דעות

5 דברים שצריך לתקן בבירוקרטיה לגבי כספי הפיצויים

כיצד הבירוקרטיה הישראלית מקשה על העובדים במימוש זכויותיהם בחיסכון הפנסיוני וכיצד במספר דרכים נקטין את תשלומי המס ודמי הניהול שמשלמים העובדים.

בסיום עבודה יכל העובד לבחור בין משיכת כספי הפיצויים או דחיית השימוש בכספים באמצעות רצף קצבה ורצף פיצויים. למרות האפשרויות הקיימות להקטנת המס על כספי הפיצויים ישנם מספר מגבלות טכניות שמונעות מהעובדים לנצל את כל האפשרויות בסיום עבודה וגורמות להם לשלם מס מיותר ולהקטין את קצבת הזקנה.

לפני פיזור הממשלה ולפני עונת המלפונים מספר תיקונים קטנים שיכולים לשפר את החיסכון הפנסיוני בישראל

אפשרות לחרטה חלקית מרצף קצבה

עובד שמסיים לעבוד ובחר ברצף קצבה (או החל משנת 2017 לא ביצע שום בחירה ונכנס לרצף קצבה), דוחה את התחשבנות על כספי הפיצויים לפרישה. התפיסה בבחירה ברצף קצבה היא שהכספים ישמשו אותנו בעתיד כקצבה חודשית. גם אם לא נרצה להשתמש בכספים כקצבה חודשית ניתן לבצע חרטה מרצף קצבה בכל שלב לאורך תקופת העבודה, אך בחרטה מרצף קצבה חייבים למשוך את כל כספי הפיצויים שהופקדו על ידי המעסיק, פטורים ולא פטורים.

התקנה לפיה העובד חייב למשוך את כל הכספים מנוגדת לעמדת רשות שוק ההון המעודדת את המשך החיסכון הפנסיוני והגדלת הקצבה.

מה ההמלצה?

לאפשר לבצע חרטה חלקית מרצף קצבה. בצורה הזאת העובד יוכל למשוך רק את כספי הפיצויים הפטורים ולהשאיר את כספים החייבים ברצף קצבה שיגדילו לו את קצבת הזקנה.

אפשרות למשיכת כספים ברצף פיצויים כקצבה חודשית

לרשות העובד עומדות שתי אפשרויות לדחיית התחשבנות על כספי הפיצויים רצף קצבה ורצף פיצויים, בבחירה ברצף קצבה העובד ימשוך את הכספים כקצבה חודשית ובאפשרותו להתחרט מרצף הקצבה בכל שלב. בבחירה ברצף פיצויים העובד יהיה חייב למשוך את הכספים כסכום חד פעמי בסיום עבודה.

האפשרויות לדחות את התחשבנות על כספי הפיצויים נועדו כדי לאפשר לעובדים בשוק העבודה המודרני לדמות מצב של עובד המועסק 35 שנים באותו מקום עבודה ובסיום עבודה להחליט כיצד להשתמש בכספי הפיצויים.

אך בניגוד לעובד שמסיים עבודה לאחר 35 שנים ויכל להחליט האם לקבל קצבה מכספי הפיצויים או למשוך אותם (או את חלקם) כסכום חד פעמי עובד שבחר ברצף פיצויים לאורך שנות עבודתו יהיה חייב למשוך את הכספים כסכום חד פעמי, גם אם ביצע בחירה שגויה בראשית הדרך.

מה ההמלצה?

אמנם עמדת רשות המיסים היא שניתן לאפשר לעובד שבחר רצף פיצויים על כספי פיצויים שהופקדו לצידם כספי תגמולים להפוך את הכספים לכספי קצבה אך מן הראוי להפוך עמדה זו לדבר כתוב ולמנוע מצב שעובד שבחר בגיל 27 ברצף פיצויים נדרש למשוך כספים כסכום חד פעמי לקראת הפרישה.

ביטול ההבחנה בין פיצויים להון ופיצויים לקצבה

עד לשנת 2008 היו מוצרי חיסכון פנסיוני להון (כמו קופת גמל או ביטוח מנהלים הוני) והיו מוצרי חיסכון פנסיוני לקצבה (כמו קרן פנסיה או ביטוח מנהלים קצבתי). ההבחנה הזאת בין המוצרים ירדה גם להבחנה בין כספי הפיצויים ואלה סווגו בצורה שונה:

  • פיצויים בקוד 4 – פיצויים להון
  • פיצויים בקוד 6 – פיצויים לקצבה

מבחינת העובד כספי הפיצויים תמיד היו כספים הונים, כספים שניתן למשוך אותם כסכום חד פעמי וההבחנה הזאת לא היתה תמיד ברורה. אבל החלוקה הזאת קריטית לעניין דחיית השימוש בכספי הפיצויים.

