אקדמיה

איזהו עשיר, השמח בחלקו (או למה חרדים חיים יותר)

למרות שהאוכלוסיה החרדית בישראל נחשבת כאוכלוסיה בחתך סוציו אקונומי נמוך, תוחלת החיים והמצב הבריאותי שלה גבוה יותר מאוכלוסיות מקבילות ואף מאוכלוסיות בחתך סוציו אקונומי גבוה יותר.

בשבוע שעבר הצגנו מחקר של בנק ישראל שבחן את הקשר בין מצב חברתי כלכלי למצבם הבריאותי של העובדים. תוצאות המחקר הראו קשר ישיר בין מצב סוציו אקונומי נמוך לבין שיעורי תחלואה ותמותה. עם זאת, מחקר שפורסם על ידי מרכז טאוב גילה כי תוחלת החיים ביישובים שיש בהם אוכלוסייה חרדית גדולה גבוהה יותר מהצפוי בהתחשב בדירוגם הנמוך מבחינה חברתית-כלכלית.

חלקה של האוכלוסייה החרדית בכלל האוכלוסייה בישראל עמד על 9.5 אחוזים ב-2012. בשנים האחרונות שיעורי ההשתתפות בשוק העבודה באוכלוסייה זו נמוכים יחסית: מעט יותר מ-60 אחוז , לעומת קצת יותר מ-70 אחוז בכלל האוכלוסייה היהודית. כמו כן, ההכנסה בקרב חרדים נמוכה משמעותית: 7,500 שקלים למשק בית, לעומת 11,700 בקרב יהודים שאינם חרדים (נכון ל-2012).

חרדים

חרדים בירושלים מקור Felix Abraham

לרוב ההכנסה העיקרית בקרב משקי בית חרדיים היא משכורתה של האישה, היות שרבים מהגברים לומדים. בשנים האחרונות עלו שיעורי התעסוקה גם בקרב גברים חרדים, אולם הם נותרו נמוכים משמעותית משיעורי התעסוקה בקרב נשים חרדיות. לאור זאת, חלק גדול מהאוכלוסייה החרדית משתייך למעמד חברתי-כלכלי נמוך, ובהתחשב בממצאים בספרות אפשר היה לצפות שמצבם הבריאותי יהיה ירוד. המחקר הנוכחי מזכיר שני מדדים המראים כי בריאות החרדים טובה יותר מכפי שאפשר היה לצפות: תוחלת החיים והמצב הבריאותי על פי דיווח עצמי.

חרדים

מקור אינפוגרפיקה : רננה אלבג ועידן אלקבץ מרכז טאוב

 

חרדים חיים יותר

מחקרים הוכיחו כי תוחלת החיים גבוהה יותר בקרב אוכלוסיות או קהילות החיות בתנאים חברתיים-כלכליים טובים מאשר בקרב אוכלוסיות חלשות. מצב זה נכון במרבית המקרים גם בישראל: ניכר קשר ישיר בין המדד החברתי- כלכלי של העיר ובין תוחלת החיים של תושביה.

עם זאת, כמה ערים בישראל חורגות ממגמה זו, ותוחלת החיים בהן גבוהה יחסית למדד החברתי-כלכלי שלהן. ערים אלו הן בית שמש, בני ברק וירושלים, והמאפיין המשותף להן הוא שיעור גבוה של חרדים באוכלוסייה. בני ברק (95%), בית שמש (46%) וירושלים (31%).

תוחלת חיים בקרב חרדים

מקור : תמונת מצב המדינה מרכז טאוב

המחקר מצא כי בממוצע, תוחלת החיים של גברים חרדים בשלוש הערים הללו הייתה גבוהה בשלוש שנים מהצפוי על בסיס מצבם החברתי-כלכלי, ובקרב נשים – בכשנה וחצי.

איך אתה מרגיש? ברוך השם

מדד ההערכה העצמית של מצב הבריאות אמנם אינו אמפירי כמו מדד תוחלת החיים, אולם הוא מעניק זווית נוספת על מצב הבריאות של אוכלוסיית ישראל. המדד מתבסס על הסקר החברתי של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מ-2012 , הכולל 7,500 נשאלים.

הרוב המכריע של החרדים שהשתתפו בסקר, 73.6%, הגדירו את בריאותם כ"טובה מאוד", בהשוואה ל-50 אחוז בקבוצות אוכלוסייה אחרות. רק 18.7 אחוז מהחרדים דיווחו כי הם סובלים מבעיה בריאותית כלשהי, לעומת שיעור כפול ויותר בקבוצות אחרות. האוכלוסייה החרדית צעירה יחסית, וצעירים נוטים להיות בריאים יותר. אולם גם בתקנון לפי גיל האוכלוסייה הפערים בין הקבוצות נותרו משמעותיים: 64.6 אחוז מהחרדים הגדירו את בריאותם כ"טובה מאוד", לעומת 55–51 אחוז בקרב דתיים, מסורתיים וחילונים יהודים.

