תכנון פנסיוני

כיצד לייצר לילדים בסיס לחיסכון פנסיוני באמצעות קופת גמל?

המטרה שלי היא ליצור לילדי בני ה- 25 בסיס לחיסכון פנסיוני, בהנחה שהמטרה היא יצירת פנסיה מקסימלית באיזו אפשרות ייהנו ילדי מהסכום הגבוה ביותר?

  • אפשרות אחת :לפתוח להם קופת גמל להשקעה ולהפקיד עד 70 אלף ש"ח לשנה.
  • אפשרות שנייה: להפקיד על שמם בקופ"ג לפי תיקון 190.
  • אפשרות שלישית: לפתוח על שמי (אני מעל גיל 60) – קופ"ג לפי תיקון 190 -ולרשום אותם כמוטבים.

אתה בהחלט חושב בצורה נכונה, 40% מהחיסכון הפנסיוני נצבר בין הגילאים 27 ל- 37 וזאת בעיקר בשל אפקט הריבית דריבית.  לכן ישנה חשיבות משמעותית להפקדת סכומי כסף משמעותיים בגיל מוקדם וזאת אפילו על חשבון המשך הפקדות עתידיות.

נבחן את שלושת האפשרויות אותן העלת ונראה מהי האפשרות האופטימלית.

פתיחת קופת גמל להשקעה

קופת גמל להשקעה היא מוצר חיסכון חדש יחסית, החיסכון בקופת הגמל להשקעה מאפשר מצד אחד למשוך את הכספים בכל שלב כסכום חד פעמי ללא קנסות יציאה ומצד שני במידה ויבחרו בכך החוסכים לקבל קצבה חודשית פטורה ממס וזאת החל מגיל 60. המוצר מוגבל בהפקדה שנתית של 70,000 שקלים לכל חוסך.

פתיחת קופת הגמל להשקעה על שם הילדים תלויה ברצונם. חשוב לזכור כי באפשרות הילדים למשוך את הכספים בכל שלב. למרות שאתה מפקיד את הכספים לקופה אין לך אפשרות לשנות דבר בקופה או למנוע מהם למשוך את הכספים בעתיד.

אני זוכר מקרה של אב שהיה חוסך לבן שלו בקרן פנסיה ומידי שנה כאשר היה הבן מקבל את הדוח שנתי היה האב מצלצל אל הקרן ומבקש שננסה למנוע מהבן מלמשוך את הכספים.

הפקדת כספים לקופת גמל על שם הילדים

באפשרותך להפקיד כספים לקופת גמל על שם הילדים. במקרה זה ההפקדה תקנה לך הטבות מס (במידה ויש לך חלקי שכר לא מבוטחים). כספים שיקנו לך הטבות מס במועד ההפקדה יהיו חייבים במס במועד המשיכה. כספים שלא יקנו לך הטבות מס יוכרו ככספי קצבה מוכרת ויהיה ניתן לקבל אותם בעתיד כפנסיית זקנה פטורה ממס.

בניגוד להפקדה לקופת גמל להשקעה הפקדת הכספים בקופת הגמל לא מוגבלת בתקרה שנתית אך מצד שני הכספים אינם נזילים ולא ניתן למשוך אותם לפני גיל 60. משיכת הכספים כסכום חד פעמי יהיה חייב במס של 35%.

בדומה לקופת גמל להשקעה על שם הילדים גם כאן קופת הגמל רשומה על שם הילדים ויהיה באפשרותם למשוך את הכספים גם ללא אישורך וזאת לאחר תשלום המס.

הפקדת כספים לפי תיקון 190 ורישום הילדים כמוטבים

כפי שציינת עברת את גיל 60, יש באפשרותך להפקיד את הכספים בהתאם לתיקון 190 לקופת גמל על שמך ולרשום את הילדים כמוטבים. במקרה הזה השליטה בכספים תישאר שלך ולילדים לא תהייה אפשרות למשוך את הכספים.