על פיצויים בקוד 4, פיצויים להון, יכל העובד לבחור ברצף פיצויים בלבד בסיום עבודה, ואילו על פיצויים בקוד 6 העובד יכל לבחור ברצף קצבה או רצף פיצויים.

המשמעות היא שעובד המסיים עבודה ויש ברשותו קופת גמל עם הפקדות מלפני 2008 או פיצויים בביטוח מנהלים הוני יהיה חייב להגדיר את הכספים בתכנית ככספים לרצף פיצויים ובעתיד למשוך את הכספים הללו כסכום חד פעמי.

בדוגמה שלנו לעובד 128 אלף ש"ח של פיצוים בקוד 4 ואילו היתרה 441 אלף בקוד 6. בסיום עבודה העובד יהיה חייב להסדיר את מעמדם של ה- 128 אלף ש"ח. למשוך אותם כסכום חד פעמי או לבחור ברצף פיצויים.

דוח יתרות פיצויים לעובד המסיים לעבוד

להזכירכם, עובד שהופך משכיר לעצמאי לא יכל לבחור ברצף פיצויים ויהיה חייב להתחשבן על כספי הפיצויים כבר בסיום עבודה.

מה ההמלצה?

כבר היום ניתן לשנות את הסיווג של כספי הפיצויים בקופת הגמל מפיצויים להון לפיצויים לקצבה, אבל רק בתנאי שהחוסך עבר את גיל 60 וטרם סיים לעבוד. ההמלצה שלנו היא לבטל את ההבחנה הטכנית בין פיצויים להון לבין פיצויים לקצבה ולאפשר לעובדים לבחור ברצף קצבה על פיצויים שנמצאים בכל אחת מהתכניות שלהם ובצורה הזאת להגדיל את הקצבה העתידית.

אפשרות לקבלת הלוואה על פיצויים ברצף קצבה

כספי הפיצויים נתפסים כפיקדון בידי המעסיק עד לסיום העבודה של העובד ולכן עובדים המבקשים לקחת הלוואה על חשבון החיסכון הפנסיוני שלהם יכולים לקחת הלוואה רק על כספי התגמולים בקופה (ולא על כספי הפיצויים).

אך כספי פיצויים ברצף קצבה הם כבר לא פיקדון בידי המעסיק, הם כספים שהעובד זכאי להם לאחר שסיים את עבודתו. בדומה לכספי התגמולים הכספים עתידים לשמש אותו כחלק מקצבת הזקנה ובניגוד לכספי התגמולים הכספים ניתנים למשיכה בכל שלב.

תגמוליםפיצויים ברצף קצבה
שימושבפרישהבפרישה
ניתנים למשיכהבסיום עבודה בכפוף ל- 35% מסבכל שלב בכפוף למס או לפטור שמגיע לעובד

מה ההמלצה?

ידוע כי האפשרות לקבלת הלוואה מקטינה את משיכת הכספים מהחיסכון הפנסיוני לכן אני מציע להתייחס לכספי הפיצויים ברצף קצבה כחלק מסל החיסכון של עובד המבקש לקבל הלוואה על הכספים בקרן הפנסיה.

אפשרות לניוד כספי פיצויים בלבד

לאורך השנים עובדים הפקידו כספי פיצויים בלבד לקופות גמל ולפוליסות ביטוח מנהלים. העובדים העבירו את הכספים בין המוצרים השונים ללא מגבלה. בשנת 2016 הוגדרה קופת הגמל כקופת גמל לקצבה וככזאת היא מוגבלת באפשרות לקליטת כספי פיצויים בלבד.

אל קופה לקצבה ניתן לנייד כספי פיצויים בתנאים הבאים:

  • אחרי גיל 60
  • לפני גיל 60 רק יחד עם כספי התגמולים שהופקדו לצידם.

שינוי התקנות יצר מאות אלפי לקוחות שבויים שכספיהם נמצאים היום בקופות גמל או ביטוחי מנהלים ואין באפשרותם לנייד את הכספים לקופה אחרת.

מה ההמלצה?

שינוי תקנות העברת כספים, כך שהמגבלה על העברת הכספים לא תחול על כספי פיצויים שהופקדו מראש ללא מרכיב תגמולים. בצורה הזאת יהיה ניתן להמשיך לנייד כספי פיצויים שהופקדו במקור אל קופת גמל אך לא יהיה ניתן להוציא כספי פיצויים מקופות בהם הם הופקדו לצד כספי התגמולים.

