צרכנות

האם כדאי להשתמש בקרן ההשתלמות לצורך הקטנת המשכנתא?

אחת הדילמות הגדולות בכל הקשור למשכנתא היא האם להשתמש בקרן ההשתלמות שיש לנו כדי להקטין את גובה החוב. זאת שאלה כלכלית אך גם שאלה עם העדפות אישיות וכמו כל סוגיה כזאת אין כאן שחור ולבן אבל כן ננסה לעשות סדר בדרך להחלטה הטובה עבורכם.

מה זו בכלל קרן השתלמות?

  • שלא כמו קרן פנסיה, קרן השתלמות היא לא מוצר חסכון מנדטורי (כלומר לא לכל העובדים יש קרן השתלמות).
  • עבור שכיר המעסיק מפקיד לרוב 7.5% מהשכר ברוטו והעובד מפקיד 2.5% מהשכר. הפקדה של עצמאי היא שונה ותלויה במחזור ההכנסות ובכדאיות הטבות המס.
  • ניתן למשוך את החיסכון מקרן ההשתלמות כמשיכה הונית (כלומר לא כקצבה) לאחר 6 שנים או לאחר 3 שנים במקרה שאנו רוצים להשתמש בכספים לצרכי השתלמות ולימודים.
  • כל הרווחים שהצטברו מהפקדה עד התקרה המוטבת פטורים ממס רווחי הון. זאת הטבה משמעותית מאוד שלא ניתן למצוא באפיקי השקעה אחרים.
  • דמי הניהול ההמוצעים לשנת 2017 עמדו על 0.61%
  • התשואה הממוצעת לשנת 2017 עמדה על 6.9%. ב-5 השנים האחרונות התשואה הייתה 5.16% לשנה.

שאלת השאלות: האם כדאי להשתמש בכספי הקרן להקטנת המשכנתא?

אם נענה באופן כלכלי ופשטני התשובה תהיה תלויה בתשואת הקרן בהשוואה לריבית המשכנתא.

אם הקרן השיגה בשנים האחרונות 6% תשואה בעוד הריבית על המשכנתא תהיה 4% אז כנראה שאין הצדקה כלכלית לשימוש בקרן.

במילים אחרות, בשביל מה להשתמש בכסף שאני מרוויח עליו 6% בשביל לחסוך 4%?

דוגמא:

זוג צעיר מתכוון לקחת משכנתא של 800 אלף שקלים. הם מתלבטים האם להשתמש בקרן השתלמות נזילה בסך 100 אלף שקל ובכך להקטין את גובה המשכנתא ל-700 אלף.

משכנתא

* מחושב על פי סימולציה של עליות ריביות ועלית מדד המחירים לצרכן

על פי המספרים בטבלה*, הקטנה של המשכנתא ב-100 אלף שקל תוך שמירה על אותו החזר חודשי עשויה לחסוך לנו כ-120-130 אלף שקל לאורך התקופה. בהחלט סכום לא מבוטל אלא שאם נשאיר את ה-100 אלף שקל בקרן ההשתלמות ונניח שהיא תעשה תשואה של 5% בשנה, אז בעוד 20 שנה הרווח הנקי שלנו יהיה 165 אלף שקל.

במקרה שהקרן תעשה 6% שנתי, הרווח כבר יעמוד על 220 אלף. בהקשר הזה חשוב לזכור שמה שהיה הוא לאו דווקא מה שיהיה ואף אחד לא מבטיח שביצועי העבר של הקרנות יעידו על ביצועי העתיד.

מתי כן כדאי להשתמש בקרן ההשתלמות?

יכולות להיות סיבות שונות ומגוונות להחליט שאנחנו בכל זאת נכניס את קרן ההשתלמות לתוך המשכנתא.

הראשונה היא התזרים החודשי. כלומר נכון שתיאורטית לא כדאי להכניס את קרן ההשתלמות שעושה 6% תשואה בשנה כדי להקטין משכנתא שעלותה 4% בשנה אבל בדוגמא למעלה למשל, הקטנת המשכנתא גם יכולה להקטין את ההחזר החודשי בכמעט 600 שקל לחודש (אך אז משאירים את תקופת המשכנתא ל-15-25 שנה).

סיבה נוספת ואולי משמעותית יותר שעשויה להיות לשימוש בכספי הקרן היא כדי להקטין את יחס המימון במשכנתא.

נניח שאותו זוג המבקש 800 אלף שקל משכנתא רוכש דירה שעלותה 1.25 מיליון שקל. המשמעות מבחינת הבנק היא משכנתא ביחס מימון של 64%. אם ישתמשו בכספי הקרן הם יוכלו לרדת אל יחס מימון של 60% ומטה ולכן יקבלו בהגדרה ריביות טובות יותר.

סיבה נוספת היא שכרגע אנחנו נמצאים בסביבת ריביות יחסית נוחה לנטילת משכנתא שכן ריבית בנק ישראל נמצאת בשפל היסטורי כבר למעלה משלוש וחצי שנים. בהחלט יכול להיות שעליית הריביות תביא למצב שכדאי לנגוס ולהקטין את החוב שלנו (שוב, תלוי איזו תשואות ישיגו הקרנות בסביבת ריבית עולה ומה יכולת ההחזר שלנו).

צריך לדעת: הלוואה דרך קרן ההשתלמות שלנו

עוד נקודה שצריך להכיר לפני שמחסלים את קרן ההשתלמות הקיימת בשביל המשכנתא היא האפשרות ליטול הלוואה כנגד כספי הקרן, הלואה שלרוב תהיה האטרקטיבית ביותר שתוכלו לקבל. מה התנאים לקבלת הלוואה?