כדי להגדיל את הפנסיה של הילדים יהיה באפשרותך למשוך את הכספים בכל שלב בהתאם לכללי תיקון 190 ואז להפקיד למוצר אחר על שם הילדים או פשוט למות…

והילדים כמוטבים בקופת הגמל ינצלו את הכספים בהנחה שלמטרה שלשמה הם הופקדו.

במידה והילדים יבחרו לנצל את הכספים לקצבה, הקצבה תהייה פטורה ממס.

בשורה התחתונה

בהנחה שתפקיד בשלושת המקרים סכום זהה, נניח 70,000 ש"ח. תוכל להגיע לסכום זהה בסוף תקופה. צריך לבחון האם הסכום הזה ייצר לך פנסיה פטורה ממס בכל אחד מהמקרים, בהפקדה לילדים לקופת גמל "רגילה" הכספים עשויים להעניק לך הטבת מס במועד ההפקדה ולכן הכספים יהיו חייבים במס במועד קבלת הקצבה.

נקודה נוספת היא השליטה שלך על הכספים וההבנה של הילדים שמדובר בכספים שנועדו לגיל פרישה. בקופת הגמל להשקעה השליטה שלך על הכספים היא החלשה ביותר ובאפשרות הילדים למשוך את הכספים בכל שלב וללא קנס.

קופת גמל להשקעההפקדה לקופה על שם הילדיםהפקדה בהתאם לתיקון 190
נזילותבכל שלבהחל מגיל 60 משיכה שלא בהתאם לכללים חייבת במסהחל מגיל 60 בכפוף לתנאי תיקון 190
הטבות מסללאבמידה ואתה זכאי להטבת מס על רכיבי שכר לא פנסיוניםתקרת הכנסה המזכה לעצמאי ירותק בהתאם לתיקון 190
קצבת הזקנהפטורה ממספטורה ממס למעט כספים שנתנה עליהם הטבת מסכספי מוטבים שיועברו לחשבון חדש יהיו פטורים ממס כקצבה חודשית
מגבלה בהפקדה70,000 ₪ בשנהאין מגבלהאין מגבלה
שליטה על הכספיםחלשהבינוניתמלאה

בסופו של דבר למרות הכוונות הטובות, אתה צריך לבחון עד כמה הילדים תומכים בדעתך להגדלת החיסכון. אתה שעברת את גיל 60 מבין את החשיבות בחיסכון בגיל צעיר. יכל להיות שהם בגילאי ה- 25 סבורים אחרת ולכן יכל להיות שהפתרון צריך להיות בחיסכון על שמך במסגרת תיקון 190 או במסגרת קופת גמל להשקעה.

רוצים להגיע עם יותר כסף לפנסיה?
רוצים להפסיק לפחד מהחיסכון הפנסיוני?
קורס הפנסיה הדיגיטלי של : פנסיוני להבין את הפנסיה הוא הפתרון עבורכם
כנסו לקורס הפנסיה הדיגיטלי שלנו https://pensuni.com/?page_id=7203

כיצד לייצר לילדים בסיס לחיסכון פנסיוני באמצעות קופת גמל? by

נדב טסלר

נדב טסלר, מתכנן פרישה, משמש כסמנכ"ל מקצועי בקוואליטי שירותים פיננסים לשעבר סמנכ"ל מקצועי בהלמן אלדובי קופות גמל ופנסיה, ומנהל המוצר באגף השיווק במנורה מבטחים. מרצה כיום במכללת נתניה ומכללה לפיננסים BDO. בעל הבלוג : פנסיוני, להבין את הפנסיה. לנדב תואר M.A במנהל עסקים מהמכללה למנהל, B.A במנהל עסקים מאוניברסיטת בן גוריון והוא מחזיק רישיון סוכן ביטוח פנסיוני מטעם רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון.

תגובות

  1. נראה לי שתמיד שוכחים את האופציה הכי פשוטה וזה חיסכון לילד בתיק השקעות מגוון.
    צריך לזכור שאמנם בקופת גמל יש פטור ממס (בתנאים מאוד ספצפיים) אך מצד שני יש מס "דמי ניהול" שנגבים לא רק על הרווחים אלא על כל שקל ושקל, מה שאין בבית השקעות.

