דיני עבודה

המעסיק לא הפקיד בזמן לפנסיה וישלם לעובד 120 אלף ש"ח

שמעון חזר לעבודתו בחודש דצמבר 2020 אך מעסיקו התמהמה עם ההפקדות לחיסכון הפנסיוני עד לחודש אפריל 2020. התוצאה שמעון איבד את הכיסוי הביטוחי בקרן הפנסיה והמעסיק נדרש לפצות אותו.

שמעון חזר לעבודתו בדצמבר 2019, בחודש מרץ חלה בקורונה ונקלע בהמשך לאבדן כושר עבודה. מעסיקו העביר עבורו הפקדות לקרן הפנסיה רק בחודש אפריל 2020 רק לאחר שכבר חלה.

למה זה חשוב? קרן הפנסיה כוללת כיסוי ביטוחי לאבדן כושר עבודה ומקרה של מוות, הפקדות באיחור לקרן הפנסיה או הפקדות רטרואקטיביות אינן מקנות כיסוי ביטוחי.

שמעון עבד באותו מקום העבודה משנת 2013 ועד לחודש אוגוסט 2019. בדצמבר 2019 המעסיק החליט להחזיר אותו לעבודה, אך במקום להפקיד לו לפנסיה עד לתאריך 15/1/2020 הפקיד לו לפנסיה רק באפריל 2020. בהתאם לצו ההרחבה לפנסיית חובה נדרש להפקיד לעובד עם הסדר פנסיוני קיים תוך 3 חודשים ממועד תחילת העבודה או בתום שנת המס, את ההפקדה יש לבצע רטרואקטיבית ממועד תחילת העבודה.

עובד עם הסדר קייםעובד ללא הסדר קיים
תוך שלושה חודשים ממועד תחילת העבודה או תום שנת המס המוקדםתוך חצי שנה מתחילת העבודה

מכיוון שלשמעון היתה כבר תכנית פנסיה קיימת, המעסיק נדרש לבצע עבורו הפקדה לפנסיה עד 15/1/2020. במהלך אותו החודש קיבל שמעון מכתב התראה על הפגיעה הצפויה בכיסוי הביטוחי שלו אך הוא הניח שמכיוון שהוא חזר לעבודה לא צפויה פגיעה בכיסוי הביטוחי. בחודש מרץ 2020 חלה שמעון בקורונה ובהמשך הגיש תביעה לאבדן כושר עבודה כנגד קרן הפנסיה של מנורה מבטחים.

בקרן הפנסיה קיים כיסוי ביטוחי לאבדן כושר עבודה ומוות, הפסקת הפקדות לקרן גורמות לאבדן הכיסוי הביטוחי, כדי לשמר את הכיסוי הביטוחי במעבר בין עבודות קיים בקרן מנגנון בשם ארכת ביטוח, חמישה חודשים בהם הכיסוי הביטוחי נשמר גם ללא פעולה אקטיבית מצד החוסך.

מכיוון שההפקדה האחרונה בקרן הפנסיה התקבלה בחודש ספטמבר שמעון היה מבוטח במשך חמישה חודשים, מחודש אוקטובר ועד לחודש פברואר. בחודש מרץ החודש שבו הוא חלה בקורונה – הוא כבר לא היה מבוטח בכיסוי לאבדן כושר עבודה.

בחודש אפריל 2020 העביר מעסיקו של שמעון הפקדות לקרן הפנסיה רטרואקטיבית ממועד תחילת עבודתו של שמעון, אך מכיוון שהפקדה רטרואקטיבית אינה מזכה בכיסוי ביטוחי, שמעון נותר ללא כיסוי ביטוחי.

בפסק דין שניתן בחודש אוגוסט 2023 בבית הדין האזורי לעבודה בתל אביב נדחתה תביעתו של שמעון כלפי קרן הפנסיה של מנורה מבטחים והתקבלה התביעה כנגד מעסיקו וזה נכנס לנעליה של קרן הפנסיה ושילם לעובד פיצוי בסך 121 אלף ש"ח.

כיצד שמעון היה שומר על זכויותיו בקרן הפנסיה?

אין ספק שמעסיקו של שמעון היה צריך להפקיד לו במועד עד 15/1, אבל במבחן התוצאה המעסיק לא העביר את הכספים בזמן ושמעון נפגע. לאחר שקיבל את מכתב ההתראה מקרן הפנסיה היה צריך שמעון לבצע שני דברים.

הראשון, לבצע הסדר ריסק בקרן הפנסיה, הסדר הריסק מאפשר להאריך את הכיסוי הביטוחי בקרן בהתאם לתקופת ההפקדות הרצופה האחרונה לקרן ולא מעבר ל – 24 חודשים. מכיון ששמעון הפקיד לקרן הפנסיה משנת 2013 לא היתה לו בעיה להאריך את תקופת הסדר הביטוח שלו מעבר ל – 5 החודשים של ארכת הביטוח.

הפעולה השנייה, היא פניה למעסיק לבירור מצב ההפקדות, מספיק שהמעסיק היה מעביר את ההפקדה בחודש פברואר ולא בחודש אפריל כדי לשמר את הכיסוי הביטוחי של שמעון בקרן.

בשורה התחתונה

לעובד עם הסדר קיים יש לבצע הפקדה לפנסיה תוך שלושה חודשים ממועד תחילת העבודה או תום שנת המס המוקדם מבינהם. עובד שנמצא בין עבודות, רצוי שישמר את הכיסוי הביטוחי שלו באמצעות הסדר ריסק ולא יסמוך על המועד שבו המעסיק יבצע את ההפקדה השוטפת. חשוב לזכור כי הפקדה רטרואקטיבית אינה מזכה בכיסוי ביטוחי רטרואקטיבית.

פסק דין ק"ג 11974-12-20

רוצים להגיע עם יותר כסף לפנסיה?
רוצים להפסיק לפחד מהחיסכון הפנסיוני?
אנחנו מזמינים אותך להגיע לפגישת תכנון פנסיוני אישית
למידע נוסף על שירות תכנון פנסיוני אישי https://pensuni.com/?page_id=7283

המעסיק לא הפקיד בזמן לפנסיה וישלם לעובד 120 אלף ש"ח by

נדב טסלר

נדב טסלר, מתכנן פרישה, משמש כסמנכ"ל מקצועי בקוואליטי שירותים פיננסים לשעבר סמנכ"ל מקצועי בהלמן אלדובי קופות גמל ופנסיה, ומנהל המוצר באגף השיווק במנורה מבטחים. מרצה כיום במכללת נתניה ומכללה לפיננסים BDO. בעל הבלוג : פנסיוני, להבין את הפנסיה. לנדב תואר M.A במנהל עסקים מהמכללה למנהל, B.A במנהל עסקים מאוניברסיטת בן גוריון והוא מחזיק רישיון סוכן ביטוח פנסיוני מטעם רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם

Back to top button