מוצרי חיסכוןצרכנות

איך גם אתם יכולים להשקיע בהשקעות אלטרנטיביות?

בשנים האחרונות יותר ויותר חוסכים מבקשים לגוון את ההשקעות שלהם באמצעות השקעות אלטרנטיביות. מה חשוב לדעת וממה חשוב להיזהר לפני שנכנסים להשקעה.

אם תבחנו את החיסכון הפנסיוני שלכם או את פוליסת החיסכון תגלו שחלק ניכר מהנכסים שלהם מושקע בנכסים אלטרנטיבים. נכסים כמו נדל"ן או הלוואות לגופים שונים כאשר הריבית במשק נמוכה נכסים אלטרנטיבים מהווים לא פעם אלטרנטיבה להשקעה באג"ח קונצרני.

בשנים האחרונות אנו רואים שיותר ויותר חוסכים מבקשים לגוון את תיק ההשקעות שלהם באמצעות השקעה בנכסים אלטרנטיבים. מה שהיה עד היום מכשיר חיסכון ללקוחות כשירים בלבד הפך להיות כלי להשקעה לגיטימי עבור כל חוסך בישראל.

מגבלות השקעה בהשקעות אלטרנטיביות

השקעות אלטרנטיביות הן השקעות שלא נסחרות בשוק ההון, אמנם ניתן להשקיע כספים באמצעות חשבונות מסחר אך להשקעות אין את אותה הנזילות כפי שיש לקרנות נאמנות, אגרות חוב או מניות הנסחרות בבורסה.

מרבית ההשקעות האלטרטיביות הן השקעות סגורות המיועדות למשקיעים כשירים בהשקעות אלו יש מינימום השקעה של מליון ש"ח ומשקיעים שאינם נחשבים כשירים אינם יכולים להצטרף להשקעות אלו גם במידה ויעמדו בתנאי מינימום ההשקעה.

מגבלה נוספת שקיימת בהשקעות אלטרנטיביות היא נזילות או טווח ההשקעה, בניגוד לקרן נאמנות או מניה שנסחרת בבורסה וניתן לרכוש או למכור מידי יום להשקעות אלטרנטיביות ניתן להיכנס במועדים מסוימים ולצאת מהשקעה או בתום התקופה או לאחר פרק זמן מוגבל לאחר הודעה מראש.

במידה וכספי ההשקעה שלכם מיועדים לפרק זמן הקצר משנה, השקעה אלטרנטיבית היא לא ההשקעה אותה אתם מחפשים.

מה זה משקיע כשיר?

משקיע כשיר פתוח להשקעות בנכסים אלטרנטיבים מגוונים ולרשותו עומד היצע רחב יותר של קרנות גידור והשקעה.

משקיע כשיר הוא מי שמנהל נכסים נזילים כמו מזומנים, פיקדונות, נכסים פיננסיים או ניירות ערך הנסחרים בבורסה בסכום שעולה על 8 מליון ש"ח. שימו לב כי במבחן הנכסים הנזילים לא נכללים נכסים שמנוהלים בתיקון 190 או בפוליסות חיסכון וכמובן לא חסכונות פנסיונים אחרים.

במידה ואין לכם נכסים נזילים בסכום של 8 מליון ש"ח אך יש לכם הכנסה של 1.2 מליון ש"ח בשנה או הכנסה משפחתית של 1.8 מליון ש"ח אתם גם יכולים להיחשב כמשקיעים כשירים.

מי שלא עומד בשני המבחנים הראשונים יכל לבחון גם את המבחן המשולב, מבחן המשלב נכסים נזילים של 5 מליון ש"ח והכנסה שנתית של 600 אלף ש"ח ליחיד או 900 אלף ש"ח לזוג.

במידה ואתם לא נחשבים כמשקיעים כשירים אתם יכולים להיחשף לקרנות אלו כניצעים, אך מכיוון ומספר הניצעים בקרנות מוגבל ועומד על 35 משקיעים בלבד עליכם לחפש השקעות אלטרנטיביות שפתוחות לקהל הרחב.

מה חשוב לבדוק לפני שנכנסים להשקעה בנכסים אלטרנטיבים?

יש לא מעט מקרים בהם אנו שומעים על ישראלים שהשקיעו כספים בחברות נדל"ן המשקיעות במזרח אירופה או בארצות הברית. חברות המתחייבות להשיא תשואה דו ספרתית ללקוחותיהם ובמקרים רבים אחרי שנה או שנתיים אנחנו שומעים על משקיעים שנותרו ללא כספים. ולכן לפני שנכנסים להשקעה אלטרנטיבית חשוב לבחון את מגנוני הבקרה.

מי הגוף שמפקח על ההשקעה?

מי הגוף שמשווק את המוצרים?

האם גופים אלו הם גופים מפוקחים?