    בנוסף החל מגיל 60 המס על רווחי הון הוא לפי מס שולי ולא יותר מ-25%, כך שיש גם הטבת מס בפרישה גם על תיק השקעות.

    כעיקרון לא רואה את היתרון של שימת כסף בקופה עם דמי ניהול אלא אם כן יש פטור מוחלט ממס, וגם אז רק אם דמי הניהול נמוכים מספיק.

    1. בוקר טוב יעקב,

      האמת היא שאני פחות מכיר את העולם הזה של ניהול השקעות ואת החלופות הקיימות, אתה מוזמן לכתוב פוסט אורח בנושא. משהו בסגנון של חיסכון לילדים תתרחקו מהאפיקים הפנסיונים 🙂

      בהמשך לתגובה שלך הכוונה כאן היתה להגדיל את החיסכון לפנסיה, היתרון במוצרים הפנסיונים הוא שניתן להמיר את החיסכון לקצבה חודשית פטורה ממס מבלי לשלם בדרך מס רווחי הון. צריך לבחון האם פדיון החיסכון הבנקאי בגיל פרישה ותשלום מס רווחי הון שקול לחיסכון כזה במוצר פנסיוני נניח כמו קופת גמל להשקעה.

      1. אשמח לכתוב פוסט אורח הסוקר את האופציות לחיסכון רגיל כפי שאני מכיר אותם, ולהשוות על העלויות בהם (מיסים+עמלות ק/מ) לעלויות במכשירים הפנסיוניים.

        איך ניתן ליצור איתך קשר לצורך זה? (או שפשוט תפנה אלי למייל שלי)

      2. הדרך החכמה לפדיון חסכון בנקאי גם הוא בסגנון קצבה (בה תשלם כל פעם מס על חלק קטן מהסכום), ולא בפדיון מלא הכרוך בתשלום מס רווחי הון על כל הסכום.

    2. יעקב שלום

      אני לא מסכים איתך שבניהול תיק השקעות אין עמלות חוץ מרווח הון של 25%. בתיק השקעות על כל מכירה יש לך מס במקור כאשר בקופת גמל המס הוא רק במשיכה בסוף, כך שהכסף בינתיים צובר רווחים. יש עמלות קניה מכירה שבקופות הן זניחות. יש דמי ניהול רבעוניים שאין בקופות. ובסופו של עניין בקופות יש השקעות בלתי סחירות שנותנות תשואות גבוהות יותר משוק ההון במיוחד בתקופות של ריבית אפסית ואינן תלויות בתנודתיות בשוק.

      1. לחיסכון לטווח ארוך, עמלות קנייה הן זניחות. שים לב שמדובר כאן על חיסכון פנסיוני לילד. כלומר חיסכון של 80+ שנים (כולל קבלת הקצבה עצמה).

        לגבי זה שבכל מכירה יש מס אתה צודק, אבל אם אתה מתכנן לעשות מסחר אקטיבי אז אנחנו כבר מדברים בשפות שונות לגמרי. גם אם תעבור מסלולים בתוך קופת הגמל, אתה תפסיד תשואה בימים שיקח להם להעביר אותך את המסלול (4-5 ימי מסחר).

        דמי ניהול רבעוניים יש בבנק, ואני מעולם לא הצעתי לאף אחד לנהל מסחר בבנק. יש בתי השקעות, ולמי שממש רוצה להוזיל יש בתי השקעות בחו"ל.

        לגבי השקעות בלתי סחירות, אשמח אם תפרט מה הן כוללות, כי מבחינתי הן קופסא שחורה שרק מגדילה את הסיכון במסלולים קופת הגמל (אני יודע שאנשי השיווק של קופות הגמל אוהבים להשתמש בהם כמן "וואו תראו מה יש לנו שלא ניתן להשיג בבית השקעות רגיל").
        ד.א. גם בקרנות נאמנות יש "נכסים לא סחירים" למקרה שממש חייבים את זה.