  • אם הקרן נזילה, ניתן לקבל עד כ-80% מכספי הקרן, בריבית שתנוע לרוב סביב פריים מינוס חצי ועד פריים פלוס חצי וזאת לתקופה מרבית של 7 שנים.
  • אם הקרן לא נזילה, ניתן לקבל עד כ-50% מכספי הקרן, בטווח ריביות זהה ושוב לתקופה של עד 7 שנים.

נכון לכתיבת שורות אלו פריים מינוס חצי מביא אותנו לריבית של 1.1% בעוד שהריבית הממוצעת להלוואות רגילות בבנקים היא 5.8%.  בנוסף, הקרן שלנו ממשיכה לעבוד ולרוב כאמור צוברת תשואות גבוהות יותר מהריבית.

אגב בחלק מהמקרים ניתן ליטול את ההלוואה בבלון חלקי, כלומר תקופת ההלוואה לשלם רק את תשלומי הריבית ובסוף התקופה לשלם את כל סכום ההלוואה במכה אחת. לאופציה כזאת יש יתרונות אך גם חסרונות ולכן צריכים להיות זהירים ומחושבים בשימוש שלה.

בשורה התחתונה:

אין כאן תשובה חד משמעית. על פניו, קרנות השתלמות מניבות היום תשואה גבוהה יותר מאשר עלות המשכנתא ולכן לא משתלם כיום להשתמש בכספי הקרן כדי להקטין את גובה החוב. עם זאת, הרצון להוריד את יחס המימון כדי לקבל ריביות טובות יותר, רצון להוריד את ההחזר החודשי או לצמצם את גובה החוב ההתחלתי עשויים לעודד אותנו לפדות את כספי הקרן. כדאי מאוד לבדוק ולהתייעץ לפני שפורעים כלי השקעה עם מאפיינים והטבות ייחודיות כמו אלו של קרן ההשתלמות.

הכותב הוא יועץ משכנתא פרטי, בעל החברה תומר ורון – משכנתא, פיננסיים והחיים עצמם

אין לראות בכתוב כל המלצה לפעולה בכלל ובפדיון קרן ההשתלמות בפרט. הפוסט נועד להנגיש ידע פיננסי חשוב ולהאיר עוד כיווני מחשבה.

רוצים להגיע עם יותר כסף לפנסיה?
רוצים להפסיק לפחד מהחיסכון הפנסיוני?
קורס הפנסיה הדיגיטלי של : פנסיוני להבין את הפנסיה הוא הפתרון עבורכם
כנסו לקורס הפנסיה הדיגיטלי שלנו https://pensuni.com/?page_id=7203

האם כדאי להשתמש בקרן ההשתלמות לצורך הקטנת המשכנתא? by

תומר ורון

יועץ משכנתאות פרטי, מעביר הרצאות וסדנאות פיננסיות ומורה בבית ספר לחינוך פיננסי. לשעבר כתב הבנקים של כלכליסט וכתב הכלכלה של גלי צהל

תגובות

  1. תיקון טכני קטן – המספר הזה לא נשמע סביר (בהסבר על קרנות השתלמות):
    "דמי הניהול ההמוצעים לשנת 2017 עמדו על 61%"

  2. לטעמי, בפסקה הראשונה היא טיעון למה כן להשתמש…
    כאמור הקהש עושה 6% והמשכנתא -4% …מה זה אומר…
    ששמנו את הכסף באפיק השקעה עם סיכון של 6% ואנו מרוויחים רק 2% (נטו) כלומר החלטה לא רציונלית…

    כל רמת התשואה בכל אפיק צריכה להיות מתואמת לסיכון…לא טוב 🙁

    1. למען האמת זה לא 2% אלא 2% פחות דמי הניהול, קרי, 1.4% עבור סיכון.
      מה שאדם צריך לשאול את עצמו זה האם היה מסכן את הכסף שלו בבורסה בשביל פוטנציאל להרוויח 1.4% שנתי. אם התשובה היא חיובית – לכו על זה!

  3. חסר התייחסות יותר מעמיקה לנושא של הטבות מס שיש בקרן השתלמות ולכן מכל המקורות זה מקור פחות טוב מלמשל כספים שמושקעים בתיק השקעות.

    בנוסף, תשואות תלויות במסלולים ויש סיכונים בעוד החוב של המשכנתא הוא קבוע.

  4. לא הכנסתה מספיק לחשבון את החלק הכי משמעותי בסיבה לא לגעת בקרן השתלמות. במשיכת קרן השתלמות אתה מפסיד את הפטור ממס ריווחי הון בקרן השתלמות שהיא ההטבה הכי משמעותית בקרן השתלמות. כלומר ברגע שמשכתה את הקרן השתלמות גם אם התשואה שלה שווה לריבית על המשכנתא והיא לא אמורה בטח בריבית הפריים כיום שאתה יכול לקבל הלוואה בריבית של כ-1% מהקרן. אחרי 15 שנה שסגרתה את המשכנתא וסוף סוף אתה יכול לחסוך כסף. כל מה שתחסוך יהיה ממוסה במס ריווחי הון. כלומר הפסדתה פטור ממס ריווחי הון שנהיה משמעותי בזכות אפקט ריבית דה ריבית. זאת ועוד יש עיניין האם בכלל קניית דירה היא השקעה טובה כשבהתאם להיסטוריה היא לא השקעה משהוא בטח כשהתשואה המישנית שלה היא פחות מ-3% בתנאי ריבית 0 שעשויה רק לעלות וביחס הפוך בין שווי הדירה היות ורובה נקנת במשכנתא וכשהריבית עולה היכולת של הקונים לשלם יותר פוחתת.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם

Back to top button