היכן ניתן לעקוב אחר ההשקעה?

האם הכספים מושקעים במסגרת חשבון המסחר בבנק/ בבית השקעות או שהכספים מועברים לידי חברה חיצונית?

האם יש רקורד השקעה לקרן או לחברה המשווקת אחריו ניתן לעקוב ולראות את ביצועי הקופה?

תזכרו השקעה בנכסים אלטרנטיבים היא השקעה בכמה עשרות או מאות אלפי שקלים ולכן חשוב להשקיע עוד כמה "דקות" של בדיקה של הנכסים ולא להתפתות להצעות בדבר תשואות עתידיות.

איזה סוגים של השקעות אלטרנטיביות יש לקהל הרחב?

גם כמשקיעים לא כשירים אתם עדיין יכולים להשקיע בלא מעט השקעות אלטרנטיביות בתחומי הנדל"ן, הלוואות חברתיות או קרנות חוב. חשוב לזכור כי מרבית הקרנות הן קרנות מסוג פרייבט אקוויטי, קרן השקעות פרטית, הגוף שמקים ומנהל את הקרן הוא השותף הכללי (GP – General Partner). הוא מגייס משקיעים, שהופכים לשותפים מוגבלים (LP – Limited Partner).

בכל פרק זמן נפתחת "קרן חדשה" או הנפקה המיועדת למשקיעים חדשים. לכל קרן שכזאת מספר מוגבל של משקיעים שיכולים להיכנס ולהשקיע בהתאם לתנאי ההנפקה.

סכום ההשקעה המינימאלי משתנה מקרן לקרן ועומד בדרך כלל על 150 אלף ש"ח בהלוואות P2P וכחצי מליון ש"ח בקרנות המשקיעות בנדל"ן או קרנות חוב.

במידה ובחרתם להשקיע בהשקעות אלטרנטיביות חשוב לגלות אורך רוח עד לפתיחת ההנפקה כי בניגוד להשקעות אחרות במקרים רבים לא ניתן להשקיע מהיום למחר ויש להמתין לפתיחת ההנפקה הנכונה.

איך ניתן להשקיע בהשקעות אלטרנטיביות?

ניתן להשקיע בהשקעות אלטרנטיביות דרך חשבון המסחר שלכם בבנק או באמצעות בתי ההשקעות חלק מהקרנות עובדות עם כל בתי ההשקעות והבנקים וחלק רק עם בנקים נבחרים כמו הפועלים, לאומי ובינלאומי. בקרנות שנסחרות בחו"ל ניתן להשקיע גם באמצעות חשבונות IRA.

השקעה בהשקעות אלטרנטיביות דרך IRA

IRA היא פלטפורמה לניהול קופות גמל וקרנות השתלמות בניהול אישי. במידה ואתם מנהלים את קרן ההשתלמות שלכם ב IRA או שכהר התחלתם לקבל קצבה ואתם מעוניינים לנהל את כספים בקופת גמל בניהול אישי תוכלו לרכוש קרנות השקעה זרות באמצעות IRA.

היתרון בהשקעה בנכסים אלטרנטיבים באמצעות IRA היא צבירת הרווחים בקופה, בצורה הזאת תוכלו לעבור בין ההשקעות כאשר את מס רווחי ההון תשלמו רק במועד משיכת הכספים.

מעוניינים להשקיע בהשקעות אלטרנטביות?

במידה ואתם מעוניינים להשקיע כספים בנכסים אלטרנטיבים ורוצים לקבל בעתיד מידע נוסף על הזדמנויות השקעה, ניתן להשאיר פרטים בטופס ההרשמה המצורף.

רוצים להגיע עם יותר כסף לפנסיה?
רוצים להפסיק לפחד מהחיסכון הפנסיוני?
קורס הפנסיה הדיגיטלי של : פנסיוני להבין את הפנסיה הוא הפתרון עבורכם
כנסו לקורס הפנסיה הדיגיטלי שלנו https://pensuni.com/?page_id=7203

איך גם אתם יכולים להשקיע בהשקעות אלטרנטיביות? by

נדב טסלר

נדב טסלר, מתכנן פרישה, משמש כסמנכ"ל מקצועי בקוואליטי שירותים פיננסים לשעבר סמנכ"ל מקצועי בהלמן אלדובי קופות גמל ופנסיה, ומנהל המוצר באגף השיווק במנורה מבטחים. מרצה כיום במכללת נתניה ומכללה לפיננסים BDO. בעל הבלוג : פנסיוני, להבין את הפנסיה. לנדב תואר M.A במנהל עסקים מהמכללה למנהל, B.A במנהל עסקים מאוניברסיטת בן גוריון והוא מחזיק רישיון סוכן ביטוח פנסיוני מטעם רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם

Back to top button