מניעת הצורך בשימוש בטופס 161 לצורך משיכת כספים

הבטחתי 5 נקודות, אבל אי אפשר להתעלם ממגבלה נוספת והיא שימוש בטופס 161 בסיום עבודה. טופס 161 מפרט את כספי הפיצויים שעומדים לרשות העובד בסיום עבודה. ללא טופס 161 עובדים יהיו חייבים במס מירבי על משיכת כספי הפיצויים.

גם אם סיימתם לעבוד לפני מספר שנים והרווחתם פחות מתקרת הפיצויים, בשנת 2022 – 12,640 ש"ח, ללא טופס 161 תשלמו מס מירבי על משיכת הכספים.

במידה שלא שמרתם את הטופס או שהמעסיק אצלו עבדתם נסגר, אתם עתידים לשלם הרבה כסף. העדר טופס 161 רלוונטי גם לעובדים שלא משכו פיצויים ומתכננים כעת לבצע קיבוע זכויות. בהעדר טופס 161 של מקומות עבודה קודמים הם עשויים לגלות שמס הכנסה רואה אותם כאילו הם משכו בעבר את כספי הפיצויים.

מה ההמלצה?

בשנת 2022 הגיע הזמן להיפרד מטפסי נייר ולהסדיר ממשקים מסודרים בהם המעסיק מדווח על כספי הפיצויים שעומדים לרשות העובד. ממשק שיהיה נגיש לעובד גם במרחק השנים כאשר יבקש למשוך את כספי הפיצויים או שירצה להצהיר על כך שלא משך בעבר כספי פיצויים.

רוצים להגיע עם יותר כסף לפנסיה?
רוצים להפסיק לפחד מהחיסכון הפנסיוני?
אנחנו מזמינים אותך להגיע לפגישת תכנון פנסיוני אישית
למידע נוסף על שירות תכנון פנסיוני אישי https://pensuni.com/?page_id=7283

5 דברים שצריך לתקן בבירוקרטיה לגבי כספי הפיצויים by

נדב טסלר

נדב טסלר, מתכנן פרישה, משמש כסמנכ"ל מקצועי בקוואליטי שירותים פיננסים לשעבר סמנכ"ל מקצועי בהלמן אלדובי קופות גמל ופנסיה, ומנהל המוצר באגף השיווק במנורה מבטחים. מרצה כיום במכללת נתניה ומכללה לפיננסים BDO. בעל הבלוג : פנסיוני, להבין את הפנסיה. לנדב תואר M.A במנהל עסקים מהמכללה למנהל, B.A במנהל עסקים מאוניברסיטת בן גוריון והוא מחזיק רישיון סוכן ביטוח פנסיוני מטעם רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון.

תגובות

  1. לנדב טסלר שלום

    לאחר מאבק ממושך למיצוי זכויות פנסיה נכות מקרן מקפת הותיקה שכולל חשיפת שיפוץ פרוטוקולים בועדות רפואיות לא חוקיות ושיבוש נתונים וזכויות פנסיה במערכת אתר עמיתים ומסלקה פנסיונית

    קרן מקפת קבעה נכות לצמיתות החל ממאי שנת 2011 והחלה לשלם קצבת נכות חודשית מחודש אוקטובר 2021

    מאחר וקרן מקפת הפרה את חוק הגנת השכר ומתחמקת משכר קובע עדכני ותשלום הלנת שכר בתשלום רטרואקטיבי והחזר דמי גמולים כדין

    אבקש סיוע במיצוי זכויות פנסית נכות כדין בהתאם למכתבו של עו"ד מנע וחוות דעת אקטוארית עדכנית ממרץ 2021

    אשמח לשוחח בהרחבה ולשלוח מסמכים
    תודה מראש

    אורנה בר לב

  2. הי נדב
    צריך לתקן במאמר רק דבר אחד :
    "מה ההמלצה?
    שינוי תקנות העברת כספים, כך שהמגבלה על העברת הכספים לא תחול על כספי פיצויים שהופקדו מראש ללא מרכיב פיצויים"

    צריך לתקן : שהופקדו מראש ללא מרכיב תגמולים

  3. הי נדב
    עובד בחר ברצף קצבה אצל מעסיק א' מעסיק ב' ומעסיק ג'
    האם יכול לבצע חרטה על מעסיק א' בלבד לדוגמה ?
    תודה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם

Back to top button