריית טבעון בדיוק מגיעה.

    מה האינטרס של אנשים למשוך את כספי הפנסיה שלהם מבעוד מועד?
    הרי הם לא משאירים לעצמם כלום לאחר כך, לעת זיקנה…
    מה ההגיון בזה?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם

Back to top button