איך אתה מרגיש

חשוב לציין כי ייתכן שהדיווח החיובי יחסית של מצב הבריאות בקרב חרדים נובע גם מנורמה חברתית שלפיה לא נהוג להתלונן, ובוודאי לא "להוציא את הכביסה המלוכלכת החוצה", בפני הסוקר החילוני.

אז למה בכל זאת חרדים חיים יותר?

עורכי המחקר, צ'רניחובסקי ושרוני, סבורים כי בריאותם הטובה יחסית של חרדים קשורה לכך שההון החברתי באוכלוסייה זו גבוה. הון חברתי מורכב מאמון בקהילה, נורמות ורשתות תמיכה חברתיות, וכולל  אספקטים האופייניים לחיי החרדים: קשרים חברתיים רבים, שביעות רצון מהקשר עם המשפחה, מערכת תמיכה חברתית חזקה, ושיעור התנדבות גבוה. כמו כן, שיעור נמוך יחסית של חרדים מדווחים על תחושת בדידות (פחות ממחצית מהשיעור בקרב הקבוצות האחרות).

במחקרים קודמים שנערכו בישראל על החברה הדתית הסיקו שהשתייכות לקבוצה דתית מהווה גורם מגן מפני תמותה בטרם עת. אחת ההשערות של החוקרים הייתה כי דרך חיים דתית מפחיתה מתחים באמצעות מספר גורמים:

  •  תפיסת עולם קוהרנטית ותחושת השתייכות לקהילה, המביאה למצב של רווחה נפשית.
  • רוגע שנוצר הקשר בין הון חברתי לבריאות בקרב חרדים בעקבות תפילה.
  • אמונה בכוח חיצוני.
  • התנהגות חזרתית, טקסים, שמפחיתה מצב של סימני שאלה. גם לדגש על מנוחה בשבת עשוי להיות חלק בכך.
  • יציבות של קשרי נישואים.

הממצאים בדבר בריאותם הטובה של החרדים, החורגת מהצפוי ביחס למצבם החברתי-כלכלי, תומכת בהשערה כי לכידות חברתית מעודדת בריאות טובה בכל רמות ההכנסה, ותוחלת חיים ארוכה יותר מהצפוי ברמות ההכנסה הנמוכות.

רוצים להגיע עם יותר כסף לפנסיה?
רוצים להפסיק לפחד מהחיסכון הפנסיוני?
קורס הפנסיה הדיגיטלי של : פנסיוני להבין את הפנסיה הוא הפתרון עבורכם
כנסו לקורס הפנסיה הדיגיטלי שלנו https://pensuni.com/?page_id=7203

איזהו עשיר, השמח בחלקו (או למה חרדים חיים יותר) by

נדב טסלר

נדב טסלר, מתכנן פרישה, משמש כסמנכ"ל מקצועי בקוואליטי שירותים פיננסים לשעבר סמנכ"ל מקצועי בהלמן אלדובי קופות גמל ופנסיה, ומנהל המוצר באגף השיווק במנורה מבטחים. מרצה כיום במכללת נתניה ומכללה לפיננסים BDO. בעל הבלוג : פנסיוני, להבין את הפנסיה. לנדב תואר M.A במנהל עסקים מהמכללה למנהל, B.A במנהל עסקים מאוניברסיטת בן גוריון והוא מחזיק רישיון סוכן ביטוח פנסיוני מטעם רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון.

תגובות

  1. מובן שהמאמר מבלי שקראתי אותו בודק מתאם ולא סיבתיות. מה שגורם לי לסבור שאולי מצבם הכלכלי של החרדים אינו כפי שמוצג בסקרים:
    1. גמחים
    2. עבודה בשחור
    3. תרומות

    כל אלו עדויים להעלות ב 3% את מצבם הכלכלי ובכך להסביר את הסטייה.

    1. שבוע טוב דניאל,
      מצטער על האיחור, התגובה שלך נזרקה לספאם.
      החוקרים מתייחסים לכל הנקודות אותם העלת, ההנחה שלהם שהכנסה הממוצעת של חרדים עדיין נמוכה מהכנסה הממוצעת של המשפחה הישראלית וכמובן מספר הילדים הגדול עוד יותר שמקטין את ההכנסה הממוצעת לנפש.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם

Back to top button