        לחיסכון ארוך טווח (במיוחד לילד שרוצים להגדיל עבורו את הקצבה), יהיה מרכיב מנייתי גבוה, כך שההערה לגבי ריבית אפסית לא רלוונטית.

        בכל מקרה, הטענה שלי היא לא שחיסכון רגיל בבית השקעות עדיפה בכל מקרה על חיסכון בקופת גמל (בין אם להשקעה או לפי תיקון 190 או רגילה). אלא, שהטענה האוטומטית שקופת גמל עדיפה בגלל שיש בה פטור ממס היא שגויה. יש צורך לבדוק בדיקה כוללת ולעשות השוואה אמיתית הכוללת את כל העלויות שיש בשתי המוצרים (מיסים, עמלות, דמי ניהול וכו'). לנפנף בפטור ממס מבלי להתייחס לדמי הניהול שיש בקופות הגמל היא פשוט איוולת.

        1. אני לא חושב שהכוונה הייתה לחסכון של 80 שנים. אני לא התכוונתי לניהול אקטיבי של סוחר יומי וגם לא משנים מדיניות כל שנה, אך עדיין יש פעולות לא מעטות גם אצל מנהלי תיקים.
          רוב האנשים לא ינהלו תיק לבדם ובטח לא בברוקרים אחרים או בחו"ל מחוסר ידע, כך שבנושא העמלות לדעתי זה פחות רלוונטי.
          לגבי ההשקעות הבלתי סחירות ברובם זה נדלן מניב שהתשואות הממוצעות הם 7%-8%. לגבי קרנות נאמנות שדמי הניהול שם גבוהים יותר אסור להם להחזיק אחזקות לא סחירות.
          אם תבדוק תשואות של קופות גמל מול תיקי השקעות יש הבדלים.

  2. האם ניתן לרשום כמוטבים את הצאצאים בקופת גמל להשקעה?

    אם כן, הרי שניתן להפקיד 70,000 ש"ח לשנה ובמקרה של זוג הורים 140,000 ש"ח המהווים הפקדה חודשית של כ – 11,500 ש"ח, סכום מכובד שרוב המשפחות יעמדו בו בקושי רב.

    במקרה כזה נשמרת השליטה על ידי ההורים.

    1. בוקר טוב,

      אכן ניתן לרשום את הילדים כמוטבים בקופת הגמל להשקעה. אבל לצורך המרת הכספים לקצבה תצטרך אתה לבצע את הפדיון ולהעביר אותו לילדים או למות. לא נעים.

  3. שלום נדב
    בכוונתי להשקיע בקופת גמל לפי תיקון 190 ולרשום את בני כמוטב בקופה ובבוא יומי אני מעונינית שהוא ימשוך את הכספים כקצבה. לפי איזה מקדם קיצבה תחושב הקיצבהשלו בהגיעו לגיל 60? אני בת 70 ובני הוא בן 36.
    האם המקדם יהיה זהה בכל הקופות ו/או חברות הביטוח?
    אודה לך על תשובתך.

    1. ערב טוב לאה,

      הבן שלך היום הוא בן 36 יש לו עוד לפחות 30 שנים עד הפנסיה. אלוהים גדול מה יהיה המקדם באותה תקופה.
      חשוב לזכור כי לפני שהוא יוכל למשוך את הכספים (כקצבה כפי שאת רוצה) עלייך למות 🙁
      בנוסף ברגע שהוא יהיה המוטב הוא יוכל לעשות עם הכספים מה שירצה.

  4. שלום נדב,
    בת 90 ניצולת שואה עם פנסיה של כ 2900שח בלבד ורנטה מגרמניה של כ 5000שח – אם תשקיע 70,000שח בסעיף 190, מה אפשרויות המשיכה והמיסוי? או שעדיף לה גמל להשקעה?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם

Back to top button